Elektronik Ticaret Aracı Hizmet Sağlayıcı ve Elektronik Ticaret Hizmet Sağlayıcılar Hakkında Yönetmelikte Önemli Değişiklikler

Ticaret Bakanlığı (“Bakanlık”) tarafından hazırlanan, Elektronik Ticaret Aracı Hizmet Sağlayıcı ve Elektronik Ticaret Hizmet Sağlayıcılar Hakkında Yönetmelikte Değişiklik Yapılmasına Dair Yönetmelik (“Yönetmelik”) 08.03.2025 tarihli ve 32835 sayılı Resmî Gazete’de yayımlanmıştır.

Yönetmelik kapsamında elektronik ticaret ekosisteminde faaliyet gösteren işletmeler için çeşitli yükümlülükler ve düzenlemeler getirilmiştir.

Yönetmelik ile getirilen değişiklik özetle aşağıdaki gibidir:

  1. Elektronik Ticaret Hizmet Sağlayıcı (ETHS) İçin Tanıtıcı Bilgi Zorunluluğu
  • Elektronik ticaret pazar yerinde satış yapan ve tacir veya esnaf ve sanatkâr olan Elektronik Ticaret Hizmet Sağlayıcı (“ETHS”), Elektronik Ticaret Aracı Hizmet Sağlayıcı (“ETAHS”) tarafından kendine tahsis edilen alanda;
  1. Ticaret unvanı, işletme adı veya tescilli marka bilgilerinden en az birini,
  2. Esnaf ve sanatkâr için vergi kimlik numarası, tacirler için MERSİS numarası bilgilerini eksiksiz olarak bulundurması gerekmektedir.
  • Elektronik ticaret pazar yerinde satış yapan ve tacir veya esnaf ve sanatkâr olmayan ETHS, ETAHS tarafından kendine tahsis edilen alanda merkez adresinin bulunduğu il bilgisine yer verecektir.
  • Tacir veya esnaf ve sanatkâr olan ETHS, ETAHS’ye merkez adresini, elektronik posta adresini ve telefon numarasını; tacir veya esnaf ve sanatkâr olmayan ETHS, adını, soyadını, T.C. kimlik numarasını, elektronik posta adresini ve telefon numarasını bildirmekle yükümlüdür.
  1. Elektronik Ticaret Aracı Hizmet Sağlayıcının (ETAHS) ETHS Bilgilerini Doğrulama ve Güncelleme Yükümlülüğü

ETAHS, ETHS’nin tanıtıcı bilgilerini doğrulamak ve güncel tutmakla yükümlü kılınmıştır:

  • ETHS’ye ait bilgiler, resmi kurumların erişime açık sistemlerinden veya ETHS’den temin edilen belgelerle doğrulanmakta olup. Doğrulanmamış ETHS’lere aracılık hizmeti sunulamayacaktır.
  • ETAHS, ETHS’nin tanıtıcı bilgilerinin güncelliğini sağlamak için her takvim yılında en az bir (1) kez doğrulama yapar. Ancak ETHS’nin ürün listelemediği yıllarda bu yükümlülük aranmayacaktır.
  • Eğer bilgilerin güncel olmadığı tespit edilirse, ETHS’ye dâhili iletişim sistemi üzerinden bildirim yapılacak ve bilgilerin güncellenmesi için en fazla üç (3) iş günü süre tanınacaktır. Süre içinde gerekli güncellemeleri yapmayan ETHS’ye, yalnızca mevcut siparişlerle ilgili aracılık hizmeti verilecektir.

ETAHS, ETHS’ye tahsis edilen alanda, onaylanmış elektronik iletişim adresi ile doğrulanmış tanıtıcı bilgilerin kendisinde bulunduğunu belirtmesi gerekmektedir. Bu bilgiler:

  • Tacir veya esnaf için merkez adresi,
  • Bireysel satıcılar için merkez adresinin bulunduğu il, ad, soyad ve T.C. kimlik numarasıdır.
  1. Haksız Ticari Uygulamalar

Değişiklik ile birlikte aşağıdaki hususlar haksız ticari uygulama olarak sayılacaktır:

  • ETAHS’nin, aracılık sözleşmesinde belirtilmeksizin veya ETHS’nin önceden onayı alınmaksızın, 6502 sayılı Tüketicinin Korunması Hakkında Kanun’da belirtilen sürelerin üzerinde cayma hakkı süresi belirlemesi.
  • ETAHS’nin, aracılık sözleşmesinde yer alan cezai şartı gerektiren durumları belge ve kayıtlarla tespit etmeden, ETHS’den dâhili iletişim sistemi üzerinden açıklama talep etmeden doğrudan cezai şart uygulaması.
  1. Aracılık Sözleşmesi Değişiklik Süreleri

ETAHS tarafından farklı bir süre belirlenmemişse, aracılık sözleşmesi değişiklikleri bildirim tarihinden itibaren 15 gün sonra yürürlüğe girecektir. Ancak aşağıdaki durumlarda süre 30 güne çıkacaktır:

  • ETHS’nin teknik geliştirme yapmasını gerektiren değişiklikler,
  • Komisyon oranları ve diğer hizmet bedellerinin artırılması,
  • Aracılık hizmetinin kısıtlanması, askıya alınması veya sonlandırılması,
  • ETHS’ye yeni cezai şart getirilmesi,
  • ETHS’nin hak ve menfaat dengesini bozan değişiklikler.

ETHS’nin lehine yapılan sözleşme değişikliklerinde, yalnızca bildirim yapılması yeterlidir ve 15 günlük süre uygulanmayacaktır.

Düzenleyici ve denetleyici otoritelerin aldığı kararlar gereği zorunlu yapılan sözleşme değişikliklerinde, bu süreler geçerli olmayacaktır.

  1. Çevrim İçi Reklam Yasağı ve İhlal Durumunda Uygulanacak Yaptırımlar

ETAHS veya ETHS, önceden yazılı veya elektronik ortamda açık onay almadan, ekonomik bütünlük içinde olmadığı kişilerin ETBİS’e kayıtlı alan adlarını içeren tescilli markalarını anahtar kelime olarak kullanarak çevrim içi arama motorlarında reklam veremez veya tanıtım yapamayacaklardır.

Bakanlık, ihlali tespit ettiğinde idari yaptırım uygular ve ilgili ETAHS veya ETHS’ye ihlalin giderilmesi için bildirimde bulunacaktır. Bildirimi izleyen yirmi dört (24) saat içinde, ihlali gerçekleştiren taraf:

 

  • İhlali sona erdirmeli,
  • Şikâyete konu anahtar kelimeyi tüm reklam modellerinde ve kampanya türlerinde tam eşleme ile negatif anahtar kelime olarak eklemelidir.
  • Bu işlemin yapıldığını gösteren kanıtlayıcı bilgi ve belgeleri Bakanlığa sunmalıdır.

 

  1. Reklam Bütçesi Düzenlemeleri ve Yeni İstisnalar

 

Sponsorluk harcamaları, belirlenen reklam bütçesinin (yüzde elli) %50’sine kadar olan kısmı reklam harcamalarına dâhil edilmeyecektir.

 

ETAHS’nin, kendi lehine olacak şekilde ETHS’lere veya üçüncü kişilere reklam yaptırarak bütçeyi aşması ve bu harcamaları Bakanlığa eksik bildirmesi, yanıltıcı reklam harcaması olarak değerlendirilecektir.

Yenilenmiş Ürünlerin Satışı Hakkında Yönetmelik kapsamında, kullanılmış mal alımı ve yenilenmiş ürün satışıyla ilgili yapılan reklam harcamalarının %5’e kadar olan kısmı, reklam bütçesine dâhil edilmeyecektir.

Yönetmelik ile getirilen değişiklikler aşağıdaki tabloda özetlenmiştir:

 

Elektronik Ticaret Aracı Hizmet Sağlayıcı ve Elektronik Ticaret Hizmet Sağlayıcılar Hakkında Yönetmelik

Eski Düzenleme

Yeni Düzenleme

ETHS’nin bilgi verme yükümlülüğü

MADDE 5

(2) Elektronik ticaret pazar yerinde perinde satış yapan tacir veya esnaf ve sanatkâr olan ETHS, ETAHS tarafından kendine tahsis

edilen alanda aşağıdaki bilgileri eksiksiz olarak bulundurur a) Ticaret unvanı işletme adı veya tescilli marka bilgilerinden en az biri

b) KEP adresi c) Esnaf ve sanatkâr için vergi kimlik numarası, tacirler için MERSİS numarası

(3) Elektronik ticaret pazar yerinde satış yapan ve tacir veya esnaf ve sanatkâr olmayan ETHS, ETAHS tarafından kendine tahsis edilen alanda ad, soyada ve merkez adresinin bulunduğu il bilgisine yer verir.

(4) Elektronik ticaret pazar yerinde satış yapan ETHS, merkez adresini, elektronik posta adresini ve telefon numarasını ETAHS ye bildirmekle yükümlüdür.

ETHS’nin bilgi verme yükümlülüğü

MADDE 5

(2) Elektronik ticaret pazar yerinde satış yapan ve tacir veya esnaf ve sanatkâr olan ETHS, ETAHS tarafından kendine tahsis edilen alanda aşağıdaki bilgileri eksiksiz olarak bulundurur:

a) Ticaret unvanı, işletme adı veya tescilli marka bilgilerinden en az biri.

b) Esnaf ve sanatkâr için vergi kimlik numarası, tacirler için MERSİS numarası.

(3) Elektronik ticaret pazar yerinde satış yapan ve tacir veya esnaf ve sanatkâr olmayan ETHS, ETAHS tarafından kendine tahsis edilen alanda merkez adresinin bulunduğu il bilgisine yer verir.

(4)Elektronik ticaret pazar yerinde satış yapan;
a) Tacir veya esnaf ve sanatkâr olan ETHS, merkez adresini, elektronik posta adresini ve telefon numarasını,

b) Tacir veya esnaf ve sanatkâr olmayan ETHS, adı, soyadı, T.C. kimlik numarası, elektronik posta adresi ve telefon numarasını,

ETAHS’ye bildirmekle yükümlüdür.

 

ETAHS’nin bilgi verme ve doğrulama yükümlülüğü

MADDE 6

(3) ETAHS, 5 inci maddenin ikinci, üçüncü ve dördüncü fıkralarında belirtilen ETHS’ye ait tanıtıcı bilgileri, ilgili kurumların erişime açık elektronik sistemlerinden, bunun mümkün olmaması halinde ise ETHS’den temin ettiği belgeler üzerinden doğrular. Tanıtıcı bilgilerini doğrulamadığı ETHS’ye aracılık hizmeti sunamaz. ETAHS, aracılık hizmeti sunduğu ETHS’nin tanıtıcı bilgilerinin güncelliğini sağlamakla yükümlüdür. Bu amaçla her takvim yılının ilk üç ayı içinde ETHS’nin tanıtıcı bilgilerinin doğruluğunu kontrol eder. Bu bilgilerin güncel olmadığını tespit etmesi durumunda ETHS’ye dâhili iletişim sistemi üzerinden bildirimde bulunur ve en fazla üç iş günü süre vererek bilgilerin güncellenmesini sağlar. Verilen süre içinde tanıtıcı bilgilerini güncellemeyen ETHS’ye bu bilgileri güncelleyene kadar yalnızca mevcut siparişlere ilişkin aracılık hizmeti sunabilir.

(4) ETAHS, onaylanmış elektronik iletişim adresinin ve üçüncü fıkraya göre doğruladığı merkez adresinin kendisinde bulunduğuna ilişkin bilgiye ETHS’ye tahsis ettiği alanda yer verir.

ETAHS’nin bilgi verme ve doğrulama yükümlülüğü

MADDE 6

(3) ETAHS, 5 inci maddenin ikinci, üçüncü ve dördüncü fıkralarında belirtilen ETHS’ye ait tanıtıcı bilgileri, ilgili kurumların erişime açık elektronik sistemlerinden, bunun mümkün olmaması halinde ise ETHS’den temin ettiği belgeler üzerinden doğrular. Tanıtıcı bilgilerini doğrulamadığı ETHS’ye aracılık hizmeti sunamaz. ETAHS, aracılık hizmeti sunduğu ETHS’nin tanıtıcı bilgilerinin güncelliğini sağlamakla yükümlüdür. Bu amaçla her takvim yılında en az bir defa ETHS’nin tanıtıcı bilgilerinin doğruluğunu kontrol eder. ETAHS, 5 inci maddenin ikinci, üçüncü ve dördüncü fıkraları kapsamındaki bilgileri ETHS’nin ürün listelemediği takvim yıllarında doğrulamakla yükümlü değildir. ETHS’nin bilgilerinin güncel olmadığını tespit etmesi durumunda ETHS’ye dâhili iletişim sistemi üzerinden bildirimde bulunur ve en fazla üç iş günü süre vererek bilgilerin güncellenmesini sağlar. Verilen süre içinde tanıtıcı bilgilerini güncellemeyen ETHS’ye bu bilgileri güncelleyene kadar yalnızca mevcut siparişlere ilişkin aracılık hizmeti sunabilir.

(4) ETAHS, onaylanmış elektronik iletişim adresinin ve üçüncü fıkraya göre doğruladığı tacir veya esnaf ve sanatkâr olan ETHS için merkez adresi, tacir veya esnaf ve sanatkâr olmayan ETHS için merkez adresinin bulunduğu il bilgisi, ad, soyad ve T.C. kimlik numarasının kendisinde bulunduğuna ilişkin bilgiye ETHS’ye tahsis ettiği alanda yer verir.

 

Elektronik ticarette haksız ticari uygulamalar

MADDE 11

f) ETAHS tarafından ETHS’nin önceden onayı alınmaksızın, 7/11/2013 tarihli ve 6502 sayılı Tüketicinin Korunması Hakkında Kanunda belirtilen sürelerin üzerinde cayma hakkı süreleri belirlenmesi.

Elektronik ticarette haksız ticari uygulamalar

MADDE 11

f) Aracılık sözleşmesinde belirtilmeksizin veya ETAHS tarafından ETHS’nin önceden onayı alınmaksızın, 7/11/2013 tarihli ve 6502 sayılı Tüketicinin Korunması Hakkında Kanunda belirtilen sürelerin üzerinde cayma hakkı süreleri belirlenmesi.

ğ) Aracılık sözleşmesinde belirtilen cezai şartı gerektiren durumun belge ve kayıtlar ile tespit edilebildiği durumlar hariç olmak üzere ETAHS’nin dâhili iletişim sistemi üzerinden ETHS’den açıklama talep etmeden cezai şart uygulaması.

 

Aracılık sözleşmesinin asgari unsurları

MADDE 15

(2) Orta, büyük ve çok büyük ölçekli ETAHS tarafından yapılacak aracılık sözleşmesinde birinci fıkrada yer alan bilgilere ek olarak aşağıdaki hususlara yer verilir:

a) 21 inci maddenin birinci fıkrasının (c) bendinde yer alan bilgileri ETHSnin bedelsiz ve etkin şekilde taşımasına ve aracılık sözleşmesinin süresi içinde bu verilere erişim sağlamasına teknik imkân sunacağına ilişkin bilgi.

 

Aracılık sözleşmesinin asgari unsurları

MADDE 15

(2) Orta, büyük ve çok büyük ölçekli ETAHS tarafından yapılacak aracılık sözleşmesinde birinci fıkrada yer alan bilgilere ek olarak aşağıdaki hususlara yer verilir:

a) ETHS’nin, 21 inci maddenin birinci fıkrasının (c) bendinde yer alan verileri aracılık sözleşmesi süresince ve aracılık sözleşmesinin sona ermesinden itibaren bir yıl içinde bedelsiz ve etkin şekilde taşımasına ve (d) bendinde yer alan verilere aracılık sözleşmesi süresince bedelsiz şekilde erişim sağlamasına teknik imkân sunacağına ilişkin bilgi.

 

Aracılık sözleşmesi hükümlerinin ETAHS tarafından değiştirilmesi

MADDE 16

(2) ETAHS tarafından daha uzun bir süre belirlenmemiş olması durumunda sözleşme değişiklikleri bildirim tarihinden itibaren on beş günlük sürenin sonunda uygulamaya konulur. Bu süre, ETHS tarafından teknik geliştirme yapılmasını gerektiren haller ile komisyon oranlarının ve diğer hizmet bedellerinin artırılması, aracılık hizmetinin kısıtlanması, askıya alınması veya sonlandırılması, ETHS’ye yeni cezai şart getirilmesi, hak ve menfaat dengesinin ETHS aleyhine bozulması gibi sonuçlar doğuran hallerde otuz gündür.

 

Aracılık sözleşmesi hükümlerinin ETAHS tarafından değiştirilmesi

MADDE 16

(2) ETAHS tarafından daha uzun bir süre belirlenmemiş olması durumunda sözleşme değişiklikleri bildirim tarihinden itibaren on beş günlük sürenin sonunda uygulamaya konulur. Bu süre, ETHS tarafından teknik geliştirme yapılmasını gerektiren haller ile komisyon oranlarının ve diğer hizmet bedellerinin artırılması, aracılık hizmetinin kısıtlanması, askıya alınması veya sonlandırılması, ETHS’ye yeni cezai şart getirilmesi, hak ve menfaat dengesinin bozulması gibi sonuçlar doğuran hallerde otuz gündür. ETHS’nin lehine yapılacak sözleşme değişikliklerinde bu durumun ETHS’ye bildirilmesi şartıyla bu fıkrada belirtilen on beş günlük süre uygulanmaz.

 

(4) Düzenleyici ve denetleyici otoriteler tarafından alınan kararlar ve yapılan düzenlemeler nedeniyle aracılık sözleşmesinde zorunlu olarak yapılan değişikliklerde bu maddede belirtilen süreler uygulanmaz.

 

Dâhili iletişim sistemi

MADDE 18

(3) ETAHS, dâhili iletişim sisteminde yer alan bilgilerin Bakanlıkça görevlendirilen personel tarafından görüntülenebilmesine yönelik teknik imkân sunar.

 

Dâhili iletişim sistemi

MADDE 18

(3) ETAHS, dâhili iletişim sisteminde yer alan bilgilerin, aracılık sözleşmesi süresince ve aracılık sözleşmesinin sona ermesinden itibaren bir yıl içinde ETHS tarafından görüntülenebilmesine, kaydedilmesine ve değiştirilmeden kopyalanmasına yönelik teknik imkân sunar.

 

Çevrim içi arama motorlarında tanıtım ve erişim imkânı

MADDE 20

(4) İhlalin tespiti halinde Bakanlık, ilgili ETAHS veya ETHS’ye ihlalin sona erdirilmesine yönelik bildirimde bulunur.

(5) Bakanlıkça yapılan bildirimin kendilerine ulaşmasını izleyen yirmi dört saat içinde ETAHS ve ETHS ihlali ortadan kaldırmak ve Bakanlığa bu konuda bilgi vermekle yükümlüdür.

 

Çevrim içi arama motorlarında tanıtım ve erişim imkânı

MADDE 20

(4) Bakanlıkça ihlalin tespit edilmesi durumunda idari yaptırım uygulanır ve ilgili ETAHS veya ETHS’ye ihlalin sona erdirilmesine yönelik bildirimde bulunulur.

 

(5) Bakanlıkça yapılan bildirimi izleyen yirmi dört saat içinde ETAHS ve ETHS ihlali ortadan kaldırır ve şikâyete konu anahtar kelimeyi çevrim içi arama motorlarında metin reklamı verilmesini sağlayan tüm reklam modelleri ve kampanya türlerinde tam eşleme ile negatif anahtar kelimelere ekler. Bu duruma ilişkin kanıtlayıcı bilgi ve belgeleri gecikmeksizin Bakanlığa sunar.

 

Veri kullanımı ve paylaşımı

MADDE 21

c) ETHS’nin aşağıdaki verileri bedelsiz ve etkin şekilde taşımasına ve aracılık sözleşmesinin süresi içinde bu verilere erişim sağlamasına teknik imkân sunar:

2) ETAHS tarafından elde ediliyor olması halinde; dönemsel, özel gün, kategori ve ürün bazlı en çok tercih edilen ürün verileri, alıcıların cinsiyet, yaş grubu, il ve ilçe dağılımı ile satın alma gün ve saat verileri, ETHS’nin performansına ilişkin değerlendirme puanı.

3) ETAHS tarafından ETHSnin ürünü için verilen ve elektronik ticaret pazar yerinde yer alan ürünleri ayırt etmeye yarayan tekilleştirilmiş numarayı.

Veri kullanımı ve paylaşımı

MADDE 21

c) Aracılık sözleşmesi süresince ve aracılık sözleşmesinin sona ermesinden itibaren bir yıl içinde ETHS’nin aşağıdaki verileri bedelsiz ve etkin şekilde taşımasına teknik imkân sunar:

ç) ETAHS tarafından elde ediliyor olması halinde, kendi siparişlerine ilişkin dönemsel, özel gün, kategori ve ürün bazlı en çok tercih edilen ürün verileri, alıcıların cinsiyet, yaş grubu, il ve ilçe dağılımı ile satın alma gün ve saat verilerine aracılık sözleşmesi süresince bedelsiz şekilde erişim sağlamasına teknik imkan sunar.

 

Bağımsız denetim

MADDE 23

(1) Orta, büyük ve çok büyük ölçekli ETAHS ile orta, büyük ve çok büyük ölçekli ETHS aşağıdaki hususlara uymakla yükümlüdür:

a) Sermaye Piyasası Kurulunca 6362 sayılı Kanuna göre yetkilendirilen bağımsız denetim kuruluşuna bir önceki takvim yılına ilişkin denetim yaptırır ve denetim raporunu her takvim yılının nisan ayı içinde Bakanlığa gönderir.

b) Bağımsız denetim raporunda asgari olarak; ETAHS’nin veya ETHS’nin faaliyetlerine, yönetim ve organizasyon yapısına, mevcut pay sahipleri ve bunların pay oranları ile iştiraklerine ve iştirakleri nezdindeki pay oranlarına, ekonomik bütünlük içinde bulunduğu kişi bilgilerine, tescilli marka bilgisi ile ETAHS veya ETHS’ye ait elektronik ticaret ortam bilgilerine, finansal tablolarını içerecek şekilde finansal durumuna, 30 uncu ve 31 inci maddelerde belirtilen yükümlülüklere uyumuna yer verilir.

 

Bağımsız denetim

MADDE 23

(1) Orta, büyük ve çok büyük ölçekli ETAHS ile orta, büyük ve çok büyük ölçekli ETHS aşağıdaki hususlara uymakla yükümlüdür:

a) Sermaye Piyasası Kurulunca 6362 sayılı Kanuna göre yetkilendirilen bağımsız denetim kuruluşuna bir önceki takvim yılına ilişkin denetim yaptırır ve denetim raporunu her takvim yılının ağustos ayı içinde Bakanlığa gönderir.

b) Bağımsız denetim raporunda asgari olarak; ETAHS’nin veya ETHS’nin faaliyetlerine, yönetim ve organizasyon yapısına, mevcut pay sahipleri ve bunların pay oranları ile iştiraklerine ve iştirakleri nezdindeki pay oranlarına, ekonomik bütünlük içinde bulunduğu kişi bilgilerine, kendisinin ve ekonomik bütünlük içinde bulunduğu kişilerin tescilli marka bilgisi ile ETAHS veya ETHS’ye ait elektronik ticaret ortam bilgilerine, finansal tablolarını içerecek şekilde finansal durumuna, 30 uncu ve 31 inci maddelerde belirtilen yükümlülüklere uyumuna yer verilir.

 

Mevzuata uygunluk raporu

MADDE 24

(1) Orta, büyük ve çok büyük ölçekli ETAHS, ETHS tarafından sağlanan içerikle ilgili olarak Kanuna, 6502 sayılı Kanuna, 24/3/2016 tarihli ve 6698 sayılı Kişisel Verilerin Korunması Kanununa, 5846 sayılı Kanuna, 22/12/2016 tarihli ve 6769 sayılı Sınai Mülkiyet Kanununa ve bu Kanunlara dayanılarak yürürlüğe konulan düzenlemelere aykırı hususları tespit etmek amacıyla her yıl inceleme yapar ve bu incelemeye ilişkin rapor hazırlayarak izleyen takvim yılının nisan ayı içinde Bakanlığa sunar. Bu raporda, aykırılığın konusu ve ilgili mevzuatı, bunlara ilişkin tespit yöntemleri ile alınan tedbirlere yer verir.

Danıştay Onuncu Dairesinin 8/7/2024 tarihli ve E.:2023/465 sayılı kararı ile 24 üncü maddenin yürütmesi durdurulmuştur.

 

Mevzuata uygunluk raporu

MADDE 24

(1) Orta, büyük ve çok büyük ölçekli ETAHS, ETHS tarafından sağlanan içerikle ilgili olarak Kanuna, 6502 sayılı Kanuna, 24/3/2016 tarihli ve 6698 sayılı Kişisel Verilerin Korunması Kanununa, 5846 sayılı Kanuna, 22/12/2016 tarihli ve 6769 sayılı Sınai Mülkiyet Kanununa, 5/3/2020 tarihli ve 7223 sayılı Ürün Güvenliği ve Teknik Düzenlemeler Kanununa ve bu Kanunlara dayanılarak yürürlüğe konulan düzenlemelere aykırı hususları tespit etmek amacıyla her yıl inceleme yapar ve bu incelemeye ilişkin rapor hazırlayarak izleyen takvim yılının ağustos ayı içinde Bakanlığa sunar. Bu raporda, aykırılığın konusuna, ilgili mevzuata, bunlara ilişkin tespit yöntemlerine ve alınan tedbirlere yer verir.

 

Posta ve taşımacılık hizmetleri

MADDE 26

(1) Çok büyük ölçekli ETAHS, aracılık hizmeti sunduğu elektronik ticaret pazar yerlerindeki satışlar, kendisinin ETHS olarak yaptığı satışları ile elektronik ticaret dışındaki satışları hariç olmak üzere, 10/7/2003 tarihli ve 4925 sayılı Karayolu Taşıma Kanunu kapsamında eşya taşımacılığı, 26/9/2011 tarihli ve 655 sayılı Ulaştırma ve Altyapı Alanına İlişkin Bazı Düzenlemeler Hakkında Kanun Hükmünde Kararname ile 27/8/2022 tarihli ve 31936 sayılı Resmî Gazete’de yayımlanan giren Taşıma İşleri Organizatörlüğü Yönetmeliği kapsamında taşıma işleri organizatörlüğü ve 9/5/2013 tarihli ve 6475 sayılı Posta Hizmetleri Kanunu kapsamında posta hizmet sağlayıcılığı faaliyetlerinde bulunamaz.

 

Posta ve taşımacılık hizmetleri

MADDE 26

(1) Çok büyük ölçekli ETAHS, aracılık hizmeti sunduğu elektronik ticaret pazar yerlerindeki satışlar, kendisinin ETHS olarak yaptığı satışları ile elektronik ticaret dışındaki satışları hariç olmak üzere, 10/7/2003 tarihli ve 4925 sayılı Karayolu Taşıma Kanunu kapsamında eşya taşımacılığı, 26/9/2011 tarihli ve 655 sayılı Ulaştırma ve Altyapı Alanına İlişkin Bazı Düzenlemeler Hakkında Kanun Hükmünde Kararname ile 27/8/2022 tarihli ve 31936 sayılı Resmî Gazete’de yayımlanan Taşıma İşleri Organizatörlüğü Yönetmeliği kapsamında taşıma işleri organizatörlüğü ve 9/5/2013 tarihli ve 6475 sayılı Posta Hizmetleri Kanunu kapsamında posta hizmet sağlayıcılığı faaliyetlerinde bulunamaz.

Reklam bütçesi

MADDE 28

(8) Üçüncü ve altıncı fıkralara göre hesaplanan reklam bütçelerinin yüzde yirmi beşine kadar yapılan sponsorluk harcamaları bu bütçelere dâhil edilmez.

 

(9) ETAHS’nin, aracılık hizmeti sunduğu ETHS’lere veya üçüncü kişilere, kendi lehine sonuç doğuracak şekilde reklam yaptırmak suretiyle reklam bütçesini aşması durumunda, ETAHS tarafından Bakanlığı yanıltmaya yönelik iş ve işlemlerle reklam harcaması yapıldığı kabul edilir.

Reklam bütçesi

MADDE 28

(8) Üçüncü ve altıncı fıkralara göre hesaplanan reklam bütçelerinin, yüzde ellisine kadar yapılan sponsorluk harcamaları bu bütçelere dâhil edilmez.

 

(9) ETAHS’nin, aracılık hizmeti sunduğu ETHS’lere veya üçüncü kişilere, kendi lehine sonuç doğuracak şekilde reklam yaptırmak suretiyle reklam bütçesini aşması ve bu reklam harcamalarında maliyetine katlandığı tutara Bakanlığa yaptığı bildirimde yer vermemesi durumunda, ETAHS tarafından Bakanlığı yanıltmaya yönelik iş ve işlemlerle reklam harcaması yapıldığı kabul edilir.

 

(12) Yenilenmiş Ürünlerin Satışı Hakkında Yönetmelik kapsamında kullanılmış malın alınmasına ve yenilenmiş ürünün satılmasına yönelik olması koşuluyla, üçüncü fıkraya göre hesaplanan bütçenin yüzde beşine kadar yapılan reklam harcamaları bu bütçeye dâhil edilmez.

İndirim bütçesi

MADDE 29

(1) ETAHS’nin alıcı ve ETHS’ler, ETHS’nin ise alıcılar adına katlandığı maliyetler, bunlara sağlanan promosyon, ödül, puan, kupon, hediye çeki ve benzeri imkânlar ile diğer ekonomik menfaatler indirim bütçesi içinde değerlendirilir. Bu kapsamda, aşağıda belirtilenlerin her durumda indirim olduğu kabul edilir:

c) Taksitli satışlarda ETAHS veya ETHS’nin anlaşmalı olduğu ödeme hizmeti sağlayıcısı vasıtasıyla alıcıya uygulanacak vade farkı bedeline ETAHS’nin katlanması halinde katlanılan vade farkı bedeli.

ğ) Mal ve hizmet kategorisi veya ETHS'nin işlem tutarı ve sayısı gibi ölçütler çerçevesinde belirlenen gruplar düzeyinde komisyon ve diğer hizmet bedellerinde yapılan genel indirimler veya deprem, yangın ve sel gibi afetlerde dayanışma ve yardımlaşma amacıyla ETHS olarak faaliyet gösterilen durumlarda komisyon ve diğer hizmet bedellerinde yapılan indirimler hariç olmak üzere, bulunduğu gruba göre ETHS'den tahsil edilmesi gerekirken tahsil edilmeyen hizmet bedelleri.

 

İndirim bütçesi

MADDE 29

(1) ETAHS’nin alıcı ve ETHS’ler, ETHS’nin ise alıcılar adına katlandığı maliyetler, bunlara sağlanan promosyon, ödül, puan, kupon, hediye çeki ve benzeri imkânlar ile diğer ekonomik menfaatler indirim bütçesi içinde değerlendirilir. Bu kapsamda, aşağıda belirtilenlerin her durumda indirim olduğu kabul edilir:

c) Taksitli satışlarda ETAHS veya ETHS’nin anlaşmalı olduğu ödeme hizmeti sağlayıcısı vasıtasıyla alıcıya uygulanacak vade farkı bedeline ETAHS’nin katlanması halinde katlanılan vade farkı bedeli ile alıcılara ödeme erteleme imkânı sunulması ve bedeline ETAHS’nin katlanması halinde katlanılan bedel.

ğ) Mal ve hizmet kategorisi veya ETHS'nin işlem tutarı ve sayısı gibi ölçütler çerçevesinde belirlenen gruplar düzeyinde komisyon ve diğer hizmet bedellerinde yapılan genel indirimler hariç olmak üzere, bulunduğu gruba göre ETHS'den tahsil edilmesi gerekirken tahsil edilmeyen hizmet bedelleri.

(2) Deprem, yangın ve sel gibi dayanışma ve yardımlaşma gerektiren durumlar ile toplumun dezavantajlı kesimlerinin ekonomik ve sosyal hayata aktif katılımının sağlanması amacıyla Bakanlığın önceden onayı alınmak suretiyle alıcı ve ETHS’lere sağlanan fayda ve indirimler ETAHS’nin indirim bütçesi kapsamında değerlendirilmez.

(8) Yenilenmiş Ürünlerin Satışı Hakkında Yönetmelik kapsamında kullanılmış malın alınmasına ve yenilenmiş ürünün satılmasına yönelik olması koşuluyla, üçüncü fıkraya göre hesaplanan bütçenin yüzde beşine kadar yapılan indirim tutarı bu bütçeye dâhil edilmez.

 

Elektronik ticaret lisansı başvurusunun sonuçlandırılması

MADDE 31

(4) Bu maddedeki eşiklerin aşılıp aşılmadığının tespitinde, ETAHS ile ekonomik bütünlük içinde bulunan ETAHS’lerin net işlem hacimleri ve işlem sayıları dikkate alınır. Net işlem hacimleri ve işlem sayıları toplamının, on milyar Türk lirasının ve iptal ve iadeler hariç işlem sayısı yüz bin adedin üzerinde olması halinde, bu ETAHS’lerin her biri lisans alma ve yenileme başvurusunda bulunur. Lisans ücreti, ETAHS’lerden, bunların elektronik ticaret pazar yerlerinde bir önceki takvim yılında gerçekleşen net işlem hacimleri oranında tahsil edilir.

(6) Lisans ücretinin hesaplanmasında, ETAHS ve ekonomik bütünlük içinde bulunduğu ETAHSlerin elektronik ticaret pazar yerleri üzerinden yurt dışına yapılan satışlar ile ETHS’nin kendine ait elektronik ticaret ortamları üzerinden yurt dışına yaptığı satışlar hesaba dâhil edilmez.

 

Elektronik ticaret lisansı başvurusunun sonuçlandırılması

MADDE 31

(4) Bu maddedeki eşiklerin aşılıp aşılmadığının tespitinde, ETAHS ile takvim yılı sonu itibarıyla ekonomik bütünlük içinde bulunduğu ETAHS’lerin net işlem hacimleri ve işlem sayıları dikkate alınır. Net işlem hacimleri ve işlem sayıları toplamının, on milyar Türk lirasının ve iptal ve iadeler hariç işlem sayısının yüz bin adedin üzerinde olması halinde, bu ETAHS’lerin her biri lisans alma ve yenileme başvurusunda bulunur. Lisans ücreti, ETAHS’lerden, bunların elektronik ticaret pazar yerlerinde bir önceki takvim yılında gerçekleşen net işlem hacimleri oranında tahsil edilir.

(6) Lisans ücretinin hesaplanmasında, ETHS’nin kendine ait elektronik ticaret ortamları üzerinden yurt dışına yaptığı satışlar hesaba dâhil edilmez.

(7) Lisans ücretinin hesaplanmasında;

a) ETAHS ve ekonomik bütünlük içinde bulunduğu ETAHS’lerin elektronik ticaret pazar yerleri üzerinden yurt dışına yapılan satışlar hesaba dâhil edilmez.

b) ETAHS’nin net işlem hacminin, ETBİS verileri kullanılarak hesaplanan ETAHS ve ETHS’lerin net işlem hacimleri toplamının yüzde yirmisinden fazla olmaması şartıyla, izleyen takvim yılında gerçekleştirilen;

1) (a) bendinde belirtilen satış tutarının,

2) Yatırımların proje bazında desteklenmesine dair mevzuat uyarınca Sanayi ve Teknoloji Bakanlığından yatırım teşvik belgesi alınarak gerçekleştirilen yatırım harcaması tutarının,

iki katı o takvim yılına ilişkin net işlem hacminden indirilir.

c) (b) bendinde belirtilen haddin aşılıp aşılmadığının tespitinde yüzde on beşin altındaki had aşımları dikkate alınmaz.

ç) Yatırımların proje bazında desteklenmesine dair mevzuat uyarınca ETAHS’lerin iştirak ettiği şirketler tarafından gerçekleştirilen yatırım harcamaları da (b) bendi kapsamında indirime konu edilir. İştirak edilen şirket tarafından gerçekleştirilen yatırımlarda ETAHS’nin payı nispetinde yapılan harcamaların tutarı, Sanayi ve Teknoloji Bakanlığı tarafından tespit edilerek Bakanlığa bildirilir.

(8) Yedinci fıkranın uygulanmasında aşağıdaki satışlar yurt dışı satış kabul edilir:

a) ETAHS’nin ve ekonomik bütünlük içinde bulunduğu yurt içinde yerleşik ETAHS’lerin elektronik ticaret pazar yerleri üzerinden verilen sipariş üzerine ETAHS’nin ETHS sıfatıyla ve diğer ETHS’ler tarafından yurt dışına yapılan satışlar.

b) ETAHS ve ekonomik bütünlük içinde bulunduğu yurt içinde yerleşik ETAHS’ler ile bunların elektronik ticaret pazar yerlerinde satış yapan ETHS’ler tarafından siparişten önce yurt dışına gönderilen malların, bu ETAHS’lerin elektronik ticaret pazar yerleri üzerinden yurt dışındaki alıcılara satışı.

c) ETAHS ve ekonomik bütünlük içinde bulunduğu yurt içinde yerleşik ETAHS’ler ile bunların ekonomik bütünlük içinde bulunduğu yurt dışında yerleşik ETAHS’lerin elektronik ticaret pazar yerleri arasındaki entegrasyon aracılığıyla yurt dışında yerleşik ETAHS’lerin elektronik ticaret pazar yerleri üzerinden verilen sipariş üzerine ETAHS’nin ETHS sıfatıyla ve diğer ETHS’ler tarafından yurt dışına yapılan satışlar.

ç) ETAHS ve ekonomik bütünlük içinde bulunduğu yurt içinde yerleşik ETAHS’ler ile bunların elektronik ticaret pazar yerlerinde satış yapan ETHS’ler tarafından siparişten önce yurt dışına gönderilen malların, ETAHS’nin ekonomik bütünlük içinde bulunduğu yurt dışında yerleşik ETAHS’lerin elektronik ticaret pazar yerleri üzerinden entegrasyon aracılığıyla yurt dışındaki alıcılara satışı.

d) ETAHS ve ekonomik bütünlük içinde bulunduğu yurt içinde yerleşik ETAHS’ler ile bu ETAHS’lerin elektronik ticaret pazar yerlerinde satış yapan ETHS’ler tarafından, ETAHS’nin ekonomik bütünlük içinde bulunmadığı yurt dışında yerleşik ETAHS’lerin elektronik ticaret pazar yerleri üzerinden ETAHS aracılığıyla verilen siparişler üzerine yurt dışına yapılan satışlar.

e) ETAHS ve ekonomik bütünlük içinde bulunduğu yurt içinde yerleşik ETAHS’ler ile bu ETAHS’lerin elektronik ticaret pazar yerlerinde satış yapan ETHS’ler tarafından siparişten önce yurt dışına gönderilen malların, ETAHS’nin ekonomik bütünlük içinde bulunmadığı yurt dışında yerleşik ETAHS’lerin elektronik ticaret pazar yerleri üzerinden ETAHS aracılığıyla yurt dışına satışı.

f) ETAHS’nin elektronik ticaret pazar yeri üzerinden yurt dışı IP adresi ve yabancı kart kullanılarak verilen siparişlere ilişkin satışlar.

(9) Bakanlık sekizinci fıkrada belirtilenlerin dışında kalan yurt dışı satış türlerini belirlemeye yetkilidir.

10) Sekizinci fıkraya göre yurt dışı satış tutarı toplamının hesaplanmasında, iptal ve iadeler hariç olmak üzere, yapılan sözleşme ve verilen siparişler için ETAHS ve ekonomik bütünlük içinde bulunduğu ETAHS’ler ile elektronik ticaret pazar yerinde satış yapan ETHS’ler tarafından düzenlenmesi gereken nihai fatura veya fatura yerine geçen belge değerleri dikkate alınır.

(11) Sekizinci fıkrada geçen entegrasyon ibaresi Türkiye’de yerleşik ETHS’lerin mal ve hizmetlerinin, ETAHS’nin ekonomik bütünlük içinde bulunduğu yurt dışında yerleşik ETAHS’lerin elektronik ticaret pazar yerinde doğrudan listelenebilmesine imkân veya teknik altyapı sağlayan sistemi ifade eder.

(12) Yurt dışı satışa konu olacak mal, 27/10/1999 tarihli ve 4458 sayılı Gümrük Kanununun 3 üncü maddesinde tanımlanan serbest dolaşımda bulunan eşya statüsünde olan eşyayı ifade eder.

 

Çeşitli hükümler

MADDE 33

(1) Bu Yönetmelik kapsamında net işlem hacmi, işlem sayısı ve toplam satış hasılatının hesaplanması ile 28 inci ve 29 uncu maddelere göre hesaplanan tutarların kullanılmasında yurt dışına yönelik işlemler dikkate alınmaz.

(2) Orta, büyük ve çok büyük ölçekli ETAHS ile orta, büyük ve çok büyük ölçekli ETHS hakkında, 11 inci ve 20 nci maddelerin altıncı fıkraları, 21 inci maddenin birinci fıkrasının (a) ve (b) bentleri, 22 nci madde, 28 inci ve 29 uncu maddeler bu niteliğin kazanıldığı yılı izleyen takvim yılı başından itibaren uygulanır. 15 inci maddenin ikinci fıkrasının (a) ve (b) bentlerine, 21 inci maddenin birinci fıkrasının (c) bendine, aynı maddenin ikinci, üçüncü, dördüncü ve beşinci fıkralarına, 23 ila 27 nci maddelere orta, büyük ve çok büyük ölçekli ETAHS ile orta, büyük ve çok büyük ölçekli ETHS niteliğinin kazanıldığı yılı izleyen takvim yılının ilk üç ayı içinde uyum sağlanır. Çok büyük ölçekli ETAHS niteliği kazanılıp kazanılmadığının tespitinde yüzde beşin altındaki had aşımları dikkate alınmaz. Herhangi bir takvim yılında hadlerin altında kalan ETAHS hakkında, bu durum devam ettiği sürece Kanunun ek 2 nci maddesinin ikinci, üçüncü ve dördüncü fıkraları uygulanmaz.

(3) Orta, büyük ve çok büyük ölçekli ETAHS ile orta, büyük ve çok büyük ölçekli ETHS tanımında ve 28 inci maddenin üçüncü ve altıncı fıkraları ile 29 uncu maddenin ikinci ve üçüncü fıkralarının (a) bentlerinde yer alan parasal eşikler, ETBİS verileri kullanılarak her yıl hesaplanan elektronik ticaret hacminin yıllık değişim oranına göre artırılır. Artırımın yapıldığı tarihten önceki takvim yılına ilişkin net işlem hacmine uygulanacak bu eşikler ile elektronik ticaret hacminin yıllık değişim oranı en geç şubat ayı içinde Bakanlığın internet sitesinde ilan edilir.

(8) ETAHS, elektronik ticaret pazar yerlerinde satışına aracılık ettiği malların sipariş bilgilerinin ETHS’ye eş zamanlı iletilmesine ve stok bilgilerinin güncellenmesine yönelik ETHS ile gerekli entegrasyonu sağlamakla yükümlüdür.

 

Çeşitli hükümler

MADDE 33

(1) 4 üncü maddenin birinci fıkrasının (f) ve (h) bentleri, 11 inci maddenin altıncı fıkrası, 19 uncu madde, 20 nci maddenin altıncı fıkrası ve 21 ilâ 27 nci maddeler kapsamında net işlem hacmi, işlem sayısı ve toplam satış hasılatının hesaplanması ile 28 inci ve 29 uncu maddelere göre hesaplanan tutarların kullanılmasında, yurt dışına yapılan işlemler dikkate alınmaz.

2) Orta, büyük ve çok büyük ölçekli ETAHS ile orta, büyük ve çok büyük ölçekli ETHS hakkında, 11 inci ve 20 nci maddelerin altıncı fıkraları, 21 inci maddenin birinci fıkrasının (a) ve (b) bentleri, 22 nci madde, 28 inci ve 29 uncu maddeler bu niteliğin kazanıldığı yılı izleyen takvim yılı başından itibaren uygulanır. 15 inci maddenin ikinci fıkrasının (a) ve (b) bentlerine, 21 inci maddenin birinci fıkrasının (c) ve (ç) bentlerine, aynı maddenin iki ila beşinci fıkralarına, 23 ilâ 27 nci maddelere orta, büyük ve çok büyük ölçekli ETAHS ile orta, büyük ve çok büyük ölçekli ETHS niteliğinin kazanıldığı yılı izleyen takvim yılının ilk üç ayı içinde uyum sağlanır. Çok büyük ölçekli ETAHS niteliği kazanılıp kazanılmadığının tespitinde yüzde beşin altındaki had aşımları dikkate alınmaz. Herhangi bir takvim yılında hadlerin altında kalan ETAHS hakkında, bu durum devam ettiği sürece Kanunun ek 2 nci maddesinin ikinci, üçüncü ve dördüncü fıkraları uygulanmaz.

(3) Orta, büyük ve çok büyük ölçekli ETAHS ile orta, büyük ve çok büyük ölçekli ETHS tanımında ve 28 inci maddenin üçüncü ve altıncı fıkraları ile 29 uncu maddenin üçüncü ve dördüncü fıkralarının (a) bentlerinde yer alan parasal eşikler, ETBİS verileri kullanılarak her yıl hesaplanan elektronik ticaret hacminin yıllık değişim oranına göre artırılır. Artırımın yapıldığı tarihten önceki takvim yılına ilişkin net işlem hacmine uygulanacak bu eşikler ile elektronik ticaret hacminin yıllık değişim oranı en geç şubat ayı içinde Bakanlığın internet sitesinde ilan edilir.

(8) ETAHS, elektronik ticaret pazar yerlerinde satışına aracılık ettiği malların sipariş bilgilerinin ETHS’ye eş zamanlı iletilmesine ve ETHS tarafından stok bilgilerinin güncellenmesine yönelik teknik altyapıyı sağlamakla yükümlüdür. Bu hüküm lokanta, restoran, kafe, pastane ve benzeri yiyecek ve içecek hizmeti sunan ETHS’lere aracılık eden ETAHS’lere uygulanmaz.

(11) Bu Yönetmelik kapsamında yurt dışı satış olduğu beyan edilen işlemlere ilişkin ispat yükü beyanda bulunan ETAHS’ye aittir. ETAHS söz konusu beyanın ispatına yönelik her türlü bilgi ve belgeyi ilgilisinden temin etmek, denetimlerin etkin ve verimli şekilde gerçekleştirilmesi için gerekli tedbirleri almak ve teknik altyapıyı oluşturmakla yükümlüdür.

İntibak süreci

GEÇİCİ MADDE 1

İntibak süreci

GEÇİCİ MADDE 1

(6) 2024 yılı yurt dışı satış tutarının hesaplanmasında 31 inci maddenin sekizinci fıkrasının (c) ve (ç) bentlerinde belirtilen entegrasyon şartı aranmaz.

(7) 2024 yılına ilişkin lisans ücretinin hesaplanmasında, 31 inci maddenin yedinci fıkrasının (b) bendinin alt bentlerinde belirtilen tutarların dört katı ETAHS’nin net işlem hacminden indirilir.

(8) 2025 yılına ilişkin lisans ücretinin hesaplanmasında, 31 inci maddenin yedinci fıkrasının (b) bendinin alt bentlerinde belirtilen tutarların üç katı ETAHS’nin net işlem hacminden indirilir.

 

Yönetmelik’in tam metnine buradan ulaşabilirsiniz.

Saygılarımızla,

Zümbül Hukuk ve Danışmanlık

info@zumbul.av.tr

İnternet sitemizde bulunan her türlü bilgi ve belge Avukatlık Kanunu ve ilgili diğer mevzuat ile Türkiye Barolar Birliği’nin Avukatlık Meslek Kuralları dikkate alınarak Zümbül Hukuk ve Danışmanlık tarafından yalnızca genel bilgilendirme amacıyla hazırlanmış olup, bu yayınlarda kesinlikle reklam ve/veya ticari amaç güdülmemiştir. İnternet sitemizdeki her türlü bilgi ve belge genel geçer nitelikte olup hiçbir suretle bu yayınların eksiksiz, doğru, güncel ve güvenilir olduğu garanti ve taahhüt edilmemektedir. İnternet sitemizde yer verilen yayınlardaki bilgilerle ilgili olarak bir avukata/uzmana danışmadan söz konusu bilgi ve belgelere dayanılarak hareket edilmemelidir. İnternet sitemizdeki yayınlarda yer verilen linkler kamuya açık kaynaklardan elde edilerek yalnızca ziyaretçilerin diğer bilgi ve belgelere ulaşmasını kolaylaştırmak amacıyla bulunmaktadır. Bu linkler hiçbir şekilde link verilen kişi, kurum ve kuruluşları tavsiye ve/veya onay anlamına gelmemektedir. İnternet sitemizdeki yayınlar hiçbir şekilde hukuki danışmanlık sunulması veya internet sitemize herhangi bir suretle ulaşan ziyaretçiler ile avukat-müvekkil ilişkisi oluşturulduğu anlamına gelmemektedir. İnternet sitemizdeki tüm içerikler Zümbül Hukuk ve Danışmanlık mülkiyetindedir ve hiçbir içerik yazılı izin alınmaksızın kopyalanamaz, çoğaltılamaz ve atıf yapılmadan kullanılamaz.