Haftaya Dair Hukuki Gelişmeler

1. Plan Yapımını Yükümlenecek Müelliflerin Yeterliliği Hakkında Yönetmelik’te Değişiklik Yapılmasına Dair Yönetmelik Resmi Gazete’de Yayımlandı

20/09/2023 tarihli ve 32315 sayılı Resmi Gazete’de yayımlanan Plân Yapımını Yükümlenecek Müelliflerin Yeterliliği Hakkında Yönetmelikte Değişiklik Yapılmasına Dair Yönetmelik ile 7/1/2006 tarihli ve 26046 sayılı Resmî Gazete’de yayımlanan Plân Yapımını Yükümlenecek Müelliflerin Yeterliliği Hakkında Yönetmelik’te (“Yönetmelik”) değişiklikler yapılmıştır.

Yönetmelik’te yapılan değişiklikler özetle aşağıdaki gibidir:

Yönetmeliğin,

  • 2. maddesinde yer alan “ölçekteki ve türdeki” ibaresi “ölçek ve türdeki mekânsal” olarak değiştirilmiştir.
  • 4. maddesinin birinci fıkrasında yer alan “Bakanlık” tanımı “Çevre, Şehircilik ve İklim Değişikliği Bakanlığını” şeklinde değiştirilmiş, “Müellif” tanımında yer alan “ölçekteki ve türdeki” ibaresi “ölçek ve türdeki mekânsal” şeklinde değiştirilmiştir.
  • 5. maddesinde yer alan “ölçekteki ve türdeki” ibareleri “ölçek ve türdeki mekânsal” olarak değiştirilmiş, aynı maddenin dördüncü fıkrasında yer alan “değişiklikleri,” ibaresi “değişiklikleri için” olarak değiştirilmiş, aynı fıkrada yer alan “grubunda sayılır” ibaresi “grupta yeterlilik belgesi aranır” olarak değiştirilmiş ve aynı maddeye “Ancak, Uygulama İmar Planlarında nüfus, yapı yoğunluğu, kat adedi ve bina yüksekliği değişimi ile alan kulanım kararı dışında kalan parsel ölçeğindeki değişiklikler ve maddi hataların düzeltilmesine yönelik değişikliklerde yeterlilik belge grubu şartı aranmaz.” fıkrası eklenmiştir.
  • 7. maddesinin birinci fıkrasının (b) bendinde yer alan “plânlama ile ilgili uzmanlık dalında” ibaresi, “Şehir ve Bölge Planlama bölümlerinde” olarak, aynı fıkranın (c) bendinde yer alan  “A, B, C veya D gruplarına” ibaresi “En az E grubuna” olarak değiştirilmiş, aynı fıkranın (d) bendi aşağıdaki şekilde değiştirilmiş, aynı fıkranın (e) bendine yer alan “bitirmiş” ibaresi “bitirmiş veya” olarak değiştirilmiş ve aynı fıkraya aşağıdaki bentler eklenmiştir:

“d) En az 25 hektar alan için düzenlenmiş mekânsal planlama veya kentsel tasarım yarışmalarında birincilik veya iki defa derece veya dört mansiyon almış veya”

“f) Yükseköğretim kurumlarının Şehir ve Bölge Planlama ile ilgili ana bilim dalında yüksek lisans veya doktora öğrenimini tamamlamış

  • 8. maddesinin birinci fıkrasının (c) bendinin (4) numaralı alt bendi, aynı fıkranın (d) bendinin (3) numaralı alt bendi ve aynı fıkranın (e) bendinin (3) numaralı alt bendi değiştirilmiş, aynı maddenin birinci fıkrasının (a), (b), (c), (d) ve (e) bentlerine alt bentler eklenmiş ve aynı maddenin ikinci fıkrası değiştirilmiştir.
  • 9. maddesinin birinci fıkrasında yer alan “tür ve ölçekteki” ibaresi “ölçek ve türdeki mekânsal” olarak, aynı fıkrada yer alan “ölçekteki ve türdeki bitirilmiş” ibaresi “ölçek ve türdeki bitirilmiş mekânsal” olarak değiştirilmiş, aynı maddenin dördüncü fıkrasında yer alan “plânlama yarışmalarında” ibaresi “mekânsal planlama veya kentsel tasarım yarışmalarında” olarak değiştirilmiştir.
  • 10. maddesinde aranan çalışma şartlarına ilişkin değişiklikler yapılmıştır.
  • 13. maddesinin birinci fıkrasının (c) bendinde yer alan “ölçekteki ve türdeki” ibaresi “ölçek ve türdeki mekânsal” olarak değiştirilmiştir.
  • 17. maddesinin birinci fıkrası aşağıdaki şekilde değiştirilmiş, ikinci, dördüncü ve beşinci fıkraları yürürlükten kaldırılmış, altıncı fıkrasında yer alan “grup ilerlemesi” ibaresinden sonra gelmek üzere “veya belge yenileme” ibaresi, “yeterlilik belgesinin” ibaresinden sonra gelmek üzere “yükseltilmesine veya” ibaresi eklenmiştir.
  • Ek olarak Yönetmeliğe “Bu maddenin yürürlüğe girdiği tarihten önce Bakanlıkça düzenlenmiş olan basılı Yeterlilik Belgelerinin 31/12/2023 tarihine kadar Bakanlığa iade edilmesi zorunludur. Bu tarihe kadar belgelerin iade edilmemesi durumunda belge sahiplerinin Bakanlıkça oluşturulan elektronik ortama erişimi kapatılır.” şeklinde Geçici Madde – 4 eklenmiştir.

Plân Yapımını Yükümlenecek Müelliflerin Yeterliliği Hakkında Yönetmelikte Değişiklik Yapılmasına Dair Yönetmelik, 20/09/2023 tarihinden geçerli olmak üzere Resmi Gazete’de yayımı tarihinde yürürlüğe girmiştir.

Plân Yapımını Yükümlenecek Müelliflerin Yeterliliği Hakkında Yönetmelikte Değişiklik Yapılmasına Dair Yönetmelik’in tam metnine buradan ulaşabilirsiniz.

2. Çevrenin Korunması Yönünden Kontrol Altında Tutulan Katı Yakıtların İthalat Denetimi Tebliği (Ürün Güvenliği ve Denetimi: 2023/7)’nde Değişiklik Yapılmasına Dair Tebliğ (Ürün Güvenliği ve Denetimi: 2023/31) Resmi Gazete’de Yayımlandı

20/09/2023 tarihli ve 32315 sayılı Resmi Gazete’de yayımlanan Çevrenin Korunması Yönünden Kontrol Altında Tutulan Katı Yakıtların İthalat Denetimi Tebliği (Ürün Güvenliği ve Denetimi: 2023/7)’nde Değişiklik Yapılmasına Dair Tebliğ (Ürün Güvenliği ve Denetimi: 2023/31) ile 31/12/2022 tarihli ve 32060 dördüncü mükerrer sayılı Resmi Gazete’de yayımlanan Çevrenin Korunması Yönünden Kontrol Altında Tutulan Katı Yakıtların İthalat Denetimi Tebliği (Ürün Güvenliği ve Denetimi: 2023/7)’nde (“Tebliğ”) değişiklikler yapılmıştır.

Tebliğ’in 8. maddesinin dördüncü fıkrası, değişiklikten önce “(4) Ek-1’deki listede yer alan 2701.11.00.00.00 GTİP'li antrasitlerin filtrasyon amacıyla, 27.01 tarife pozisyonundaki katı yakıtların ise laboratuvarlarda araştırma ve analizlerde kullanılmak amacıyla Çevre, Şehircilik ve İklim Değişikliği Bakanlığınca uygun görülecek miktarlarda ithalatında, her ithalat işleminden önce her bir madde için anılan Bakanlıkça istenecek taahhütnamenin Bakanlık Çevre İthalat ve İhracat İzinleri Uygulaması üzerinden yapılacak başvuruda Bakanlığa iletilmesi halinde İthal Katı Yakıt Uygunluk Belgesi yerine Muafiyet Yazısı verilir ve keyfiyet ithalatçı veya temsilcisine bildirilir.” ifadelerini içermekteydi. Yapılan değişiklik sonrası fıkradaki nihai düzenleme aşağıdaki gibidir:

“(4) Ek-1’deki listede yer alan eşyanın; savunma sanayinde, ısıl işlem gerçekleşmeyen üretimde girdi olarak filtrasyonda ya da laboratuvarlarda araştırma ve analizlerde kullanılmak amacıyla Çevre, Şehircilik ve İklim Değişikliği Bakanlığınca uygun görülecek miktar ve özelliklerde ithalatında, her ithalat işleminden önce her bir madde için Çevre, Şehircilik ve İklim Değişikliği Bakanlığına Çevre İthalat ve İhracat İzinleri Uygulaması üzerinden muafiyet başvurusunda bulunulur. Başvurunun uygun bulunması halinde Çevre, Şehircilik ve İklim Değişikliği Bakanlığınca İthal Katı Yakıt Uygunluk Belgesi yerine Muafiyet Yazısı verilir ve keyfiyet ithalatçı veya temsilcisine bildirilir.”

Aynı maddenin 5. fıkrasına “Ancak belirtilen eşyanın yıllık 1 tonu aşmayacak miktarda ithalatında Çevrenin Korunması Yönünden Kontrol Altında Tutulan Katı Yakıt İthalatçısı Kayıt Belgesi aranmaz.” hükmü eklenmiştir.

Çevrenin Korunması Yönünden Kontrol Altında Tutulan Katı Yakıtların İthalat Denetimi Tebliği (Ürün Güvenliği ve Denetimi: 2023/7)’nde Değişiklik Yapılmasına Dair Tebliğ (Ürün Güvenliği ve Denetimi: 2023/31), 20/09/2023 tarihinden geçerli olmak üzere Resmi Gazete’de yayımı tarihinde yürürlüğe girmiştir.

Çevrenin Korunması Yönünden Kontrol Altında Tutulan Katı Yakıtların İthalat Denetimi Tebliği (Ürün Güvenliği ve Denetimi: 2023/7)’nde Değişiklik Yapılmasına Dair Tebliğ (Ürün Güvenliği ve Denetimi: 2023/31)’in tam metnine buradan ulaşabilirsiniz.

3. Tıbbi Cihazlar Alanında Yetkili Temsilciler ve Onaylanmış Kuruluşların AB ve Türkiye Arasında Karşılıklı Olarak Tanınmasına İlişkin Duyuru Sağlık Bakanlığı Tarafından Yayımlanmıştır

Tıbbi Cihazlar Alanında Yetkili Temsilciler ve Onaylanmış Kuruluşların AB ve Türkiye Arasında Karşılıklı Olarak Tanınmasına ilişkin duyuru 19.09.2023 tarihinde Sağlık Bakanlığı tarafından yayımlanmıştır.

Türkiye ile Avrupa Birliği (“AB”) arasında Gümrük Birliğini tesis eden 1/95 ve 2/97 sayılı Ortaklık Konseyi Kararları kapsamında, Türkiye’nin belirli ürünlere ilişkin AB’nin teknik mevzuatını iç hukukuna dâhil etmesi gereken ürün grupları içerisinde tıbbi cihazlar da yer almaktadır. Bu kapsamda yürütülen AB mevzuatına uyum çalışmaları neticesinde, AB’nin tıbbi cihaz mevzuatı sırasıyla; Vücuda Yerleştirilebilir Aktif Tıbbi Cihaz Yönetmeliği, Tıbbi Cihaz Yönetmeliği ve Vücut Dışında Kullanılan (in vitro) Tıbbi Tanı Cihazları Yönetmeliği olarak uyumlaştırılarak AB ve Türkiye arasında tıbbi cihazların serbest dolaşımı sağlanmıştır.

1/2006 sayılı Ortaklık Konseyi Kararı ile Türkiye’de yerleşik Uygunluk Değerlendirme Kuruluşlarının bildirimi düzenlenmiştir. Bildirim süreci tamamlanmış Uygunluk Değerlendirme Kuruluşlarınca yürütülen uygunluk değerlendirme sonuçlarının Türkiye ve AB’de ilave bir gerekliliğe tabi tutulmadan karşılıklı olarak tanınması sağlanmıştır.  

İlgili Türk mevzuatının AB mevzuatı ile uyumunu teyit eden 21 Mayıs 2021 ve 13 Eylül 2021 tarihli beyanlarda ifade edildiği üzere; 2017/745 veya 2017/746 sayılı AB mevzuatları ve bu beyanları yürürlüğe koyan ilgili Türk Mevzuatı, tarafların topraklarına atıflar içermekte olup söz konusu atıflar, AT-Türkiye Ortaklık Konseyi'nin 1/95 sayılı Kararı doğrultusunda, AB-Türkiye Gümrük Birliği Bölgesini kapsamaktadır.

Bu bilgiler ışığında, AB'de yerleşik imalatçıların tıbbi cihazları Türkiye pazarına sunmak için Türkiye'de yetkili bir temsilci atama zorunluluğu bulunmamaktadır. Benzer olarak, Türkiye'de yerleşik imalatçıların da, tıbbi cihazları AB pazarına sunmak için AB topraklarında yetkili bir temsilci atama zorunluluğu bulunmamaktadır. Dolayısıyla, AB veya Türkiye toprakları dışında yerleşik imalatçıların, tıbbi cihazları AB veya Türkiye'de piyasaya arz edebilmeleri için AB veya Türkiye'de yetkili temsilci atamaları yeterlidir.

Aynı zamanda, Türkiye'de yerleşik bir onaylanmış kuruluş ile AB'de yerleşik bir onaylanmış kuruluş aynı hak ve yükümlülüklere sahiptir. Bir Türk onaylanmış kuruluşu tarafından usulüne uygun olarak düzenlenmiş sertifika kapsamındaki tıbbi cihazlar, AB'de piyasaya arz edilebilir. Benzer şekilde, AB'de yerleşik bir onaylanmış kuruluş tarafından usulüne uygun olarak düzenlenmiş sertifika kapsamındaki tıbbi cihazlar da Türkiye'de piyasaya arz edilebilir.

Konuya ilişkin Avrupa Komisyonu tarafından yayımlanan duyuruya buradan ve Sağlık Bakanlığı tarafından yayımlanan duyurunun tam metnine buradan ulaşabilirsiniz.

4. Türkiye Barolar Birliği Başkanlığı Tarafından 2023-2024 Türkiye Barolar Birliği Avukatlık Asgari Ücret Tarifesi (AAÜT) Yayımlandı

21 Eylül 2023 tarihli ve 32316 sayılı Resmi Gazete'de Türkiye Barolar Birliği Başkanlığı (“Başkanlık”) tarafından 2023-2024 Asgari Ücret Tarifesi yayımlanmıştır.

Söz konusu tarife ile birlikte:

  • Tarife’nin “Amaç ve kapsam” başlıklı 1. maddesinin üçüncü fıkrasına genel kural olan “Avukatlık asgarî ücret tarifesi altında vekalet ücreti kararlaştırılamaz.” hükmü eklenmiştir.
  • Tarife’nin “Avukatlık ücretinin kapsadığı işler” başlıklı 2. maddesine son fıkra olarak “Hangi sebeple olursa olsun, temyiz veya istinaf başvurusu üzerine verilen bozma veya kaldırma kararı sonrasında hükmolunan yargı kararlarında, hükmün verildiği tarihte yürürlükte olan Tarife esas alınır.” eklenmiştir.  Bu şekilde uygulamada birlik sağlamak amaçlanmıştır.
  • Tarife’nin “Görevsizlik, yetkisizlik, dava ön şartlarının yokluğu veya husumet nedeniyle davanın reddinde, davanın nakli ve açılmamış sayılmasında ücret” başlıklı maddesi, 6100 sayılı Hukuk Muhakemeleri Kanunu’nun 331. maddesi hükmüne uygun hale getirilmiştir.
  • Tarifenin 14. maddesine“Kamu davasına katılma üzerine, mahkumiyete ya da hükmün açıklanmasının geri bırakılmasına karar verilmiş ise vekil ile temsil edilen katılan lehine bu Tarifenin ikinci kısmının ikinci bölümünde belirlenen avukatlık ücreti sanığa yükletilir. Bu hüküm, katılanın 4/12/2004 tarihli ve 5271 sayılı Ceza Muhakemesi Kanunu gereğince görevlendirilen vekili bulunması durumunda kovuşturma için ödenen ücret mahsup edilerek uygulanır.”
  • Tarife’de, maktu ücretlere ilişkin Üretici Fiyat Endeksi (ÜFE) ve Tüketici Fiyat Endeksi (TÜFE) ortalamaları ve öngörülen yeniden değerleme oranı da değerlendirilmek suretiyle göz önüne alınarak makul ölçüler içerisinde çeşitli kalemlerde farklı oranlarda olmak üzere ortalama %90 oranında artış yapılmıştır. 
  • Tarife’nin “Yargı Yerleri ile İcra ve İflas Dairelerinde Yapılan ve Konusu Para Olan veya Para ile Değerlendirilebilen Hukuki Yardımlara Ödenecek Ücret” başlıklı Üçüncü Kısımında miktarlar, oluşan mali tablo dikkate alınarak yeniden düzenlenmiştir. 

Bu Tarife Resmi Gazete’de yayımı tarihinde yürürlüğe girmiştir. 

İlgili tarifenin Resmi Gazete’de yayımlanan tam metnine buradan, Türkiye Barolar Birliği tarafından yayımlanan tarifeye ilişkin bilgi notu ve tablolara buradan ulaşabilirsiniz.

5. Maçkolik İnternet Hizmetleri AŞ Hakkında Soruşturma Açılmasına ve 4054 sayılı Rekabetin Korunması Hakkında Kanun’un 9. Maddesi Kapsamında Geçici Tedbir Uygulanmasına İlişkin Açıklama Rekabet Kurumu Tarafından Duyurulmuştur

Maçkolik İnternet Hizmetleri AŞ (“Maçkolik”) hakkında soruşturma açılmasına ve 4054 sayılı Rekabetin Korunması Hakkında Kanun’un (“Kanun”) 9. maddesi kapsamında geçici tedbir uygulanmasına ilişkin açıklama Rekabet Kurumu (“Kurum”) tarafından 19.09.2023 tarihinde duyurulmuştur.

Yapılan açıklamaya göre;

Rekabet Kurulu, 10.08.2023 tarihli toplantısında Kanun’un 4. ve 6. maddesini ihlal edip etmediğinin tespiti amacıyla Maçkolik hakkında soruşturma açılmasına 23-37/714-M sayı ile karar vermiştir.

07.09.2023 tarihinde yapılan Rekabet Kurulu toplantısında ise Maçkolik’in uygulamalarına yönelik olarak Kanun’un 9. maddesinin dördüncü fıkrası kapsamında geçici tedbir uygulanmasına ilişkin 23-41/797-281 sayılı aşağıdaki nihai karar alınmıştır:

  • NESİNE’nin, MAÇKOLİK ve SAHADAN internet siteleri ile mobil uygulamalarında bulunan banner ve pop-up adı verilen reklam alanlarındaki görünürlüğünün, NESİNE’yi rakipleri karşısında ayrıcalıklı bir konuma getirmeyecek şekilde, MAÇKOLİK’in belirleyeceği somut bir ölçüt kullanılarak sınırlandırılması; söz konusu sınırlandırmanın ve ölçütünün ayrıcalıklı olmayacak şekilde nasıl gerçekleştirileceğine ilişkin gerekçeli kararın tebliğinden itibaren onbeş gün içinde Kurum’a tevsik edilmek üzere sunulması;
  • MAÇKOLİK’in MAÇKOLİK ve SAHADAN internet siteleri ile mobil uygulamalarında banner ve pop-up alanlarında izlediği prosedürleri gözden geçirmesi, sanal bahis bayileri arasında ayrıma yol açmayacak şeffaf bir reklam politikası izlemesi ve soruşturma süresi boyunca, NESİNE’yi rakipleri karşısında ayrıcalıklı bir konuma getirmeyecek şekilde reklam alanlarında rotasyonlu gösterim sağlayacak algoritmaların işleyişi hakkında Kurum’a her ayın 10. gününe kadar teknik rapor sunulması,
  • NESİNE’nin platformunda yer alan içeriklerin MAÇKOLİK ve SAHADAN’da yer almasını sağlayan projelerin benzerlerinin NESİNE’ye ayrıcalık tanınmayacak şekilde diğer sanal bahis firmalarına da eşit ve şeffaf bir şekilde sağlanmasına imkan verilebileceğine ve böylece bu alanlarda fiili münhasırlık olmayacağına yönelik diğer sanal bahis firmalarına MAÇKOLİK tarafından bilgilendirme yapılması,
  • MAÇKOLİK ve SAHADAN’a ait gerek internet siteleri gerekse de mobil uygulamalar üzerinden bahis oranlarına tıklanmak suretiyle farklı sanal bahis firmalarına yönlendirme uygulamalarının bütün sanal bahis firmalarına eşit bir şekilde sağlanmasına imkan verilebileceğine ve böylece bu alanlarda fiili münhasırlık olmayacağına yönelik diğer bahis firmalarına MAÇKOLİK tarafından bilgilendirme yapılması; ayrıca söz konusu bahis oranlarına ilişkin yönlendirmelerde sanal bahis firmalarının gösteriminin hiçbir teşebbüse ayrıcalık tanınmayacak şekilde rotasyonlu bir şekilde sıralanması,
  • Gerekçeli kararın tebliğinden itibaren onbeş günlük süre içerisinde Kurum’a tevsik edilmek üzere; 1, 2, 3 ve 4 numaralı yükümlülüklerin nasıl yerine getirileceğine yönelik hazırlayacağı uyum tedbirleri hakkında Kurum’a rapor sunulması,
  • MAÇKOLİK’in gereken entegrasyonları tamamlayarak eski ve yeni internet sitesi ayrımını ortadan kaldırması, reklam ve yönlendirme alanlarında fiili münhasırlığa yol açacak uygulamalarda bulunmaması,
  • MAÇKOLİK hakkında yürütülen soruşturma süresi boyunca hem MAÇKOLİK tarafından sanal bahis firmalarına yönelik hazırlanan tüm işbirliği paketleri ile tekliflerin tamamının ve bu tekliflere ilişkin süreçlerin, hem de sanal bahis firmaları tarafından MAÇKOLİK’e iletilen tüm işbirliği talep ile tekliflerin ve bu tekliflere ilişkin yürüyen süreçlerin Kurum’a otuz gün içerisinde bildirilmesi,
  • Söz konusu yükümlülüklerin gerekçeli kararın tebliğinden itibaren otuz gün içerisinde yerine getirilmesi ve buna ilişkin MAÇKOLİK tarafından Kurum’a rapor sunulması

yönünde geçici tedbir kararı alınmasına, gerekçeli kararın tebliğinden itibaren 60 gün içinde Ankara İdare Mahkemelerinde yargı yolu açık olmak üzere OYBİRLİĞİ ile karar verilmiştir.

İlgili açıklama metninin tam metnine buradan ulaşabilirsiniz.

6. Tütün Mamulleri ve Alkollü İçkilerin Satışına ve Sunumuna İlişkin Usul ve Esaslar Hakkında Yönetmelikte Değişiklik Yapılmasına Dair Yönetmelik Yayımlanmıştır

20 Eylül 2023 tarihli, 32315 sayılı Resmi Gazete’de Tarım ve Orman Bakanlığı (“Bakanlık”) tarafından Tütün Mamulleri ve Alkollü İçkilerin Satışına ve Sunumuna İlişkin Usul ve Esaslar Hakkında Yönetmelikte Değişiklik Yapılmasına Dair Yönetmelik (“Yönetmelik”) yayımlanmıştır.

Söz konusu Yönetmelik uyarınca:

  • “Tütün ve Alkol Piyasası Düzenleme Kurumu Teşkilat ve Görevleri Hakkında Kanun” ibaresi “Tütün, Tütün Mamulleri ve Alkol Piyasasının Düzenlenmesine Dair Kanun” şeklinde değiştirilmiştir.

·      Öğrenci yurtlarında münhasıran bu hizmet için kullanılan yapılarda, yapıların eklentileri ve bahçelerinde, yurt yerleşke sınırları içinde, sağlık hizmeti verilen yerlerde; münhasıran bu hizmet için kullanılan yapılarda, yapıların eklentileri ve bahçelerinde, bu kapsamda yerleşke içinde faaliyet gösteriyorlar ise yerleşke sınırları içinde Spor müsabakası yapılan stadyum ve kapalı spor salonlarında, her türlü eğitim ve öğretim kurumlarında, kahvehane, kıraathane, pastane, bezik ve briç salonları ile akaryakıt istasyonlarında alkollü içki satışı veya sunumu yapılamaz.

·      Açık alkollü içki satışı yapılan yerlerin içinde veya bu yerlerin tamamen bağımsız olmayan bölümlerinde faaliyette bulunmak üzere perakende satış belgesi başvurusunda bulunanlara, perakende satış faaliyetine ilişkin farklı bir işyeri açma ve çalışma ruhsatı bulunsa dahi, tütün mamulü ve/veya alkollü içki perakende satış belgesi düzenlenmez. Açık alkollü içki satış belgesini haiz konaklama tesislerinde, mesire yerlerinde ve kamp alanlarında faaliyet gösteren perakende satış yerlerinde bu hüküm uygulanmaz.

·       Yayımlanan Yönetmeliğin 14. maddesi gereğince, ticaret unvanlarıyla firma bilgilerine, hiçbir logo ve kısaltma kullanılmaksızın, beyaz zemin üzerine siyah renkte ve ancak bu araçların yan yüzeylerinde ve bir yan yüzey alanının %10 unu aşmayacak oranda yer verilebilirTütün ürünleri sektöründe faaliyet gösteren firmaların kullandıkları dağıtım araçları beyaz renkte olmak zorundadır.

Yönetmelik’in 14. maddesi yayım tarihinden 1 yıl sonra olmak üzere, duyuruya konu olan diğer hükümleri ise Resmi Gazete’de yayımı tarihinde yürürlüğe girmiştir.

Bahsi geçen Yönetmeliğin tam metnine buradan ulaşabilirsiniz

7. Defacto Perakende Tic. A.Ş. Tarafından İletilen Veri İhlali Bildirimi Kişisel Verileri Koruma Kurumu Tarafından Kamuoyuna Duyurulmuştur

Kişisel Verileri Koruma Kurumu (“Kurum”), Defacto Perakende Tic. A.Ş. tarafından 6698 sayılı Kişisel Verilerin Korunması Kanunu’nun (“Kanun”) 12. maddesinin (5) numaralı fıkrası gereği Kişisel Verileri Koruma Kurulu'na ("Kurul") iletilen veri ihlali bildirimini 21.09.2023 tarih ve 2023/1636 sayılı Karar ile kamuoyuna duyurmuştur.

Kanun’un ilgili fıkrası “İşlenen kişisel verilerin kanuni olmayan yollarla başkaları tarafından elde edilmesi hâlinde, veri sorumlusu bu durumu en kısa sürede ilgilisine ve Kurula bildirir. Kurul, gerekmesi hâlinde bu durumu, kendi internet sitesinde ya da uygun göreceği başka bir yöntemle ilan edebilir.” hükmünü amirdir.

Veri sorumlusu sıfatını haiz olan Defacto Perakende Tic. A.Ş. tarafından Kurul’a iletilen veri ihlal bildiriminde özetle;

  • Müşterilerinin profil sayfalarında kendilerine ait olmayan kişisel bilgileri gördüğüne ilişkin bilgilendirme ile 14.09.2023 tarihinde ihlalin tespit edildiği,
  • Veri sorumlusunun, müşteri içeriklerinin son kullanıcıya eriştirilebilmesi için CDN tüketim trafiği sağlanması adına veri işleyenden hizmet aldığı,
  • Veri işleyenin sunduğu hizmetlerin iyileştirilmesi adına yapılan bir dizi geliştirmeleri kapsayan yazılım versiyonunun devreye alınması sonrasında veri ihlalinin yaşandığı,
  • İhlalden etkilenen kişisel veri kategorilerinin kimlik, iletişim ve müşteri işlem verileri olduğu,
  • Hesabım sayfasındaki Hesap Bilgileri ekranını ziyaret eden toplamda 1337 müşteriden bir kısmı sadece kendi hesap bilgileri ekranını görüntülerken bir kısım müşterinin ise hesap bilgileri ekranının ara yüzünde başka müşterilerin bilgisini görebildiği, ihlalden etkilenen kişi sayısının 2686 olduğunun tahmin edildiği,
  • İlgili kişilerin veri ihlali ile ilgili olarak 0850 333 22 86 numaralı çağrı merkezinden, DeFacto Müşteri Hizmetlerine ait destek@defacto.com.tr e-posta adresinden ve kvkk@defacto.com.tr e-posta adresinden bilgi alabilecekleri

bilgilerine yer verilmiştir.

İlgili kamuoyu duyurusunun tam metnine buradan ulaşabilirsiniz.

8. Bireysel Emeklilik Sisteminde Kısmen Ödeme Hakkında Yönetmelik Resmi Gazete’de Yayımlandı

Bireysel Emeklilik Sisteminde Kısmen Ödeme Hakkında Yönetmelik (“Yönetmelik”) 26/09/2023 tarihli ve 32321 sayılı Resmi Gazete’de yayımlanmıştır. Bu Yönetmelik, 28/3/2001 tarihli ve 4632 sayılı Bireysel Emeklilik Tasarruf ve Yatırım Sistemi Kanunu’nun 6. maddesine dayanılarak hazırlanmıştır.

Yönetmelik, bireysel emeklilik sistemindeki katılımcıların kısmen ödeme hakkını kullanmak üzere yapacakları başvuruyu, başvurunun değerlendirilmesini, kısmen ödeme alınabilecek halleri, kısmen ödeme ile ödenecek Devlet katkısının hesaplanmasını ve ödenmesini, uygulanacak yaptırımları, emeklilik gözetim merkezi ve emeklilik şirketlerinin kısmen ödeme sürecindeki görev ve sorumluluklarını ve kısmen ödemeyle ilgili diğer hususları kapsamakadır.

Yönetmelik’te özetle;

  • Kısmen ödeme başvurusuna ilişkinKısmen ödeme hakkını en az beş yıl kullanmamış bir katılımcı, bu süre içinde, başvuru tarihi itibarıyla geçerli olan aylık brüt asgari ücret tutarının en az beş katı kadar katkı payı ödediği sözleşmesinden, bu Yönetmelikte belirlenen hal ve koşullarda birikiminin yüzde ellisine kadar olan tutarın kısmen ödenmesi için şirkete başvurabilir. Katılımcı, kısmen ödeme alma hakkını, kısmen ödeme tarihinden itibaren üç yıl içinde; emeklilik, vefat veya maluliyet halleri hariç, kısmen ödemeye konu sözleşmesini sistemden çıkış işlemi ile sonlandırmayacağına dair taahhüt vermek şartıyla kullanabilir.”,
  • Evlilik veya konut alımı halinde kısmen ödemeye ilişkinEn az beş yıl yürürlükte olan bir sözleşmesi bulunan katılımcı, konut alımı veya evlenme hallerinde bu sözleşmesinden kısmen ödeme başvurusunda bulunabilir.”,
  • Eğitim halinde kısmen ödemeye ilişkin “En az beş yıl yürürlükte olan bir sözleşmesi bulunan katılımcı, başvuru tarihinde yirmi bir yaşını aşmamış olmak koşuluyla Türkiye’de faaliyet gösteren üniversitelerin herhangi bir örgün eğitim lisans programına kayıtlı olması halinde bu sözleşmesinden kısmen ödeme başvurusunda bulunabilir.”,
  • Doğal afet halinde kısmen ödemeye ilişkinGenel hayata etkili afet ilan edilen bölgelerde, afetten zarar gören katılımcılar, doğal afetin meydana geldiği tarihi müteakip altı ay içinde kısmen ödeme başvurusunda bulunabilir.”,
  • Devlet katkısına ilişkinKısmen ödeme alan katılımcının, Devlet katkısı ödemesi yapılacağı tarihte ilgili sözleşmenin Devlet katkısı hesabında bulunan tutarla sınırlı olmak üzere hesabından Yönetmelik’te belirtilen orana karşılık gelen miktardaki fon payının satım talimatı verilir ve fon paylarının nakde dönüştüğü gün elde edilen nakit tutar Devlet katkısı hesabından çıkarılarak katılımcıya kısmen ödeme tutarı ile birlikte ödenir.

hükümleri yer almaktadır.

Yönetmelik’in tam metnine buradan ulaşabilirsiniz.