Makaleler
Elektronik Ticaretin Düzenlenmesi Hakkında Kanundaki Değişiklikler Üzerine
6563 sayılı Elektronik Ticaretin Düzenlenmesi Hakkında Kanun (“6563 sayılı Kanun”) 23 Ekim 2014 tarihinde TBMM’de kabul edilmiş ve 1 Mayıs 2015 tarihinde yürürlüğe girmiştir. Kabul edildiği tarihte elektronik ticarette pazar potansiyelinin yüksek hızda büyümesi sonucu elektronik ticarete dair usul ve esasları düzenlemek amacıyla hazırlanan 6563 sayılı Kanun’un ilk hali günümüzdeki ihtiyacı karşılamamaya başlamıştır.
İnternetin sürekli değişimi ile genişlemeye bağlı doğası gereği 6563 sayılı Kanun’da değişiklik yapılması ihtiyacı ortaya çıkmış ve bu kapsamda Elektronik Ticaretin Düzenlenmesi Hakkında Kanunda Değişiklik Yapılmasına Dair Kanun Teklifi, Türkiye Büyük Millet Meclisi’nde kabul edilerek yasalaşmış ve 7 Temmuz 2022 tarihli ve 31889 sayılı Resmi Gazete’de yayımlanmıştır.
İşbu çalışmada Elektronik Ticaretin Düzenlenmesi Hakkında Kanunda Değişiklik Yapılmasına Dair Kanun (“Kanun”) kapsamında yapılan değişiklikler genel hatlarıyla incelenmiştir.
I. Genel Olarak
23 Ekim 2014 tarihinde TBMM’de kabul edilen Elektronik Ticaretin Düzenlenmesi Hakkında Kanun’da, kabul edildiğinden günümüze kadar kapsamlı bir değişiklik yapılmamış olup Kanun’la birlikte pek çok değişiklik yapıldığı gibi yeni düzenlemeler de getirilmiştir.
Kanun’un genel gerekçesinde e-ticaret ekosisteminin beklenmedik derecede hızlı gelişimi Covid-19 salgınına dayandırılmıştır, büyüyen ekosisteme katılacak yeni aktörlerin (hem satıcı hem sağlayıcı bakımından) haksız rekabet yönüyle korunmasının ve tekelleşmenin önüne geçilmesi gerektiği ifade edilmiştir.
Buna ek olarak, Kanun’un genel gerekçesinde elektronik ticaret pazar yerlerinde aracılık hizmeti sunulan işletmelerin büyük bölümünü mikro ve küçük işletmelerin oluşturduğunun tespit edildiği ve elektronik ticaret aracı hizmet sağlayıcıların söz konusu işletmeler karşısında asimetrik pazarlık gücünün bulunduğu vurgulanmıştır.
Elektronik ticaret aracı hizmet sağlayıcılarının bu gücü kötüye kullanarak tek taraflı belirledikleri veya açık olmayan sözleşme hükümlerini dayatma, kendi mal veya hizmetlerini ön plana çıkarma, veri taşınabilirliğini zorlaştırma veya buna izin vermeme, mal veya hizmet teminine zorlama, geç ödeme yapma, kampanyalı mal veya hizmet sunmaya zorlama, herhangi bir hizmet vermemesine rağmen bedel alma, sıralama ya da tavsiye sisteminde geriye düşürme, sunulan hizmetleri kısıtlama, askıya alma veya sonlandırma gibi haksız ve adil olmayan uygulamalarda bulundukları ifade edilmiştir.
Bu çerçevede, e-ticarette haksız rekabetin ve tekelleşmenin önüne geçilerek pazara yeni aktörlerin girişinin kolaylaştırılması ve pazarın dengeli ve sağlıklı büyümesinin sağlanması amacıyla, ölçekler de dikkate alınarak elektronik ticaret aracı hizmet sağlayıcı ve elektronik ticaret hizmet sağlayıcılara yönelik işbu Kanun hazırlanmıştır.
II. Kanun’un Kapsamı Hakkında Değişiklik
6563 sayılı Kanun’un 1. maddesine eklenen üçüncü fıkra ile kuruluş ve faaliyetleri maddede sayılan özel kanunlarla düzenlenen ve münhasıran bu kanunlarla yetkilendirildikleri konularda faaliyet gösterenlerin, bu Kanun’un uygulamasında elektronik ticaret aracı hizmet sağlayıcı veya elektronik ticaret hizmet sağlayıcı kabul edilmeyeceği düzenlenmiştir.
Böylece seyahat acenteliği, sivil havacılık, bireysel emeklilik, bankacılık, sigortacılık, finansman, sermaye piyasası, ödeme hizmetleri, bahis ve şans oyunları ile elektronik haberleşme alanlarında faaliyet gösteren işletmeler Kanun kapsamında e-ticaret aracı hizmet sağlayıcı veya e-ticaret hizmet sağlayıcı kabul edilmemiştir. Bu düzenleme ile olası bir yetki çatışmasının önüne geçilmesi amaçlanmıştır.
6563 sayılı Kanun’un 1. maddesine eklenen söz konusu üçüncü fıkra ile sadece elektronik ticaret aracı hizmet sağlayıcı veya elektronik ticaret hizmet sağlayıcılara getirilen yükümlülüklerin kapsamıyla ilgili bir sınırlama söz konusu olup ilgili fıkra kapsamında yer alan işletmelerin 6563 sayılı Kanun’da yer alan diğer hususlara ilişkin yükümlülükleri devam etmektedir.
III. Kanun Kapsamında Yeni Tanımlanan Terim ve Kavramlar
6563 sayılı Kanun’a yeni eklenen hükümlerde yer alan bazı terim ve kavramlara ilişkin olarak, hukuki belirlilik sağlanması amacıyla işbu kavramların tanımlarına da 6563 sayılı Kanun’un “Tanımlar” başlıklı ikinci maddesinde yer verilmiştir.
Bu kapsamda, elektronik ticaret pazar yerinde kendisinin satış yapıp yapmadığına bakılmaksızın diğer elektronik ticaret hizmet sağlayıcıların mal veya hizmetlerinin teminine yönelik sözleşme yapılmasına ya da sipariş verilmesine imkân sağlayan aracı hizmet sağlayıcılar, elektronik ticaret aracı hizmet sağlayıcı olarak; ister elektronik ticaret pazar yerinde isterse kendine ait elektronik ticaret ortamında, kendi mal veya hizmetlerinin teminine yönelik sözleşme yapan ya da sipariş alan hizmet sağlayıcılar ise elektronik ticaret hizmet sağlayıcı olarak tanımlanmıştır.
Elektronik Ticaret Bilgi Sistemi (ETBİS) ise elektronik ticaret hizmet sağlayıcı ve elektronik ticaret aracı hizmet sağlayıcıların kayıt altına alınması, elektronik ticaret verilerinin toplanması, bu verilerin işlenerek istatistiki bilgilerin üretilmesi amacıyla Bakanlık tarafından oluşturulan ve bu Kanun kapsamında kayıt ve bildirim yapılabilmesine imkân sağlayan bilgi sistemi olarak tanımlanmıştır.
Kanun’da tanımlı aktörlerin tabi olacakları yükümlülükler belirlenirken net işlem hacmi gözetilmiştir. Hangi işletmelerin bu Kanunda belirtilen yükümlülüklerle karşı karşıya kalacağının belirlenmesi için bu kavramın açık şekilde tanımlanması ihtiyacı ortaya çıkmıştır. Bu kapsamda net işlem hacmi “İptal ve iadeler hariç olmak üzere, elektronik ticaret aracı hizmet sağlayıcı için aracılık hizmeti sunduğu elektronik ticaret pazar yerleri, elektronik ticaret hizmet sağlayıcı için ise elektronik ticaret pazar yeri niteliğini haiz olmayan kendine ait elektronik ticaret ortamları üzerinden belirli bir dönemde yapılan sözleşme ve verilen siparişler için düzenlenmesi gereken nihai fatura veya fatura yerine geçen belge değerleri toplamı” şeklinde tanımlanmıştır.
Bu maddede tanımlanan bir diğer kavram “ekonomik bütünlük” tür. Buna göre, bir kişinin, bir ticaret şirketinin doğrudan veya dolaylı olarak paylarının en az yüzde yirmi beşine ya da oy haklarının çoğunluğuna veya onu yönetebilecek kararları alabilecek payına sahip olması, şirket sözleşmesi uyarınca yönetim organında karar alabilecek çoğunluğu oluşturan sayıda üyeyi seçme hakkını haiz olması, kendi oy haklarının yanında bir sözleşmeye dayanarak tek başına veya diğer pay sahipleriyle birlikte oy haklarının çoğunluğunu oluşturması, bir ticaret şirketini sözleşmeye bağlı olarak hâkimiyeti altında bulundurması veya bu hâllere bağlı olarak bu kişiyle bağlantılı tüm ticaret şirketleri ve bu kişiye ait işletmeler arasındaki ilişkiyi ya da pay sahibi olup olmadıklarına bakılmaksızın birden fazla ticaret şirketinin aynı kişi veya kişiler tarafından yönetilmesi, ekonomik bütünlük olarak tanımlanmaktadır. Ekonomik bütünlük hem yatay hem de dikey yönlü kontrol ilişkisini kapsayacak şekilde gerçek veya tüzel kişiler ile bu kişilerle bağlantılı ticaret şirketleri ve işletmeleri kapsayacak şekilde düzenlenmiştir ve pay sahibi olup olmadıklarına bakılmaksızın birden fazla ticaret şirketinin aynı kişi veya kişiler tarafından yönetilmesi de ekonomik bütünlük içinde değerlendirilmiştir.
IV. Hukuka Aykırı İçeriklerden Sorumluluk Hakkında Yeni Düzenlemeler
6563 sayılı Kanun’da aracı hizmet sağlayıcılarının, hizmet sağlayıcısı tarafından sunulan içerik ve içeriğe konu mal veya hizmetle ilgili hukuka aykırı hususlardan sorumluluğunun bulunmadığı düzenlenmiştir. Burada ifadesel değişikliğe gidilmiş ve ilgili fıkra hükmü sadeleştirilmiştir. Ancak fıkrada, diğer kanunlarda aracı hizmet sağlayıcının hukuka aykırı içeriklerinden sorumluluğunun bulunduğuna dair hallerin saklı olduğu açıkça düzenlenmiştir.
Kanun’la birlikte yapılan ekleme ile birlikte elektronik ticaret aracı hizmet sağlayıcısının, elektronik ticaret hizmet sağlayıcısı tarafından sunulan içeriğin hukuka aykırı olduğundan herhangi bir yolla haberdar olması halinde, bu içeriği gecikmeksizin yayımdan kaldırarak hukuka aykırı hususu ilgili kamu kurum ve kuruluşlarına bildirmesi gerektiği, aksi halde hukuka aykırı içerikten sorumlu olacağı hükme bağlanmış ve böylece, elektronik ticaret aracı hizmet sağlayıcılara bildirim yükümlülüğü getirilmiştir.
Buna ek olarak, fikri ve sınai mülkiyet hakkı ihlallerinin önlenmesi amacıyla özel yayımdan kaldırma (uyar-kaldır) usulü düzenlenmiştir. Elektronik ticaret aracı hizmet sağlayıcısı, bu fıkrada yer alan usul ve esaslara göre bilişim sistemini kurmak, erişime açık tutmak ve etkin bir şekilde işletmekle yükümlüdür.
V. Cezai Hükümlere İlişkin Değişiklikler
6563 sayılı Kanun’un “Cezai Hükümler” başlıklı maddesinde yapılan değişiklikle 6563 sayılı Kanun’a aykırılık halleri için öngörülmüş bazı idari para cezalarında, (i) fiilin ağırlığı, (ii) orantılılık, (iii) ölçülülük ve (iv) caydırıcılık ilkeleri gözetilerek yeniden düzenlenmeye gidilmiştir.
Bu kapsamda elektronik ticarette haksız ticari uygulamada bulunan elektronik ticaret aracı hizmet sağlayıcıya, haksız uygulamada bulunulan her bir elektronik ticaret hizmet sağlayıcı için 10 bin Türk lirasından 100 bin Türk lirasına kadar idari para cezası verilebilecektir.
Elektronik ticaret aracı hizmet sağlayıcı tarafından satış fiyatında tek taraflı değişiklik yapılması dahil elektronik ticaret hizmet sağlayıcıyı kampanyalı mal veya hizmet satışına zorlayan elektronik ticaret aracı hizmet sağlayıcıya, her bir elektronik ticaret hizmet sağlayıcı için 500 bin Türk lirası idari para cezası verilecektir.
Ayrıca, yapılan ekleme uyarınca Bakanlıkça yapılan son bildirim ve bilgilendirmenin ardından elektronik ticaret aracı hizmet sağlayıcı ve elektronik ticaret hizmet sağlayıcının tüketiciler ve pazar yerinde bulunan elektronik ticaret hizmet sağlayıcıları mağdur etmemek adına yalnızca geçmiş siparişlere ilişkin iş ve işlemler yürütebilecektir.
Verilen süre içinde aykırılığın ortadan kaldırılmaması halinde, Bakanlık tarafından elektronik ticaret aracı hizmet sağlayıcının ve/veya elektronik ticaret hizmet sağlayıcının ilgili internet adreslerine içeriğin çıkarılması ve/veya erişimin engellenmesi kararı verilebileceği hüküm altına alınmıştır.
VI. Haksız Ticari Uygumalar Kapsamında Yapılan Düzenlemeler
6563 sayılı Kanun’a elektronik ticarette haksız ticari uygulamalar kapsamında ek madde eklenmiştir (EK MADDE-1). İşbu madde ile elektronik ticarette haksız ticari uygulamaların belirlenmesi ve bunların önlenmesi amaçlanmıştır.
Elektronik ticaret aracı hizmet sağlayıcıların hizmet sağlayıcılar karşısında asimetrik pazarlık gücüne sahip olması ve elektronik ticaret pazar yerlerinde yer alan hizmet sağlayıcılarının kendilerine bağımlı olması, pazar yerlerinde haksız ticari uygulamaların oluşmasına neden olabilmektedir.
Bu kapsamda elektronik ticaret aracı hizmet sağlayıcının, aracılık hizmeti sunduğu elektronik ticaret hizmet sağlayıcının ticari faaliyetlerini önemli ölçüde bozan, makul karar verme yeteneğini azaltan veya belirli bir kararı almaya zorlayarak normal şartlarda taraf olmayacağı bir ticari ilişkinin tarafı olmasına sebep olan uygulamalarının haksız olduğunun kabul edileceği ifade edilmiştir.
Yapılan ekleme ile aşağıdaki uygulamalar haksız ticari uygulama sayılmaktadır:
- Mal veya hizmet satışı karşılığında elektronik ticaret hizmet sağlayıcıya yapılması gereken ödemenin, en geç satış bedelinin elektronik ticaret aracı hizmet sağlayıcının tasarrufuna girdiği ve siparişin alıcıya ulaştığı tarihten itibaren beş iş günü içinde eksiksiz yapılmaması.
- Elektronik ticaret aracı hizmet sağlayıcı tarafından satış fiyatında tek taraflı değişiklik yapılması dâhil olmak üzere, elektronik ticaret hizmet sağlayıcının kampanyalı mal veya hizmet satışına zorlanması.
- Elektronik ticaret hizmet sağlayıcıyla olan ticari ilişkinin koşullarının, yazılı şekilde veya elektronik ortamda yapılan aracılık sözleşmesiyle belirlenmemesi ya da bu sözleşmenin açık, anlaşılır ve elektronik ticaret hizmet sağlayıcı tarafından kolay erişilebilir olmasının sağlanmaması.
- Elektronik ticaret hizmet sağlayıcının aleyhine olacak şekilde aracılık sözleşmesi hükümlerinde geçmişe yönelik veya tek taraflı değişiklik yapılması ya da buna imkân sağlayan herhangi bir hükme aracılık sözleşmesinde yer verilmesi.
- Herhangi bir hizmet verilmediği veya verilen hizmetin türü ve hizmet bedelinin tutar ya da oranı aracılık sözleşmesinde belirtilmediği hâlde elektronik ticaret hizmet sağlayıcıdan bedel alınması.
- Aracılık sözleşmesinde herhangi bir nesnel ölçüte yer verilmediği hâlde ya da kamu kurumlarına veya adli mercilere başvuruda bulunulduğu gerekçesiyle elektronik ticaret hizmet sağlayıcının sıralama ya da tavsiye sisteminde geriye düşürülmesi, elektronik ticaret hizmet sağlayıcıya sunulan hizmetin kısıtlanması, askıya alınması veya sonlandırılması.
VII. Elektronik Ticaret Aracı Hizmet Sağlayıcının Yükümlülükleri Hakkında Düzenlemeler
Elektronik ticaret aracı hizmet sağlayıcılara bazı yükümlülükler getirilmesi amacıyla 6563 sayılı Kanun’a ek madde eklenmiştir (EK MADDE-2).
Bu kapsamda, elektronik ticaret aracı hizmet sağlayıcıların; aracılık hizmeti sunduğu elektronik ticaret pazar yerlerinde kendisinin veya ekonomik bütünlük içinde bulunduğu kişilerin markasını taşıyan ya da marka kullanım hakkını haiz olduğu mallan satışa sunamayacağı veya kim tarafından satılırsa satılsın bu malların satışına aracılık edemeyeceği, bu malları farklı elektronik ticaret ortamlarında satışa sunması halinde bu ortamlar arasında erişim imkânı sunamayacağı, birbirinin tanıtımını yapamayacağı ve bu hükmün toplam satış hasılatının yarısından fazlasını elektronik ticaret dışındaki satışlardan elde eden kişilerin markasını taşıyan ya da marka kullanım hakkını haiz olduğu mallar hakkında uygulanmayacağı hüküm altına alınmıştır.
Ayrıca elektronik ticaret aracı hizmet sağlayıcı veya elektronik ticaret hizmet sağlayıcının yazılı şekilde ya da elektronik ortamda önceden olumlu irade beyanını almadan bunların ETBİS'e kayıtlı alan adlarının ana unsurunu oluşturan tescilli markalarını kullanarak çevrim içi arama motorlarında pazarlama ve tanıtım faaliyetinde bulunamayacağı ifade edilmiştir.
Bir takvim yılı içinde gerçekleşen net işlem hacmi on milyar Türk lirasının üzerinde olan elektronik ticaret aracı hizmet sağlayıcıları bu yükümlülüklere ek olarak; elektronik ticaret hizmet sağlayıcı ve alıcıdan elde ettiği verileri, yalnızca aracılık hizmetlerinin sunulması amacıyla kullanacaklar ve aracılık hizmeti sunduğu elektronik ticaret pazar yerleri veya diğer elektronik ticaret ortamlarında elektronik ticaret hizmet sağlayıcılarla rekabet ederken kullanamayacaklardır.
Buna ek olarak, elektronik ticaret pazar yerlerinde mevzuata aykırı uygulamaların engellenmesi amacıyla elektronik ticaret hizmet sağlayıcı tarafından sağlanan içerikle ilgili mevzuata aykırı hususların tespitine yönelik işlemleri ve bunun neticesinde tespit edilen aykırılıkları içeren raporu Bakanlığa sunulması gerekmektedir.
Bir takvim yılındaki net işlem hacmi otuz milyar Türk lirasının ve iptal ve iadeler hariç işlem sayısı yüz bin adedin üzerinde olan elektronik ticaret aracı hizmet sağlayıcıları ek olarak elektronik ticaret hizmet sağlayıcının ticari ilişkilerini, alternatif kanallardan aynı ya da farklı fiyattan mal veya hizmet sunmasını ya da reklam yapmasını kısıtlayamayacak, herhangi bir kişiden mal veya hizmet teminine zorlayamayacaktır. Buna imkân sağlayan herhangi bir hükme aracılık sözleşmesinde yer veremeyecektir.
Bir takvim yılındaki net işlem hacmi altmış milyar Türk lirasının ve iptal ve iadeler hariç işlem sayısı yüz bin adedin üzerinde olan elektronik ticaret aracı hizmet sağlayıcılar ise ek olarak aracılık hizmeti sunulan elektronik ticaret pazar yerlerinde 5464 sayılı Kanun kapsamında kredi kartıyla yapılan kredili ödeme işlemleri ile diğer ödeme işlemleri hariç olmak üzere, ekonomik bütünlük içinde bulunduğu bankaların ya da 6361 sayılı Kanun kapsamındaki şirketlerin, kredi verme işlemleri dâhil sundukları her türlü hizmetin gerçekleştirilmesine ilişkin faaliyette bulunmasına imkân sunamayacağı düzenlenmiştir.
VIII. Elektronik Ticaret Hizmet Sağlayıcının Yükümlülükleri Hakkında Düzenlemeler
Elektronik ticaret hizmet sağlayıcıya bazı yükümlülükler getirilmesi amacıyla 6563 sayılı Kanun’a ek madde eklenmiştir (EK MADDE-3).
Elektronik ticaret hizmet sağlayıcının, olumlu irade beyanını yazılı şekilde ya da elektronik ortamda almadığı sürece, ekonomik bütünlük içinde bulunmadığı kişilerin ETBİS'e kayıtlı alan adının ana unsurunu oluşturan tescilli markası kullanılarak çevrim içi arama motorlarında pazarlama ve tanıtım faaliyetinde bulunması yasaklanmış ve böylece hizmet sağlayıcının elektronik ticaret ortamına talebin haksız şekilde artmasının engellenmesi amaçlanmıştır.
Yapılan ekleme ile bir takvim yılındaki net işlem hacmi otuz milyar Türk lirasının ve iptal ve iadeler hariç işlem sayısı on milyon adedin üzerinde olan elektronik ticaret hizmet sağlayıcıların aşırı reklam, maliyet altı satış ve çapraz sübvansiyon benzeri uygulamalarla piyasadaki rakiplerini dışlayıcı faaliyetlerde bulunarak sektördeki konumunu güçlendirmesinin ve bu suretle oluşan yıkıcı rekabetin önlenmesi amaçlanmıştır.
Eklenen madde toplam satış hasılatının yarısından fazlasını elektronik ticaret dışındaki satışlardan elde eden elektronik ticaret hizmet sağlayıcılar hakkında uygulanmayacaktır.
IX. Elektronik Ticaret Lisansı Hakkında Düzenleme
Pazara yeni giren işletmelerin eşit şartlar altında rekabet edebilmesine imkân sağlayabilmek ve belli büyüklükteki işletmelerin serbest piyasa koşullarını bozucu şekilde faaliyet göstermesini engellemek amacıyla, maddede belirtilen tutardaki haddi aşan elektronik ticaret aracı hizmet sağlayıcılara, kamu yararını da dikkate alarak lisans alma ve bu lisansı yenileme yükümlülüğü getirilmiştir (EK MADDE-4).
Lisans alma yükümlülüğü bir takvim yılındaki net işlem hacmi on milyar Türk lirasının ve iptal ve iadeler hariç işlem sayısı yüz bin adedin üzerinde olan elektronik ticaret aracı hizmet sağlayıcılar için öngörülmüştür.
Elektronik ticaret lisansına ilişkin Ek Madde-4, münhasıran elektronik ticaret aracı hizmet sağlayıcının markasını taşıyan ürünlerin bayilik ve acentelik gibi sözleşmeler kapsamında satışa sunulan elektronik ticaret pazar yerleri hakkında uygulanmayacaktır.
X. Yürürlük ve Uyum
Kanun’un;
- 8 inci maddesiyle 6563 sayılı Kanun’a eklenen ek 2 nci maddenin üçüncü fıkrasının (a) ve (b) bentleri 2022 takvim yılına ilişkin net işlem hacimlerine de uygulanmak üzere 1/1/2023 tarihinde,
- 8 inci maddesiyle 6563 sayılı Kanun’a eklenen ek 2 nci maddenin ikinci fıkrasının (b) bendi ve onuncu fıkrası ile 10 uncu maddesiyle aynı Kanun’a eklenen ek 4 üncü maddenin altıncı fıkrası 1/1/2024 tarihinde,
Diğer hükümleri 1/1/2023 tarihinde yürürlüğe girecektir.
Söz konusu düzenleme ve değişikliklere uyum sağlanmasını teminen bir intibak süreci öngörülmüş ve bu kapsamda 6563 sayılı Kanun’a Geçici Madde-2 eklenmiştir. Buna göre;
- Aracılık hizmeti sunduğu elektronik ticaret pazar yerlerinde kendisinin veya ekonomik bütünlük içinde bulunduğu kişilerin markasını taşıyan veya kullanım hakkını haiz olduğu malları satışa sunan veya satışına aracılık eden elektronik ticaret aracı hizmet sağlayıcılar, ek 2 nci maddenin birinci fıkrasının (a) bendinde,
- 5411 sayılı Kanun kapsamında banka veya 6493 sayılı Kanun kapsamında elektronik para kuruluşu olarak yetkilendirilen işletmelerin ekonomik bütünlük içinde bulunduğu elektronik ticaret aracı hizmet sağlayıcılar, ek 2 nci maddenin dördüncü fıkrasının (a) ve (b) bentlerinde,
- 4925 sayılı Kanun kapsamında eşya taşımacılığı faaliyetinde bulunan işletmeler, 655 sayılı Kanun Hükmünde Kararname kapsamında taşıma işleri organizatörü veya 6475 sayılı Kanun kapsamında posta hizmet sağlayıcı olarak yetkilendirilen işletmelerin ekonomik bütünlük içinde bulunduğu elektronik ticaret aracı hizmet sağlayıcılar, ek 2 nci maddenin dördüncü fıkrasının (c) bendinde
yer alan yükümlülüklere 1/1/2024 tarihine kadar uyum sağlamakla yükümlüdürler.
Bu maddeyi ihdas eden Kanun’un yürürlüğe girdiği tarihten önce yapılan ve aynı tarihten itibaren altı ay içinde bu Kanuna uygun hâle getirilmeyen aracılık sözleşmelerinin ilgili hükümleri geçersiz kabul edilecektir.
Elektronik ticaret hizmet sağlayıcının ek 3 üncü, elektronik ticaret aracı hizmet sağlayıcının ek 4 üncü madde kapsamındaki lisans alma yükümlülüğü 1/1/2025 tarihinden itibaren yerine getirilecektir.
SONUÇ
Gelişen teknolojiler ile birlikte e-ticaret hacminin büyümesi ve bu alandaki güç dengesizliğinin artış göstermesi neticesinde sağlıklı ve güvenilir bir ticaret ortamının sağlanabilmesi adına Kanun değişikliğine gidilmiştir. Bu doğrultuda haksız ticaretin önlenmesi ve hukuka aykırı içeriklere dair yeni yükümlülükler getirilmiştir.
6563 sayılı Kanun’a aykırılık halleri için öngörülmüş bazı idari para cezaları tekrardan gözden geçirilmiş ve Kanun’la getirilen yeni yükümlülüklerin ihlali için yeni idari para cezaları öngörülmüştür.
Sonuç olarak, 6563 sayılı Kanun kapsamına dahil olan şirketlerin/işletmelerin işbu idari para cezaları ile karşı karşıya kalmamaları ve yükümlülüklerini mevzuata uygun şekilde yerine getirebilmeleri adına kapsamlı bir uyum çalışması yürütmeleri büyük önem arz etmektedir.