Haftaya Dair Hukuki Gelişmeler

 

  1. Rekabet Kurumu Tarafından Tetra Laval Holding’e İdari Para Cezası Uygulanmasına Karar Verilmiştir

Rekabet Kurumu’nun (“Kurum”) 19/08/2024 tarihli basın açıklamasında; Tetra Laval Holding & Finance SA ile Tetra Pak Paketleme Sanayi ve Ticaret Limited Şirketi’nin, 4054 sayılı Kanun’un 6. maddesini ihlal edip etmediğinin tespiti amacıyla yürütülen soruşturmanın tamamlandığı belirtilmiştir.

29.12.2022 tarihli ve 22-57/904-M sayılı ile 30.03.2023 tarihli ve 23-16/290-M sayılı Rekabet Kurulu kararları uyarınca yürütülen soruşturma ile ilgili olarak düzenlenen Rapor ve Ek Görüş toplanan deliller, yazılı savunmalar, sözlü savunma toplantısında yapılan açıklamalar ve incelenen dosya kapsamında;

  1. Tetra Pak Paketleme Sanayi ve Ticaret Ltd. Şti ve Tetra Laval Holding & Finance SA’dan oluşan ekonomik bütünlüğün “aseptik sıvı gıda karton ambalaj dolum makinesi üretimi ve satışı” ve “aseptik sıvı gıda karton ambalaj üretimi ve satışı” pazarlarında hakim durumda olduğuna OYÇOKLUĞU ile,
  2. Anılan ekonomik bütünlüğün, tescil ettirdikleri 3D aseptik prizma şekil marka ve tasarım başvuruları ile birlikte değerlendirme aşamasında bulunan diğer 3D marka başvuruları ve eylemleri vasıtasıyla hakim durumunu kötüye kullandığına, bu nedenle 4054 sayılı Rekabetin Korunması Hakkında Kanun’un 6. maddesini ihlal ettiğine OYÇOKLUĞU ile,
  3. Bu nedenle, Tetra Pak Paketleme Sanayi ve Ticaret Ltd. Şti. ve Tetra Laval Holding & Finance SA’ya müteselsilen aynı Kanun’un 16. maddesinin üçüncü fıkrası ile Rekabeti Sınırlayıcı Anlaşma Uyumlu Eylem ve Kararlar ile Hakim Durumun Kötüye Kullanılması Halinde Verilecek Para Cezalarına İlişkin Yönetmelik’in 5. maddesinin birinci fıkrasının (b) bendi, ikinci fıkrası uyarınca 2023 yılı gayrisafi geliri üzerinden takdiren 130.889.523,70-TL idari para cezası verilmesine OYÇOKLUĞU ile,
  4. Anılan ekonomik bütünlüğün gerekçeli kararın tebliğinden itibaren 30 gün içinde, 6769 sayılı Sınai Mülkiyet Kanunu gereğince, 2014/54843 numaralı marka hakkından ve 2013/08197 numaralı tasarım hakkından vazgeçmesine, değerlendirme aşamasındaki; “2022/119380 ve 2022/119376” numaralı diğer 3D marka başvurularını geri çekmesine ve bu durumu Rekabet Kurumu’na tevsik etmesine ve ilaveten vazgeçme ve geri çekmeye ilişkin sicil kayıtlarını sicile kayıt tarihinden itibaren 10 gün içinde Rekabet Kurumu’na tevsik etmesine OYÇOKLUĞU ile

gerekçeli kararın tebliğinden itibaren 60 gün içinde Ankara İdare Mahkemelerinde yargı yolu açık olmak üzere karar verilmiştir.

Söz konusu basın açıklamasının tam metnine buradan ulaşabilirsiniz.

 

  1. Yenilenmiş Ürünlerin Satışı Hakkında Yönetmelikte Değişiklik Yapılmasına Dair Yönetmelik Yayımlanmıştır

Ticaret Bakanlığı (“Bakanlık”) tarafından hazırlanan, Yenilenmiş Ürünlerin Satışı Hakkında Yönetmelikte Değişiklik Yapılmasına Dair Yönetmelik (“Yönetmelik”) 21/08/2024 tarihli ve 32639 sayılı Resmi Gazete’de yayımlanmıştır.

Yönetmelik ile getirilen değişiklikler özetle şu şekildedir;

  • Yönetmelik’e aykırı uygulamaların tespiti ve bununla ilgili olarak Tüketicinin Korunması ve Piyasa Gözetimi Genel Müdürlüğü’nün (“Genel Müdürlük”) yazılı uyarısına rağmen aykırılığa devam edilmesi veya verilen süre içinde aykırılığın düzeltilmemesi halinde yenileme yetki belgesi, ihlalin niteliğine göre altı aya kadar askıya alınacaktır. Genel Müdürlük gerekli görülen hallerde aykırılığın düzeltilmesi için ek süre verebilecektir.
  • Yenileme yetki belgesi askıya alınan yenileme merkezinin aykırılığı gidermesi halinde belge Genel Müdürlükçe geçerli hale getirilecektir. Aykırılığın giderilmemesi halinde ise yenileme yetki belgesi iptal edilecektir.
  • Yenileme yetki belgesi verilmesinde aranan şartların kaybedildiğinin tespiti halinde düzeltilebilir nitelikteki eksikliklerin giderilmesi için Genel Müdürlükçe süre verilecektir.  Verilen sürede eksikliklerin giderilmemesi, belge verilmesinde aranan şartlarda düzeltilmesi mümkün olmayan bir eksikliğin tespit edilmesi veya yenileme merkezinin başvurusu üzerine yenileme yetki belgesi iptal edilecektir.
  • Geçerlilik süresi sona ermesine rağmen yenileme yetki belgesini yenilemeyen, yenileme yetki belgesi iptal edilen veya askıda bulunan yenileme merkezi bu Yönetmelik kapsamındaki faaliyetlerine devam edemeyecektir.
  • Bu madde kapsamında belgesi iptal edilen yenileme merkezine iptal tarihinden itibaren bir yıl süreyle yenileme yetki belgesi verilmeyecektir.
  • Yenileme merkezi, Yönetmelik kapsamına giren yenileme faaliyetlerini Bakanlıkça veya Türk Standartları Enstitüsü tarafından şubeler için belirlenen düzenleme veya standartlarda yer alan özelliklere uygun olarak alınmış hizmet yeterlilik belgesine sahip; kendisine bağlı şube, yenileme yetkisi vereceği yetkili alıcı ve yetkili satıcı aracılığıyla gerçekleştirebilecektir. Buna göre;
  1. Yenileme merkezinin; yenileme faaliyeti gerçekleştirecek şube için tescil tarihinden, yenileme yetkisi verilen yetkili alıcı ve yetkili satıcı için ise yetkilendirme tarihinden itibaren on iş günü içinde Genel Müdürlüğe bildirimde bulunması zorunlu tutulmuştur.
  2. Yenileme merkezi; yenileme faaliyeti gerçekleştiren şubenin, yenileme yetkisi verilen yetkili alıcının ve yetkili satıcının bu Yönetmelik kapsamında gerçekleştirdiği yenileme faaliyetlerini izlemek, kontrol etmek, görülen eksiklikleri gidermek ve faaliyetlerin bu Yönetmelik hükümlerine göre yürütülmesini sağlamakla yükümlü olacaktır.
  3. Şube, yetkili alıcı ve yetkili satıcı tarafından gerçekleştirilen yenileme faaliyeti, yenileme merkezi tarafından yapılmış sayılacaktır.
  4. Yenileme merkezi; yenileme faaliyeti gerçekleştiren şubenin, yetkili alıcının ve yetkili satıcının bu Yönetmelik kapsamındaki faaliyetlerinden müteselsilen sorumlu tutulacaktır.
  5. Yenileme merkezi, Yönetmelik kapsamına giren faaliyetlerin yürütülmesinde kullandığı yazılımların yenileme faaliyeti gerçekleştiren şube, yetkili alıcı ve yetkili satıcı tarafından kullanılmasını sağlayacaktır
  6. Yenileme merkezinin internet sitesinde, yenileme faaliyeti gerçekleştiren şubeler ile yetkili alıcıların ve yetkili satıcıların unvanının, adresinin ve güncel iletişim bilgilerinin yer alması zorunlu tutulmuştur.
  7. Yenileme faaliyeti gerçekleştiren şube, yetkili alıcı ve yetkili satıcı yenileme yetkisini devredemeyecektir.

Yönetmelik Resmi Gazete ‘de yayımlandığı tarih itibariyle yürürlüğe girmiştir.

Yönetmelik’in tam metnine buradan ulaşabilirsiniz.

 

  1. Gelir İdaresi Başkanlığı Tarafından Pişmanlıkla Beyan Rehberi Güncellenmişti

Pişmanlıkla Beyan Rehberi (“Rehber”) güncellenerek Gelir İdaresi Başkanlığı (“GİB”) tarafından resmi internet sitesinde yayınlanmıştır.

Rehber’de;

  • Pişmanlık ve ıslah uygulamasının kapsamı,
  • Pişmanlık hükümlerinden kimlerin yararlanabileceği,
  • Pişmanlık ve ıslah kapsamına giren vergiler,
  • Pişmanlık ve ıslah hükümlerinden yararlanma şartları,
  • Yapılmakta olan vergi incelemesi ya da takdire sevk işlemine ilişkin vergi türünden farklı vergi türü için pişmanlıkla beyanname verilip verilemeyeceği,
  • Pişmanlık zammı oranı ve nasıl hesaplanacağı,
  • Pişmanlık şartlarının ihlalinin sonuçları,

gibi konularda açıklayıcı bilgilere ve örneklere yer verilmiştir.

Rehber’in tam metnine buradan ulaşabilirsiniz.

 

  1. İş Yeri Dışında Kurulan Sözleşmeler Yönetmeliğinde Değişiklik Yapılmasına Dair Yönetmelik Kapsamında Yeni Düzenlemeler

Ticaret Bakanlığı tarafından hazırlanan, İş Yeri Dışında Kurulan Sözleşmeler Yönetmeliğinde Değişiklik Yapılmasına Dair Yönetmelik ("Yönetmelik") 23 Ağustos 2024 tarihli ve 32641 sayılı Resmi Gazete’de yayımlanmıştır.

Bilindiği üzere, İş Yeri Dışında Kurulan Sözleşmeler Yönetmeliği, 7/11/2013 tarihli ve 6502 sayılı Tüketicinin Korunması Hakkında Kanun’un (Kanun) 47. ve 84. maddelerine dayanılarak hazırlanmış; 14/1/2015 tarihli ve 29236 sayılı Resmî Gazete’de yayımlanmış ve Resmi Gazete’de yayım tarihinden itibaren 3 ay sonra yürürlüğe girmiştir. 

“Kapıdan Satış” olarak da bilinen iş yeri dışında kurulan sözleşmeler, Kanun’un 47. maddesinde şu şekilde tanımlanmaktadır:

“(1) Satıcı veya sağlayıcı ile tüketici arasında;

a) Teklifin tüketici ya da satıcı veya sağlayıcı tarafından yapılmasına bakılmaksızın iş yeri dışında, tarafların eş zamanlı fiziksel varlığında kurulan,

b) Tarafların eş zamanlı fiziksel varlığında tüketiciyle iş yeri dışında görüşülmesinin hemen sonrasında, satıcı veya sağlayıcının iş yerinde ya da herhangi bir uzaktan iletişim aracıyla kurulan,

c) Mal ve hizmetlerin tüketiciye tanıtımı ya da satışı amacıyla satıcı veya sağlayıcı tarafından düzenlenen bir gezi esnasında kurulan,

sözleşmeler iş yeri dışında kurulan sözleşmeler olarak kabul edilir. ”

 

Yönetmelik ile getirilen değişiklikler özetle şu şekildedir:

  1. Yönetmeliğin uygulama alanı dışında kalan haller genişletilmiştir.
  • İş Yeri Dışından Kurulan Sözleşmeler Yönetmeliği’nin ‘Kapsam’ başlıklı 2. maddesinin ikinci fıkrasının (e), (g) ve (ğ) bentleri aşağıdaki şekilde değiştirilmiş, aynı fıkraya aşağıdaki bentler eklenmiştir:

e) Fuar, panayır, pazar yeri ve alışveriş merkezlerinde yapılan satışlar,

g) Mal veya hizmet bedeli iki yüz elli Türk Lirasını aşmayan satışlar,

ğ) Temizlik hizmetleri ile malların montaj, bakım ve onarımı,

i) Bahis, çekiliş, piyango ve benzeri şans oyunlarına ilişkin hizmetler,

j) Belirli bir tarihte veya dönemde yapılması gereken konaklama, eşya taşıma, araba kiralama, yiyecek-içecek tedariki ve boş zamanın eğlence veya dinlenme amacıyla değerlendirilmesi,

hallerinde bu Yönetmelik hükümleri uygulanmayacaktır.

  • Yine aynı maddeye aşağıdaki fıkra eklenmiştir:

“(3) İkinci fıkranın (g) bendinde belirtilen parasal sınır, her yıl bir önceki yıla ilişkin olarak 4/1/1961 tarihli ve 213 sayılı Vergi Usul Kanununun mükerrer 298 inci maddesinin (B) fıkrası uyarınca tespit ve ilan edilen yeniden değerleme oranında, takvim yılı başından geçerli olmak üzere arttırılarak uygulanır. Bu artışın hesabında bir Türk Lirasının küsuru dikkate alınmaz.”

  1. Satıcının/sağlayıcının ön bilgilendirme yükümlülüğünün içeriği genişletilmiştir.

Ön bilgilendirme’ başlıklı 5. maddenin birinci fıkrasının (ç) bendi aşağıdaki şekilde değiştirilmiş ve aynı fıkraya aşağıdaki bentler eklenmiştir.

Tüketici, iş yeri dışında kurulan sözleşme ya da buna karşılık gelen herhangi bir teklif ile bağlanmadan önce;

ç) Cayma hakkının olduğu durumlarda, bu hakkın kullanılma şartları, süresi ve usulü,

d) Cayma hakkının kaybedileceği durumlarda hangi koşullarda bu hakkın kaybedileceği,

e) 14 üncü madde uyarınca cayma hakkının kullanılamadığı durumlarda tüketicinin cayma hakkından faydalanamayacağı,

hususlarında satıcı veya sağlayıcı tarafından en az on iki punto büyüklüğünde, anlaşılabilir bir dilde, açık, sade ve okunabilir bir şekilde yazılı olarak veya kalıcı veri saklayıcısı ile bilgilendirilmek zorundadır.

  1. Sözleşmenin zorunlu içeriği değiştirilmiştir.

‘Sözleşmenin zorunlu içeriği’ başlıklı 7. madde değiştirilmiştir. Bu değişiklikle tüketicinin satıcıya/sağlayıcıya daha kolay ulaşmasını sağlayabilecek ilave iletişim bilgilerine sözleşmede yer verilmesi zorunlu hale getirilmiştir.  Bu kapsamda Sözleşmede, mevcut hususlara ilave olarak;

  • Tüketicinin kısa mesaj gönderebileceği telefon numarası, elektronik posta adresi ve benzeri iletişim bilgilerine de yer verilecek;
  • Sözleşmenin kurulduğu il – ilçe bilgisi eklenecek;
  • “Bu sözleşmenin kurulduğu veya malın teslim alındığı tarihten itibaren on dört gün içinde herhangi bir gerekçe göstermeksizin ve cezai şart ödemeksizin cayma hakkınız bulunmaktadır. Cayma süresi içinde sözleşmeye konu mal veya hizmet karşılığında herhangi bir isim altında ödeme yapmanızı veya borç altına sokan herhangi bir belge vermenizi istemeyeceğimizi ve cayma bildiriminin tarafımıza ulaştığı tarihten itibaren en geç on dört gün içerisinde malı geri almayı taahhüt ederiz.” ifadesine yer verilecek;
  • Tüketicilerin uyuşmazlık konusundaki başvurularını tüketici hakem heyetine veya Kanunun 73/A maddesi uyarınca dava açılmadan önce arabulucuya başvurulması şartı ile tüketici mahkemesine yapabileceklerine ilişkin bilgiye yer verilecek;
  • Satıcı veya sağlayıcı, sözleşmeyi tüketicinin imzalamasını ve sözleşme tarihi ile aşağıdaki bentlerde yer alan ifadeleri tüketicinin kendi el yazısı ile yazmasını sağlamak zorunda olacaklardır:

 

a) Cayma hakkının kullanılabildiği sözleşmeler için “On dört gün içinde cayma hakkımın olduğu ve bu hakkı sözlü olarak kullanamayacağım konusunda bilgilendirildim. Sözleşmenin bir örneğini ve örnek cayma formunu elden teslim aldım.”.

b) 14 üncü madde uyarınca cayma hakkının kullanılamadığı durumlarda “Bu sözleşmede cayma hakkımı kullanamayacağımın farkındayım.”.

c) Cayma hakkının kaybedileceği durumlarda “Bu sözleşmeye konu malın ambalajının veya koruyucu unsurlarının açılması halinde cayma hakkımı kaybedeceğimin farkındayım.”.

 

  1. Tüketicinin cayma hakkının kapsamı genişletilmiştir.

Cayma hakkının istisnaları’ başlıklı 14. maddenin birinci fıkrasının (ç) bendi aşağıdaki şekilde değiştirilmiş ve (d) bendi yürürlükten kaldırılmıştır.

ç) Malın tesliminden sonra ambalajın açılmış olması halinde maddi ortamda sunulan dijital içerik ve bilgisayar sarf malzemelerine ilişkin sözleşmeler.

d) Cayma hakkı süresi sona ermeden önce, tüketicinin onayı ile ifasına başlanan hizmetlere ilişkin sözleşmeler.

 

  1. Satıcının/sağlayıcının, bu kapsamda düzenlenen sözleşme ile cayma hakkı, bilgilendirme, teslimat ve diğer hususlardaki yükümlülüklerine dair her bir işleme ilişkin bilgi ve belgeleri saklama yükümlülüğüne ilişkin madde yürürlükten kaldırılmıştır.

Bilgilerin saklanması’ başlıklı 18. madde yürürlükten kaldırılmıştır. Yürürlükten kaldırılan ilgili düzenleme aşağıdaki şekildedir:

Satıcı veya sağlayıcı, bu Yönetmelik kapsamında düzenlenen sözleşme ile cayma hakkı, bilgilendirme, teslimat ve diğer hususlardaki yükümlülüklerine dair her bir işleme ilişkin bilgi ve belgeleri üç yıl boyunca saklamak zorundadır.

Bu kapsamda, ‘Doğrudan satışlara ilişkin temel esaslar’ başlıklı 25. maddenin 9. fıkrasında yapılan aşağıdaki değişiklik göz ardı edilmemelidir:

Doğrudan satıcılar tarafından yapılan satışlarda, bu Yönetmelik kapsamında düzenlenen sözleşme ile cayma hakkı, bilgilendirme, teslimat ve diğer yükümlülüklere dair her bir işleme ilişkin bilgi ve belgelerin üç yıl boyunca saklanmasından doğrudan satış şirketleri sorumludur.

  1. Yetki belgesine ilişkin başvuru koşulları, başvurunun değerlendirilmesi, geçerlilik süresi ve iptali konularında önemli değişiklikler yapılmıştır.

Beşinci Bölüm’ün 19 ila 23. maddeleri arasında düzenlenen yetki belgesi konusunda yapılan değişikliklerle yetki belgesi başvuru şartları ağırlaştırılmış, yetki belgesini yenileme sürecinde yetki belgesiz satış yapmasını önleyecek şekilde ek süre tanımlanmış ve Yönetmeliğe aykırı uygulamaların tespiti halinde yetki belgesinin iptal edilmesi süreci kolaylaştırılmıştır.

  1. Yönetmeliğin Yürürlüğü ve Geçiş Hükmü
  • Yönetmelik ile eklenen ‘Geçiş hükmü’ başlıklı geçici madde 2’ye göre; Geçerlilik süresi 1/4/2025 tarihinden sonra devam eden iş yeri dışında satış yetki belgelerinin bu tarihe kadar yenilenmesi zorunludur.
  • Yönetmelik 1/1/2025 tarihi itibariyle yürürlüğe girecektir.

Yönetmeliğin Resmi Gazete’de yayımlanan tam metnine buradan ulaşabilirsiniz.

 

  1. Sermaye Piyasası Kurulu Tarafından Kripto Varlık Hizmet Sağlayıcılarına İlişkin Kamuoyu Duyurusu Yayınlanmıştır

Sermaye Piyasası Kurulu (“SPK”, “Kurul”) tarafından 02.07.2024 tarihli ve 32590 sayılı Resmi Gazete’de yayımlanarak yürürlüğe giren 7518 sayılı Sermaye Piyasası Kanunu’nda Değişiklik Yapılmasına Dair Kanun ile 6362 sayılı Sermaye Piyasası Kanunu’na (“Kanun”) eklenen 35/B ve Geçici 11 inci maddeler uyarınca Kurul’a kripto varlık hizmet sağlayıcı olarak faaliyette bulunduklarını veya bulunacaklarını beyan edenlerin başvurularına ilişkin 26/08/2024 tarihli  kamuoyu duyurusu (“Duyuru”)  yayınlanmıştır.

Kurul tarafından ‘Başvurusu İşlemden Kaldırılan Platformlar Listesi ve Başvurusu İşleme Alınmayan Platformlar Listesi’ paylaşılmıştır.

Duyuru’ya göre;

  • Kurul’un 08.08.2024 tarih ve 38 sayılı Bülteninde yayımlanan 08.08.2024 tarih ve 42/1259 sayılı Kurul İlke Kararının “Geçiş ve Uyum Hükümleri” başlıklı bölümünün (2) numaralı maddesi uyarınca, aşağıda “Başvurusu İşlemden Kaldırılan Platformlar Listesi”nde yer alan platformların başvurularının Kurul’un 02.07.2024 tarihli duyurusunda yer alan Ek/1’in belge listesinin (3) ve (4) numaralı maddelerinde talep edilen açıklama ve belgeleri eksik veya yetersiz iletmeleri sebebiyle işlemden kaldırılmasına ve anılan İlke Kararının (1) numaralı maddesi kapsamında “Başvurusu İşleme Alınmayan Platformlar Listesi” ile birlikte duyurulmasına,
  • Listelerde yer alan platformların işbu Kurul Kararını müteakip 5 iş günü içerisinde Kanun uyarınca platform tanımına giren faaliyetlerde bulunmayı sonlandırmaları, işbu Kurul Kararını müteakip yeni müşteri kabul etmemeleri, Kanun’un Geçici 11 inci maddesinin birinci ve ikinci fıkraları uyarınca elektronik posta, kısa mesaj, telefon ve benzeri iletişim araçları ile mevcut müşterilerine konu ile ilgili bildirimde bulunmaları ve müşterilerinin nakit ve/veya kripto varlık transfer taleplerini 5 iş günü kısıtı olmaksızın yerine getirmeleri gerektiğine,
  • Yukarıda yer alan esaslara aykırı olarak faaliyetlere ve müşteri kabulüne devam edilmesi veya müşterilerin transfer taleplerinin yerine getirilmemesi durumunda Kanun’un 99/A ve 109/A maddeleri kapsamında izinsiz kripto varlık hizmet sağlayıcılığı faaliyeti hükümlerinin uygulanabileceğinin hatırlatılmasına

karar verilmiştir.

Duyuru’nun tam metnine buradan ulaşabilirsiniz.

  1. Tıbbi Cihazların Teknik Servis Hizmetlerine Dair Yönetmelik Hükümlerinin Uygulanmasına İlişkin Kılavuz Yayınlanmıştır

Türkiye İlaç ve Tıbbi Cihaz Kurumu (“TİTCK”) tarafından 26/5/2023 tarihli ve 32202 sayılı Resmî Gazete’ de yayımlanan Sağlık Hizmet Sunumu Kapsamında Kullanılan Tıbbi Cihazların Teknik Servis Hizmetlerine Dair Yönetmelik kapsamında yürütülecek iş ve işlemlere ilişkin olarak Sağlık Hizmet Sunumu Kapsamında Kullanılan Tıbbi Cihazların Teknik Servis Hizmetlerine Dair Yönetmelik Hükümlerinin Uygulanmasına İlişkin Kılavuz (“Kılavuz”) yayınlanmıştır.

  • Kılavuz’da yer alan düzenlemeler özetle şu şekildedir;
  • Teknik servis faaliyet belgesi almak isteyen gerçek veya tüzel kişilerin, Yönetmelik ve bu Kılavuz ile belirlenen koşulları sağlamaları gerekecektir.
  • Yetkilendirme başvuruları elektronik ortamda yapılacak olup, bu süreçte Kuruma herhangi bir fiziki belge gönderilmesine gerek bulunmayacaktır.
  • Başvuru sahibi kendisine başvuru dosyasında eksiklik bulunduğunun bildirilmesi durumunda bildirilen eksiklikleri, 5 inci maddenin üçüncü fıkrasında belirtilen işlem basamaklarını takip ederek en geç kırk beş iş günü içinde ÜTS üzerinden Kuruma ulaştıracaktır.
  • Başvurusuna ilişkin eksiklik bulunmadığı durumda, Kurumca gerek görülmesi halinde yerinde inceleme yapılacağına ilişkin başvuru sahibine resmi yazı gönderilecektir. Aynı zamanda başvuru sahibinin ÜTS’ ye kayıtlı e-posta adresine ulaşan referans numarası ile yerinde inceleme ücretini, yerinde incelemenin yapılacağı tarihten en az üç iş günü öncesine kadar ödemesi gerekecektir.
  • Ödeme yapıldığına ilişkin Kuruma ulaşan bilgiye müteakip belirlenen tarihte yerinde inceleme faaliyeti gerçekleştirilecektir.
  • Teknik servis bünyesinde bulunan tamir atölyeleri asgari olarak aşağıdaki şartları sağlayacaktır.
  1. Cihazlar ve yedek parçalar ile araç ve gerecin düzenli bir şekilde depolanabileceği raf, dolap gibi uygun ve yeterli depolama alanları olmalıdır. Tüm araç ve gereç ile teknik servis faaliyeti için atölyede bulunan cihazlar etiketlenmiş ve kategorize edilmiş olmalıdır.
  2. İmalatçısı tarafından belirlenmiş sıcaklık ve nem koşullarında tutulması gereken cihazlar için sıcaklık ve nem seviyeleri kontrol altında olmalıdır.
  3. Yönetim ve müşteri ilişkileri için ayrı bir ofis alanı olmalıdır.
  4. Teknik servis faaliyetinde kullanılan tüm araç ve gereç için düzenli bakım programları oluşturulmalı ve uygulanmalıdır.
  • Teknik servisler, hizmet vereceği cihaza göre gerekli olabilecek araç ve gereci bulundurmakla yükümlü tutulmuştur.
  • Yurt içinde teknik servisi bulunmadığı için yurt dışında gerçekleştirilen teknik servis faaliyetlerinin; 8 inci maddenin birinci, üçüncü, dördüncü, beşinci, yedinci, sekizinci ve dokuzuncu fıkraları hariç olmak üzere bu Kılavuz’a uygunluğu aranmayacaktır.
  • Yönetmelik’in 24 üncü maddesine uygun olarak alınacak ücretler Kurum tarafından her yıl güncellenerek ilan edilecektir.

Kılavuz Kurum tarafından onaylandığı tarih itibariyle yürürlüğe girmiştir.

Kılavuz’un tam metnine buradan ulaşabilirsiniz.

 

  1. Abonelik Tesisi Amacıyla Hukuka Aykırı Kişisel Veri İşlenmesi Hakkında KVKK Karar Özeti

Kişisel Verileri Koruma Kurumu’nun (“KVKK”, “Kurum”) 18/07/2024 tarihli ve 2024/1176 sayılı karar özeti Kurum’un resmi internet sitesinde yayınlanmıştır.

Kurum’a iletilen şikayette;

  • İlgili Kişinin internet taahhüt süresinin dolması sebebiyle, internet ortamında yeni tarifelere bakarken Türk Telekom internet sitesi ile aynı/çok benzer görselleri paylaşan bir siteye yanlışlıkla girdiği, sitedeki canlı yardım kutucuğuna yalnızca cep telefonu numarasını yazdığı, birkaç dakika içinde kendisini müşteri temsilcisi olarak tanıtan bir kişi tarafından arandığı, bu kişinin, sistemde kayıtlı verilere erişebilmek için T.C. kimlik numarasını istediği, cep telefonu numarası üzerinden sistemde kayıtlı verilere erişilemediğini düşünerek arayan şahsa T.C. kimlik numarasını da verdiği, T.C. kimlik numarasını verdikten sonra internetin kurulu olduğu ikamet adresi, tarifenin tipi, tarife başlangıç tarihi, taahhüt süresi gibi ancak Türk Telekom müşteri temsilcilerinin erişebileceği bilgilerin tamamına bu şahsın erişim sağladığı, kendisine iletilen bu bilgilerin tamamının doğru olduğunu görünce Türk Telekom müşteri temsilcisi ile görüştüğü zannına kapıldığı,
  • Arayan şahsın, Türk Telekom altyapısını kullanan D-Smart şirketine kiralanan, kullanılmadığı için boşta ve fazladan olan porta İlgili Kişiyi aktararak daha hızlı ve ucuz internet kullanabileceğini belirttiği, Türk Telekom'dan memnun olduğunu ve şirketini değiştirmeyeceğini belirttiğinde şirketinin değişmeyeceğinin, yalnızca internet portunun değiştirileceğinin kendisine iletildiği, bunun üzerine Türk Telekom müşteri temsilcisi ile görüşme yaptığını düşünerek işleme onay verdiği, akabinde aynı gün D-Smart’a geçtiği yönünde bir SMS aldığı ve arayan kişinin Türk Telekom müşteri temsilcisi olmadığını, iradesinin sakatlanarak bilgilerinin hukuka aykırı şekilde elde edildiğini anladığı, önce Türk Telekom müşteri temsilcisini arayarak durumu bildirdiği, aynı gün D-Smart müşteri temsilcisini arayarak herhangi bir abonelik yaptırmadığını, adına abonelik ön müracaatı yapılmış ise bunun rızası dışında olduğunu belirterek iptal talebinde bulunduğu, buna rağmen birkaç gün sonra abonelik kurulumu için bulunduğu ildeki D-Smart servisinin İlgili Kişiyi aradığı, abonelik yaptırmadığını ve abonelik müracaatının olmadığını, ellerindeki iş emrini iptal etmelerini söylediği

İfade edilmiştir.

Konuya ilişkin başlatılan inceleme çerçevesinde şikâyet edilen şirket olan Demirören İnternet ve İletişim Hizmetleri Ticaret Anonim Şirketi’nden (“Demirören”) savunması talep edilmiş olup şikâyet edilen tarafından verilen cevapta özetle;

  • Somut olayda İlgili Kişiye ait kişisel verilerin, abonelik talebi kapsamında İkra İletişim tarafından sistemlere eklendiğinin tespit edildiği, İkra İletişim’in, Demirören sistemlerinde kaydı bulunmayan İlgili Kişiyi, Demirören’in talimatı veya bilgisi dâhilinde olmadan potansiyel abonenin verilerini bağımsız bir şekilde veri sorumlusu sıfatıyla bizzat kendisinin temin ederek ilgili sisteme aktardığı, bu bakımdan İlgili Kişiye ait kişisel verilerin hukuka uygun bir şekilde İlgili Kişiden temin edilmesi noktasında sorumluluğun İkra İletişim’de olduğu,
  • İlgili Kişiye ait kişisel verilerin İkra İletişim tarafından temin edilerek Demirören sistemlerine aktarılması sebebiyle İlgili Kişinin kişisel verilerinin İlgili Kişiden ilk kez talep edildiği noktada aydınlatma yükümlülüğünün İkra İletişim’de olduğu, İlgili Kişinin şikâyete konu olay kapsamında abonelik işlemlerine ilişkin iptal ve diğer taleplerini iletmek için Demirören ile iletişime geçtiği çağrı merkezi kanalı üzerinden Aydınlatma Yükümlülüğünün Yerine Getirilmesinde Uyulacak Usul ve Esaslar Hakkında Tebliğ (Tebliğ’) hükümleri uyarınca hukuka uygun bir şekilde aydınlatıldığı

İfade edilmiştir

Konuya ilişkin yürütülen inceleme neticesinde Kişisel Verileri Koruma Kurulunun 18/07/2024 tarih ve 2024/1176 sayılı Kararı ile;

  • Başvuruya konu olay bağlamında İlgili Kişinin, D-Smart abonesi olmak istemediğini açıkça belirtmesine rağmen hizmet almış olduğu şirketin değişmeyeceği hususunda kendisinin aldatıldığını, bu sebeple işleme onay verdiğini, D-Smart’tan hiç hizmet almadığını, bu bakımdan abonelik tesisi için kendisinden talep edilen kişisel verilerin işlenmesi bakımından açık rızasının bulunmasının mümkün olmadığını beyan ettiği, 
  • Veri Sorumlusunun ise https://dsmart-internet.com.tr internet sitesi üzerinden müşterilere ulaşarak prim karşılığında Andromeda ile potansiyel müşteriler arasında sözleşme akdedilmesi amacıyla aracılık faaliyeti gösterdiğini ve İlgili Kişiye ait kişisel verilerin de bu amaçla işlendiğini iddia ettiğinin anlaşıldığı,
  • İlgili Kişiye yönelik olarak arama gerçekleştiren numaranın da Veri Sorumlusuna ait olduğu göz önüne alındığında Veri Sorumlusunun, başka bir firmaya ait görselleri yanıltıcı bir şekilde kullanarak potansiyel müşterilere ulaştığı, yasal bir dayanağı bulunmamasına karşın sözleşme ilişkisi kurulmasını sağlamak amacı ile sözleşme kurulana kadarki aşamada ilgili kişileri yanıltarak kişisel verilerini işlediği, söz konusu faaliyet bakımından Kanun’un 5’inci maddesinin ikinci fıkrasında düzenlenen işleme şartlarının somut olayda mevcut olmadığı, “açık rıza” işleme şartına dayanılabilmesi için ise “belirli bir konuya ilişkin olma”, “bilgilendirmeye dayanma” ve “özgür irade ile açıklanma” olmak üzere üç temel koşulun aynı anda gerçekleşmesi gerektiği, şikayete konu olayda İlgili Kişinin iradesinin aldatılmak suretiyle sakatlandığı, bu bakımdan alınan rızanın, Kanun’un 3’üncü maddesi anlamında “açık rıza” niteliğini haiz olamayacağı

 

değerlendirmelerinden hareketle;

  • Demirören İnternet ve İletişim Hizmetleri Ticaret Anonim Şirketinin, şikâyete konu olayda üçüncü kişi sıfatıyla yer alması sebebiyle anılan şirket hakkında Kanun kapsamında yapılacak bir işlem bulunmadığına,
  • Andromeda TV Dijital Platform İşletmeciliği Anonim Şirketinin, şikâyete konu olayda veri sorumlusu sıfatını kaybettiği yönündeki değerlendirmelerden hareketle, anılan şirket hakkında Kanun kapsamında yapılacak bir işlem bulunmadığına,
  • İkra İletişim Telekomünikasyon ve Danışmanlık Hizmetleri Sanayi Ticaret Limited Şirketinin, Andromeda TV Dijital Platform İşletmeciliği Anonim Şirketi ile akdettikleri sözleşme uyarınca veri işleyen statüsünde, anılan şirketin emir ve talimatları ile sözleşme hükümleri çerçevesinde hareket etmesi gerektiği halde başka bir firmaya ait görselleri kullanarak potansiyel müşterileri yanılttığı ve bu suretle anılan şirketin İlgili Kişiye ait kişisel verileri temin ederek işlediği, söz konusu faaliyetin Andromeda TV Dijital Platform İşletmeciliği Anonim Şirketi ile İkra İletişim Telekomünikasyon ve Danışmanlık Hizmetleri Sanayi Ticaret Limited Şirketi arasında akdedilen sözleşme hükümlerine aykırı olması sebebiyle İkra İletişim Telekomünikasyon ve Danışmanlık Hizmetleri Sanayi Ticaret Limited Şirketinin somut olayda veri sorumlusu sıfatı ile hareket ettiği, söz konusu işleme faaliyetinin ise Kanun’un 5’inci maddesinde düzenlenen işleme şartlarından herhangi birine dayandırılmadığı değerlendirmelerinden hareketle Kanun’un “Veri Güvenliğine İlişkin Yükümlülükler” başlıklı 12’nci maddesinin birinci fıkrasının (a) bendinde öngörülen kişisel verilerin hukuka aykırı olarak işlenmesini önlemek amacıyla uygun güvenlik düzeyini temin etmeye yönelik gerekli idari ve teknik tedbirlerin alınması yükümlülüğünü yerine getirmediği gerekçesiyle Veri Sorumlusu hakkında Kanun’un 18’inci maddesinin birinci fıkrasının (b) bendi uyarınca 450.000 Türk Lirası idari para cezası uygulanmasına

 

Karar verilmiştir.

Söz konusu kararın tam metnine buradan ulaşabilirsiniz

 

  1. BDDK Enflasyon Muhasebesi Uygulamasına Geçiş Hazırlıklarına İlişkin Yönetmelik Taslaklarını Kamuoyu Görüşüne Açmıştır

Bankacılık Düzenleme ve Denetleme Kurulu (“BDDK”) tarafından 11/1/2024 tarihli ve 10825 sayılı Kararı uyarınca bankalar ile finansal kiralama, faktoring, finansman, tasarruf finansman ve varlık yönetim şirketlerinin 1/1/2025 tarihinden itibaren enflasyon muhasebesi uygulamasına geçmesine karar verilmiştir.

Bu kapsamda BDDK tarafından yayınlanan 20 Ağustos 2024 tarihli basın açıklaması ile ödenmiş sermayenin enflasyona göre düzeltilmesinden kaynaklanan farkların bankalarda ana sermayenin bir unsuru olan çekirdek sermaye içerisinde yer almasını ve söz konusu farkların bankalar ile finansal kiralama, faktoring, finansman, tasarruf finansman ve varlık yönetim şirketlerinin finansal durum tablosunda (bilançoda) ayrı bir satırda gösterilmesini teminen finansal yönetmelik taslakları kamuoyunun görüşüne sunulmuştur:

  • Bankaların Özkaynaklarına İlişkin Yönetmelikte Değişiklik Yapılmasına Dair Yönetmelik Taslağ
  • Bankalarca Kamuya Açıklanacak Finansal Tablolar ile Bunlara İlişkin Açıklama ve Dipnotlar Hakkında Tebliğde Değişiklik Yapılmasına Dair Tebliğ Taslağı ve Genel Gerekçe
  • Finansal Kiralama, Faktoring, Finansman ve Tasarruf Finansman Şirketlerinin Muhasebe Uygulamaları ile Finansal Tabloları Hakkında Yönetmelikte Değişiklik Yapılmasına Dair Yönetmelik Taslağı ve Genel Gerekçe
  • Operasyonel Riske Esas Tutarın Hesaplanmasına İlişkin Tebliğ Taslağı ve Genel Gerekçe
  • Bankacılık Hesaplarından Kaynaklanan Faiz Oranı Riskinin Standart Yaklaşımla Ölçülmesine ve Değerlendirilmesine İlişkin Yönetmelik Taslağı ve Genel Gerekçe
  • Bankacılık Hesaplarından Kaynaklanan Faiz Oranı Riskinin Yönetimine İlişkin Rehber Taslağı
  • Kalkınma ve Yatırım Bankalarında Mevduat Sayılmayacak Fonlara İlişkin Usul ve Esaslar Hakkında Yönetmelik Taslağı ve Genel Gerekçe
  • Kalkınma ve Yatırım Bankalarında Kredi Sınırlarına İlişkin Tebliğ Taslağı ve Genel Gerekçe
  • Yeşil Varlık Oranı Hakkında Tebliğ Taslağı
  • İklimle Bağlantılı Finansal Risklerin Bankalarca Etkin Yönetimine İlişkin Rehber Taslağı

Basın açıklamasının tam metnine buradan ulaşabilirsiniz.

 

  1. Konkordato Gider Avansı Tarifesi Resmi Gazete’de Yayımlanmıştır

Adalet Bakanlığı tarafından hazırlanan, Konkordato Gider Avansı Tarifesi 24 Ağustos 2024 tarihli ve 32642 sayılı Resmi Gazete’de yayımlanmıştır.  

Tarifede yer alan konkordato gider avansları miktarına ilişkin düzenlemeler özetle şu şekildedir:

  • Talep eden;
  1. Konkordato talep edilirken bildirilen alacaklı sayısının üç katı tutarında tebligat gideri,
  2. Türkiye Ticaret Sicili Gazetesinde yayımlanacak yedi adet ilan bedelinin asgari tutarı olan 1.500,00 Türk Lirası,
  3. Resmî İlan Fiyat Tarifesinde belirlenen Basın-İlan Kurumu resmî ilan portalında yapılacak yedi adet ilan bedelinin asgari tutarı,

      ç.   İlgili kurum ve kuruluşlara yapılacak bildirim için elli adet iadeli taahhütlü posta

ücreti,

  1. Bir bilirkişi için Bilirkişilik Asgari Ücret Tarifesinde belirlenen ücretin üç katı tutarı,
  2. Mahkemece belirlenecek ücreti sonradan tamamlanmak üzere konkordato komiseri olarak görevlendirilecek kişi için asgari 2.000,00 Türk Lirası üzerinden hesaplanan, geçici mühlet süresini kapsayacak şekilde, beş aylık ücret tutarı,
  3. Diğer iş ve işlemler için 1.000,00 Türk Lirası,
  4. İflasa tabi olanlar yönünden 40.000,00 Türk Lirası iflas gideri

 

toplamını avans olarak ödeyecektir.

  • İflasa tabi olmayan borçlular yönünden yukarıda sayılan gider avansı miktarından indirim yapılmasına mahkemece karar verilebilecektir.

Tarife Resmi Gazete’de yayımlandığı tarih itibariyle yürürlüğe girmiştir.

Tarifenin tam metnine buradan ulaşabilirsiniz.

 

  1. Yatırımlarda Devlet Yardımları Hakkında Kararın Uygulanmasına İlişkin Tebliğ’de Değişiklik Yapılmasına Dair Tebliğler Resmî Gazete’de Yayımlanmıştır

Sanayi ve Teknoloji Bakanlığı (“Bakanlık”) tarafından hazırlanan, Yatırımlarda Devlet Yardımları Hakkında Kararın Uygulanmasına İlişkin Tebliğ’de Değişiklik Yapılmasına Dair Tebliğler 24 Ağustos 2024 tarihli ve 32642 sayılı ve 25 Ağustos 2024 tarihli ve 32643 sayılı Resmî Gazetelerde yayımlanmıştır.

  • Yatırımlarda Devlet Yardımları Hakkında Kararın Uygulanmasına İlişkin Tebliğ (Tebliğ No: 2012/1)’De Değişiklik Yapılmasına Dair Tebliğ (Tebliğ No: 2024/1) ile getirilen düzenlemeler;
  • 0/6/2012 tarihli ve 28329 sayılı Resmî Gazete’de yayımlanan Yatırımlarda Devlet Yardımları Hakkında Kararın Uygulanmasına İlişkin Tebliğ’in 14. maddesine aşağıdaki fıkralar eklenmiştir:
  • İlave Sigorta Primi İşveren Hissesi Desteği (“İSPİH”) desteği yalnızca 29/6/2021 tarihi ve sonrasındaki müracaatlara istinaden düzenlenen teşvik belgeleri kapsamında uygulanır. İSPİH desteğinin uygulanabilmesi için yatırımcıların yatırım teşvik belgesinde kayıtlı sigorta primi işveren hissesi desteği uygulamasının bittiği dönemi takip eden 3 ay içerisinde Sosyal Güvenlik Kurumu Başkanlığına başvurması gerekmektedir. Teşvik belgesi üzerinde Bakanlıkça ilave bir değişiklik yapılmaksızın, Sosyal Güvenlik Kurumu Başkanlığı tarafından İSPİH desteği başvuru tarihindeki aya ilişkin bildirim ile birlikte destek uygulamasına başlanacak; ancak, Sosyal Güvenlik Kurumu Başkanlığına yapılan başvurunun tarihi, başvuru yapılan ayın biri ile yirmisi arasında ise; söz konusu başvuru kapsamında başvuru tarihinden bir önceki aya ilişkin bildirimlerden dolayı da İSPİH desteğinden yararlanılabilecektir. Yatırımcılar teşvik belgelerinde belirtilen sigorta primi işveren hissesi desteği süresinin her bir yılına karşılık bir ay için, İSPİH desteğinden yararlandırıldıktan sonra uygulamaya son verilecektir.
  • Teşvik belgelerinde kayıtlı sigorta primi işveren hissesi desteğinden kısmi süreli çalışma, sigortalıya ilişkin rapor, ücretsiz izin gibi eksik günler hariç olmak üzere toplam 360 gün prim ödeme süresinde faydalanmış kadın ve/veya genç (18 yaşını doldurmuş ve 26 yaşından gün almamış kişi) İSPİH desteğine konu çalışan sayısı hesaplamasında dikkate alınır. İSPİH desteğine konu çalışan sayısı belirlenirken, istihdam edilen genç için sigorta primi işveren hissesi desteğinden faydalanılan her bir ayın ilk günü 18 yaşını doldurmuş ve 26 yaşından gün almamış olması şartı aranacaktır.
  • İSPİH desteği, istihdam edilecek kadın ve/veya genç sigortalılar için uygulanacaktır. İSPİH desteğinden faydalanılacak kişi sayısının hesaplanmasında esas çalışanlar ile destekten faydalanılan çalışanların aynı kişiler olması gerekmemektedir. İSPİH desteğinden faydalanılacak genç için destekten faydalanılan her bir ayın ilk günü 18 yaşını doldurmuş ve 26 yaşından gün almamış olması şartı aranmaktadır. Teşvik belgesi üzerinde kayıtlı mevcut istihdam sayısı dikkate alınmaksızın ilgili ay için İSPİH desteği uygulanacaktır
  • Yararlanılan İSPİH desteği tutarı, yatırımcının faydalandığı sigorta primi işveren hissesi desteği tutarı da dahil olmak üzere teşvik belgesinde kayıtlı azami destek tutarını geçemez ve hesaplanan çalışan sayısı teşvik belgesinde kayıtlı olan ilave istihdam sayısını aşamayacaktır. Aynı işyeri sicil numarasında birden fazla teşvik belgesi kapsamında İSPİH desteği uygulanması halinde destek uygulamasında birleştirilen belgelerdeki azami prim tutarları toplamı dikkate alınacaktır.
  • Aynı işyeri sicil numarasında tamamı İSPİH desteğinden yararlanabilecek belgeler olması kaydı ile uygulaması birleştirilen birden fazla teşvik belgesi kapsamında, teşvik belgelerinde belirtilen sigorta primi işveren hissesi desteği sürelerinin toplamı ve birleştirme sonucu sağlanan ilave istihdam ile hesaplanan çalışan sayısı dikkate alınarak, İSPİH desteği uygulanacaktır. Diğer taraftan, yatırımcılar aynı işyeri sicil numarasında birleştirilen sigorta primi işveren hissesi desteği uygulamasının sona ermesini müteakip İSPİH desteğinin uygulanabilmesi için başvuruda bulunabilecektir.
  • İSPİH desteğinden yararlanabilecek yatırımcılara ilişkin olarak firma adı, teşvik belgesi sayısı, işyeri sicil numarası, istihdam sayısı, vergi   dairesi, vergi   numarası, destek başlangıç dönemi ve destekten yararlanma süresine dair bilgiler Sosyal Güvenlik Kurumu Başkanlığı tarafından Bakanlığa ayda bir defa olmak üzere bildirilecektir.
  • İSPİH desteği, 17/10/2016 tarihli ve 2016/9495 sayılı Bakanlar Kurulu Kararıyla yürürlüğe konulan Yatırımlara Proje Bazlı Devlet Yardımı Verilmesine İlişkin Karar kapsamındaki yatırımlarda uygulanmayacaktır

 

  • Yatırımlarda Devlet Yardımları Hakkında Kararın Uygulanmasına İlişkin Tebliğ (Tebliğ No: 2012/1)’De Değişiklik Yapılmasına Dair Tebliğ (Tebliğ No: 2024/2) ile getirilen düzenleme;
  • 20/6/2012 tarihli ve 28329 sayılı Resmî Gazete’de yayımlanan Yatırımlarda Devlet Yardımları Hakkında Kararın Uygulanmasına İlişkin Tebliğ (Tebliğ No: 2012/1)’in 8 inci maddesinin ikinci fıkrasının (e) bendi “Güneş enerjisine dayalı elektrik üretimi yatırımları kapsamında yurt dışından temin edilecek güneş paneli ve güneş paneli taşıyıcı konstrüksiyon sistemleri ile üretim süreci ingot dilimleme aşamasından veya öncesindeki bir aşamadan başlayarak yurt içinde üretilmiş güneş hücreleri kullanılmadan üretilen güneş panelleri” olacak şekilde değiştirilmiştir.

 

Tebliğler Resmi Gazete’de yayımlandığı tarih itibariyle yürürlüğe girmiştir.

2024/1 numaralı tebliğin tam metnine buradan ulaşabilirsiniz.

2024/2 numaralı tebliğin tam metnine buradan ulaşabilirsiniz.

 

  1. Motorlu Kara Taşıtlarının Ticareti Hakkında Yönetmelik Yayımlanmıştır

Ticaret Bakanlığı (“Bakanlık”) tarafından hazırlanan, Motorlu Kara Taşıtlarının Ticareti Hakkında Yönetmelik (“Yönetmelik”) 27/08/2024 tarihli ve 32645 sayılı Resmi Gazete’de yayımlanmıştır.

Yönetmelik ile getirilen düzenlemeler özetle şu şekildedir;

  • Yetki belgesi olmadan ticari faaliyet kapsamında ikinci el motorlu kara taşıtı pazarlama veya satışı yapılamayacaktır. Bir takvim yılı içinde doğrudan veya aracılık yapılmak suretiyle üçten fazla ikinci el motorlu kara taşıtı satışı yapılması halinde, aksi Bakanlıkça tespit edilmedikçe her bir satış ticari faaliyet kabul edilecektir.
  • Yetki belgesi, işletmenin bulunduğu yerdeki il müdürlüğü tarafından Bilgi Sistemi üzerinden verilir, yenilenir ve iptal edilecektir.
  • İşletmeye yetki belgesi verilebilmesi için;
  • Gelir veya kurumlar vergisi mükellefi olunması,
  • Meslek odasına kayıtlı olunması,
  • Meslek odası ve vergi kayıtlarındaki faaliyet konuları arasında ikinci el motorlu kara taşıtı ticaretinin bulunması,
  • Yetki belgesi başvurusunda bulunan alım satım sorumlusunun;
    • On sekiz yaşını doldurmuş olması,
    • En az lise mezunu olması,
    • İflas etmemiş veya iflas etmiş olsa bile 9/6/1932 tarihli ve 2004 sayılı İcra ve İflas Kanunu hükümlerine göre itibarının yerine gelmiş olması,
    • Kasten işlenen suçlardan dolayı beş yıldan fazla kesinleşmiş hapis cezası almamış veya devletin güvenliğine, anayasal düzene ve bu düzenin işleyişine, milli savunmaya ve devlet sırlarına karşı suçlar ile casusluk, zimmet, irtikâp, rüşvet, hırsızlık, dolandırıcılık, sahtecilik, güveni kötüye kullanma, hileli iflas, ihaleye fesat karıştırma, edimin ifasına fesat karıştırma, suçtan kaynaklanan malvarlığı değerlerini aklama, terörizmin finansmanı, kaçakçılık, vergi kaçakçılığı veya haksız mal edinme, işkence, cinsel saldırı ve çocukların cinsel istismarı suçlarından hüküm giymemiş ya da ticaret ve sanat icrasından hükmen yasaklanmamış olması,
    • Seviye 5 mesleki yeterlilik belgesine sahip olması

Gerekecektir.

  • Alıcının tescilsiz motorlu kara taşıtının satış bedelinin bir kısmını önceden ödemeyi, satıcının da bedelin kısmen veya tamamen ödenmesinden sonra taşıtı alıcıya devir ve teslim etmeyi üstlendiği sipariş usulü satışlarda yazılı olarak veya elektronik ortamda sipariş formu düzenlenir ve aynı gün alıcıya teslim edilecektir. Bu form düzenlenmeden alıcıdan herhangi bir ödeme veya alıcıyı borç altına sokan belge alınamayacaktır.
  • Sipariş edilen taşıtın, kırk beş günden fazla olmayacak şekilde formda belirtilen süre içinde alıcıya teslimi zorunlu tutulmuştur. Bu süre, formun düzenlendiği veya kısmi ödemenin yapıldığı tarihlerden hangisi önce ise o tarih esas alınarak hesaplanacaktır.
  • Taşıt yedi gün içinde alıcıya teslim edilebilir duruma gelinceye kadar alıcıdan en fazla nihai satış fiyatının yüzde onu oranında kısmi ödeme veya alıcıyı borç altına sokan belge alınabilecektir.
  • İşletmeler ilan verirken aşağıdaki hususlara uymakla yükümlü tutulmuştur.
  • Yetki belgesi numarası ve yetki belgesindeki işletme adı veya unvanı ile 20 nci maddenin ikinci fıkrasında belirtilen diğer bilgilere güncel olarak yer vermek.
  • Üçüncü kişileri yanıltıcı bilgi ve belgelere yer vermemek.
  • İkinci el motorlu kara taşıtının satılması, taşıt teslim belgesi süresinin veya ilan verme yetkisinin sona ermesi halinde ilan faaliyetine gecikmeksizin son vermek.
  • Elektronik ortamda ikinci el motorlu kara taşıtı ön değerlemesi yapan gerçek veya tüzel kişiler asgari olarak satıcının beyan ettiği taşıtın marka, ticari ad, cins, tip, kasa, yakıt, şanzıman, donanım, aksesuar, kilometre ve renk bilgileri ile taşıtın arızalı, boyalı ve değişen parça bilgilerini dikkate alarak ön değerleme yapacaktır.
  • Motorlu kara taşıtı ticaretinin takip ve kontrolü amacıyla Bakanlık tarafından Bilgi Sistemi oluşturulacaktır.
  • Yetki belgesine sahip işletmelerin güncel listesine Bilgi Sistemi üzerinden erişilecektir.
  • Tescilsiz motorlu kara taşıtlarının tedarik zincirinde gerçekleşen üretim, ithalat, sipariş, alış, satış, devir ve teslim gibi hareketleri Bilgi Sistemi üzerinden Bakanlıkça takip edilebilecektir.
  • Bakanlıkça gerekli görülen bilgi ve belgeler, belirlenen usul ve esaslara uygun şekilde motorlu kara taşıtı üretici ve distribütörleri, yetkili satıcılar, işletmeler, ekspertiz işletmeleri ve ilgili diğer kişi, kurum ve kuruluşlar tarafından Bilgi Sistemine aktarılacaktır.
  • Bilgi Sistemi ilgili kamu kurum ve kuruluşlarının erişimine açılabilir ve ihtiyaç duyulan diğer bilgi sistemlerine entegre edilebilecektir.
  • İşletmelerin ve diğer gerçek veya tüzel kişilerin ikinci el motorlu kara taşıtı satışlarında ödemenin bir kısmının veya tamamının nakit, havale, elektronik fon transferi veya Bakanlıkça belirlenen diğer ödeme yöntemleriyle yapılması halinde taşıt satış bedeli, Bakanlıkça yetkilendirilen kuruluş tarafından taşıt mülkiyeti ile satış bedelinin eş anlı el değiştirmesini sağlayacak şekilde oluşturulan elektronik sistem üzerinden ödenecektir.
  • İkinci el motorlu kara taşıtı alım satımında noterler, yetki belgesi bilgilerini Bakanlığın; ekspertiz raporu ibraz edilmesi halinde, ekspertiz işletmesinin hizmet yeterlilik belgesi bilgilerini TSE’nin elektronik sistemlerinden kontrol edecektir.

Yönetmeliğin;

  • 12 nci, 13 üncü, 14 üncü, 23 üncü ve 24 üncü maddeleri 1/1/2025 tarihinde,
  • 26 ncı maddesi işletmeler için yayımı tarihinde, diğer gerçek veya tüzel kişiler bakımından yayımı tarihinden bir ay sonra,
  • Diğer maddeleri yayımı tarihinde

yürürlüğe girecektir.

Yönetmelik’in tam metnine buradan ulaşabilirsiniz.

 

  1. Avrupa Komisyonu Tarafından İn Vitro Tanı Amaçlı Tıbbi Cihazlara Yönelik Değişiklik Tüzüğü Kamuoyu Görüşüne Sunulmuştur

-TCOKKA- (AB) 2022/1107 Sayılı Tüzükte Değişiklik Yapılması[1]-

Türkiye İlaç ve Tıbbi Cihaz Kurumu (“TİTCK”) tarafından in vitro tanı amaçlı tıbbi cihaz düzenlemelerine ilişkin 26/08/2024 tarihli kamuoyu duyurusu TİTCK’in resmi internet sitesinde yayınlanmıştır.

Ülkemizde in vitro tanı amaçlı tıbbi cihazlarla ilgili olarak, Avrupa Birliği (AB) güncel mevzuatı çerçevesinde (“AB”) 2017/746 sayılı Tüzük dikkate alınarak hazırlanan 02.06.2021 tarihli ve 31499 Mükerrer sayılı İn vitro Tanı Amaçlı Tıbbi Cihaz Yönetmeliği yürürlüktedir.

Bu doğrultuda yürütülen AB mevzuatı uyum çalışmaları kapsamında, “İn vitro tanı amaçlı tıbbi cihazlara ilişkin 5/4/2017 tarihli ve (AB) 2017/746 sayılı Avrupa Parlamentosu ve Konsey Tüzüğü uyarınca belirli sınıf D in vitro tanı amaçlı tıbbi cihazlarına yönelik ortak spesifikasyonları belirleyen 4/7/2022 tarihli ve (AB) 2022/1107 sayılı Komisyon Uygulama Tüzüğüne” paralel olarak hazırlanan “Belirli Sınıf D İn Vitro Tanı Amaçlı Tıbbi Cihazlara Yönelik Ortak Spesifikasyonlar Hakkında Tebliğ” 17.08.2024 tarihli ve 32635 sayılı Resmi Gazete’de yayımlanarak yürürlüğe girmiştir.

Avrupa Komisyonu tarafından 2022/1107 sayılı Tüzükle belirlenen ortak spesifikasyonlara; Hepatit E virüsü, Toxoplasma gondii, Plasmodium spp. ve dört tür arbovirüsün (Chikungunya virüsü, dengue virüsü, Batı Nil virüsü ve Zika virüsü) saptanmasına yönelik sınıf D cihazlar için ortak spesifikasyonların ilave edilmesi ve bazı ortak spesifikasyonların açıklığa kavuşturulması ve son teknolojik gelişmeleri yansıtacak şekilde güncellenmesi amacıyla bir Değişiklik Tüzüğü hazırlanmış ve kamuoyu görüşüne açılmıştır.

Bahse konu Değişiklik Tüzüğüne ilişkin görüşler en geç 16 Eylül 2024 tarihine kadar Avrupa Komisyonu’nun resmi internet sitesi üzerinden iletilebilecektir.

İlgili kamuoyu duyurusunun tam metnine buradan ulaşabilirsiniz.

 


[1] Amending Implementing Regulation (EU) 2022/1107 laying down common specifications for certain class D in vitro diagnostic medical devices in accordance with Regulation (EU) 2017/746 of the European Parliament and of the Council