Korumalı İşyerleri Hakkında Yönetmelik Resmi Gazete’de Yayımlanmıştır

İş Hukuku

Aile ve Sosyal Hizmetler Bakanlığı, Çalışma ve Sosyal Güvenlik Bakanlığı ile Hazine ve Maliye Bakanlığı tarafından hazırlanan, Korumalı İşyerleri Hakkında Yönetmelik (“Yönetmelik”) 27 Ocak 2022 tarihli ve 31732 sayılı Resmi Gazete’de yayımlanmıştır ve yürürlüğe girmiştir.

Yönetmelik, korumalı işyeri statüsünün kazanılması, korumalı işyerlerinin işleyişi ve denetlenmesine ilişkin usul ve esasları düzenlemeyi amaçlamakta ve iş gücü piyasasına kazandırılmaları güç olan zihinsel ve ruhsal engelli bireylere istihdam oluşturmak amacıyla gerçek ve tüzel kişilerce açılan ve açılacak olan işyerlerini kapsamaktadır.

Korumalı İşyeri Statüsünün Kazanılması

Engelli en az beş bireyin çalıştığı veya çalışacağı işyerinin işvereni, korumalı işyeri statüsünün kazanılması için Aile ve Sosyal Hizmetler İl Müdürlüğüne (“Müdürlük”) başvuruda bulunmalıdır. Korumalı işyerlerinde çalışacak engelli bireylerin sayısının korumalı işyerindeki toplam işçi sayısının yarısından az olamayacaktır.

Korumalı işyeri statüsü almak üzere Müdürlük’e başvuran gerçek veya tüzel kişilerin talepleri işyerinde gerekli tespit ve incelemeleri yapmak suretiyle en geç otuz gün içinde Komisyonca değerlendirilecek, uygun görülen işyerlerine Valilikçe, Korumalı İşyeri Statüsü Belgesi düzenlenecektir.

Korumalı İşyerinde Çalıştırılacak Personelin Nitelikleri

Korumalı işyerinde; işyeri yöneticisi ile mesleki ve teknik eğitim alanında yükseköğrenim görmüş veya usta öğreticilik yeterliğine sahip eğitici personel istihdamı zorunludur. İşyeri yöneticisi, birden fazla korumalı işyerinin yöneticisi olamaz. Ancak, nitelikleri haiz olmak kaydıyla, aynı iş yerinde eğitici personel görevini yürütebilir.

Komisyon tarafından gerekli görüldüğü hallerde görevlendirme yoluyla uzman personel desteği sağlanabilecektir.

Korumalı işyeri veya korumalı iş merkezinin fiziksel koşulları Yönetmelik’te belirtilmiş, engelli bireylerin çalışmasına uygun özellikleri taşımalıdır.

Korumalı işyeri, işe aldığı engelli bireyleri en geç bir ay içinde Çalışma ve İş Kurumu İl Müdürlüğü ve Müdürlük’e bildirmekle yükümlüdür. Korumalı işyerleri, aylık personel durum çizelgesini takip eden ayın yedinci gününe kadar düzenleyerek Müdürlük’ gönderecektir. Ayın yedinci gününün tatile denk gelmesi halinde takip eden ilk iş günü gönderilecektir. İşyeri, herhangi bir sebeple iş sözleşmesi sona eren engelli bireyin ayrılış nedenlerini yedi gün içinde Müdürlük’e bildirmekle yükümlüdür.

Yönetmelik’in tam metnine buradan ulaşabilirsiniz.

Saygılarımızla,

Zümbül Hukuk ve Danışmanlık

info@zumbul.av.tr