9. Yargı Paketi Resmi Gazete’ de Yayımlanmıştır

7531 sayılı Bazı Kanunlarda Değişiklik Yapılmasına Dair Kanun (“Kanun”) 14.11.2024 tarihli ve 32722 sayılı Resmî Gazete ’de yayımlanmıştır.

Kamuoyunda 9. Yargı Paketi olarak bilinen Kanun ile çeşitli kanunlarda önemli değişiklikler gerçekleştirilmiştir.

  • Kanun ile getirilen önemli düzenlemeler özetle şu şekildedir:

1. 9/6/1932 tarihli ve 2004 sayılı İcra ve İflas Kanunu’nda yapılan değişiklikler;

 

  • Elektronik ortamda açık artırma suretiyle satışlarda teklifler arasındaki farka ilişkin düzenleme satışa çıkarılan malın muhammen kıymeti “binde beşinden ve herhâlde bin Türk lirasından az olamaz” şeklinde değiştirilmiştir.
  • Açık artırma süresinin son on dakikası içinde yeni bir teklifin verilmesi hâlinde açık artırma artık üç dakika uzatılacaktır. Uzama süresi içinde yeni bir teklif verilmesi hâlinde açık artırma süresi her yeni teklifin verilmesinden itibaren üç dakika uzatılacaktır. Son uzama süresi içinde yeni bir teklif verilmezse mal en yüksek teklif verene ihale edilecektir. Uzama sürelerinin toplamı bir saati geçemeyecektir.

2.19/3/1969 tarihli ve 1136 sayılı Avukatlık Kanunu’nda yapılan değişiklikler;

 

  • Adli yardım bürosu gelirlerinden biri, iki yıl öncesine ait kesin hesap sonuçlarına göre tespit edilen toplam miktarlar esas alınarak 492 sayılı Harçlar Kanununa bağlı tarifelere göre alınan harçların yüzde üçü ile idarî nitelikteki para cezaları hariç olmak üzere para cezalarının yüzde üçü olarak düzenlenmiştir. Paraların barolar arasındaki dağıtımında puanlama sistemi esas alınacaktır.

 

  •  Değişiklik ile birden fazla baronun bulunduğu illerde, her beş bin nüfus için tespit edilecek toplam puanın yüzde otuzu o ilde bulunan barolar arasında eşit olarak, kalanı ise o ilde levhaya kayıtlı toplam avukat sayısına bölündükten sonra elde edilen rakamın her baronun üye sayısına çarpımı sonucu elde edilecek puana göre dağıtılacaktır.

 

3. 24/2/1983 tarihli ve 2802 sayılı Hâkimler ve Savcılar Kanunu’nda yapılan değişiklikler;

 

  • Adalet müfettişlerinin görev ve yetkileri aşağıdaki şekilde düzenlenmiştir:

 

  1. Savcıların idarî görevlerini, adalet komisyonu başkan ve üyeleri ile bilirkişilik bölge kurulu başkan ve üyelerinin komisyon ve kurul işlerine müteallik görevlerini kanun ve diğer mevzuata uygun olarak yapıp yapmadıklarını denetlemek, ilgililerin bu görevlerinden dolayı veya bu görevleri sırasında suç işleyip işlemediklerini, hâl ve eylemlerinin sıfat ve görevleri icaplarına uyup uymadığını araştırmak ve gerektiğinde haklarında inceleme ve soruşturma yapmak.
  2. b) Adalet Bakanlığı (“Bakanlık”) merkez, taşra ve yurt dışı teşkilatı ile bağlı ve ilgili kuruluşlarında, uluslararası mahkemeler veya kuruluşlarda, geçici yetki veya görevlendirme ile başka kurum, kurul veya kuruluşlarda çalışan hâkim ve savcıların görevlerinden dolayı veya görevleri sırasında suç işleyip işlemediklerini, hâl ve eylemlerinin sıfat ve görevleri icaplarına uyup uymadığını araştırmak, gerektiğinde haklarında inceleme ve soruşturma yapmak.
  3. c) Bakan tarafından görülecek lüzum üzerine Bakanlık merkez ve yurt dışı teşkilatı kapsamındaki birimleri denetlemek.
  4. ç) İcra daireleri başkanlıklarını, ceza infaz kurumları ve tutukevlerini, Adalet Bakanlığı personel eğitim merkezlerini, ceza infaz kurumları ve tutukevleri personeli eğitim merkezlerini, suç eşyası emanet bürolarını, mahallî adli sicil birimlerini, adli destek ve mağdur hizmetleri müdürlüklerini, Adli Tıp Kurumunu, Kuruma bağlı grup başkanlıkları ve şube müdürlüklerini, yurt dışı noterlik hizmetlerini ve mevzuatta adalet müfettişi tarafından denetimi öngörülen diğer birimleri denetlemek, gerektiğinde görevlileri hakkında inceleme ve soruşturma yapmak.
  5. d) Görev alanına giren konularda, uygulamada ortaya çıkan mevzuat yetersizliği ve aksaklıklar ile ilgili hususlarda gerekli inceleme ve araştırmaları yaparak alınması gereken tedbirler konusunda Bakanlık’a öneride bulunmak.
  6. e) Bakanlık birimlerinin, diğer bakanlıklar ile kamu kurum ve kuruluşlarının Teftiş Kurulunun görev alanına giren soruları hakkında görüş bildirmek, gerektiğinde bu konulardaki toplantı ve diğer faaliyetlere katılmak.
  7. f) Kanun ve diğer mevzuatta gösterilen veya Bakan tarafından verilen benzeri görevleri yapmak.

 

4. 11/12/2010 tarihli ve 6087 sayılı Hâkimler ve Savcılar Kurulu Kanunu’nda yapılan değişiklikler;

 

Hâkimler ve Savcılar Kurulu kadrolarına ilişkin aşağıda yer alan cetvel eklenmiştir.

5. 7/6/2012 tarihli ve 6325 sayılı Hukuk Uyuşmazlıklarında Arabuluculuk Kanunu’nda yapılan değişiklikler;

 

  • Taraflardan birinin geçerli bir mazeret göstermeksizin ilk toplantıya katılmaması sebebiyle arabuluculuk faaliyetinin sona ermesi durumunda toplantıya katılmayan taraf, son tutanakta belirtilir ve bu taraf davada kısmen veya tamamen haklı çıksa bile karşı tarafın ödemekle yükümlü olduğu yargılama giderlerinin yarısından sorumlu tutulacaktır.
  • Eklenen fıkra ile taşınmazın devrine veya taşınmaz üzerinde sınırlı ayni hak kurulmasına ilişkin uyuşmazlıklarda anlaşma belgelerinden birine icra edilebilirlik şerhi verilmesinden sonra tapu müdürlüğünden tescil talebinde bulunulabilecektir. Tapu müdürlüğünce taşınmaza ilişkin mevzuatta öngörülen gerekli inceleme ve değerlendirme yapıldıktan sonra resmi senet düzenlenmeksizin tescil talebi yerine getirilebilecek hale getirilmiştir.

6. 30/3/2011 tarihli ve 6216 sayılı Anayasa Mahkemesinin Kuruluşu ve Yargılama Usulleri Hakkında Kanun’da yapılan değişiklikler;

 Anayasa Mahkemesi üye, raportör ve iç denetçi kadrolarına ilişkin aşağıda yer alan cetvel eklenmiştir.

7.4/11/1981 tarihli ve 2547 sayılı Yükseköğretim Kanununu’nda yapılan değişiklikler;

 

  • Hukuk Mesleklerine Giriş Sınavı soru sayısı 100 sorudan 12 soruya çıkarılmış, sınav sorumluluğu kapsamına İş ve Sosyal Güvenlik Hukuku Milletlerarası Hukuk, Milletlerarası Özel Hukuk, Genel Kamu Hukuku, Milletlerarası Hukuk, İş ve Sosyal Güvenlik Hukuku dahil edilmiştir.

 

8.  26/9/2004 tarihli ve 5235 sayılı Adlî Yargı İlk Derece Mahkemeleri ile Bölge Adliye Mahkemelerinin Kuruluş, Görev ve Yetkileri Hakkında Kanun’da yapılan değişiklikler;

  • İstinaf incelemesi için dosya kendisine gönderilen ilgili hukuk dairesi, bir ay içinde yapacağı ön inceleme sonucunda iş bölümü bakımından kendisini görevli görmez ise gerekçesiyle birlikte dosyayı görevli olduğu kanısına vardığı ilgili hukuk dairesine gönderecektir. Bir aylık sürenin bitiminden sonra veya duruşma günü verilen dosya hakkında gönderme kararı verilemeyecektir.

 

  • Gönderme kararı üzerine dosya kendisine gelen hukuk dairesi, iki hafta içinde yapacağı ön inceleme sonucunda görevli olmadığı kanaatine varırsa, varsa geçici hukuki koruma tedbirlerine dair talepler hakkında da karar vermek suretiyle dosyayı hukuk daireleri başkanlar kuruluna gönderir. İki haftalık sürenin bitiminden sonra gönderme kararı verilemeyecektir. Kurul tarafından yapılan ön inceleme sonunda verilen iş bölümüne ilişkin karar kesin nitelik taşıyacaktır.

 

9.  22/11/2001 tarihli ve 4721 sayılı Türk Medenî Kanunu’nda yapılan değişiklikler;

 

  • Koca, ana veya çocuk soybağının reddi davasını açarak babalık karinesini çürütebilecektir. Bu dava, dava açma hakkına sahip diğer kişilere karşı açılacaktır.

 

Kanun’un 21’inci maddesi 29/6/2024 tarihinden, 23’üncü maddesi ise 12/9/2024 tarihinden geçerli olmak üzere Resmî Gazete’de yayımlandığı tarih itibariyle yürürlüğe girmiştir.

Kanun’un diğer maddeleri Resmî Gazete’de yayımlandığı tarih itibariyle yürürlüğe girmiştir.

Kanun’un tam metnine buradan ulaşabilirsiniz.

Saygılarımızla,

Zümbül Hukuk ve Danışmanlık

info@zumbul.av.tr