Duyurular
Yenilenebilir Enerji Kaynak Alanları Yönetmeliğinde Değişiklik Yapılmasına Dair Yönetmelik Yayımlanmıştır
Enerji ve Tabii Kaynaklar Bakanlığı (‘‘Bakanlık’’) tarafından hazırlanan, Yenilenebilir Enerji Kaynakları Yönetmeliğinde Değişiklik Yapılmasına Dair Yönetmelik (‘‘Yönetmelik’’) 05.10.2024 tarihli ve 32683 sayılı Resmi Gazete’ de yayımlanmıştır.
Yönetmelik’e göre;
- 9/10/2016 tarihli ve 29852 sayılı Resmî Gazete’de yayımlanan Yenilenebilir Enerji Kaynak Alanları Yönetmeliğinin 1 inci maddesinin birinci fıkrasında yer alan “büyük ölçekli” ibaresi yürürlükten kaldırılmıştır.
- Aynı Yönetmeliğin 2 nci maddesinin birinci fıkrasında yer alan “müracaatları” ibaresi “süreçleri” şeklinde değiştirilmiştir.
- Aynı Yönetmeliğin 4 üncü maddesinin birinci fıkrasının (a), (k), (l) ve (m) bentleri aşağıdaki şekilde değiştirilmiş, aynı fıkranın (f), (j), (o) ve (ö) bentleri yürürlükten kaldırılmış, aynı fıkraya aşağıdaki bentler eklenmiştir.
“a) Aday YEKA: Bakanlık tarafından YEKA olarak ilan edilmesi amacıyla Bakanlık internet sayfasında duyurulan alanı,”
“k) YEKA Sözleşmesi: Genel Müdürlük tarafından geliştirilen YEKA ve bu alan için tahsis edilen bağlantı kapasitesinin veya YEKA Yarışması sonrasında YEKA geliştirilmesi durumunda bağlantı bölgeleri bazında Bakanlık tarafından ilan edilen bağlantı kapasitesinin yarışma dokümanlarına uygun olarak kullandırılmasına yönelik Bakanlık ile yarışmayı kazanan arasında imzalanan sözleşmeyi,
l) Yenilenebilir enerji kaynak alanı (YEKA): Kamu ve hazine taşınmazları ile özel mülkiyete konu taşınmazlarda geliştirilebilir yenilenebilir enerji kaynaklarından en az birinin yüksek yoğunlukta bulunduğu yenilenebilir enerji kaynak alanı/alanları,
m) Yerli malı: 13/9/2014 tarihli ve 29118 sayılı Resmî Gazete’de yayımlanan Yerli Malı Tebliği (SGM 2014/35) kapsamında hesaplanan ve Şartnamede belirtilen yerli katkı oranını sağlayan ürünü,”
“p) Çevresel Etki Değerlendirmesi (ÇED): 29/7/2022 tarihli ve 31907 sayılı Resmî Gazete’de yayımlanan Çevresel Etki Değerlendirmesi Yönetmeliğinde tanımlanan süreci,
r) Yarışma dokümanları: YEKA Sözleşmesi, Şartname, zeyilnameler, soru ve cevapları,’’
- Aynı Yönetmeliğin 5 inci maddesi aşağıdaki şekilde değiştirilmiştir.
“MADDE 5- (1) YEKA’lar;
a) Genel Müdürlük tarafından yapılacak çalışmalar,
b) YEKA Yarışması sonrasında yapılacak çalışmalar,
sonucunda olmak üzere iki farklı şekilde geliştirilebilir.
(2) YEKA’ların Genel Müdürlük tarafından geliştirilmesi durumunda aşağıdaki teknik ve idari çalışmalar yürütülür:
a) Halihazır haritalar, enerji potansiyel atlasları, ölçüm verileri, mevcut ve planlanan şebeke altyapısı ile bilimsel çalışmalar kullanılarak kamu ve hazine taşınmazları ile özel mülkiyete konu taşınmazlar üzerinde ön değerlendirmeler yapılır.
b) Uygun bulunan alanlar, detay çalışmalar için Aday YEKA olarak ilan edilir.
c) İlan edilen Aday YEKA’lar için Bakanlığın belirleyeceği kurum ve kuruluşlar nezdinde sorgulama yapılır veya ilan edilen alanlardan uygun görülen Aday YEKA’lar için ÇED süreci başlatılır.
ç) Aday YEKA içerisinde kullanılabilir alanlar dikkate alınarak kurulabilecek güç kapasitesi belirlenir.
d) Aday YEKA üzerinde, gerekmesi halinde kaynak türüne göre yeterli sayıda enerji amaçlı ölçüm istasyonları kurulur ve/veya kurdurulur. Bu amaçla arazi sahiplerinden izinler alınır.
e) Yeterli sürelerde alınan enerji amaçlı ölçüm verileri kullanılarak gerekli teknik ve ekonomik analizler yapılır ve/veya yaptırılır.
f) Kurum ve kuruluşlar nezdinde sorgulanan veya ÇED Olumlu/Gerekli Değildir Kararı alınmış olan Aday YEKA, YEKA olarak Resmî Gazete’de ilan edilir ve çevre düzeni planlarına işlenmek üzere ilgili mercilere bildirilir.
g) YEKA olarak ilan edilen alanda çalışmaların Bakanlık tarafından yapılabilmesi ve/veya yaptırılabilmesi için araziye ilişkin yetki sahibi olan kurum/kuruluşlar tarafından Bakanlığa yer tahsisi yapılır.
ğ) Aday YEKA’nın uygun nitelikte olmadığının değerlendirilmesi veya 2 (iki) yıl içerisinde YEKA olarak ilan edilmemesi halinde Aday YEKA niteliği iptal olur.
h) Genel Müdürlük tarafından belirlenen YEKA’lar, Bakanlığın hedef ve politikaları, kaynak türü, belirlenen kaynak potansiyeli ile tahmini birim elektrik enerjisi üretim maliyeti dikkate alınarak derecelendirilir. Yatırıma açılacak YEKA ve önceliği, Bakanlık tarafından belirlenir.
ı) YEKA’nın yatırıma hazır hale getirilebilmesi için Genel Müdürlük tarafından gerekli görülmesi halinde kaynak alanına ilişkin, jeolojik ve jeoteknik etütler, kamulaştırma, halihazır haritaların hazırlanması, parselasyon, imar çalışmaları ve elektrik iletim alt yapı çalışmaları yapılır ve/veya yaptırılır.
i) 9/1/2002 tarihli ve 4737 sayılı Endüstri Bölgeleri Kanunu (Endüstri Bölgeleri Kanunu ve Organize Sanayi Bölgeleri Kanununda Değişiklik Yapılması Hakkında Kanun) kapsamında belirlenen bölgelerin Resmî Gazete’de YEKA olarak ilan edilmesi halinde, bu alanların tahsis edileceği tüzel kişiler bu Yönetmelik kapsamında belirlenir. YEKA’nın yatırıma hazır hale getirilebilmesi için gerekli diğer işlemler 4737 sayılı Kanuna göre STB ile koordineli olarak yürütülür.
(3) YEKA Yarışması sonrasında YEKA geliştirilmesi durumunda aşağıdaki teknik ve idari çalışmalar yürütülür:
a) Bakanlık tarafından ilan edilen bağlantı bölgeleri ve bağlantı kapasiteleri için kaynak türü bazında YEKA Yarışması yapılır.
b) YEKA Yarışmasını kazanan ve YEKA Sözleşmesini imzalamış tüzel kişi, bağlantı bölgeleri içerisinde kalacak şekilde ve bağlantı kapasitesinin tamamına göre ilgili mevzuatı kapsamında belirleyecekleri alanları, Şartnamede belirtilen süre içerisinde, talep edilen bilgi ve belgelerle birlikte Genel Müdürlüğe önerir. Uygun bulunan alanlar Bakanlık internet sitesinde Aday YEKA olarak ilan edilir. Uygun bulunmayan her bir alan için yarışmayı kazanandan yarışmanın kazanıldığı bağlantı bölgesinin değiştirilmemesi kaydıyla Şartnamede belirlenen koşullarda yeni alan önermesi istenebilir. Tahsis edilen bağlantı bölgesi ve bağlantı kapasitesi için Aday YEKA’nın uygun bulunması ile bu Aday YEKA Resmî Gazete’de YEKA olarak ilan edilir. Aday YEKA’ların değerlendirme süreci, Şartnamede belirlenen koşullarda ve sürede tamamlanır. Süresi içerisinde Genel Müdürlüğe sunulmayan veya değerlendirme sonucunda uygun bulunmayan alanlara karşılık gelen kapasite, YEKA Sözleşmesinde belirtilen toplam kapasiteden düşürülerek iptal edilir. YEKA Sözleşmesi kapsamında tahsis edilen kapasitenin yüzde yetmişinden daha az olmamak kaydıyla Şartnamede belirlenen asgari orana karşılık gelen kurulu güçte elektrik enerjisi üretim tesisinin kurulması esastır. Bu durum, YEKA Sözleşmesinde ve eklerinde bir değişiklik hakkı doğurmaz. Kullanılabilir Aday YEKA belirlenememesi veya bağlantı kapasitesinin yüzde yetmişinden daha az olmamak kaydıyla Şartnamede belirlenen asgari orandan daha az Aday YEKA belirlenmesi halinde teminat irat kaydedilerek YEKA Sözleşmesi feshedilir.
c) YEKA Yarışması sonrasında YEKA geliştirilmesi yönteminde alan seçimi, gerekli etüt ve izinler, YEKA Sözleşmesi ve Şartname koşulları içerisinde tamamlanır.
ç) Bakanlık, YEKA Yarışması sonrasında YEKA geliştirilmesi yöntemi kullanılarak belirlenecek YEKA’nın yatırıma hazır hale getirilmesi amacıyla gerekli izin süreçleri için iyi niyet çerçevesinde işbirliği yapar. Bakanlık, bu yöntemde ÇED, imar ve izin süreçleri ile ilgili iş ve işlemleri yapabilir.
d) YEKA’nın yatırıma hazır hale getirilmesi, gerekli diğer iş ve işlemler için tüm masraflar yarışmayı kazanan tüzel kişiye aittir. Bu işlemler ve gecikme nedeniyle tüzel kişi zarar, ziyan ve benzeri ad altında herhangi bir talepte bulunamaz.
e) Mücbir sebepler veya kamudan kaynaklanan ve Genel Müdürlüğün uygun göreceği sebeplerle belirlenemeyen veya kullanılamayan santral sahaları bağlantı bölgesi aynı kalmak kaydıyla değiştirilebilir. Değiştirilen sahalar Genel Müdürlüğe sunulur. Uygun bulunması durumunda YEKA ilan edilir. Santral sahası belirleme sürecinde geçen ilave süre, toplam sözleşme süresine eklenmez.”
- Aynı Yönetmeliğin üçüncü bölümünün başlığında yer alan “Kullanım Hakkı” ibaresi yürürlükten kaldırılmıştır.
- Aynı Yönetmeliğin 6 ncı maddesinin başlığında yer alan “kullanım hakkı” ibaresi, birinci fıkrasının (c) bendinde yer alan “, tutarı ve süresi” ibaresi ile ikinci fıkrasında yer alan “mali teklifi içeren” ibaresi yürürlükten kaldırılmış, aynı maddenin birinci fıkrasının (e) bendi aşağıdaki şekilde değiştirilmiştir.
“e) Yarışma şartları.”
- Aynı Yönetmeliğin 7 nci maddesinin beşinci fıkrası aşağıdaki şekilde değiştirilmiş, aynı maddenin altıncı fıkrasının (a) bendinde yer alan “büyük ve” ibaresi ile (b) bendinde yer alan “daha küçük” ibaresi yürürlükten kaldırılmıştır.
“(5) Yarışmaya başvuru yapmak isteyenler; Şartnamede belirtilen belgeleri Genel Müdürlüğe başvuru dosyasında sunar.”
- Aynı Yönetmeliğin 9 uncu maddesinin ikinci fıkrası yürürlükten kaldırılmış, aynı maddenin üçüncü, dördüncü ve beşinci fıkraları aşağıdaki şekilde değiştirilmiştir.
“(3) Komisyon, başvurular için sunulan tüm bilgi ve belgeler üzerinden evrak incelemesini, ilanda belirtilen en son başvuru tarihinden itibaren 30 (otuz) takvim gününe kadar tamamlar. Bu çalışmaların süresi içerisinde tamamlanamaması halinde Komisyon, 30 (otuz) takvim gününe kadar bir defaya mahsus olmak üzere ek süre uzatımı kararı alabilir. Komisyon tarafından belirlenen yarışma yer, tarih ve saati yarışma tarihinden en az 3 (üç) takvim günü öncesinde Bakanlık internet adresinde yayımlanır ve/veya başvuru sahiplerine yazışma yöntemlerinden biriyle yarışma tarihinden en az 3 (üç) takvim günü öncesinden bildirilir.
(4) Başvuru sahibinin herhangi bir ek açıklamaya mahal bırakmayacak şekilde başvurusunu usulüne uygun ve eksiksiz yapması esastır. Komisyon, evrak incelemesi sürecinde ihtiyaç görmesi halinde; başvuru sahiplerinden eksik, hatalı, içeriği anlaşılamayan başvuru evrakları için düzeltme ve Şartname kapsamında sunulan bilgi ve belgelere ilişkin detaylı açıklama isteyebilir. Başvuru sahibi tüzel kişilere, yazışma yöntemlerinden biriyle, istenen evrak, düzeltme veya açıklamaya dair bildirim yapılır. İstenen evrak, düzeltme veya detaylı açıklamalar bu bildirim tarihinden itibaren bildirimde belirtilen süre içerisinde Komisyona sunulur. Ancak; istenen evrak, düzeltme veya detaylı açıklamaların Komisyona sunulma süresi Komisyonun evrak inceleme süresini geçemez. Komisyonun inceleme süresi sonucunda eksik evrak içerdiği tespit edilen başvurular yarışmaya alınmaz.
(5) Yarışma başvurusunda mali teklif istenmesi halinde, mali teklifler Şartnamede verilen formatta, kaşeli ve sicil tasdiknamesinde yer alan yetkili kişiler tarafından ıslak imzalı olacak şekilde düzenlenecek ve geçerlilik süresi başvuru tarihinden itibaren en az 120 (yüz yirmi) takvim günü olacaktır.”
|