Haftaya Dair Hukuki Gelişmeler

  1. Pazarlama Öncesi ve Pazarlama Sonrası Yarar/Risk Değerlendirmesi Kılavuzları Yürürlüğe Girmiştir

Türkiye İlaç ve Tıbbi Cihaz Kurumu Farmakovijilans ve Kontrole Tabi Maddeler Dairesi Başkanlığı (“TİTCK” veya “Kurum”) tarafından hazırlanan İyi Farmakovijilans Uygulamaları (İFU) Kılavuzu Modül X - Pazarlama Öncesi Yarar/Risk Değerlendirmesi Kılavuzu ve Modül XI - Pazarlama Sonrası Yarar/Risk Değerlendirmesi Kılavuzu, 20 Haziran 2022 tarihinde Kurumun internet sayfasında yayınlanmış ve yürürlüğe girmiştir.

“İyi Farmakovijilans Uygulamaları (İFU) Kılavuzu Modül XI - Pazarlama Sonrası Yarar/Risk Değerlendirmesi"  tam metnine buradan ulaşabilirsiniz.

“İyi Farmakovijilans Uygulamaları (İFU) Kılavuzu Modül X - Pazarlama Öncesi Yarar/Risk Değerlendirmesi" tam metnine buradan ulaşabilirsiniz.

2.Alerjen Ürünlerin Ruhsatlandırılmasına İlişkin Kamuoyu Duyurusu Yayımlanmıştır

Türkiye İlaç ve Tıbbi Cihaz Kurumu (“Kurum”) tarafından Alerjen ürünlerin ruhsatlandırılması aşamasında gerekli olan GMP süreçleri ile ilgili olarak yayımlanan kamuoyu duyurusu uyarınca;

Alerjen ürünlerin yurtdışından ithal edilecek olması halinde;

Yurt dışında üretilip, ülkemize ithal edilecek ürünler için GMP denetim başvuruları ile ilgili hususlar 02.07.2018 tarihli Makam Onayı ile yürürlüğe giren “Yurt Dışı Üretim Tesislerinin GMP Denetimleri İçin Yapılacak Müracaatlara Dair Kılavuz” hükümleri çerçevesinde yürütülmektedir.

Dünya Sağlık Örgütü tarafından pandemi olarak kabul edilen, Dünya genelinde kamu sağlığını tehdit eder boyuta ulaşan COVID-19 ile mücadele sürecinde ulusal ve uluslararası kısıtlamalar nedeniyle, Kurum tarafından yurt dışı üretim tesislerinde yürütülen yerinde GMP denetimleri durdurulmuştur. Bununla birlikte ilgili Kılavuz kapsamında dosya üzerinden denetimler ve risk bazlı denetimler yürütülmeye devam etmektedir.

İthal ürünlere ilişkin ruhsat süreçlerine ek olarak ürünün yurt içi piyasaya verilebilmesi için Beşeri Tıbbi Ürünler İmalathaneleri Yönetmeliği 31. maddesi uyarınca seri serbest bırakma yeri izni alınmalıdır. Bunun için ithalatçı tarafından Seri Serbest Bırakma Yeri Başvuru Kılavuzu doğrultusunda Kurum’a başvuru yapılması gerekmektedir. Ayrıca ithal edilecek alerjen ürünlerin yurt içinde depolama ve sekonder ambalajlama işlemlerinin Kurum tarafından verilen sekonder ambalajlama tesisleri için düzenlenmiş Üretim Yeri İzin Belgesine sahip bir tesiste yürütülmesi gerekmektedir.

Alerjen ürünlerin yurt içinde üretilmek istenilmesi halinde;

Alerjen ürünlerin yurt içinde imalat faaliyeti yürütmek isteyen gerçek veya tüzel kişilerin Kurum’a başvurması, Kurum tarafından iyi imalat uygulamaları yönünden denetlenmesi ve uygun bulunması halinde faaliyete başlamaları gerekmektedir. Bunun için Beşeri Tıbbi Ürünler İmalathaneleri Yönetmeliği Ek-1 ‘de yer alan bilgi ve belgelerle açılış başvurusu yapılması gerekmektedir.

Alerjen ürünler için yapılacak başvurulara konu olan doküman tipleri ve ücretler, Kurum’un internet sayfası önemli listeler bölümündeki 26.04.2022 tarihli güncel fiyat listesinde yer almaktadır.

Konuya ilişkin detaylı bilgiye buradan ulaşabilirsiniz.

  1. Sağlık Meslek Mensuplarının Tıbbî İşlem ve Uygulamaları Nedeniyle Soruşturulmasına ve İdarece Ödenen Tazminatın Rücu Edilmesine Dair Usul ve Esaslar Hakkında Yönetmelik Resmi Gazete’de Yayımlanmıştır

Sağlık Meslek Mensuplarının Tıbbî İşlem ve Uygulamaları Nedeniyle Soruşturulmasına ve İdarece Ödenen Tazminatın Rücu Edilmesine Dair Usul ve Esaslar Hakkında Yönetmelik” (“Yönetmelik”), 15 Haziran 2022 tarihli ve 31867 sayılı Resmi Gazete’de yayımlanarak yürürlüğe girmiştir.

Yönetmeliğin amacı; 2547 sayılı Yükseköğretim Kanununun 53 üncü maddesinde yer alan soruşturma usulüne tabi olanlar dışındaki sağlık meslek mensupları hakkında sağlık mesleğinin icrası kapsamında yaptıkları muayene, teşhis ve tedaviye ilişkin tıbbî işlem ve uygulamalar nedeniyle yapılacak soruşturmalara ve kamu kurum ve kuruluşları ile Devlet üniversitelerinde görev yapan sağlık meslek mensuplarının, söz konusu işlem ve uygulamaları nedeniyle idare tarafından ödenen tazminatın, görevinin gereklerine aykırı hareket etmek suretiyle görevini kötüye kullandığı kesinleşmiş ceza mahkemesi kararı ile tespit edilmesi halinde ilgilisine rücu edilmesine ilişkin usul ve esaslar ile Mesleki Sorumluluk Kurulunun (“Kurul”) çalışma usul ve esaslarının düzenlenmesidir.

Yönetmelik; Mesleki Sorumluluk Kurulu, kamu veya özel sağlık kurum ve kuruluşları ile Devlet ve vakıf üniversitelerinde görev yapan hekim ve diş hekimleri ile diğer sağlık meslek mensuplarının, soruşturma ve rücu sürecindeki iş ve işlemlerini kapsamaktadır.

Kurulun görevleri arasında soruşturma izni verilmesine dair görevler, rücuya dair görevler, ihtiyaç halinde teknik ve uzmanlık gerektiren konularda görüşüne başvurmak üzere ihtisas komisyonları oluşturmak veya kanunlarda bilirkişilik hizmeti verebileceği öngörülen kurumlar ile kanunen bilimsel ve teknik görüş bildirmeye yetkili olan kurum ve kuruluşlardan görüş alma, sağlık meslek mensubunun, hizmetten faydalananın ve şikâyetçi ile diğer ilgililerin mahremiyetinin korunması ve kişisel verilerin güvenliğinin sağlanması konusunda  Kişisel Verilerin Korunması Kanunu ve ilgili mevzuatının öngördüğü tedbirleri almak ve Kurul kararlarının ilgililere hangi kanun yolları ve mercilere hangi süre içinde başvurulabileceği belirtilerek bildirilmesini temin etme bulunmaktadır.

Kurul, sağlık meslek mensuplarının Kanun kapsamına giren bir suç işlediğini öğrendiğinde, 4483 sayılı Memurlar ve Diğer Kamu Görevlilerinin Yargılanması Hakkında Kanun ve ilgili mevzuatının öngördüğü usule göre bir ön inceleme yapar veya yaptırır. Soruşturma izni Kurulun; Cumhuriyet başsavcılığının sağlık meslek mensubu hakkında 5271 sayılı Ceza Muhakemesi Kanunu hükümlerine göre soruşturma yapabilmesine olanak sağlar. İnceleme, mahkeme kararına göre idarece ödenen meblağın sağlık meslek mensubundan rücuen tazmin edilip edilmeyeceği hususunda Kurul tarafından verilecek karara esas olmak üzere sağlık meslek mensubunun görevli olduğu idarece yaptırılmaktadır.

İdare tarafından ödenen tazminattan dolayı rücu edilip edilmeyeceğine ve rücu miktarına, ilgilinin görevinin gereklerine aykırı hareket etmek suretiyle görevini kötüye kullanıp kullanmadığı hususundaki kesinleşmiş ceza mahkemesi kararı ile mahkûmiyetine karar verilen sağlık meslek mensubunun tazminata konu olaydaki kusur oranı gözetilerek ceza mahkemesi kararının kesinleştiği tarihten itibaren Kurul tarafından karar verilir.

Yönetmeliğin tam metnine buradan ulaşabilirsiniz.

  1. Fiyat Değerlendirme Komisyonu Başvuruları 21 Haziran 2022 Mesai Saati Bitimine Kadar Alınacaktır

Türkiye İlaç ve Tıbbi Cihaz Kurumu (“TİTCK” veya “Kurum”) tarafından yayınlanan kamuoyu duyurusuyla; Beşeri Tıbbi Ürünlerin Fiyatlandırılması Hakkında Tebliğ’in “Fiyat Değerlendirme Komisyonu” başlıklı 12. maddesinin 1. Fıkrası gereği Fiyat Değerlendirme Komisyonu Başvurularının, 17 Haziran 2022 tarihinde sistemde açıldığı ve 21 Haziran 2022 mesai saati bitimi saat 18:00’e kadar başvuruların alınacağı açıklanmıştır.

Duyuruda, tüm başvuru ücretlerinin yatırılması ve “FDK Başvuruları- Orijinal Belge Aslı/maliyet kartı aslı sunacak olanlar” başvuru türü seçilen başvuruların fiziki evraklarının Kuruma sunulması işlemlerinin belirtilen tarihler içinde gerçekleştirilmesi gerektiğinin altı çizilmiş; belirtilen kriterlere uymayan başvuruların olağan Fiyat Değerlendirme Komisyonuna sunulmayacağı belirtilmiştir.

Söz konusu duyuru metnine buradan ulaşabilirsiniz.

5.Kimlik Bildirme Kanununun Uygulanması ile İlgili Yönetmelikte Değişiklik Yapılmıştır

İçişleri Bakanlığı tarafından hazırlanan, Kimlik Bildirme Kanununun Uygulanması ile İlgili Yönetmelikte Değişiklik Yapılmasına Dair Yönetmelik (“Yönetmelik”), 17 Haziran 2022 tarihli ve 31869 sayılı Resmi Gazete’de yayımlanmıştır.

Yönetmelik ile yapılan ekleme uyarınca günübirlik kiralanan evlerde her an ulaşılabilecek bir sorumlu işletici bulunmalıdır.

Yönetmelik kapsamında sorumlu işleticiler tarafından yapılacak çalışan bildirimleri genel kolluk kuvvetlerinin bilgisayar terminallerine bağlanılarak elektronik ortamda da yapılabilecektir. Bildirimlerin elektronik ortamda yapılması durumunda muhtar onayı aranmayacaktır.

1774 sayılı Kanunun 2. maddesinde sayılan özel veya resmi her türlü konaklama tesisleri ve işletmeler tüm kayıtlarını bilgisayarda günü gününe tutmak, genel kolluk kuvvetlerinin bilgisayar terminallerine bağlanarak mevcut bilgi, belge ve kayıtları genel kolluk kuvvetlerine anlık olarak bildirmek zorundadır.

Bildirilen kayıtlar genel kolluk kuvvetlerine ait sistemde beş yıl süre ile muhafaza edilmelidir. Bu süreyi dolduran kayıtlar kaydedilen sistemden otomatik olarak silinmelidir.

Yönetmelik’in uygulanmasında, 6698 sayılı Kişisel Verilerin Korunması Kanununun ilgili hükümleri kapsamında verilerin uygun güvenlik düzeyini temin etmeye yönelik gerekli her türlü teknik ve idari tedbirler alınacaktır.

Bahsi geçen Yönetmelik’in tam metnine buradan ulaşabilirsiniz.

6.Sadakat Programlarının Kişisel Verilerin Korunması Mevzuatı Kapsamında İncelenmesine İlişkin Rehber Taslağı Görüşe Açılmıştır

Sadakat programları yoluyla işlenen kişisel verilerin değerlendirilmesi amacıyla Kişisel Verileri Koruma Kurumu tarafından “Sadakat Programlarının Kişisel Verilerin Korunması Mevzuatı Kapsamında İncelenmesine İlişkin Rehber Taslağı” hazırlanmıştır.

Kurulun 18.05.2022 tarih ve 2022/514 sayılı Kararı ile Rehber Taslağı’na ilişkin kamuoyunun görüşlerinin alınması öngörülmüş olup bu kapsamda Rehber Taslağı’na ilişkin görüş ve değerlendirmelerin 16.07.2022 tarihine kadar yazı ile Kuruma ve/veya e-posta ile sadakat@kvkk.gov.tr elektronik posta adresine gönderilmesi mümkündür.

Konuya ilişkin detaylı bilgiye buradan ulaşabilirsiniz.

Rehber Taslağı’nın tam metnine buradan ulaşabilirsiniz.

  1. Çerez Uygulamaları Hakkında Rehber Yayımlanmıştır

Kişisel Verilerin Koruma Kurumu (“Kurum”) tarafından hazırlanan Çerez Uygulamaları Hakkında Rehber (“Rehber”) 20.06.2022 tarihinde Kurum’un internet sitesinden yayımlanmıştır.

Rehber çerezler yoluyla kişisel veri işleyen internet sitesi operatörleri için 6698 sayılı Kişisel Verilerin Korunması Kanunu (“Kanun”) kapsamında kişisel verilerin işlenmesi amacına yönelik önerileri içermektedir.

Rehber’de çerez türleri açıklandıktan sonra çerezlere dair dikkate alınması gereken kurallara değinilmiş ve açık rıza dışındaki diğer işleme şartları dahilinde çerez kullanım senaryoları açıklanmıştır.

Yurt dışına aktarım ve uygun aydınlatmanın yapılmasına değinildikten sonra karar örneğine yer verilmiştir.

Bahsi geçen Rehber’in tam metnine buradan ulaşabilirsiniz.

  1. Tehlikeli Maddelerin Karayoluyla Taşınması Hakkında Yönetmelik Yayımlanmıştır

Ulaştırma ve Altyapı Bakanlığı (“Bakanlık”) tarafından hazırlanan, Tehlikeli Maddelerin Karayoluyla Taşınması Hakkında Yönetmelik (“Yönetmelik”), 18 Haziran 2022 tarihli ve 31870 sayılı Resmi Gazete’de yayımlanmıştır.

Yönetmelik;

  • Karayolu ile yapılan tehlikeli madde taşımacılığı zincirinde yer alan; alıcıları, boşaltanları, gönderenleri, dolduranları, paketleyenleri, yükleyenleri, tank-konteyner/portatif tank işletmecileri, taşımacıları ve taşıt sürücülerini,
  • Ülkemiz sınırları içerisinde yabancı plakalı taşıtlarla yapılan uluslararası tehlikeli madde taşımalarını,
  • Tehlikeli madde güvenlik danışmanları ile tehlikeli madde güvenlik danışmanlığı kuruluşlarını

kapsamaktadır.

Tehlikeli Malların Karayolu ile Uluslararası Taşımacılığına İlişkin Anlaşma (“ADR”) kapsamında taşınması yasak olan maddeler Ülkemizde karayolu ile taşınamayacaktır.

Tehlikeli maddelerin karayolu ile taşınmasında; ADR Bölüm 6’da tanımlanan ve Bakanlıkça veya ADR’ye taraf bir ülkenin yetkili otoritesince yetkilendirilmiş kuruluşlar tarafından test edilmiş ve tip onay sertifikasına sahip olan ambalajların kullanılması zorunlu olup, ADR’ye taraf başka bir ülkenin yetkili otoritesince yetkilendirilmiş kuruluşlar tarafından onaylanmış, Ülkemizde imal edilen ambalaj ve orta boy dökme yük konteynerlerin (“IBC”) üretim yeri denetimleri Bakanlıkça veya Bakanlıkça yetkilendirilmiş kuruluşlar tarafından yapılarak belgeler kayıt altına alınacaktır.

Yönetmelikle belirlenen işletmeler tehlikeli madde güvenlik danışmanlığı hizmeti almak zorundadır.

Bahsi geçen Yönetmelik’in tam metnine buradan ulaşabilirsiniz.

  1. Tehlikeli Madde Güvenlik Danışmanlığı Hizmetleri Hakkında Yönetmelik Yayımlanmıştır

Ulaştırma ve Altyapı Bakanlığı tarafından hazırlanan, Tehlikeli Madde Güvenlik Danışmanlığı Hizmetleri Hakkında Yönetmelik (“Yönetmelik”), 18 Haziran 2022 tarihli ve 31870 sayılı Resmi Gazete’de yayımlanmıştır.

Yönetmelik, tehlikeli madde güvenlik danışmanlığı kuruluşlarını, bu kuruluşlarda ve işletmelerde istihdam edilecek tehlikeli madde güvenlik danışmanlarını ve tehlikeli madde güvenlik danışmanlığı (“TMGD”) hizmeti almak zorunda olan işletmeleri kapsamaktadır.

Yönetmelik kapsamında, Tehlikeli Madde Güvenlik Danışmanlığı Kuruluşu (“TMGDK”) olarak TMGD hizmeti vermek isteyen tüzel kişiliklerin, Bakanlıktan yetki belgesi alması zorunludur.

Yetki belgesi almak veya yenilemek isteyen tüzel kişiliğin;

  1. Faal vergi mükellefi olması,
  2. Türkiye Cumhuriyeti kanunlarına göre kurulmuş ve ticaret siciline tescil edilmiş olması,
  3. En az 100.000 Türk Lirası sermayeye sahip olması,
  4. Türkiye Ticaret Sicili Gazetesi’nde belirtilen amaç ve konuları arasında tehlikeli madde güvenlik danışmanlığı kapsamında yer alan hizmetleri verebileceğine dair ibarenin bulunması,
  5. Elektronik tebligat işlemlerinin yürütüldüğü Ulusal Elektronik Tebligat Sistemi (UETS) adresinin bulunması,
  6. Kayıtlı elektronik posta (KEP) adresinin bulunması,
  7. Merkezinde birisi tam süreli koordinatör TMGD olmak üzere en az üç TMGD’yi istihdam etmesi,
  8. Türkiye Ticaret Sicili Gazetesi’nde yer alan merkez adresinin, yetkilendirilmek istenilen bölge müdürlüğü sınırları dâhilinde geçerli bir adres olması,
  9. Anonim şirket olması durumunda; yönetim kurulu başkanı ve üyeleri, genel müdür ile temsile yetkili yöneticilerin, diğer türlerinde ise temsile yetkili yöneticilerin; kaçakçılık, dolandırıcılık, hileli iflas, sahtecilik, güveni kötüye kullanma, hırsızlık, rüşvet suçları ve 12/4/1991 tarihli ve 3713 sayılı Terörle Mücadele Kanunu ile 21/3/2007 tarihli ve 5607 sayılı Kaçakçılıkla Mücadele Kanunu kapsamına giren suçlardan dolayı hüküm giymemiş olması,
  10. Yetki belgesi veya yenileme ücretinin ödenmiş olması

şarttır.

Bahsi geçen Yönetmelik’in tam metnine buradan ulaşabilirsiniz.

  1. Rekabeti Sınırlayıcı Anlaşma, Uyumlu Eylem ve Kararlar ile Hâkim Durumun Kötüye Kullanılması Halinde Verilecek Para Cezalarına İlişkin Yönetmelikte Değişiklik Yapılmıştır

Rekabeti Sınırlayıcı Anlaşma, Uyumlu Eylem ve Kararlar ile Hâkim Durumun Kötüye Kullanılması Halinde Verilecek Para Cezalarına İlişkin Yönetmelikte Değişiklik Yapılmasına Dair Yönetmelik” (“Yönetmelik”), 15 Haziran 2022 tarihli ve 31867 sayılı Resmi Gazete’de yayımlanarak yürürlüğe girmiştir.

Yönetmelik Değişikliğiyle, 15/2/2009 tarihli ve 27142 sayılı Resmî Gazete’de yayımlanan Rekabeti Sınırlayıcı Anlaşma, Uyumlu Eylem ve Kararlar ile Hâkim Durumun Kötüye Kullanılması Halinde Verilecek Para Cezalarına İlişkin Yönetmeliğin 3. maddesinin 1. fıkrasının (f) bendi değiştirilmiştir.

Söz konusu değiştirilen bendin önceki hali[1] şöyledir: “f) Yıllık gayri safi gelir: Tek düzen hesap planındaki net satışları veya bunun hesaplanması mümkün olmazsa, Kurul (Rekabet Kurulu) tarafından saptanacak olan, net satışlara en yakın geliri, ifade eder”.

Ancak, söz konusu bentte yapılan değişiklikle birlikte: “f) Yıllık gayri safi gelir: Tek düzen hesap planındaki net satışları veya bunun hesaplanması mümkün olmazsa, Kurul tarafından saptanacak olan, net satışlara en yakın geliri (teşebbüslerin, her ne sebeple olursa olsun, (esas) faaliyet gelirlerini, diğer faaliyetlerden olağan gelir veya karlar gibi net satışların hesaplanmasında dikkate alınmayan hesap kalemleri altında muhasebeleştirmiş olduklarının tespiti halinde, söz konusu bedeller de yıllık gayri safi gelir saptanırken dikkate alınır)”.

Söz konusu Yönetmelik metninin tamamına buradan erişebilirsiniz.

11.Özelleştirme Yoluyla Devralmaların Hukuki Geçerlilik Kazanabilmeleri İçin Rekabet Kurumuna Yapılacak Ön Bildirimlerde ve İzin Başvurularında Değişiklik Yapılmıştır

Rekabet Kurumu tarafından hazırlanan, Özelleştirme Yoluyla Devralmaların Hukuki Geçerlilik Kazanabilmeleri İçin Rekabet Kurumuna Yapılacak Ön Bildirimlerde ve İzin Başvurularında Takip Edilecek Usul ve Esaslar Hakkında Tebliğ (Tebliğ No: 2013/2)’de Değişiklik Yapılmasına Dair Tebliğ (Tebliğ No: 2022/3) (“Tebliğ”), 18 Haziran 2022 tarihli ve 31870 sayılı Resmi Gazete’de yayımlanmıştır.

Tebliğ uyarınca, özelleştirme yolu ile devralma işlemlerinde; özelleştirilecek teşebbüs ya da mal veya hizmet üretimine yönelik birimin cirosunun 30 milyon Türk Lirasını aşması halinde, ihale şartlarının kamuoyuna duyurulmasından önce, Rekabet Kurumuna ön bildirimde bulunularak Rekabet Kurulu görüşünün alınması zorunluluğu değiştirilmiştir.

Değişiklikle birlikte 30 milyon Türk Lirası sınırı 250 milyon Türk Lirasına yükseltilmiştir.

Bahsi geçen Tebliğ’in tam metnine buradan ulaşabilirsiniz.

  1. Vergi Kimlik Numarası Genel Tebliği (Sıra No: 2)’nde Değişiklik Yapılmasına Dair Tebliğ (Sıra No: 5) Resmi Gazete’de Yayımlanmıştır

Hazine ve Maliye Bakanlığı (Gelir İdaresi Başkanlığı) tarafından hazırlanan, Vergi Kimlik Numarası Genel Tebliği (Sıra No: 2)’nde Değişiklik Yapılmasına Dair Tebliğ (Sıra No: 5), 16 Haziran 2022 tarihli ve 31868 sayılı Resmi Gazete’de yayımlanmış ve yayım tarihi itibariyle yürürlüğe girmiştir.

19/6/2001 tarihli ve 24437 mükerrer sayılı Resmî Gazete’de yayımlanan Vergi Kimlik Numarası Genel Tebliği (Sıra No: 2)’nin “III- DİĞER MALİ İŞLEMLER” başlıklı bölümünün “Yetkili Müesseselerce Yapılan İşlemler” başlıklı 4. maddesinde yer alan “3.000 Amerikan Doları” ibaresi “5.000 Amerikan Doları” olarak değiştirilmiştir.

Böylelikle, döviz alım satımı işlemlerinde vergi kimlik numarası tespitini gerektiren tutar sınırı 3.000 Amerikan Dolarından 5.000 Amerikan Dolarına çıkarılmıştır.

İlgili Tebliğin tam metnine buradan ulaşabilirsiniz.

13.Suç Gelirlerinin Aklanmasının ve Terörün Finansmanının Önlenmesine Dair Tedbirler Hakkında Yönetmelikte Değişiklik Yapılmıştır

Suç Gelirlerinin Aklanmasının ve Terörün Finansmanının Önlenmesine Dair Tedbirler Hakkında Yönetmelikte Değişiklik Yapılmasına Dair Yönetmeliğin yürürlüğe konulmasına dair 15 Haziran 2022 tarihli ve 5739 sayılı Cumhurbaşkanı Kararı, 16 Haziran 2022 tarihli ve 31868 sayılı Resmi Gazete’de yayımlanmıştır.

10.12.2007 tarihli ve 2007/13012 sayılı Bakanlar Kurulu Kararı ile yürürlüğe konulan Suç Gelirlerinin Aklanmasının ve Terörün Finansmanının Önlenmesine Dair Tedbirler Hakkında Yönetmeliğin “Kimlik tespiti” başlıklı 5. maddesinin 1. fıkrasının (b) bendinde yer alan “yetmişbeşbin” ibaresi, ilgili Karar doğrultusunda, “seksenbeşbin” olarak değiştirilmiştir.

Böylelikle, yükümlü, işlem tutarı ya da birbiriyle bağlantılı birden fazla işlemin toplam tutarı seksenbeşbin TL veya üzerinde olduğunda kimliğe ilişkin bilgileri almak ve bu bilgilerin doğruluğunu teyit etmek suretiyle müşterilerinin ve müşterileri adına veya hesabına hareket edenlerin kimliğini tespit etmek ve işlemin gerçek faydalanıcısının ortaya çıkarılması için gerekli tedbirleri almak zorunda olacaktır.

Söz konusu Cumhurbaşkanı Kararına buradan ulaşabilirsiniz.

14.İdari İşlemlerde Dava Açma Süresinin Belirtilmediği Hallerde Ortaya Çıkan Görüş Ayrılıklarına İlişkin Danıştay İçtihatları Birleştirme Kararı

Danıştay İçtihatları Birleştirme Kurulunun 2021/2 E. ve 2022/1 K. sayılı içtihatları birleştirme kararı (“Karar”) 19 Haziran 2022 tarihli ve 31871 sayılı Resmi Gazete’de yayımlanmıştır.

Danıştay tarafından, idari işlemlerde dava açma süresinin belirtilmediği hallerde özel ve genel dava açma süresinin işletilmesi veya işletilmemesi konusunda Danıştay dava daireleri ve kurulları kararları arasındaki aykırılık, yazılı olarak bildirilen ve zımnen reddedilen işlemler yönünden ayrı ayrı değerlendirilmiştir.

Yapılan değerlendirme neticesinde zımni ret işlemleri üzerine açılan davalarda Anayasa’nın 40. maddesinin ikinci fıkrasındaki düzenlemeden hareketle dava açma süresinin işletilmediği kararların sınırlı sayıda olduğu, önceden beri dava açma süresinin işletilmesi yönünde değerlendirme yapıldığı ifade edilmiştir. Bu kapsamda konuya ilişkin farklı yönde kararlar verilmiş olsa dahi bu durumun süregelen bir içtihat farklılığına yol açmadığı belirtilerek zımni ret işlemleri üzerine açılan davalarda içtihatların birleştirilmesine yer olmadığına karar verilmiştir.

Yazılı olarak bildirilen işlemler yönünden ise içtihadı birleştirme yoluna gidilmiş ve buna göre özel dava açma süresine tabi bir idari işlemde, dava açma süresinin gösterilmemiş olması durumunda, vergi mahkemelerinde 30, Danıştay ve idare mahkemelerinde 60 günlük genel dava açma süresinin uygulanması gerektiği; aynı şekilde genel dava açma süresine tabi bir idari işlemde dava açma süresi gösterilmemiş olsa da 30 ve 60 günlük genel dava açma süresinin uygulanması gerektiği yönünde içtihatların birleştirilmesine karar verilmiştir.

Bahsi geçen Karar’ın tam metnine buradan ulaşabilirsiniz.

Saygılarımızla,

Zümbül Hukuk ve Danışmanlık

info@zumbul.av.tr