Gümrük Yönetmeliğinde Değişiklik Yapılmıştır

Ticaret Bakanlığı (“Bakanlık”) tarafından Gümrük Yönetmeliğinde Değişiklik Yapılmasına Dair Yönetmelik (“Yönetmelik”) 15/01/2025 tarihli ve 32783 sayılı Resmî Gazete’de yayımlanmıştır. 

Yönetmelik ile getirilen değişiklikler özetle şu şekildedir:

  • Gümrük işlemleri tamamlanmadan yapılan denetimlerde ekinde menşe şahadetnamesi bulunmayan beyannameler kapsamı eşyanın gümrük tarife istatistik pozisyonunun değişmesi sonucunda, İthalat Rejimi Kararı eki listelerde Dünya Ticaret Örgütü üyesi olmayan ülkeler için uygulanan yüksek oranda vergiden kaynaklanan gümrük vergisi farkına, menşe esaslı ticaret politikası önlemlerine, ilave gümrük vergisine veya ek mali yükümlülük gibi diğer mali yükümlülüklere tabi olduğunun tespit edilmesi halinde ikinci fıkrada belirtilen şekilde işlem yapılacaktır.
  • Gümrük işlemleri tamamlandıktan sonra yapılan denetimlerde ekinde menşe şahadetnamesi bulunmayan beyannameler kapsamı eşyanın gümrük tarife istatistik pozisyonunun değişmesi sonucunda, İthalat Rejimi Kararı eki listelerde Dünya Ticaret Örgütü üyesi olmayan ülkeler için uygulanan yüksek oranda vergiden kaynaklanan gümrük vergisi farkına, menşe esaslı ticaret politikası önlemlerine, ilave gümrük vergisine veya ek mali yükümlülük gibi diğer mali yükümlülüklere tabi olduğunun tespit edilmesi halinde yükümlüye uygun bir menşe şahadetnamesinin gümrük idaresine ibrazı için yapılan tespit tarihinden itibaren altı aylık süre verilecektir.
  • Belediyeler ile kamu kurum veya kuruluşlarının taleplerinde adli sicil belgesi ve ticaret sicil gazetesi aranmayacaktır. Kamu kurum veya kuruluşlarının görev alanı itibarıyla faaliyette bulundukları yerlerdeki geçici depolama yeri açma ve işletme taleplerinde, ayrıca iş yeri açma veya çalışma ruhsatı veya bunun yerine geçen belge aranmayacaktır.
  • 516 ncı madde hükümleri çerçevesinde sahiplerinin isteği ile kapatılma hali hariç, geçici depolama yeri açma ve işletme izni geri alınan; 6102 sayılı Türk Ticaret Kanunu hükümlerine göre kurulmuş anonim şirketlerin yönetim kurulu üyelerinin, limited şirketlerin ortakları ile şirket müdürünün ve şirket sermayesinin % 10 veya daha fazlasına sahip gerçek kişilerin yer aldığı tüzel kişilere iznin geri alındığı tarihten itibaren 5 yıl süre ile yeniden geçici depolama açma izni verilmeyecektir. Bu süre geçtikten sonra, bu fıkrada sayılan kişilerin geçici depolama yeri açmak veya devralmak istemeleri halinde müracaatlar, ilgili bilgi, belge ve veriler dikkate alınarak Bakanlıkça sonuçlandırılacaktır.
  • Yatırım izni yalnızca kamu kurum ve kuruluşları ve belediyeler ile 6102 sayılı Türk Ticaret Kanunu hükümlerine göre kurulmuş, asgari iki yıldır faaliyette bulunan, 15/6/2012 tarihli ve 2012/3305 sayılı Bakanlar Kurulu Kararı ile yürürlüğe konulan Yatırımlarda Devlet Yardımları Hakkında Kararın EK-1'inde yer alan Yatırım Teşvik Uygulamalarında Bölgeler başlıklı tablosunda sayılan ve ödenmiş sermayesi;
  1. 1. ve 2. Bölge kapsamındaki iller için 10.000.000 TL,
  2. 3. ve 4. Bölge kapsamındaki iller için 5.000.000 TL,
  3. 5. ve 6. Bölge kapsamındaki iller için 3.000.000 TL,

olan anonim ve limited şirketlere verilebilecektir. Asgari iki yıldır faaliyette bulunma ve ödenmiş sermaye miktarının tespitinde, anonim ve limited şirketlerde unvan değişikliği veya şirket birleşmeleri göz önünde bulundurulacaktır.

  • Antrepo açma ve işletme izni, kamu kurum ve kuruluşları ve belediyeler ile 6102 sayılı Türk Ticaret Kanunu hükümlerine göre kurulmuş anonim ve limited şirketlere verilebilecektir.
  • Gümrük müdürlüğü, onuncu fıkrada yer alanlar dışında taahhütlerine uymayan ve bu Yönetmelikte belirtilen yükümlülükleri yerine getirmeyen antrepo işleticilerine ilk tebligat tarihinden başlamak ve en fazla bir yıl olmak üzere bu yükümlülüklerini yerine getirmelerini, aksi halde verilen süre sonunda iznin geri alınacağını bildirecektir. Bu husus gerekli tedbirler alınmak suretiyle gecikmeksizin Bakanlığa bildirilecektir. Söz konusu yükümlülüklerini yerine getirinceye kadar tedbir mahiyetinde antrepoya eşya girişinin durdurulmasına Bakanlıkça karar verilebilecektir. Yükümlülüğün yerine getirildiğinin tespiti halinde antrepoya eşya girişine Bakanlıkça yeniden izin verilecektir. Antrepo işleticileri bu yükümlülüklerini belirlenen sürede yerine getirmedikleri takdirde verilmiş izin geri alınacaktır.
  • Antrepolarda, gümrük idaresi amirleri veya yetkili kılınacak gümrük personeli tarafından yapılacak denetleme neticesinde suistimal ve kaçakçılık dahil yolsuzluk hallerinin tespiti üzerine bu durum bölge müdürlüğünce antreponun geçici olarak eşya girişine durdurulması dahil gerekli tedbirler alınmak suretiyle görüşü ile birlikte ivedilikle Bakanlığa bildirilecektir. Antreponun eşya girişine açılıp açılmayacağına ilişkin nihai karar Bakanlıkça verilecektir. Yapılacak inceleme sonucunda antrepo açma ve işletme izni Bakanlıkça geri alınabilecektir.

Yönetmelik’in 5 inci maddesi 27/12/2024 tarihinden itibaren geçerli olmak üzere yayımı tarihinde, diğer maddeleri ise yayımı tarihinde yürürlüğe girmiştir.

Yönetmelik’in tam metnine buradan ulaşabilirsiniz.

 

Saygılarımızla,

Zümbül Hukuk ve Danışmanlık

info@zumbul.av.tr