Haftaya Dair Hukuki Gelişmeler

 

  1. Doğal Gaz Piyasası Dağıtım Lisanslarına İlişkin Tedbirler Yönetmeliği Yayımlanmıştır

19 Ağustos 2023 tarihli,  32284 sayılı Resmi Gazete'de Enerji Piyasası Düzenleme Kurumu  ("Kurum")  tarafından Doğal Gaz Piyasası Dağıtım Lisansına İlişkin Tedbirler Yönetmeliği ("Yönetmelik")  yayımlanmıştır.

Yönetmeliğin amacı; doğal gazın kalitesi, sürekli, ucuz, rekabete dayalı esaslar çerçevesine zarar vereceği şekilde tüketimin engellendiği durumların önceden tespit edilmesi yoluyla doğal gaz beslemesinin aksamaması ve tüketimin korunması için ayrılanların belirlenmesidir.

Yönetmelik; Doğal gaz kablolarının korunması için kullanılacak olan, geçerli olanın iptali, şebekenin satışına, yeni lisans sahibinin belirlenmesi için yapılacak ihaleye ve şebekenin devrine ilişkin usul ve esasları kapsamındadır.

Yönetmelikte;

  • Tüketicilerin korunması ve hizmetin aksamaması için tedbir alınmasını zorunlu kılabilecek haller ve alınacak tedbirler,
  • Lisans İptali ve Şebeke Satış İhalesi,
  • İhale Dokümanının Hazırlanması ve Devir Sözleşmesi

başlıkları ayrıntılı olarak düzenlenmiştir.

Yönetmelik Resmi Gazete’de yayımı tarihinde yürürlüğe girmiştir.

Bahsi geçen Yönetmeliğin tam metnine buradan ulaşabilirsiniz.

 

  1. Mücbir Sebep Hali Sona Eren Yerlerdeki Mükelleflerin Bazı Bildirim Sürelerinin Uzatılmasına İlişkin Duyuru Yayımlanmıştır

Gelir İdaresi Başkanlığı (‘’GİB’’) 15/08/2023 tarihli duyurusunda mükelleflerin tahakkuk eden vergilerin ödeme sürelerinin 11.09.2023 Pazartesi günü sonuna kadar uzatıldığını açıklamıştır.

06.02.2023 tarihinde Kahramanmaraş İlinde meydana gelen depremlerden etkilenen Adana, Adıyaman, Diyarbakır, Elazığ, Gaziantep, Hatay, Kahramanmaraş, Kilis, Malatya, Osmaniye ve Şanlıurfa illeri ile Sivas İlinin Gürün İlçesinde mücbir sebep hali ilan edilmiş, bu yerlerde deprem tarihi itibarıyla mükellefiyet kaydı bulunan mükelleflerin bu mükellefiyetleri nedeniyle vergi kanunları uygulaması bakımından 06.02.2023 ila 31.07.2023 tarihleri arasında (bu tarihler dâhil) mücbir sebep halinde olduğu kabul edilmiş ve mücbir sebep halinin başladığı tarihten mücbir sebep halinin sona ereceği tarihe kadar verilmesi gereken beyanname ve bildirimlerin verilme süresi 15.08.2023 Salı günü sonuna kadar, bu beyannamelere ve bildirimlere istinaden tahakkuk eden vergilerin ödeme süreleri ise 31.08.2023 Perşembe günü sonuna kadar uzatılmıştı.

Başkanlığa iletilen talepler doğrultusunda, mücbir sebep hali sona eren yerlerde;

  • Deprem tarihi itibarıyla mükellefiyet kaydı bulunan mükellefler ile
  • Mükellefiyet kaydı bulunmamakla birlikte bu yerlerde ilan edilen mücbir sebep hali kapsamında olan meslek mensuplarıyla arasında deprem tarihi itibarıyla Aracılık ve Sorumluluk Sözleşmesi bulunması nedeniyle mücbir sebep hali kapsamında kabul edilerek bazı yükümlülükleri ertelenen mükellefler tarafından 15.08.2023 Salı ve 31.08.2023 Perşembe günü sonuna kadar verilmesi gereken;
  • 2023/1, 2, 3, 4, 5, 6, 7 nci aylarına ilişkin Ba-Bs bildirimlerinin verilme süresi,
  • Aynı tarihe kadar oluşturulması ve imzalanması gereken aylık yükleme tercihinde bulunan mükelleflerin 2022/11, 12 ve 2023/1, 2, 3, 4, 5 inci ve geçici vergi dönemleri bazında yükleme tercihinde bulunan mükelleflerin 2022/10, 11, 12, 2023/1, 2, 3 ve 2023/4, 5, 6 ncı dönemlerine ilişkin e-Defterlerin oluşturulma ve imzalanma süresi ile aynı sürede Gelir İdaresi Başkanlığı Bilgi İşlem Sistemine yüklenmesi gereken “Elektronik Defter Beratları”nın yüklenme süresinin

11.09.2023 Pazartesi günü sonuna kadar uzatılması uygun bulunmuştur.

Bahsi geçen duyurunun tam metnine buradan ulaşabilirsiniz.

 

  1. Zorunlu Karşılıklar Hakkında Tebliğ’de Değişiklik Yapılmasına Dair Tebliğ Yayımlanmıştır

20/8/2023 tarihli ve 32285 sayılı Resmî Gazete’de yayımlanan Zorunlu Karşılıklar Hakkında Tebliğ (Sayı: 2013/15)’de Değişiklik Yapılmasına Dair Tebliğ (“Tebliğ”) ile 25/12/2013 tarihli ve 28862 sayılı Resmî Gazete’de yayımlanan Zorunlu Karşılıklar Hakkında Tebliğ’de değişiklik yapılmıştır.

Söz konusu Tebliğ ile:

Zorunlu Karşılıklar Hakkında Tebliğ (Sayı: 2013/15)’in 6 ncı maddesinin ikinci fıkrası değiştirilmiş ve

Zorunlu karşılık oranları yabancı para yükümlülükler için

  • Mevduat/Katılım Fonu,
  • Kıymetli Maden Depo Hesapları,
  • Müstakrizlerin Fonları,
  • Diğer Yükümlülükler’in

oranları belirlenmiştir.

Aynı Tebliğ’in 7 nci maddesinin birinci fıkrasının ikinci cümlesinden sonra;

  • “Zorunlu karşılığa tabi Türk lirası kalemler için tesis edilmesi gereken toplam zorunlu karşılık tutarına usul ve esasları Merkez Bankasınca belirlenen indirim uygulanır.”

dördüncü fıkrasının ikinci cümlesinden sonra;

  • “Zorunlu karşılığa tabi yabancı para kalemler için tesis edilmesi gereken toplam zorunlu karşılık tutarına usul ve esasları Merkez Bankasınca belirlenen indirim uygulanır.”

cümleleri eklenmiştir.

Tebliğin 10/C maddesi[1] yürürlükten kaldırılmıştır.

Tebliğ 18/8/2023 tarihinden geçerli olmak üzere Resmi Gazete’de yayımı tarihinde yürürlüğe girmiştir.

Söz konusu Tebliğ’in tam metnine buradan ulaşabilirsiniz.

 

  1. Olağanüstü Hal Kapsamında Enerji Tüketim Bedellerinin Terkinine İlişkin Usul ve Esaslar Hakkında Tebliğ’de Değişiklik Yapılmasına Dair Tebliğ Yayımlanmıştır

22/8/2023 tarihli ve 32287 sayılı Resmî Gazete’de yayımlanan Olağanüstü Hal Kapsamında Enerji Tüketim Bedellerinin Terkinine İlişkin Usul ve Esaslar Hakkında Tebliğ’de Değişiklik Yapılmasına Dair Tebliğ (“Tebliğ”) ile 25/5/2023 tarihli ve 32201 sayılı Resmî Gazete’de yayımlanan Olağanüstü Hal Kapsamında Enerji Tüketim Bedellerinin Terkinine İlişkin Usul ve Esaslar Hakkında Tebliğ’de değişiklik yapılmıştır.

Söz konusu Tebliğ ile;

Olağanüstü Hal Kapsamında Enerji Tüketim Bedellerinin Terkinine İlişkin Usul ve Esaslar Hakkında Tebliğin 8 inci maddesinin ikinci fıkrası;

“(2) Birinci fıkra kapsamındaki başvurular defaten veya ayrı ayrı yapılabilir. Ancak ilgili şirketin terkin kapsamındaki tüm tüketicileri için yapacağı başvurular, hasar durumuna karşı itiraz edilmiş ve/veya yargı yoluna gidilmiş olanlar hariç olmak üzere, 1/11/2023 tarihine kadar tamamlanır.”

şeklinde değiştirilmiştir.

Tebliğ Resmi Gazete’de yayımı tarihinde yürürlüğe girmiştir.

Söz konusu Tebliğ’in tam metnine buradan ulaşabilirsiniz.

 

  1. Menkul Kıymet Tesisi Hakkında Tebliğ’de Değişiklik Yapılmasına Dair Tebliğ Yayımlanmıştır

20/8/2023 tarihli ve 32285 sayılı Resmî Gazete’de yayımlanan Menkul Kıymet Tesisi Hakkında Tebliğ’de Değişiklik Yapılmasına Dair Tebliğ (“Tebliğ”) ile 10/6/2022 tarihli ve 31862 sayılı Resmî Gazete’de yayımlanan Menkul Kıymet Tesisi Hakkında Tebliğ’de değişiklik yapılmıştır.

Söz konusu Tebliğ ile:

Menkul Kıymet Tesisi Hakkında Tebliğ’in;

  • 6 ncı maddesinin ikinci ve üçüncü fıkraları, (Madde -1-)
  • Geçici 7 nci maddedin üç ve beşinci fıkraları

yürürlükten kaldırılmıştır.

Aynı Tebliğin geçici 7 nci maddesinin ikinci fıkrası;

“(2) Bu maddenin yürürlük tarihinden 29/12/2023 (dâhil) hesaplama tarihine kadar kullandırılan krediler için yıllık bileşik faiz/kâr payı oranı, 10/2/2020 tarihli ve 31035 sayılı Resmî Gazete’de yayımlanan Bankalarca Ticari Müşterilerden Alınabilecek Ücretlere İlişkin Usul ve Esaslar Hakkında Tebliğ (Sayı: 2020/4) çerçevesinde Merkez Bankasınca ilan edilen yıllık bileşik referans oranın Merkez Bankasınca belirlenen katının üzerinde olması durumunda yüzde 150 oranında menkul kıymet bloke olarak tesis edilir.”

şeklinde,

geçici 12 nci maddesinin birinci fıkrasında yer alan,

  • “29/9/2023” ibaresi “28/7/2023” (Madde -3-)

olarak değiştirilmiştir.

Aynı Tebliğ’e;

  • Merkez Bankasınca kur/fiyat koruma desteği sağlanan hesaplardan vadeli Türk lirası hesaplara geçiş uygulaması - GEÇİCİ MADDE 13-

(1) 29/12/2023 (dâhil) hesaplama tarihine kadar uygulanmak üzere;

a) 14/7/2023 tarihli ve 7456 sayılı Kanunun geçici 2 nci maddesi çerçevesinde Merkez Bankasınca kur koruma desteği sağlanan hesaplardan ilgili hesaplama döneminde vadesi gelenlerin vadeli Türk lirası mevduat/katılma hesabına geçiş oranının yüzde 50,00’ın,

b) Merkez Bankasınca yayımlanan Tebliğler kapsamında kur/fiyat koruma desteği sağlanan gerçek kişilere ait hesaplardan ilgili hesaplama döneminde vadesi gelenlerin vadeli Türk lirası mevduat/katılma hesabına geçiş oranının yüzde 5,00’ın, altında kalması halinde eksik kalan tutar kadar menkul kıymet bloke olarak tesis edilir.

(2) Birinci fıkrada belirtilen oranlar Merkez Bankasınca belirlenen usul ve esaslara göre hesaplanır.

(3) Merkez Bankası birinci fıkranın (a) bendinde yer alan oranı yüzde 20 ile yüzde 95 arasında, (b) bendinde yer alan oranı yüzde 0 ile yüzde 50 arasında belirleyebilir.

(4) Tesis süresi, hesaplama tarihini takip eden ayın son cuma günü başlar, tesis başlangıcını takip eden altıncı ayın son cuma gününden bir önceki gün sona erer.

(5) Bu madde hükümleri mevduat/katılım fonu büyüklükleri Merkez Bankasınca belirlenen tutarın altında olan bankalara uygulanmaz.

(6) Merkez Bankası birinci fıkrada yer alan oranları azaltmak, hesaplama dönemlerini değiştirmek ve bu maddede geçen 29/12/2023 tarihini 30/4/2024 tarihine kadar uzatmak suretiyle mevduat ve katılım bankaları için farklılaştırarak uygulayabilir.

  • Merkez Bankasınca yayımlanan Tebliğler kapsamında kur/fiyat koruma desteği sağlanan hesaplarda yenileme uygulaması -GEÇİCİ MADDE 14-

(1) 29/12/2023 (dâhil) hesaplama tarihine kadar uygulanmak üzere, Merkez Bankasınca yayımlanan Tebliğler kapsamında kur/fiyat koruma desteği sağlanan hesapların Merkez Bankasınca belirlenen usul ve esaslara göre hesaplanacak yenileme oranının ilgili hesaplama döneminde yüzde 95,00’ın altında kalması halinde eksik kalan tutar kadar menkul kıymet bloke olarak tesis edilir.

(2) Yenileme oranının ilgili hesaplama döneminde yüzde 75,00’ın altında kalması halinde eksik kalan tutar kadar ilave menkul kıymet bloke olarak tesis edilir.

(3) Birinci fıkra kapsamında yenileme oranının hesaplanmasında Merkez Bankasınca kur/fiyat koruma desteği sağlanan hesaplardan vadeli Türk lirası mevduat/katılma hesabına geçen tutarlar Merkez Bankasınca belirlenen usul ve esaslar çerçevesinde dikkate alınır.

(4) Merkez Bankası birinci ve ikinci fıkralardaki oranları yüzde 20’ye kadar indirebilir.

(5) Tesis süresi, hesaplama tarihini takip eden ayın son cuma günü başlar, tesis başlangıcını takip eden altıncı ayın son cuma gününden bir önceki gün sona erer.

(6) Bu madde hükümleri mevduat/katılım fonu büyüklükleri Merkez Bankasınca belirlenen tutarın altında olan bankalara uygulanmaz.

(7) Merkez Bankası birinci ve ikinci fıkralarda yer alan oranları azaltmak, hesaplama dönemlerini değiştirmek ve bu maddede geçen 29/12/2023 tarihini 30/4/2024 tarihine kadar uzatmak suretiyle mevduat ve katılım bankaları ile mevduat/katılım fonu büyüklükleri Merkez Bankasınca belirlenen tutarın altında olan bankalar için farklılaştırarak uygulayabilir.

  • Türk lirası payına göre menkul kıymet tesisi uygulaması -GEÇİCİ MADDE 15-

(1) 29/12/2023 (dâhil) hesaplama tarihine kadar uygulanmak üzere, Merkez Bankasınca belirlenen usul ve esaslara göre ilgili hesaplama döneminde bankalarca hesaplanacak Türk lirası mevduat/katılım fonu payının;

a) Gerçek kişiler için önceki hesaplama dönemine göre farkının 2 yüzde puanın altında kalması,

b) Tüzel kişiler için 18/8/2023 tarihi itibarıyla hesaplanan payın altında kalması, halinde eksik kalan tutar kadar menkul kıymet bloke olarak tesis edilir.

(2) Merkez Bankası birinci fıkranın (a) bendinde yer alan farkı 0 yüzde puan ile 5 yüzde puan arasında belirleyebilir.

(3) Bu madde kapsamında tesis edilmesi gereken toplam menkul kıymet tutarına usul ve esasları Merkez Bankasınca belirlenen indirim uygulanarak tesis edilecek menkul kıymet tutarına ulaşılır.

(4) Tesis süresi, hesaplama tarihini takip eden ayın son cuma günü başlar, tesis başlangıcını takip eden altıncı ayın son cuma gününden bir önceki gün sona erer.

(5) Bu madde hükümleri mevduat/katılım fonu büyüklükleri Merkez Bankasınca belirlenen tutarın altında olan bankalara uygulanmaz.

(6) Merkez Bankası birinci fıkrada yer alan oranları azaltmak, hesaplama dönemlerini değiştirmek ve bu maddede geçen 29/12/2023 tarihini 30/4/2024 tarihine kadar uzatmak suretiyle mevduat ve katılım bankaları için farklılaştırarak uygulayabilir.

maddeleri eklenmiştir.

Tebliğ’in birinci maddesi 28/7/2023 tarihinden itibaren geçerli olmak üzere yayımı tarihinde, üçüncü, beşinci ve altıncı maddeleri yayımı tarihinde ve diğer maddeleri 26/8/2023 tarihinde yürürlüğe girecektir.

Söz konusu Tebliğ’in tam metnine buradan ulaşabilirsiniz.

 

  1. Altın Hesaplarından Türk Lirası Mevduat ve Katılma Hesaplarına Dönüşümün Desteklenmesi Hakkında Tebliğ’de Değişiklik Yapılmasına Dair Tebliğ Yayımlanmıştır

20/8/2023 tarihli ve 32285 sayılı Resmî Gazete’de yayımlanan Altın Hesaplarından Türk Lirası Mevduat ve Katılma Hesaplarına Dönüşümün Desteklenmesi Hakkında Tebliğ (SAYI:2021/16)’de Değişiklik Yapılmasına Dair Tebliğ (“Tebliğ”) ile 29/12/2021 tarihli ve 31704 sayılı Resmî Gazete’de yayımlanan Altın Hesaplarından Türk Lirası Mevduat ve Katılma Hesaplarına Dönüşümün Desteklenmesi Hakkında Tebliğ’de değişiklik yapılmıştır.

Söz konusu Tebliğ ile:

Altın Hesaplarından Türk Lirası Mevduat ve Katılma Hesaplarına Dönüşümün Desteklenmesi Hakkında Tebliğ (Sayı: 2021/16)’in 4 üncü maddesinin birinci fıkrası aşağıdaki şekilde değiştirilmiştir;

  • “(1) Yurt içi yerleşik gerçek kişilerin 30/6/2023, yurt içi yerleşik tüzel kişilerin ise 31/12/2021 tarihi itibarıyla bankalarda mevcut olan altın hesabı, hesap sahibinin talep etmesi halinde dönüşüm fiyatı üzerinden Türk lirasına çevrilir.”

Tebliğ Resmi Gazete’de yayımı tarihinde yürürlüğe girmiştir.

Söz konusu Tebliğ’in tam metnine buradan ulaşabilirsiniz.

 

  1. Türk Lirası Mevduat ve Katılma Hesaplarına Dönüşümün Desteklenmesi Hakkında Tebliğ’de Değişiklik Yapılmasına Dair Tebliğ Yayımlanmıştır

20/8/2023 tarihli ve 32285 sayılı Resmî Gazete’de yayımlanan Türk Lirası Mevduat ve Katılma Hesaplarına Dönüşümün Desteklenmesi Hakkında Tebliğ (Sayı: 2021/14)’de Değişiklik Yapılmasına Dair Tebliğ (“Tebliğ”) ile 21/12/2021 tarihli ve 31696 sayılı Resmî Gazete’de yayımlanan Türk Lirası Mevduat ve Katılma Hesaplarına Dönüşümün Desteklenmesi Hakkında Tebliğ’de değişiklik yapılmıştır.

Söz konusu Tebliğ ile:

Türk Lirası Mevduat ve Katılma Hesaplarına Dönüşümün Desteklenmesi Hakkında Tebliğ (Sayı: 2021/14)’in 4 üncü maddesinin birinci fıkrası aşağıdaki şekilde değiştirilmiştir;

  • “(1) Yurt içi yerleşik gerçek kişiler ile yurt içi yerleşik tüzel kişilerin 30/6/2023 tarihi itibarıyla bankalarda mevcut olan ABD doları, Euro ve İngiliz sterlini cinsinden döviz tevdiat hesabı ve döviz cinsinden katılım fonu hesabı bakiyeleri, hesap sahibinin talep etmesi halinde dönüşüm kuru üzerinden Türk lirasına çevrilir.”

Tebliğ Resmi Gazete’de yayımı tarihinde yürürlüğe girmiştir.

Söz konusu Tebliğ’in tam metnine buradan ulaşabilirsiniz.

 

  1. Finansal Hesap Bilgilerinin Vergi Amaçlı Otomatik Değişimi Rehberi ve Broşürü Güncellenmiştir

Ekonomik İşbirliği ve Kalkınma Teşkilatı (‘’OECD’’) tarafından 2014 yılında oluşturulan “Finansal Hesap Bilgilerinin Vergi Konularında Otomatik Değişimi Standardı’’nın uygulanmasına ilişkin bilgilendirici rehber ve broşür güncellenerek Gelir İdaresi Başkanlığı (‘’GİB’’) tarafından yayımlanmıştır.

Ekonomik İşbirliği ve Kalkınma Örgütü (OECD), G20 ve Avrupa Birliği (AB)’nin vergi kayıp ve kaçağının önlenmesi ile vergi uygulamalarında şeffaflığın sağlanmasına dönük çalışmaları sonucunda, Vergi Konularında Karşılıklı İdari Yardımlaşma Sözleşmesi’ni (‘’Sözleşme’’) oluşturmuştur.

AB üyesi ülkelerin tamamının yanı sıra toplam 147 ülkenin taraf olduğu Sözleşme, 2011 yılında Türkiye tarafından da imzalanmış, Kanunlaşma ve onay sürecini tamamlayarak 2018 yılında yürürlüğe girmiştir.

Bu Sözleşmenin uygulama anlaşması niteliğini taşıyan ve 16 Mayıs 2023 itibarıyla toplam 120 ülkenin taraf olduğu “Finansal Hesap Bilgilerinin Otomatik Değişimine İlişkin Çok Taraflı Yetkili Makam Anlaşması’nı (‘’Anlaşma’’) da Türkiye, 2017 yılında imzalamış ve 2019 yılında onaylamıştır.

Anlaşmaya göre; taraf ülkeler, karşılıklılık temelinde, ilgili ülkelerin mukimlerine ait finansal hesap bilgilerini finansal kuruluşlardan toplayıp, otomatik olarak her yıl ilgili ülkeyle paylaşma yükümlülüğünü üstlenmiştir.

Otomatik paylaşım kapsamına giren bilgiler:

Anlaşma çerçevesinde mevduat, saklama ve yatırım kuruluşları ile belirli sigorta şirketleri

nezdindeki;

  • Mevduat hesapları,
  • Saklama hesapları,
  • Ortaklık ve borç ilişkisi menfaati,
  • Nakdi değer sigorta sözleşmeleri ve
  • Düzenli ödeme sözleşmelerine

ilişkin finansal hesap bilgilerinin paylaşılması gerekmektedir.

Değişime tabi tutulan bilgiler;

  • Hesap sahibinin adı ve soyadı,
  • Adresi,
  • Yerleşik (mukim) olduğu ülke ve vergi kimlik numarası,
  • Doğum yeri ve tarihi,
  • Hesap numarası,
  • Yıl sonu hesap bakiyesi ya da değeri,
  • Hesaba yıl içinde ödenen faiz ve temettü gibi gelirleri ya da hesapta tutulan varlıklardan elde edilen gelirlerin toplam brüt tutarı

gibi bilgilerden oluşmaktadır.

Hesap hareketleri detayı ile gayrimenkul ve taşıt bilgileri, otomatik bilgi paylaşımı kapsamında değildir.

Türkiye, 2017 yılında bazı ülkelerce ilk bilgi değişimi yapılmaya başlanmış; 2020 itibarıyla da 100’den fazla ülke ve idare, Anlaşma veya ikili düzenlemeler çerçevesinde bilgi değişimi yapmıştır. Ülkemiz dışındaki tüm G20 ve OECD üyesi ülkeler de kendi aralarında hâlihazırda bilgi değişimi yapmaktadır.

Bu çerçevede uluslararası yükümlülüklerimize uygun olarak, ilgili yıla ilişkin bilgilerin karşılıklı olarak paylaşımı takip eden yılın Eylül ayı sonuna kadar gerçekleştirilmektedir.

Konu hakkında Gelir İdaresi Başkanlığı internet sayfasının “Uluslararası Mevzuat” bölümünün “Bilgi Değişimi ve İdari Yardımlaşma Anlaşmaları” alt bölümünde yer alan “Finansal Hesap Bilgilerinin Vergi Amaçlı Otomatik Değişimi Rehberi’’nden detaylı bilgi edinilmesi mümkündür.

Bahsi geçen Broşürün güncel tam metnine buradan ulaşabilirsiniz.

 

  1. Dış Ticarette Teknik Düzenlemeler Yönetmeliği Yayımlanmıştır

16 Ağustos 2023 tarihli ve 32281 sayılı Resmî Gazete'de Dış Ticarette Teknik Düzenlemeler Yönetmeliği (“Yönetmelik”) yayımlanmıştır.

Yönetmeliğin amacı; Dış ticaret konularının güvenlik ve ilgili teknik kurallara uygunluğunu sağlamak; bu yönetimle ilgili teknik mevzuatın dış ticarete uyarlanması, idame, ithalatta ve ihracatta denetimin yapılması veya yaptırılmasının denetlenmesi, yapacak olanın denetimleri ile teknik düzenlemesine uygun veya güvenli olmayan dosyaların ithalat ve ihracatın yürütülmesine ilişkin işlemlerin yürütülmesine ilişkin usul ve esasları belirlemektir.

Yönetmelik, dış ticaret konularının tabi olacağı teknik düzenlemeleri, ithalat ve ihracat denetimlerini, denetim yapacak kişinin görev ve sorumluluklarını, ithalatçı ve ihracatçının sorumluluklarını, alınacak önlemleri ve alınacak müeyyideleri içerir.

Söz konusu düzenleyicilerde;

  • İhracata Konu Tarım ve Gıda Ürünleri
  • İhraç Edilen Ürünler
  • İthalatta Ürün Güvenliği ve Ticari Kalite Denetimleri
  • Uygulanacak Müeyyideler

ayrıntılı olarak düzenlenmiştir.

Yayımlanan düzenlemelerle birlikte; 31/12/2003 tarihli ve 25333 üçüncü mükerrer sayılı Resmî Gazete'de yayımlanan Dış Ticarette Teknik Düzenlemeler ve Standardizasyon Yönetmeliği hükümlerin kaldırılmıştır.

Birinci fıkra ile düzenlemen kaldırılan Dış Ticarette Teknik Düzenlemeler ve Standardizasyon Yönetmeliğine yapılan atıflar bu Yönetmeliğe gerçekleştirilmiş sayılmaktadır.

Yönetmelik Resmi Gazete'de yayımı tarihinde postalar bulunmaktadır.

Bahsi geçen Yönetmeliğin tam metnine buradan ulaşabilirsiniz.

 

  1. 7440 Sayılı Yapılandırma Kanununun Sağladığı İmkanlardan Yararlanmak için Son Tarih Açıklanmıştır

Gelir İdaresi Başkanlığı tarafından (‘’GİB’’) 14/08/2023 tarihinde yapılan açıklamaya göre 7440 Sayılı Yapılandırma Kanununun sağladığı imkanlardan yararlanmak için son tarih 31 Ağustos 2023 olarak belirlenmiştir.

7440 Sayılı Kanun kapsamında peşin veya taksitli ödeme seçeneğinin tercih edilmesi ve ödenmesi gereken tutarların (peşin, birinci ve/veya ikinci taksit tutarları) süresinde ödenmemesi veya eksik ödenmesi halinde; hesaplanan tutarların tamamının 31/08/2023 tarihine kadar geçen süre için hesaplanacak geç ödeme zammı ile birlikte ödenmesi şartıyla katsayı uygulanmaksızın Kanun hükümlerinden yararlanılacaktır. Ancak, peşin ödeme indiriminden yararlanılamayacaktır.

Ayrıca, taksitli ödeme seçeneğinin tercih edilerek ödeme süresi içinde ilk iki taksitinin ödenmiş olması durumunda; kalan taksitlerin tamamının 31/08/2023 tarihine kadar (bu tarih dahil) ödenmesi halinde katsayı uygulanmaksızın Kanun hükümlerinden yararlanılacaktır. Ancak, peşin ödeme indiriminden yararlanılamayacaktır.

Bahsi geçen basın duyurusunun tam metnine buradan ulaşabilirsiniz.

 

  1. Elektrik Piyasasında Yenilenebilir Enerji Kaynak Garanti Belgesi Yönetmeliğinde Değişiklik Yapılmasına Dair Yönetmelik Yayımlanmıştır

17 Ağustos 2023 tarihli, 32282 sayılı Resmi Gazete'de Enerji Piyasası Düzenleme Kurumu ("Kurum") tarafından Elektrik Piyasasında Yenilenebilir Enerji Kaynak Garanti Belgesi Yönetmeliğinde Sürüm Yapılmasına Dair Yönetmelik ("Yönetmelik") yayımlanmıştır.

Yayımlanan düzenlemelerde, 14/11/2020 tarihli ve 31304 sayılı Resmî Gazete'de yayımlanan Elektrik Piyasasında Yenilenebilir Enerji Kaynak Garanti Belgesi Yönetmeliğinin 2 nci bölümün birinci fıkrası;

  • “(1) Bu Yönetmelik; Üretim, sevk ve şarj şebekesi işletmeci lisansı sahibi tüzel kişilerden elde edilen enerji kaynak garanti sisteminin kuruluşuna ilişkin suçlamalar, tahsilat enerji kaynak garanti sistemi ile organize edilen enerji kaynak garanti hırsızlığının tesis ve işletilmesi esasları, Piyasa İşletmecisinin görevi ve yetkileri ile lisans sahibi tüzel kişi hakları ve muhafazalarını kapsar.”

4 üncü maddenin birinci fıkrasının (f) bendi;

  • “f) İfşa: Tedarikçiler tarafından tüketicilere tedarik edilen elektrik enerjisinin, şarj ağı işletmecileri tarafından şarj hizmetine konu elektrik enerjisinin belirli bir miktar veya oranının, yenilenebilir enerji kaynaklarından üretildiğinin ve YEK-G belgesi vasıtasıyla belgelendirildiğinin, fatura ve/veya başka bir bildirim aracı ile açıklanmasını,”

şeklinde değiştirilmiştir.

Yayımlanan yönetmeliğin 4 üncü maddesinin birinci fıkrasının (f) bendinden sonra;

  • “kk) Şarj ağı işletmecisi: Elektrikli araç kullanıcılarına, şarj ağına erişim açarak şarj hizmeti sağlayan ve şarj ağının işletmesini gerçekleştiren lisans sahibi tüzel kişiyi,
  • ll) Yeşil şarj istasyonu: 2/4/2022 tarihli ve 31797 sayılı Resmî Gazete’de yayımlanan Şarj Hizmeti Yönetmeliği kapsamında, şarj hizmetine konu elektrik enerjisinin yenilenebilir enerji kaynaklarından üretildiğinin belgelendirilmesi amacıyla söz konusu elektrik enerjisinin tamamı için YEK-G belgesi itfa edilen şarj istasyonunu,”

bentleri,

6 ncı maddesinin birinci fıkrasına;

  • “c) Şarj ağı işletmeci lisansı sahibi,”

bendi,

7 nci maddesine beşinci fıkrasından sonra;

  • “(6) YEK-G sistem kullanıcısı ve/veya piyasa katılımcısı olan şarj ağı işletmecileri, üretim lisansı sahibi sistem katılımcılarına tanınanlar hariç olmak üzere bu Yönetmelik ile Usul ve Esaslar kapsamında sistem kullanıcılarına ve piyasa katılımcılarına tanınan hak ve yükümlülüklere sahiptir.”

bendi eklenmiş ve aynı maddeye;

  • “(9) Şarj şebekesi işletmecileri, yeşil şarj istasyonlarından şarj hizmeti alan adındaki YEK-G belgelerini itfa ve ifşa etmekle sonuçlanıyor.”

fıkra,

9. maddeye birinci fıkrasından sonra;

  • “(2) Şarj ağı işletmeci lisansı sahibi tüzel kişiler, DUY'un 26 ncı maddesinin üçüncü fıkrasının (b), (c), (ç) ve (d) bentlerinde tanımlanmış belgelerle birlikte kayıt işlemleri için Piyasa İşletmecisine başvurur.”

fıkraları saklıdır.

Söz konusu Yönetmelik 15/12/2023 tarihinde günleri girecektir.

Bahsi geçen Yönetmeliğin tam metnine buradan ulaşabilirsiniz.

 

  1. Şarj Hizmeti Yönetmeliğinde Değişiklik Yapılmasına Dair Yönetmelik Yayımlanmıştır

17 Ağustos 2023 tarihli, 32282 sayılı Resmi Gazete’de Enerji Piyasası Düzenleme Kurumu (‘’Kurum’’) tarafından Şarj Hizmeti Yönetmeliğinde Değişiklik Yapılmasına Dair Yönetmelik (‘’Yönetmelik’’) yayımlanmıştır.

Yayımlanan yönetmeliğin, 2/4/2022 tarihli ve 31797 sayılı Resmî Gazete’de yayımlanan Şarj Hizmeti Yönetmeliğinin 3 üncü maddesinin birinci fıkrasına;

  • “t) Yenilenebilir enerji kaynak garanti belgesi (YEK-G belgesi): Tüketiciye tedarik edilen elektrik enerjisinin belirli bir miktarının veya oranının yenilenebilir enerji kaynaklarından üretildiğine dair kanıt sağlayan ve ihraç edilen, her biri 1 MWh elektrik üretimine tekabül eden elektronik belgeyi,
  • u) Yeşil şarj istasyonu: Şarj hizmetine konu elektrik enerjisinin yenilenebilir enerji kaynaklarından üretildiğinin belgelendirilmesi amacıyla söz konusu elektrik enerjisinin tamamı için YEK-G belgesi itfa edilen şarj istasyonunu,”

bentleri,

16 ncı maddesinin birinci fıkrasına;

  • “e) Kendi şarj ağında yer alan şarj istasyonlarında şarj hizmetine konu olan elektrik enerjisi için 14/11/2020 tarihli ve 31304 sayılı Resmî Gazete’de yayımlanan Elektrik Piyasasında Yenilenebilir Enerji Kaynak Garanti Belgesi Yönetmeliği kapsamında faaliyet gösterebilme,”

bendi eklenmiştir.

Aynı yönetmeliğin 16 ncı maddesinden sonra;

  • “YEK-G belgesi -MADDE 16/A-
  • Şarj ağı işletmecileri, yeşil şarj istasyonlarından şarj hizmeti alan kullanıcılara YEK-G belgelerini itfa ve ifşa etmekle yükümlüdür.
  • Yeşil şarj istasyonlarındaki şarj hizmetine konu elektrik enerjisinin tamamı için YEK-G belgesinin itfa edilmesi zorunludur.
  • Şarj ağı işletmecileri kendi şarj ağında yer alan şarj istasyonlarından tamamını veya bazılarını yeşil şarj istasyonu olarak belirleyebilir. Yeşil şarj istasyonları serbest erişim platformunda ayrı bir renk veya işaret ile gösterilir. Yeşil şarj istasyonlarının kullanıcılar nezdinde ayırt edilmesine ilişkin logo ve/veya işaretler, Kurum tarafından belirlenebilir.”

maddesi eklenmiştir.

Yönetmelik yayımı tarihinde yürürlüğe girmiştir.

Bahsi geçen Yönetmeliğin tam metnine buradan ulaşabilirsiniz.

 

  1. Enerji Piyasası Kurumu Kurul Kararı Yayımlanmıştır

17 Ağustos 2023 tarihli, 32282 numaralı Resmi Gazete'de Enerji Piyasası Kurumu ("Kurum") tarafından 10/08/2023 tarihli 12006 sayılı Kurul Kararı ("Karar") yayımlanmıştır.

Kararın konusu; Yek-G Sistemi ve Organize Yek-G Piyasası İşletim Usul ve Esasları'nda İşletim Yapılmasına Dair Usul ve Esaslar olarak kullanılmıştır.

08/05/2021 tarihli ve 31478 sayılı Resmi Gazete'de yayınlanan YEK-G Sistemi ve Organize YEK-G Piyasası İşletim Usul ve Esasları'nın 2. bölümünün birinci fıkrası;

  • "( 1) Bu Usul ve Esaslar; üretim, satış ve şarj ağı işletmeci lisansı sahibi tüzel kişinin yetkisine sahip olan enerji kaynak garanti sistemine bağlı olarak, emanetçi enerji kaynağı garanti belgesinin {YEK-G belgesi) ihracı, devir, iptali, ilgası ve itfası işlemlerine, üreticinin tedarikinin ifşasına, YEK-G sistemi ile organize YEK-G sahibinin enerji düzenleyicilerini ve işleteceklerini, kayıt, uzlaştırma, garanti ödemesi ile fatura ve ödeme işlemlerine ilişkin hususları kapsar."

4 üncü maddenin birinci fıkrasının (f) bendi;

  • "f) İfşa: Tedarikçiler tarafından tüketicilere tedarik edilen elektrik enerjisinin, şarj ağı işletmecileri tarafından şarj hizmetine konu elektrik enerjisinin belirli bir miktar veya oranının yenilenebilir enerji kaynaklarından üretildiğinin ve YEK-G belgesi vasıtasıyla belgelendirildiğinin, fatura ve/veya başka bir bildirim aracı ile açıklanmasını,’’

19 uncu maddesinin birinci fıkrası;

  • "(1) Yeşil tarife kapsamındaki tüketiciler için gerçekleştirilecek itfa bildirimleri; ilgili görevli tedarik şirketi tarafından, en geç DUY hükümleri uyarınca ilgili fatura dönemine ilişkin nihai uzlaştırma bildiriminin içinde bulunduğu ayda seansın açıldığı günden itibaren beş iş günü̈ içerisinde Piyasa İşletmecisine yapılır."
  1. nci maddesinin üçüncü fıkrası;
  • "(3) YEK-G sistemi yıllık katılım ücreti sisteme ilk kez kayıt yaptıran YEK-G sistem kullanıcıları için kayıt işlemlerinin tamamlanmasını müteakip ilk faturada ve sistem kullanımı devam eden YEK-G sistem kullanıcıları için ise her yıl için ocak ayına ilişkin faturada yıllık katılım ücreti kalemi olarak yer alır. YEK-G sistemi yıllık katılım ücreti söz konusu fatura kapsamında tahsil edilir yada varsa YEK-G sistem kullanıcısının alacaklarından mahsup edilir. Yıllık katılım ücreti piyasa katılımcısının aynı yıl içerisinde sistemden  çıkması durumunda iade edilmez. YEK-G sistem kullanıcısı sistemden çıkmak istemesi halinde bu talebini ilgili yılın Aralık ayı son iş gününe kadar Piyasa işletmecisine bildirir."

şeklinde değiştirilmiştir.

4 üncü maddesinin birinci fıkrasının sonuna;

  • ıı) Şarj ağı işletmecisi: Elektrikli araç kullanıcılarına, şarj ağma erişim açarak şarj hizmeti sağlayan ve şarj ağının işletmesini gerçekleştiren lisans sahibi tüzel kişiyi,
  • ii) Yeşil şarj istasyonu; 02/04/2022 tarihli ve 3l797 sayılı Resmi Gazete'd e yayımlanan Şarj Hizmeti Yönetmeliği kapsamında, şarj hizmetine konu elektrik enerjisinin yenilenebilir enerji kaynaklarından üretildiğinin belgelendirilmesi  amacıyla söz konusu elektrik enerjisinin tamamı için YEK-G belgesi itfa edilen şarj istasyonunu"

bentleri,

21 inci maddesinden sonra gelmek üzere;

Şarj ağı işletmecileri -MADDE21/A-"

  • (l) 02/04/2022 tarihli ve 31797s ayılı Resmi Gazete'de yayımlanan Şarj Hizmeti Yönetmeliği kapsamındaki şarj ağı işletmecileri, YEK-G sistemi katılım anlaşmasını imzalamak suretiyle sistem kullanıcısı ve organize YEK-O piyasası katılım anlaşmasını imzalamak suretiyle piyasa katılımcısı olabilir.
  • (2) YEK-G sistem kullanıcısı ve/veya piyasa katılımcısı olan şarj ağı işletmecileri, üretim
  • lisansı sahibi sistem kullanıcılarına tanınanlar hariç olmak üzere Yönetmelik ve bu Usul ve
  • Esaslar kapsamında sistem kullanıcılarına ve piyasa katılımcılarına tanınan hak ve yükümlülüklere sahiptir.
  • (3) Şarj ağı işletmecisi, YEK-G belgelerinin transfer ve itfa işlemlerinin gerçekleştirilmesi amacıyla Piyasa İşletmecisine başvurabilir. YEK-G belgelerinin transfer işlemleri için 15 inci madde, iptal işlemleri için 16 ncı madde hükümleri uygulanır.
  • (4) Şarj ağı işletmecilerinin YEK-G belgesi itfa işlemleri aşağıdaki hükümler kapsamında gerçekleştirilir:
  • Şarj ağı işletmecileri yalnızca YEK-G belgelerinin ilişkilendirildiği şaıj hizmeti kapsamındaki tüketimler için itfa işlemleri gerçekleştirebilir.
  • Şarj hizmeti kapsamındaki tüketimler için gerçekleştirilecek itfa bildirimleri; şarj ağı işletmecisi tarafından, en geç tüketimin gerçekleştiği fatura dönemini takip eden ayda seansın açıldığı günden itibaren beş iş günü içerisinde gerçekleştirilir.
  • Yeşil şarj istasyonlarındaki tüketimlere ilişkin gerçekleştirilecek itfa bildirimlerinde. itfa işlemine konu edilecek YEK-G belgelerine karşılık gelen enerji miktarı, YEK-G belgelerinin  ilişkilendirildiği tüketim miktarı toplamından az olamaz.
  • ç) Bu madde kapsamında gerçekleştirilen her bir itfa işlemine ilişkin Piyasa İşletmecisi tarafından itfa belgesi oluşturularak PYS üzerinden ilgili şarj ağı işletmecisine iletilir. İlgili itfa belgeleri asgari olarak aşağıdaki bilgileri içerir:
  • l) İtfa bildiriminde bulunan şarj ağı işletmecisine dair bilgiler.
  • 2) İtfa edilen YEK-G belgelerine ilişkin bilgiler.
  • 3) İtfa işleminin gerçekleştiği tarih.
  • 4) İtfa işlemine konu tüketim dönemi.
  • (5) Şarj ağı işletmecileri tarafından, sundukları şarj hizmetine konu elektrik enerjisinin tamamının yenilenebilir enerji kaynaklarından üretildiğinin kullanıcılara ifşası için, ilgili enerji miktarına ilişkin olarak 18 inci madde kapsamında Piyasa İşletmecisi tarafından oluşturulan itfa belgeleri kullanılır.
  • (6) Dördüncü fikrada belirtilen itfa belgesinde yer alan tüketim dönemine ve aynı YEK-G belgesi kullanılarak başka bir piyasa katılımcısı tarafından itfa işlemi gerçekleştirilmez.
  • (7) Yeşil şarj istasyonlarındaki şarj hizmetine konu tüketimler için yalnızca şarj ağı işletmecileri tarafından YEK-G belgesi itfa işlemleri gerçekleştirilebilir."

maddesi eklenmiştir.

  • Usul ve Esaslar'ın 31 inci maddesinin ikinci fıkrası aşağıdaki şekilde değiştirilmiş ve aynı maddenin üçüncü fıkrasında "'s" satış eşleşmesinin fiyatını," ibaresinden sonra gelmek üzere "GKOd "d" gününde ilgili mevzuat çerçevesinde yürürlükte olan güncel KDV oranını,"
  • "(2) Piyasanın büyümesinin aktif alışılmış teklifleri ve gerçekleşenleri için sağlamaları gereken piyasa işlem teminatı kararında belirtilen formüllerin uygulanması.''

ibaresi saklıdır. (Madde 7)

Söz konusu karar ile 7 nci çıldırtıcı ölüm fıkrası boyutların kaldırılmıştır.

Usul ve Esasların yedinci maddesinin yayımı tarihinde, diğer maddeler 15/12/2023 tarihinde girecektir.

Söz konusu Kararın tam metnine buradan ulaşabilirsiniz.

 

  1. Obilet Bilişim Sistemleri A.Ş. Hakkında Yürütülen Soruşturma Taahhüt İle Sonlandırılmıştır

Rekabet Kurumu (‘’Kurum’’) tarafından 18/08/2023 tarihinde yapılan açıklamaya göre;

Rekabet Kurulunun 16.06.2022 tarihli ve 22-27/433-M sayılı kararı uyarınca Obilet Bilişim Sistemleri A.Ş.’nin bilet satışına aracılık hizmeti için otobüs firmalarına uyguladığı bilet satışı komisyon oranlarını aşırı olarak belirlemek ve biletleme yazılımı hizmeti, otobüs biletlerinin platformlar üzerinden satışı ve sefer verilerinin platformlara dağıtımı pazarlarında rakiplerini dışlamak suretiyle 4054 sayılı Kanun’un 6.[1] maddesini ve 4.[2] maddesini ihlal ettiği iddiasıyla soruşturma başlatılmış, akabinde 13.10.2022 tarihli ve 22-47/683-M sayılı Kurul kararıyla dosya kapsamına yeni giren iddialar soruşturmaya eklenmiştir.

Obilet Bilişim Sistemleri A.Ş.’nin otobüs taşımacılığı için biletleme yazılım hizmetinin, otobüs biletlerinin platformlar üzerinden satışı hizmetine bağlanmasına yol açabilecek uygulamaları ile Obilet Bilişim Sistemleri A.Ş. ve rakip platformlar arasındaki sözleşmelerde yer alan çevrimiçi reklam yasakları ve iletişim yasağı bakımından ortaya çıkan rekabetçi endişeleri gidermeye yönelik olarak bir taahhüt paketi sunulmuştur. Söz konusu taahhüt paketi hakkında üçüncü kişilerin görüşlerine de başvurulmuştur.

Taahhüt süreci sonucunda 15.06.2023 tarihinde Rekabet Kurulunca dosyanın müzakeresi neticesinde;  Obilet Bilişim Sistemleri A.Ş.'nin 4054 sayılı Kanun’un 4. ve 6. maddelerini ihlal edebileceği değerlendirilen davranışları bakımından, Rekabet Kurumu kayıtlarına 30.05.2023 tarihli ve 39157 sayılı yazı ile giren nihai taahhüt metni kapsamında sunduğu nihai taahhütlerin, dosya kapsamında tespit edilen rekabet sorunlarını giderebilecek nitelikte olması nedeniyle kabul edilmesine ve Rekabet Kurulunun 16.06.2022 tarih ve 22-27/433-M sayılı, 13.10.2022 tarih ve 22-47/683-M sayılı kararları uyarınca Obilet Bilişim Sistemleri A.Ş. hakkında yürütülmekte olan soruşturmanın sonlandırılmasına 23-27/521-177 sayı ile karar verilmiştir.

Kabul edilen OBİLET taahhütleri kısaca aşağıdaki şekilde özetlenebilir:

  • OBİLET tarafından farklı biletleme yazılımını kullanan taşıyıcı firmalar için yazılım hizmeti içermeyen çevrim içi bilet satış sözleşme metni hazırlanmış ve taşıyıcı firmalar ile imzalanmaya başlamıştır. Anılan sözleşme ile uygulanan modelde taşıyıcı firmalar OBİLET’e yalnızca Satış-Dağıtım-Pazarlama komisyon bedeli ödeyecektir.
  • Hâlihazırda OBİLET’in biletleme yazılımını kullanan bir taşıyıcı firmanın başka bir yazılım kullanmaya karar vermesi durumunda bu husus taşıyıcı firmanın OBİLET platformu üzerinden satışa kapatılması yönünde bir gerekçe oluşturmayacak ve OBİLET tarafından taşıyıcı firmaya herhangi bir ayrımcı ya da dışlayıcı davranışta bulunmayacaktır.
  • Taşıyıcı firmanın obilet.com platformu üzerinden satışa kapatılması ise hangi biletleme yazılımını kullandığı fark etmeksizin yalnızca yürürlükteki mevzuat hükümleri ve esaslı yükümlülükleri ihlal etmesi durumunda söz konusu olacaktır.
  • OBİLET tarafından yeni bir iş modeli geliştirilmiş ve sefer verilerinin OBİLET’e iletimi  bakımından biletleme yazılımı hizmeti veren firmalar ile imzalanmak üzere anlaşma örneği hazırlanmıştır. Biletleme yazılımı hizmeti veren firmaların OBİLET’e yönelik hizmeti yalnızca sefer verisi iletimi olarak belirlenmiştir. Bu vesile ile OBİLET tarafından ilgili firmalara sefer verilerinin iletimi için komisyon ödenecektir.
  • OBİLET tarafından rakip çevrim içi satış platformlarına sefer verisi dağıtımı yapılan taşıyıcı firmaların markaları bakımından çevrim içi reklam yasağı getirilmeyecektir.
  • OBİLET tarafından rakip çevrim içi satış platformlarına OBİLET/BİLETALL markaları bakımından geniş kapsamlı çevrim içi reklam yasağı getirilmeyecektir.
  • OBİLET tarafından rakip çevrim içi satış platformlarının sefer verisi dağıtımı yapılan taşıyıcı firmalar ile iletişime geçilmesini engelleyen sözleşme hükümleri yürürlükten kaldırılmış olup çevrim içi satış platformlarının taşıyıcı firmalar ile iletişime geçmesi engellenmeyecektir. 
  • 7 numaralı taahhüt ile bağlantılı olarak, OBİLET’in geliştirdiği yeni iş modeline göre taşıyıcı firmalar ile çevrim içi bilet satış platformları doğrudan bağlantı kurarak anlaşabilecek, bu durumda OBİLET yalnızca ilgili taşıyıcı firmanın sefer verisini platforma iletmekle sorumlu olacaktır. Bu iş modelinde OBİLET taşıyıcı firmalara yönelik olarak herhangi bir ayrımcı ya da dışlayıcı davranışta bulunmayacaktır.
  • OBİLET’ten hizmet alan çevrim içi bilet satış platformlarının bilet satışlarına ilişkin olarak OBİLET, yazılımlarına taşıyıcı firmaların hangi platformun ne kadar bilet satışı gerçekleştirdiğini görebileceği bir raporlama ekranı eklemiş olup buna yönelik taşıyıcı firma ya da platformlardan herhangi bir ücret talep etmeyecektir.
  • OBİLET tarafından biletleme yazılımını kullanan taşıyıcı firmalara bir duyuru yapılarak taahhütlerle ilgili bilgi verilecektir.

Söz konusu açıklamanın tam metnine buradan ulaşabilirsiniz.

 

  1. 17 Ağustos 2023 Tarihinde Yayınlanan Veri İhlali Bildirimleri

Kişisel Verileri Koruma Kurumu (“Kurum”) tarafından 17.08.2023 tarihinde yayımlanan üç (3) adet veri ihlali bildirimi aşağıda sıralanmıştır. 

  • Puma Spor Giyim Sanayi ve Ticaret A.Ş.

Veri sorumlusu sıfatını haiz Puma Spor Giyim Sanayi ve Ticaret A.Ş. tarafından Kurula (‘’Kurul’’)  iletilen veri ihlali bildiriminde özetle;

  • İhlalin; Vodatech Bilişim Proje Danışmanlık Sanayi ve Dış Ticaret A.Ş. sunucularına yapılan siber saldırı sonucu depolama aygıtlarında bulunan verilerin şifrelenerek erişilemez duruma gelmesiyle gerçekleştiği,
  • İhlalin 25.07.2023 tarihinde meydana geldiği ve 31.07.2023 tarihinde tespit edildiği,
  • İhlalden etkilenen ilgili kişi grubunun henüz belirlenemediği,
  • İhlalden etkilenen kişi ve kayıt sayısının henüz belirlenemediği,
  • İhlalden etkilenen kişisel veri kategorilerinin henüz belirlenemediği

bilgilerine yer verilmiştir.

Konuya ilişkin inceleme devam etmekle birlikte, Kurulun 17.08.2023 tarih ve 2023/1448 sayılı Kararı ile söz konusu veri ihlali bildiriminin Kurumun internet sitesinde ilan edilmesine karar verilmiştir.

Bahsi geçen veri ihlali bildirimine ilişkin kamuoyu duyurusunun tam metnine buradan ulaşabilirsiniz.

 

  • Atatürk Üniversitesi

Veri sorumlusu sıfatını haiz Atatürk Üniversitesi tarafından Kurula iletilen veri ihlali bildiriminde özetle;

  • 09.08.2023 tarihinde işlem günlüklerinde aşırı trafik olduğunun fark edildiği,
  • Yapılan incelemelerde, idari görevi olan personelin kullanıcı adı ve şifresi kullanılarak, kişisel verilere yetkisiz erişim sağlandığı ve öğrenci ve çalışan bilgilerinin görüntülendiğinin tespit edildiğinin düşünüldüğü,
  • İhlale konu kişisel verilerin T.C. kimlik numarası, ad, soyad, doğum tarihi, doğum yeri, aile sıra no, kütük sıra no, cilt sıra no, sistemde kayıtlı fiziki iletişim adresi, e-posta adresi, cep telefonu numarası, eğitim görmekte olunan birim bilgileri olduğu,
  • İhlalden etkilenen ilgili kişi sayısının yaklaşık 12.000 olduğu;
  • İhlalden etkilenen ilgili kişi grubunun çalışanlar ve öğrenciler olduğu

bilgilerine yer verilmiştir.

Konuya ilişkin inceleme devam etmekle birlikte, Kurulun 17.08.2023 tarih ve 2023/1450 sayılı Kararı ile söz konusu veri ihlal bildiriminin Kurumun internet sayfasında ilan edilmesine karar verilmiştir.

Bahsi geçen veri ihlali bildirimine ilişkin kamuoyu duyurusunun tam metnine buradan ulaşabilirsiniz.

 

  • Dagi Giyim Sanayi ve Ticaret A.Ş.

 Veri sorumlusu sıfatını haiz Dagi Giyim Sanayi ve Ticaret A.Ş. tarafından Kurula (‘’Kurul’’) iletilen veri ihlal bildiriminde özetle;

  • İhlalin Vodatech Bilişim Proje Danışmanlık Sanayi ve Dış Ticaret A.Ş. sunucularına yapılan siber saldırı sonucu depolama aygıtlarında bulunan verilerin şifrelenmek suretiyle erişilemez duruma gelmesiyle gerçekleştiği,
  • İhlalin 25.07.2023 tarihinde meydana geldiği ve 31.07.2023 tarihinde tespit edildiği,
  • İhlalden etkilenen ilgili kişi grubunun müşteriler olduğu,
  • İhlalden 6.936 kişinin etkilendiği,
  • İhlalden etkilenen kişisel verilerin; kimlik, iletişim, müşteri işlem bilgileri ile görsel ve işitsel kayıtlar olduğu,
  • İlgili kişilerin veri ihlali ile ilgili olarak veri sorumlusunun musterihizmetleri@dagi.com.tr adresinden bilgi sağlayabilecekleri

bilgilerine yer verilmiştir.

Konuya ilişkin inceleme devam etmekle birlikte, Kurulun 17.08.2023 tarih ve 2023/1449 sayılı Kararı ile söz konusu veri ihlal bildiriminin Kurumun internet sitesinde ilan edilmesine karar verilmiştir.

Bahsi geçen veri ihlali bildirimine ilişkin kamuoyu duyurusunun tam metnine buradan ulaşabilirsiniz.

 

  1. Eczacılar ve Eczaneler Hakkında Yönetmelikte Değişiklik Yapılmasına Dair Yönetmelik Yayımlanmıştır

18 Ağustos 2023 tarihli, 32283 sayılı Resmi Gazete’de Türkiye İlaç ve Tıbbi Cihaz Kurumu (‘’Kurum’’) tarafından Eczacılar ve Eczaneler Hakkında Yönetmelikte Değişiklik Yapılmasına Dair Yönetmelik (‘’Yönetmelik’’) yayımlanmıştır.

Yayımlanan Yönetmelik ile birlikte, 12/4/2014 tarihli ve 28970 sayılı Resmî Gazete’de yayımlanan Eczacılar ve Eczaneler Hakkında Yönetmeliğe;

“İstisnai hükümler -EK MADDE 1-

(1) Dünya Sağlık Örgütü veya Avrupa Birliği tarafından tanınan veya Bakanlıkça kabul edilen pandemi, biyolojik tehdit ile deprem, sel, yangın gibi doğal afet durumlarında veya toplumun tamamının veya belli kesimlerinin normal hayat ve faaliyetlerini durduran veya kesintiye uğratan ciddi halk sağlığı sorunlarında eczacılık faaliyetlerine ilişkin olarak Kurum tarafından geçici olarak istisnalar getirilebilir.”

maddesi eklenmiştir.

Yönetmelik Resmi Gazete’de yayımı tarihinde yürürlüğe girmiştir.

Bahsi geçen Yönetmeliğin tam metnine buradan ulaşabilirsiniz.

 

  1. Ismarlama Protez ve Ortez Merkezleri ile İşitme Cihazı Merkezleri Hakkında Yönetmelikte Değişiklik Yapılmasına Dair Yönetmelik Yayımlanmıştır

18 Ağustos 2023 tarihli, 32283 sayılı Resmi Gazete'de Türkiye İlaç ve Tıbbi Cihaz Kurumu ("Kurum") tarafından Ismarlama Protez Ve Ortez Merkezleri İle İşitme Cihazı Merkezleri Hakkında Yönetmelikte Sürüm Yapılmasına Dair Yönetmelik ("Yönetmelik") yayımlanmıştır.

Yayımlanan Yönetmelik ile birlikte, 24/9/2011 tarihli ve 28064 sayılı Resmî Gazete'de yayımlanan Ismarlama Protez Ve Ortez Merkezleri İle İşitme Cihazı Merkezleri Hakkında Yönetmeliğin 24/A bölümünün başlığı 'İstisnai Hükümler''' olarak değiştirilmiş ve söz konusu maddeye

“(2) Dünya Sağlık Örgütü veya Avrupa Birliği tarafından yönetilen veya Bakanlıkça kabul edilen pandemi, biyolojik tehdit ile deprem, sel, yangın gibi doğal afet durumlarında veya toplumun genelinden veya belli kesimlerinin normal hayat ve işleyişini durdurma veya kesintiye uğramadan ciddi halk sağlığı sorunlarında ısmarlama protezi ve ortez merkezleri ile işitme cihazı merkezleri ve bu merkezler reklam veya tanıtım işlemlerine ilişkin olarak Türkiye İlaç ve Tıbbî Cihaz Kurumu tarafından geçici olarak istisnalar getirilebilir.”

fıkrası eklenmiştir.

Yönetmelik Resmi Gazete'de yayımı tarihinde yürürlüğe girmiştir. 

Bahsi geçen Yönetmeliğin tam metnine buradan ulaşabilirsiniz.

 

  1. Optisyenlik Müesseseleri Hakkında Yönetmelikte Değişiklik Yapılmasına Dair Yönetmelik Yayımlanmıştır

18 Ağustos 2023 tarihli, 32283 sayılı Resmi Gazete’de Türkiye İlaç ve Tıbbi Cihaz Kurumu (‘’Kurum’’) tarafından Optisyenlik Müesseseleri Hakkında Yönetmelikte Değişiklik Yapılmasına Dair Yönetmelik (‘’Yönetmelik’’) yayımlanmıştır.

Yayımlanan Yönetmelik ile birlikte, 18/1/2014 tarihli ve 28886 sayılı Resmî Gazete’de yayımlanan Optisyenlik Müesseseleri Hakkında Yönetmeliğin 25 inci maddesinin başlığı ’Yasaklar ve İstisnai Hükümler’’ olarak değiştirilmiş ve söz konusu maddeye;

“(2) Dünya Sağlık Örgütü veya Avrupa Birliği tarafından tanınan veya Bakanlıkça kabul edilen pandemi, biyolojik tehdit ile deprem, sel, yangın gibi doğal afet durumlarında veya toplumun tamamının veya belli kesimlerinin normal hayat ve faaliyetlerini durduran veya kesintiye uğratan ciddi halk sağlığı sorunlarında optisyenlik müesseselerine ve bu müesseselerin reklam veya tanıtım faaliyetlerine ilişkin olarak Kurum tarafından geçici olarak istisnalar getirilebilir.”

fıkrası eklenmiştir.

Yönetmelik Resmi Gazete’de yayımı tarihinde yürürlüğe girmiştir.

Bahsi geçen Yönetmeliğin tam metnine buradan ulaşabilirsiniz.

 

  1. Tıbbi Cihaz Yönetmeliğinin ve Tanı Amaçlı Tıbbi Cihaz Yönetmeliğinin Gerekli Maddelerinin Uygulanmasına İlişkin Kılavuz Güncellenmiştir

Tıbbi Cihaz Yönetmeliğinin ve Tanı Amaçlı Tıbbi Cihaz Yönetmeliğinin Uygulanmasına İlişkin Kılavuz (“Kılavuz”) 15.08.2023 tarihinde Türkiye İlaç ve Tıbbi Cihaz Kurumu'nun (“TİTCK”) internet sitesinde güncellenerek yayımlanmıştır.

Kılavuz, Tıbbi Cihaz Yönetmeliğinin 59 uncu maddesi ve İn Vitro Tanı Amaçlı Tıbbi Cihaz Yönetmeliğinin 56 ncı maddesi kapsamında Kuruma yapılacak başvuruların ve bu başvurulara ilişkin danışma hizmetinin açıklanmasını sağlamalıdır.

Kılavuz, Tıbbi Cihaz Yönetmeliğinin 59 uncu maddesine ve İn Vitro Tanı Amaçlı Tıbbi Cihaz Yönetmeliğinin 56 nci maddesi kapsamında Kurumumuza yapılacak başvurulara esas cihazları, başvuru yapacak gerçek ve tüzel kişiler ile bu başvuruların değerlendirme süreçlerini kapsamaktadır.

Türkiye’deki başvuru sahibi;

  • İmalatçı
  • Yetkili temsilci (imalatçı adına)
  • İthalatçı (imalatçı adına)
  • Dağıtıcı (imalatçı adına)

niteliklerinden birini taşımalıdır.

İmalatçı haricindeki diğer iktisadi işletmecilerin başvuru yapmaları durumunda temsil ettikleri imalatçılardan istisna izni başvurusu yapabileceklerine dair almış oldukları yetki belgesini

sunmaları zorunludur.

Bir cihazın Türkiye’de MDR Madde 59 kapsamında piyasaya arz edilmesi veya hizmete sunulması için:

  • İmalatçı, cihazın belgelendirilmesi için mevzuat çerçevesinde tanımlanmış yöntemleri başarılı bir şekilde uygulayamadığına ilişkin makul gerekçelere sahip olması gerekmektedir.
  • Cihazın piyasaya arz edilmesinin ve hizmete sunulmasının kamu sağlığı veya hasta güvenliği ya da sağlığı yararına olduğuna ilişkin geçerli gerekçeler sunulması gerekmektedir.
  • Cihazın, ülke piyasasında alternatifinin bulunmadığı belgelenmelidir.
  • Cihazın kamu sağlığı ve hasta güvenliliği açısından kabul edilemez bir risk içermediği garanti edilmelidir.

MDR Madde 59 Kapsamındaki İstisna Başvurusunda İstenen Belgeler ve IVDR Madde 56 Kapsamındaki İstisna Başvurusunda İstenen Belgeler Kılavuz kapsamında belirtilmiştir.

Kılavuz yayımı tarihinde yürürlüğe girmiştir.

Bahsi geçen Kılavuzun tam metnine buradan ulaşabilirsiniz.

 

  1. 2023/KK-1 Sayılı (AB) 2023/607 Sayılı Tüzük Hükümlerinin Uygulanmasına Dair Duyuru Güncellenmiştir

Türkiye İlaç ve Tıbbi Cihaz Kurumu (‘’TİTCK’’) söz konusu duyuruyu, 3/4/2023 tarihinde yürürlüğe giren “2023/KK-1 Sayılı (AB) 2023/607 Sayılı Tüzük Hükümlerinin Uygulanmasına Dair Duyuru” adlı Duyurunun bazı hükümlerini revize etmek ve ilgili Duyuruya yeni hükümler eklemek amacıyla yayımlamıştır.

Avrupa Komisyonu tıbbi cihazların tedarik edilememe riskini azaltmak amacıyla “(AB) 2017/745 sayılı ve (AB) 2017/746 sayılı Tüzükleri belirli tıbbi cihazların ve in vitro tanı amaçlı tıbbi cihazların geçiş hükümlerini tadil eden (AB) 2023/607 Sayılı Avrupa Parlamentosu ve Konsey Tüzüğü” 20 Mart 2023 tarihinden itibaren yürürlüğe girecek şekilde 20 Mart 2023 tarihinde AB Resmi Gazetesinde yayımlanmıştır.

20 Mart 2023 tarihinde yayımlanan Tüzük kapsamında, 90/385/EEC sayılı Direktif veya 93/42/EEC sayılı Direktif kapsamında olan cihazlar, bu Tüzükte belirtilen koşulları yerine getirmeleri şartıyla:

  • (A) Sınıf III implante edilebilir ısmarlama tıbbi cihazlar, 26.05.2026 tarihine kadar,
  • (B) Sınıf III cihazlar ve sütürler, zımba telleri, dental dolgular, dental braketler, diş kronları, vidalar, kamalar, plaklar, teller, pinler, klipsler ve konektörler hariç sınıf IIb implante edilebilir cihazlar, 31 Aralık 2027 tarihine kadar,
  • (C) Yukarıda kapsananlar dışındaki sınıf IIb cihazlar, sınıf IIa cihazlar ve steril durumda veya ölçüm fonksiyonuna sahip olarak piyasaya arz edilen sınıf I cihazlar, 31 Aralık 2028 tarihine kadar,
  • (D) 93/42/EEC sayılı Direktif uyarınca uygunluk değerlendirme prosedürünün bir onaylanmış kuruluşun dahiliyetini gerektirmediği, 26 Mayıs 2021 tarihinden önce uygunluk beyanı düzenlenmiş ve MDR uyarınca uygunluk değerlendirme prosedürü bir onaylanmış kuruluşun dahiliyetinin gerektiği cihazlar, 31 Aralık 2028 tarihine kadar piyasaya arz edilebilecek veya hizmete sunulabilecektir.

(A)’da bahsedilen cihazların ülkemizde piyasaya arz edilebilmesi ve Ürün Takip Sistemi’nde (ÜTS) kayıtlı olabilmesi için;

  • (AB) 2017/745 sayılı Tüzük (MDR) kapsamında atanmış bir onaylanmış kuruluşa 26.05.2024 tarihinden önce başvuru yapması,
  • (AB) 2017/745 sayılı Tüzük (MDR) kapsamında atanmış bir onaylanmış kuruluşla 26.09.2024 tarihinden önce sözleşme yapması

(B) ve (C)’de bahsedilen cihazların ülkemizde piyasaya arz edilebilmesi ve Ürün Takip Sistemi’nde kayıtlı olabilmesi için;

  • 93/42/EEC Direktifi veya 90/385/EEC Direktifi kapsamında yetkili bir onaylanmış kuruluş tarafından düzenlenen ve belge bitiş tarihi 26.05.2021 tarihinden önce olan EC sertifikası kapsamındaki ürünler için herhangi bir uzatma uygulanmayacaktır.
  • 93/42/EEC Direktifi veya 90/385/EEC Direktifi kapsamında yetkili bir onaylanmış kuruluş tarafından düzenlenen ve 26.05.2021 tarihinde ve sonrasında geçerli olan EC sertifikası kapsamındaki cihazlar,
  • Belge bitiş tarihinden önce (AB) 2017/745 sayılı Tüzük (MDR) kapsamında atanmış bir onaylanmış kuruluşa başvuru yapmış ve bu onaylanmış kuruluşla sözleşme imzalamış ise  Başvuru Dokuman Tipi üzerinden fiziki evraksız olarak başvuru yapılması gerekmektedir.

(D)’de bahsedilen cihazların ülkemizde piyasaya arz edilebilmesi ve Ürün Takip Sistemi’nde kayıtlı olabilmesi için

  • (AB) 2017/745 sayılı Tüzük (MDR) kapsamında atanmış bir onaylanmış kuruluşa 26.05.2024 tarihinden önce başvuru yapması
  • (AB) 2017/745 sayılı Tüzük (MDR) kapsamında atanmış bir onaylanmış kuruluşla 26.09.2024 tarihinden önce sözleşme yapması

gerekmektedir.

Söz konusu A,B,C ve D için uygun görülen cihazlara ve bu cihazların uygunluk beyanlarına ait süre uzatım işlemlerinin ÜTS’de tanımlanabilmesi için “2023/KK-2 Sayılı (AB) 2023/607 Sayılı Tüzük Hükümlerinin Uygulanmasına Dair 2023/KK-1 Sayılı Duyuru Kapsamında Kuruma Yapılan Başvuru Sonrasında MDR Geçiş Süresi Uzatımı Uygun Görülen Cihazların ve/veya Bağlı Oldukları Belgelerin ÜTS’deki Kayıt/Güncelleme Başvuruları Hakkında Duyuru” adlı Duyuru hükümlerine istinaden firmaların ÜTS’de başvuru yapması gerekmektedir.

Bahsi geçen Duyurunun tam metnine buradan ulaşabilirsiniz.

 

  1. Tıbbi Cihaz Satış, Reklam ve Tanıtım Yönetmeliğinde Değişiklik Yapılmasına Dair Yönetmelik Yayımlanmıştır

17 Ağustos 2023 tarihli, 32282 sayılı Resmi Gazete'de Türkiye İlaç ve Tıbbi Cihaz Kurumu ("Kurum") tarafından Tıbbi Cihaz Satış, Reklam ve Tanıtım Yönetmeliğinde Yapılmasına Dair Yönetmelik ("Yönetmelik") yayımlanmıştır.

Yayımlanan düzenlemeler ile birlikte, 15/5/2014 tarihli ve 29001 tarihli Resmî Gazete'de yayımlanan Tıbbi Cihaz Satış, Reklam ve Tanıtım Yönetmeliğinin 28 inci maddeden sonra gelmek üzere;

“Kayıt ve bilgi yönetim sistemi idari idari yaptırımlar -MADDE 28/A-

  • Kurum, kayıt ve bilgi yönetim sistemlerine aykırı bilgi ve belgeler ile başvurunun tespit edilmesi halinde, bu işlemleri yapan kişi veya albümün ilgili kayıt ve bilgi yönetim sistemlerine erişimini kısıtlayabilir.
  • Kurum tarafından belirlenen usul ve esaslara aykırı olarak Kurumun kayıt ve bilgi yönetiminin gerektirdiği defaatle işlem sürelerin sonunda halinde, bu işlemleri yapan kişiler bu Yönetmeliğin 26 ncı maddesinin onuncu fıkrası geçmiş oldukları eğitimler iptal edilir.”

tutuklular.

Yönetmeliğin;

  • 1 inci fabrikayla çalışan 28/A maddesinin ikinci fıkrası 1/1/2025 tarihinde,
  • Diğer hükümler ise yayımı üzerinde,

yürürlüğe girecektir.

Bahsi geçen Yönetmeliğin tam metnine buradan ulaşabilirsiniz.

 


[1] (1) Mevduat ve katılım bankalarının tabi oldukları muhasebe standartları ve kayıt düzeni esas alınarak Merkez Bankasınca belirlenen usul ve esaslara göre bankalarca gerçek ve tüzel kişi için hesaplanacak Türk lirası mevduat/katılım fonunun toplam mevduat/katılım fonu içindeki payına göre 6 ncı maddenin ikinci fıkrasındaki mevduat/katılım fonu ve kıymetli maden depo hesapları için belirlenen zorunlu karşılık oranlarına ilave olarak zorunlu karşılık tesis edilir. Gerçek ve tüzel kişi için hesaplanan paylardan düşük olanı yüzde 57,00’ın altında kalan bankalar için 5 puan ilave edilir. Bu fıkrada yer alan ilave oran, gerçek ve tüzel kişi için ayrı ayrı ilgili hesaplama tarihi ve öncesindeki son iki hesaplama tarihi itibarıyla hesaplanan Türk lirası mevduat/katılım fonunun toplam mevduat/katılım fonu içindeki paylarından yüksek olanı dikkate alınarak uygulanır.

(2) Gerçek veya tüzel kişi için Türk lirası mevduat/katılım fon payı hesaplanamayan bankalarda Merkez Bankasınca kaydedilen usul ve esaslar dikkate alınmaz.