İşgücü Piyasasına Yönelik Centilmenlik Anlaşmaları Hakkında Rekabet Kurumu Tarafından Yürütülen Soruşturma Sonuçlanmıştır.

01.04.2021 tarihli ve 21-18/213-M sayılı, 05.08.2021 tarihli ve 21-37/527-M sayılı, 16.12.2021 tarihli ve 21- 61/875-M sayılı Rekabet Kurulu kararları uyarınca yürütülen, işgücü piyasasında birbirlerinden çalışan almamaya yönelik centilmenlik anlaşmaları yapılması suretiyle 4054 sayılı Rekabetin Korunması Hakkında Kanun’un 4. maddesinin ihlal edilip edilmediğinin tespiti amacıyla bazı teşebbüsler hakkında yürütülen rekabet soruşturmasının sonuçlandığına dair nihai karar bugün kamuoyu ile paylaşılmıştır.

Rekabet Kurulu, çalışan ayartmama anlaşmalarını kartel olarak değerlendirerek bu hususta aralarında ikili anlaşma bulunduğunu tespit ettiği 16 teşebbüse toplamda yaklaşık olarak 151 Milyon TL idari para cezası uygulamıştır.

Söz konusu soruşturma ile ilgili olarak düzenlenen Rapor’a ve Ek Görüş’e, toplanan delillere, yazılı savunmalara, sözlü savunma toplantısında yapılan açıklamalara ve incelenen dosya kapsamına göre, haklarında soruşturma yürütülen teşebbüslerin[1] rekabete aykırı anlaşmalara taraf olmak suretiyle 4054 sayılı Rekabetin Korunması Hakkında Kanun’un (‘’Kanun’’)   4. maddesini[2] ihlal ettiklerine ve söz konusu eylemlerin 4054 sayılı Rekabetin Korunması Hakkında Kanun’un 5. maddesi[3] kapsamında bireysel muafiyetten yararlanamayacağına, ve bu nedenle, Kanun’un  16. maddesi ve Hâkim Durumun Kötüye Kullanılması Halinde Verilecek Para Cezalarına İlişkin Yönetmelik’in (‘’Yönetmelik’’) 5. maddesinin  birinci fıkrasının (a) bendi ve ikinci fıkrası

  • ile 7. maddesinin birinci fıkrası hükümleri uyarınca 2021 mali yılı sonunda oluşan ve Kurul tarafından belirlenen yıllık gayri safi gelirleri üzerinden takdiren,
    • D-Market Elektronik Hizmetler ve Ticaret AŞ’ye 4.834.124,55-TL;
    • Vodafone Telekomünikasyon AŞ’ye 5.319.292,25-TL;
    • Zeplin Yazılım Sistemleri ve Bilgi Teknolojileri AŞ’ye 192.973,74-TL;
  • ile üçüncü fıkrasının (a) bendi ve 7. maddesinin birinci fıkrası hükümleri uyarınca 2021 mali yılı sonunda oluşan ve Kurul tarafından belirlenen yıllık gayri safi gelirleri üzerinden takdiren,
  • Arvato Lojistik Dış Ticaret ve E-Ticaret Hizmetleri AŞ’ye 2.159.522,60-TL;
  • Çiçeksepeti İnternet Hizmetleri AŞ’ye 517.883,20-TL; 
  • Sosyo Plus Bilgi Bilişim Teknolojileri Danışmanlık Hizmetleri Ticaret AŞ’ye 1.094.131,66-TL;
  • TAB Gıda Sanayi ve Ticaret AŞ’ye 7.293.869,36-TL;
  • Vivense Teknoloji Hizmetleri ve Ticaret AŞ’ye 1.218.089,30-TL;
  • Türk Telekomünikasyon AŞ’ye 41.022.658,16-TL
  • üçüncü fıkrasının (a) bendi ve 7. maddesinin birinci fıkrası hükümleri uyarınca 2020 mali yılı sonunda oluşan ve Kurul tarafından belirlenen yıllık gayri safi gelirleri üzerinden takdiren,
  • Zomato İnternet Hizmetleri Ticaret AŞ’ye 20.827,94-TL;
  • ile üçüncü fıkrasının (b) bendi ve 7. maddesinin birinci fıkrası hükümleri uyarınca 2021 mali yılı sonunda oluşan ve Kurul tarafından belirlenen yıllık gayri safi gelirleri üzerinden takdiren,
  • Binovist Bilişim Danışmanlık AŞ’ye 49.831,55-TL;
  • Bilge Adam Yazılım ve Teknoloji Anonim Şirketi’ne 2.183.227,89-TL;
  • Flo Mağazacılık ve Pazarlama AŞ’ye 18.021.702,86-TL;
  • Koçsistem Bilgi ve İletişim Hizmetleri AŞ’ye 6.513.239,09-TL;
  • LC Waikiki Mağazacılık Hizmetleri Ticaret AŞ’ye 59.590.457,10-TL;
  • Veripark Yazılım AŞ’ye 1.116.070,57-TL;

idari para cezası verilmesine;

ve bahsi geçen diğer[4] teşebbüslerin dosya konusu iddialar çerçevesinde 4054 sayılı Rekabetin Korunması Hakkında Kanun’un 4. maddesini ihlal ettikleri tespit edilemediğinden 4054 sayılı Rekabetin Korunması Hakkında Kanun’un 16. maddesinin üçüncü fıkrası uyarınca idari para cezası verilmesine gerek olmadığına karar verilmiştir.

Söz konusu basın duyurusunun tam metnine buradan ulaşabilirsiniz.

Saygılarımızla,

Zümbül Hukuk ve Danışmanlık

info@zumbul.av.tr

 

 


[1] 1- Arvato Lojistik Dış Ticaret ve E-Ticaret Hizmetleri AŞ, 2- Bilge Adam Yazılım ve Teknoloji Anonim Şirketi, 3- Binovist Bilişim Danışmanlık AŞ, 4- Çiçeksepeti İnternet Hizmetleri AŞ, 5- D-Market Elektronik Hizmetler ve Ticaret AŞ, 6- Flo Mağazacılık ve Pazarlama AŞ, 7- Koçsistem Bilgi ve İletişim Hizmetleri AŞ, 8- LC Waikiki Mağazacılık Hizmetleri Ticaret AŞ, 9- Sosyo Plus Bilgi Bilişim Teknolojileri Danışmanlık Hizmetleri Ticaret AŞ, 10- TAB Gıda Sanayi ve Ticaret AŞ, 11- Türk Telekomünikasyon AŞ, 12- Veripark Yazılım AŞ, 13- Vivense Teknoloji Hizmetleri ve Ticaret AŞ, 14- Vodafone Telekomünikasyon AŞ, 15- Zeplin Yazılım Sistemleri ve Bilgi Teknolojileri AŞ, 16- Zomato İnternet Hizmetleri Ticaret AŞ

 

[2] Rekabetin Korunması Hakkında Kanun Madde 4- 

  • Belirli bir mal veya hizmet piyasasında doğrudan veya dolaylı olarak rekabeti engelleme, bozma ya da kısıtlama amacını taşıyan veya bu etkiyi doğuran yahut doğurabilecek nitelikte olan teşebbüsler arası anlaşmalar, uyumlu eylemler ve teşebbüs birliklerinin bu tür karar ve eylemleri hukuka aykırı ve yasaktır.
  • Bu haller, özellikle şunlardır:

                 a) Mal veya hizmetlerin alım ya da satım fiyatının, fiyatı oluşturan maliyet, kâr gibi unsurlar ile her türlü alım yahut satım şartlarının tespit edilmesi,

                 b) Mal veya hizmet piyasalarının bölüşülmesi ile her türlü piyasa kaynaklarının veya unsurlarının paylaşılması ya da kontrolü,

                 c) Mal veya hizmetin arz ya da talep miktarının kontrolü veya bunların piyasa dışında belirlenmesi,

                 d) Rakip teşebbüslerin faaliyetlerinin zorlaştırılması, kısıtlanması veya piyasada faaliyet gösteren teşebbüslerin boykot ya da diğer davranışlarla piyasa dışına çıkartılması yahut piyasaya yeni gireceklerin engellenmesi,

                 e) Münhasır bayilik hariç olmak üzere, eşit hak, yükümlülük ve edimler için eşit durumdaki kişilere farklı şartların uygulanması,

                  f) Anlaşmanın niteliği veya ticarî teamüllere aykırı olarak, bir mal veya hizmet ile birlikte diğer mal veya hizmetin satın alınmasının zorunlu kılınması veya aracı teşebbüs durumundaki alıcıların talep ettiği bir malın ya da hizmetin diğer bir mal veya hizmetin de alıcı tarafından teşhiri şartına bağlanması ya da arz edilen bir mal veya hizmetin tekrar arzına ilişkin şartların ileri sürülmesi,

  • Bir anlaşmanın varlığının ispatlanamadığı durumlarda piyasadaki fiyat değişmelerinin veya arz ve talep dengesinin ya da teşebbüslerin faaliyet bölgelerinin, rekabetin engellendiği, bozulduğu veya kısıtlandığı piyasalardakine benzerlik göstermesi, teşebbüslerin uyumlu eylem içinde olduklarına karine teşkil eder.
  • Ekonomik ve rasyonel gerçeklere dayanmak koşuluyla taraflardan her biri uyumlu eylemde bulunmadığını ispatlayarak sorumluluktan kurtulabilir.

[3] Rekabetin Korunması Hakkında Kanun Madde 5- 

  • Aşağıda belirtilen şartların tamamının varlığı halinde, teşebbüsler arası anlaşma, uyumlu eylem ve teşebbüs birliği kararları 4 üncü madde hükümlerinin uygulanmasından muaftır:

                a) Malların üretim veya dağıtımı ile hizmetlerin sunulmasında yeni gelişme ve iyileşmelerin ya da ekonomik veya teknik gelişmenin sağlanması,

                b) Tüketicinin bundan yarar sağlaması,

                c) İlgili piyasanın önemli bir bölümünde rekabetin ortadan kalkmaması,

                d) Rekabetin (a) ve (b) bentlerindeki amaçların elde edilmesi için zorunlu olandan fazla sınırlanmaması.

  • İlgili teşebbüs veya teşebbüs birlikleri, 4 üncü madde kapsamındaki anlaşma, uyumlu eylem veya teşebbüs birliği kararının muafiyet şartlarını taşıdığının Kurul tarafından tespit edilmesi amacıyla Kuruma başvuruda bulunabilir.
  • Muafiyet belirli bir süre için verilebileceği gibi, muafiyetin verilmesi belirli şartların ve/veya belirli yükümlülüklerin yerine getirilmesine bağlanabilir. Muafiyet kararları anlaşmanın ya da uyumlu eylemin yapıldığı veya teşebbüs birliği kararının alındığı yahut bir koşula bağlanmışsa koşulun yerine getirildiği tarihten itibaren geçerlidir.
  • Kurul, birinci fıkrada gösterilen şartların gerçekleşmesi halinde, belirli konulardaki anlaşma türlerine bir grup olarak muafiyet tanınmasını sağlayan ve bunların şartlarını gösteren tebliğler çıkarabilir.

[4]  1- 41 29 Medya İnternet Eğitimi ve Danışmanlık Reklam Sanayi Dış Ticaret A.Ş 2- Anadolu Restoran İşletmeleri Ltd. Şti. 3- Doğuş Planet Elektronik Ticaret ve Bilişim Hizmetleri AŞ 4- Etiya Bilgi Teknolojileri Yazılım Sanayi ve Ticaret AŞ 5- Google Reklamcılık ve Pazarlama Ltd. Şti. 6- Grupanya İnternet Hizmetleri İletişim Organizasyon Tanıtım ve Pazarlama AŞ 7- Havas Worldwide İstanbul İletişim Hizmetleri AŞ 8- İş Gıda AŞ 9- Logo Yazılım Sanayi ve Ticaret AŞ 10- Meal Box Yemek ve Teknoloji AŞ 11- Migros Ticaret AŞ 12- Mobven Teknoloji AŞ 13- Mynet Medya Yayıncılık Uluslararası Elektronik Bilgilendirme ve Haberleşme Hizmetleri AŞ 14- Net Danışmanlık Eğitim ve Ticaret Ltd. Şti. 15- Noktacom Medya İnternet Hizmetleri San. ve Tic. AŞ 16- NTV Radyo ve Televizyon Yayıncılığı AŞ 17- Peak Oyun Yazılım ve Pazarlama AŞ 18- Pizza Restaurantları AŞ 19- Sahibinden Bilgi Teknolojileri Pazarlama ve Ticaret AŞ 20- Valensas Teknoloji Hizmetleri AŞ 21- Yeşil Vadi Tarım Gıda AŞ