YENİ KİMLİK KARTLARIYLA İLGİLİ YÖNETMELİK YAYIMLANDI

4.12.2019

İçişleri Bakanlığı’nın “Türkiye Cumhuriyeti Kimlik Kartı Yönetmeliği” 3.12.2019 tarihli ve 30967 sayılı Resmi Gazete’de yayımlanmıştır. Yeni kimlik kartları ile ilgili birçok soruyu ortadan kaldıran ilgili Yönetmelikte, özetle şu hususlara yer verilmiştir;

  • Kimlik kartında; kişi bilgileri, fotoğraf, imza, yonga (Kimlik bilgileri, biyometrik veriler ve elektronik sertifikalar gibi bilgilerin elektronik olarak tutulduğu, kimlik kartında yer alan elektronik devre), MRZ ve barkod alanları, biyometrik veri, elektronik sertifikalar ile güvenlik öğeleri bulunacaktır.
  • Kimlik kartı; kimlik tespiti, kimlik doğrulama, seyahat belgesi işlevleri dışında, elektronik imza sertifikası yüklenmesi halinde elektronik imza işlemlerinde kullanılabilecektir.
  • Kimlik kartı başvuruları yurt içinde Genel Müdürlük web portalı üzerinden ya da çağrı merkezinden alınacak randevu ile veya randevusuz olarak nüfus müdürlüklerinden, yurt dışında ise dış temsilciliklerden yapılabilecektir. Başvurunun kimlik belgesi ve son altı ay içerisinde çekilmiş bir adet biyometrik fotoğraf ile yapılması gerekmektedir.
  • Kimlik belgesi ibraz edemeyen veya ibraz ettiği kimlik belgesinde fotoğrafı bulunmayan kişilerin başvurularında kimlik kartı düzenlenmesinde; on beş yaşını tamamlayan kişinin MERNİS’te kayıtlı aynı kişi olup olmadığı hususunda tereddüde düşülmesi durumunda ana, baba, büyük ana, büyük baba, eş, varsa ergin kardeş veya ergin çocuklarının veya vasinin beyanı başvuru makamlarınca yeterli sayılacaktır.

Nüfus müdürlüğünce yapılan inceleme sonucunda başvuran kişinin, kaydın sahibi olup olmadığı hususunda tereddüt oluşması halinde ise, Kimlik Tespit Formu düzenlenerek mülkî idare amirinin emri ile kolluk kuvvetlerince soruşturma yaptırılacaktır. Soruşturmanın olumlu sonuçlanması durumunda kişinin başvurusu ile ilgili işlem tamamlanacaktır. Soruşturma sonucunda kişinin iddia ettiği kaydın sahibi olduğunun tespit edilememesi hâlindeyse; varsa ana veya babasından, ana veya babasının ölmüş olması hâlinde ise varsa kardeşlerinden; anası, babası veya kardeşi olduğuna dair tıbbi rapor veya Türk mahkemelerinden alınmış tespit kararı ibraz edilmedikçe kimlik kartı başvurusu alınmayacaktır.

  • On beş yaşını tamamlamış olanların şahsen başvurmaları esastır. On beş yaşını tamamlamayanların başvuruları ise veli, vasi, kayyum; bunların bulunmaması halinde, çocuğun büyük ana, büyük baba, ergin kardeşleri, çocuğu yanında bulunduranlar ya da vekâletname ibraz eden resmî vekil tarafından yapılacaktır.
  • Başvuru sahibinin kimlik bilgileri, biyometrik verisi, fotoğrafı, ıslak imzası, kart seri numarası ve elektronik sertifikaları ile talep edilmesi halinde din bilgisi ve kan grubu, belirlenen veri yapısına uygun olarak yazılmak suretiyle kart kişiselleştirilir.

Kişiselleştirme aşamasından sonra kimlik kartı değerli kâğıt olarak kabul edilecektir.

  • Kimlik kartı başvurusunda bulunan kişiye, kimlik kartı teslim edilinceye kadar geçerli olan ve kimliğini ispata yarayan geçici kimlik belgesi düzenlenecek ve kendisine PIN zarfı teslim edilecektir. İlgili zarfta kimlik kartı sahibi ile kartın eşleştirilmesine olanak sağlayan PIN kodu ile PIN bloke edildiğinde blokeyi kaldırmak için kullanılacak PUK kodunu bilgileri yer almaktadır. Başvuru makamlarında bulunan KYKEC veya KİOSK cihazlarından PIN ve kişisel mesaj bilgisi değiştirilebilir.
  • Kimlik kartı başvurusu için nüfus müdürlüğüne gelemeyeceğini belgelendiren kişilerin başvurularında, iş hacmi ve personel durumu göz önüne alınarak mülki idare amirinin onayı ile Gezici Kayıt Terminali kullanılabilecektir.
  • Yeniden kimlik kartı başvurusunda; merkezi veri tabanındaki fotoğrafın son altı ay içerisinde yapılmış bir başvuruya ait olmaması halinde, ilgiliden son altı ay içinde çekilmiş bir adet biyometrik fotoğraf istenecek ve kimlik belgesi aranmaksızın biyometrik doğrulaması yapılarak kimlik kartı başvurusu alınabilecektir.

Yeniden kimlik kartı taleplerinde kimlik belgesi ibraz edilememesi ve biyometrik doğrulama da yapılamaması halinde öncelikle merkezi veri tabanında bulunan fotoğraf, imza ve kişi bilgileri üzerinden doğrulama yapılacak, doğrulama yapılamaması ve kişinin kimliğinde tereddüde düşülmesi halinde Kimlik Tespit Formu düzenlenerek mülkî idare amirinin emri ile kolluk kuvvetlerince soruşturma yaptırılacaktır.

  • Son olarak, kimlik kartının imhasını gerektiren durumlar sayılmıştır. Bunlar;
  1. Kurumlarda unutulan veya kişiler tarafından bulunan nüfus cüzdanları ve kimlik kartları o yerin nüfus müdürlüğüne gönderilecektir. İlgilinin adresinin tespit edilmesi ve kişinin yeni bir kimlik kartı almamış olması halinde bulunmuş olan nüfus cüzdanı veya kimlik kartı nüfus müdürlüğünce ait olduğu kişiye teslim edilecek, aksi takdirde ilgili mevzuatına göre iptal ve imha edilecektir.
  2. Dağıtım birimince ilgilisine teslim edilemeyen kimlik kartları, başvuru sırasında bildirilen nüfus müdürlüğüne teslim edilecektir. Genel Müdürlük tarafından belirlenen süre içerisinde başvuru makamından teslim alınmayan kimlik kartlarının elektronik sertifikası geçersiz hale getirilecek ve başvuru makamlarınca imha edilecektir.
  3. Türk vatandaşlığının kaybı, çıkma, kaybettirme ya da vatandaşlığa alınmanın iptali ile ölüm, gaiplik veya ölüm karinesi gibi hallerde kimlik kartı geri alınarak kimlik kartının elektronik sertifikası geçersiz hale getirilecek ve imha edilecektir.

İlgili Yönetmelik metnine buradan ulaşabilirsiniz.

Konuya ilişkin herhangi bir sorunuz ve/veya yorumunuz olması halinde, bizimle her zaman iletişime geçebilirsiniz.

Saygılarımızla,

Zümbül Hukuk ve Danışmanlık

info@zumbul.av.tr