Duyurular
ICPEN ve GPEN Tarafından Abonelik Hizmetleri Tarama Raporu Yayımlanmıştır
Uluslararası Tüketiciyi Koruma ve Uygulama Ağı (“ICPEN”) tarafından 29 Ocak - 2 Şubat 2024 tarihleri arasında Ticaret Bakanlığı’nın (“Bakanlık”) da aralarında bulunduğu dünya çapında 27 tüketiciyi koruyucu otoritenin katılımıyla abonelik hizmetlerine yönelik bir tarama gerçekleştirilmiştir. CPEN tarafından uluslararası düzeyde farklı konularda her yıl gerçekleştirilen tarama çalışması ilk kez Küresel Gizlilik Uygulama Ağı (“GPEN”) ile birlikte koordine edilmiştir. Dünyanın dört bir yanındaki bireyler için tüketicinin ve gizliliğin korunmasını geliştirmek üzere birlikte çalışan ICPEN ve GPEN’in söz konusu tarama bulgularını özetleyen raporları 9 Temmuz 2024 tarihinde yayınlanmıştır.
Raporlarda yer verilen bulgular özetle şu şekildedir:
- 642 sağlayıcının internet sitelerinin ve mobil uygulamalarının incelendiği küresel internet taramasında, sağlayıcıların %75,7'sinin en az bir, %66,8'inin ise iki veya daha fazla karanlık ticari tasarım kullandığı tespit edilmiştir.
- Ülkemiz özelinde yapılan taramada 124 sağlayıcıya ait internet sitesi ve/veya mobil uygulama incelenmiştir. Bu incelemelerin %30,6’sında en az bir, %20,2’sinde ise iki veya daha fazla karanlık ticari tasarım kullanıldığı[1] tespit edilmiştir.
- Söz konusu taramada internet siteleri ve mobil uygulamalar, İktisadi İş Birliği ve Gelişme Teşkilatı (“OECD”) tarafından karanlık ticari tasarımların karakteristik özelliği olarak tanımlanan altı göstergeye dayanılarak değerlendirilmiştir.
- ICPEN raporu, potansiyel olarak tüketicinin abonelik hizmetinin otomatik olarak yenilenmesini kapatamaması gibi sinsi uygulamalar ve sağlayıcı açısından avantajlı bir aboneliğin daha ön plana çıkarılması gibi arayüz müdahaleleriyle özellikle tarama sırasında sıklıkla karşılaşıldığını ortaya çıkarmıştır.
ICPEN raporunun tam metnine buradan ulaşabilirsiniz.
GPEN raporunun tam metnine buradan ulaşabilirsiniz.
Saygılarımızla,
Zümbül Hukuk ve Danışmanlık
[1] Karanlık tasarımlar çoğunlukla çevrimiçi kullanıcı ara yüzlerinde bulunan ve tüketicileri genellikle çıkarlarına en uygun olmayan seçimleri yapmaya yönlendiren, aldatan, zorlayan veya manipüle eden uygulamalar olarak tanımlanmaktadır.