Haftaya Dair Hukuki Gelişmeler

  1. 7511 Sayılı ‘Türk Ticaret Kanunu ile Bazı Kanunlarda Değişiklik Yapılmasına Dair Kanun’ ile Önemli Düzenlemeler Getirilmiştir

Türkiye Büyük Millet Meclisi (“TBMM”) tarafından 23/5/2024 tarihinde kabul edilen 7511 Sayılı ‘Türk Ticaret Kanunu ile Bazı Kanunlarda Değişiklik Yapılmasına Dair Kanun’ (“Kanun”) 29 Mayıs 2024 tarihli ve 32560 sayılı Resmi Gazete’de yayımlanmıştır.

Kanun ile 6102 sayılı Türk Ticaret Kanunu’ndan (“TTK”) 4054 sayılı Rekabetin Korunması Hakkında Kanun (“Rekabet Kanunu”) ve 6502 sayılı Tüketicinin Korunması Hakkında Kanun’a (“Tüketici Kanunu”) kadar birçok kanun maddesinde değişiklik yapılmış ve yeni idari yaptırımlar eklenmiştir.

Kanun’la getirilen değişiklikler özetle şu şekildedir:

  1. 13/1/2011 tarihli ve 6102 sayılı Türk Ticaret Kanunu’nda Yapılan Değişiklikler:
  • Yönetim Kurulu Başkanı ve Başkan Yardımcısının Seçimi:
  • TTK’nın ‘Görev dağılımı’ başlıklı 366. maddesinde yapılan değişiklik uyarınca; yönetim kurulunun üyeleri arasından her yıl başkan ve başkan yardımcısı (başkanın bulunmadığı zamanlarda vekalet etmesi için) seçme yükümlülüğü kaldırılmıştır:

“13/1/2011 tarihli ve 6102 sayılı Türk Ticaret Kanununun 366 ncı maddesinin birinci fıkrasının birinci cümlesinde yer alan “Yönetim kurulu her yıl üyeleri arasından” ibaresi “Yönetim kurulu, üyeleri arasından” şeklinde değiştirilmiştir.”

  • Yeni düzenlemeyle yönetim kurulu başkanı ve başkan yardımcısı, her yıl tekrar eden seçimle değil görev sürelerine bağlı olarak seçilebilecektir.
  • Yönetim Kurulunun Devredilemez Görev ve Yetkileri:
  • TTK’nın 375. maddesinin (d) bendinde yapılan değişiklik uyarınca; yönetim kurulunun devredilemez görev ve yetkilerinden sayılan “Müdürlerin ve aynı işleve sahip kişiler ile imza yetkisini haiz bulunanların atanmaları ve görevden alınmaları.” yetkisi Şube müdürleri hariç olmak üzere müdürlerin ve aynı işleve sahip kişilerin atanmaları ve görevden alınmaları.” olarak değiştirilmiştir.
  • İlgili değişiklikle aynı maddenin (a) bendiyle yaşanan karışıklığın önlenmesi ve şirketlerin şube açmasının kolaylaştırılması amaçlanmıştır.
  • Yönetim Kurulunun Toplantıya Çağrılması Usulü:
  • TTK’nın 392. maddesinin 7. fıkrasına eklenen cümle uyarınca; yönetim kurulu üyelerinin başkandan yönetim kurulunu toplantıya çağırmasını yazılı olarak istemesi halinde, başkan yönetim kurulunu bu yazılı istemin kendisine ulaştığı tarihten itibaren en geç otuz gün içinde yapılacak şekilde toplantıya çağırmak zorundadır.
  • Bu süre içinde yönetim kurulu toplantıya çağrılmazsa veya yönetim kurulu başkanı ya da başkan vekiline ulaşılamazsa, çağrı doğrudan istem sahibi üyelerce yapılabilecektir.
  • Çağrı üzerine yapılacak toplantılarda toplantı ve karar nisapları hakkında 390 ıncı maddenin birinci fıkrası uygulanacaktır:
  • “Esas sözleşmede aksine ağırlaştırıcı bir hüküm bulunmadığı takdirde, yönetim kurulu üye tam sayısının çoğunluğu ile toplanır ve kararlarını toplantıda hazır bulunan üyelerin çoğunluğu ile alır. Bu kural yönetim kurulunun elektronik ortamda yapılması hâlinde de uygulanır.”
  • Bu hükümlerin aksine esas sözleşmede yönetim kurulunun toplantıya çağrılmasına ilişkin farklı bir usul belirlenebilecektir.
  • Anonim ve Limited Şirketlerin Asgari Sermaye Tutarı:
  • TTK’ya eklenen geçici madde 15 uyarınca; 1 Ocak 2024 tarihi itibariyle[1] anonim şirketler için asgari sermaye tutarını 250.000 TL’ye, kayıtlı sermaye sistemini kabul eden halka açık olmayan anonim şirketler için 500.000 TL’ye, limited şirketler için ise 50.000 TL’ye yükseltmeyen şirketler için geçiş düzenlemesi getirilmiştir.
  • Buna göre, bu asgari sermaye tutarları altında kalan anonim ve limited şirketlerin sermayelerini 31/12/2026 tarihine kadar TTK’nın 332 nci ve 580 inci maddelerde öngörülen tutarlara yükseltmeleri gerekmektedir.
  • Ticaret Bakanlığı (“Bakanlık”) bu süreyi birer yıl olarak en fazla iki kez uzatabilecektir.
  • Bu tutarlara yükseltmeyen şirketler, infisah etmiş sayılacaktır.
  • Sermayenin yükseltilmesi için yapılacak genel kurul toplantılarında toplantı nisabı aranmayacak, kararlar toplantıdaki oy çoğunluğuyla alınacaktır. Bu kararlar aleyhine imtiyaz kullanılamayacaktır.
  • Çıkarılmış sermayesi en az iki yüz elli bin Türk lirası olan kayıtlı sermaye sistemini kabul etmiş bulunan halka açık olmayan anonim şirketler ise başlangıç sermayeleri ile çıkarılmış sermayelerini anılan tarihe kadar beş yüz bin Türk lirasına yükseltmedikleri takdirde, bu sistemden çıkmış sayılacaktır.
  • Kanun Teklifi’nde konuya dair şu örneğe yer verilmiştir:

 

…başlangıç sermayesi 300.000 Türk Lirası, çıkarılmış sermayesi ise 1.000.000 Türk Lirası olan kayıtlı sermaye sistemini benimsemiş olan bir şirket, başlangıç sermayesi 500.000 Türk Lirasından az olduğu için infisah durumuyla karşılaşmayacak, bu ve benzeri durumda bulunan şirketler intibakı sağlamadıkları takdirde çıkarılmış sermayeleri 250.000 Türk Lirası ve üzerinde olduğu müddetçe kayıtlı sermaye sisteminden çıkmış sayılacaktır. Çıkarılmış sermayenin, 250.000 Türk Lirasının altında olması halinde ise bu şirketler de infisah etmiş sayılacaktır.”

 

  1. 7/11/2013 tarihli ve 6502 sayılı Tüketicinin Korunması Hakkında Kanun’da Yapılan Değişiklikler:
  • Ticari Reklamlara İlişkin Reklam Kurulu’nun Erişimin Engellenmesi Cezası Vermesi:
  • Tüketici Kanunu’nun 63. maddesinde yapılan değişiklik uyarınca; Reklam Kurulu, mevzuata uymayan ticari reklamlar hakkında idari para cezası veya durdurma cezasının yanında içeriğin çıkarılması ve/veya erişimin engellenmesi kararı konusunda da yetkili kılınmıştır.
  • Tüketicinin Korunmasına Yönelik İdari Para Cezaları:

Tüketici Kanunu’nun 77. maddesinde yapılan değişiklik uyarınca;

  • Bir malı süresinde teslim veya monte etmeyenler için aykırılığı tespit edilen her bir işlem veya sözleşmede uygulanan idari para cezası 2.200 TL,
  • Mal ve hizmetin satışından kaçınanlar için aykırılığı tespit edilen her bir işlem veya sözleşmede uygulanan idari para cezası iki bin iki yüz Türk Lirasından az olmamak üzere satışından kaçınılan mal veya hizmetin tüm vergiler dahil toplam satış fiyatının yüzde onuna kadar,
  • Satış sonrası hizmet yeterlilik belgesi almayan üretici ve ithalatçılar hakkında uygulanan idari para cezası 1.115.000 TL,
  • Hizmet yeterlilik belgesinin geçerlilik süresi boyunca asgari servis istasyonu sayısını sağlamayan üretici ve ithalatçılar hakkında uygulanan idari para cezası her bir servis istasyonu için 124.000 TL,
  • Her türlü mecra ve faaliyetlerinde kolaylıkla görülebilir ve okunabilir şekilde “özel servis” ibaresini kullanmayan özel servis istasyonları hakkında uygulanan idari para cezası 18.000 TL

olarak belirlenmiştir.

  • Tüketici Kanunu’nun 58. maddesi uyarınca satış sonrası hizmetlere aykırılığın internet üzerinden gerçekleşmesi halinde; Reklam Kurulu; içeriğin çıkarılması için ilgili internet sayfasındaki iletişim araçları, alan adı, IP adresi ve benzeri kaynaklarla elde edilen bilgiler üzerinden, elektronik olarak iletişim kurulabilecek araçlar ile bildirimde bulunulmasına, bu bildirime rağmen yirmi dört saat içinde içeriğin çıkarılmaması hâlinde erişimin engellenmesine karar verebilecektir.
  • İçeriğe erişimin engellenmesi yoluyla aykırılığın önlenemediği durumlarda, internet sitesinin tümüne yönelik olarak erişimin engellenmesi kararı verilecektir.
  • Devre Tatile Konu Mal Üzerinde Devre Tatil Satışı:
  • Tüketici Kanunu’nun geçici 3. maddesinde yapılan değişiklik uyarınca; yapı ruhsatı alınmış olan devre tatile konu taşınmazlarda, 1 Nisan 2022 tarihinden itibaren beş yıl süresince kooperatif veya ticaret şirketi ortaklığı ya da dernek veya vakıf üyeliği suretiyle devre tatil hakkı tanınabilecektir.
  • Devre tatile konu mal üzerinde ayni hak sahibi olmayanlar devre tatil satışı yapabilecektir.
  1. 14/1/2015 tarihli ve 6585 sayılı Perakende Ticaretin Düzenlenmesi Hakkında Kanun’da Yapılan Değişiklikler:
  • Yeni İdari Para Cezaları ve Bakanlığın İşyeri Kapatma Yetkisi:
  • Bir mal veya hizmetin satış fiyatında üretici, tedarikçi ve perakende işletmeler kaynaklı fahiş artış yapılması halinde her bir aykırılık için 100 bin TL'den 1 milyon TL'ye kadar,
  • Bir takvim yılı içinde en az üç defa piyasada darlık yaratıcı, piyasa dengesini ve serbest rekabeti bozucu faaliyetler ile tüketicinin mallara ulaşmasını engelleyici faaliyetlerde bulunan üretici, tedarikçi ve perakende işletmelerine her bir aykırılık için bir milyon Türk lirasından on iki milyon Türk lirasına kadar

idari para cezası uygulanacaktır.

  • Bakanlık ayrıca piyasada darlık yaratıcı, piyasa dengesini ve serbest rekabeti bozucu faaliyetler ile tüketicinin mallara ulaşmasını engelleyici faaliyetlerde bulunan üretici, tedarikçi ve perakende işletmelerinin işyerlerini altı güne kadar kapatabilecektir.
  1. 5/3/2020 tarihli ve 7223 sayılı Ürün Güvenliği ve Teknik Düzenlemeler Kanunu’nda Yapılan Değişiklikler:
  • Güvensiz Ürün İhraç Edilmesi Halinde İdari Para Cezası:
  • Avrupa Birliği üyesi ülkeler dışındaki ülkelere ihraç edilen veya ihraç edilmesi hedeflenen ürünlerin güvenliğe aykırı ihraç edilmesi halinde 240.566 Türk lirasından 2.405.665 Türk lirasına kadar, diğer aykırılık durumlarında 96.226 Türk lirasından 962.265 Türk lirasına kadar idari para cezası uygulanacaktır.
  1. 7/12/1994 tarihli ve 4054 sayılı Rekabetin Korunması Hakkında Kanun’da Yapılan Değişiklikler:
  • Rekabet Kurulu (“Kurul”) Soruşturmaları:
  • Rekabet Kanunu’nun 45. maddesinde yapılan değişiklik uyarınca; Kurul’un açtığı soruşturmalar, soruşturmaya başlanması kararının verildiği tarihten itibaren 15 gün içinde ilgili taraflara bildirilecektir.
  • Kurul bu bildirim yazısında iddiaların türüne ve niteliğine dair yeterli bilgi vermek zorundadır.
  • Taraflar bu soruşturma tebliğinden itibaren 30 gün içinde yazılı savunmalarını Kurula gönderecek ve bu süre haklı gerekçe sunulması halinde sadece bir defalığına, en çok bir katına kadar uzatılabilecektir.
  1. 18/5/2004 tarihli ve 5174 sayılı Türkiye Odalar ve Borsalar Birliği ile Odalar ve Borsalar Kanunu’nda Yapılan Değişiklikler:
  • Ürün İhtisas Borsalarında Teminat ve Garanti Fonu İşlemleri:
  • Ürün ihtisas borsasının veya ürün ihtisas borsası tarafından takas merkezi olarak yetkilendirilen kuruluşun takas işlemlerinde mali sorumluluğu, tesis edecekleri limitler dahilinde ve alınacak teminatlar ile garanti fonu varlıklarıyla sınırlı olacaktır.
  • Bu garanti fonunun kuruluşu, işletimi, kullanımı ve katılımcılarına ilişkin usul ve esaslar, Bakanlıkça çıkarılacak yönetmelikle belirlenecektir.
  • Teminatlar ve garanti fonundaki varlıklar tevdi amaçları dışında kullanılamayacak, üçüncü kişilere devredilemeyecek, kamu alacakları için olsa dahi haczedilemeyecek, rehin edilemeyecek, iflas masasına dahil edilemeyecek ve üzerlerine ihtiyati tedbir konulamayacaktır.
  1. 24/4/1969 tarihli ve 1163 sayılı Kooperatifler Kanunu’nda Yapılan Değişiklikler:
  • Kooperatif ve Üst Kuruluş Yönetim Kurulu Üyelerinin Kooperatif Bilgi Sistemine (“KOOPBİS”) Kaydolması:
  • Kooperatif ve üst kuruluşları yönetim kurulu üyeleri, kooperatifin; ticaret sicili kayıtlarını, fınansal tablolarını, yönetim kurulu yıllık faaliyet raporlarını, genel kurul toplantı evrakını, ortaklarının kimlik, iletişim, pay ve ödemelerine ilişkin bilgilerini KOOPBİS’e aktarmaması halinde Bakanlıkça birer yıl olmak üzere iki defa daha süre uzatımı yapılabilecektir.
  • Bu süre sona erinceye kadar kooperatif ve üst kuruluşlarının yönetim kurulu üyeleri ve memurları hakkında KOOPBİS yükümlülüğüne aykırılık hükümleri uygulanmayacaktır.

 

Yürürlük Tarihi:

Kanun’un;

  • Kooperatifler Kanunu’na ilişkin düzenlemeleri, 26/4/2024 tarihinden itibaren uygulanmak üzere yayımı tarihinde,
  • 7 nci ve 8. maddesi hariç diğer düzenlemeleri yayımı tarihinde

yürürlüğe girmiştir.

Kanun’un Resmi Gazete’de yayımlanan tam metnine buradan ulaşabilirsiniz.

  1. Konutların Turizm Amaçlı Kiralanması Faaliyetlerinin Düzenlenmesine İlişkin Yönetmelikte Değişiklik Yapılmasına Dair Yönetmelik Yayımlanmıştır

Kültür ve Turizm Bakanlığı (‘’Bakanlık’’) tarafından düzenlenen, ‘Konutların Turizm Amaçlı Kiralanması Faaliyetlerinin Düzenlenmesine İlişkin Yönetmelikte Değişiklik Yapılmasına Dair Yönetmelik (‘’Yönetmelik’’) 30/05/2024 tarihli ve 32561 sayılı Resmî Gazete’de yayımlanmıştır.

Yönetmelik ile 28/12/2023 tarihli ve 32413 sayılı Resmî Gazete ‘de yayımlanan ‘Konutların Turizm Amaçlı Kiralanması Faaliyetlerinin Düzenlenmesine İlişkin Yönetmelik’te birtakım değişiklikler yapılmıştır.

Yönetmelikle getirilen değişiklikler özetle şu şekildedir;

  • Konutların Turizm Amaçlı Kiralanması Faaliyetlerinin Düzenlenmesine İlişkin Yönetmelik’in 6’ncı maddesinin birinci fıkrasında yapılan değişiklikle, konutunu turizm amaçlı kiralamak için Bakanlığa yapılan başvuruların sonuçlandırılma süresi maksimum 30 günden maksimum 60 güne çıkarılmıştır.
  • Konutların Turizm Amaçlı Kiralanması Faaliyetlerinin Düzenlenmesine İlişkin Yönetmelik’in 6’ncı maddesinin 3’üncü fıkrasında yapılan değişiklikle, ‘yapılan denetimlerde asgari niteliği taşımadığı tespit edilen konutların izin belgesi sahipleri hakkında Kanunun 4 üncü maddesinin ikinci fıkrasının (ğ) bendi uyarınca idari para cezası uygulanarak tespit edilen eksikliklerin giderilmesi için on beş gün süre verilir.” şeklindeki ifade “Yapılan incelemede 9 uncu maddenin birinci fıkrasının (a), (b), (c) ve (ç) bentleri kapsamında eksiklik tespit edilmesi halinde, belge sahibine eksikliklerini giderebilmesi için on beş gün süre verilir. Bu süre sonunda yapılacak denetimde eksikliklerinin giderilmediğinin tespiti halinde, Kanunun 4 üncü maddesinin ikinci fıkrasının (ğ) bendi uyarınca idari para cezası uygulanarak tespit edilen eksikliklerin giderilmesi için yeniden on beş gün süre verilir. Bu süre sonunda yapılacak ikinci denetimde de eksikliklerin giderilmediğinin tespit edilmesi durumunda, Kanunun 5 inci maddesinin birinci fıkrasının (d) bendi u yarınca izin belgesi iptal edilir.” şeklinde değiştirilmiştir.
  • Konutların Turizm Amaçlı Kiralanması Faaliyetlerinin Düzenlenmesine İlişkin Yönetmelik’in geçici 1 inci maddesinde yer alan “1/1/2024” ibaresi “31/12/2024” şeklinde değiştirilirken, ‘Yüksek Standartlı Konut’ şartlarına da kolaylık getirilmiştir.

Değişiklikle yüksek standartlı konutların haiz olması gereken özelliklerin bir kısmı kaldırılırken, yüzme havuzu ve aletli spor salonunun da binada değil binanın bulunduğu parselde yer alması yeterli kabul edilmiştir. Mevcut Yönetmeliğin geçici 1’inci maddesinde yer alan  “kat mülkiyeti kütüğünün (Beyanlar) hanesinde gösterilen yönetim planına göre halihazırda turizm amaçlı kısa süreli kiralamaya konu edilen, resepsiyon, güvenlik ve günlük temizlik servisi mekânları ile kuru temizleme, çamaşırhane, yemek ve alışveriş servisi hizmetleri, aletli spor salonu ve yüzme havuzu hizmetlerinin tamamının verildiği konutlara, Planlı Alanlar İmar Yönetmeliğinin 19 uncu maddesinde belirtilen yerlerde yapılma şartı aranmaksızın, bu Yönetmeliğin yüksek nitelikli konutlara ilişkin hükümleri uygulanır.” ifadesi aşağıdaki şekilde değiştirilmiştir:

Alışveriş servisi hizmetleri, aletli spor salonu ve yüzme havuzu hizmetlerinin tamamının verildiği konutlara” ibaresi “alışveriş servisi hizmetlerinin sunulduğu ve aynı parselde aletli spor salonu ve yüzme havuzu hizmetlerinin verildiği konutlara Planlı Alanlar İmar Yönetmeliğinin 19 uncu maddesinde belirtilen yerlerde yapılma şartı aranmaksızın, bu Yönetmeliğin yüksek nitelikli konutlara ilişkin hükümleri uygulanır.”

Yönetmelik, Resmi Gazetede yayımlandığı tarih itibariyle yürürlüğe girmiştir.

Yönetmeliğin tam metnine buradan ulaşabilirsiniz.

  1. Beşerî Tıbbi Ürünlerin ve Özel Tıbbi Amaçlı Gıdaların Tanıtım Faaliyetleri Hakkında Yönetmelik Taslağı Kamuoyu Görüşüne Açılmıştır

Sağlık Bakanlığına bağlı Türkiye İlaç ve Tıbbi Cihaz Kurumu (‘’TİTCK’’) tarafından hazırlanan ‘Beşerî Tıbbi Ürünlerin ve Özel Tıbbi Amaçlı Gıdaların Tanıtım Faaliyetlerine Hakkında Yönetmelik’ (‘’Yönetmelik’’) taslak şeklinde TİTCK’in resmi internet sitesinde 28.05.2024 tarihinde yayınlanmıştır.

Yönetmelik taslağında yer alan düzenlemeler özetle şu şekildedir;

  • Hâlihazırda hekim, diş hekimi ve eczacılara yapılabilen tanıtım ve dağıtılabilen ürünler, özel tıbbi amaçlı gıdalarla sınırlı olmak kaydıyla diyetisyenlere yönelik de gerçekleştirilebilecektir.
  • Söz konusu meslek gruplarına yapılan ziyaretler, artık elektronik ortamda da yapılabilecektir.
  • Ürün tanıtım temsilcileri, bu meslek grupları haricindeki sağlık meslek mensuplarına herhangi bir ürün ve benzerini tanıtamayacak, tanıtım malzemesi ve tanıtım materyali verilemeyecektir.
  • Ürün tanıtımlarında, ürün kullanımını gereksiz yönde teşvik edecek veya beklenmeyen riskli durumlara neden olabilecek yanıltıcı, abartılı ya da doğruluğu kanıtlanmamış bilgiler yer almayacaktır.
  • İlgi çekici ve ürünün kendisi ile doğrudan ilgisi olmayan ifade ve görüntü kullanılamayacaktır.
  • Tanıtımlarda ünlü kişiler kullanılamayacak ve sağlık mensupları izin almadan tanıtımlarda rol alamayacaktır.

Yönetmeliğin; 7. maddesinin birinci fıkrasının (ı) bendi, 8. maddesinin dördüncü fıkrası ile 18. Maddesinin sekizinci fıkrası 01/01/205 tarihinde, diğer hükümleri ise yayımlandığı tarihte, yürürlüğe girecektir.

Yönetmelik taslağının tam metnine buradan ulaşabilirsiniz.

 

  1. Bankacılık Denetleme ve Düzenleme Kurumu 2023 Yılı Faaliyet Raporu Yayınlanmıştır

Bankacılık Denetleme ve Düzenleme Kurumu (''Kurum'' veya ‘’BDDK’’) tarafından 2023 yılı Faaliyet Raporu (‘’Rapor’’) Kurumun resmi internet sitesinde yayınlanmıştır.

Raporda yer alan istatistiksel veriler özetle şu şekildedir:

  • Rapora göre, BDDK’ya 2021 yılında 198 bin 626 şikâyet gelmiştir. 2022 yılında şikâyet sayısı 210 bin 404’e çıkarken, 2023 yılında da 228 bin 334’e yükselmiştir.
  • Raporda aylara göre şikâyet başvuru sayıları da verilmiştir. Mart ayında 26 bin 834 ile en yüksek başvurunun yapılmıştır. Ocak ayında 18 bin 722 şikâyet başvurusu yapılırken, şubatta 15 bin 868nisanda 21 bin 781mayıs ayında 23 bin 178haziranda 19 bin 550temmuzda 18 bin 13ağustos ayında 20 bin 208eylül ayında 16 bin 990ekim ayında 16 bin 496, kasımda 16 bin 305 ve aralık ayında da 14 bin 389 başvuru yapılmıştır.
  • Toplam şikâyet başvuruları içinde bireysel kredilerle ilgili şikâyetler 40 bin 832 ile ilk sırada yer almıştır. Banka ve kredi kartları ile ilgili şikâyetler 38 bin 842 ile ikinci sırada, mevduat/katılım fonu işlemleri 32 bin 505 ile üçüncü sırada yer almıştır.
  • BDDK’nın faaliyet raporunda, bireysel nitelikte ürün ve hizmetlerle ilgili ihbar, şikâyet ve başvurular ile adli makamlarca Kuruma ulaştırılan inceleme taleplerinin Finansal Tüketici İlişkileri Daire Başkanlığı tarafından denetime konu edilmiştir. Denetim faaliyetleri kapsamında, 2023 yılında 134 adet rapor ve 24 adet mütalaa düzenlenmiş, 57 adet müzekkere gündeme alınmış ve yapılan denetimler sonucunda 57 adet Kurul kararı alınmıştır. Bahse konu Kurul kararları ile bankalara ve banka dışı kuruluşlara toplamda 56 milyon 439 bin 180 lira idari para cezası uygulanmıştır.

Raporun tam metnine buradan ulaşabilirsiniz.

  1. Tıbbi Laboratuvar Yönetmeliği Yayımlanmıştır

Sağlık Bakanlığı (‘’Bakanlık’’) tarafından hazırlanan Tıbbi Laboratuvar Yönetmeliği (‘’Yönetmelik’’) 04.06.2024 tarihli ve 32566 sayılı Resmî Gazetede yayımlanmıştır.

Yönetmeliğin amacı; tetkik ve teşhis amaçlı tıbbi laboratuvar hizmetlerinin planlanması, tıbbi laboratuvarların açılması, sınıflandırılması ile bu hizmetlerin sunulduğu sağlık tesislerinin faaliyetlerine, standartlarına ve denetlenmesine ilişkin usul ve esasları düzenlemektir.

Yönetmeliğe göre,

  • Yönetmelik kapsamında ruhsatlandırılacak veya faaliyet izni verilecek tıbbi laboratuvarlar dört birime ayrılmıştır:
  1. Tıbbi biyokimya laboratuvarı.
  2. Tıbbi mikrobiyoloji laboratuvarı.
  3. Tıbbi patoloji laboratuvarı.
  4. Doku tipleme laboratuvarı.
  • Tıbbi laboratuvarlar hizmet içeriği ve faaliyetleri açısından beş kategoride sınıflanır:
  1. Gözetimli tıbbi laboratuvar.
  2. Kapsamlı tıbbi laboratuvar.
  3. Bölge laboratuvarı.
  4. Test bazında referans yetkili laboratuvar.
  5. Ulusal referans laboratuvarı.

 

  • Yeni açılacak müstakil tıbbi laboratuvar için Bakanlıktan ön izin alınması gerekecektir. Ön izin başvurusu, özel hukuk tüzel kişilerinde şirketi temsile yetkili olanlar, gerçek kişi adına açılacak tıbbi laboratuvarlarda gerçek kişinin kendisi tarafından yapılacaktır.
  • Tıbbi laboratuvar, Bakanlıkça verilen ruhsat ve faaliyet izin belgesi ile açılacaktır. Sağlık tesisi bünyesinde kurulan tıbbi laboratuvar birimi tesisin ruhsat/faaliyet izin belgesine işlenecektir.
  • Bu Yönetmelik kapsamında radyoaktif madde ile tıbbi laboratuvar hizmeti sunacak tıbbi laboratuvarlar Nükleer Düzenleme Kurumu tarafından belirlenen şartları sağlamak kaydıyla Bakanlıkça verilen yetki kapsamında hizmet sunabilecektir.
  • Tıbbi laboratuvar sahipliğini haiz gerçek veya tüzel kişilerin sahiplik ortaklarının ve birim sorumlularının Türkiye Cumhuriyeti vatandaşı olması zorunlu tutulmuştur.
  • Mevcut tıbbi laboratuvarların uyumu; ruhsatlı mevcut tıbbi laboratuvarlar, Yönetmeliğin yayımı tarihi itibarıyla iki yıl içinde Yönetmelik hükümlerine uyum sağlamak ve ruhsat/faaliyet izin belgesini yenilemek zorundadırlar.

Yönetmelik yayımı tarihinde yürürlüğe girmiştir.

Yönetmeliğin ekinde ön izin belgeleri ve ruhsat/faaliyet belgeleri de paylaşılmıştır.

Yönetmeliğin tam metnine buradan ulaşabilirsiniz.