Haftaya Dair Hukuki Gelişmeler

  1. İşverenlerce Sağlanan Günlük Yemek ve Ulaşım Bedeli İstisna Tutarları Güncellenmiştir

7/7/2022 tarihli ve 5799 sayılı Cumhurbaşkanı Kararının Eki Karar (“Ek Karar") 8 Temmuz 2022 tarihli ve 31890 sayılı Resmi Gazete’de yayımlanmıştır.

Ek Karar uyarınca hizmet erbabına işverenlerce yemek verilmek suretiyle sağlanan menfaatler (işverenlerce, işyerinde veya müştemilatında yemek verilmeyen durumlarda çalışılan günlere ait bir günlük yemek bedeli 51 TL olarak, (10) numaralı bendinde yer alan ve hizmet erbabının toplu olarak işyerlerine gidip gelmelerini sağlamak maksadıyla işverenler tarafından yapılan taşıma giderleri günlük 25,50 TL olarak yeniden belirlenmiştir.

Bahsi geçen Karar’ın tam metnine buradan ulaşabilirsiniz.

  1. Elektronik Ticaretin Düzenlenmesi Hakkında Kanunda Değişiklik Yapılmıştır

7416 Sayılı Elektronik Ticaretin Düzenlenmesi Hakkında Kanunda Değişiklik Yapılmasına Dair Kanun (“Kanun”), 07.07.2022 tarihli ve 31889 sayılı Resmi Gazete’de yayımlanmıştır.

  • Kanun ile birlikte birçok kavramın tanımı 6563 sayılı Kanun'a eklenmiştir. Buna göre Elektronik Ticaret Bilgi Sistemi (ETBİS); elektronik ticaret hizmet sağlayıcı ve elektronik ticaret aracı hizmet sağlayıcıların kayıt altına alınması, elektronik ticaret verilerinin toplanması, bu verilerin işlenerek istatistiki bilgilerin üretilmesi amacıyla Bakanlık tarafından oluşturulan ve bu Kanun kapsamında kayıt ve bildirim yapılabilmesine imkân sağlayan bilgi sistemi olarak tanımlanmıştır.
  • Kanun uyarınca elektronik ticaret aracı hizmet sağlayıcıları, aracılık hizmeti sundukları elektronik ticaret pazar yerlerinde kendilerinin veya ekonomik bütünlük içinde bulundukları kişilerin markasını taşıyan ya da marka kullanım hakkını haiz oldukları malları satışa sunamayacak veya bu malların satışına aracılık edemeyecektir.
  • Bir takvim yılındaki net işlem hacmi on milyar Türk lirasının üzerinde olan elektronik ticaret aracı hizmet sağlayıcılara ek yükümlülükler getirilmiştir. Buna göre elektronik ticaret aracı hizmet sağlayıcıları; elektronik ticaret hizmet sağlayıcı ve alıcıdan elde ettiği verileri, yalnızca aracılık hizmetlerinin sunulması amacıyla kullanacak ve aracılık hizmeti sunduğu elektronik ticaret pazar yerleri veya diğer elektronik ticaret ortamlarında elektronik ticaret hizmet sağlayıcılarla rekabet ederken kullanamayacaktır.
  • Seyahat acenteliği, sivil havacılık, bireysel emeklilik, bankacılık, sigortacılık, finansman, sermaye piyasası, ödeme hizmetleri, bahis ve şans oyunları ile elektronik haberleşme alanlarında faaliyet gösteren işletmeler Kanun kapsamında e-ticaret aracı hizmet sağlayıcı veya e-ticaret hizmet sağlayıcı kabul edilmeyecektir.
  • Diğer kanunlarda aksine hüküm bulunmadıkça, aracı hizmet sağlayıcı, hizmet sağlayıcı tarafından sunulan içerik ve içeriğe konu mal veya hizmetle ilgili hukuka aykırı konulardan sorumlu olmayacaktır. E-ticaret aracı hizmet sağlayıcısı, e-ticaret hizmet sağlayıcı tarafından sunulan içeriğin hukuka aykırı olduğundan haberdar olması halinde, bu içeriği gecikmeksizin yayımdan kaldırarak hukuka aykırı hususu ilgili kamu kurum ve kuruluşlarına bildirmekle yükümlü olacaktır.
  • Kanun uyarınca, e-ticarette haksız ticari uygulamada bulunan e-ticaret aracı hizmet sağlayıcıya, haksız uygulamada bulunulan her bir e-ticaret hizmet sağlayıcı için 10 bin liradan 100 bin liraya kadar idari para cezası verilebilecektir.
  • E-ticaret aracı hizmet sağlayıcı tarafından satış fiyatında tek taraflı değişiklik yapılması dahil e-ticaret hizmet sağlayıcıyı kampanyalı mal veya hizmet satışına zorlayan e-ticaret aracı hizmet sağlayıcıya, her bir e-ticaret hizmet sağlayıcı için 500 bin lira idari para cezası uygulanabilecektir.
  • Bir takvim yılındaki net işlem hacmi on milyar Türk lirasının ve iptal ve iadeler hariç işlem sayısı yüz bin adedin üzerinde olan elektronik ticaret aracı hizmet sağlayıcı, faaliyetine devam edebilmek için Bakanlıktan lisans almak ve lisansını yenilemek zorundadır. Lisans alma başvurusu, hadlerin aşıldığı tarihi izleyen takvim yılının; lisans yenileme başvurusu ise eşikler aşıldığı sürece her takvim yılının mart ayı içinde yapılacaktır.
  • Kanun'un;

a) 8. maddesiyle 6563 sayılı Kanuna eklenen ek 2.maddenin üçüncü fıkrasının (a) ve (b) bentleri 2022 takvim yılına ilişkin net işlem hacimlerine de uygulanmak üzere 1/1/2023 tarihinde,

b) 8. maddesiyle 6563 sayılı Kanuna eklenen ek 2. maddenin ikinci fıkrasının (b) bendi ve onuncu fıkrası ile 10. maddesiyle aynı Kanuna eklenen ek 4. maddenin altıncı fıkrası 1/1/2024 tarihinde,

c) Diğer hükümleri 1/1/2023 tarihinde,

yürürlüğe girecektir.

Bahsi geçen Kanun’un tam metnine buradan ulaşabilirsiniz.

3.Tip-1 ve Tip-19 Biyosidal Ürünlere İlişkin 2022 Yılı İkinci Çeyrek Denetim Verileri Yayımlanmıştır

Türkiye İlaç ve Tıbbı Cihaz Kurumu Denetim Hizmetleri Başkan Yardımcılığı Kozmetik Denetim Dairesi Başkanlığı tarafından 2022 yılı Nisan- Mayıs- Haziran dönemlerinde insan vücuduna doğrudan temas eden tip-1 ve tip-19 biyosidal ürünlerin piyasa gözetim ve denetim faaliyetleri sonucunda teknik düzenlemeye aykırı ürünler tespit edilmiş olup bu ürünlere idari yaptırımlar uygulanmıştır.

2022 yılında yapılan biyosidal ürün denetimleri Covid-19 salgın döneminde risk analizi yapılarak özellikle ruhsatsız ürünlerin tespitine yönelik planlanmıştır.

Denetlenen 17 üründen 5’inin ruhsatsız, 2’sinin teknik düzenlemeye aykırı olduğu tespit edilmiştir.

Teknik düzenlemeye aykırılık gerekçesi ile toplam 214.480 lira idari para cezası uygulanmıştır. 

Denetim verilerine ilişkin detaylı bilgiye buradan ulaşabilirsiniz.

4.Numune Kabul Kriterleri Prosedürü Revize Edilmiştir

Türkiye İlaç ve Tıbbi Cihaz Kurumu (“TİTCK / Kurum”) tarafından hazırlanan Numune Kabul Kriterleri Prosedürü (“Prosedür”) 07.07.2022 tarihinde güncellenmiş ve ilgililere duyurulmuştur.

Bilindiği üzere, Analiz ve Kontrol Laboratuvarları Dairesi Başkanlığı’na (“Başkanlık”) gönderilen numunelerin kabulü, Prosedür’e göre yapılmaktadır.

Prosedür, Başkanlık’a analiz ve kontrol talebi ile gelen numunelerin, kabul kriterlerini ve taşıma koşullarını belirlemek amacıyla hazırlanmıştır.  

Bu kapsamda numune kabulüne ilişkin güvenlik önlemleri aşağıdaki gibidir:

1) Kırık, ambalaj bütünlüğü bozulmuş numunelerin taşınması esnasında koruyucu eldiven kullanılmalıdır.

2) -70 ±10ºC, -20 ±5ºC materyal taşınan ambalajlarda, numuneler ve sıcaklık kontrol verilerine ulaşmak için soğuktan koruyucu eldiven kullanılmalıdır.

3) İlgili laboratuvar numuneleri analiz aşamasına kadar etiket bilgisinde veya analiz sertifikasında belirtilen saklama koşuluna uygun olarak; oda sıcaklığında, buzdolabında, derin dondurucuda veya gerektiğinde -70 ±10ºC‘ de saklanmalıdır.  

4) Gelen tüm maddelerin (numune, standart, plasebo, kimyasal madde vb. gibi) ambalajlarında analizleri olumsuz yönde etkileyecek bir hasar varsa veya kırılmış, dökülmüş durumda ise Numune Kabul tarafından F111/KYB Numune Kabul Formu doldurularak reddedilmelidir.

Prosedür’de uygulamanın esası belirtilmiş olup Kurumun ilgili Denetim Daire Başkanlıkları tarafından analize gönderilen numuneler için ekte yer alan tablolardaki yeter sayılarına ve takip eden maddelerde belirtilen son kullanma tarihlerine riayet edilmelidir.

İlgili Denetim Dairesi Başkanlıkları tarafından numune alma imkanları dahilinde numune sayılarına ve son kullanma tarihine riayet edilememesi halinde ilgili laboratuvar Birim Sorumlusu tarafından laboratuvar çalışma takvimi ve analizi gerçekleştirmek için gerekli olan altyapı ile analize yeterli numune sayısı da kontrol edilerek F111/KYB Numune Kabul Formu’nun “açıklama” kısmına not düşülür ve ilgili laboratuvar Birim Sorumlusu tarafından imzalanır. Bu kapsamda; analize yeter numune sayısı ve son kullanma tarihi için takip eden maddelerde yer verilen gerekliliklere istisnai durum kapsamında numune kabul işlemi yapılabilir.

Kurum tarafından analiz talebi için gerekli dokümanlar numune ve referans standartlar Prosedür’de düzenlenmiştir.

İlaç numuneleri için;

· Ruhsat alınması amacıyla analize gönderilen numunelerin miadının dolmasına en az 6 ay,

· İthal izni alınması amacıyla analize gönderilen numunelerin miadının dolmasına en az 6 ay,

· Piyasa kontrolü amacıyla analize gönderilen numunelerin miadının dolmasına en az 6 ay,

· Satın alma kontrolleri için analize gönderilen numunelerin miadının dolmasına en az 6 ay,

Analiz için gelen numunelerle birlikte gönderilen standart/referans/reaktif/malzemelerin miadının dolmasına en az 6 ay kalmış ve 4 analize yetecek miktarda (analiz kontrol yöntemlerinde belirtilen toplam miktar ve tartım kayıpları öngörülerek belirlenen) gönderilmesi gerekmektedir.

Şikayet sebebiyle gönderilecek numuneler ise; Analiz ve Kontrol Laboratuvarları Dairesi Başkanlığı Analizler için Gerekli Minimum Numune Miktarları Tablolarında belirtilen miktarları karşıladığına bakılmaksızın kabul edilmektedir. Şikayet numunelerinde uygun saklama koşulları sağlanmadığında; Numune kabul personeli tarafından hazırlanan F111/KYB Numune Kabul Formu’nda yer alan “Saklama Koşulları / Şikayet Numunesi” bölümündeki numunenin teslim alınma veya alınmama gerekçesi, analizi gerçekleştirecek birimin sorumlusu tarafından doldurularak kayıt altına alınmalıdır.

Prosedür’de şikayete esas numunenin ilgili birim sorumlusu beyanına göre uygun bulunması ve uygun bulunmaması hallerine ilişkin ilgili personelin görevleri düzenlenmiştir.

İlaç numuneleri ile birlikte, tıbbi biyolojik ürünler, kozmetik ürünler, tıbbi amaçlı beslenme ürünleri, tıbbi cihaz grubu ürünleri ile insan vücuduna doğrudan temas eden biyosidal ürün ve numune analizlerine ilişkin kriterler ve esaslar bu talimatname ile belirtilmiştir.

Ruhsat, piyasa kontrolü ve şikayet nedeniyle kalite kontrol testlerinin yapılması için Analiz ve Kontrol Laboratuvarları Dairesi Başkanlığı’na getirilecek veya Kurum ile protokol yapılmış üniversitelere transfer edilecek tüm numunelerin taşınmasına ilişkin yerine getirilmesi gereken genel koşullar bu talimat ile düzenlenmiştir.

Bahsi geçen Prosedür’ün tam metnine buradan ulaşabilirsiniz.

5.Beşeri Tıbbi Ürünlerin Fiyatlandırılmasına Dair Kararda Değişiklik Yapılmıştır

Beşeri Tıbbi Ürünlerin Fiyatlandırılmasına Dair Kararda Değişiklik Yapılması Hakkında Karar’ın (“Karar”) yürürlüğe konulmasına ilişkin 5800 sayılı Cumhurbaşkanı Kararı 8 Temmuz 2022 tarihli ve 31890 sayılı Resmi Gazete’de yayımlanmıştır.

Karar’ın 6. maddesinde yapılan değişiklikle, Karar’da istisna tutulan ilaçlar hariç, ürünlerin perakende satış fiyatı belirlenirken uygulanacak depocu ve eczacı kar oranları düzenlenmiştir.

Aynı Karar’a eklenen Geçici Madde 5 ile beşeri tıbbi ürünlerin fiyatlandırılmasında kullanılacak Türk Lirası cinsinden 1 (bir) Avro değeri 2022 yılı Temmuz ayında %25 arttırılmıştır. Buna ek olarak Karar’da yer alan barem değerleri, Avro oranında yapılan değişiklik oranında güncellenmiştir.

Bahis geçen Karar’ın tam metnine buradan ulaşabilirsiniz.

  1. Tıbbi Cihaz Klinik Araştırmaları Yönetmeliği Yayımlanmıştır

Türkiye İlaç ve Tıbbi Cihaz Kurumu (“TİTCK/Kurum”) tarafından hazırlanan Tıbbi Cihaz Klinik Araştırmaları Yönetmeliği (“Yönetmelik”), 8 Temmuz 2022 tarihli Resmi Gazete’de yayımlanarak yürürlüğe girmiştir.

Yönetmelik, taraf olunan uluslararası anlaşmalar ile Avrupa Birliği standartları ve iyi klinik uygulamaları çerçevesinde piyasaya arz sonrası çalışmaları ve tıbbi cihaz klinik araştırmaları ile bu araştırmalara katılan gönüllülerin haklarının korunmasına dair usûl ve esasları düzenlemek amacıyla hazırlanmıştır.

Yönetmelik’te araştırmanın genel esasları belirlenmiştir. Buna göre;

  • Araştırma cihazının, öncelikle insan dışı deney ortamında veya yeterli sayıda deney hayvanı üzerinde araştırılmış olması şarttır.
  • İnsan dışı deney ortamında veya hayvanlar üzerinde yapılan deneyler sonucunda ulaşılan bilimsel verilerin, araştırma ile varılmak istenen hedefe ulaşmak açısından cihazın/cihazların klinik araştırmalarının yürütülebilmesi için yeterli kanıtı sağlaması gerekmektedir.
  • Gönüllüye ait germ hücrelerinin genetik yapısını bozmaya yönelik hiçbir araştırma yapılamaz.

EUDAMED işlevsellik tarihine kadar klinik araştırma başvuruları ile ilgili olarak aşağıdaki hususlara dikkat çekilmesi gerekmektedir.

  • Klinik araştırmanın sponsoru, Tıbbi Cihaz Yönetmeliğinin Ek XV’inin II. Bölümünde atıfta bulunulan dokümantasyonla ile birlikte Kurum’un elektronik başvuru sistemi aracılığıyla başvuruda bulunacaktır.
  • Başvurunun usûlüne uygun olarak yapılması, başvuruda bulunması gereken bilgi ve belgelerde eksiklik bulunmaması hâlinde başvurunun Kurum tarafından incelenerek yirmi iş günü içerisinde sonuçlandırılması esastır.
  • Klinik araştırmalar Kurum’un izni olmadan başlatılması mümkün değildir.

EUDAMED işlevsellik tarihine kadar bir klinik araştırmada, gönüllülerin güvenliği, sağlığı veya hakları üzerinde ya da araştırmadan elde edilen klinik verilerin tutarlılığı veya güvenilirliği üzerinde önemli bir etkiye sahip olması muhtemel değişiklikler (önemli değişiklikler) için;

  • Klinik araştırmanın sponsoru, yapılmak istenen değişikliklerin mahiyeti ve nedenleri ile birlikte Kurumun elektronik başvuru sistemi aracılığıyla başvuruda bulunur. Tıbbi Cihaz Yönetmeliğinin Ek XV’inin II. Bölümünde atıfta bulunulan dokümantasyonun güncel halleri bu başvurunun bir parçası olarak sunulur. İlgili dokümanlardaki değişiklikler açık bir şekilde fark edilebilir olmalıdır.
  • Başvurunun usulüne uygun olarak yapılması, başvuruda bulunması gereken bilgi ve belgelerde eksiklik bulunmaması hâlinde başvurunun Kurum tarafından incelenerek otuz iş günü içerisinde sonuçlandırılması esastır.

Tıbbi Cihaz Yönetmeliğinde sponsorun ve araştırmacıların araştırma amaçlı cihaza ilişkin yükümlülükleri ile ilgili belirtilen hükümler yanında; araştırma amaçlı cihazın, imalatı ya da ithalatından sonra ürünün özelliklerine uygun olarak depolanması, dağıtımı ve araştırma merkezine teslimi, eğer gerekiyorsa kurulumu ve bakım, onarım kalibrasyon işlemleri ile araştırma merkezinde bu koşulların devam ettirilmesi, kullanılmamış ürünlerin araştırma merkezinden toplanarak iadesinin sağlanması veya uygun şekilde imhası ve bütün bu sürece ait kayıtların tutulması sponsorun yükümlülüğü altındadır.

Bahsi geçen Yönetmelik’in tam metnine buradan ulaşabilirsiniz.

7.Kozmetik Ürünlere İlişkin 2022 Yılı İkinci Çeyrek Denetim Verileri Açıklanmıştır

Türkiye İlaç ve Tıbbı Cihaz Kurumu Denetim Hizmetleri Başkan Yardımcılığı Kozmetik Denetim Dairesi Başkanlığı tarafından 2022 yılının Nisan-Mayıs-Haziran aylarına yönelik piyasa gözetim ve denetim faaliyetlerine ilişkin olarak denetim verileri açıklanmış olup buna göre teknik düzenlemeye aykırı ve güvensiz olduğu tespit edilen ürünlere idari yaptırımlar uygulanmıştır.

Denetlenen 282 üründen 200’ü teknik düzenlemeye aykırı ürün, 5’i ise güvensiz ürün olarak sınıflandırılmıştır.

Denetim neticesinde toplam 295.000 TL idari para cezası uygulanmış ve sahte/kaçak/taklit olduğu belirlenen 3530 adet parfüm ve deodorant 5324 sayılı Kozmetik Kanunu uyarınca güvensiz ürün kapsamına alınıp imha işlemi uygulanmıştır.

Bahsi geçen denetim verilerine ilişkin detaylı bilgiye buradan ulaşabilirsiniz.

8.İlaç ve Biyolojik Ürünlerin Klinik Araştırmaları Hakkında Yönetmelikte Değişiklik Yapılmıştır

Türkiye İlaç ve Tıbbî Cihaz Kurumu tarafından hazırlanan, İlaç ve Biyolojik Ürünlerin Klinik Araştırmaları Hakkında Yönetmelikte Değişiklik Yapılmasına Dair Yönetmelik (“Yönetmelik”), 6 Temmuz 2022 tarihli ve 31888 sayılı Resmi Gazete’de yayımlanmıştır.

Yönetmelik ile birlikte Faz 1 klinik araştırmalarının ve biyoyararlanım/biyoeşdeğerlik çalışmalarının klinik ve/veya biyoanalitik kısımlarının yürütüldüğü merkezler için Kurum tarafından verilen izin belgesi Faaliyet İzin Belgesi olarak tanımlanmıştır.

Bir klinik araştırmanın yürütülmesinin gözetimi ve klinik araştırmanın protokole, standart çalışma prosedürlerine, İyi Klinik Uygulamalara (GCP) ve ilgili mevzuata uygun olarak yürütülmesini, kaydedilmesini ve raporlanmasını sağlama faaliyeti ise İzleme olarak tanımlanmıştır.

Yönetmelik uyarınca klinik araştırmalar; İnsan Gönüllüleri Üzerinde Yapılan Tıbbi Araştırmalarda Etik İlkeler Üzerine Dünya Tıp Birliği Helsinki Bildirgesinin ve ilgili alandaki uluslararası standartların en güncel sürümü ile aynı doğrultuda tasarlanacak, yürütülecek, kaydedilecek ve raporlanacaktır.

Gönüllülerin, fiziksel ve zihinsel bütünlük, gizlilik ve 6698 sayılı Kişisel Verilerin Korunması Kanunu uyarınca ilgili verilerinin korunmasına dair hakları güvenceye alınacaktır.

Bahsi geçen Yönetmelik’in tam metnine buradan ulaşabilirsiniz.

9.Danıştay Vergi Dava Kurulu, Bölge İdare Mahkemesi Kararları Arasındaki Aykırılığın Giderilmesi İstemi Hakkında Karar Vermiştir

Danıştay Vergi Dava Kurulu’nun 2022/3 E. ve 2022/6 K. sayılı kararı 06.07.2022 tarihli ve 31888 sayılı Resmi Gazete’de yayımlanmıştır.

Farklı şehirlerin eczacı odaları tarafından eczanelerin işyerlerinde kullanılması zorunlu ve standardize edilmiş levhaların ilan ve reklam vergisine tabi olmadığı ve bu nedenle vergi alınmaması gerektiğinden bahisle başvuru yapılmış ve reddedilen istemler hakkında bölge idare mahkemeleri vergi dava dairelerine başvurulmuştur.


Bazı bölge idare mahkemeleri vergi dava dairelerinin ilk derece mahkemesinin kararını kaldırmasının, bazı bölge idare mahkemeleri vergi dava dairelerinin ise istemi reddetmesi üzerine bölge idare mahkemeleri arasındaki karar aykırılığının ortadan kaldırılması için Gaziantep Bölge İdare Mahkemesi Başkanlar Kurulu tarafından başvuruda bulunulmuştur.

Danıştay Vergi Dava Kurulu kararına göre aykırılığın giderilmesi istemine konu kararlara ilişkin maddi olaylarda eczacı odaları tarafından yapılan başvurulara verilen cevapların 2464 sayılı Belediye Gelirleri Kanunu uyarınca ilan ve reklam vergisinin mükellefi olan eczanelerin hukuki durumunu açıklayıcı mahiyette olduğu ve onların hak ve yükümlülükleri üzerinde bir değişiklik ya da yenilik meydana getirmediği dikkate alındığında bu işlemlerin icrailik özelliği bulunmadığı sonucuna varılmıştır.

Bu durumda, ortada idari davaya konu olabilecek kesin ve yürütülmesi zorunlu nitelikte bir işlem bulunmadığından anılan işlemlere karşı açılan davaların 2577 sayılı İdari Yargılama Usulü Kanunu’nun 15.maddesinin (1) numaralı fıkrasının (b) işaretli bendi uyarınca esasının incelenmesine olanak bulunmadığı ifade edilerek yapılan başvurular üzerine tesis edilen işlemin idari davaya konu olabilecek kesin ve yürütülebilir nitelikte olmadığı yönünde karar verilmiştir.

Kararı'n tamamına buradan ulaşabilirsiniz.

10.Dönüşüm Projeleri Özel Hesabı Yönetmeliğinde Değişiklik Yapılmıştır

Çevre, Şehircilik ve İklim Değişikliği Bakanlığı (“Bakanlık”) tarafından hazırlanan, Dönüşüm Projeleri Özel Hesabı Yönetmeliğinde Değişiklik Yapılmasına Dair Yönetmelik (“Yönetmelik”), 6 Temmuz 2022 tarihli ve 3188 sayılı Resmi Gazete’de yayımlanmış ve yürürlüğe girmiştir.

Yönetmelikle birlikte Dönüşüm Projeleri Özel Hesabı Yönetmeliği’nin “Özel Hesaptan Kullandırılacak Krediler ve Geri Ödeme” başlıklı dördüncü bölümüne dış finansman yoluyla elde edilen kaynağın kredi olarak kullandırılması hükmü eklenmiştir.

İşbu hükme göre Bakanlık, 28/3/2002 tarihli ve 4749 sayılı Kamu Finansmanı ve Borç Yönetiminin Düzenlenmesi Hakkında Kanun kapsamında bütçeleştirilerek özel hesaba aktarılan dış finansman kaynaklarını, bankalar aracılığıyla konut ve işyeri yapım kredisi ile güçlendirme kredisi olarak kullandırabilecektir.

Bakanlıkça kullandırılacak kredilerin azami tutarları, kredinin koşulları, krediye uygulanacak faiz oranı ile kredinin tahsis öncelikleri, özel hesabın finansman durumu ve inşaat maliyetleri dikkate alınarak Bakanlıkça belirlenecektir.

Eklenen madde kapsamında kullandırılacak kredilere ilişkin olarak Bakanlık ve bankalar arasında protokol imzalanacak ve protokol imzalanan banka nezdinde temerküz şube belirlenecektir.

Kredi verilme şartlarını taşımadığı halde, adına kredi açılanların kredi işlemleri iptal edilerek, kullanılan krediler Bakanlıkça borçluya yapılacak tebliği takip eden 1 aylık sürede ödenmelidir. Yönetmelik ile birlikte yapılan değişiklik uyarınca süresinde ödenmeyen bu alacaklar, Bakanlıkça 6183 sayılı Amme Alacaklarının Tahsil Usulü Hakkında Kanun uyarınca değil, genel hükümlere göre takip ve tahsil edilecektir.

Yönetmelik’in tam metnine buradan ulaşabilirsiniz.

11.Türk Lirası Mevduat ve Katılma Hesaplarına Dönüşümün Desteklenmesi Hakkında Tebliğde Değişiklik Yapılmıştır

Türkiye Cumhuriyet Merkez Bankası tarafından hazırlanan, Türk Lirası Mevduat ve Katılma Hesaplarına Dönüşümün Desteklenmesi Hakkında Tebliğ (Sayı: 2021/14)’de Değişiklik Yapılmasına Dair Tebliğ (Sayı: 2022/22) (“Tebliğ”), 6 Temmuz 2022 tarihli ve 31888 sayılı Resmi Gazete’de yayımlanmıştır.

Tebliğ uyarınca, yurt içi yerleşik gerçek kişilerin bankalardaki, yurt içi yerleşik tüzel kişilerin ise 31/12/2021 ile 30/6/2022 tarihleri arasındaki herhangi bir tarihte bankalarda mevcut olan ABD doları, Euro ve İngiliz sterlini cinsinden döviz tevdiat hesabı ve döviz cinsinden katılım fonu hesabı bakiyeleri, hesap sahibinin talep etmesi halinde dönüşüm kuru üzerinden Türk lirasına çevrilecektir.

Tebliğ’in tam metnine buradan ulaşabilirsiniz.

  1. 7 Temmuz 2022 Tarihinde Yayınlanan Veri İhlali Bildirimleri

Veri sorumlusu sıfatını haiz olan Türkiye Elektrik Dağıtım A.Ş., Knauf İnşaat ve Yapı Elemanları San. ve Tic. A.Ş. ile Knauf Insulation Izolation San. ve Tic. A.Ş. ve Meklas Otomotiv San. ve Tic. A.Ş. tarafından Kişisel Verileri Koruma Kurumu’na (“Kurum”) veri ihlali bildirimlerinde bulunulmuştur. Veri ihlali bildirimleri Kurum’un resmi internet sayfasında 7 Temmuz 2022 tarihinde yayımlanmıştır.

=> Türkiye Elektrik Dağıtım A.Ş. Tarafından Gerçekleştirilen Veri İhlali Bildirimi

Veri sorumlusu sıfatını haiz olan Türkiye Elektrik Dağıtım A.Ş. tarafından Kurum’a gönderilen veri ihlali bildiriminde özetle;

  • Veri sorumlusuna ait bir çalışanın kullanıcı adı ve parolasının belirlenemeyen bir şekilde ele geçirildiği ve o kullanıcı hesabı ile sistemde kayıtlı diğer kullanıcı verilerinin bir e-posta adresine gönderim yolu ile sızdırıldığı,
  • İhlalin, Bakanlık Siber Güvenlik Operasyon Merkezi tarafından Dark Web’de yapılan istihbarat çalışmaları sırasında tespit edildiği,
  • İhlalden etkilenen ilgili kişi gruplarının çalışanlar ve vatandaşlar olduğu,
  • İhlalden etkilenen kişisel verilerin ad, soyad, e-posta ve cep telefonu numarası olduğu,
  • İhlalden etkilenen kişi sayısının 208.000 olduğu

bilgilerine yer verilmiştir.

Konuya ilişkin inceleme devam etmekle birlikte, Kişisel Verileri Koruma Kurulunun (“Kurul”) 07/07/2022 tarih ve 2022/686 sayılı Kararı ile söz konusu veri ihlali bildiriminin Kurumun internet sayfasında ilan edilmesine karar verilmiştir.

Konuya ilişkin detaylı bilgiye buradan ulaşabilirsiniz.

=> Knauf İnşaat ve Yapı Elemanları San. ve Tic. A.Ş. ile Knauf Insulation Izolation San. ve Tic. A.Ş. Tarafından Gerçekleştirilen Veri İhlali Bildirimi

Veri sorumlusu sıfatını haiz olan Knauf İnşaat ve Yapı Elemanları San. ve Tic. A.Ş. ile Knauf Insulation Izolation San. ve Tic. A.Ş. tarafından Kuruma gönderilen veri ihlali bildiriminde özetle;

  • Veri sorumlularının hissedarı olan veri işleyen Knauf Gips KG'in Almanya sunucularına 29.06.2022 tarihinde fidye yazılımı saldırısı gerçekleştirildiği,
  • İhlalden etkilenen kişi sayısı henüz tespit edilememiş olmakla birlikte herhangi bir veri ihlalinin yaşanmamış olmasının da muhtemel olduğu; zira sorumlu olunan kişisel verilerin bulunduğu sunucuya erişim sağlanmamış olmasının ihtimal dahilinde olduğu,
  • Veri sorumlularının e-posta hizmetinin bir bölümü, websitesi vasıtasıyla yürütülen süreçlerin (pazarlama, iletişim formu süreci, iş başvuru süreci vb) verileri ile iş/staj başvuru/kabul ve özlük dosyası oluşturma, muhasebe ve AGİ, izin/ mesai takip, sözleşme akdetme, mal/hizmet alım ve satış, bayilik başvuru/kabul gibi süreçlerde toplanan veriler veri işleyen sunucularında barındırıldığından ilgili kişilere ilişkin kimlik, iletişim, özlük, hukuki işlem, müşteri işlem, fiziksel mekan güvenliği, işlem güvenliği, risk yönetimi, mesleki deneyim, finans, pazarlama, görsel ve işitsel kayıtlar, sendika üyeliği, diğer, felsefi inanç, din, mezhep ve diğer inançlar, ceza mahkumiyeti ve güvenlik tedbirleri ve sağlık bilgilerinin veri ihlalinden etkilenmiş olma ihtimali bulunduğu; etkilenen verilere dair detayların teknik çalışma neticesinde tespit edileceği,
  • İhlalden etkilenen ilgili kişi grubu henüz tespit edilememiş olmakla birlikte veri işleyen sunucusunda verisi barındırılan ilgili kişi gruplarının: ticari ilişki kurulan gerçek kişi veya tüzel kişi ilgilisi, ziyaretçi, başvuruda bulunan kişi, çalışan adayı, çalışan adayı referansı, stajyer adayı, stajyer, tedarikçi çalışanı, sözleşme yapılan tüzel kişi yetkilisi, bayi çalışanı, çalışan ailesi olduğu

bilgilerine yer verilmiştir.

Konuya ilişkin inceleme devam etmekle birlikte, Kurulun 07.07.2022 tarih ve 2022/687 ve 2022/688 sayılı Kararları ile söz konusu veri ihlali bildirimlerinin Kurumun internet sayfasında ilan edilmesine karar verilmiştir.

Konuya ilişkin detaylı bilgiye buradan ulaşabilirsiniz.

=> Meklas Otomotiv San. ve Tic. A.Ş. Tarafından Gerçekleştirilen Veri İhlali Bildirimi

Veri sorumlusu sıfatını haiz olan Meklas Otomotiv San. ve Tic. A.Ş. tarafından Kuruma gönderilen veri ihlali bildiriminde özetle;

  • İhlalin fidye yazılımı saldırısı ile verilerin bir kısmının şifrelenmesi suretiyle gerçekleştiği,
  • İhlalin 29.06.2022 tarihinde gerçekleştiği ve aynı gün veri sorumlusuna iletilen e-posta ile tespit edildiği,
  • İhlalden etkilenen ilgili kişi gruplarının çalışanlar, kullanıcılar, müşteriler ve potansiyel müşteriler olduğu,
  • İhlalden etkilenen kişi ve kayıt sayısının en az 142 olduğu, sunuculara kısıtlı erişim sağlanması nedeniyle ihlalden etkilenen kişi sayısının tam olarak tespit edilemediği,
  • İhlalden etkilenen kişisel veri kategorilerinin; kimlik, iletişim, özlük, işlem güvenliği, finans, pazarlama, görsel ve işitsel kayıtlar; özel nitelikli kişisel veri kategorilerinin ise sağlık bilgileri, felsefi inanç, din, mezhep bilgileri olduğu,
  • İlgili kişilerin veri ihlali ile ilgili https://www.meklas.com/tr/kvkk/ adresi aracılığıyla bilgi alabileceği

bilgilerine yer verilmiştir.

Konuya ilişkin inceleme devam etmekle birlikte, Kurulun 07.07.2022 tarih ve 2022/685 sayılı Kararı ile söz konusu veri ihlali bildirimlerinin Kurumun internet sayfasında ilan edilmesine karar verilmiştir.

Konuya ilişkin detaylı bilgiye buradan ulaşabilirsiniz.

13.Basın Ahlak Esaslarına Dair Genel Kurul Kararı Yayımlanmıştır

Basın Ahlak Esaslarına Dair Genel Kurul Kararı (“Karar”), 6 Temmuz 2022 tarihli ve 31888 sayılı Resmi Gazete’de yayımlanmıştır.

Karar’ın amacı, resmî ilan ve reklam yayınıyla ilgili süreli yayınların basılı nüshalarında, resmî ilan yayınlayan gazetelerin kendilerine ait internet haber sitelerinde ve sosyal ağ hesaplarında uymaları gereken Basın Ahlak Esaslarını ve bu konuda Kurumca gerçekleştirilecek işlemlere ilişkin usul ve esasları düzenlemektir.

Karar uyarınca, süreli yayınların basılı nüshaları ile resmî ilan yayınlayan gazetelerin kendilerine ait internet haber siteleri ve sosyal ağ hesapları Basın Ahlak Esaslarına uymak zorundadır.

Çocukların ve gençlerin toplum içinde kişiliklerinin gelişmesini ve korunmasını olumsuz etkileyecek veya onlara yönelik cinsel istismar ve cinsel tacize teşvik eden ve şiddeti özendiren yayın yapılamayacaktır.

Karar’ın tam metnine buradan ulaşabilirsiniz.

  1. Rekabet Kurulu Tarafından Numil Gıda Hakkında Yürütülen Soruşturma Sonuçlanmıştır

Rekabet Kurulunun (“Kurul”) 01.07.2021 tarihli ve 21-33/433-M sayılı kararı uyarınca yürütülmekte olan soruşturma kapsamında; Kurulun 23.06.2022 tarih ve 22-28/465-MUA sayılı ara kararı Numil Gıda Ürünleri San. ve Tic. A.Ş. (“Numil Gıda”) tarafından 23.06.2022 tarihinde tebellüğ edilmiş olup uzlaşma ara kararına istinaden gönderilen uzlaşma metni 27.06.2022 tarih ve 29260 sayı ile süresi içerisinde Rekabet Kurumu kayıtlarına intikal etmiştir.

Bu kapsamda, anılan uzlaşma metninde ihlalin varlığı ve kapsamı ile uzlaşma ara kararında öngörülen azami idari para cezası oranı ve tutarı teşebbüs tarafından açıkça kabul edilmiş;

  1. Numil Gıda’nın yeniden satıcılarının satış fiyatının tespit edilmesine yönelik davranışlarının 4054 sayılı Kanun’un 4. maddesini ihlal ettiğine,
  2. Bu doğrultuda anılan teşebbüse 4054 sayılı Kanun’un 16. maddesinin üçüncü fıkrası ve Rekabeti Sınırlayıcı Anlaşma, Uyumlu Eylem ve Kararlar ile Hakim Durumun Kötüye Kullanılması Halinde Verilecek Para Cezalarına İlişkin Yönetmelik’in 5. maddesinin birinci fıkrasının (b) bendi, ikinci fıkrası, üçüncü fıkrasının (a) bendi uyarınca 2021 yılı gayrisafi geliri üzerinden takdiren 57.083.623-TL idari para cezası uygulanmasına,
  3. 4054 sayılı Kanun’un 43. maddesinin yedinci fıkrası ve Rekabeti Sınırlayıcı Anlaşma, Uyumlu Eylem ve Kararlar ile Hâkim Durumun Kötüye Kullanılmasına Yönelik Soruşturmalarda Uygulanabilecek Uzlaşma Usulüne İlişkin Yönetmelik’in 4. maddesinin dördüncü fıkrası uyarınca uzlaşma usulü sonucunda teşebbüse verilecek idari para cezasında %15 oranında indirim uygulanmasına,
  4. Bu kapsamda uzlaşma usulü sonucunda teşebbüse 2021 yılı gayrisafi gelirleri üzerinden takdiren 48.521.080-TL tutarında idari para cezası uygulanmasına

karar verilmiştir. Böylece Numil Gıda hakkında yürütülen soruşturma uzlaşma usulü ile sonlandırılmıştır.

Konuya ilişkin detaylı bilgiye buradan ulaşabilirsiniz.

  1. Spor Kulüpleri ve Spor Anonim Şirketleri Tescil Yönetmeliği Yayımlanmıştır

Gençlik ve Spor Bakanlığı tarafından hazırlanan Spor Kulüpleri ve Spor Anonim Şirketleri Tescil Yönetmeliği (“Yönetmelik”) 8 Temmuz 2022 tarihli Resmi Gazete’de yayımlanarak yürürlüğe girmiştir.

Yönetmelik, spor kulüplerinin kuruluşu, organları; spor kulüpleri ve spor anonim şirketlerinin Gençlik ve Spor Bakanlığı tarafından tescili, tescilin şartları, tescil için gerekli belgeler, spor kulübü tüzüğü ile spor anonim şirketlerinin esas sözleşmesinin içeriği, spor kulüpleri ve spor anonim şirketlerinin spor faaliyetlerinde kullanacakları isim, renk, amblem ve diğer ayırıcı işaretleri ile üst kuruluş oluşturulmasına ilişkin usul ve esasları düzenlemek amacıyla hazırlanmıştır

Spor Kulüplerinin kuruluşu, tescili ve Spor Kulüplerine üye olma bu Yönetmelik ile düzenlenmiştir. Buna göre; spor kulüpleri, spor faaliyetlerine katılmak amacıyla gerçek veya tüzel en az yedi kişi tarafından kurulabilmektedir.

Spor kulübü kurucuları tarafından imzalanmış kuruluş bildirimi ve aşağıda belirtilen belgelerle birlikte spor kulübünün kurulacağı yerin il müdürlüğüne başvuruda bulunulmalıdır:

  1. Kurucular tarafından her sayfası imzalanmış spor kulübü tüzüğü. 
  2. Spor kulübü kurucuları arasında tüzel kişiliklerin bulunması halinde, bu tüzel kişilerin unvanı ve merkezini gösterir belge ile tüzel kişiliklerin yönetim organları tarafından yetkilendirilen gerçek kişi de belirtilmek kaydıyla bu konuda alınmış kararın örneği.
  3. Kurucular arasında yabancı uyrukluların bulunması halinde bunların Türkiye'de ikamet izni sahibi olduklarını gösterir belgeler.
  4. Spor kulübünün kamu kurum ve kuruluşları veya eğitim kurumları bünyesinde kurulması durumunda ilgili kurum veya kuruluştan alınan izin yazısı.
  5. Kurucu üye bilgileri.

İl müdürlüğü tarafından kuruluş belgeleri ve tüzük altmış gün içinde dosya üzerinden incelenecektir. Kuruluş bildirimi, tüzük ve kurucuların hukukî durumlarında mevzuata aykırılık veya noksanlık tespit edildiği takdirde bunların giderilmesi veya tamamlanması yazılı şekilde derhâl kuruculardan istenecektir.

Bu istemin tebliğinden başlayarak en geç altmış gün içinde belirtilen mevzuata aykırılık giderilmez veya noksanlık tamamlanmazsa başvuru il müdürlüğü tarafından reddedilecektir. Kuruluş bildirimi, tüzük ve diğer belgelerde mevzuata aykırılık veya noksanlık bulunmaz ya da bu aykırılık veya noksanlık süresinde giderilmiş bulunursa spor kulübü il müdürlüğü tarafından spor kulüpleri siciline tescil edilecek ve bu tescille tüzel kişilik kazanacaktır.

Üyelik başvurusu yazılı olarak yapılmaktadır ve spor kulübü yönetim kurulunca otuz gün içinde karara bağlanacaktır. Sonuç, başvuru sahibine yazılı olarak bildirilecektir.

6102 sayılı Türk Ticaret Kanunu'na göre kurulan ve tüzel kişilik kazanan anonim şirketlerin spor anonim şirketi vasfını tesciline ilişkin hususlar, tescil başvurusunun ve esas sözleşmenin incelenmesi ile spor anonim şirketlerin spor dalı tescili ile spor anonim şirketlerinin organlarında görev alamayacaklar bu Yönetmelik ile düzenlenmiştir.  

Buna ek olarak, bahsi geçen Yönetmelik’te spor kulüplerinin sona ermesi, faaliyetinin yasaklanması ve tescilinin iptali, spor kulüplerinin tasfiyesi ve spor anonim şirketlerinin tescilinin iptaline ilişkin usul ve esaslara yer verilmiştir. 

Bahsi geçen Yönetmelik’in tam metnine buradan ulaşabilirsiniz.

16.Gönderenin Birden Fazla Olması veya Tespit Edilememesi Halinde, Toplam İdari Para Cezası Miktarının İşletmeciye Uygulanmasına İlişkin Kural İptal Edilmiştir

Anayasa Mahkemesinin 2022/13 E. ve 2022/66 K. sayılı kararı 6 Temmuz 2022 tarihli ve 31888 sayılı Resmi Gazete’de yayımlanmıştır.

13/10/1983 tarihli ve 2918 sayılı Karayolları Trafik Kanunu’nun 25/6/2010 tarihli ve 6001 sayılı Kanun’un 36. maddesiyle değiştirilen 65. maddesinin sekizinci fıkrasının Anayasa’nın 2. ve 38. maddelerine aykırılığı ileri sürülerek iptaline karar verilmesi talebiyle Anayasa Mahkemesine başvurulmuştur.

İtiraz konusu kural şöyledir:

“Gönderenin birden fazla olması veya tespit edilememesi halinde birinci fıkraya uymayan işleten ve gönderen için uygulanacak idarî para cezalarının toplamı işletene uygulanır”

Başvuru kararında özetle; hukuk devleti kapsamında yer alan ilkelerden birinin de aynı fiilden dolayı birden fazla yargılanmama veya cezalandırılmama (ne bis in idem) ilkesi olduğu, anılan ilkeye göre aynı fiilden dolayı mükerrer yargılamanın yapılamayacağı ve cezanın verilemeyeceği, söz konusu ilkenin idari yaptırımlar için de geçerli olduğu, itiraz konusu kuralın gönderene yükletilmesi gereken idari yaptırımın işletene uygulanmasını öngörmesi nedeniyle bir fiile iki kere yaptırım uygulanması sonucunu doğurduğu, bu itibarla kuralın kamu yararı ile bireyin hak ve özgürlükleri arasındaki adil dengeyi sağlamadığı, ölçülülük ilkesiyle bağdaşmadığı belirtilerek Anayasa’nın 2. ve 38. maddelerine aykırı olduğu ileri sürülmüştür.

Anayasa’nın 38. maddesinin yedinci fıkrasında ceza sorumluluğunun şahsi olduğu belirtilmiştir.

Bu kapsamda Anayasa Mahkemesi tarafından itiraza konu Kural ile işletenin azami yüklü ağırlığın veya izin verilen azami yüklü ağırlığın aşılması yasağına uymaması şeklindeki eyleminin yanı sıra aynı yasağı ihlal eden gönderenin bu eylemi nedeniyle de ayrıca sorumlu tutulması ve cezalandırılması sonucunun doğduğu ifade edilmiştir. Bu itibarla Kuralın ceza sorumluluğunun şahsiliği ilkesiyle bağdaşmadığı vurgulanmıştır.  

Netice itibariyle söz konusu Kural Anayasa’nın 38. maddesine aykırı olduğu gerekçesiyle iptal edilmiştir.

Kararın tam metnine buradan ulaşabilirsiniz.

Saygılarımızla,

Zümbül Hukuk ve Danışmanlık

info@zumbul.av.tr