Haftaya Dair Hukuki Gelişmeler

 

  1. Türkiye İlaç ve Tıbbi Cihaz Kurumu Tarafından Tıbbi Cihaz Alanında Faaliyet Gösteren ve Mevzuata Aykırı Belge Düzenlediği İçin Yaptırım Uygulanan Kuruluşlar Kamuoyuna Duyurulmuştur

 

Türkiye İlaç ve Tıbbi Cihaz Kurumu Tıbbi Cihaz Onaylanmış Kuruluş ve Klinik Araştırmalar Daire Başkanlığı (“TCOKKA”) tarafından tıbbi cihaz alanında faaliyet gösteren uygunluk değerlendirme kuruluşları ve bunlar arasından görevlendirilen onaylanmış kuruluşlardan Türkiye’de yerleşik olan ve mevzuata aykırı faaliyette bulunduğu tespit edilenler 20.11.2024 tarihinde resmi internet sitesinde kamuoyuna duyurulmuştur.

Uygunluk Değerlendirme Kuruluşları ve Onaylanmış Kuruluşlar Yönetmeliği uyarınca tıbbi cihaz alanında faaliyet gösteren uygunluk değerlendirme kuruluşları ve bunlar arasından görevlendirilen onaylanmış kuruluşların faaliyetleri TCOKKA tarafından değerlendirmeye tabi tutulmuştur.

Firma Adı

Yaptırım Gerekçesi

Belcert Uluslararası Belgelendirme

(AŞAN Danışmanlık)

 

  • Yalnızca imalatçı veya yetkili temsilci tarafından düzenlenebilecek uygunluk beyanını düzenlemek.
  • Yetkili otoriteye faaliyet alanı ile ilgili bildirimde bulunmamak.

 

NVA Quality Certification

  • Yalnızca imalatçı veya yetkili temsilci tarafından düzenlenebilecek uygunluk beyanını düzenlemek.
  • Yetkili otoriteye faaliyet alanı ile ilgili bildirimde bulunmamak.

TCOKKA tarafından yapılan değerlendirmeler sonucunda mevzuata aykırı davrandığı tespit olunan kuruluşlar ve bu kuruluşlara uygulanan yaptırımların gerekçesi aşağıdaki şekilde belirtilmiştir.

Kamuoyu duyurusunun tam metnine buradan ulaşabilirsiniz.

 

  1. Türkiye İlaç ve Tıbbi Cihaz Kurumu Tarafından Klinik Araştırma Taraflarına İlişkin Kamuoyu Duyurusu Yayınlanmıştır

 

Türkiye İlaç ve Tıbbi Cihaz Kurumu (“TİTCK” veya “Kurum”) Klinik Araştırmalar Dairesi Başkanlığı (“Başkanlık”) tarafından ICH GCP E6 (R3) Ek 2 Taslak Kılavuzu Hakkında kamuoyu duyurusu 22/11/2024 tarihinde Kurum’un resmi internet sitesinde yayınlanmıştır.

İlgili duyuruda ICH (Uluslararası İlaç Uyum Konseyi) tarafından GCP E6(R3) Ek 2 taslak Kılavuzu (“Kılavuz”) olan "İyi Klinik Uygulamaları” nın tamamlanmış olduğu ve kamu görüşüne açıldığı, Türkiye adına görüşlerin ICH sekretaryasına Kurum tarafından iletileceği, ilgili Kılavuz hakkındaki görüşlerin 31 Ocak 2025 tarihine kadar resmi yazı ve kad@titck.gov.tr adresine e-posta ile Kurum’a iletilmesi gerektiği belirtilmiştir.

Görüşlerin Türkçe hazırlanması ve duyuruda yer alan tablo şeklinde iletilmesi gerekmektedir.

İlgili duyurunun tam metnine buradan ulaşabilirsiniz.

 

  1. Beşerî Tıbbi Ürünlerin ve Özel Tıbbi Amaçlı Gıdaların Piyasa Kontrolü Hakkında Yönetmelik Yayımlanmıştır

 

Türkiye İlaç ve Tıbbi Cihaz Kurumu (“Kurum”) tarafından hazırlanan, Beşerî Tıbbi Ürünlerin ve Özel Tıbbi Amaçlı Gıdaların Piyasa Kontrolü Hakkında Yönetmelik ("Yönetmelik") 21.11.2024 tarihli ve 32729 sayılı Resmî Gazete’de yayımlanmıştır.

Yönetmelik’ e göre;

  • Yönetmelik’in amacı; Kurum tarafından ruhsatlandırılmış veya izin verilmiş beşerî tıbbi ürünler ile özel tıbbi amaçlı gıdaların piyasada istenen etkililik, güvenlilik ve kalitede bulunmasını temin etmek amacıyla yapılacak piyasa kontrol faaliyetlerinin planlanması, yürütülmesi ve değerlendirilmesinde uygulanacak usul ve esaslar ile görev, yetki ve sorumlulukları belirlemektir.
  • Yönetmelik, Kurum tarafından ruhsatlandırılmış veya izin verilmiş beşerî tıbbi ürünler ve bunların üretiminde kullanılan etkin maddeler ile özel tıbbi amaçlı gıdaların piyasa kontrol faaliyetlerine yönelik iş ve işlemleri kapsamakta olup majistral ilaçları kapsamamaktadır.
  • Yönetmelik kapsamına giren ürünlere ilişkin piyasa kontrol programının oluşturulması hakkında risk parametreleri doğrultusunda bilimsel ve/veya idari değerlendirme yapmak amacıyla Piyasa Kontrol Planlama Kurulu kurulmuştur.
  • Piyasa Kontrol Planlama Kurulu tarafından risk parametreleri esas alınarak piyasa kontrol programına alınacak ürünler ve etkin maddeler belirlenecektir.
  • Ürünlerin ve etkin maddelerin numunelerinin kabulünden, numunelerin inceleme ve analizlerinin yapılması veya yaptırılmasından, analiz raporlarının hazırlanmasından Ulusal Kontrol Laboratuvarı sorumlu olacaktır.
  • Piyasa kontrolleri sonucunda hatalı olduğu tespit edilen ürünler için Kurumca yapılan uyarıların dikkate alınmaması ve hatalı ürün üretimine devam edilmesi halinde ilgili yönetmelikler gereğince işlem yapılacaktır.

 

  • 1/6/2023 tarihli ve 32208 sayılı Resmî Gazete ‘de yayımlanan Beşeri Tıbbi Ürünlerin Piyasa Kontrolü Yönetmeliği yürürlükten kaldırılmıştır.

Yönetmelik Resmî Gazete’de yayımlandığı tarihte yürürlüğe girmiştir.

Yönetmelik’in tam metnine  buradan ulaşabilirsiniz.

 

  1. Türkiye İlaç ve Tıbbi Cihaz Kurumu Tarafından Ortak Pazarlanan Beşeri Tıbbi Ürünlere İlişkin Kılavuz Yayınlanmıştır

 

Türkiye İlaç ve Tıbbi Cihaz Kurumu (“TİTCK”, “Kurum”) tarafından Ortak Pazarlanan Beşeri Tıbbi Ürünlere İlişkin Kılavuz (“Kılavuz”) güncellenerek 20/11/2024 tarihinde Kurum’un resmi internet sitesinde yayınlanmıştır.

Kılavuz’a göre;

  • Kılavuzun amacı; ortak pazarlanan ürünlerin ruhsatlandırılması ve ruhsatlı ortak pazarlanan ürünlerin gerekliliklerini tanımlamak, ortak pazarlanan ürünler hakkında ruhsat sahibinin sorumluluklarını yerine getirebilmeleri için Beşeri Tıbbi Ürünler Ruhsatlandırma Yönetmeliği’nin uygulanmasına ait esasları ve ayrıntıları belirlemek olarak düzenlenmiştir.
  • Kılavuz, ortak pazarlanan ürünlerin ruhsat başvurularının ve ruhsatlı ortak pazarlanan ürünlerin değerlendirmesine ilişkin iş ve işlemleri kapsamaktadır.
  • Ortak pazarlanan ürün, ana ürün ile aynı kalitatif ve kantitatif terkibe, aynı farmasötik şekle, aynı üretim yeri/yerlerine sahip olacaktır.
  • Bir ana ürün için birden fazla ortak pazarlanan ürün başvurusu yapılabilecektir.
  • Ortak pazarlanan bir ürün, başka bir ortak pazarlanan ürünün ana ürünü olamayacaktır.
  • Ortak pazarlanan ürün, ana üründen farklı bir ambalaj boyutuna sahip olamayacaktır.
  • Ortak pazarlanan ürün, ana üründen farklı bir yitiliğe sahip olamayacaktır.
  • Ortak pazarlanan ürünün ambalaj bilgileri, ana ürünün ambalaj bilgileriyle eşleşmesi gerekecektir. Ortak pazarlanan ürünün ambalaj bilgilerinde dizayn, ruhsat sahibi unvanı ve logosu gibi bilgiler ana üründen farklı olabilecektir.
  • Ortak pazarlanan bir ürün, üretim süreci açısından da ana ürünle aynı olacaktır.
  • Ürünün katı dozaj formu üzerine bir şekil/bilgi/yazı/logo baskısı uygulanmışsa, aynı baskının ortak pazarlanan üründe de bulunması gerekecektir.
  • Bununla birlikte ana ürünün katı dozaj formu üzerine ruhsat sahibinin isim ve/veya logosu ya da ilaç isminin basılması ortak pazarlanan ürün için yanıltıcı olabileceğinden ana üründe ilgili bilgileri içeren baskı kullanılmaması gerekecektir.
  • Ortak pazarlanan ürünün ismi ana ürünün ticari ismi ile iltibasa yol açmaması gerekecektir
  • Kılavuz’da belirtilmeyen hususlar için ilgili mevzuat hükümleri geçerli olacaktır.

Kılavuz yayımlandığı tarih itibariyle yürürlüğe girmiştir.

Kılavuz’un tam metnine buradan ulaşabilirsiniz.

 

  1. Türk Patent ve Marka Kurumu Tarafından Ekim Ayı Sınai Mülkiyet İstatistikleri Yayınlanmıştır

 

Türk Patent ve Marka Kurumu (“Kurum”) tarafından 2024 yılı Ekim ayı sınai mülkiyet raporuna ilişkin duyuru (“Duyuru”) 21/11/2024 tarihinde yayınlanmıştır.

Duyuru’ya göre;

  • 2024 Ocak – Ekim döneminde Kurum’a;
  1. 5 bin 701 yerli patent,
  2. 2 bin 244 yerli faydalı model,
  3. 131 bin 570 yerli marka,
  4. 30 bin 890 yerli tasarım,
  5. 301 coğrafi işaret başvurusu olmak üzere

toplam 170 bin 706 sınai mülkiyet başvurusu yapılmıştır.

  • Aynı dönemde yerli 137 bin 756 sınai mülkiyet hakkı tescil edilmiştir.
  • Bugün ülkemizde tescilli 1.658 coğrafi işaret bulunmaktadır. Bu tescillerin 139'u Ocak - Ekim döneminde yapılmıştır.
  • 3’ü ilan aşamasında olmak üzere 66 başvurunun tescil süreçleri devam etmektedir.

Duyuru’nun tam metnine buradan ulaşabilirsiniz.

 

  1. Rekabet Kurumu Tarafından Mehmet Salih Ay - Veysel Elektronik ve 2B İnş. Müh. Taah. Tur. Gıda Teks. San. Tic. Ltd. Şti. Hakkında Yürütülen Soruşturmaya İlişkin Nihai Karar Açıklanmıştır

 

Rekabet Kurumu (“Kurum”) tarafından Mehmet Salih Ay - Veysel Elektronik ve 2B İnş. Müh. Taah. Tur. Gıda Teks. San. Tic. Ltd. Şti. hakkında yürütülen soruşturmaya ilişkin nihai karar 20/11/2024 tarihinde Kurum’un resmi internet sitesinde yayınlanmıştır.

Karara göre;

Rekabet Kurulunun 18.05.2023 tarihli, 23-23/430-M sayılı ve 13.07.2023 tarihli, 23-31/607- M sayılı kararları uyarınca yürütülen soruşturma ile ilgili olarak düzenlenen Rapor’a ve Ek Görüş’e, toplanan delillere, yazılı savunmalara, sözlü savunma toplantısında yapılan açıklamalara ve incelenen dosya kapsamına göre,

  1. Mehmet Salih Ay - Veysel Elektronik tarafından yeniden satıcıların satış fiyatını belirlemek suretiyle 4054 sayılı Rekabetin Korunması Hakkında Kanun’un 4. maddesinin ihlal edildiğine,
  2. Bununla birlikte, tespit edilen ihlalin 5326 sayılı Kabahatler Kanunu’nun 20. maddesi çerçevesinde zamanaşımına uğraması nedeniyle adı geçen teşebbüse 4054 sayılı Rekabetin Korunması Hakkında Kanun’un 16. maddesi çerçevesinde idari para cezası uygulanmasına yer olmadığına,
  3. 2B İnş. Müh. Taah. Tur. Gıda Teks. San. Tic. Ltd. Şti. tarafından 4054 sayılı Rekabetin Korunması Hakkında Kanun’un 4. maddesinin ihlal edildiğine yönelik herhangi bir bulguya ulaşılamadığına, dolayısıyla adı geçen teşebbüse 4054 sayılı Kanun’un 16. maddesi çerçevesinde idari para cezası uygulanmasına yer olmadığına,

gerekçeli kararın tebliğinden itibaren 60 gün içinde Ankara İdare Mahkemelerinde yargı yolu açık olmak üzere OYBİRLİĞİ ile karar verilmiştir.

Karar’ın tam metnine buradan ulaşabilirsiniz.

 

  1. Rekabet Kurumu Tarafından Mastercard ve Visa’ya Soruşturma Başlatılmıştır

 

Rekabet Kurumu (“Kurum”) tarafından Mastercard ve Visa’ya soruşturma başlatıldığına ilişkin kamuoyu duyurusu 21/11/2024 tarihinde resmi internet sitesinde yayınlanmıştır.

Duyuruya göre;

Rekabet Kurulu 24.10.2024 tarihli toplantısında, şema hizmetleri ve dijital cüzdan hizmetleri pazarlarında çeşitli dışlayıcı eylemler aracılığıyla 4054 sayılı Rekabetin Korunması Hakkında Kanun’un 4. ve/veya 6. maddelerini ihlal edip etmediklerinin tespiti amacıyla;

  • Nihai olarak Mastercard Incorporated kontrolünde bulunan Mastercard Europe SA, MasterCard Europe SA İstanbul İrtibat Bürosu ve Masterpass Teknoloji Hizmetleri AŞ’den

oluşan ekonomik bütünlük ile

  • Nihai olarak Visa Inc. kontrolünde bulunan Visa Europe Limited, Visa Europe Services LLC ve Visa Europe Services LLC Türkiye Temsilciliği’nden

oluşan ekonomik bütünlük hakkında soruşturma açılmasına, 24-43/1015-M sayı ile karar vermiştir.

Duyurunun tam metnine buradan ulaşabilirsiniz.

 

  1. Avrupa Komisyonu Meta'ya Rekabet İhlalleri Nedeniyle 797,72 Milyon Euro Para Cezası Uygulanmasına Karar Vermiştir

 

Avrupa Komisyonu (“Komisyon”), Meta'ya Avrupa Birliği rekabet kurallarını ihlal ettiği gerekçesiyle 797,72 milyon Euro para cezası uygulanmasına karar vermiştir.

Komisyon’un tespitine göre Facebook'un ana şirketi olan Meta, Facebook sosyal ağını çevrimiçi ilanlar servisi olan Facebook Marketplace ile entegre ederek piyasa üzerindeki hakimiyetini kötüye kullanmış ve diğer çevrimiçi ilan sağlayıcılarına haksız ticaret koşulları dayatmıştır.

Meta'ya yönelik soruşturma Haziran 2021'de, resmi işlem ise Aralık 2022'de başlatılmıştır. Komisyon'un bulgularına göre Meta, Avrupa Birliği'nin İşleyişine Dair Anlaşma'nın (TFEU) piyasa hakimiyetinin kötüye kullanılması yasaklayan 102. maddesini ihlal etmiştir.

Komisyon, ihlalin süresi ve ciddiyeti ile Meta'nın cirosunu göz önünde bulundurarak Meta'ya 797,72 milyon Euro para cezası uygulanmasına karar vermiştir. Bu ceza, özellikle Meta'nın önemli piyasa kaynakları göz önünde bulundurularak caydırıcı olması amacıyla uygulanmıştır.


Kararın İngilizce metnine buradan ulaşabilirsiniz.

 

  1. KVKK Tarafından Veri İhlali Bildirimine İlişkin 19 Kasım 2024 Tarihli Kamuoyu Duyurusu Yayınlanmıştır

 

Kişisel Verileri Koruma Kurumunun (“Kurum) internet sayfasında yayınlanan kamuoyu duyurusuyla Zello Inc.’in veri ihlali bildirimi paylaşılmıştır.

Söz konusu ihlal, 6698 sayılı Kişisel Verilerin Korunması Kanunu’nun (“Kanun”) “Veri güvenliğine ilişkin yükümlülükler başlıklı 12. maddesinin (5) numaralı fıkrası doğrultusunda, bildirim yükümlülüğü kapsamında, veri sorumlusu tarafından Kurum’a bildirilmiştir.  

Veri ihlali bildiriminde özetle;

  • İhlalin; bir tehdit aktörünün, veri sorumlusu tarafından tutulan kişisel verilere erişim sağlaması neticesinde fidye yazılımı saldırısı ile gerçekleştiği,
  • İhlalin tehdit aktörünün veri sorumlusu ile iletişime geçmesi ile tespit edildiği,
  • İhlalden etkilenen ilgili kişi gruplarının, kullanıcılar, aboneler/üyeler ile müşteriler ve potansiyel müşteriler olduğu,
  • İhlalden etkilenen kişisel verilerin, Zello hesabı oluştururken kullanıcılar tarafından sağlanan kullanıcı adı, karma şifre (MD5 algoritması ile şifrelenmiş), e-posta adresi ve telefon numarası olduğu,
  • İhlalden etkilenen ilgili kişi sayısının 494.746 olduğu,

bilgilerine yer verilmiştir.

Konuya ilişkin inceleme devam etmekle birlikte, Kişisel Verileri Koruma Kurulu’nun 19.11.2024 tarih ve 2024/1949 sayılı Kararı ile söz konusu veri ihlali bildiriminin Kurum’un internet sitesinde ilan edilmesine karar verilmiştir.

Söz konusu kamuoyu duyurusu metnine buradan ulaşabilirsiniz.

 

  1. Kamuya Yararlı Dernek ve Vakıfların Adli Yardımdan Yararlanmasına İlişkin Hukuk Muhakemeleri Kanunu Hükmünün İptaline Yönelik Anayasa Mahkemesi Kararı

 

Anayasa Mahkemesi Başkanlığı’nın (“AYM”), 12/01/2024 tarihli ve 6100 sayılı Hukuk Muhakemeleri Kanunu’nun 334. maddesinin (2) numaralı fıkrasında yer alan “Kamuya yararlı dernek ve vakıflar…” ibaresinin Anayasa’ya aykırı olduğuna ilişkin iptal kararı (“Karar”), 21 Kasım 2024 ve 32729 sayılı Resmî Gazete’de yayımlanmıştır.

Karar’a göre;

  • Adli yardım, Anayasa'da düzenlenen hak arama özgürlüğünün kullanılabilmesi ve adil yargılama hakkının unsurlarından olan, taraflar arasında silahların eşitliği ilkesinin hayata geçirilebilmesi için gerekli yargılama giderlerini hiç veya sıkıntıya düşmeksizin ödeyemeyecek durumda bulunan kişilere yapılacak tüm yargılama ve takip giderlerinden geçici olarak muafiyet sağlayan hukuki bir kurum olarak tanımlanmıştır.
  • Adli yardım, hak arama özgürlüğünün bir gereği olarak ekonomik gücü yetersiz olan kişilerin iddia ve savunmada bulunma imkânından mahrum kalmamaları için getirilmiştir. Buna göre hak arama özgürlüğünün kullanılmasındaki ekonomik ve sosyal engellerin ortadan kaldırılması adına kişilerin yargılama giderinden belli koşullarda istisna tutulmaları sağlanmıştır.
  • İptal konusu ibarede kamuya yararlı demek ve vakıfların iddia ve savunmalarında haklı göründükleri ve mali açıdan zor duruma düşmeden gerekli giderleri kısmen veya tamamen ödeyemeyecek durumda oldukları takdirde adli yardımdan yararlanabileceklerini düzenlenmektedir. Dolayısıyla, kanun koyucunun kamuya yararlı dernek ve vakıflar dışındaki özel hukuk tüzel kişilerini adli yardımın kapsamı dışında bırakmak suretiyle bu konuda kategorik bir yasak getirmiştir.
  • Anayasa'nın ‘Hak arama hürriyeti’ başlıklı 36. maddesinin birinci fıkrasında "Herkes, meşru vasıta ve yollardan faydalanmak suretiyle yargı mercileri önünde davacı veya davalı olarak iddia ve savunma ile adil yargılanma hakkına sahiptir." denilmektedir. Anılan maddeyle güvence altına alınan hak arama özgürlüğü, kendisi bir temel hak niteliği taşımasının yanında diğer temel hak ve özgürlüklerden gereken şekilde yararlanılmasını ve bunların korunmasını sağlayan en etkili güvencelerden biridir (ΛΥΜ, Ε.2021/9, K.2022/4, 26/1/2022, § 28).
  • Özel hukuk tüzel kişilerinin adli yardımdan yararlanamamalarının meşru bir amacının bulunmadığı, kuraldan kaynaklanan bu sınırlamanın kişilerin mahkemeye erişimini aşırı derecede zorlaştırdığı hatta imkânsız hale getirdiği, dolayısıyla kuralla adil yargılanma hakkı kapsamındaki mahkemeye erişim hakkına ölçüsüz bir sınırlama getirildiği belirtilerek kuralın Anayasa'nın 36. maddesine aykırı olduğu tespit edilmiştir.
  • 2/1/2011 tarihli ve 6100 sayılı Hukuk Muhakemeleri Kanunu'nun 334, maddesinin (2) numaralı fıkrasında yer alan "Kamuya yararlı dernek ve vakıflar...." ibaresinin Anayasa'ya aykırı olduğuna ve OYÇOKLUĞU İLE İPTALİNE ve kararın Resmi Gazete ‘de yayımlandığı tarihten başlayarak DOKUZ AY SONRA YÜRÜRLÜĞE GİRMESİNE OYBİRLİĞİYLE,
  • (2) numaralı fıkrasının kalan kısmının İPTALİNE, kararın Resmî Gazete ‘de yayımlandığı tarihten başlayarak DOKUZ AY SONRA YÜRÜRLÜĞE GİRMESİNE OYBİRLİĞİYLE,

karar verilmiştir.

Karar’ın tam metnine buradan ulaşabilirsiniz.

 

  1. Sermaye Piyasası Kurulu Tarafından Fon Rehberinde Yapılan Değişiklikler ile Sorumlu Yönetim İlkeleri Rehberi Düzenlemesine İlişkin Kamuoyu Duyurusu Yayınlanmıştır

 

Sermaye Piyasası Kurulu (“SPK”, “Kurul”) tarafından Fon Rehberinde Yapılan Değişiklikler ile Sorumlu Yönetim İlkeleri Rehberi Düzenlemesine İlişkin Kamuoyu Duyurusu (“Duyuru”) 22/11/2024 tarihinde resmi internet sitesinde yayınlanmıştır.

Kurul Karar Organı’nın 21/11/2024 tarih ve 60/1696 sayılı kararı ile, sorumlu yönetim ilkelerine ilişkin uygulamaların raporlanmasında esas alınacak standart belirlenmiş ve raporlama standardı da dahil olmak üzere ilgili tüm düzenlemeleri içeren “Sorumlu Yönetim İlkeleri Rehberi” hazırlanmıştır. Söz konusu rehber 21.11.2024 tarihli ve 60/1696 S. K. sayılı İlke Kararı (“Karar”olarak kabul edilmiştir.

Öte yandan, Kurul Karar Organı’nın 21.11.2024 tarih ve 60/1696 sayılı kararı ile i-SPK.52.4 (20.06.2014 tarih ve 19/614 s.k.) sayılı İlke Kararı olarak kabul edilen Yatırım Fonlarına İlişkin Rehber (“Fon Rehberi”)’de değişiklikler yapılmıştır.

Bu kapsamda yapılan değişikler şu şekildedir:

  • Tanımlar başlıklı bölüme Türkiye Sermaye Piyasaları Birliği’ne ilişkin kısaltma eklenmiştir.
  • (1.2.) ve (2.) numaralı maddelerle, katılım fonlarının yatırım stratejilerinin risk değerine göre farklılaştırılabilmesine olanak sağlanmıştır.
  • (1.6.) numaralı maddede, katılım fonları tarafından mahzurlu gelirlerin arındırılmasına yönelik esaslar belirlenmiştir.
  • (2.) numaralı maddede, Türkiye Elektronik Fon Alım Satım Platformu’nda işlem gören fonların unvanında dağıtıcı kuruma ilişkin ifadelerin yer alamayacağı düzenlenmiştir.
  • (3.) numaralı maddede, unvanında “döviz” ibaresi bulunmayan fonların, döviz cinsinden para ve sermaye piyasası araçlarına yaptıkları yatırımların fon toplam değerinin %80’i veya daha fazlası olamayacağı belirtilmiştir.
  • (4.9.) numaralı maddede, para piyasası fonlarının (ünvanında “katılım” ifadesi bulunan fonlar hariç) portföylerinin asgari %10’unun devlet iç borçlanma senetlerinde yatırıma yönlendirilmesi zorunlu hale getirilmiştir.
  • (6.5.) numaralı maddede, fon promosyon başvurularının Türkiye Sermaye Piyasaları Birliği tarafından yürütülmesi ve sonuçlandırılması düzenlenmiştir.
  • (8.4.) numaralı madde, birim pay değerini belirli dönemlerde hesaplayan yatırım fonlarının günlük referans fiyat açıklamasına ilişkin esasları belirlemiştir.
  • Sorumlu Yönetim İlkeleri Rehberi’nin düzenlenmesi nedeniyle Fon Rehberi’nin (13.) numaralı maddesi yürürlükten kaldırılmıştır.

Sorumlu Yönetim İlkeleri Rehberi yayınlandığı tarih itibariyle yürürlüğe girmiştir.

Sorumlu Yönetim İlkeleri Rehberi’nin tam metnine buradan ulaşabilirsiniz.

Fon Rehberi’nin güncel haline buradan ulaşabilirsiniz.
Duyuru’nun tam metnine buradan ulaşabilirsiniz

 

  1. Zorunlu Karşılıklar Hakkında Tebliğ (Sayı: 2013/15)’de Değişiklik Yapılmasına Dair Tebliğ (Sayı: 2024/23) Yayımlanmıştır

 

Türkiye Cumhuriyet Merkez Bankası (“TCMB”) tarafından Zorunlu Karşılıklar Hakkında Tebliğ (Sayı: 2013/15)’de Değişiklik Yapılmasına Dair Tebliğ (Sayı: 2024/23) (“Tebliğ”) 22/11/2024 tarihli ve 32730 sayılı Resmi Gazete’de yayımlanmıştır.

Tebliğ’e göre;

  • Kısa vadeli TL mevduatta yüzde 15 olan oran yüzde 17'ye çıkarılmış, yabancı para mevduat için TL tesis oranı da yüzde 5'ten yüzde 4'e indirilmiştir.
  • Zorunlu karşılık oranları Türk lirası yükümlülükler için aşağıdaki gibi belirlenmiştir:

Mevduat/katılım fonu (yurt dışı bankalar mevduatı/katılım fonu hariç)

 

a) Vadesiz, ihbarlı, 1 aya kadar ve 3 aya kadar (3 ay dâhil) vadeli

%17

b) 6 aya kadar (6 ay dâhil) vadeli

%10

c) 1 yıla kadar vadeli

%10

ç) 1 yıl ve 1 yıldan uzun vadeli

%10

d) 6 aya kadar (6 ay dâhil) vadeli Merkez Bankasınca kur/fiyat koruma desteği sağlanan hesaplar

%33

e) 1 yıla kadar vadeli ve 1 yıl ve daha uzun vadeli Merkez Bankasınca kur/fiyat koruma desteği sağlanan hesaplar

%22

Müstakrizlerin fonları

%0

Diğer yükümlülükler (yurt dışı bankalar mevduatı/katılım fonu dâhil)

 

a) 1 yıla kadar (1 yıl dâhil) vadeli

%8

b) 3 yıla kadar (3 yıl dâhil) vadeli

%5,5

c) 3 yıldan uzun vadeli

%3

ç) Kalkınma ve yatırım bankalarınca 1 yıldan uzun vadeli ihraç edilen menkul kıymetler

%0

 

 

 

Tebliğ, Resmi Gazete’de yayımlandığı tarih itibariyle yürürlüğe girmiştir.

Tebliğ’in tam metnine buradan ulaşabilirsiniz.

 

  1. Türk Gıda Kodeksi Şeker Tebliği (Tebliğ No: 2022/10)’nde Değişiklik Yapılmasına Dair Tebliğ Yayımlanmıştır

 

Tarım ve Orman Bakanlığı (“Bakanlık”) tarafından hazırlanan, Türk Gıda Kodeksi Şeker Tebliği’nde Değişiklik Yapılmasına Dair Tebliğ (“Tebliğ”) 23/11/2024 tarihli ve 32731 sayılı Resmî Gazete’de yayımlanmıştır.

Tebliğ ile getirilen değişiklik ile birlikte Türk Gıda Kodeksi Şeker Tebliği (Tebliğ No: 2022/10)’nin 10 uncu maddesinin birinci fıkrasının (ı) bendi aşağıdaki şekilde değiştirilmiştir:

  • “4 üncü maddenin birinci fıkrasının (b), (c), (d), (e) ve (ğ) bentlerinde yer alan ürünlerin piyasaya arzında ürün adlarını takiben parantez içinde elde edildikleri kaynak yazılır.”

Tebliğ Resmi Gazete’de yayımlandığı tarih itibariyle yürürlüğe girmiştir.

Tebliğ’in tam metnine buradan ulaşabilirsiniz.