data protection related blog

KİŞİSEL VERİLERİ KORUMA KURULUNDAN FACEBOOK HAKKINDA YENİ KARAR !
3 Ekim 2019
Kişisel Verileri Koruma Kurulu (“Kurul”), Facebook “Başkasının Gözünden Gör” uygulaması hakkındaki 18/09/2019 tarihli ve 2019/269 sayılı kararını, 3 Ekim 2019 tarihinde web sitesinde kamuoyu ile paylaşmıştır.
Bu kararda öncelikle Facebook temsilcileri tarafından Kurul’a gönderilen 14.10.2018 tarihli e-posta ile Facebook sisteminin birbirinden farklı üç özelliği olan “başkasının gözünden gör”, “doğum günü kutlayıcı” ve “video yükleyicinin” etkileşimi sonucunda oluşan bir hatadan kaynaklanan veri ihlaline ilişkin bilgi verilmiştir.
İlgili e-postada access token (erişim jetonları) kullanılarak çeşitli Facebook hesabı bilgilerinin ele geçirildiği, saldırıya sebebiyet veren zafiyetin 21.07.2018 tarihinde oluştuğu, saldırının 14.09.2018 tarihinde gerçekleştiği, 25.09.2018 tarihinde fark edildiği ve 28.09.2018 tarihinde durdurulduğu bilgisi ve ilgili zafiyetin sebepleri açıklanmıştır.
Facebook temsilcileri tarafından gönderilen e-postada bilgilendirmenin takip eden hafta içinde yazılı olarak Kurula arz edileceğinin ifade edilmesine rağmen Kurul’a bilgilendirme yapılmaması üzerine Kurul Kişisel Verileri Koruma Kanunu (Kanun) 5 inci maddesinin (2) numaralı fıkrasına dayanarak resen inceleme yapma kararı almıştır.
Kurul tarafından yapılan inceleme neticesinde,
- Veri ihlalinin, Facebook sisteminin birbirinden farklı üç özelliği olan Başkasının Gözünden Gör modu, Doğum Günü Kutlayıcı ve Video Yükleyicinin etkileşimi sonucunda oluşan bir zafiyetten kaynaklandığı, bu durumun bir kullanıcının kendi profilini Başkasının Gözünden Gör modunda görüntülediğinde;
- Gelen ekranda kullanıcının doğum gününün görünür olduğu arkadaşlarına doğum günü mesajı gönderme opsiyonunun verildiği,
- Doğum günü mesajı gönderme opsiyonunun Video Yükleyici ile kullanıldığı takdirde, başkasının Gözünden Gör modu için video yükleyicisinin bir erişim jetonu ürettiği,
- Bu erişim jetonunun doğum günü mesajının gönderileceği kullanıcının arkadaşına ait olduğu,
- Üretilen bu erişim jetonu sonucunda karşı tarafın profil bilgilerini elde etmek üzere kullanılabildiği
göz önünde bulundurulduğunda, bu tip hataların test aşamasında tespit edilerek değişiklik yayına alınmadan evvel düzeltilmesi gerektiği dikkate alınarak Şirketin bahse konu veri ihlali kapsamında Kanunun 12 inci maddesinin (1) numaralı fıkrasında belirtilen teknik ve idari tedbirleri almakta kusurlu olduğu,
- İlgili zafiyetin 21 Temmuz 2017 tarihinden 27 Eylül 2018 tarihine kadar yaklaşık 14 ay boyunca devam etmesinin gerekli denetim ve kontrollerin yapılmadığının göstergesi olduğu, bu durumun ise Kanunun 12 inci maddesinin (1) ve (3) numaralı fıkralarında belirtilen tedbirlerin alınması hususunda Facebook’un kusurlu olduğunu gösterdiği,
- İlgili zafiyetten kaynaklı olarak ihlalin 14 - 27 Eylül 2018 tarihleri arasında 13 gün boyunca gerçekleştiği Şirket tarafından belirtilmiş olup,
- 27 Eylül 2018 tarihinde güvenlik açığına yönelik yama geliştirildiği ancak 25 Eylül 2018 tarihinde Facebook tarafından ihlalin tespit edilmesine rağmen 2 gün boyunca ihlalin devam ettiği,
- 28 Eylül 2018 tarihinde geçici olarak “Başkasının Gözünden Gör” özelliğinin bütünüyle devre dışı bırakıldığı, bahse konu devre dışı bırakma işleminin tespitten itibaren 3 gün sonra yapılmış olduğu,
- Potansiyel olarak etkilendikleri belirlenen hesaplara ait erişim jetonlarının (yaklaşık 90 milyon) 27 Eylül 2018 tarihinden başlayarak 29 Eylül 2018 tarihine kadar devre dışı bırakıldığı,
- 14 Eylül 2018 tarihinde başlamış olan olağandışı bir aktivite sonrası ihlalin tespit edilmiş olduğu, olağandışı aktivitenin olmadığı 21 Temmuz 2017 - 14 Eylül 2018 tarihleri arasında da veri ihlalinin gerçekleşmiş olabileceği
göz önüne alındığında, ihlale zamanında müdahale edilmediği ve bu konuda teknik ve idari tedbirlerin alınmasında eksikliklerin göstergesi olduğu, bu durumun ise veri sorumlusunun Kanunun 12 inci maddesinin (1) numaralı fıkrasında belirtilen teknik ve idari tedbirleri almakta kusurlu olduğunu gösterdiği,
- İhlalinden etkilenen ve Facebook’u Türkçe olarak kullanan 280.959 kullanıcıdan;
- 133.510 kullanıcının temel profil bilgilerine (isim, telefon numarası veya eposta bilgileri) ulaşıldığı,
- 143.974 kullanıcı için yukarıda yer alan temel profil bilgilerine ek olarak, aşağıda yer alan bilgilere de erişilmiş olunabileceği (ilgili alanlarda kullanıcı tarafından bilgi sağlanmış olması şartıyla);
- Kullanıcı adı, Ad [profilinde kullanıcı tarafından belirlenmiş olan takma ad
- Cinsiyet
- Yerel ayarlar [kullanıcı tarafından seçilen dil]
- İlişki durumu
- Din bilgisi
- Memleket
- Konum
- Doğum günü
- Cihazlar [kullanıcı tarafından Facebook’a erişmek için kullanılan cihazlar – alanlar işletim sistemi (örn. iOS) ve donanım (örn. iPhone) bilgilerini içermektedir]
- Eğitim geçmişi
- İş geçmişi
- Web sitesi
- Kimlik doğrulama
- Kullanıcının son zamanlarda bulunduğunu bildirdiği yerlerin listesi
- Facebook’ta son zamanlarda yapılan aramalar
- Kullanıcının takip ettiği 500’e kadar başlıca hesaplar
- 3.475 kullanıcının ise ilk iki grubun erişilen veri türlerine ilave olarak profil sayfalarındaki verilerinin de riske maruz kaldığı,
göz önünde bulundurulduğunda, Facebook kullanıcılarına ait kişisel verileri ile özel nitelikli kişisel verilerine bu zafiyeti kullanan kişiler tarafından erişilebildiği, bu durumun “Özel Nitelikli Kişisel Verilerin İşlenmesinde Veri Sorumlularınca Alınması Gereken Yeterli Önlemler” ile ilgili Kişisel Verileri Koruma Kurulunun 31/01/2018 tarihli ve 2018/10 sayılı Kararının (3) numaralı maddesine ve Kanunun 12 inci maddesinin (1) numaralı fıkrasına aykırılık teşkil ettiği,
- İhlalden etkilenen kişilere ait çok sayıda kişisel verilerin elde edildiği dikkate alındığında, bu verilere yetkisiz bir şekilde erişenler tarafından ilgili kişiler hakkında profilleme yapılabileceği ve bu faaliyetlerin bu kişilerin aleyhine bir sonuç oluşturabileceği,
- Veri ihlali hakkında Facebook tarafından Kurum’a bildirim yapılmadığı tespit edilmiştir.
Bu tespitlere dayanarak Kurul;
- Şirketin bahse konu veri ihlali kapsamında Kanunun 12 inci maddesi (1) numaralı fıkrasında belirtilen teknik ve idari tedbirlerde kusurunun bulunması nedeniyle, Kanunun 18 inci maddesinin (1) numaralı fıkrasının (b) bendi uyarınca Şirket hakkında 1.150.000 TL,
- Söz konusu veri ihlalinin 25 Eylül 2018 tarihinde tespit edilmesine rağmen Kanunun 12 nci maddesinin (5) numaralı fıkrası gereğince veri ihlali hakkında Kuruma bildirim yapılmadığı hususu da dikkate alınarak, Şirket hakkında Kanunun 18 inci maddesinin (1) numaralı fıkrasının (b) bendi kapsamında 450.000 TL,
idari para cezası uygulanmasına oybirliğiyle karar vermiştir.
İlgili Karar özetinin tam metnine buradan ulaşabilirsiniz.
Konuya ilişkin herhangi bir sorunuz ve/veya yorumunuz olması halinde, bizimle her zaman iletişime geçebilirsiniz.
Saygılarımızla,
Zümbül Hukuk ve Danışmanlık
info@zumbul.av.tr