Bultenler
 
                                                                         
                                                                         
                                                                         
                                                        Haftaya Dair Hukuki Gelişmeler
- Türk Gıda Kodeksi Belirli Gıdalardaki Perfloroalkil Bileşenlerinin Resmî Kontrolü İçin Numune Alma ve Analiz Metodu Kriterleri Tebliği (Tebliğ No: 2025/28) Yayımlanmıştır
Tarım ve Orman Bakanlığı tarafından Türk Gıda Kodeksi Belirli Gıdalardaki Perfloroalkil Bileşenlerinin Resmî Kontrolü İçin Numune Alma ve Analiz Metodu Kriterleri Tebliği (Tebliğ No: 2025/28) ("Tebliğ”) 21 Ekim 2025 tarihli ve 33054 sayılı Resmî Gazete’de yayımlanmıştır.
Tebliğ’de öne çıkan hususlar özetle aşağıdaki şekildedir;
- Tebliğ, Türk Gıda Kodeksi Yönetmeliği ile Türk Gıda Kodeksi Bulaşanlar Yönetmeliği'ne dayanılarak hazırlanmıştır.
- Tebliğ, Avrupa Birliğinin 24 Ağustos 2022 tarihli ve (AB) 2022/1428 sayılı belirli gıdalardaki perfloroalkil bileşenlerinin kontrolü için numune alma ve analiz metodu kriterlerini belirleyen Komisyon Uygulama Tüzüğü dikkate alınarak hazırlanmıştır. Böylece, Avrupa Birliği mevzuatıyla uyum sağlanmıştır.
- Tebliğ, perflorooktan sülfonik asit (PFOS), perflorooktanoik asit (PFOA), perflorononanoik asit (PFNA) ve perflorohekzan sülfonik asit (PFHxS) gibi belirli PFAS bileşenlerine ilişkin numune alma ve analiz yöntemlerini düzenlemektedir. Bu bileşenler için Türk Gıda Kodeksi Bulaşanlar Yönetmeliği’nin Ek-1’inde yer alan maksimum limitlerin kontrolü yapılacaktır. Numune alma ve analiz işlemleri, Tebliğ ekinde yer alan yöntemlere göre yürütülecektir. Ayrıca, bu işlemler Gıda ve Yemin Resmî Kontrollerine Dair Yönetmelik hükümleri saklı kalmak kaydıyla uygulanacaktır.
Tebliğ Resmi Gazete'de yayımlandığı tarihte yürürlüğe girmiştir.
Tebliğ’in tam metnine buradan ulaşabilirsiniz.
- TİTCK Tarafından Farmasötik Ürün Sertifikası Başvurularına İlişkin Kamuoyu Duyurusu Yayınlanmıştır
Türkiye İlaç ve Tıbbi Cihaz Kurumu (“TİTCK”) tarafından Farmasötik Ürün Sertifikası başvurularına ilişkin kamuoyu duyurusu (“Kamuoyu Duyurusu”) 21.10.2025 tarihinde TİTCK’in resmi internet sitesinde yayınlanmıştır.
Kamuoyu Duyurusu’nda özetle aşağıdaki hususlara değinilmiştir:
- TİTCK tarafından hazırlanan Farmasötik Ürün Sertifikası, Serbest Satış Sertifikası ve Sağlık & Serbest Satış Sertifikası Belgelerinin Düzenlenmesine İlişkin Kılavuz (“Kılavuz”) 15.10.2025 tarihinde yürürlüğe girmiştir
- Söz konusu sertifikalara ilişkin başvuruların Elektronik Başvuru ve Süreç Yönetim Sistemi (EBS-ESY) üzerinden elektronik ortamda yapılacağı ve elektronik imza ile imzalanacağı bildirilmiştir.
- Sertifikanın ilk sayfasında sertifika numarası, tarihi, doğrulama web adresi ve doğrulama kodu bilgileri yer alacaktır.
- 25.09.2025 tarihli Farmasötik Ürün Sertifikalandırma İşlemleri EBS-ESY Kullanıcı Rehberi güncellenmiş olup; giriş (s.1), 2.B.1. (s.5), 2.A.2. (s.13), 2.A.3. (s.14), 2.A.4. (s.14), 2.A.5. (s.15), 2.B.2. (s.20), birim formül (s.4, 12, 25), sertifika başvuru dokümanları (s.9, 17, 27) ve rapor ön izleme (s.9, 17, 23, 27) bölümleri revize edilmiştir.
- Başvurular yapılmadan önce aşağıdaki dokümanların dikkatle incelenmesi gerekmektedir:
- Farmasötik Ürün Sertifikası, Serbest Satış Sertifikası ve Sağlık & Serbest Satış Sertifikası Belgelerinin Düzenlenmesine İlişkin Kılavuz
- Farmasötik Ürün Sertifikalandırma İşlemleri EBS-ESY Kullanıcı Rehberi
- Uygulama Örnekleri
Kamuoyu Duyurusu’nun tam metnine buradan ulaşabilirsiniz.
- Rekabet Kurulu Tarafından Cam ve Geri Dönüşüm Sektöründe Faaliyet Gösteren Bazı Teşebbüsler Hakkında Yürütülen Soruşturma Sonuçlandırmıştır
Rekabet Kurulu (“Kurul”) tarafından cam ve geri dönüşüm sektöründe faaliyet gösteren bazı teşebbüslerin cam kırığı fiyatlarını tespit etmek, rekabeti kısıtlama amacı taşıyan bölge ve/veya müşteri paylaşımı yapmak ve rekabete hassas bilgi değişimi gerçekleştirmek suretiyle 4054 sayılı Kanun’un (“Kanun”) 4. maddesini ihlal edip etmediğinin tespiti amacıyla yürütülen iki ayrı soruşturma sonuçlandırılmıştır.
Kurul’un 25-39/927-542 sayılı kararı ile;
- 04.06.2024 tarihli, 24-24/593-M sayılı Kurul kararı kapsamında yürütülen soruşturma neticesinde 16.10.2025 tarihinde, taahhüt paketinin 1. maddesinde yer alan “işlenmemiş düz cam alımlarının sınırlandırılmasına” ilişkin yükümlülük ile 5. maddesinde yer alan “işlenmemiş cam ürünlerinin alımlarının sınırlandırılmasına yönelik taahhüt maddelerini işlevsiz hale getirebilecek her türlü işlemden kaçınılması” na ilişkin yükümlülüğe aykırı hareket etmesi nedeniyle teşebbüs ile iştirakinden oluşan ekonomik bütünlüğe 3.154.657.221,00-TL idari para cezası uygulanmasına karar verilmiştir.
Kurul’un 25-39/928-543 sayılı kararı ile;
- İki teşebbüsün cam kırığı fiyatlarını tespit etmek, rekabeti kısıtlama amacı taşıyan bölge ve/veya müşteri paylaşımı yapmak ve rekabete hassas bilgi değişimi gerçekleştirmek suretiyle Kanun’un 4. maddesini ihlal ettiğine karar verilmiştir.
- Kurul’un 04.06.2024 tarihli ve 24-24/593-M sayılı kararı ile yürütülen soruşturma kapsamında ilgili teşebbüs hakkında alınan 16.10.2025 tarihli ve 25-39/927-542 sayılı karar uyarınca süreli idari para cezası uygulanmış olması nedeniyle “ne bis in idem” (aynı fiil nedeniyle iki kez cezalandırma yasağı) ilkesi gereğince idari para cezası verilmemesine karar verilmiştir.
- Diğer teşebbüse ise 1.947.469,47-TL idari para cezası verilmesine karar verilmiştir.
Kararların tam metnine buradan ulaşabilirsiniz.
Ticaret Bakanlığı tarafından yürütülen denetimler sonucunda, 2025 yılının ilk dokuz ayında geçen yılın aynı dönemine göre %114 artışla toplam 8,8 milyar TL tutarında ek tahakkuk ve para cezası kararı düzenlendiğine ilişkin kamuoyu duyurusu 22.10.2025 tarihinde Ticaret Bakanlığının resmi sosyal medya hesaplarında yayınlanmıştır.
Bu kapsamda, 2025 yılının ilk dokuz ayında:
- Sonradan kontrol denetimleri sonucunda geçen yıla göre %32 artışla 1,6 milyar TL,
- İkincil kontrol incelemeleri neticesinde ise %149 artışla 7,2 milyar TL
olmak üzere toplam 8,8 milyar TL ek tahakkuk ve para cezası kararı düzenlenmiştir.
5.503 firma tarafından tescil edilen 51.649 gümrük beyannamesine ilişkin olarak düzenlenen ek tahakkuk ve para cezası kararları, geçen yılın aynı dönemine göre %14 artış göstermiştir.
Kamuoyu duyurusunun tam metnine buradan ulaşabilirsiniz.
- Ticaret Bakanlığı Tarafından Ayakkabı, Oyuncak ve Saraciye Ürünlerinin Türkiye’ye Posta ve Hızlı Kargo Yoluyla Getirilmesine Yönelik Kısıtlamalar Getirilmiştir
Ticaret Bakanlığı tarafından gerçekleştirilen denetimler ve laboratuvar incelemeleri sonucunda, insan sağlığını korumak ve tüketicilerin güvenli ürünlere ulaşmasını sağlamak amacıyla yüksek risk taşıdığı belirlenen ayakkabı, oyuncak ve saraciye ürünlerinin posta veya hızlı kargo yoluyla Türkiye’ye girişine kısıtlama getirildiğine ilişkin kamuoyu duyurusu 21.10.2025 tarihinde Ticaret Bakanlığının resmi sosyal medya hesaplarında yayınlanmıştır.
Ticaret Bakanlığı'na bağlı, Ürün Güvenliği ve Denetimi Genel Müdürlüğü ile Tüketicinin Korunması ve Piyasa Gözetimi Genel Müdürlüğü tarafından gerçekleştirilen incelemeler kapsamında:
- 182 adet ürün incelenmiş, bunlardan 148’i (%81) ürün güvenliği kriterlerini karşılamadığı ve mevzuata aykırı olduğu tespit edilmiştir.
- Ayakkabı, oyuncak ve saraciye ürünlerinde yasal sınırların üzerinde fitalat, kurşun, kadmiyum ve PAH’lar gibi toksik maddelere rastlanmıştır.
Yüksek risk taşıdığı belirlenen ayakkabı, oyuncak ve saraciye ürünlerinin, posta veya hızlı kargo taşımacılığı yoluyla "basitleştirilmiş gümrük beyannamesi” kapsamında Türkiye’ye getirilmesi kısıtlanmıştır. Söz konusu düzenleme, 20 Ekim 2025 tarihli ve 2025/11 sayılı Genelge ile yürürlüğe girmiştir.
Kamuoyu duyurusunun tam metnine buradan ulaşabilirsiniz.
- Ticaret Bakanlığı Tarafından İkinci El Motorlu Kara Taşıtı Ticaretine İlişkin Düzenleme ve Denetim Faaliyetlerine İlişkin Kamuoyu Duyurusu Yayınlanmıştır
Ticaret Bakanlığı (“Bakanlık”) tarafından, ikinci el motorlu kara taşıtı ticaretinde kayıt dışı faaliyetlerin önlenmesi ve tüketici mağduriyetlerinin giderilmesi amacıyla yürütülen denetim ve düzenleme çalışmalarına ilişkin kamuoyu duyurusu 27.10.2025 tarihinde yayınlanmıştır.
Kamuoyu duyurusunda özetle aşağıdaki hususlara yer verilmiştir:
- İkinci el motorlu kara taşıtı ticaretinin güvenli ve şeffaf bir hukuki zeminde yürütülebilmesi için bu alanda ticari faaliyette bulunan işletmelerin Bakanlık’tan “Yetki Belgesi” almalarının yasal bir zorunluluk olduğu vurgulanmıştır.
- Bu çerçevede duyuru tarihi itibarıyla 79.113 işletmeye söz konusu belgenin tanzim edildiği bilgisine yer verilmiştir.
- Bakanlıkça yürütülen denetimler neticesinde, Yetki Belgesi bulunmaksızın ikinci el motorlu kara taşıtı ticareti yaptığı tespit edilen 113 gerçek ve tüzel kişiye, toplam 102 milyon TL tutarında idari para cezası uygulanmıştır.
- 2025 yılı içerisinde yetkisiz ticari faaliyette bulunduğu belirlenen toplam 217 gerçek ve tüzel kişiye uygulanan idari para cezası tutarının ise 174 milyon TL’ye ulaştığı ifade edilmiştir.
- Ayrıca, Bakanlık’ın sektörde adil ve güvenli bir piyasa yapısının tesis edilmesi, haksız ticari uygulamaların ve tüketici mağduriyetlerinin önlenmesi hedefleri doğrultusunda hayata geçirilen düzenleme ve denetim faaliyetlerine devam edeceği belirtilmiştir.
Kamuoyu duyurusunun tam metnine buradan ulaşabilirsiniz.
- KVKK Tarafından Giyim Sektöründe Faaliyet Gösteren Bir Şirkete Ait Veri İhlali Bildirimine İlişkin 21 Ekim 2025 Tarihli Kamuoyu Duyurusu Yayınlanmıştır
Kişisel Verileri Koruma Kurulunun (“Kurul”) 21.10.2025 tarihli Kararı ile giyim sektöründe faaliyet gösteren bir şirkete ait veri ihlali bildirimi Kişisel Verileri Koruma Kurumunun (“Kurum”) resmi internet sayfasında ilan edilmiştir.
Söz konusu ihlal, 6698 sayılı Kişisel Verilerin Korunması Kanunu’nun (“Kanun”) “Veri güvenliğine ilişkin yükümlülükler” başlıklı 12. maddesinin (5) numaralı fıkrası doğrultusunda, bildirim yükümlülüğü kapsamında, veri sorumlusu tarafından Kurum’a bildirilmiştir.
Veri ihlali bildiriminde özetle;
- İhlalin 06.10.2025-10.10.2025 tarihleri arasında gerçekleştiği ve 10.10.2025 tarihinde tespit edildiği,
- Veri sorumlusunun kullandığı dijital pazarlama e-posta sistemi platformunun API’sine erişim için kullanılan bir yönetici kimlik bilgisinin sızdırılması sonucu, müşteri verilerine yetkisiz erişim sağlanmasıyla ihlalin gerçekleştiği,
- Siber saldırının şirketin İspanya merkezine gerçekleştirildiği ve Türk vatandaşları da dahil olmak üzere global düzeyde tüm müşterilerin kişisel verilerine yetkisiz olarak erişildiği,
- İhlalden müşterilere ait ad (soyad verisi hariç), ülke, posta kodu, telefon numarası ve e-posta adresi bilgilerinin etkilendiği,
- Türkiye’de 4.349.620 ilgili kişinin veri ihlalinden etkilendiği,
- İlgili kişilerin veri ihlali ile ilgili olarak e-posta, çağrı merkezi ve sohbet robotu iletişim araçları üzerinden bilgi alabilecekleri
bilgilerine yer verilmiştir.
Söz konusu kamuoyu duyurusunun tam metnine buradan ulaşabilirsiniz.
- KVKK Tarafından E-Ticaret ve Tekstil Sektöründe Faaliyet Gösteren Bir Şirkete Ait Veri İhlali Bildirimine İlişkin 21 Ekim 2025 Tarihli Kamuoyu Duyurusu Yayınlanmıştır
Kişisel Verileri Koruma Kurulunun (“Kurul”) 21.10.2025 tarihli Kararı ile e-ticaret ve tekstil sektöründe faaliyet gösteren bir şirkete ait veri ihlali bildirimi Kişisel Verileri Koruma Kurumunun (“Kurum”) resmi internet sayfasında ilan edilmiştir.
Söz konusu ihlal, 6698 sayılı Kişisel Verilerin Korunması Kanunu’nun (“Kanun”) “Veri güvenliğine ilişkin yükümlülükler” başlıklı 12. maddesinin (5) numaralı fıkrası doğrultusunda, bildirim yükümlülüğü kapsamında, veri sorumlusu tarafından Kurum’a bildirilmiştir.
Veri ihlali bildiriminde özetle;
- 15.10.2025 tarihinde tespit edilen ihlalin ne zaman başladığının henüz kesin olarak belirlenemediği,
- Veri sorumlusuna bazı müşteriler tarafından iletilen şüpheli işlem bildirimleri üzerine yapılan inceleme sonucunda, bir yönetici hesabına yetkisiz erişim sağlandığı ve bu hesap üzerinden internet sitesine kod eklendiğinin tespit edildiği,
- İhlalden etkilenen ilgili kişi gruplarının aboneler/üyeler ile müşteriler ve potansiyel müşteriler olduğu,
- İhlal kapsamında ilgi kişilerin iletişim, konum ve finansal bilgilerinin etkilendiği,
- İlgili kişilerin veri ihlali hakkında şirketin internet adresi, SMS bildirimleri ve şirketin info uzantılı e-posta adresi aracılığıyla bilgi alabileceği
bilgilerine yer verilmiştir.
Söz konusu kamuoyu duyurusunun tam metnine buradan ulaşabilirsiniz.
- KVKK Tarafından Bir Golf Kulübüne Ait Veri İhlali Bildirimine İlişkin 21 Ekim 2025 Tarihli Kamuoyu Duyurusu Yayınlanmıştır
Kişisel Verileri Koruma Kurulunun (“Kurul”) 21.10.2025 tarihli Kararı ile bir golf kulübüne ait veri ihlali bildirimi Kişisel Verileri Koruma Kurumunun (“Kurum”) resmi internet sayfasında ilan edilmiştir.
Söz konusu ihlal, 6698 sayılı Kişisel Verilerin Korunması Kanunu’nun (“Kanun”) “Veri güvenliğine ilişkin yükümlülükler” başlıklı 12. maddesinin (5) numaralı fıkrası doğrultusunda, bildirim yükümlülüğü kapsamında, veri sorumlusu tarafından Kurum’a bildirilmiştir.
Veri ihlali bildiriminde özetle;
- İhlalin, 15.10.2025 tarihinde veri sorumlusuna ait bilgisayarda fidye talebi içeren bir mesajın tespit edilmesiyle fark edildiği,
- Bilgisayarda bulunan dosyalarda şifreleme işleminin yeterince etkin uygulanmadığı,
- İhlalden etkilenen ilgili kişi grubunun aboneler/üyelerden oluştuğu,
- Etkilenen kişisel verilerin kimlik bilgileri (T.C. No), iletişim bilgileri (e-posta, cep telefonu veya ofis telefonu), adres bilgisi, özlük bilgileri (medeni durum, adli sicil kaydı) ve mesleki deneyim bilgileri olduğu,
- İhlalden etkilenen kişi sayısının henüz kesin olarak belirlenemediği ve çalışmaların devam ettiği
bilgilerine yer verilmiştir.
Söz konusu kamuoyu duyurusunun tam metnine buradan ulaşabilirsiniz.
- Millî Eğitim Bakanlığı Tarafından Yapay Zekâ Uygulamaları Etik Kurulu Yönergesi Yayınlanarak Yürürlüğe Girmiştir
Millî Eğitim Bakanlığı (“Bakanlık”) tarafından yapay zekâ projelerinin etik ilkelere uygun şekilde yürütülmesini sağlamak amacıyla hazırlanan Yapay Zekâ Uygulamaları Etik Kurulu Yönergesi (“Yönerge”) 23 Ekim 2025 tarihinde yayınlanarak yürürlüğe girmiştir.
Yönerge’de özetle aşağıdaki hususlar vurgulanmıştır:
- Yönerge’deki düzenlemeler 17 Haziran 2025 tarihinde uygulamaya alınan Eğitimde Yapay Zekâ Politika Belgesi ve Eylem Planı (2025-2029) kapsamında hazırlanmıştır.
- Yönergenin amacı, Bakanlık nezdinde yürütülen yapay zekâ uygulamalarına ilişkin etik ilkeleri belirlemek, bu ilkelerin uygulanmasını izlemek ve değerlendirmektir.
 Bu doğrultuda; Yapay Zekâ Uygulamaları Etik Üst Kurulu, İl/İlçe Kurulları, Okul Yapay Zekâ Etiği Ekipleri gibi çok katmanlı bir etik yapılanma öngörülmüştür.
- Yönerge hükümleri, Bakanlık’ın eğitim, öğretim ve yönetim süreçlerindeki tüm yapay zekâ tabanlı uygulamaları ve bu süreçlerde yer alan tüm kullanıcıları kapsamaktadır.
- Yönerge, 1739 sayılı Millî Eğitim Temel Kanunu ile 6698 sayılı Kişisel Verilerin Korunması Kanunu’na dayanılarak hazırlanmıştır.
- Yönerge ile merkezi denetim organı olarak kurulan Yapay Zekâ Uygulamaları Etik Üst Kurulu, Talim ve Terbiye Kurulu Başkanının başkanlığında, Yenilik ve Eğitim Teknolojileri Genel Müdürünün doğal üyeliğiyle toplam 11 üyeden oluşacaktır.
- Kurul bünyesinde; Bakanlık’ın farklı genel müdürlüklerinden temsilciler, kamu kurumları, akademi, özel sektör ve sivil toplumdan üç üye görevlendirilecektir.
- Üst Kurul, Eğitimde Yapay Zekâ Uygulamaları Etik Kılavuzunun hazırlanması, etik ilkelere ilişkin farkındalık oluşturma faaliyetlerinin yürütülmesi, İl/İlçe Kurullarının kararlarına karşı yapılan itirazların karara bağlanması ve etik ilkelere aykırılık tespiti hâlinde ilgili yapay zekâ uygulamasını durdurma ve gerekli idari işlemleri başlatma gibi yetki ve sorumluluklarla donatılmıştır.
- Kişisel verilerin işlenmesi ve korunmasına ilişkin tüm süreçlerde 6698 sayılı Kanun’a tam uyum sağlanması zorunlu tutulmuştur. Ayrıca, öğretmenlerin yapay zekâ uygulamalarına katılımı öncesinde “Etik Beyan Formu” doldurmaları esas olacaktır.
- İhlal Bildirimi ve İtiraz Süreçleri kapsamında, etik ilkelere aykırılık iddialarına ilişkin bildirimlerin öncelikle ilgili okula yapılacağı düzenlenmiştir. Okul Yapay Zekâ Etiği Ekibi, bildirimi 15 gün içinde inceleyerek karara bağlayacaktır. Okul ekibi kararına karşı yapılan itirazlar İl/İlçe Kuruluna, İl/İlçe Kurulu kararına karşı yapılan itirazlar ise Üst Kurul’a yöneltilecektir. Üst Kurul, itiraz tarihinden itibaren bir ay içinde alt komisyon inceleme raporu doğrultusunda karar verecektir.
- Etik ihlal tespiti hâlinde, ilgili yapay zekâ uygulamasının durdurulması ve gereğinin yapılması için ilgili birimlere bildirim yapılması gerekecektir.
Bakanlık tarafından konuya ilişkin yayınlanan duyurunun tam metnine buradan ulaşabilirsiniz.
Yönerge’nin tam metnine buradan ulaşabilirsiniz.
- Millî Eğitim Bakanlığı Tarafından Eğitimde Yapay Zekâya Yönelik Etik Tavsiyeler Yayımlanmıştır
Millî Eğitim Bakanlığı (“Bakanlık”) tarafından eğitim alanında yapay zekâ teknolojilerinin etik, kapsayıcı ve insan odaklı kullanımına rehberlik etmek amacıyla hazırlanan Yapay Zekâ Etiği Tavsiyeleri kitapçığı (“Kitapçık”) 25.10.2025 tarihinde Bakanlık’ın resmi internet sitesinde yayınlanmıştır.
Kitapçık’ta, eğitimde yapay zekâ kullanımına ilişkin etik ilkeler belirlenmiş; öğrenciler, öğretmenler, veliler, yöneticiler ve geliştiriciler dâhil tüm paydaşlar için temel tavsiyeler ortaya konulmuştur.
Kitapçık’ta yer alan başlıca tavsiyeler aşağıdaki gibidir:
- Genel İlkeler
- Yapay zekâ uygulamalarında bireylerin temel hak ve özgürlüklerine saygı gösterilmesi esastır.
- Kişisel verilerin işlenmesinde hukuka uygunluk, dürüstlük, ölçülülük, şeffaflık ve güvenlik ilkelerine riayet edilmelidir.
- Özellikle sağlık ve biyometrik veriler gibi özel nitelikli veriler için en yüksek güvenlik önlemleri alınmalıdır.
- Yapay zekâ destekli kararların insan denetiminden bağımsız uygulanmaması; kritik süreçlerde mutlaka insan onayı mekanizmasının bulunması gerekmektedir.
- Geliştiriciler, Üreticiler ve Servis Sağlayıcılar İçin Tavsiyeler
- Veri minimizasyonu ilkesi benimsenmeli, gereksiz veri toplanmamalıdır.
- Sistemler “gizliliğin tasarımı” (privacy by design) anlayışıyla geliştirilmeli ve Mahremiyet Etki Değerlendirmesi yapılmalıdır.
- Algoritmaların açıklanabilir ve şeffaf olması; kullanıcıların karar sonuçlarına itiraz hakkının tanınması gerekmektedir.
- Çocuklara yönelik platformlar, gelişim düzeylerine uygun biçimde tasarlanmalı ve uygunsuz içeriklere karşı koruma mekanizmaları içermelidir.
- Tüm öğrenciler için erişilebilirlik sağlanmalı, özel eğitim gereksinimi bulunan çocuklar için kapsayıcı çözümler sunulmalıdır.
- Kullanıcılar İçin Tavsiyeler
- Öğrenciler, kişisel verilerini korumalı, yalnızca gerekli bilgileri paylaşmalı ve yanlış içeriklerle karşılaştığında öğretmenine veya ailesine bildirmelidir.
- Öğretmenler, yapay zekâ sistemlerinin veri işleme süreçlerini öğrenmeli, öğrencilere açıklamalı ve nihai değerlendirmelerde kendi pedagojik denetimini sürdürmelidir.
- İdareciler, okul genelinde etik ilkelere dayalı bir yapay zekâ politikası oluşturmalı, sistemlerin düzenli olarak test edilmesini sağlamalı ve insan onayını zorunlu kılmalıdır.
- Veliler çocuğun kullandığı yapay zekâ platformlarının amaçlarını ve veri toplama yöntemlerini öğrenmeli, çocuğun yalnızca gerekli bilgileri paylaşmasını gözetmelidir.
Kitapçık’ın tam metnine buradan ulaşabilirsiniz.
Bakanlık tarafından konuya ilişkin yapılan kamuoyu duyurusunun tam metnine buradan ulaşabilirsiniz.
- Cumhurbaşkanı Kararları ile Tütün Ürünleri ve Taşınabilir Telsiz Telefon Cihazlarına Uygulanan Özel Tüketim Vergisi Oranları Yeniden Düzenlenmiştir
4760 sayılı Özel Tüketim Vergisi Kanunu’nun (“Kanun”) 12. maddesi uyarınca hazırlanan iki ayrı Cumhurbaşkanı Kararı (Karar Sayısı: 10520 ve 10521) 24.10.2025 tarihli ve 33057 sayılı Resmî Gazete’de yayımlanmıştır.
I. Tütün Ürünleri ÖTV Oranları ve Tutarlarının Yeniden Belirlenmesi (Karar Sayısı: 10520)
4760 sayılı Kanun’un eki (III) sayılı listenin (B) cetvelinde yer alan bazı mallara uygulanan özel tüketim vergisi oranları ile asgari maktu ve maktu vergi tutarlarının yeniden belirlenmesine karar verilmiştir.
Bu kapsamda, G.T.İ.P. No 2402.20’de yer alan "Tütün içeren sigaralar" ve G.T.İ.P. No 24.03’te yer alan "Diğer mamul tütün ve mamul tütün yerine geçen maddeler" gibi ürünlerin vergilendirilmesi yeniden tespit edilmiştir.
Yeniden belirlenen vergi unsurlarına göre:
- Tütün içeren sigaralar (2402.20) için vergi oranı %45 olarak tespit edilmiş, asgari maktu vergi tutarı 1,9750 TL ve maktu vergi tutarı ise 16,0000 TL olarak belirlenmiştir.
- Tütün yerine geçen maddelerden yapılmış sigaralar ve diğer mamul tütün ürünleri için de aynı şekilde %45 vergi oranı ile 1,9750 TL asgari maktu ve 16,0000 TL maktu vergi tutarları uygulanmasına karar verilmiştir.
II. Taşınabilir Telsiz Telefon Cihazları ÖTV Matrahlarının Yeniden Tespiti (Karar Sayısı: 10521)
Aynı Kanun’a ekli (IV) sayılı listede yer alan belirli malların özel tüketim vergisi oranlarına esas matrahları yeniden düzenlenmiştir.
Bu düzenleme, G.T.İ.P. No 8517.12.00.00.11’de sınıflandırılan "Alıcısı bulunan verici portatif (Cellular) telsiz telefon cihazlarını" kapsamaktadır. Bu cihazlara uygulanacak ÖTV oranı, matrah limitlerine göre kademeli olarak belirlenmiştir:
- Özel tüketim vergisi matrahı 4.500 TL'yi aşmayanlar için ÖTV oranı %25 olarak belirlenmiştir.
- Özel tüketim vergisi matrahı 4.500 TL'yi aşıp, 9.000 TL'yi aşmayanlar için ÖTV oranı %40 olarak tespit edilmiştir.
- Bu limitlerin dışında kalan diğerleri (matrahı 9.000 TL’yi aşanlar) için ise ÖTV oranı %50 olarak uygulanacaktır.
Söz konusu Cumhurbaşkanı Kararları Resmi Gazete’de yayımlandığı tarih itibariyle yürürlüğe girmiştir.
10520 sayılı Cumhurbaşkanı Kararı’nın tam menine buradan ulaşabilirsiniz.
10521 sayılı Cumhurbaşkanı Kararı’nın tam menine buradan ulaşabilirsiniz.
- Hukuk Muhakemeleri Kanunu Gider Avansı Tarifesi Yayımlanmıştır
Adalet Bakanlığı (“Bakanlık”) tarafından hazırlanan Hukuk Muhakemeleri Kanunu Gider Avansı Tarifesi (“Tarife”) 28 Ekim 2025 tarihli ve 33061 sayılı Resmî Gazete’de yayımlanmıştır.
Tarife’de öne çıkan düzenlemeler aşağıda özetlenmiştir:
- Davacı tarafından dava açılırken, bu Tarifede belirtilen gider avansının mahkeme veznesine yatırılması zorunlu tutulmuştur.
- Gider avansı, her türlü tebligat ücreti ile posta ücretleri gibi masrafları kapsayacak şekilde belirlenmiştir.
- Davacı, taraf sayısının beş katı tutarında tebligat ücreti ile diğer iş ve işlemler için 530 TL toplamını avans olarak ödeyecektir.
- Gider avansının kullanılmayan kısmı, hükmün kesinleşmesinden sonra davacıya iade edilecektir. Hesap numarası bildirilmiş olması hâlinde iade elektronik ortamda yapılacaktır.
- Hesap numarası bildirilmemiş ise masrafı avanstan karşılanmak suretiyle PTT merkez ve işyerleri vasıtasıyla adreste ödemeli olarak gönderilecektir.
- Geçici hukuki koruma taleplerine ilişkin olarak alınan gider avansının kullanılmayan kısmı ise karar sonrasında talep üzerine iade edilebilecektir.
- 23 Ekim 2024 tarihli ve 32701 sayılı Resmî Gazete’de yayımlanan önceki Tarife yürürlükten kaldırılmıştır.
Tarife, Resmi Gazete’de yayımlandığı tarih itibariyle yürürlüğe girmiştir.
Tarife’nin tam metnine buradan ulaşabilirsiniz.
- Hukuk Muhakemeleri Kanunu Hakem Ücret Tarifesi Yayımlanmıştır
Adalet Bakanlığı (“Bakanlık”) tarafından hazırlanan Hukuk Muhakemeleri Kanunu Hakem Ücret Tarifesi (“Tarife”) 28.10.2025 tarihli ve 33061 sayılı Resmî Gazete’de yayımlanmıştır.
Tarife ile öne çıkan düzenlemeler aşağıdaki şekildedir:
- Hakem ücretinin, tahkim davasının açıldığı tarihten itibaren nihai karar verilinceye kadar yapılan tüm iş ve işlemleri kapsadığı hükme bağlanmıştır.
- Başkanın ücreti, hakemlere ödenecek ücretin yüzde on fazlası olarak belirlenmiştir.
- Hakem veya hakem kurulunun görevinin belirli nedenlerle sona ermesi hâlinde, ücret tablosunda yazılı ücretin yarısına hükmedileceği düzenlenmiştir.
- Davanın geri alınması, konusuz kalması, feragat, kabul veya sulh hâllerinde; delil sunma süresi verilmeden önce sona eren uyuşmazlıklar için ücretin yarısına, sonrasında sona erenler için ise tamamına hükmolunacağı belirtilmiştir.
- Hakem ücretinin tayininde, hüküm tarihindeki yürürlükte olan tarifenin esas alınacağı düzenlenmiştir.
- Tarife’de yer alan ücret tablosuna göre, uyuşmazlık konusu değere göre tek hakem ve birden fazla hakem için uygulanacak oranlar aşağıdaki gibi belirlenmiştir:
- 23 Ekim 2024 tarihli ve 32701 sayılı Resmî Gazete’de yayımlanan önceki Tarife yürürlükten kaldırılmıştır.
Tarife Resmi Gazete’de yayımlandığı tarih itibariyle yürürlüğe girmiştir.
Tarife’nin tam metnine buradan ulaşabilirsiniz.
- Hukuk Muhakemeleri Kanunu Tanık Ücret Tarifesi Yayımlanmıştır
Adalet Bakanlığı (“Bakanlık”) tarafından hazırlanan Hukuk Muhakemeleri Kanunu Tanık Ücret Tarifesi (“Tarife”) 28.10.2025 tarihli ve 33061 sayılı Resmî Gazete’de yayımlanmıştır.
Tarife ile öne çıkan düzenlemeler aşağıdaki şekildedir:
- Tarife, 6100 sayılı Hukuk Muhakemeleri Kanunu (“Kanun”) gereğince tanıklara ödenecek ücret ve giderlerin miktarı ile bu ödemelere ilişkin usul ve esasları düzenlemektedir.
- Tanığa, tanıklık nedeniyle kaybedilen zamanla orantılı olarak 130 TL ile 200 TL arasında ücret ödenmesi hükme bağlanmıştır.
- Tanığın, hazır bulunabilmek için seyahat etmesi gerektiği hâllerde yol, konaklama ve beslenme giderlerinin karşılanacağı düzenlenmiştir.
- Tanığa ödenecek ücret ve giderlerin her türlü vergi, resim ve harçtan muaf olduğu belirtilmiştir.
- 23 Ekim 2024 tarihli ve 32701 sayılı Resmî Gazete’de yayımlanan önceki Tarife yürürlükten kaldırılmıştır.
Tarife, Resmi Gazete’de yayımlandığı tarih itibariyle yürürlüğe girmiştir.
Tarife’nin tam metnine buradan ulaşabilirsiniz.
Saygılarımızla,
Zümbül Hukuk ve Danışmanlık
İnternet sitemizde bulunan her türlü bilgi ve belge Avukatlık Kanunu ve ilgili diğer mevzuat ile Türkiye Barolar Birliği’nin Avukatlık Meslek Kuralları dikkate alınarak Zümbül Hukuk ve Danışmanlık tarafından yalnızca genel bilgilendirme amacıyla hazırlanmış olup, bu yayınlarda kesinlikle reklam ve/veya ticari amaç güdülmemiştir. İnternet sitemizdeki her türlü bilgi ve belge genel geçer nitelikte olup hiçbir suretle bu yayınların eksiksiz, doğru, güncel ve güvenilir olduğu garanti ve taahhüt edilmemektedir. İnternet sitemizde yer verilen yayınlardaki bilgilerle ilgili olarak bir avukata/uzmana danışmadan söz konusu bilgi ve belgelere dayanılarak hareket edilmemelidir. İnternet sitemizdeki yayınlarda yer verilen linkler kamuya açık kaynaklardan elde edilerek yalnızca ziyaretçilerin diğer bilgi ve belgelere ulaşmasını kolaylaştırmak amacıyla bulunmaktadır. Bu linkler hiçbir şekilde link verilen kişi, kurum ve kuruluşları tavsiye ve/veya onay anlamına gelmemektedir. İnternet sitemizdeki yayınlar hiçbir şekilde hukuki danışmanlık sunulması veya internet sitemize herhangi bir suretle ulaşan ziyaretçiler ile avukat-müvekkil ilişkisi oluşturulduğu anlamına gelmemektedir. İnternet sitemizdeki tüm içerikler Zümbül Hukuk ve Danışmanlık mülkiyetindedir ve hiçbir içerik yazılı izin alınmaksızın kopyalanamaz, çoğaltılamaz ve atıf yapılmadan kullanılamaz.
 Türkçe
 Türkçe English
 English