Haftaya Dair Hukuki Gelişmeler

1. Yatırım Hizmetleri ve Faaliyetleri ile Yan Hizmetlere İlişkin Esaslar Hakkında Tebliğ (III-37.1)’de Değişiklik Yapılmıştır

Sermaye Piyasası Kurulu (“SPK”) tarafından hazırlanan Yatırım Hizmetleri ve Faaliyetleri ile Yan Hizmetlere İlişkin Esaslar Hakkında Tebliğ (III-37.1)’de (“Tebliğ”) Değişiklik Yapılmasına Dair Tebliğ (III-37.1.c) (“Değişiklik Tebliği”) 07.04.2022 tarihli ve 31802 sayılı Resmi Gazete’de yayımlanarak yürürlüğe girmiştir.

Emeklilik şirketleri tasarrufların toplanması ve değerlendirilmesinde önemli bir rol oynamakta, katılımcıların yatırım yaptıkları fonların performansının artırılması için daha etkin fonksiyonlar üstlenmeyi amaçlamaktadır. Söz konusu amacın gerçekleştirilmesine katkı sağlanması için, Değişiklik Tebliği ile emeklilik şirketlerine, bireysel emeklilik fon payları ile sınırlı olarak, belli bir katılımcı ve katılımcı adayına veya mali durumları, risk ve getiri tercihleri benzer nitelikteki gruplara yönelik olarak yorum ve tavsiyelerde bulunması imkânı getirilmektedir.

Yönetmelik’te; yatırım kuruluşu olmayan emeklilik şirketlerinin bu faaliyetleri yürütebilmeleri için icra edilecek faaliyetlerin yatırım danışmanlığı faaliyeti olarak değerlendirilmeyeceği hüküm altına alınmıştır.

Bunun yanı sıra, Türkiye Elektronik Fon Dağıtım Platformu’nda işlem gören yatırım fonları ile para piyasası fonları ile kısa vadeli borçlanma araçları fonları ile ilgili olarak verilen yönlendirici nitelikteki yorum ve tavsiyelerin yatırım danışmanlığı kapsamında değerlendirilmemesine ilişkin hükümler, Bireysel Emeklilik Fon Alım Satım Platformu’nda işlem gören yatırım fonlarını da kapsayacak şekilde Tebliğ hükmü haline getirilmiştir.

Değişiklik Tebliğine buradan ulaşabilirsiniz.

  1. Türk Lirası Mevduat ve Katılma Hesaplarına Dönüşümün Desteklenmesi Hakkında Tebliğ’de Değişiklik Yapılmıştır

Türk Lirası Mevduat ve Katılma Hesaplarına Dönüşümün Desteklenmesi Hakkında Tebliğ (Sayı: 2021/14)’de (“Tebliğ”) Değişiklik Yapılmasına Dair Tebliğ (Sayı: 2022/16) (“Değişiklik Tebliği”) 08 Nisan 2022 tarihli Resmi Gazete’de yayımlanarak yürürlüğe girmiştir.

Değişiklik Tebliği ile 2021/14 sayılı Tebliğ'in 4 üncü maddesinin birinci fıkrasında düzenlemeler yapılmıştır. 

Değişiklik öncesinde, 31/12/2021 tarihi itibarıyla bankalarda mevcut olan altın hesaplarının hesap sahibinin talep etmesi halinde dönüşüm fiyatı üzerinden Türk lirasına çevrileceği hususunu düzenlemekte iken Değişiklik Tebliği ile birlikte kapsam ve süre bakımından değişiklik yapılmıştır ve  31/12/2021 ile 31/3/2022 tarihleri arasındaki herhangi bir tarihte bankalarda mevcut olan döviz tevdiat hesapları ve döviz cinsinden katılım fonu hesabı bakiyeleri, hesap sahibinin talep etmesi halinde dönüşüm kuru üzerinden Türk lirasına çevrilecektir.

Tebliğ metninin tamamına buradan ulaşabilirsiniz.

  1. Numune Kabul Kriterleri Prosedürü Güncellenmiştir

Türkiye İlaç ve Tıbbi Cihaz Kurumu (“TİTCK" veya "Kurum”) Analiz ve Kontrol Daire Başkanlığı’na, analiz ve kontrol talebi ile gelen numunelerin incelenmesi ve kabul kriterlerinin belirlenmesi, PR10/KYB numaralı Numune Kabul Kriterleri Prosedürü çerçevesinde gerçekleştirilmektedir.

Anılan Numune Kabul Kriterleri Prosedürü, TİTCK tarafından 06.04.2022 tarihinde güncellenmiştir. İlgili güncellemeye göre; Türkiye’de final ürün haline getirilen veya üretimi gerçekleştirilen aşı ve immun serumların, Aşı ve Serum Laboratuvar Birimleri ’ne analizlerinin yapılması amacıyla numune olarak kabul edilebilmeleri için başvuru sahibinin Seri Serbest Bırakma (SSB) başvurusunu tamamlaması şartı getirilmiştir. Bu başvuruya ilişkin iş ve işlemler, yürürlükte bulunan Seri Serbest Bırakma Kılavuzu (“Kılavuz”) hükümleri çerçevesinde gerçekleştirilmektedir (https://titck.gov.tr/faaliyetalanlari/laboratuvar/seri-serbest-birakma-faaliyetleri).

Söz konusu güncellenmiş prosedürün tamamına buradan ulaşabilirsiniz

4.Biyosidal Ürünlere İlişkin 2022 Yılı Birinci 3 Aylık Denetim Verileri Yayımlanmıştır

Türkiye İlaç ve Tıbbi Cihaz Kurumu Başkan Yardımcılığı Kozmetik Denetim Dairesi Başkanlığı tarafından 2022 yılı biyosidal ürün denetimleri, Covid-19 salgın döneminde risk analizi yapılarak özellikle ruhsatsız ürünlerin tespitine yönelik olarak planlanmıştır. Yapılan denetimler neticesinde elde edilen verilerle 16 adet ruhsatsız ürün tespitinde bulunulmuştur.  

2022 yılı Ocak-Şubat-Mart dönemlerinde insan vücuduna doğrudan temas eden tip-1 (el dezenfektanları, antibakteriyel sıvı sabunlar vb.) ve tip-19 (sinek kovucular vb.) biyosidal ürünlerin piyasa gözetim ve denetim faaliyetleri sonucunda teknik düzenlemeye aykırı ürünler tespit edilerek bu ürünlere idari yaptırımlar (idari para cezası, geri çekme, imha iş ve işlemleri) uygulanmıştır. 

Gerçekleştirilen faaliyetler sonucunda elde edilen veriler doğrultusunda:

  • Denetlenen tip-1 ve tip-19 biyosidal ürün sayısı: 27,
  • Ruhsatsız ürün sayısı: 16,
  • Teknik düzenlemeye aykırı ürün sayısı: 4,
  • Toplam teknik düzenlemeye (Ruhsatsız ve teknik düzenlemeye) aykırı ürün sayısı: 20,
  • Teknik düzenlemeye aykırılık gerekçesi ile uygulanan toplam idari para cezası ise: 537.920 TL’dir.

Konuya ilişkin detaylı bilgiye buradan ulaşabilirsiniz.

  1. Kozmetik Ürünlere İlişkin 2022 Yılı Birinci Çeyrek Denetim Verileri Yayımlanmıştır

Türkiye İlaç ve Tıbbi Cihaz Kurumu Başkan Yardımcılığı Kozmetik Denetim Dairesi Başkanlığı tarafından 2022 yılı kozmetik denetimleri, risk analizi yapılarak özellikle piyasadaki teknik düzenlemeye aykırı (uygunsuz) ürünlerin tespitine yönelik planlanmıştır. Bu doğrultuda öncelikle piyasadaki bildirimsiz ürünlerin tespitine yönelik denetimler gerçekleştirilmiştir. Yapılan denetimler neticesinde elde edilen verilerle teknik düzenlemeye aykırı 263 ürün tespit edilmiştir. 

2022 yılı birinci üç aylık dönem (Ocak-Şubat-Mart) kozmetik ürünlerin piyasa gözetim ve denetim faaliyetleri sonucunda teknik düzenlemeye aykırı ve güvensiz ürünler tespit edilmiş olup bu ürünlere ilişkin olarak ilgililere idari yaptırımlar (idari para cezası, geri çekme, imha iş ve işlemleri) uygulanmıştır. 

Gerçekleştirilen faaliyetler sonucunda elde edilen veriler doğrultusunda:

  • Denetlenen kozmetik ürün sayısı: 397
  • Teknik düzenlemeye uygun ürün sayısı: 132
  • Teknik düzenlemeye aykırı ürün sayısı: 263
  • Güvensiz ürün sayısı: 2
  • Teknik düzenlemeye aykırılık gerekçesi ile uygulanan toplam para cezası: 330.000 TL 
  • Mevzuat çerçevesinde verilen diğer para cezası: 20.000 TL 
  • Toplam para cezası: 350.000 TL 
  • Mahkemeler/Savcılıklar, Emniyet/kolluk kuvvetleri, diğer kamu kurum ve kuruluşları tarafından ulaşan ve incelemeler neticesinde sahte/kaçak/taklit olduğu belirlenen 3296 adet parfüm ve deodorant 5324 sayılı Kozmetik Kanunu uyarınca güvensiz ürün kapsamına alınmış olup üreticisi belli olmayan bu ürünler için yalnızca imha işlemi uygulanmıştır.

Konuya ilişkin detaylı bilgiye buradan ulaşabilirsiniz.

  1. KVKK Tarafından Yayımlanan 7 Nisan 2022 Tarihli Veri İhlali Bildirimi

Veri sorumlusu sıfatını haiz Yıldızlar Yatırım Holding AŞ, Yıldız Demir Çelik Sanayi AŞ, Yıldız Entegre Ağaç Sanayi AŞ ve İstanbul Gübre Sanayi AŞ (İGSAŞ) tarafından Kişisel Verileri Koruma Kurulu’na yükümlülükleri gereği veri ihlali[1] bildirimi yapıldığına dair 7 Nisan 2022 tarihinde Kişisel Verileri Koruma Kurumu’nun resmi internet sitesinde kamuoyu duyurusu yayımlanmıştır.

Veri ihlali bildiriminde özetle;

  • Kimliği belirsiz siber saldırganların sunucu şifresini değiştirerek erişimi imkânsız hale getirdiği ve karşılığında fidye için not bıraktığı,
  • İhlalin 03.04.2022 tarihinde gerçekleştiği ve aynı gün tespit edildiği,
  • Tüm sistemlerin şifrelenip dosyaların kullanılamaz hale getirildiği,
  • Olayı çözmek için çalışmaların devam ettiği

ifade edilmiştir.

Yapılan bildirimde, ihlalden etkilenen kişi gruplarına, sayısına ve veri kategorilerine yer verilmemiştir.

Kamuoyu duyurusunun tamamına buradan ulaşabilirsiniz.

7.Verilerin Taşınabilirliğini Engellemek Suretiyle Hakim Durumunu Kötüye Kullanan Şirkete İdari Para Cezası

“www.nadirkitap.com” isimli internet sitesi üzerinden ikinci el kitapların çevrim içi satış piyasasında aracılık hizmeti sağlayan Nadirkitap Bilişim ve Reklamcılık A.Ş.’nin (“Nadirkitap”) rakip aracı hizmet sağlayıcılar vasıtasıyla ürünlerini pazarlamak isteyen satıcı üyelerinin verilerini kendilerine sağlamayarak rakip teşebbüslerin faaliyetlerini zorlaştırmak suretiyle hâkim durumunu kötüye kullandığı iddiası üzerine Rekabet Kurulu’nun 17.12.2020 tarihli ve 20-54/753-M sayılı kararı uyarınca yürütülen soruşturma tamamlanmıştır.

Soruşturma neticesinde, Nadirkitap’ın satıcı üyelerinin www.nadirkitap.com’a yükledikleri kitap verilerine erişimi ve bu verilerin taşınabilirliğini haklı bir gerekçe olmadan engellemek suretiyle Rekabetin Korunması Hakkında Kanun’un 6. maddesi çerçevesinde hâkim durumunu kötüye kullandığına, dolayısıyla adı geçen teşebbüse 2021 yılı gayrisafi gelirleri üzerinden takdiren 346.765,63 TL idari para cezası verilmesine karar verilmiştir.

Rekabet Kurulu’nun ilgili kararına buradan ulaşabilirsiniz.

  1. Aktif İşgücü Hizmetlerinin Yürütülmesine İlişkin Yönetmelik Resmi Gazete’de Yayımlanmıştır

Aktif İşgücü Hizmetlerinin Yürütülmesine İlişkin Usul ve Esaslar Hakkında Yönetmelik (“Yönetmelik”) 08/04/2022 tarihli 31803 sayılı Resmi Gazete’de yayımlanarak yürürlüğe girmiştir.

Yönetmelik; Türkiye İş Kurumu tarafından işgücü piyasası ihtiyaçları doğrultusunda yürütülecek mesleki eğitim kurslarını, işbaşı eğitim programlarını ve bu Yönetmelik çerçevesinde tasarlanacak olan diğer kurs, program, proje ve özel uygulamalara ilişkin usul ve esasları kapsamaktadır.

İstihdamın korunmasına ve artırılmasına, işsizlerin mesleki niteliklerinin geliştirilmesine, işsizliğin azaltılmasına ve özel politika gerektiren grupların işgücü piyasasına kazandırılmasına yardımcı olmak üzere gerçekleştirilen faaliyetler ‘aktif işgücü hizmetleri’ olarak tanımlanmaktadır.  

  • Yönetmeliğin Genel Esasları 

Aktif işgücü hizmetlerine ilişkin politikaların belirlenmesinden, ilgili mevzuatın hazırlanmasından, politika ve mevzuat çerçevesinde sunulan hizmetlerin ve yürütülen faaliyetlerin koordinasyonundan Türkiye İş Kurumu Genel Müdürlüğü (“Genel Müdürlük”) yetkili ve sorumludur. ,

Bu Yönetmelik kapsamındaki hizmetlerin sunulması için il müdürlüklerine tahsis edilecek ödenek miktarı, her yıl Genel Müdürlük tarafından belirlenecektir. Bu Yönetmelikte belirtilen kurs ve programların uygulanması yıllık işgücü eğitim planında yer alması şartına bağlıdır.

  • Yönetmelikte Belirtilen Mesleki Eğitim Kursları
  1. Yıllık işgücü eğitim planında yer alan mesleklerde kurs düzenlenebilmesi için işgücü piyasasından veya işverenlerden talep gelmesi gerekmektedir.
  2. Kurs eğitim programları MEB veya üniversite tarafından onaylanmaktadır. MEB veya üniversite kurs eğitim programlarının müfredatının Ulusal Meslek Standartları (“UMS”) ile uyumlu olmasını sağlar.
  3. Toplam kurs süresi; kursun düzenleneceği meslek konusunda eğitim programını onaylayan üniversitenin veya MEB’in belirlediği süre kadar olacaktır ve toplam kurs süresi yüz altmış fiili günü aşamayacaktır.
  4. Özel sektör işyerleri ile düzenlenecek kurslara katılabilecek kursiyer sayısı en az beş kişiden oluşması gerekmektedir. Beş kişinin altına düşmesi halinde il müdürlüğü tarafından kurs iptal edilebilecektir.
  5. Kursa katılmak için Genel Müdürlük tarafından belirlenecek usul ve esaslar kapsamında Kuruma kayıtlı işsiz olmak şarttır. Kurslara devam zorunludur.
  • Yönetmelikte Belirtilen İşbaşı Eğitim Programı
  1. İşbaşı Eğitim Programı (“İEP” veya “Program”), Kuruma kayıtlı işsizlerin önceden edindikleri teorik bilgileri uygulama yaparak pekiştirmelerini veya mesleki deneyim kazanmalarını sağlamak amacıyla düzenlenmektedir. Program düzenlenecek meslekleri belirlemeye Genel Müdürlük yetkilidir.
  2. İEP, en az beş sigortalıya sahip olan ve katılımcıların en az yüzde yetmişini, altmış günden az olmamak üzere fiili program gününün en az üç katı kadar süreyle istihdam edeceğini taahhüt eden işverenlerle düzenlenebilecektir. Kısa çalışma ve ücret garanti fonu uygulamasından yararlanan işyerleri, bu uygulamalardan yararlandıkları dönemde hiçbir şekilde işbaşı eğitim programından yararlanamayacaktır.
  3. Programa katılabilecek katılımcı sayısına esas sigortalı sayısı, son altı aya veya altı aylık döneme ilişkin olarak SGK’ya verilen sigortalı sayısını gösterir belgede yer alan toplam prim gün sayısının yüz seksene bölünmesi suretiyle hesaplanacaktır.
  4. İşveren tarafından, hesaplanan sigortalı sayısının en fazla yüzde otuzuna kadar katılımcı talep edilebilecektir. İşverenin aylık sigortalı sayısı takibi, program düzenlenen aya/döneme ilişkin olarak programın düzenlendiği ilde yer alan işyerlerindeki sigortalı sayısını gösterir belgedeki toplam prim gün sayısının otuza bölünmesiyle yapılacaktır. Hesaplanan esas sigortalı sayısı ile hesaplanan aylık sigortalı sayısı arasındaki fark, yüzde ondan fazla olamayacaktır.
  5. Programa katılabilmek için; Genel Müdürlük tarafından belirlenecek usul ve esaslar kapsamında Kuruma kayıtlı işsiz olmak ve programa başladığı tarihten önceki bir yıl içerisinde program düzenlenecek işverene ait vergi numarası altında yer alan işyerlerinde sigortalı olmamak şarttır.
  6. Program süresi, günlük en az beş en fazla sekiz saat olmak üzere, haftalık kırk beş saatten ve altı günden, toplamda ise iki yüz kırk fiili günden fazla olamayacaktır. Bunun yanında, katılımcıların programa devam etmeleri zorunlu olacaktır.
  7. Genel Müdürlükçe belirlenecek mücbir sebep hallerinde programa devam edilmeyen günler için Yönetim Kurulu tarafından karar alınarak katılımcıya ödeme yapılabilecektir.
  8. Program düzenleyen işveren, katılımcının programa katıldığı mesleğe yönelik işbaşı eğitimini fiilen sağlamak, işbaşı eğitim sözleşmesinde belirtilen görev, sorumluluk ve yükümlülüklere uymak, programın başlatılması ve devamı sırasında, programın ilgili mevzuata ve sözleşme hükümlerine uygunluğuna yönelik olarak il müdürlüğü tarafından alınan tedbirleri uygulamak ve gereğini yapmak, il müdürlüğü tarafından istenen belgeleri süresi içerisinde ibraz etmek yükümlülüklerine sahip olacaktır.  
  9. Program katılımcılarına, katıldıkları programa ilişkin bilgileri gösterir işbaşı eğitim programı belgesi veya sertifikası il müdürlüğü tarafından düzenlenerek verilecektir.
  10. Program düzenlenebilecek meslekler ve uygulanacak işyerlerinin Yönetmelik kapsamında yer alan hükümlere uymaması sonucunda idari ve mali yaptırımlara tabi tutulacaktır.

Yönetmelik metninin tamamına buradan ulaşabilirsiniz.

9.İş Kazasında Hastaneye Sevkin Geç Gerçekleştirilmesine İlişkin Anayasa Mahkemesi Kararı

Anayasa Mahkemesi’nin işyerinde yüksekten düşme suretiyle meydana gelen ve sağlık kurumunda tedavi sürecinde ölümle sonuçlanan kaza sonrası sağlık kurumuna sevkin kasıtlı olarak geç gerçekleştirilmesi ve suçun niteliğini değiştiren bu husususun soruşturma esnasında dikkate alınmamış olması nedeniyle yaşam hakkının ihlal edildiği iddiasına ilişkin kararı 12 Nisan 2022 tarihli ve 31807 sayılı Resmi Gazete’de yayımlanmıştır.

Anayasa Mahkemesi tarafından hastaneye sevkin, sosyal güvenlik kaydının yapılması amacıyla, kasıtlı olarak geç gerçekleştirildiği iddiası aydınlatılmadan ve yaşam hakkının sağladığı güvencelerin gerektirdiği derinlik ve ciddiyette soruşturma/kovuşturma yürütülmesi gerekliliği yerine getirilemediğinden Anayasa’nın 17. maddesi ile güvence altına alınan yaşam hakkının usule ilişkin boyutunun ihlal edildiğine karar verilmiştir.

Bahsi geçen kararın tam metnine buradan ulaşabilirsiniz.  

  1. Telif Hakları Alanında Meslek Birlikleri Yönetmeliği Yayımlanmıştır

Telif Hakları Meslek Birlikleri Yönetmeliği (“Yönetmelik”) 5846 Sayılı Fikir ve Sanat Eserleri Kanunu’nun 42. Maddesi gereğince, 5405 sayılı 6 Nisan 2022 tarihli Cumhurbaşkanı Kararı ile, 7 Nisan 2022 tarihli 31802 sayılı Resmi Gazete’de yayımlanarak yürürlüğe girmiştir.  Aynı tarihli Resmi Gazete ’de yayımlanan 5403 sayılı Cumhurbaşkanı Kararı ile Fikir ve Sanat Eseri Sahipleri ile Bağlantılı Hak Sahipleri Meslek Birlikleri ve Federasyonları Hakkında Tüzük, 5404 sayılı Cumhurbaşkanı Kararı ile Fikir ve Sanat Eseri Sahipleri İle Bağlantılı Hak Sahipleri Meslek Birlikleri Tip Statüsü yürürlükten kaldırılmıştır.

Yönetmelik eser sahibi, bağlantılı hak sahibi ve kitap yayımcısı meslek birliklerinin ve federasyonlarının; kurulması, denetlenmesi, genel kurul toplantıları, zorunlu ve ihtiyari organlarının teşekkül tarzı, üye sayısı ve görevleri, üyeliğe girme, çıkma ve çıkarılma şartlan, şubelerini kurabilecekleri bölgelerin tespiti, yurt içi ve yurt dışındaki kişi ve kuruluşlarla olan ilişkileri, bu ilişkilerdeki hak ve yetkileri, üyeleriyle ve kullanıcılarla olan ilişkileri, elde edilen telif ücreti ve tazminatların dağıtımı ile diğer usul ve esaslara ilişkin hususları düzenlemektedir.

Eser sahipleri, bağlantılı hak sahipleri ve kitap yayımcıları; ortak çıkarlarını korumak, Kanun ile tanınmış hakların idaresi ve takibi, alınacak tazminat ve telif ücretlerinin tahsili ile hak sahiplerine dağıtımını sağlamak amacıyla belirlenen alanlarda birden fazla meslek birliği kurabilecektir.

  • Eser sahipleri ve icracı sanatçılar bakımından en az 56,
  • Yapımcı, kitap yayımcısı veya radyo-televizyon kuruluşları bakımından en az 28

üye olma niteliklerini taşıyan gerçek veya tüzel kişi, izin almak üzere meslek birliği kurmak amacıyla başvuruda bulunabilecektir.

Meslek birliği; hak sahiplerince verilecek yetki belgesine konu haklan kendi adına kullanmaya, üçüncü kişilere kullandırmaya, kullanmaktan men etmeye, kullanımlar karşılığında ödenen ücreti tahsil etmeye, bu hakların takibi ve tahsili için her türlü kazai, idari ve icrai yollara başvurmaya ve takip etmeye yetkili ve yükümlü tutulmuştur.

Yönetmelik  ile birliklere üye olma ve üyelikten çıkarılma koşulları yeniden düzenlenmiş, meslek birliklerine belirli objektif kriterlere dayalı olarak üyelik türleri belirleme ve bu üye türlerine göre seçme ve seçilme haklarını düzenleme yetkisi verilmiş, birlik faaliyetlerinin etkinlik, katılımcılık, şeffaflık ve hesap verilebilirlik ilkelerine göre yürütülmesine yönelik yükümlülükler getirilmiş ve ayrıca telif geliri dağıtım usulü, kullanıcılarla ve diğer kuruluşlarla ilişkileri, şikâyet süreçleri, üyelik uyuşmazlıkları, birliklerin denetimi ve sona ermesi gibi hususlar da gerek ilgili AB direktifi ve ilgili ulusal mevzuatımız göz önünde bulundurularak yeniden düzenlenmiştir.

Daha fazla bilgiye buradan,

Yönetmeliğin tam metnine buradan ulaşabilirsiniz.

11.Elektrik Piyasası Tüketici Hizmetleri Yönetmeliğinde Değişiklik: Kaçak Elektrik Enerjisi Tüketimi Halinde Cumhuriyet Savcılığına Suç Duyurusunda Bulunulabilecektir

Enerji Piyasası Düzenleme Kurumunun (“EPDK”) tarafından hazırlanan Elektrik Piyasası Tüketici Hizmetleri Yönetmeliğinde (“Yönetmelik”) Değişiklik Yapılmasına Dair Yönetmelik (“Değişiklik Yönetmeliği”) 08.04.2022 tarihli ve 31803 sayılı Resmi Gazete’de yayımlanarak yürürlüğe girmiştir.

Yönetmeliğin değiştirilen 43 üncü maddesinin dördüncü fıkrası uyarınca, dağıtım lisansı sahibi tüzel kişi, Elektrik Piyasası Tüketici Hizmetleri Yönetmeliğinin 42 nci maddesinin birinci fıkrasının (b) ve (c) bentleri kapsamındaki tüm tespitler için, (a) ve (ç) bentleri kapsamında ise tüketimin doğru tespit edilmesinin engellendiğinin tespiti halinde kaçak elektrik enerjisi tüketimi tespit edilen gerçek veya tüzel kişiler hakkında Cumhuriyet Savcılığına suç duyurusunda bulunabilecektir.

Değişiklik Yönetmeliğinin tamamına buradan ulaşabilirsiniz.

  1. Tasarrufun İptali Davalarına İlişkin İİK m.278/f.3-(1) Hükmünün İptaline Dair Anayasa Mahkemesi Kararı

Anayasa Mahkemesi’nin 2004 sayılı İcra ve İflas Kanunu’nun “İvazsız tasarrufların butlanı” başlıklı 278. maddesinin 3-1 hükmünün[1] Anayasa’nın 13., 35. ve 36. maddelerine aykırılığı nedeniyle iptaline ilişkin talepler hakkındaki kararı 12 Nisan 2022 tarihli ve 31807 sayılı Resmi Gazete yayımlanmıştır.

Anayasa Mahkemesi’nin 26.1.2022 tarihli ve 2021/9 E., 2022/4 K. sayılı Kararı ile ilgili hükmün (1) numaralı bendinde yer alan usul ve ve “… sıhren üçüncü dereceye kadar (bu derece dahil) hısımlar,…” ibareleri Anayasa’ya aykırı bulunarak iptal edilmiştir.

Söz konusu ibarelerin kamu yararı ile kişisel yarar arasındaki dengeyi bozmak suretiyle mülkiyet hakkının ve hak arama özgürlüğünün ölçüsüz biçimde sınırlandırılmasına neden olduğu ifade edilmiştir.

İptal kararı Resmî Gazete’de yayımlanmasından başlayarak dokuz (9) ay sonra yürürlüğe girecektir.

22 Mart 2022 tarihli ve 31786 sayılı Resmi Gazete’de yayımlanan, 16.12.2022 tarihli, 2021/52 E. ve 2021/97 K. sayılı Anayasa Mahkemesi Kararı ile de yine aynı hükümde yer alan “Karı ve koca ile…” ibaresinin Anayasa’ya aykırı olduğuna ve iptaline; bu kararın da Resmi Gazete’de yayımlanmasından başlayarak dokuz (9) ay sonra yürürlüğe girmesine karar verilmişti. Söz konusu kararın tam metnine buradan ulaşabilirsiniz.

Bahsi geçen kararın tam metnine buradan ulaşabilirsiniz.

Saygılarımızla,

Zümbül Hukuk ve Danışmanlık

info@zumbul.av.tr 

 


[1] Aşağıdaki tasarruflar bağışlama gibidir.

, evlat edinenle evlatlık arasında yapılan ivazlı tasarruflar,sıhren üçüncü dereceye kadar (bu derece dahil) hısımlar füru, usul ve Karı ve koca ile1.