Haftaya Dair Hukuki Gelişmeler

1.TİTCK Tarafından Beşerî Tıbbi Ürünlerin Ruhsatlandırma Süreci Hakkında Duyuru Yayımlanmıştır

Beşerî Tıbbi Ürünlerin Ruhsatlandırma Süreci Hakkında Duyuru (‘Duyuru’) 26.09.2022 tarihinde Türkiye İlaç ve Tıbbi Cihaz Kurumu’nun (“TİTCK/Kurum”) internet sitesinde yayımlanmıştır.

Duyuruya göre beşerî tıbbi ürünlerin ruhsatlandırma sürecinde “Güven” uygulamalarının usul ve esaslarını belirleyen “Beşeri Tıbbi Ürünlerin Ruhsatlandırma Sürecine İlişkin Güven Uygulamaları Kılavuzu” (“Kılavuz”) güncel gereklilikler doğrultusunda düzenlenerek yayımlanmıştır.

Kılavuzun tam metnine buradan ulaşabilirsiniz.

Duyurunun tam metnine buradan ulaşabilirsiniz.

2.TİTCK Tarafından (AB) 2017/746 Sayılı In Vitro Tanı Tıbbi Cihaz Yönetmeliği Kapsamında Referans Laboratuvarı Olarak Atanma Koşulları Hakkında Duyuru Yayımlanmıştır

(AB) 2017/746 Sayılı İn Vitro Tanı Tıbbi Cihaz Yönetmeliği Kapsamında Referans Laboratuvarı Olarak Atanma Koşulları Hakkında Duyuru (‘Duyuru’) 26.09.2022 tarihinde Türkiye İlaç ve Tıbbi Cihaz Kurumu’nun (“TİTCK/Kurum”) internet sitesinde yayımlanmıştır.

İlgili Yönetmelikle, 28/5/2015 tarihli ve 29369 sayılı Resmî Gazete ‘de yayımlanan Konut Finansmanı Sözleşmeleri Yönetmeliğinin bazı maddeleri değiştirilmiş ve Yönetmeliğe yeni hükümler eklenmiştir.

Duyuruya göre:

  • 02/06/2021 tarihinde yürürlüğe giren In Vitro Tanı Amaçlı Tıbbi Cihaz Yönetmeliğinin 98(1) maddesinde “Kurum, sınıf D ve gerektiğinde sınıf C cihazlar için bir AB Referans Laboratuvarı olarak atanmak üzere başvuran ve bu maddede belirtilen kriterleri karşılayan bir laboratuvarı Komisyon’a teklif edebilir” ifadesi yer almaktadır. Buna yönelik olarak 15.07.2022 tarihinde AB Nezdinde Türkiye Daimi Temsilciliği aracılığıyla Avrupa Komisyonu Sağlık ve Gıda Güvenliği Genel Müdürlüğü’nden (DG SANTE) 2017/746 sayılı AB Tüzüğü uyarınca in vitro tanı tıbbi cihazlar alanında AB referans laboratuvarlarının belirlenmesi için başvuru çağrısının resmi olarak başlatıldığı bildirilmiştir.
  • 2017/746 sayılı Tüzüğün 98(1) maddesi uyarınca in vitro tıbbi tanı cihazlar alanında AB referans laboratuvarı olarak faaliyet göstermek isteyen kuruluşlar, 05.01.2023 tarihi saat 12.00’a kadar Avrupa Komisyonu tarafından belirlenen şartlar doğrultusunda TİTCK’e Elektronik Bilgi Yönetim Sistemi (EBYS) üzerinden üst yazı Türkçe ve İngilizce, diğer formlar ise İngilizce olarak başvuruda bulunabileceklerdir. İlgili kuruluşlar tarafından başvuru sonrası başvurunun yapıldığına dair “md.nb@titck.gov.tr” e-mail adresine bildirim yapılmalıdır. Ayrıca başvuru evraklarının fiziki olarak Kuruma iletilmesi gerekmektedir.
  • Başvuru tek bir kuruluş veya birden fazla kuruluşun bir araya geldiği bir konsorsiyum şeklinde yapılabilecek olup tek bir kuruluş olarak başvuru yapılacak ise ilgili formlarla birlikte Ek-IX’daki başvuru formunun da doldurulması gerekmektedir. Eğer konsorsiyum olarak başvuru yapılacak ise ilgili formlarla birlikte Ek-X’daki başvuru formunun doldurulması gerekmektedir.  Gerçekleştirilen başvuruların Kurumumuz tarafından Komisyonun kriterlerine uygun olarak ön değerlendirmesi yapılacak ve akabinde Komisyona iletilecektir. Nihai değerlendirmenin yapılması ve kararın verilmesi Komisyonun sorumluluğundadır. 

Avrupa Komisyonu tarafından yayımlanan konu ile ilgili bilgilere buradan ulaşabilirsiniz.

Duyurunun tam metnine ve başvuru için iletilmesi gereken dokümanlara buradan ulaşabilirsiniz.

3.Aşı ve İmmun Serumlar Hakkında Seri Serbest Bırakma Yönetmeliği Yayımlanmıştır

Türkiye İlaç ve Tıbbî Cihaz Kurumu (“Kurum”) tarafından hazırlanan Aşı ve İmmun Serumlar Hakkında Seri Serbest Bırakma Yönetmeliği (“Yönetmelik”) 30 Eylül 2022 tarihli ve 31969 sayılı Resmî Gazete’de yayımlanmıştır.

Bu Yönetmeliğin amacı, Kuruma seri serbest bırakma başvurusu ile gelen numunelerin kabul edilmesi ve dosya incelenmesinin ardından DSÖ kılavuzları, farmakopeler ve EU OCABR kılavuzlarında yer alan analiz metotlarını baz alarak kalite kontrol testlerinin yapılması ve seri serbest bırakma sertifikalarının düzenlenmesinde dikkat edilecek usul ve esasları belirlemektir.

Yönetmeliğin “Sorumluluklar ve Seri Serbest Bırakma Süreci” bölümünde (i) Sorumluluklar, (ii) Seri serbest bırakma süreci ile (iii) Seri serbest bırakma başvuru dosyası değerlendirme, numune kabul, analiz ve raporlandırma ile seri serbest bırakma karar ve sertifikasyon koşulları düzenlenmiştir.

Yönetmelik yayımı tarihinde yürürlüğe girmiştir.

Bahsi geçen Yönetmeliğin tam metnine buradan ulaşabilirsiniz.

4.2022/1 Sayılı Tıbbi Cihazlara İlişkin Genelge Yayımlanmıştır

Türkiye İlaç ve Tıbbi Cihaz Kurumu (“Kurum”) tarafından 2022/1 Sayılı Tıbbi Cihazlara İlişkin Genelge (“Genelge”) 30 Eylül 2022 tarihinde Kurum’un internet sitesinde yayımlanmıştır.

Söz konusu Genelge’ye göre; Avrupa Birliği’nin sırasıyla (AB) 2017/745 sayılı Tıbbi Cihazlar Tüzüğü ile (AB) 2017/746 sayılı İn Vitro Tanı Tıbbi Cihazlar Tüzüğü’ne tam uyumlu olarak hazırlanan “Tıbbi Cihaz Yönetmeliği” ile “İn vitro Tanı Amaçlı Tıbbi Cihaz Yönetmeliği” 2/6/2021 tarihli ve 31499 mükerrer sayılı Resmî Gazete’de yayımlanmış olup ilgili Yönetmelikler hâlihazırda yürürlüktedir. Söz konusu Tıbbi Cihaz Yönetmelikleri ürün güvenliğini sağlamak amaçlı yeni yükümlülükler ve yeni uygulamalar getirmektedir.

Bu kapsamda, yeni mevzuatta;

  • İktisadi işletmecilerin mevzuata uyum sorumlusu olarak en az bir personel çalıştırması zorunluluğu,
  • AB’nin merkezi kayıt sistemi olan EUDAMED’e kayıt bildiriminde bulunulması zorunluluğu,
  • Tıbbi cihazların etiketlenmesi ve yeniden ambalajlanmasına ilişkin konularda ithalatçı ve dağıtıcılara yükümlülük getirilmesi

hususlarının ilk kez tanımlandığı görülmektedir. Bu minvalde, yeni mevzuatta belirtilen gereklilikler doğrultusunda Kurul tarafından ulusal Ürün Takip Sistemine (ÜTS) ilişkin gerekliliklerin de güncellenmesi ihtiyacı doğmuştur.

Tıbbi cihaz yönetmeliklerinin etkin bir şekilde uygulanabilmesi ve söz konusu hususlarda yeni getirilen uygulamalara yönelik konuların netleştirilmesi ile sektörün bilgilendirilmesi amacıyla işbu Genelge hazırlanmıştır.

Bahsi geçen Genelge’nin tam metnine buradan ulaşabilirsiniz.

5.Kişisel Verileri Koruma Kurumu Tarafından Yayınlanan 27 Eylül 2022 Tarihli Veri İhlali Bildirimi

Veri sorumlusu sıfatını haiz olan Flo Mağazacılık ve Pazarlama A.Ş. hakkında Kişisel Verileri Koruma Kurumuna (“Kurum”) iletilen ihbar neticesinde, Kişisel Verileri Koruma Kurulunun (“Kurul”) 27.09.2022 tarih ve 2022/1032 sayılı Kararı ile söz konusu veri ihlali Kurumun internet sayfasında ilan edilmiştir.

Bahsi geçen veri ihlali bildirimine göre;

  • Veri sorumlusuna ait olan bir internet sayfasında (instreet.com.tr) kullanıcılarının kişisel verilerini herkes tarafından ulaşılabilir bir internet sayfasında yayınlandığı ortaya çıkmıştır.
  • İhlalden etkilenmiş olan kişi sayısının yaklaşık olarak 3500 kişi olabileceği ayrıca söz konusu veri ihlalinden etkilenen kişisel verilerin kullanıcı adı, isim- soy isim, kullanıcı şifresi olduğu yönünde tespitte bulunulmuştur.
  • İlgili kullanıcılar arasından 380 kişinin kredi kartlarının ilk ve son 4 hanesinin ve bu kredi kartlarının hangi bankaya ait olduğunu belirten bilgilerin de veri ihlalinden etkilenen kişisel veri olduğu yönünde tespitte bulunulmuştur.

İlgili veri ihlali ihbarı ile ilgili olarak Kişisel Verileri Koruma Kurulu, Kanunun 15 inci maddesinin (1) numaralı fıkrası kapsamında resen inceleme başlatmıştır.

Bahsi geçen veri ihlali bildiriminin tamamına buradan ulaşabilirsiniz.

6.Elektrik Piyasasında Lisanssız Elektrik Üretim Yönetmeliğinde Değişiklik Yapılmıştır

Enerji Piyasası Düzenleme Kurumu (“Kurum”) tarafından hazırlanan Elektrik Piyasasında Lisanssız Elektrik Üretim Yönetmeliğinde Değişiklik Yapılmasına Dair Yönetmelik (“Yönetmelik”) 1 Ekim 2022 tarihli ve 31970 sayılı Resmî Gazete’de yayımlanmıştır.

İlgili değişiklikler özetle şu şekildedir;

  • Tüm üretim tesislerinin aynı görevli tedarik şirketi bölgesinde bulunması şartı kaldırılmıştır.
  • Bir veya birden fazla tüketim tesisi için birden fazla üretim tesisi kurulmak istenmesi halinde, farklı görevli tedarik şirketi bölgesi sınırları içinde de üretim tesisi kurulabilecektir.
  • Üretim ve/veya tüketim tesislerinin farklı dağıtım ya da görevli tedarik şirketi bölgesi sınırları içinde olması durumunda mahsuplaşma işlemleri, piyasa işletmecisi (EPİAŞ) tarafından yürütülecektir.

Yönetmelik yayımı tarihinde yürürlüğe girmiştir.

Bahsi geçen Yönetmeliğin tam metnine buradan ulaşabilirsiniz.

7.Yatırımlara Proje Bazlı Devlet Yardımı Verilmesine İlişkin Kararın Uygulanmasına İlişkin Tebliğ (2019/1)’de Değişiklik Yapılmasına Dair Tebliğ (2022/1) Yayımlanmıştır

Sanayi ve Teknoloji Bakanlığı (“Bakanlık”) tarafından hazırlanan Yatırımlara Proje Bazlı Devlet Yardımı Verilmesine İlişkin Kararın Uygulanmasına İlişkin Tebliğ (2019/1)’de Değişiklik Yapılmasına Dair Tebliğ (2022/1) (“Tebliğ”) 1 Ekim 2022 tarihli ve 31970 sayılı Resmî Gazete’de yayımlanmıştır.

Söz konusu Tebliğ’de geçen önemli hususlar şunlardır;

  • Kurumun aktifine kayıtlı bulunan sabit kıymet tutarı tanımlanmıştır.
  • Nitelikli personele yapılan ödemelerde esaslı değişikler yapılmıştır.
  • Nitelikli personel ve sigorta primi işveren hissesi desteği uygulamalarında yeminli mali müşavirin yapacağı inceleme sonucu düzenlenecek raporun aranacağı düzenlenmiştir.
  • İşletmede kullanılan ortak sayaç ve enerji destekleri kapsamı düzenlenmiştir.

Tebliğ yayımı tarihinde yürürlüğe girmiştir.

Bahsi geçen Tebliğ’in tam metnine buradan ulaşabilirsiniz.

8.Türk Lirası Mevduat ve Katılma Hesaplarına Dönüşümün Desteklenmesi Hakkında Tebliğ (Sayı:2021/14)’de Değişiklik Yapılmasına Dair Tebliğ (Sayı:2022/27) Yayımlanmıştır

Türkiye Cumhuriyet Merkez Bankası (“TCMB”) tarafından Türk Lirası Mevduat ve Katılma Hesaplarına Dönüşümün Desteklenmesi Hakkında Tebliğ (Sayı:2021/14)’de Değişiklik Yapılmasına Dair Tebliğ (Sayı:2022/27) (“Tebliğ”) 30 Eylül 2022 tarihli ve 31969 sayılı Resmî Gazete’de yayımlanmıştır.

Söz konusu Tebliğ uyarınca, 21/12/2021 tarihli ve 31696 mükerrer sayılı Resmî Gazete’de yayımlanan Türk Lirası Mevduat ve Katılma Hesaplarına Dönüşümün Desteklenmesi Hakkında Tebliğ (Sayı: 2021/14)’in 4 üncü maddesinin birinci fıkrası aşağıdaki şekilde değiştirilmiştir;

“(1) Yurt içi yerleşik gerçek kişilerin bankalardaki, yurt içi yerleşik tüzel kişilerin ise 31/12/2021 ile 30/9/2022 tarihleri arasındaki herhangi bir tarihte bankalarda mevcut olan ABD doları, Euro ve İngiliz sterlini cinsinden döviz tevdiat hesabı ve döviz cinsinden katılım fonu hesabı bakiyeleri, hesap sahibinin talep etmesi halinde dönüşüm kuru üzerinden Türk lirasına çevrilir.”

Tebliğ yayımı tarihinde yürürlüğe girmiştir.

Bahsi geçen Tebliğ’in tam metnine buradan ulaşabilirsiniz.

9.5520 sayılı Kurumlar Vergisi Kanunu 61 No’lu Sirküler Yayımlanmıştır

Gelir İdaresi Başkanlığı (“Kurum/GİB”) tarafından 5520 sayılı Kurumlar Vergisi Kanunu 61 No’lu Sirküler (“Sirküler”) 30 Eylül 2022 tarihinde Kurumun internet sitesinde yayımlanmıştır.

Buna göre, 2022 yılı üçüncü geçici vergi döneminde uygulanacak yeniden değerleme oranı % 92,93 (yüzde doksaniki virgül doksanüç) olarak tespit edilmiştir.

Sirküler’in tam metnine buradan ulaşabilirsiniz.

Açıklayıcı bilgi notuna buradan ulaşabilirsiniz.

10.Vergi Cezalarında İndirim Uygulaması Broşürü Yayımlanmıştır

Vergi Cezalarında İndirim Uygulaması Broşürü (“Broşür”) güncellenerek, 28 Eylül 2022 tarihinde, Gelir İdaresi Başkanlığı’nın internet sitesinde yayımlanmıştır.

Broşür; mükellefler ve vergi sorumluları adına kesilen cezalar hakkında yargı yoluna gidilmeden uyuşmazlıkların kısa yoldan çözülmesini sağlayan 213 sayılı Vergi Usul Kanununun 376’ncı maddesinde yer alan cezalarda indirim uygulamasına yönelik açıklamalar içermektedir.

Söz konusu Broşür’e göre;

  • Vergi Cezalarında İndirim Uygulaması kapsamına; vergi ziyaı cezası, usulsüzlük cezası, özel usulsüzlük cezası girmektedir.
  • İndirim uygulamasından, mükellef veya vergi sorumlusu olan ceza muhatapları yararlanabilecektir.
  • Cezalarda indirim oranları; vergi ziyaı, usulsüzlük ve özel usulsüzlük cezalarında %50, uzlaşmanın vaki olması durumunda, üzerinde uzlaşılan vergi veya vergi farkının tamamı ile vergi cezalarının %75’i ödeme süreleri içinde ödenirse üzerinde uzlaşılan cezanın %25'i oranındadır.
  • 6.800 Türk lirasını aşmayan usulsüzlük ve özel usulsüzlük cezaları için indirim oranı %75 olarak uygulanacaktır.
  • Tarh edilen vergi ile indirim uygulaması sonrasında tahakkuk eden ceza tutarının; vadesinde (tahakkuk tarihinden başlayarak bir ay içinde) veya 6183 sayılı Kanunda belirtilen türden teminat gösterilmesi durumunda vadesinin bitmesinden itibaren 3 ay içinde ödenmesi gerekmektedir.
  • Uzlaşmanın gerçekleşmesi durumunda, uzlaşma tutanağı vergi ve cezaların ödeme zamanlarından önce ilgiliye tebliğ edilmişse kanuni ödeme zamanlarında; ödeme zamanları kısmen veya tamamen geçtikten sonra tebliğ edilmişse ödeme süreleri geçmiş olanların uzlaşma tutanağının tebliğinden itibaren bir ay içinde ödenmesi gerekmektedir.

Broşür’ün tam metnine buradan ulaşabilirsiniz.

11.Hukuk Muhakemeleri Kanunu Gider Avansı Tarifesi Yayımlanmıştır

Adalet Bakanlığı (“Bakanlık”) tarafından hazırlanan Hukuk Muhakemeleri Kanunu Gider Avansı Tarifesi (“Tarife”) 30 Eylül 2022 tarihli ve 31969 sayılı Resmî Gazete’de yayımlanmıştır.

Bahsi geçen Tarifenin amaç ve kapsamı; 12/1/2011 tarihli ve 6100 sayılı Hukuk Muhakemeleri Kanunu gereğince dava açılırken mahkeme veznesine yatırılacak olan gider avansının miktarı ile avansın ödenmesine ilişkin usul ve esasları belirlemektir.

Söz konusu Tarifeye göre davacının taraf sayısının beş katı tutarında tebligat ücreti ile diğer iş ve işlemler için 150 TL toplamını avans olarak ödeyeceği düzenlenmiştir.

Tarife 1/10/2022 tarihi itibariyle yürürlüğe girmiştir.

Bahsi geçen Tarifenin tam metnine buradan ulaşabilirsiniz.

12.Hukuk Muhakemeleri Kanunu Hakem Ücret Tarifesi Yayımlanmıştır

Adalet Bakanlığı (“Bakanlık”) tarafından hazırlanan Hukuk Muhakemeleri Kanunu Hakem Ücreti Tarifesi (“Tarife”) 30 Eylül 2022 tarihli ve 31969 sayılı Resmî Gazete’de yayımlanmıştır.

Bahsi geçen Tarifenin amaç ve kapsamı; 12/1/2011 tarihli ve 6100 sayılı Hukuk Muhakemeleri Kanununa göre tahkim yoluyla görülen dava ve işlerde, taraflarla hakem veya hakem kurulları arasında ücretin belirlenmesi konusunda anlaşmaya varılamaması veya tahkim anlaşmasında bir hüküm bulunmaması ya da taraflarca bu konuda yerleşmiş kurallara veya kurumsal tahkim kurallarına yollama yapılmaması hallerinde hakem veya hakem kuruluna ödenecek ücretin miktarı ile ödenmesine ilişkin usul ve esasları belirlemektir.

Söz konusu Tarifeye göre;

  • Başkanın ücreti, hakemlerden her birine ödenecek hakem ücretinin yüzde on fazlası olarak hesaplanacaktır.
  • Anlaşmazlığın, davanın geri alınması, konusuz kalması, feragat, kabul veya sulh nedeniyle, hakem veya hakem kurulunca taraflara delillerin sunulması hususunda süre verilmesinden önce sona ermesi halinde ücret tablosunda belirlenen ücretin yarısına, süre verilmesinden sonra sona ermesi halinde ise tabloda belirlenen ücretin tamamına hükmolunacaktır.
  • İşbu Tarifeye göre hakem ücretinin tayininde aşağıdaki tablo esas alınacaktır;

 

ANLAŞMAZLIK KONUSU DEĞER

ÜCRET

TEK HAKEM

3 VEYA DAHA FAZLA SAYIDA HAKEM

İlk gelen 500.000,00 TL için

% 5

% 8

Sonra gelen 500.000,00 TL için

% 4

% 7

Sonra gelen 1.000.000,00 TL için

% 3

% 6

Sonra gelen 3.000.000,00 TL için

% 2

% 4

Sonra gelen 5.000.000,00 TL için

% 1

% 2

10.000.000,00 TL’den yukarısı için

% 0,1

% 0,2

 

Tarife 1/10/2022 tarihi itibariyle yürürlüğe girmiştir.

Bahsi geçen Tarifenin tam metnine buradan ulaşabilirsiniz.

13.Hukuk Muhakemeleri Kanunu Tanık Ücret Tarifesi Yayımlanmıştır

Adalet Bakanlığı (“Bakanlık”) tarafından hazırlanan Hukuk Muhakemeleri Kanunu Tanık Ücreti Tarifesi (“Tarife”) 30 Eylül 2022 tarihli ve 31969 sayılı Resmî Gazete’de yayımlanmıştır.

Bahsi geçen Tarifenin amacı, 12/1/2011 tarihli ve 6100 sayılı Hukuk Muhakemeleri Kanunu gereğince tanığa ödenecek ücret ve giderlerin miktarı ile bunların ödenmesine ilişkin usul ve esasları belirlemektir.

Söz konusu Tarifeye uyarınca;

  • Tanığa, tanıklık nedeniyle kaybettiği zamanla orantılı olarak 40,00 ilâ 80,00 TL arasında ücret ödenecektir.
  • Tanık, hazır olabilmek için seyahat etmek zorunda kalmışsa yol giderleriyle tanıklığa çağrıldığı yerdeki konaklama ve beslenme giderleri de karşılanacaktır.

Tarife 1/10/2022 tarihi itibariyle yürürlüğe girmiştir.

Bahsi geçen Tarifenin tam metnine buradan ulaşabilirsiniz.

14.2023 Yılı Arabuluculuk Asgari Ücret Tarifesi Yayımlanmıştır

Adalet Bakanlığı (“Bakanlık”) tarafından hazırlanan 2023 Yılı Arabuluculuk Asgari Ücret Tarifesi (“Tarife”) 4 Ekim 2022 tarihli ve 31973 sayılı Resmî Gazete ’de yayımlanmıştır.

Tarife ile birlikte yayımlanan Ek uyarınca 2023 yılı için arabulucuya ödenecek ücretler belirlenmiştir.

Tarife yayımı tarihinde yürürlüğe girmiştir.

Bahsi geçen Tarifeye buradan ulaşabilirsiniz.

Tarifenin ekine buradan ulaşabilirsiniz.

 

15.Özellik Arz Eden Binaların Tasarım Gözetimi ve Kontrolü Hizmetlerine Dair Yönetmelik Yayımlanmıştır

Çevre, Şehircilik ve İklim Değişikliği Bakanlığı (“Bakanlık”) tarafından hazırlanan Özellik Arz Eden Binaların Tasarım Gözetimi ve Kontrolü Hizmetlerine Dair Yönetmelik (“Yönetmelik”) 28 Eylül 2022 tarihli ve 31967 sayılı Resmî Gazete’de yayımlanmıştır.

Bahsi geçen Yönetmeliğin amacı; ileri tasarım yöntemleri ve teknolojileri gerektiren, özellik arz eden binaların tasarım gözetimi ve kontrolü hizmetleri ile bu hizmeti yerine getireceklerin eğitim koşulları, mesleki yeterlilik ve deneyim konuları ve bunların belgelendirilmesi ve hizmetin yürütülmesine dair usul ve esasları belirlemektir.

Yönetmelik 3/5/1985 tarihli ve 3194 sayılı İmar Kanunu kapsamında yapı ruhsatı düzenlenecek yapıları kapsamaktadır.

Söz konusu Yönetmelikte geçen önemli birkaç husus ise şöyledir;

  • Bu Yönetmelikte belirtilen işlerde yapı sahibi tarafından tasarım gözetmenlerinden tasarım gözetimi ve kontrolü hizmeti alınması ve ilgili gözetmen raporlarının ve tutanakların bir nüshasının yapı ruhsatı başvurusunda ilgili projelerle birlikte ilgili idaresine verilmesi zorunlu kılınmıştır.
  • İlgili proje müellifleri, tasarımını üstlendikleri projelerde bu Yönetmelikte belirtilen tasarım gözetimi ve kontrolü hizmeti alınmadan proje işini sürdüremeyeceklerdir. Yapı ruhsatı başvurusu sırasında veya herhangi bir şekilde aksine davrandığı tespit edilenler, haklarında 27/1/1954 tarihli ve 6235 sayılı Türk Mühendis ve Mimar Odaları Birliği Kanununun ilgili maddeleri uyarınca işlem yapılmak üzere ilgili idaresince bağlı oldukları meslek odasına bildirilecektir.
  • Yönetmelik uyarınca tasarım gözetimi ve kontrolü faaliyetinde bulunacak gerçek kişilerde birkaç şart aranmaktadır.  Tasarım gözetmenliği belgesi başvurusu, ilgili belgeler eklenmek suretiyle Bakanlığa yazılı olarak yapılacaktır.
  • Proje tasarım gözetimi ve kontrolü hizmeti için tasarım gözetmeninden hizmet alımında takip edilmesi gereken süreç Yönetmeliğin 7. maddesinde belirtilmiştir.
  • Tasarım gözetmenleri, görevleriyle ilgili tutum ve davranışlarının veya hazırladıkları raporların ilgili mevzuata uygunluğu bakımından Komisyon tarafından resen veya başvuru üzerine denetlenebilecektir. Bu denetim, raporların özel veya teknik bilgi yönünden denetlenmesini de içerebilecektir.
  • Tasarım gözetimi ve kontrolü, projenin başlangıcında hizmetin gerekli olduğu proje safhası ile başlayacak ve ilgili safhanın tamamlanmasına kadar devam edecektir. Tasarım gözetmeni, faaliyetleri ile ilgili her türlü belge ve kaydı, düzenlendiği tarihten itibaren on yıl süreyle muhafaza edecek ve talebi hâlinde Bakanlığa ibraz edecektir.
  • Tasarım gözetimi ve kontrolü iş süreçlerindeki her türlü veri, bilgi ve belge akışı ile dokümantasyon işlemleri, bu işlemlere ilişkin her türlü kayıt, dosyalama, saklama ve arşivleme işlemlerinin hizmet sözleşmesinde beyan edilen elektronik posta adresleri üzerinden gerçekleştirilmesi esastır.  Yapı sahipleri, proje müellifleri ve tasarım gözetmenleri, ihtiyaç duyulan veri ve bilgilerin derlenmesi, değerlendirilmesi ile bilgileri güvenilirlik, tutarlılık ve güncellik ilkelerine uygun olarak sağlamak; tüm iletişimi doğru, eksiksiz ve zamanında yapmakla yükümlüdür.
  • Bu Yönetmeliğin uygulanması ile ilgili iş ve işlemlerin yürütülmesini sağlamak üzere, Bakanlık merkezinde özel binalar teknik komisyonu kurulacaktır. Komisyon, tasarım gözetmenliği belgesi başvurularını, itirazları ve şikâyetleri değerlendirerek karara bağlayacaktır. Komisyonun çalışma usul ve esasları Yönetmeliğin 15. maddesinde belirtilmiştir.
  • Bu Yönetmeliğin yayımı tarihinde 18/3/2018 tarihli ve 30364 mükerrer sayılı Resmî Gazete’de yayımlanan Türkiye Bina Deprem Yönetmeliği ekinde yer alan Deprem Etkisi Altında Binaların Tasarımı İçin Esasların 1.3 maddesi kapsamında hizmet vermek üzere daha önce Bakanlıktan belge almış olanlar hiçbir işleme gerek kalmaksızın ihraz ettikleri uzmanlık alanında listeye kaydedileceklerdir.
  • Yapı sahiplerinin, proje müelliflerinin ve tasarım gözetmenlerinin bu Yönetmelik kapsamında Bakanlığa yapacakları bildirimlere dair standart formlar, tasarım gözetimi hizmeti kontrol föyleri, iyi uygulama dokümanları, hizmet sözleşmesi örnekleri gibi uygulamada uyulacak ve kullanılacak belge formatları Bakanlığın resmî internet sitesinde yayımlanacaktır.

Yönetmeliğin; Ek-2’sinin Y.1.1.1 maddesinin (a) ve (b) bentleri 1/1/2024 tarihinde, (c) bendi 1/1/2025 tarihinde yürürlüğe girecek olup, diğer hükümleri yayım tarihi itibariyle yürürlüğe girmiştir.

Bahsi geçen Yönetmeliğin tam metnine buradan ulaşabilirsiniz.

16.Tarıma Dayalı İhtisas Organize Sanayi Bölgeleri Yönetmeliğinde Değişiklik Yapılmasına Dair Yönetmelik Yayımlanmıştır

Tarım ve Orman Bakanlığı (“Bakanlık”) tarafından hazırlanan Tarıma Dayalı İhtisas Organize Sanayi Bölgeleri Yönetmeliğinde Değişiklik Yapılmasına Dair Yönetmelik (“Yönetmelik”) 4 Ekim 2022 tarihli ve 31973 sayılı Resmî Gazete’de yayımlanmıştır.

Bahsi geçen Yönetmeliğe göre;

  • Tarıma Dayalı İhtisas Organize Sanayi Bölgeleri Yönetmeliğinin 7 nci maddesinin dördüncü fıkrası yürürlükten kaldırılmış, dokuzuncu ve on birinci fıkraları aşağıdaki şekilde değiştirilmiştir;

“(9) TDİOSB yeri olarak önerilen alan/alanlar için;

a) İl özel idaresinin veya yatırım izleme ve koordinasyon başkanlığının, belediye sınırları veya mücavir alan sınırları içinde olması halinde ilgili belediyenin/belediyelerin, büyükşehir belediye sınırları içinde olması halinde ayrıca büyükşehir belediyesinin, bu alan/alanlar üzerinde herhangi bir çalışmasının veya planlamasının olup olmadığı konusunda görüşleri başvuru dosyasına eklenir.

b) Önerilen alanın/alanların, sayısal koordinatları belirlenmiş ve sınırları renkli olarak işaretlenmiş şekilde yerini gösteren 1/25.000 ölçekli topoğrafik harita, 1/5.000 ölçekli kadastral pafta ve havadan alınmış görüntüleri başvuru dosyasına eklenir.

c) (a) bendinde belirtilen kurumların TDİOSB’nin kuruluşuna katılan kurumlardan olması halinde ayrıca görüş bildirmelerine gerek yoktur.”

“(11) Yeni bir TDİOSB kurulması veya kurulu bulunan TDİOSB’nin ilave alan yer seçim taleplerinin değerlendirmeye alınabilmesi için ilçe belediye sınırları içerisindeki aynı ihtisas konusunu içeren mevcut TDİOSB’lerde bulunan işletmelerin en az % 75’inde işyeri açma ve çalışma ruhsatı alınarak üretime başlanmış olması gerekir. İlave alan taleplerinde bu oran, sadece ilave alan talebinde bulunan TDİOSB’de aranır. Ancak özel TDİOSB’lerde bu oran aranmaz.”

  • Tarıma Dayalı İhtisas Organize Sanayi Bölgeleri Yönetmeliğinin 18 inci maddesinin beşinci fıkrası aşağıdaki şekilde değiştirilmiş ve aynı maddeye aşağıdaki fıkra eklenmiştir.

“(5) Özel TDİOSB’lerin, tüzel kişilik kazanabilmesi için;

a) Önerilen yerin TDİOSB’yi kuracak gerçek veya tüzel kişilerin adlarına kayıtlı olduğunu gösteren tapu bilgilerinin, kuruluş protokolü onay talebi ile birlikte beyan edilmesi,

b) Tapu bilgileri beyan edilen taşınmazın, planlanan üretim konusuna ve bu Yönetmeliğe uygun olduğunun ve TDİOSB sınırlarının Bakanlıkça onaylanması,

c) Bakanlıkça yapılan yer seçiminin kesinleştirilmesini takiben özel TDİOSB’yi talep eden gerçek ve tüzel kişilerce hazırlanacak 19 uncu maddede içeriği belirlenen kuruluş protokolünün Bakanlıkça onaylanması ve Bakanlık TDİOSB Sicil Defterine kaydedilmesi,

şartları aranır.”

  • Tarıma Dayalı İhtisas Organize Sanayi Bölgeleri Yönetmeliğinin 31 inci maddesinin ikinci fıkrası aşağıdaki şekilde değiştirilmiş ve aynı maddeye aşağıdaki fıkralar eklenmiştir;

“(2) İmar komisyonu tarafından değerlendirilen ve karara bağlanan teklif imar planları, Bakanlık tarafından uygun görüldüğü şekliyle onaylanır. Onaylı imar planları Valilikçe tespit edilen ilan yerlerinde ve Bakanlığın internet sayfasında bir hafta süre ile ilan edilir. Askı süresinin sonunda Bakanlıkça yürürlüğe konulur ve ilgili kurumlara bilgi verilir.”

“(3) Bir haftalık ilan süresi içinde planlara itiraz edilebilir. İtirazlar Bakanlığa ve/veya Valiliğe yapılır. Valilikçe yapılan askı işlemi sonunda planlara itiraz olup olmadığı, askı süresinin bitiminden itibaren üç iş günü içinde Bakanlığa yazılı olarak bildirilir. Bakanlık itirazları ve planları on beş gün içerisinde inceleyerek kesin karara bağlar. İtirazların Bakanlıkça değerlendirmesinde TDİOSB yönetim kurulunun konuya ilişkin görüşü dikkate alınır. İtirazın uygun görülmemesi halinde karar tarihinden itibaren on beş gün içinde ilgiliye yazı ile bildirilir. Bakanlıkça kesinleşmiş TDİOSB imar planları hakkında ilgili kurumlar bilgilendirilir.

(4) İtiraz sonucu, onaylı planda maddi hataların düzeltilmesi veya itiraz eden dışındaki katılımcıları doğrudan etkilemeyen hususlarda yapılan düzeltmeler yeniden askı işlemine tabi olmaz.”

Yönetmelik yayımı tarihinde yürürlüğe girmiştir.

Yönetmeliğin tam metnine buradan ulaşabilirsiniz.