Haftaya Dair Hukuki Gelişmeler Bülteni

 

  1. Tüketiciyi Aldatıcı Reklam ve Faaliyetlere İlişkin Olarak Reklam Kurulu Tarafından Çeşitli İdari Para Cezaları Uygulanmasına Karar Verildi

Reklam Kurulu (“Kurul”) tarafından 14 Kasım 2023 tarihinde gerçekleştirilen 339 sayılı toplantı neticesinde; tüketicileri yanıltma, aldatma ve bilgi eksikliklerini suistimal etme girişiminde bulunan reklamlara ve faaliyetlere ilişkin olarak idari yaptırımlar uygulanmasına karar verilmiştir.

Söz konusu karara göre; “Kasım İndirimleri” konulu reklamlar da dahil olmak üzere, 16 adet indirimli satış dosyasına ilişkin toplam 2.7 Milyon Türk Lirası idari para cezası uygulanmasına karar verilmiştir.

Kurul’un 339 sayılı toplantısına göre;

  • Kasım ayında “Efsane Kasım İndirimleri” adı altında ürünlerde çeşitli oranlarda indirimlerin gerçekleştirileceği ilan edilen indirimli satış kampanyaları, Kurul tarafından yakından takip edilmektedir. Bu doğrultuda; gerçekte belirtilen indirim yapılmamasına rağmen tüketicileri yanıltarak olduğundan daha fazla indirim yapılıyormuş algısı yaratılan indirimli satış reklamları hakkında idari yaptırımlar uygulanmasına karar verilmiştir.
  • Bu kapsamda, Kurul gündemine intikal eden 16 adet indirimli satış dosyası hakkında toplam 2.7 Milyon Türk Lirası idari para cezası uygulanmasına karar verilmiştir.

Netice itibariyle yılın ilk 11 ayında Kurul tarafından toplam 1.838 adet dosya hakkında değerlendirmelerde bulunulmuş olup, 1.623 adet dosya hakkında toplam 92.5 Milyon Türk Lirası idari para cezası uygulanmasına karar verilmiştir.

Ticaret Bakanlığı’nın resmi internet sayfasında yayınlanan söz konusu duyuru metnine buradan ulaşabilirsiniz.

 

  1. Katma Değer Vergisi Genel Uygulama Tebliğinde Değişiklik Yapılmasına Dair Tebliğ Taslağı Görüşe Açıldı

Hazine ve Maliye Bakanlığı (“Gelir İdaresi Başkanlığı”) tarafından Katma Değer Vergisi Genel Uygulama Tebliğinde Değişiklik Yapılmasına Dair Tebliğ (Seri No:48) Taslağı (“Taslak”) hazırlanmış ve kamuoyu görüşüne açılmıştır.  

Söz konusu Taslağa göre;

  • 26/4/2014 tarihli ve 28983 sayılı Resmî Gazete’de yayımlanan Katma Değer Vergisi Genel Uygulama Tebliğinin (I/B-15.) bölümünden sonra gelmek üzere yeni bir bölüm eklenmiştir. Söz konusu Kart, Şifre, Kod ve Benzerlerinin Satışında KDV Uygulaması” başlıklı bölüme göre; “Kart, şifre ve kodlar (aktivasyon kodu, e-pin kodu, oyun kodu, dijital ürün kodu, cüzdan kodu, hediye kartı/çeki ve benzeri mahiyette olanlar), sanal ortamda (yayın platformları, oyun siteleri, uygulama mağazaları gibi) pazarlanan oyun, uygulama, müzik, yayın ve eğlence gibi ürün ve hizmetlerin temin edilmesinde kullanılabildiği gibi, sanal veya fiziki mağazalarda güvenli alışveriş yapılmasında da kullanılabilmekte olup, bu kart, şifre ve kodlar sanal ortamda veya fiziki olarak satılabilmektedir. Bahse konu kart, şifre ve kodlar, belirli bir ürün veya hizmetin karşılığını oluşturabildiği gibi bunları çıkaranlar nezdinde ürün veya hizmet satın alınabilmesine yönelik sanal bir satın alma gücünü de temsil edebilmektedir.”
  • Tebliğin (II/B-2.) bölümü ise şu şekilde değiştirilmiştir; “3065 sayılı Kanunun (13/b) maddesinde, deniz ve hava taşıma araçları için liman ve hava meydanlarında yapılan hizmetlerin KDV’den istisna olduğu hükme bağlanmıştır. Ayrıca Kanunun 13 üncü maddesine göre Maliye Bakanlığı, istisna kapsamına girecek teslim ve hizmetleri tanımlamaya, istisnaya ilişkin usul ve esasları belirlemeye yetkilidir.” “Söz konusu istisnanın uygulanabilmesi için hizmetin liman ve hava meydanı olarak belirlenen yerlerde verilmesi gerekir.” “Liman ve hava meydanı olarak belirlenen yerlerde yük ve/veya yolcu taşımaya elverişli gemi, uçak ve helikopter ile bunların yük ve yolcularına Tebliğin (II/B-2.1.3.) bölümünde sayılan hizmetlerin verilmesi KDV’den istisnadır.” “Bu istisna kapsamındaki hizmetler, hizmetin ifa edildiği döneme ait KDV beyannamesinde, "İstisnalar-Diğer İade Hakkı Doğuran İşlemler" kulakçığının, "Tam İstisna Kapsamına Giren İşlemler" tablosunda 305 kod numaralı “Deniz ve hava

 

  • taşıma araçları için liman ve hava meydanlarında verilen hizmetler” satırı aracılığıyla beyan edilir”
  • Tebliğin (II/C-1.3.) bölümünün birinci paragrafında yer alan “Uluslararası taşımacılık faaliyetinin yürütülmesi için ilgili mevzuat gereğince yetki belgesi alınmasının zorunlu olması halinde, söz konusu belge (Bu belge, belgede değişiklik olmaması kaydıyla sadece bir defa verilir.)” ibaresi, “Uluslararası taşımacılık faaliyetinin yürütülmesi için ilgili mevzuat gereğince alınan yetki belgesi ve eki taşıt belgesi” olarak değiştirilmiştir.

Mevcut taslakta yer alan konuların geliştirilmesi, değiştirilmesi veya katkıda bulunulması ile ilgili görüş ve öneriler, 24/11/2023 Cuma günü sonuna kadar skirac@gelirler.gov.tr  e-posta adresine iletilebilecektir.

Söz konusu duyuruya buradan ulaşabilirsiniz.

Söz konusu Tebliğ Taslağına buradan ulaşabilirsiniz.

 

  1. Elektrikli Motora Sahip Binek Otomobillerin ÖTV Matrahı Değiştirildi

 

18.11.2023 tarihli ve 32373 sayılı Resmi Gazete’de yayımlanan 7803 sayılı Cumhurbaşkanı Kararı (“Karar”) ile 4706 sayılı Özel Tüketim Vergisi Kanunun (“Kanun”) ekli (II) listesinde yer alan “Diğerleri-Sadece elektrik motorlu olanlar” satırı altındaki malların, özel tüketim vergisi oranlarında değişiklik yapılarak söz konusu araçlara daha düşük maliyetle ulaşılabilmesi ve çevre kirliliğinin azaltılması amaçlanmıştır.

Karara göre, motor gücü 160 kilovatın (kW) altında ve yüzde 10 özel tüketim vergisine (ÖTV) tabi elektrikli otomobillerin matrah oranı 1 milyon 250 bin liradan, 1 milyon 450 bin liraya yükseltilmiştir.

Söz konusu karar, yayımı tarihinde yürürlüğe girmiştir.

Kararın tam metnine buradan ulaşabilirsiniz.

 

  1. Türkiye Bankacılık Sistemi Ödeme Sistemleri Raporu Yayımlandı

Türkiye Bankalar Birliği (“TBB”) tarafından Türkiye Bankacılık Sistemi Ödeme Sistemleri Raporu (“Rapor”) 17.11.2023 tarihinde Birliğin resmi internet sitesinde yayımlanmıştır.

Raporda; Türkiye’deki ödeme sistemleri ve ödeme araçları ile yapılan işlemlerin adet ve tutarlarına ilişkin veriler, şube dışı kanalların kullanımındaki gelişmelerin anlaşılması bakımından kanal bazlı veriler, ödeme mahiyetine ilişkin seçilmiş kalemlere ait bilgiler yer almakta olup veriler Türkiye Cumhuriyet Merkez Bankası, Bankalararası Kart Merkezi A.Ş., Türkiye Bankalar Birliği Risk Merkezi ve Türkiye Bankalar Birliği kaynakları baz alınarak hazırlanmıştır.

Söz konusu Rapora göre;

  • Eylül 2023 itibariyle dolaşımdaki para 2022 yılı sonuna göre yüzde 33 oranında artarak 416 milyar TL’ye ulaşmıştır.
  • TCMB Ödeme Sistemleri, Türk Lirası ödeme işlemlerini bankaların kendi aralarında elektronik ortamda gerçekleştirdikleri; Elektronik Fon Transferi (EFT) sistemi, Perakende Ödeme Sistemi (PÖS), Devlet iç borçlanma senetleri, likidite senetleri gibi menkul kıymetlerin aktarımını sağlayan Elektronik Menkul Kıymet Transferi (EMKT) Sistemi, İhale Sistemi (İHS) bileşenlerinden oluşmaktadır.

Türkiye Bankacılık Sistemi Ödeme Sistemleri Raporu’nun altı aylık periyotlarla üretilerek yayımlanması planlanmaktadır.

Söz konusu Rapora buradan ulaşabilirsiniz.

 

 

 

 

 

 

  1. Kıyı Tesislerine Yeşil Liman Sertifikası Verilmesine İlişkin Yönetmelik Yayımlandı

Ulaştırma ve Altyapı Bakanlığı (“Bakanlık”) tarafından, 18.11.2023 tarihli ve 32373 sayılı Resmi Gazete’de 14/4/1341 tarihli ve 618 sayılı Limanlar Kanununun 2 nci maddesine ve 1 sayılı Cumhurbaşkanlığı Teşkilatı Hakkında Cumhurbaşkanlığı Kararnamesinin 478 inci, 497 nci ve 508 inci maddelerine dayanılarak Kıyı Tesislerine Yeşil Liman Sertifikası Düzenlenmesi Hakkında Yönetmelik (“Yönetmelik”) yayımlanmıştır.

Kıyı tesislerindeki gemi ve yük atıklarını azaltmayı ve enerji verimliliğini arttırmayı amaçlayan Yönetmeliğe göre;

  • Yönetmelik hükümleri 20/3/2007 tarihli ve 26468 sayılı Resmî Gazete’de yayımlanan Uluslararası Gemi ve Liman Tesisi Güvenlik Kodu Uygulama Yönetmeliği kapsamında Liman Tesisi Güvenlik Sertifikasına sahip olan ve Yeşil Liman Sertifikası almak isteyen kıyı tesislerini kapsayacaktır.
  • Yeşil sertifikanın alınmasında yönetim sistemleri belgelendirmesinin ilgili kapsamında Türk Akreditasyon Kurumu tarafından akredite edilmiş tüzel kişilikler yetkili olacaktır.
  • Sertifika almak isteyen kıyı tesisleri, Yönetmeliğin Ek-4’ünde yer alan şartları karşıladığı takdirde Ek-1’de yer alan belgelerle Ulaştırma ve Altyapı Bakanlığı Denizcilik Genel Müdürlüğüne (“Müdürlük”) başvuracaktır.
  • Sertifika düzenlendiği tarihten itibaren üç yıl için geçerli olacaktır.
  • Kıyı tesisinin kiralanması veya devri halinde sertifika iptal edilecektir.
  • Sertifika alan kıyı tesisleri en geç üç ay içerisinde Ek-3’e uygun olarak Yeşil Liman Raporunu hazırlayıp güncel tutacaktır.
  • Kıyı tesislerinin sertifika almak için sahip olması gereken ISO 9001, ISO 14001, ISO 45001, ISO 14064-1 ve ISO 50001 belgelerinin yetkilendirilmiş kuruluşça düzenlenmesi ve onaylanması gerekecektir.
  • Sertifika alan kıyı tesisleri Yönetmeliğin 9 uncu maddesindeki haklara sahip olacaktır.
  • Sertifikası düzenlenen kıyı tesislerine on sekiz ayda bir yeşil liman ara denetimi yapılacaktır ve eksiklik tespit edildiğinde tamamlanması için İdarece 6 aya kadar süre verilecektir.
  • Yönetmeliğin yayımı tarihinden sonra yeni inşa edilecek kıyı tesislerine yönelik hazırlanacak olan Çevresel Etki Değerlendirilmesi Raporlarına yönelik Bakanlık değerlendirmelerinde, Çevresel Etki Değerlendirilmesi Raporları içerisinde Ek-4’te yer alan kriterlerin sağlanacağı taahhüdü aranacaktır.
  • Yönetmeliğin yayımı tarihinden önce sertifikaya sahip olan kıyı tesislerinin bu Yönetmeliğin yayımı tarihinden itibaren bir yıl içerisinde sertifikalarını yenilemeleri gerekecektir. Bu süre içerisinde sertifikalarını yenilemeyen kıyı tesislerinin sertifikaları iptal edilecektir.

Bu Yönetmelik yayımı tarihinde yürürlüğe girmiştir.

Yönetmeliğin tam metnine buradan ulaşabilirsiniz.

Yönetmeliğin ilgili eklerine buradan ulaşabilirsiniz.

 

  1. Tarım İşletmeleri Genel Müdürlüğü Alım-Satım ve İhale Yönetmeliğinde Değişiklik Yapılmasına Dair Yönetmelik Yayımlandı

Tarım İşletmeleri Genel Müdürlüğü (“Müdürlük”) tarafından Tarım İşletmeleri Genel Müdürlüğü Alım-Satım ve İhale Yönetmeliğinde Değişiklik Yapılmasına Dair Yönetmelik (“Yönetmelik”), 20 Kasım 2023 tarihli ve 32375 sayılı Resmi Gazete’de yayımlanmıştır.

Tarım İşletmeleri Genel Müdürlüğü Alım-Satım ve İhale Yönetmeliğinin amacı; Tarım İşletmeleri Genel Müdürlüğünün, 4/1/2002 tarihli ve 4734 sayılı Kamu İhale Kanununun 3 üncü maddesinin (a) ve  (g) bentlerine göre, istisna kapsamında yurtiçinden ve/veya yurtdışından yapacağı alım ve alım ihaleleri ile satım ve satım ihalelerinin, kârlılık ve verimlilik ilkelerine uygun olarak serbest rekabet yoluyla en uygun fiyat ve şartlarla ekonomik gereklere uygun olarak yapılması için uygulanacak esas ve usulleri belirlemektir.

Yönetmelikte yapılan bazı önemli değişiklikler kısaca aşağıdaki gibidir;

  • Yönetmeliğin 8 inci maddesinin birinci, dördüncü ve altıncı fıkralarında değişikliğe gidilmiştir. Buna göre; ilk fıkrada yer alan, “Merkez Alım Satım ve İhale Komisyonunun Başkanı, Genel Müdür tarafından görevlendirilen bir daire başkanı, üyeleri ise Mali İşler Daire Başkanı, Ticaret Daire Başkanı, konu ile ilgili talep sahibi birimin daire başkanı ve konu ile ilgili şube müdürü olmak üzere en az beş ve tek sayıda kişiden oluşur.” hükmü, “Merkez Alım-Satım ve İhale Komisyonunun Başkanı, Genel Müdür tarafından görevlendirilen bir daire başkanı, üyeleri ise Finans Yönetimi Dairesi Başkanı, Ticaret ve Satın Alma Dairesi Başkanı, konu ile ilgili talep sahibi birimin daire başkanı ve konu ile ilgili şube müdürü olmak üzere en az beş ve tek sayıda kişiden oluşur.” şeklinde değiştirilmiştir.
  • Yönetmeliğin 17. maddesinde de değişikliğe gidilmiş olup alım-satım ve ihale kararı almaya ve onaylamaya yetkili organların yetki limitleri değiştirilmiştir. Buna göre artık Genel Müdürlükçe yapılan alım-satım ve ihalelerde; 

12.000,00 TL’den 600.000,00 TL dâhil olan alım ve satımlar, şube müdürünün teklifi ve Ticaret ve Satın Alma Dairesi Başkanının onayı ile yapılacaktır. 600.000,01 TL’den 2.000.000,00 TL dâhil olan alım ve satımlar, Ticaret ve Satın Alma Dairesi Başkanının teklifi ve ilgili genel müdür yardımcısının onayı ile yapılır. Bu limitler dâhilindeki alım ve satımlarda alım-satım tutanağı tanzim edilecektir.

  • Yönetmeliğin 27 nci maddesinin üçüncü fıkrasında yer alan “ticaret” ibaresinden sonra gelmek üzere “ve satın alma” ibaresi eklenmiştir.
  • Yönetmeliğin 40 ıncı maddesinin ikinci ve üçüncü fıkralarında rakamsal değişikliğe gidilmiştir. Buna göre; Genel Müdürlükte 800.000,00 TL’ye, işletmelerde 400.000,00 TL’ye kadar olan, Ceylanpınar ve Gözlü Tarım İşletmesi Müdürlüklerinde ise 800.000,00 TL dahil olan işlerde gazetelere ilan verilmesi mecburi değildir. Bu durumda teklif isteme usulü uygulanabileceği gibi diğer duyuru usullerinden bir veya birkaçı ile yetinilebilir. Yarar görüldüğü takdirde gazete ilanı da yapılabilecektir.

Yönetmelik, yayımı tarihinde yürürlüğe girmiştir.

Yönetmeliğin tam metnine buradan ulaşabilirsiniz.

 

  1. Çiftçi Kayıt Sistemi Yönetmeliğinde Değişiklik Yapılmasına Dair Yönetmelik Yayımlandı

 

Tarım ve Orman Bakanlığı (“Bakanlık”) tarafından Çiftçi Kayıt Sistemi Yönetmeliğinde Değişiklik Yapılmasına Dair Yönetmelik (“Yönetmelik”) 18 Kasım 2023 tarihli ve 32373 sayılı Resmi Gazete’de yayımlanmıştır.

Çiftçi Kayıt Sistemi Yönetmeliğinin amacı, tarım politikalarının oluşturulmasına yönelik olarak çiftçilere ait tarımsal faaliyetlerin kayıt altına alınması için kurulan Çiftçi Kayıt Sisteminin kullanılması, güncellenmesi, geliştirilmesine ilişkin usul ve esasların belirlenmesi ve Çiftçi Kayıt Sistemi ile bağlı sistemlere yönelik tarımsal destekleme programlarının denetlenebilir, izlenebilir, raporlanabilir bir şekilde yürütülmesini sağlamaktır.

Yönetmelikte yapılan bazı önemli değişiklikler kısaca aşağıdaki gibidir;

  • Yönetmeliğin “Çiftçilerin ÇKS’ye kayıt olması, kontrollerin yapılması ve ÇKS’nin güncellenmesi” başlıklı 6. Maddesine 6. Fıkrasından sonra gelmek üzere yeni fıkralar eklenmiştir. 7. Fıkraya göre; Taahhütnameye konu araziler, üretim yılına ait uydu görüntüleriyle ya da tespit komisyonları tarafından yerinde kontrol edilecektir. 8. fıkraya göre ise, mirasçı/mirasçılar ya da hissedar/hissedarlarca; taahhütnameye konu arazilere üretim yılı içerisinde itiraz edilmesi durumunda bu arazilere ait kayıtlar, içinde bulunulan üretim yılından itibaren taahhütname süresinin sonuna kadar, itiraz edilen hisselere tekabül eden alanlar için sonlandırılacaktır.
  • Yönetmeliğin 7. maddesinin altıncı fıkrasının (d) ile (f) bentleri yürürlükten kaldırılmış olup, (e) bendi değiştirilmiştir. Buna göre, verasetten iştirak olup, hisse oranları belli olmayan arazileri hissedarlardan birinin kullanması durumunda diğer hissedarların tamamıyla yapılmış; EK-4’te yer alan kira sözleşmesi, kira sözleşmesine sahip olunmaması halinde EK-7’de yer alan muvafakatname, bunun da mümkün olmaması durumunda EK-5’te yer alan taahhütname istenecektir.
  •  Yönetmeliğin 17. maddesinin birinci fıkrasının (e) ve (f) bentleri yürürlükten kaldırılmış olup (g) bendinde yer alan “Hisseye” ibaresi “Kadastro veya tapulama tutanaklarının malik hanesinde ya da edinme kısımlarında Maliye Hazinesi yazan araziler hariç olmak üzere,  hisseye” şeklinde değiştirilmiştir. Yeni bent ise şu şekildedir; “Kadastro veya tapulama tutanaklarının malik hanesinde ya da edinme kısımlarında Maliye Hazinesi yazan araziler hariç olmak üzere, hisseye isabet eden alanların bölünerek kiraya verilmesi durumunda, 3/7/2005 tarihli ve 5403 sayılı Toprak Koruma ve Arazi Kullanımı Kanununun ilgili hükümlerinde yer alan asgari tarımsal büyüklük altında kalan araziler.”

Yönetmelik, yayımı tarihinde yürürlüğe girmiştir.

Yönetmeliğin tam metnine buradan ulaşabilirsiniz.

 

  1. Özel Hastaneler Yönetmeliğinde Değişiklik Yapılmıştır

Sağlık Bakanlığı (“Bakanlık”) tarafından, 17.11.2023 tarihli ve 32372 sayılı Resmi Gazete’de yayımlanan Özel Hastaneler Yönetmeliğinde Değişiklik Yapılmasına Dair Yönetmelik (“Yönetmelik”) ile 27/3/2002 tarihli ve 24708 sayılı Resmî Gazete’de yayımlanan Özel Hastaneler Yönetmeliğinin 5 inci maddesinin ikinci fıkrası, 11 inci maddesi, 12 nci maddesinin ikinci fıkrası ile beşinci fıkrası, 28 inci maddesinin ikinci fıkrasının (a) bendi ile üçüncü ve dördüncü fıkraları ve ek 8 inci maddesinin ikinci fıkrası değiştirilerek özel hastanelerin yatak ve kuvöz sayısı ile ruhsatlandırma koşullarında değişiklikler yapılmıştır.

Bu değişiklikler kapsamında;

  • Gözlem yatakları hariç özel hastanelerin en az yüz yataklı açılması zorunlu olacaktır.
  • Yoğun bakım yatak sayısı ile kuvöz sayılarının toplamı, toplam hasta yatak sayısının yüzde 30’unu geçemeyecektir.
  • Kapalı alanı 25 bin metrekareyi aşmayan ve asgari uzman hekim kadrosu 33 olan özel hastaneler ile kapalı alanı 25 bin metrekareyi aşan ve birleşmiş veya tek başına haliyle asgari uzman hekim kadrosunun 2 katı kadar klinisyen uzman hekim kadrosu bulunduran özel hastanelerin toplam yatak sayısının yüze çıkarılmasına izin verilecektir.
  • Daha önceki düzenlemede özel hastanelerin ruhsat başvuruları ve ruhsat değişiklikleri talepleri üzerine bunların açılması, denetlenmesi, değerlendirilmesi ve kapatılmasıyla ilgili tavsiye kararları veren Özel Hastaneler Teknik Komisyonu yerine Bakanlıkça, Özel Hastaneler Ruhsatlandırma Komisyonu (“Komisyon”) oluşturulacaktır.
  • Komisyon; Genel Müdürün veya yerine görevlendireceği bir genel müdür yardımcısının başkanlığında, Genel Müdürlüğün özel hastanelerden sorumlu daire başkanı, Genel Müdürlüğün sağlık hizmetleri planlamalarından sorumlu daire başkanı, Genel Müdürlüğün hukuk ve mevzuat işlerinden sorumlu daire başkanı ve Bakanlık tarafından belirlenecek bir mimarın dahil olduğu beş kişilik ekipten oluşacaktır.
  • Daha önceki düzenlemede yer alan “tıp fakültelerinin öğretim üyelerinden veya Bakanlığa bağlı eğitim ve araştırma hastanelerinden veya devlet hastanelerinden olmak üzere genel cerrahi, iç hastalıkları, anestezi ve reanimasyon uzmanlık dallarından birer tabip” ve “özel hastaneler alanında faaliyet gösteren derneklerden bir temsilci” bu komisyonda görev almayacaktır.
  • Komisyon 2 yıl süre ile görev yapıp kararlarını salt çoğunluk ile alacaktır.
  • Komisyonun kararları Bakanlıkça onaylanarak kesinleşecektir.
  • Daha önceki düzenlemede tıpta tanı ve tedavi amacıyla radyasyon uygulamalarını yürüten laboratuvar ve birimler için hastane sahibi adına Türkiye Atom Enerjisi Kurumundan alınan kullanma ve bulundurma lisansı, yeni düzenlemeye göre iyonlaştırıcı radyasyon kaynakları ve radyonüklit uygulayan merkezler için hastane sahibi adına Nükleer Düzenleme Kurumundan alınacaktır.
  • Vakıf üniversiteleri tarafından açılacak hastanelerde en az üçüncü basamak bir hastanede aranan yatak sayısı kadar veya üzerinde fiili yatak kapasitesi aranacaktır.

Yönetmelik, yayımı tarihinde yürürlüğe girmiştir.

Yönetmeliğin tam metnine buradan ulaşabilirsiniz.

27/3/2002 tarihli ve 24708 sayılı Resmî Gazete’de yayımlanan Özel Hastaneler Yönetmeliğinin tam metnine buradan ulaşabilirsiniz.

 

  1. Özel Sağlık Tesislerinin Denetimi Hakkında Yönetmelik Yayımlandı

Sağlık Bakanlığı (“Bakanlık”) tarafından hazırlanan Özel Sağlık Tesislerinin Denetimi Hakkında Yönetmelik (“Yönetmelik”) 17.11.2023 tarihli ve 32372 sayılı Resmi Gazete’de yayımlanmıştır.

Yönetmeliğin amacı; sağlık hizmet sunumunun ve sağlık hizmeti sunan gerçek kişiler ile özel hukuk tüzel kişilerine ait sağlık kurum, kuruluş ve müesseselerin ilgili mevzuat ve Sağlık Bakanlığınca belirlenen politika ve düzenlemelere uygunluğunun denetlenmesine ve uygulanacak idari yaptırımlara ilişkin usul ve esasları düzenlemektir.

Yönetmelik; sağlık hizmeti sunan gerçek kişiler ile özel hukuk tüzel kişilerine ait olup ilgili mevzuatı uyarınca Sağlık Bakanlığı tarafından verilen izin, uygunluk belgesi veya ruhsat ile faaliyet gösteren tüm sağlık kurum, kuruluş ve müesseselerini, yetkisiz, izinsiz veya ruhsatsız sağlık hizmeti sunumuna konu olan kişi, kurum ve kuruluşlarını, sağlık Bakanlığınca yetkilendirilen uluslararası sağlık turizmi aracı kuruluşlarını kapsamaktadır.

Söz konusu Yönetmeliğe göre;

  • Sağlık tesisleri ve sağlık hizmet sunum alanları; olağan, olağan dışı ve süre sonu denetim olmak üzere üç şekilde denetlenebilecektir.
  • Belirli bir sağlık hizmet sunumu alanında Bakanlıkça belirlenmiş tıbbi uygulamalara veya tıbbi endikasyonlara uygunluğunun tespiti amacıyla hasta dosyası, elektronik kayıt sistemleri, tıbbi fotoğraf, tıbbi görüntüleme, rapor ve diğer ilgili bilgi ve belgeler üzerinden veya e-denetim sistemi kullanılarak inceleme, denetim ve değerlendirme yapılabilecektir.
  • İlgili mevzuata ve Bakanlık düzenlemelerine aykırı olarak yetkisiz, izinsiz veya ruhsatsız sağlık hizmeti sunduğu ve tıbbi uygulamalar yaptığı tespit edilen gerçek kişiler ve özel hukuk tüzel kişileri bu Yönetmelik esaslarına uygun olarak müdürlükçe denetlenecektir.
  • Denetimlerin planlanması, koordinasyonu, gerçekleştirilmesi, izlenmesi, değerlendirilmesi, sonuçlandırılması ve raporlanması; aksi bildirilmedikçe e-denetim sistemi üzerinden gerçekleştirilir. Bakanlıkta ve müdürlükte görevli e-denetim sistemi yöneticilerine Genel Müdürlükçe, denetleyicilere ise müdürlükçe e-denetim sistemine giriş ve kullanımı yetkisi verilecektir.
  • Yönetmelik kapsamında denetime tabi tutulan gerçek ve tüzel kişiler; denetimlerin, denetim süresince bu Yönetmelikle belirlenen usul ve esaslara uygun olarak yürütülmesi ve sonuçlandırılması için denetim ekibine gerekli kolaylığı sağlamak, denetim ile ilgili olan tüm bilgi ve belgeleri denetim ekibine göstermek, talep halinde vermek, incelenmesine yardımcı olmak ve denetim ekibi tarafından sorulan hususlarda anlaşılır ve doğru bilgi vermekle yükümlüdür.
  • Yönetmelik kapsamında gerçekleştirilen denetimler sonucunda tespit edilen uygunsuzluklar hakkında sağlık tesisinin tabi olduğu mevzuatta fiilin karşılığı olarak belirlenmiş olan idari yaptırımlar; uyarı, süre verilmesi, sağlık tesisinin bir kısmında veya tamamında faaliyetin durdurulması, ruhsat veya faaliyet izninin askıya alınması veya iptali, idari para cezası verilmesi, mesul müdürlük görevine son verilmesi veya adli mercilere suç duyurusunda bulunulması şeklinde uygulanır. İlgili mevzuatında aksine bir hüküm bulunmadıkça, bu Yönetmelikte belirtilen faaliyetin durdurulması, ruhsat veya faaliyet izninin askıya alınması veya iptali cezaları Bakanlık oluru; idari para cezaları ile diğer yaptırımlar valilik oluru ile uygulanacaktır.
  • İlgili mevzuatında sağlık tesisinde bulunması zorunlu tutulan tıbbi hizmet birimlerinden birinin veya birkaçının bulunmaması halinde bu eksiklikler giderilinceye kadar Bakanlığın kararı üzerine valilikçe sağlık tesisinin tamamında faaliyet durdurulacaktır.
  • Sağlık tesisleri tarafından sonradan yapılan başvuru veya işlemler; denetim tarihinde tespit edilerek tutanağa bağlanmış olan uygunsuzluklar hakkında yaptırım uygulanması işlemine engel teşkil etmez.
  • Sağlık tesisleri, sağlık tesisi yetkilisi kanalıyla denetim sonuçlarına itiraz edebilecektir. İtirazlar; denetim esnasında tutulan yerinde tespit tutanağına imza şerhi koymak suretiyle imza aşamasında yapılacaktır. Konulan şerhte; itiraz konusu edilen uygunsuzluğun denetim sorgu formundaki sıra numarası ve sorusu, şerh gerekçesi ve var ise dayandığı bilgi ve belgelerle birlikte yazılı olarak belirtilecektir. Şerh konulduğu halde denetim sırasında ibraz edilemeyen yazılı açıklama ve dayandığı bilgi ve belgelerin denetim tutanağı tarihini takip eden yedi gün içerisinde resmi kayıt ile müdürlüğe iletilmesi zorunlundur. Süresi içerisinde yapılmayan bildirimler işleme konulmaz ve itiraz gerekçesi ortadan kalkacaktır.
  • İl genelindeki denetimlerin koordine edilmesi, denetimlerde görevlendirilecek ekibin belirlenmesi ve denetimlerin tek birimden gerçekleştirilmesi ve takibi amacıyla müdürlük bünyesinde il denetim birimi kurulacaktır.
  • Olağan denetimler; müdürlükçe belirlenen yıllık denetim planına göre denetim birimleri tarafından gerçekleştirilir. İlde faaliyet gösteren tüm özel sağlık tesisleri il
  • denetim planı kapsamına alınır. Yeni açılan sağlık tesislerinin denetimi; olağan dışı denetimler hariç, ruhsat, faaliyet izni veya uygunluk belgesi onay tarihini takip eden altıncı ayın sonunda yapılır ve bir sonraki yıla ait il denetim planına dâhil edilecektir.
  • Yönetmeliğin yürürlüğe girdiği tarihten önce tespit edilen uygunsuzluklar hakkında tespitin yapıldığı tarihte yürürlükte olan ilgili mevzuat hükümleri uygulanacaktır.

Yönetmelik Resmi Gazete’de yayımlandığı tarihte yürürlüğe girmiştir.

İlgili Yönetmeliğin tam metnine buradan ulaşabilirsiniz.

 

  1. TİTCK Tarafından Kozmetik Ürünlere İlişkin 2023 Yılı Üçüncü Çeyrek Denetim Verileri Yayınlandı

 

Türkiye İlaç ve Tıbbi Cihaz Kurumu (“TİTCK”) Denetim Hizmetleri Başkan Yardımcılığı (“Başkan Yardımcılığı”) tarafından 13.11.2023 tarihinde Kozmetik Ürünlere İlişkin 2023 Yılı Üçüncü Çeyrek Denetim Verileri yayınlanmıştır.

Buna göre;

  • Denetlenen 61 ürünün %92’si (56’sı) teknik düzenlemeye aykırı ve riskli bulunarak bu ürünlere uygunsuzluk gerekçesiyle toplam 214.050 TL para cezası uygulanmıştır.
  • Kolluk kuvvetleri, yargı organları ve diğer idari kurumlar tarafından bildirilen 35.763 adet sahte/kaçak parfüm ve krem, 5324 sayılı Kozmetik Kanunu (“Kanun”) uyarınca riskli bulunarak üreticisi belli olmayan bu ürünler hakkında imha kararı verilmiştir.
  • Yayımlanan ürün listesi ekine göre risk taşıyan ürünler şu şekildedir:
  • Mandila Kozmetik Sanayi ve Ticaret Limited Şirketine ait, 100122 Seri No.lu Zeıyn Keratın Treatment 1000 Ml ürünü

Söz konusu duyurunun tam metnine buradan ulaşabilirsiniz.

Risk taşıyan ürüne dair bilgilere buradan ulaşabilirsiniz.

  1. Tip-1 ve Tip-19 Biyosidal Ürünlere İlişkin 2023 Yılı Üçüncü 3 Aylık Denetim Verileri Yayınlanmıştır

Türkiye İlaç ve Tıbbi Cihaz Kurumu (“TİTCK”) Kozmetik Denetim Dairesi Başkanlığı (“Başkanlık”) tarafından 13.11.2023’te yayımlanan duyuruya göre 2023 yılı Temmuz-Ağustos-Eylül dönemlerinde insan vücuduna doğrudan temas eden 22 adet tip-1 (el dezenfektanları, antibakteriyel sıvı sabunlar vb.) ve tip-19 (sinek kovucular vb.) biyosidal ürünün denetimi sonucu 6 risk taşıyan, 7 teknik düzenlemeye aykırı ürün tespit edilmiştir.

Uygunsuzluk sebebiyle 13 üretici firmaya toplam 583.898 TL idari para cezası uygulanmasına karar verilmiştir.

Duyurunun tam metnine buradan ulaşabilirsiniz.

Tip-1 ve Tip-19 Biyosidal Güvensiz Ürünler listesine buradan ulaşabilirsiniz.