Bultenler
Haftaya Dair Hukuki Gelişmeler
- Kripto Varlık Hizmet Sağlayıcıları Şüpheli İşlem Bildirimi Rehberi ve Masak Online Sistemi Güncellenmiştir
Kripto Varlık Hizmet Sağlayıcıları sektörüne özgü Şüpheli İşlem Bildirimlerine ilişkin usul ve esasları düzenleyen Şüpheli İşlem Bildirimi Rehberi (“Rehber”) ve Şüpheli İşlem Bildirimi Formu (“Form”) , sektör temsilcilerinden alınan görüş ve öneriler ile Kara Paranın Aklanması ve Terörizmin Finansmanın ile Mücadele Ulusal Risk Değerlendirmesi Raporu çerçevesinde güncellenerek Mali Suçlar Araştırma Kurulu’nun resmi internet sitesinde yayınlanmıştır.
Rehber’de özetle;
- Kripto Varlık Hizmet Sağlayıcıların çalışma sistematiği ve kripto varlıkların işlem sistematiğine uygun şüpheli işlem bildirim formu geliştirilmiş,
- Form sadeleştirilerek güncel finansal teknolojilerin tümünü kapsaması sağlanmış,
- Sektöre özgü işlem ve hesap tipleri eklenmiş,
- Gelişen ve değişen suç tipolojileri göz önünde bulundurularak yeni şüpheli işlem tipleri eklenmiş,
- Bildirim kategorilerine terör örgütü bilgileri ve Kitle İmha Silahlarının Yayılmasının Finansmanı kategorileri eklenmiş,
- Şüpheli işleme ilişkin açıklama alanında bildirimlerin kalitesini artırmaya yönelik kontrol noktaları eklenmiş,
- Referans değer tabloları güncellenmiş ve kodlamalar değiştirilmiş,
- Kimlik tespit türü ve İşleme Aracılık Eden Finansal Kuruluş bilgileri bölümleri eklenmiş,
- Yeni şüphe kategorileri eklenerek şüphe kategorisi seçimi zorunlu hale getirilmiştir.
Bu kapsamda; 6362 sayılı Sermaye Piyasası Kanununa istinaden gereklikleri yerine getiren ve bu çerçevede faaliyet gösteren Kripto Varlık Hizmet Sağlayıcılar 26/07/2024 tarihinden itibaren şüpheli işlem bildirimlerini bu rehberde belirtilen usul ve esaslar çerçevesinde gönderecektir.
Rehber’in tam haline buradan ulaşabilirsiniz.
Form’un tam haline buradan ulaşabilirsiniz.
- Ulusal Yapay Zekâ Stratejisi 2024-2025 Eylem Planı Yayınlanmıştır
Cumhurbaşkanlığı Dijital Dönüşüm Ofisi Başkanlığı ile Sanayi ve Teknoloji Bakanlığı iş birliğinde ve ilgili tüm paydaşların etkin katılımıyla hazırlanan "Ulusal Yapay Zekâ Stratejisi 2021-2025"’e ilişkin 2021/18 sayılı Cumhurbaşkanlığı Genelgesi 20/08/2021 tarihli ve 31574 sayılı Resmî Gazete'de yayımlanarak yürürlüğe girmişti. Başkanlık tarafından 2021-2025 dönemi Eylem Planı, yapay zekâ alanında son dönemde yaşanan gelişmeler ve ülke ihtiyaçları göz önünde bulundurularak, 12. Kalkınma Planı doğrultusunda 2024-2025 Eylem Planı (“Eylem Planı”), olarak güncellenmiştir.
Eylem Planı’nda yer alan 6 stratejik öncelik şu şekildedir:
- Yapay Zekâ Uzmanlarını Yetiştirmek ve Alanda İstihdamı Artırmak
- Araştırma, Girişimcilik ve Yenilikçiliği Desteklemek
- Kaliteli Veriye ve Teknik Altyapıya Erişim İmkânlarını Genişletmek
- Sosyoekonomik Uyumu Hızlandıracak Düzenlemeleri Yapmak
- Uluslararası İş Birliklerini Güçlendirmek
- Yapısal ve İşgücü Dönüşümünü Hızlandırmak
Bu stratejik öncelikler kapsamında 24 amaç ve 119 tedbir belirlenmiştir.
Eylem Plan’ın tam metnine buradan ulaşabilirsiniz.
- Anonim Şirketlerin Genel Kurullarında Uygulanacak Elektronik Genel Kurul Sistemi Hakkında Tebliğ’de Değişiklik Yapılmıştır
Ticaret Bakanlığı tarafından Anonim Şirketlerin Genel Kurullarında Uygulanacak Elektronik Genel Kurul Sistemi Hakkında Tebliğde Değişiklik Yapılmasına Dair Tebliğ (“Tebliğ”) 24/07/2024 tarihli ve 32611 sayılı Resmî Gazete’de yayımlanmıştır.
Tebliğ ile yapılan değişiklik özetle şu şekildedir;
- Mevcut Tebliğin ‘Elektronik Genel Kurul Sistemine Giriş’ başlıklı 5. maddesinde yer alan “Anonim şirket genel kurul toplantısına elektronik ortamda katılım için sisteme giriş, genel kurulun ilan edilen başlama saatinden bir saat öncesinde başlar, genel kurulun başlama saatinden beş dakika sonrasına kadar sürer.” hükmü;
- “Anonim şirket genel kurul toplantısına elektronik ortamda katılım için sisteme giriş, genel kurulun gerçekleştirileceği gün saat 06.00’da başlar, genel kurulun başlama saatinden beş dakika öncesine kadar sürer.” şeklinde değiştirilmiştir.
Tebliğ, Resmî Gazete’de yayımlandığı tarih itibariyle yürürlüğe girmiştir.
Tebliğ’in tam metnine buradan ulaşabilirsiniz.
- Elektrik Piyasası Kapasite Mekanizması Yönetmeliğinde Değişiklik Yapılmasına Dair Yönetmelik Resmi Gazete’de Yayımlanmıştır
Enerji Piyasası Düzenleme Kurumu tarafından hazırlanan, Elektrik Piyasası Kapasite Mekanizması Yönetmeliğinde Değişiklik Yapılmasına Dair Yönetmelik (“Yönetmelik”) 25.07.2024 tarihli ve 32612 sayılı Resmi Gazete’ de yayımlanmıştır.
Yönetmelik ile getirilen düzenleme özetle şu şekildedir;
- Kapasite mekanizması için 2024 yılı içerisinde ek bütçe tahsis edilmesi halinde, kalan aylarda eşit dağıtılmak suretiyle, tahsis edilen bütçenin tamamı, mevcut Yönetmeliğin n 8 inci maddesinin ikinci ve üçüncü fıkralarında yer alan formüller uyarınca ilgili santrallere dağıtılacaktır.
- Sabit maliyet bileşenleri doğal gaz santralleri için 300 TL/MWh, yerli kömür santralleri için 450 TL/MWh, ve Kapasite kullanım oranları doğal gaz santralleri için %40, yerli kömür santralleri için %55, olarak uygulanacaktır.
- Bu madde kapsamındaki ek bütçenin dağıtılmasında mevcut Yönetmeliğin 8 inci maddesinin dördüncü, beşinci ve altıncı fıkraları uygulanmayacaktır.
Yönetmelik Resmi Gazete’de yayımlandığı tarih itibariyle yürürlüğe girmiştir.
Yönetmelik’in tam metnine buradan ulaşabilirsiniz.
- Organize Sanayi Bölgelerinin ve Endüstri Bölgelerinin Elektrik Piyasası Faaliyetlerine İlişkin Yönetmelik Yayımlanmıştır
Enerji Piyasası Düzenleme Kurumu (“Kurum”) tarafından hazırlanan, Organize Sanayi Bölgelerinin Ve Endüstri Bölgelerinin Elektrik Piyasası Faaliyetlerine İlişkin Yönetmelik (“Yönetmelik”) 25/07/2024 tarihli ve 32612 sayılı Resmi Gazete’de yayımlanmıştır.
Bu Yönetmelik ile 14/3/2014 tarihli ve 28941 sayılı Resmî Gazete’de yayımlanan Organize Sanayi Bölgelerinin Elektrik Piyasası Faaliyetlerine İlişkin Yönetmelik yürürlükten kaldırılmıştır.
Yönetmelik’te yer alan düzenlemeler özetle şu şekildedir;
- Yönetmeliğin amacı; 12/4/2000 tarihli ve 4562 sayılı Organize Sanayi Bölgeleri Kanununa göre kurularak tüzel kişilik kazanan organize sanayi bölgeleri ile 9/1/2002 tarihli ve 4737 sayılı Endüstri Bölgeleri Kanunu ’na göre kurularak tüzel kişilik kazanan endüstri bölgesi ile özel endüstri bölgesinden sorumlu tüzel kişilerin dağıtım ve/veya üretim lisansı alarak elektrik piyasasında faaliyette bulunmak istemeleri halinde, organize sanayi bölgesinin ve/veya onaylı sınırları içerisindeki katılımcıların ya da endüstri bölgesi ile özel endüstri bölgesinin ve/veya bunların içerisindeki yatırımcıların ihtiyaçlarını karşılamak amacıyla, 14/3/2013 tarihli ve 6446 sayılı Elektrik Piyasası Kanununun 13 üncü maddesi ile Endüstri Bölgeleri Kanunu’nunn 4/A maddesi kapsamında gerçekleştirecekleri faaliyetlere ilişkin usul ve esasları belirlemek olarak düzenlenmiştir.
- Yönetmelik, 14/3/2013 tarihli ve 6446 sayılı Elektrik Piyasası Kanunu’nun 13 üncü maddesi ile 9/1/2002 tarihli ve 4737 sayılı Endüstri Bölgeleri Kanunu ’nun 4/A maddesine dayanılarak hazırlanmıştır.
- Organize Sanayi Bölgeleri Kanunu’na göre kurulan Organize Sanayi Bölgelerinden (“OSB”) bu Yönetmelik’te belirtilen şartları sağlayanlar; 13/1/2011 tarihli ve 6102 sayılı Türk Ticaret Kanunu hükümlerine göre şirket kurma şartı aranmaksızın, Kurumdan OSB üretim ve/veya OSB dağıtım lisansı alarak onaylı sınırları içerisinde üretim ve/veya dağıtım faaliyetlerinde bulunabilecektir.
- OSB veya Endüstri Bölgeleri’n den (“EB”) sorumlu tüzel kişiye verilecek lisanslar bir defada en çok kırk dokuz yıl en az on yıl için verilir. OSB veya EB’den sorumlu tüzel kişi, Kurum’dan her bir faaliyet ve aynı faaliyetin yürütüldüğü her bir tesis için ayrı lisans almakla yükümlü olacaktır.
- OSB veya EB’den sorumlu tüzel kişiye uygulanacak ön lisans ve lisans alma, yıllık lisans, lisans yenileme, ön lisans ve lisans tadili ve ön lisans ve lisans sureti çıkartma bedelleri, her yıl için Kurul tarafından belirlenerek Resmî Gazete’de yayımlanacak ve Kurum internet sayfasında duyurulacaktır.
- Dağıtım lisansının Kurul tarafından sona erdirilmesi halinde, OSB onaylı sınırları veya EB içerisindeki tesislerin işletme hakkı bölgedeki dağıtım şirketine eş zamanlı olarak devredilir. Devre ilişkin usul ve esaslar ilgili Kurul kararında düzenlenecektir. Bu durumdaki OSB veya EB’den sorumlu tüzel kişi, yeniden dağıtım lisansı alarak dağıtım faaliyeti yürütene kadar, OSB onaylı sınırları veya EB içerisindeki dağıtım faaliyeti bölgedeki dağıtım şirketi tarafından yürütülecektir.
- Dağıtım lisansı sahibi OSB veya EB’den sorumlu tüzel kişi, katılımcılarının veya yatırımcılarının elektrik enerjisi veya kapasitesi ihtiyacını karşılamak amacıyla serbest tüketici sıfatıyla elektrik enerjisi temin edebilecektir.
- Dağıtım lisansı sahibi olmayan OSB veya EB’den sorumlu tüzel kişi, OSB onaylı sınırları veya EB içerisinde yer alan ve katılımcıların veya yatırımcıların elektrik enerjisi üretimi ve/veya tüketimi için kullanılan dağıtım tesislerini devralmadan ya da katılımcıya veya yatırımcıya ait dağıtım tesislerinin kullanım hakkını elde etmeden dağıtım lisansı başvurusunda bulunamayacaktır.
- Dağıtım faaliyetinde bulunmak isteyen OSB veya EB’den sorumlu tüzel kişi, Kurum’a dağıtım lisansı başvurusunda bulunmak zorunda olacaktır. OSB veya EB’den sorumlu tüzel kişi, dağıtım lisansı almak için Kurul tarafından belirlenen ve Kurum internet sayfasında yayımlanan OSB veya EB Dağıtım Faaliyeti İçin Lisans Başvurusunda Sunulması Gereken Bilgi ve Belgeler Listesi uyarınca sunulması gereken belgeleri ibraz etmek suretiyle Kurum’a başvuracaktır.
- Üretim faaliyetinde bulunmak isteyen dağıtım lisansı sahibi OSB veya dağıtım lisansı sahibi EB’den sorumlu tüzel kişi, Kuruma ön lisans başvurusunda bulunmak zorunda olacaktır. Ön lisans süresi içerisinde yerine getirilmesi gereken yükümlülüklerin tamamlandığına ilişkin bilgi ve belgelerin başvuru aşamasında sunulması koşuluyla, ön lisans almaksızın doğrudan OSB üretim veya EB üretim lisansı başvurusunda bulunulabilecektir.
- OSB veya EB’den sorumlu tüzel kişi, OSB onaylı sınırları veya EB içerisindeki üretim ve tüketim tesislerine ilişkin olarak TEİAŞ ve EPİAŞ ile ilgili mevzuatta belirtilen kamu kurum ve kuruluşları tarafından talep edilen verileri, 28/1/2014 tarihli ve 28896 sayılı Resmî Gazete’de yayımlanan Elektrik Piyasası Bağlantı ve Sistem Kullanım Yönetmeliğinde düzenlenen gizlilik esasları çerçevesinde, istenilen şekilde, tam ve doğru olarak vermekle yükümlü olacaktır.
- Onaylı sınırları veya bölgesi içerisinde üretim tesisi bulunan OSB veya EB’den sorumlu tüzel kişi, Türkiye Elektrik İletim Anonim Şirketi (“TEİAŞ”) veya ilgili dağıtım şirketi tarafından talep edilmesi halinde, üretim tesislerinin üretimlerine ilişkin verileri otomatik olarak paylaşacak bir sistem altyapısını kurmakla yükümlü tutulmuştur. OSB veya EB’den sorumlu tüzel kişi, talep edilen verileri istenilen sıklık ve formatta TEİAŞ veya ilgili dağıtım şirketi ile paylaşacaktır.
- OSB veya EB elektrik dağıtım sisteminde elektrik enerjisinin teknik kalitesinin belirlenmesi, teknik kalitenin belirlenmesine esas teknik kalite ölçümleri, teknik kaliteye uygunluk değerlendirmesi Elektrik Dağıtım Sisteminin Teknik Kalitesine İlişkin Usul ve Esaslarda belirtilen kurallar ve standartlara uygun olarak gerçekleştirilecektir.
- Katılımcı veya yatırımcı, mülkiyetin gayri ayni haklar da dahil olmak üzere, bağlantı ve dağıtım sistemi varlıklarının tesisi, işletmesi, bakımı, kontrolü, test edilmesi, sökülmesi ve sayaçlara zaman sınırlaması olmaksızın erişim amacıyla lisans sahibi OSB veya EB’den sorumlu tüzel kişiye gerekli izni sağlayacaktır.
- OSB onaylı sınırları veya EB içerisinde kurulan yeni bir tesis ya da kullanım yeri için OSB veya EB dağıtım sistemine bağlanmak suretiyle elektrik enerjisi temin etmek isteyen katılımcı veya yatırımcı, OSB’ye veya EB’den sorumlu tüzel kişiye yazılı olarak başvuruda bulunacaktır.
Yönetmelik Resmî Gazete’de yayımlandığı tarih itibariyle yürürlüğe girmiştir.
Yönetmelik’in tam metnine buradan ulaşabilirsiniz.
- İthalatta Kota ve Tarife Kontenjanı İdaresine İlişkin Tebliğ (Tebliğ No:2024/7) Yayımlanmıştır
Ticaret Bakanlığı (“Bakanlık”) tarafından İthalatta Kota ve Tarife Kontenjanı İdaresine İlişkin Tebliğ (Tebliğ No: 2024/7) (“Tebliğ”) 26/07/2024 tarihli ve 32613 sayılı Resmi Gazete’de yayımlanmıştır.
- Tebliğ ile getirilen düzenlemeler özetle şu şekildedir;
- Tebliğ, 14/4/2010 tarihli ve 2010/339 sayılı Bakanlar Kurulu Kararı ile yürürlüğe konulan İthalatta Kota ve Tarife Kontenjanı İdaresi Hakkında Karar ile 27/6/2024 tarihli ve 8651 sayılı Cumhurbaşkanı Kararı ile yürürlüğe konulan Kâğıt İthalatında Korunma Önlemi Uygulanmasına İlişkin Karara dayanılarak hazırlanmıştır.
- Tarife kontenjanı miktarı, ek mali yükümlülüğün uygulandığı her bir dönemde, Kâğıt İthalatında Korunma Önlemi Uygulanmasına İlişkin Kararın ekinde yer alan ülkeler ve gümrük bölgeleri menşeli eşyanın tamamı için toplam 30.624 ton olarak belirlenmiştir.
- Her bir ülke veya gümrük bölgesi menşeli eşya için bir dönemde verilecek tarife kontenjanı miktarı 10.208 tonu geçemeyecektir.
- Tarife kontenjanı taleplerine ilişkin başvurular, Ticaret Bakanlığı (Bakanlık) internet sitesinde (www.ticaret.gov.tr) yer alan E-İmza Uygulamaları altındaki “E-imza Uygulamalarına Giriş” bölümünde bulunan “İthalat İşlemleri” kısmında elektronik imza ile yapılacaktır.
- Tebliğ kapsamında yapılan beyanın doğruluğuyla ve ithal mallarla ilgili incelemeleri yapmaya veya yaptırmaya Bakanlık yetkili olacaktır. Başvuruda sunulan bilgi ve belgelerde eksiklik veya tutarsızlık tespit edilmesi halinde ek bilgi ve belge istenebilecek ve söz konusu eksiklik veya tutarsızlık başvuru sahibi tarafından giderilinceye kadar talep karşılanmayacaktır. Tebliğ kapsamında yapılan başvurulara ilişkin belgelerin asılları Bakanlık tarafından başvuru sahibinden istenebilecektir.
- Tarife kontenjanı kapsamında yapılacak ithalatta Bakanlıkça düzenlenen ithal lisansı gümrük beyannamesinin tescilinde ilgili gümrük idaresince aranacaktır.
- Tebliğ’de belirtilen usul ve esaslar çerçevesinde tarife kontenjanı tahsisatı yapılan başvuru sahibi adına ithal lisansı Bakanlıkça elektronik olarak düzenlenir ve başvuru formunda yer alan e-posta adresine bildirilecektir. Bildirimde Bakanlıkça elektronik ortamda (Tek Pencere Sistemi) verilen 23 haneli belge numarası ile belge tarihi yer alacaktır. Başvuru sahibine ayrıca yazılı bildirim yapılmayacaktır.
- Başvuru sahibinin gümrük idaresinde kaydının olmaması nedeniyle, ithal lisansının Tek Pencere Sisteminde kaydının onaylanamaması durumunda, başvuru formunda yer alan e-posta adresine Bakanlıkça bildirimde bulunulacaktır. Yapılan bildirim üzerine ithalatçı tarafından 5 (beş) iş günü içinde gümrük sistemine kayıt yaptırılarak Bakanlığa bilgi verilecektir. Aksi takdirde, yapılmış olan başvuru geçersiz sayılacaktır.
Tebliğ, 28/07/2024 tarihi itibariyle yürürlüğe girmiştir.
Yönetmelik’in tam metnine buradan ulaşabilirsiniz.
- Konutların Turizm Amaçlı Kiralanmasını Sağlayan Aracı Hizmet Sağlayıcılarının Bakanlığa Yapacakları Bildirime İlişkin Tebliğ Yayımlanmıştır
Kültür ve Turizm Bakanlığı (“Bakanlık”) tarafından Konutların Turizm Amaçlı Kiralanmasını Sağlayan Aracı Hizmet Sağlayıcılarının Bakanlığa Yapacakları Bildirimlere İlişkin Tebliğ (“Tebliğ”) 26/07/2024 tarihli ve 32613 sayılı Resmi Gazete’de yayımlanmıştır.
- Tebliğ ile getirilen düzenlemeler özetle şu şekildedir:
- Tebliğin amacı, konutların gerçek ve tüzel kişilere turizm amaçlı kiralanması faaliyetini yürüten gerçek ve tüzel kişilerin bu faaliyetleri kapsamındaki ilanlarının çevrimiçi ortamda yayınlanmasını sağlayan aracı hizmet sağlayıcılarının Kültür ve Turizm Bakanlığına yapacakları bildirimlere ilişkin usul ve esasların düzenlenmesi olarak belirtilmiştir.
- 464 sayılı Kanun kapsamına giren faaliyetlerin elektronik ticaretine ve tanıtımına imkân sağlayan aracı hizmet sağlayıcıları takvim yılının birer aylık süreleri içerisinde gerçekleştirmiş oldukları söz konusu işlemlere ilişkin yayınlanan ilanlar içerisinde yer verilen;
- Konutun adres bilgilerini,
- Hizmet verilen gerçek ya da tüzel kişilere ait ad soyad/unvan, Türkiye Cumhuriyeti Kimlik numarası/yabancı kimlik numarası/vergi kimlik numarası/pasaport bilgileri ile adres ve iletişim bilgilerini,
- İzin belgesi numarasını,
- Bakanlık tarafından belirlenecek diğer bilgileri,
elektronik olarak Bakanlık’a bildirmek zorundadır.
- Tebliğ kapsamındaki bilgiler Bakanlık’a aylık olarak bildirilecektir. Her aya ait bilgiler, takip eden ayın 10 uncu günü saat 23.59’a kadar Bakanlığa gönderilecektir.
- Bakanlık, bildirilecek bilgilerin kapsam ve içeriğinin belirlenmesinde yetkili olup bildirilecek veri format ve standardı ile bildirim şekli ayrıca Bakanlığın resmî internet sitesinde duyurulacaktır.
- Tebliğ kapsamındaki aracı hizmet sağlayıcıları ilk bildirimlerini 15/7/2024 tarihinden önceki ilanları kapsayacak şekilde bu Tebliğin yürürlüğe girdiği tarihten itibaren bir hafta içinde yapmakla yükümlü tutulmuştur.
- Tebliğ kapsamında bildirilmesi gereken bilgilere ilişkin veri format ve standardı ile bildirim şekli Bakanlık tarafından bu Tebliğin yürürlüğe girdiği tarihten itibaren on beş gün içerisinde Bakanlığın resmî internet sitesinde duyurulacaktır.
- Tebliğ kapsamında bilgi verecek olan aracı hizmet sağlayıcıları, söz konusu ilanların bildirilmesi istenilen bilgileri içerecek şekilde alınması için gerekli olan teknik çalışmaları 30 gün içerisinde tamamlamakla yükümlü olacaktır.
Tebliğ, Resmi Gazete’de yayımlandığı tarih itibariyle yürürlüğe girmiştir.
Tebliğ’in tam metnine buradan ulaşabilirsiniz.
- Seyahat Acentaları Yönetmeliğinde Değişiklik Yapılmıştır
Kültür ve Turizm Bakanlığı (“Bakanlık”) tarafından Seyahat Acentaları Yönetmeliğinde Değişiklik Yapılmasına Dair Yönetmelik (“Yönetmelik”) 26/07/2024 tarihli ve 32613 sayılı Resmi Gazete’de yayımlanmıştır.
- Yönetmelik ile getirilen düzenleme özetle şu şekildedir;
- Seyahat acentası 12/3/1982 tarihli ve 2634 sayılı Turizm Teşvik Kanunu kapsamında yer alan konaklama tesisleri ile 25/10/2023 tarihli ve 7464 sayılı Konutların Turizm Amaçlı Kiralanmasına ve Bazı Kanunlarda Değişiklik Yapılmasına Dair Kanun kapsamında yer alan konutların belge numaralarına Bakanlık veri tabanı üzerinden doğrulayarak satış ve pazarlama faaliyetlerinde yer vermek zorunda olacaktır.
- Seyahat acentası, belgesiz konaklama tesisleri ile konutların pazarlama ve satışını gerçekleştiremeyecektir.
Yönetmelik, Resmi Gazete’de yayımlandığı tarih itibariyle yürürlüğe girmiştir.
Yönetmelik’in tam metnine buradan ulaşabilirsiniz.
- Ticari Hava Taşıma İşletmeleri Yönetmeliği (Shy-6a)’nde Değişiklik Yapılmıştır
Sivil Havacılık Genel Müdürlüğü (“Müdürlük”) tarafından Ticari Hava Taşıma İşletmeleri Yönetmeliği (Shy-6a)’nde Değişiklik Yapılmasına Dair Yönetmelik (“Yönetmelik”) 26/07/2024 tarihli ve 32613 sayılı Resmi Gazete’de yayımlanmıştır.
Yönetmelik ile getirilen düzenlemeler özetle şu şekildedir;
- Mevcut Yönetmeliğin 9. Maddesinde yer alan “Ticari hava taşıma işletmeciliği yapacak şirketlerin;
- Paylarının en az %51’ inin nama yazılı olması,
- Çoğunluk paylarının ve yönetim kurulu üyeleri ile oy hakkı çoğunluğunun ve kontrolünün Türkiye Cumhuriyeti vatandaşı olan paydaşlarda bulunması,
- Kurucunun veya kurucu paydaşların, temsil ve ilzama yetkili yöneticilerinin 2920 sayılı Kanunun 18 inci maddesi ile belirlenen suçlardan kesin hüküm giymemiş olmaları, haklarında Mahkemece alınmış ve kesinleşmiş bir iflas veya konkordato kararı olmaması, gereklidir.” İfadesi;
Ticari hava taşıma işletmeciliği yapacak şirketlerin;
- Paylarının en az %51’ inin nama yazılı olması,
- Çoğunluk paylarının ve yönetim kurulu üyeleri ile oy hakkı çoğunluğunun ve kontrolünün Türkiye Cumhuriyeti vatandaşı olan paydaşlarda bulunması,
- Kurucunun veya kurucu paydaşların, temsil ve ilzama yetkili yöneticilerinin 2920 sayılı Kanunun 18 inci maddesi ile belirlenen suçlardan kesin hüküm giymemiş olmaları, haklarında Mahkemece alınmış ve kesinleşmiş bir iflas veya konkordato kararı olmaması,
- Türkiye Cumhuriyeti vatandaşı olan paydaşların payları üzerinde, işletmenin oy hakkı çoğunluğunu ve kontrolünü ihlal edebilecek nitelikte bir intifa hakkı kurulmamış olması, gereklidir.” Şeklinde değiştirilmiştir.
- İşletmeci, filosunda bulundurması gereken hava aracı sayısı koşulunu yerine getirmesi halinde, filosunda daha az koltuk kapasitesine sahip hava aracı veya kargo uçağı bulundurabilecektir.
- İşletmecilerin en az yüz elli bin ABD Doları karşılığı ödenmiş sermayeye sahip olması zorunlu tutulmuştur.
- Mevcut Yönetmeliğin 45 inci maddesinin üçüncü fıkrasında yer alan “işletmeler için bu Yönetmelik ile belirlenen asgari sermayenin öz varlık içerisinde mevcut” ibaresi “işletmenin ödenmiş sermayesinin tamamının yitirilmemiş” şeklinde değiştirilmiş ve aynı maddeye aşağıdaki fıkra eklenmiştir:
“Bu Yönetmelik kapsamında belirlenen asgari ödenmiş sermaye gereklilikleri ruhsatlandırılmış işletmeler için aranmaz.”
- 4749 sayılı 7 Aralık 1944 tarihinde Şikago’da Akit ve İmza Edilmiş Olan Milletlerarası Sivil Havacılık Anlaşması ile Sivil Havacılık Geçici Sözleşmesi ve Bunların Eklerinin Onanması Hakkında Kanun kapsamında uyulması gereken standartların dışına çıkılmadan, salgın, savaş veya doğal afet gibi olağanüstü hallerde; 22 nci maddenin ikinci fıkrasının ikinci cümlesindeki işletmede görev yapan pilotların çoğunluğunun Türk vatandaşı olmasına ilişkin işletme ruhsatı tarihinden itibaren en geç bir yıl gerekliliğinde, 31/12/2024’ü geçmemek üzere işletme ruhsatı tarihinden itibaren en geç iki yıl olacak şekilde, söz konusu gerekliliğin yerine getirileceğine dair verilecek yazılı taahhüt ile Genel Müdürlükçe kabul edilecek bir takvime bağlı olarak muafiyet verilebilecektir.
Yönetmelik, Resmi Gazete’de yayımlandığı tarih itibariyle yürürlüğe girmiştir.
Yönetmelik’in tam metnine buradan ulaşabilirsiniz.
- Konutların Turizm Amaçlı Kiralanması Faaliyetlerinin Düzenlenmesine İlişkin Yönetmelikte Değişiklik Yapılmıştır
Kültür ve Turizm Bakanlığı (“Bakanlık”) tarafından Konutların Turizm Amaçlı Kiralanması Faaliyetlerinin Düzenlenmesine İlişkin Yönetmelikte Değişiklik Yapılmasına Dair Yönetmelik (“Yönetmelik”) 26/07/2024 tarihli ve 32613 sayılı Resmi Gazete’de yayımlanmıştır.
- Yönetmelik ile yapılan değişiklikler özetle şu şekildedir;
- Mevcut Yönetmeliğin 5. Maddesinin dördüncü fıkrasında yer alan “Yüksek nitelikli konutlar ile müstakil konutlar için yapılan başvurularda ikinci fıkranın (d) bendindeki oybirliğiyle alınacak kararın sunulması ve Kanunun 3 üncü maddesinin dördüncü fıkrasındaki yüzde yirmi beş şartı aranmaz. Aynı yüksek nitelikli konutta yönetim işletmesi ile bir veya birden fazla pazarlama işletmesine ayrı ayrı belge düzenlenebilir.” İfadesi;
Yüksek nitelikli konutlar ile devre mülk hakkı kurulan konutlar için yapılan başvurularda ikinci fıkranın (d) bendindeki oybirliğiyle alınacak kararın sunulması ve Kanunun 3 üncü maddesinin dördüncü fıkrasındaki yüzde yirmi beş şartı aranmaz. Aynı yüksek nitelikli konutta yönetim işletmesi ile bir veya birden fazla pazarlama işletmesine ayrı ayrı belge düzenlenebilir.” Olarak değiştirilmiştir.
- Mevcut Yönetmeliğin beşinci maddesinin dördüncü fıkrasından sonra gelmek ve diğer ilgili maddednin diğer fıkraları buna gere teselsül ettirilmek üzere aşağıdaki hüküm eklenmiştir:
“23/6/1965 tarihli ve 634 sayılı Kat Mülkiyeti Kanunu uyarınca, tapu kütüğünün beyanlar hanesine eklenen devre mülk sözleşmesi doğrultusunda devre mülk hakkı kurulan dairelerin turizm amaçlı kısa süreli izin belgesi işlemlerinde; 634 sayılı Kanunun 61 inci maddesine göre tapuda devre mülk hakkı kurulan her yapı veya bağımsız bölüm için ortak maliklerin, kendi aralarından veya kat malikleri kuruluna temsilci olarak seçtikleri kişiler vasıtasıyla alınan kat malikleri kurulu/ortak malikler kararının noter onaylı örneği.
634 sayılı Kanun uyarınca, tapu kütüğünün beyanlar hanesine eklenen devre mülk veya yönetim sözleşmesi doğrultusunda devre mülk hakkı kurulan konutların turizm amaçlı kısa süreli kiralanması durumunda; izin belgesi, kat malikleri kurulunca (müstakil yapılarda ortak malikler tarafından) yetkilendirilen yönetim şirketi adına düzenlenir. Devre mülk hakkı kurulan taşınmazların belgelendirilmesinde yüksek nitelikli konut nitelikleri aranır. Bu fıkra kapsamında yapılan başvurularda ayrıca aşağıdaki bilgi ve belgeler sunulur:
a) Devre mülk veya yönetim sözleşmesi.
b) İmar durum belgesi örneği, parselin turizm kullanımına ayrıldığının tespiti halinde varsa müktesep hakkın tespiti için Planlı Alanlar İmar Yönetmeliğinin 54 üncü maddesinin dokuzuncu fıkrası kapsamında ilgili belediyeden alınacak yazı.
c) Kat malikleri kurulunca/ortak maliklerce alınan, konutun turizm amaçlı kısa süreli kiralamaya izin verildiğine ve bu konuda yönetim şirketinin yetkilendirildiğine ilişkin kararın noter onaylı örneği.”
- Mevcut Yönetmeliğin 14. Maddesinde yer alan “Bakanlık, Kanunun 4 üncü maddesinin birinci fıkrasının (e) bendinin etkin şekilde uygulanmasını teminen, izin belgesi olmayan konutların tanıtım ve pazarlama içeriklerinin kaldırılmasına yönelik uyarıyı çevrim içi sistemler üzerinden aracı hizmet sağlayıcılara iletebilir.” İfadesi;
“Bakanlık, Kanunun 4 üncü maddesinin birinci fıkrasının (e) bendinin etkin şekilde uygulanmasını teminen, izin belgesi olmayan konutların tanıtım ve pazarlama içeriklerinin kaldırılmasına yönelik uyarıyı çevrim içi sistemler üzerinden aracı hizmet sağlayıcılara iletebilir, ilgili kamu kurum ve kuruluşları, seyahat acentaları ve aracı hizmet sağlayıcıları ile veri paylaşımı yapabilir” şeklinde değiştirilmiştir.
Yönetmelik Resmi Gazete’de yayımlandığı tarih itibariyle yürürlüğe girmiştir.
Yönetmelik’in tam metnine buradan ulaşabilirsiniz.
- Ticaret Bakanlığı Tarafından E-Ticaret Firmalarına 230 Milyon TL İdari Para Cezası Uygulanmıştır
Ticaret Bakanlığı (“Bakanlık”) tarafından 2024 yılının ilk yarısına ilişkin olarak e- ticaret alanında gerçekleştirilen incelemelerin neticesine ilişkin kamuoyu duyurusu (“Duyuru”) 29/07/2024 tarihinde Bakanlıkça yayınlanmıştır.
Duyuru’ya göre;
- 2024 yılı içerisinde Bakanlık’a iletilen tüketici başvuruları doğrultusunda tüketicilerin ekonomik çıkarlarının korunmasını teminen başta tüketicinin bilgisi ve onayı olmaksızın ürünün stokta bulunmadığı gerekçesiyle yapılan sipariş iptalleri, satın alınan ürünlerin mevzuatta belirtilen süre içerisinde teslim edilmemesi ve bu sürelere uyulmaması nedeniyle tüketiciler tarafından feshedilen sözleşmelere ilişkin bedel iadesinin süresi içerisinde yapılmaması konuları olmak üzere tüketici mağduriyetlerinin yoğunlaştığı hususlarda Bakanlık tarafından inceleme gerçekleştirilmiştir.
- Bu kapsamda; 2024 yılında denetlenen mevzuata aykırı uygulamaları tespit edilen 40 firma hakkında yaklaşık 230 Milyon TL idari para cezası uygulnmıştır.
- 7 firmanın faaliyetlerinin ise 5237 sayılı Türk Ceza Kanunu’nun 157. Ve 158. Maddelerinde yer alan dolandırıcılık suçu kapsamında değerlendirilmelerini teminen incelemeye ek olarak 7 adet soruşturma raporu hazırlanarak Cumhuriyet Başsavcılıklarına intikal ettirilmiştir.
Duyuru’nun tam metnine buradan ulaşabilirsiniz.
- KVKK Tarafından Veri İhlali Bildirimine İlişkin 25 Temmuz 2024 Tarihli Kamuoyu Duyurusu Yayınlanmıştır
Kişisel Verileri Koruma Kurumunun (“Kurum”) internet sayfasında yayınlanan kamuoyu duyurusuyla Ann & Robert H. Lurie Children's Hospital of Chicago veri ihlali bildirimi paylaşılmıştır.
Söz konusu ihlal, 6698 sayılı Kişisel Verilerin Korunması Kanunu’nun (“Kanun”) “Veri güvenliğine ilişkin yükümlülükler” başlıklı 12. maddesinin (5) numaralı fıkrası doğrultusunda, bildirim yükümlülüğü kapsamında, veri sorumlusu tarafından Kurum’a bildirilmiştir.
- Veri ihlali bildiriminde özetle;
- Veri sorumlusu bünyesinde siber saldırı gerçekleşmesi sonucu siber suçluların 26-31 Ocak 2024 tarihleri arasında sistemlere erişim sağladığının tespit edildiği,
- Dünya çapında yaklaşık 791.784 kişiyle ilişkili kişisel verilerin dışarı sızdırıldığının tespit edilmiş olduğu, bu bilgilerin hastalar ve hasta yakınları, mevcut ve eski Lurie Children's ekip üyeleri ve aile üyeleri ile mevcut ve eski yüklenicilerle ilgili olduğu,
- Etkilenen verilerin kişiden kişiye değişiklik gösterdiği ve iletişim bilgileri, kimlik bilgileri veya bir hastanın sağlığı ya da tıbbi bakımıyla ilgili bilgiler olabileceği,
- İhlalden Türkiye’den etkilenen ilgili kişi sayısına ilişkin net bilgi bulunmadığı,
- İhlal ile ilgili detaylı bilgilere Lurie Children's’ın internet sitesi “https://www.luriechildrens.org” adresini ziyaret ederek ve sayfanın üst kısmındaki “Cybersecurity Matter” linki üzerinden ulaşılabileceği,
bilgilerine yer verilmiştir.
Konuya ilişkin inceleme devam etmekle birlikte, Kişisel Verileri Koruma Kurulu’nun 10.07.2024 tarih ve 2024/1291 sayılı Kararı ile söz konusu veri ihlali bildiriminin Kurum’un internet sitesinde ilan edilmesine karar verilmiştir.
Söz konusu kamuoyu duyurusu metnine buradan ulaşabilirsiniz.