Avrupa Komisyonu ve Ulusal Otoriteler Tarafından SHEIN’in Avrupa Birliği Tüketici Koruma Mevzuatına Riayet Etmesi Yönünde Çağrıda Bulunulmuştur

Avrupa Birliği’nde tüketici koruma hükümlerinin uygulanmasından sorumlu Tüketici Koruma İşbirliği Ağı (CPC) ve Avrupa Komisyonu (EU) tarafından, çevrim içi perakende platformu SHEIN hakkında yürütülen inceleme kapsamında, şirketin uygulamalarının AB tüketici mevzuatını ihlal ettiği tespit edilmiştir.

  • Bu çerçevede öne çıkan ihlal alanları şu şekilde sıralanmıştır:
    • Ürünlerde önceki satış fiyatlarına dayanmaksızın yapılan indirim gösterimleri ile tüketicinin yanıltıldığı tespit edilmiştir.
    • Satın alma sürecinde, sınırlı süreli teklifler veya yapay zaman kısıtlamaları gibi uygulamalarla tüketici üzerinde karar verme baskısı oluşturulduğu gözlemlenmiştir.
    • Tüketicilerin yasal iade ve geri ödeme haklarına ilişkin bilgilere eksik, hatalı veya yanıltıcı şekilde yer verildiği; ayrıca bu hakların uygulanmasında mevzuata uygun hareket edilmediği belirlenmiştir.
    • Belirli ürün özelliklerinin, mevzuat gereği zorunlu olmasına rağmen tüketiciye sanki ilave bir avantajmış gibi sunulduğu saptanmıştır.
    • Ürünlerin çevresel etkilerine ilişkin yapılan sürdürülebilirlik iddialarının doğruluğunun şüpheli olduğu ve bu yolla tüketicinin çevreci tercihler yönünde yanıltıldığı anlaşılmıştır.
    • Tüketicilerin, satın alma öncesi veya sonrasında şirketle kolay, doğrudan ve etkin bir şekilde iletişim kurabilmelerini sağlayan kanalların açık ve erişilebilir olmadığı görülmüştür.
  • Tüketici Koruma İşbirliği Ağı tarafından SHEIN’den; ürün sıralamaları, kullanıcı incelemeleri ve puanlamaların tüketicilere yanıltıcı biçimde sunulmamasını sağlama yükümlülüğü de dâhil olmak üzere, Avrupa Birliği tüketici hukuku kapsamındaki ek yükümlülüklere uygunluk durumunun değerlendirilmesi amacıyla bilgi talebinde bulunmuştur.
  • Ayrıca, Avrupa Komisyonu tarafından SHEIN hakkında, platformda yasadışı içerik ve ürünlerin bulunması, tavsiye sistemlerinin şeffaflığı ile tüketici hakları, halk sağlığı ve kullanıcı refahına yönelik sistemik risklerin azaltılmasına ilişkin yükümlülüklerin yerine getirilip getirilmediğine dair Dijital Hizmetler Yasası (DSA) kapsamında kapsamlı bir inceleme yürütülmektedir.
  • Bu yaptırım sürecinin, Komisyon tarafından yürütülmekte olan Dijital Hizmetler Yasası kapsamındaki inceleme ile tamamlayıcı nitelikte olduğu belirtilmiştir.

Avrupa Komisyonu tarafından konuya ilişkin yayınlanan duyurunun tam metnine (İngilizce) buradan ulaşabilirsiniz.

Saygılarımızla,

Zümbül Hukuk ve Danışmanlık

info@zumbul.av.tr

 

İnternet sitemizde bulunan her türlü bilgi ve belge Avukatlık Kanunu ve ilgili diğer mevzuat ile Türkiye Barolar Birliği’nin Avukatlık Meslek Kuralları dikkate alınarak Zümbül Hukuk ve Danışmanlık tarafından yalnızca genel bilgilendirme amacıyla hazırlanmış olup, bu yayınlarda kesinlikle reklam ve/veya ticari amaç güdülmemiştir. İnternet sitemizdeki her türlü bilgi ve belge genel geçer nitelikte olup hiçbir suretle bu yayınların eksiksiz, doğru, güncel ve güvenilir olduğu garanti ve taahhüt edilmemektedir. İnternet sitemizde yer verilen yayınlardaki bilgilerle ilgili olarak bir avukata/uzmana danışmadan söz konusu bilgi ve belgelere dayanılarak hareket edilmemelidir. İnternet sitemizdeki yayınlarda yer verilen linkler kamuya açık kaynaklardan elde edilerek yalnızca ziyaretçilerin diğer bilgi ve belgelere ulaşmasını kolaylaştırmak amacıyla bulunmaktadır. Bu linkler hiçbir şekilde link verilen kişi, kurum ve kuruluşları tavsiye ve/veya onay anlamına gelmemektedir. İnternet sitemizdeki yayınlar hiçbir şekilde hukuki danışmanlık sunulması veya internet sitemize herhangi bir suretle ulaşan ziyaretçiler ile avukat-müvekkil ilişkisi oluşturulduğu anlamına gelmemektedir. İnternet sitemizdeki tüm içerikler Zümbül Hukuk ve Danışmanlık mülkiyetindedir ve hiçbir içerik yazılı izin alınmaksızın kopyalanamaz, çoğaltılamaz ve atıf yapılmadan kullanılamaz.