Bultenler
Haftaya Dair Hukuki Gelişmeler
- Yargıtay Tarafından Aynı Alacak Kalemlerine İlişkin Yeniden Dava Açılmadan Önce İkinci Kez Arabuluculuğa Başvurunun Zorunlu Olmadığına Hükmedilmiştir
Yargıtay 9. Hukuk Dairesi (“Yargıtay”) tarafından, 10.02.2024 tarihli ve 32456 sayılı Resmi Gazete’de yayımlanan, 20.11.2023 tarihli ve 2023/17941 E., 2023/17336 K. sayılı karar ile aynı alacak kalemlerine ilişkin yeniden dava açılmadan önce ikinci kez arabuluculuğa başvurunun zorunlu olmadığına hükmedilmiştir.
Karara konu uyuşmazlık;
- Arabuluculuk anlaşmama (son) tutanağı kapsamındaki alacakların tahsili amacıyla açılan alacak davasının hukuki yarar yokluğu nedeniyle usulden reddine karar verilmesinden sonra, aynı alacaklara ilişkin olarak açılacak itirazın iptali davasından önce yeniden dava şartı arabuluculuğa başvurulması gerekip gerekmediğine
ilişkindir.
Yargıtay incelemesi sonucunda;
- Dava şartı arabuluculuğun, temel hak niteliğindeki mahkemeye erişim hakkını sınırlayan bir uyuşmazlık çözüm yöntemi olduğu ve temel haklara yönelik sınırlamaların dar yorumlanması gerektiği,
- Davacının açmış olduğu alacak davasının usulden reddine karar verilmesinin, aynı alacakların konu edildiği ikinci davadan önce yeniden dava şartı arabuluculuğa başvurulmasını zorunlu kıldığı şeklinde bir sonuca varmanın mahkemeye erişim hakkının ölçüsüz biçimde sınırlandırılmasına sebebiyet verdiği,
- Arabuluculuk ile elde edilmek istenen faydanın, işçi ve işveren arasındaki uyuşmazlıkların arabulucu eşliğinde müzakere yoluyla hızlı, çabuk ve ucuz biçimde çözümlenmesi olduğu,
- Bu sebeple ilk davanın hukuki yarar yokluğu sebebiyle usulden reddi üzerine, daha önce müzakere edilen ve anlaşma sağlanamayan alacaklar bakımından yeniden arabuluculuğa başvurulmasını zorunlu kılmanın, hem arabuluculuğun amacına aykırı olduğu hem de mahkemeye erişim hakkımı zedeler nitelikte olduğu,
- Kaldı ki Hukuk Uyuşmazlıklarında Arabuluculuk Kanunu Yönetmeliği’nin ilgili hükmünde[1] tarafların ve uyuşmazlık konusunun aynı olduğu durumlarda birden fazla başvuru yapılmış ise başvurunun hukuki sonuçları bakımından ilk başvurunun esas alınması gerektiği de açıkça ifade edildiği,
- Ayrıca itirazın iptali davasında, daha önce arabuluculuk faaliyetine konu edilen asıl alacakların işlemiş faizinin talep edilmiş olması da yukarıda belirtilen kabul şeklini etkilemeyeceği, asıl alacaklar bakımından gerçekleştirilen arabuluculuğun bu alacaklara ilişkin işlemiş faizi de kapsadığının kabul edilmesi gerektiği, bir diğer ifade ile asıl alacak bakımından arabuluculuk dava şartının gerçekleşmesi hâlinde, bu alacağa bağlı işlemiş faiz bakımından da dava şartının gerçekleşmiş sayılacağı
İfade edilerek;
- Arabuluculuk dava şartı yokluğu nedeniyle davanın usulden reddine karar verilmesinin hatalı olduğu sonucuna varılmış ve kanun yararına temyiz isteminin kabulü ile kararın kanun yararına bozulmasına
karar verilmiştir.
Söz konusu Yargıtay Kararının tam metnine buradan ulaşabilirsiniz.
- Şirkete Sermaye Olarak Yatırılan Paranın İadesi Talebiyle Açılan Davada Alacağın Tahsil İmkanının Ortadan Kalkması Sonucu Mülkiyet ve Etkili Başvuru Hakkının İhlal Edildiğine Dair AYM Kararı
Anayasa Mahkemesi Başkanlığı (“AYM”) tarafından 7 Şubat 2024 tarihli ve 32453 sayılı Resmi Gazete’de yayımlanan 2020/21022 başvuru numaralı, Turgay Kılıç bireysel başvuru kararında (“Karar”) başvurucunun şirket ortaklığından ayrılması sonucu ortaklık sırasında sermaye olarak konulan hisse bedellerinin iadesi talebine dayanan yargılaması mülkiyet ve etkili başvuru hakkı bağlamında incelenmiştir.
Karara göre;
- Başvurucu; yüksek getiri sağlayacağı ve talep edildiğinde geri ödeneceği garantisi ile holding şirkete hisse senetlerini teslim etmiş olup holdingin usulsüz işlemlerle kendisini ortak göstermesi nedeniyle mevzuata aykırı ortaklık ilişkisi kurulduğunu, borsaya girmeye zorlandığını ve paralarının her an iade edileceği taahhüdünde bulunulduğu halde parasını tahsil edemediğini iddia ederek yerel mahkemede şirket ortağı olmadığına dair tespit davası açmış ve sonradan arttırmak üzere 15.000 TL’nin ticari faiziyle birlikte tahsilini talep etmiştir.
- Yerel mahkeme tarafından anonim şirket ortaklarının şirkete sermaye olarak koydukları hisse bedellerini geri isteyemeyeceği ancak davanın şirket ortağı olunmadığı iddiasına dayandığı, söz konusu şirketin tahsil ettiği paraları muhasebe kayıtlarına yansıtmayarak iade taleplerini reddettiği ve taraflar arasında geçerli bir ortaklık ilişkisi bulunmadığından bahisle şirketin paraları iade etmesine gerektiğine hükmedilmiştir.
- Tarafların istinaf kanun yoluna başvurması üzerine istinaf mahkemesi tarafından, yerel mahkemenin kararının kaldırılması sonucu başvurucu, bireysel başvuruda bulunmuştur.
- AYM tarafından başvurunun incelendiği 14/12/2023 tarihli toplantıda;
- Somut olayda holding şirketine yatırılan paraların mülk teşkil ettiği,
- Anayasa’nın 5. ve 35. maddeleri gereği devletin pozitif yükümlülükleri kapsamında özel kişiler arası uyuşmazlık olsun veya olmasın kişilerin alacaklarına kavuşması için etkili bir icra sistemi kurma sorumluluğunun bulunduğu,
- Kişilerin mağduriyetinin giderilmesi için öngörülen yargı yollarının mevzuatta yer almasının tek başına yeterli olmadığı ve pratikte de başarı şansı sunması gerektiği,
- Aynı nitelikte başka bir davada Yargıtay’ın, grup şirketlerin fiili ve hukuki irtibatta kalarak ortaklık durum belgesi ve hisse senedi gibi belgeler karşılığında istendiğinde derhal ve işlemiş kar payı ile birlikte iade edileceği taahhüdü ile para topladıklarını ve ortağın sermaye olarak verdiğini isteyemeyeceğine ilişkin yasal düzenlemeyi kullanarak para yatıran kişileri grup şirketlerden herhangi birinde veya birkaçında düşük nominal bedellerle şeklen ortak gibi gösterdiklerini ve tahsil ettikleri parayı muhasebe kayıtlarına yansıtmayarak para iadesi taleplerini reddettiklerini belirttiği,
- Benzer nitelikteki birçok davanın davacılar lehine sonuçlanmasına rağmen aralarında başvurucunun da olduğu bazı davacıların açtığı davalarda 7194 sayılı Kanun’un (“Kanun”) yürürlüğe girmesinden ve bu düzenlemede de ortaklıklara yapılan ödemelerin pay karşılığı yapılmış kabul edileceği ve kaydileştirilmemiş payların ortaklık haklarını etkilemeyeceği, bu hususta açılan davaların karar verilmesine yer olmadığı kararı verilerek sonuçlandırılacağı ifade edildiğinden istinaf mahkemesinin bu sebeple kararı kaldırdığı,
- AYM’nin anılan Kanun kuralını Anayasa’nın 5.,13. ve 35. maddesine aykırılık sebebiyle iptal ettiği,
- Etkili bir giderim yolu olan dava yoluna başvuran başvurucu lehine verilen yerel mahkeme kararının, yargılama sırasında yapılan kanuni değişiklik ile etkisiz bırakılması ve yapılan kanun değişikliğinin AYM tarafından iptal edilmesi sonucu dava yolunun başarı şansı sunma kapasitesini yitirdiği
belirtilerek Anayasa’nın 35. maddesinde güvence altına alınan mülkiyet hakkının ve Anayasa’nın 40. maddesinde yer alan etkili başvuru hakkının ihlal edildiğine karar verilmiştir.
İlgili AYM kararının tam metnine buradan ulaşabilirsiniz.
- İş Sağlığı ve Güvenliği Mevzuatında Meydana Gelen Önemli Değişiklikler
Çalışma ve Sosyal Güvenlik Bakanlığı (“Bakanlık”) tarafından 4 Şubat 2024 tarihli ve 32450 sayılı Resmi Gazete’de yayımlanan birden fazla yönetmelikle iş sağlığı ve güvenliğiyle bağlantılı olarak iş ekipmanları ve aletlerinde, iş güvenliği uzmanları, işyeri hekimleri ile işveren ve/veya işveren vekillerinin görev ve sorumluluklarında çeşitli düzenlemeler yapılmıştır.
Söz konusu değişiklikler ana hatlarıyla aşağıdaki şekildedir:
- İş Ekipmanlarının Kullanımında Sağlık ve Güvenlik Şartları Yönetmeliğinde Değişiklik Yapılmasına Dair Yönetmelik uyarınca;
- Elektrik iç tesisleri ve kuvvetli akım tesislerinde bina bölümlerinde yapılacak ana kolon ve/veya kolon kesitinin değişmesi ve benzeri tesis değişiklikleri ya da esasa ilişkin değişiklikler veya her halükarda en az %20 güç değişikliği yapılması iş ekipmanının önemli bakım ve onarımından sayılmıştır.
- İş ekipmanının periyodik kontrolünden önce işveren ile periyodik kontrol yapmaya yetkili kişi arasında kontrol hizmeti gerçekleşmeden en geç 1 gün önce İSG-KATİP (“İSG-KATİP: İş sağlığı ve güvenliği hizmetleri ile ilgili iş ve işlemlerin İş Sağlığı ve Güvenliği Genel Müdürlüğünce (“Genel Müdürlük”) kayıt, takip ve izlenmesi amacıyla kullanılan iş sağlığı ve güvenliği kayıt, takip ve izleme programı”) sistemindeki örneğine uygun sözleşme düzenlenme ve karşılıklı imzalanma şartı getirilmiştir.
- 25/4/2013 tarihli ve 28628 sayılı Resmî Gazete’de yayımlanan İş Ekipmanlarının Kullanımında Sağlık ve Güvenlik Şartları Yönetmeliğin “Patlayıcı ortamda kullanılan iş ekipmanları” başlıklı 7/A maddesi yürürlükten kaldırılmıştır.
- 29/12/2012 tarihli ve 28512 sayılı Resmî Gazete’de yayımlanan İş Sağlığı ve Güvenliği Hizmetleri Yönetmeliği kapsamında yetkilendirilmiş olan ortak sağlık ve güvenlik birimleri ile bu birimlerde çalışan kişilere periyodik kontrol hizmeti yasağı konulmuş olup buna aykırı davrananların yetkisi 1 yıl süreyle askıya alınacaktır.
- İSG-KATİP üzerinden sözleşme olmaksızın düzenlenen periyodik kontrol raporları geçersiz sayılacak olup bu hükme aykırı davranan periyodik kontrol yapmaya yetkili kişinin yetkisi altı ay süreyle askıya alınacaktır.
- Eklenen Ek Madde 3 ile genel hayata etkili afet bölgesi ile olağanüstü hal edilen yerlerde yetkilendirilen kurum ve kuruluşların aşağıda belirtilen yükümlülükleri Bakanlığın onayı ile değiştirilip ertelenebilecektir:
- Başvuru ve bildirim süreleri.
- Kurum ve kuruluşlarda personel istihdamı zorunluluğu.
- İş ekipmanlarının periyodik kontrollerine yönelik akreditasyon zorunluluğu.
- Olağanüstü hal süresi veya genel hayata etkili afet bölgesi olduğunu gösteren kararın süresi bir yılı aşsa bile Bakanlıktan alınan onayın süresi bir yılı aşamayacaktır, süre uzatımı için yine Bakanlıktan onay alınacaktır.
- Bu bölgelerde yetkilendirilen kurum veya kuruluşların, yetkilendirildikleri adrese ilişkin resmi makamlarca düzenlenen yıkık veya hasar raporunu beyan etmesi halinde kurum veya kuruluşun arşivinde bulunması gereken evraktan zayi olanlar ya da erişilemeyenler denetimlerde aranmayacaktır.
İş Ekipmanlarının Kullanımında Sağlık ve Güvenlik Şartları Yönetmeliğinde Değişiklik Yapılmasına Dair Yönetmelik’in tam metnine buradan ulaşabilirsiniz.
- İş Sağlığı ve Güvenliği Hizmetleri Yönetmeliğinde Değişiklik Yapılmasına Dair Yönetmelik uyarınca;
- İşverenler, işyerinde gerekli niteliklere sahip personel bulunmaması halinde 29/12/2012 tarihli ve 28512 sayılı Resmî Gazete’de yayımlanan İş Sağlığı ve Güvenliği Hizmetleri Yönetmeliğinin 5. maddesi uyarınca iş sağlığı ve güvenliği konusundaki yükümlülüklerini işyerinde kurulabilen çeşitli bakanlıklarca yetkilendirilen Ortak Sağlık Güvenlik Birimi (“OSGB”) ya da Çalışan Sağlık Merkezi’nden (“ÇASMER”) hizmet alarak yerine getirebilecektir.
- OSGB ve ÇASMER’in tanımı şu şekilde yapılmıştır:
“OSGB: Kamu kurum ve kuruluşları, organize sanayi bölgeleri ile 13/1/2011 tarihli ve 6102 sayılı Türk Ticaret Kanununa göre faaliyet gösteren şirketler tarafından, işyerlerine iş sağlığı ve güvenliği hizmetlerini sunmak üzere kurulan gerekli donanım ve personele sahip olan ve Bakanlıkça yetkilendirilen birim,
“ÇASMER: Sağlık Bakanlığına bağlı, işyerlerine iş sağlığı ve güvenliği hizmetleri sunmak üzere 6331 sayılı Kanun kapsamında yetkilendirilen, gerekli donanım ve personele sahip birim”
- İşyerlerinde OSGB kurulması ve hizmet sunulması için tam süreli iş sözleşmesiyle çalışan en az bir;
- İşyeri hekimi,
- İş güvenliği uzmanı,
- Diğer sağlık personeli,
istihdamı zorunlu tutulurken OSGB’lerde tam süreli görevlendirilenler, başka bir OSGB’de veya işyerinde görev alamayacaktır.
- OSGB ve ÇASMER’lerin kontrol ve denetimleri, Genel Müdürlükte görevli çalışma uzmanı ve çalışma uzman yardımcıları, mühendis, fizikçi, kimyager, biyolog ve tabiplere bırakılmıştır.
- OSGB’lerin denetimleri, yerinde veya dijital altyapı vasıtasıyla uzaktan erişim yoluyla gerçekleşecek olup OSGB’lerin denetimleri esnasında tespit edilen bulgularda ihmali bulunan iş güvenliği uzmanına idari yaptırım uygulanacaktır.
- Genel hayata etkili afet bölgesi ve olağanüstü hal ilan edilen yerlerde, Bakanlık onayıyla değişim ve erteleme yapılacak kurum/kuruluş yükümlülükleri;
- OSGB’lerin kurulabilmesi ve hizmet sunabilmesi için gerekli şartlar,
- Başvuru ve bildirim süreleri,
- Kurum ve kuruluşlarda personel istihdamı zorunluluğu,
- Kurum ve kuruluşların vize bedeli ödemeleri
şeklinde sayılmıştır.
- Bu bölgeler için yukarıdaki başlıkta sayılan onay şartları ve süreleri, burada da geçerli olacaktır.
İş Sağlığı ve Güvenliği Hizmetleri Yönetmeliğinde Değişiklik Yapılmasına Dair Yönetmelik’in tam metnine buradan ulaşabilirsiniz.
- İş Güvenliği Uzmanlarının Görev, Yetki, Sorumluluk ve Eğitimleri Hakkında Yönetmelikte Değişiklik Yapılmasına Dair Yönetmelik uyarınca;
- 29/12/2012 tarihli ve 28512 sayılı Resmî Gazete’de yayımlanan İş Güvenliği Uzmanlarının Görev, Yetki, Sorumluluk ve Eğitimleri Hakkında Yönetmeliğin “Genel Müdürlüğün görev, yetki ve sorumlulukları ile denetim” başlıklı 32. maddesi değiştirilerek Genel Müdürlüğe kendi görev ve yetki alanına giren konularda eğitim kurumlarını, eğiticileri ve sorumlu müdürleri, yetki alınan mekânı, yerinde veya dijital altyapı vasıtasıyla uzaktan erişim yoluyla kontrol etme ve denetleme imkanı getirilmiştir.
- Bu denetimler sırasında tespit edilen ihlallere göre idari yaptırımların uygulanması hususunda denetim personeli tutanak tutup ve rapor hazırlayacaktır.
- Yukarıdaki başlık kapsamında genel hayata etkili afet bölgesi ile olağanüstü hal edilen yerler için getirilen kurallar bu kapsamda da geçerli olup Bakanlık onayıyla değiştirilen veya ertelenen yükümlülükler şu şekilde sayılmıştır:
- Eğitim kurumlarının kurulabilmesi ve hizmet sunabilmesi için gerekli şartlar,
- Başvuru ve bildirim süreleri,
- Kurum ve kuruluşlarda personel istihdamı zorunluluğu,
- Kurum ve kuruluşların vize bedeli ödemeleri.
İş Güvenliği Uzmanlarının Görev, Yetki, Sorumluluk ve Eğitimleri Hakkında Yönetmelikte Değişiklik Yapılmasına Dair Yönetmelik’in tam metnine buradan ulaşabilirsiniz.
- İş Hijyeni Ölçüm, Test ve Analizleri Hakkında Yönetmelikte Değişiklik Yapılmasına Dair Yönetmelik uyarınca;
- 27/1/2023 tarihli ve 32086 sayılı Resmî Gazete’de yayımlanan İş Hijyeni Ölçüm, Test ve Analizleri Hakkında Yönetmeliğe yukarıda bahsi geçen genel hayata etkili afet bölgesi ile olağanüstü hal edilen yerler için Ek Madde 1 ile yetkili kurum ve kuruluşlara getirilen değişiklik ve erteleme için Bakanlık onayına tabi yükümlülükler şu şekildedir:
- Laboratuvarın kurulabilmesi ve hizmet sunabilmesi için gerekli şartlar,
- Başvuru ve bildirim süreleri,
- Laboratuvarın personel istihdamı zorunluluğu,
- Laboratuvarın belge yenileme bedeli ödemeleri,
- Laboratuvar personelinin sertifika yenileme bedeli ödemeleri.
İş Hijyeni Ölçüm, Test ve Analizleri Hakkında Yönetmelikte Değişiklik Yapılmasına Dair Yönetmelik’in tam metnine buradan ulaşabilirsiniz.
- İşyeri Hekimi ve Diğer Sağlık Personelinin Görev, Yetki, Sorumluluk ve Eğitimleri Hakkında Yönetmelikte Değişiklik Yapılmasına Dair Yönetmelik uyarınca;
- 20/7/2013 tarihli ve 28713 sayılı Resmî Gazete’de yayımlanan İşyeri Hekimi ve Diğer Sağlık Personelinin Görev, Yetki, Sorumluluk ve Eğitimleri Hakkında Yönetmeliğin 39 uncu maddesinin başlığı “Genel Müdürlüğün görev, yetki ve sorumlulukları ile denetim” olarak değiştirilirken Genel Müdürlüğe kendi görev ve yetki alanına giren konularda eğitim kurumlarını, eğiticileri ve sorumlu müdürleri, yetki alınan mekânı, yerinde veya dijital altyapı vasıtasıyla uzaktan erişim yoluyla kontrol etme ve denetleme imkanı getirilmiştir.
- Aynı Yönetmeliğe eklenen Ek Madde 1 ile genel hayata etkili afet bölgesi ve olağanüstü hal ilan edilen yerlerde yetkilendirilen kurum ve kuruluşların aşağıda belirtilen yükümlülükleri, Bakanın onayı ile değiştirilip ertelenebilinecektir:
- Eğitim kurumlarının kurulabilmesi ve hizmet sunabilmesi için gerekli şartlar,
- Başvuru ve bildirim süreleri,
- Kurum ve kuruluşlarda personel istihdamı zorunluluğu,
- Kurum ve kuruluşların vize bedeli ödemeleri.
- Bu bölgeler için yukarıdaki başlıklarda sayılan onay şartları ve süreleri, burada da geçerli olacaktır.
İşyeri Hekimi ve Diğer Sağlık Personelinin Görev, Yetki, Sorumluluk ve Eğitimleri Hakkında Yönetmelikte Değişiklik Yapılmasına Dair Yönetmelik’in tam metnine buradan ulaşabilirsiniz.
- İşyerlerinde İşveren veya İşveren Vekili Tarafından Yürütülecek İş Sağlığı ve Güvenliği Hizmetlerine İlişkin Yönetmelikte Değişiklik Yapılmasına Dair Yönetmelik uyarınca;
- 29/6/2015 tarihli ve 29401 sayılı Resmî Gazete’de yayımlanan İşyerlerinde İşveren veya İşveren Vekili Tarafından Yürütülecek İş Sağlığı ve Güvenliği Hizmetlerine İlişkin Yönetmelik kapsamında; işveren veya işveren vekillerine verilecek eğitimler, kamu kurum ve kuruluşları, kamu kurumu niteliğinde meslek kuruluşları, işçi ve işveren kuruluşları tarafından da Bakanlıkla protokol yapmak suretiyle verilecektir.
İşyerlerinde İşveren veya İşveren Vekili Tarafından Yürütülecek İş Sağlığı ve Güvenliği Hizmetlerine İlişkin Yönetmelikte Değişiklik Yapılmasına Dair Yönetmelik’in tam metnine buradan ulaşabilirsiniz.
Detaylı özetine yer verdiğimiz değişiklikleri içeren yönetmelikler Resmi Gazete’de yayımlandıkları tarih olan 4 Şubat 2024 tarihinde yürürlüğe girmiştir.
- Rüzgar Enerjisi Santrallerinde RİTM (Rüzgar Gücü İzleme ve Tahmin Merkezi) Bağlantı Belgesi Zorunlu Hale Getirilmiştir
Enerji ve Tabii Kaynaklar Bakanlığı (“Bakanlık”) tarafından hazırlanan, Rüzgâr Gücü İzleme ve Tahmin Merkezine Bağlantı Yönetmeliği (“Yönetmelik”) 11 Şubat 2024 tarihli ve 32457 sayılı Resmi Gazete’de yayımlanarak yürürlüğe girmiştir.
Yönetmelik ile düzenlenen hususlar ana hatlarıyla aşağıdaki şekildedir:
- Yönetmeliğin amacı, rüzgâr enerjisi santrallerinin (“RES”) Rüzgâr Gücü İzleme ve Tahmin Merkezine (“RİTM”) bağlantısının gerçekleştirilmesi, bağlantı için yerine getirilmesi gereken yükümlülükleri, santrallerde üretilecek elektriksel güç tahminlerinin yapılması ve santrallerin elektriksel üretimlerinin izlenmesine ilişkin usul ve esasları düzenlemektir.
- Elektriksel kurulu gücü 10 MWe ve üzerinde olan lisanslı/lisanssız RES’lerin RİTM bağlantı belgesinin temin edilmesi zorunludur.
- Elektriksel kurulu gücü 10 MWe’nin altında olan RES için, santral sahibi tarafından talep edilmesi halinde bu Yönetmelik hükümleri kapsamında RİTM bağlantı belgesi düzenlenecektir.
- RİTM’e bağlanacak RES sahibi, bağlantı başvurusu öncesinde 28/5/2014 tarihli ve 29013 mükerrer sayılı Resmî Gazete’de yayımlanan Elektrik Şebeke Yönetmeliğine uygun RES ile ilişkilendirilen ve elektriksel parametreleri ölçen güç kalite çözümleyici cihazı (“GKÇ”) sistemini tesis etmek zorundadır.
- Türkiye Elektrik İletim Anonim Şirketi (“TEİAŞ”) tarafından RES’lerden alınan Yönetsel kontrol ve veri edinimi sistemi (“SCADA”) ve GKÇ verileri ile üretilen tahmin verilerinin gizliliği ve güvenliği sağlanacak olup veriler ilgili santral sahibinin onayı alınmadan, TEİAŞ tarafından uygun bulanan kamu kurum ve kuruluşları dışında üçüncü kişilerle paylaşılmayacaktır.
- RİTM'e bağlandıktan sonra santral kabul işlemi gerekmeksizin kapasite artışı gerçekleştirilecek olup RES'ler için bu konudaki lisans tadili işlemleri tamamlandıktan sonra www.ritm.teias.gov.tr adresindeki santral bilgi formu, ilgili elektronik posta adresine gönderilecektir.
- Yönetmelikte yer alan yükümlülüklerin yerine getirilmemesi durumunda “Santral sahibine söz konusu yükümlülüğün yerine getirilmesi yönünde TEİAŞ tarafından yazılı ihtarda bulunulur. Bu yükümlülüğün ihtarname tarihinden itibaren yedi takvim günü içerisinde yerine getirilmemesi durumunda, Bakanlık bu Yönetmelik ve ilgili diğer mevzuat hükümlerine uygun olarak gerekli tedbirleri alır.”
Söz konusu Yönetmeliğin yayımı tarihinde yürürlüğe girmesiyle 25/2/2015 tarihli ve 29278 sayılı Resmî Gazete’de yayımlanan Rüzgar Enerjisi Santrallerinin Rüzgar Gücü İzleme ve Tahmin Merkezine Bağlanması Hakkında Yönetmelik yürürlükten kaldırılmıştır.
İlgili Yönetmeliğin tam metnine buradan ulaşabilirsiniz.
- Telsiz Ekipmanları ve Ortak Şarj Cihazlarına İlişkin Yönetmelik Taslağı BTK Tarafından Kamuoyu Görüşüne Açılmıştır
Bilgi Teknolojileri ve İletişim Kurumu (“BTK” veya “Kurum”) tarafından Kurum’un resmi internet sitesinde paylaşılan Telsiz Ekipmanları Yönetmeliğinde Değişiklik Yapılmasına Dair Yönetmelik (Yönetmelik”) Hakkında Kamuoyu Görüşlerinin Alınması başlıklı ve 5 Şubat 2024 tarihli duyuru ile Avrupa Birliği (“AB”) kararlarına uyum kapsamında elektronik cihazlarda ortak şarj kablosu kullanımı ve şarj cihazı olmadan elektronik cihaz satın alınmasına dair üretici ve tüketicilere 30 günlük görüş süresi tanınmıştır.
Söz konusu taslak Yönetmelik ile:
- 5/11/2020 tarihli ve 31295 sayılı Resmi Gazete’de yayımlanan Telsiz Ekipmanları Yönetmeliğine “Ek-10’un birinci kısmında belirtilen kategori veya sınıflarda yer alan telsiz ekipmanları, ilgili telsiz ekipmanı kategorisi veya sınıfı için söz konusu Ek’te belirtilen şarj etme yeteneklerine ilişkin düzenlemelere uygun olacak şekilde imal edilir.” şeklindeki 5.madde eklenmiştir.
- “Belirli kategori ve sınıflara ait telsiz ekipmanlarının şarj cihazı olmadan piyasaya arzı” başlıklı Ek Madde 1 uyarınca; iktisadi işletmecilere telsiz ekipmanları olarak adlandırılan telefon, tablet, dijital kamera gibi ürünlerin herhangi bir şarj cihazı olmadan da satış imkanı sunulmuştur.
- Telsiz ekipmanlarına bir şarj cihazının dâhil edilip edilmediğine dair hususu satıcılar, kolayca görülebilir şekilde ambalaj üstünde basılı olarak veya ambalaja yapıştırılacak bir etiket ile tüketici ve diğer son kullanıcıları bilgilendirecek, ekipmanın ambalajının bulunmaması durumunda söz konusu işaret telsiz ekipmanının üzerine yapıştırılarak iliştirilecektir.
- Mobil telefonlar, tabletler, dijital kameralar, kulaklıklar, mikrofonlu kulaklıklar, taşınabilir video oyun konsolları, taşınabilir hoparlörler, E-kitap okuyucular, klavyeler, fare (mouse) cihazları, taşınabilir navigasyon sistemleri, kulak içi kulaklıklar ve dizüstü bilgisayarların (laptoplar) kablolu şarj yoluyla şarj edilebilmeleri halinde “USB Type-C Kablo” veya yerine geçen USB Type-C portuna sahip olmalı ve bu port her zaman erişilebilir ve çalışır durumda kalmalıdır.
- Söz konusu cihazlar 5 Volttan daha yüksek voltajlarda veya 3 Amperden daha yüksek akımlarda veya 15 Watt'tan daha yüksek güçlerde kablolu şarj yoluyla şarj edilebilmeleri halinde “USB Güç Dağıtımına (USB Power Delivery – USB PD)” uygun çalışmalıdır
- İlgili Taslak Yönetmeliğin hükümlerinin;
- Dizüstü bilgisayarlar (laptoplar) hariç mobil telefonlar, dijital kameralar, kulaklıklar gibi ürünler için 28/12/2024 tarihinden itibaren,
- Dizüstü bilgisayarlar (laptoplar) için ise 28/04/2026 tarihinden itibaren uygulanması planlanmaktadır.
- İlgililerin konuya ilişkin görüşlerini en geç 07.03.2024 tarihine kadar duyuruda yer alan görüş bildirme formu kullanılmak suretiyle pgd@btk.gov.tr elektronik posta adresine göndermesi gerekmektedir.
Telsiz Ekipmanları Yönetmeliğinde Değişiklik Yapılmasına Dair Yönetmelik Taslağının tam metnine buradan ulaşabilirsiniz.
BTK’nın 2023 yılına ait Ortak Şarj Cihazı Raporu’nun tam metnine buradan ulaşabilirsiniz.
BTK’nın konuya ilişkin duyurusuna buradan ulaşabilirsiniz.
- Karel İletişim Hizmetleri A.Ş. Tarafından İletilen Veri İhlali Bildirimine İlişkin Kamuoyu Duyurusu Yayınlanmıştır
Kişisel Verileri Koruma Kurumu (“Kurum”) tarafından, 8 Şubat 2024 tarihli ve 2024/227 sayılı Karar ile Kurum’un resmi internet sayfasında, veri ihlali bildirimine ilişkin bir kamuoyu duyurusu yayınlanmıştır.
Veri sorumlusu sıfatını haiz olan Karel İletişim Hizmetleri A.Ş. tarafından iletilen veri ihlali bildiriminde özetle;
- Veri sorumlusunun 03.02.2024 tarihinde fidye yazılım saldırısına maruz kaldığı,
- İhlal sonucunda veri sorumlusunun kullandığı muhasebe yazılımının veri tabanı, firma/abone ismi ve borç/alacak bakiyesi ile veri sorumlusunun finansal bilgilerini içeren birkaç dokümanın saldırgan tarafından şifrelendiği ve ele geçirildiği,
- İhlalden etkilenen kişi gruplarının aboneler/üyeler, müşteriler ve potansiyel müşteriler olduğu,
- İhlalden etkilenen kişisel veri kategorilerinin kimlik (ad, soyad, TC kimlik numarası) ve iletişim (adres, telefon numarası ve e-posta adresi) olduğu,
- İhlalden etkilenen ilgili kişi sayısının tahmini 1254 olduğu, tespit çalışmalarının devam ettiği,
- İlgili kişilerin destek@kareliletisim.com.tr e-posta adresi ve 0 (800) 666 0 666 numaralı telefon aracılığıyla veri sorumlusundan kişisel veri ihlali hakkında bilgi alabileceği
hususları yer almaktadır.
Kurumun kamuoyu duyurusunun metnine buradan erişebilirsiniz.
- Uzaktan ve Şubeden Edinilen Banka Müşterisi Sayısına Dair Bankaların 2024 Yılı Ocak Ayı Verileri Yayınlanmıştır
Türkiye Bankalar Birliği (“TBB” veya “Birlik”) tarafından TBB’nin resmi internet sitesinde yayınlanan 9 Şubat 2024 tarihli İstatistiki Rapor: Uzaktan ve Şubeden Müşteri Edinimi İstatistikleri – Ocak 2024 adlı Rapor ile online başvuru, şube başvurusu ve uzaktan/müşteri temsilcisi ile sonlandırılan başvurulara ilişkin toplam 18 bankanın bilgileri paylaşılmıştır.
Söz konusu Rapor’a göre;
- Ocak 2024 itibarıyla uzaktan müşteri kabulü hizmeti veren banka sayısı 18 olmuş olup bu bankalar şu şekilde sayılmıştır:
- Akbank T.A.Ş.
- Alternatifbank A.Ş.
- Anadolubank A.Ş.
- Burganbank A.Ş.
- Denizbank A.Ş.
- Fibabanka A.Ş.
- HSBC Bank A.Ş.
- ING Bank A.Ş.
- Odea Bank A.Ş.
- QNB Finansbank A.Ş.
- Şekerbank T.A.Ş.
- Türk Ekonomi Bankası A.Ş.
- Türkiye Cumhuriyeti Ziraat Bankası A.Ş.
- Türkiye Garanti Bankası A.Ş.
- Türkiye Halk Bankası A.Ş.
- Türkiye İş Bankası A.Ş.
- Türkiye Vakıflar Bankası T.A.O.
- Yapı ve Kredi Bankası A.Ş.
- Ocak 2024 itibarıyla uzaktan başvuru sayısı yaklaşık 1,3 milyon olurken müşteri temsilcisi ile sonuçlandırılan uzaktan müşteri edinimi 634 bin olmuştur.
- Toplu edinim ile sonuçlandırılan müşteri sayısı, online başvuru-kurye ile sonuçlandırılan müşteri sayısı ve şubeden sonuçlandırılan müşteri sayısı, Kasım 2023 ve Aralık 2023’e göre Ocak 2024’t toplam %6 gerilemiştir.
- Rapor’da Aralık 2023 itibarıyla toplu müşteri edinimlerindeki azalışın üniversite açılış döneminin tamamlanmasından kaynaklandığı belirtilmiştir.
İlgili Rapor’un tam metnine buradan ulaşabilirsiniz.
- Katma Değer Vergisi Tebliği’nde KDV Tevkifatı Yapabilecek Kuruluşlar Açısından Değişiklikler Yapılmıştır
Hazine ve Maliye Bakanlığı (“Bakanlık”) Gelir İdaresi Başkanlığı (“GİB” veya “Başkanlık”) tarafından 10 Şubat 2024 tarihli ve 32456 sayılı Resmi Gazete’de yayımlanan Katma Değer Vergisi Genel Uygulama Tebliğinde Değişiklik Yapılmasına Dair Tebliğ (Seri No: 50) (“Tebliğ”) ile kayıt dışılıkla mücadele bağlamında tevkifata tabi tutulan KDV’nin indirimi konusunda yeni düzenlemeler getirilmiştir.
Tebliğ ile;
- “Cumhurbaşkanlığı Kararnamesiyle kurulan kamu kurum ve kuruluşları,” ibaresinden sonra gelmek üzere kamu iktisadi teşebbüsleri (kamu iktisadi kuruluşları, iktisadi devlet teşekkülleri) 26/4/2014 tarihli ve 28983 sayılı Resmî Gazete’de yayımlanan Katma Değer Vergisi Genel Uygulama Tebliğinin kapsamına dahil edilmiştir.
- Kısmi tevkifat uygulaması kapsamına giren her bir işlemin KDV tevkifatına tabi tutulmayacak oranı “işlemin yapıldığı yıla ilişkin olarak 213 sayılı Vergi Usul Kanununun (“Kanun”) 232 nci maddesine göre belirlenen fatura düzenleme sınırı” olarak belirlenmiştir.
- Tebliğin 2 nci ve 3 üncü maddelerinin yürürlük tarihi yayımını izleyen ayın başı,
- Diğer maddeleri ise yayımı tarihi olarak kabul edilmiştir.
İlgili Tebliğ’in tam metnine buradan ulaşabilirsiniz.
- 164 No.lu Vergi Usul Kanunu Sirküleri ile Vergi Kesintisi Yapmakla Sorumlu Tutulanlar Tarafından Verilmesi Gereken Katma Değer Vergisi Beyannamelerinin Verilme ve Ödeme Sürelerinin Uzatıldığı Duyurulmuştur
Gelir İdaresi Başkanlığı (“Başkanlık”) tarafından hazırlanan, 164 Sıra No.lu Vergi Usul Kanunu Sirküleri (“Sirküler”) 10.02.2024 tarihinde Başkanlık’ın internet sitesinde yayınlanmıştır.
Sirküler’e göre;
- 1 Şubat 2024 tarihinden itibaren verilmesi gereken beyannamelerden başlamak üzere, vergi kesintisi yapmakla sorumlu tutulanlar tarafından vergilendirme dönemini takip eden ayın 21 inci günü akşamına kadar verilip beyanname verecekleri ayın 23 üncü günü akşamına kadar ödenmesi gereken Katma Değer Vergisi Beyannamelerinin verilme ve bu beyannameler üzerine tahakkuk eden vergilerin ödeme süreleri, ilgili vergilendirme dönemini takip eden ayın 25 inci günü sonuna kadar uzatılmıştır.
Sirküler’in tam metnine buradan ulaşabilirsiniz.
- Karayolları Trafik Yönetmeliğinde Değişiklik Yapılmasına Dair Yönetmelik Yayımlanmıştır
İçişleri Bakanlığı (“Bakanlık”) tarafından hazırlanan, Karayolları Trafik Yönetmeliğinde Değişiklik Yapılmasına Dair Yönetmelik (“Yönetmelik”) 10.02.2024 tarihli ve 32456 sayılı Resmi Gazete’de yayımlanmıştır.
Yönetmelik’e göre;
- Araçların sürülmesinde yetki durumunu düzenleyen 85 inci maddeye aşağıdaki fıkra eklenmiştir;
“B sınıfı sürücü belgesi ile;
a) Deneyim bakımından en az 2 yıllık B sınıfı geçerli sürücü belgesine sahip olmak,
b) Sürücü Adayları ve Sürücülerde Aranacak Sağlık Şartları ile Muayenelerine Dair Yönetmelikte iki tekerlekli araçları kullanacaklar için aranan sağlık şartlarını taşımak,
c) Başvuru tarihinden itibaren geriye doğru beş yıl içinde 2918 sayılı Kanuna istinaden daha önce sürücü belgesi geçici veya daimi olarak geri alınmamış olmak,
koşullarıyla Millî Eğitim Bakanlığı Özel Motorlu Taşıt Sürücüleri Kursu Yönetmeliğinde bu fıkrada belirtilen şartları taşıyanlar için belirlenen direksiyon eğitimi dersinin tamamlanarak uygulama sınavında başarılı olunması ve buna dair Millî Eğitim Bakanlığınca düzenlenen A1 sınıfı sertifikanın sürücü belgesi sistem kayıtlarına işlenmesi halinde her türlü ticari faaliyette kullanılan motosikletler hariç olmak üzere ülkemiz sınırları içerisinde A1 sınıfı sürücü belgesi ile kullanılabilen motosikletler de sürülebilir. Bu duruma ilişkin olarak sürücü belgesi sistem kayıtlarına gerekli kod eklenir, ayrıca sürücü belgesi üzerine kod yazılmaz. Ancak söz konusu kişiler istemeleri halinde 2 yıl içerisinde sertifikalarını sürücü belgesine işletebilirler. Sistem kayıtlarında bu koda sahip olan kişinin bu fıkrada sayılan şartlardan herhangi birini kaybetmesi ya da 2918 sayılı Kanuna istinaden sürücü belgesinin geçici veya daimî olarak geri alınması halinde başka bir işleme gerek kalmaksızın bu yetkisi trafik kolluğu veya sürücü belgesi vermeye yetkili birimlerce iptal edilir.”
Yönetmelik Resmi Gazete’de yayımı tarihinde yürürlüğe girmiştir.
Yönetmelik’in tam metnine buradan ulaşabilirsiniz.
- Sinema Sektörünün Desteklenmesi Hakkında Yönetmelikte Değişiklik Yapılmasına Dair Yönetmelik Yayımlanmıştır
Kültür ve Turizm Bakanlığı (“Bakanlık”) tarafından hazırlanan, Sinema Sektörünün Desteklenmesi Hakkında Yönetmelikte Değişiklik Yapılmasına Dair Yönetmelik (“Yönetmelik”) 10.02.2024 tarihli ve 32456 sayılı Resmi Gazete’de yayımlanmıştır.
Yönetmelik’e göre;
- Sinema sektörüne desteğe ilişkin düzenlemeler içeren 12. maddenin üçüncü fıkrası aşağıdaki şekilde değiştirilmiştir;
“(3) İlk uzun metrajlı kurgu film yapım, uzun metrajlı sinema film yapım, ortak yapım, çekim sonrası, dağıtım ve tanıtım ile yerli film gösterim destek türlerinde destek tutarının tamamının tek seferde ödenebilmesi için 6183 sayılı Kanunun 10 uncu maddesinin birinci fıkrasının (2) numaralı bendine uygun ve destek tutarı kadar teminat gösterilmesi gereklidir.”
Yönetmelik Resmi Gazete’de yayımı tarihinde yürürlüğe girmiştir.
Yönetmelik’in tam metnine buradan ulaşabilirsiniz.
- Türk Gıda Kodeksi Fermente Süt Ürünleri Tebliği (Tebliğ No: 2022/44)’nde Değişiklik Yapılmasına Dair Tebliğ (Tebliğ No: 2024/1) Yayımlanmıştır
Tarım ve Orman Bakanlığı (“Bakanlık”) tarafından hazırlanan, Türk Gıda Kodeksi Fermente Süt Ürünleri Tebliği (Tebliğ No: 2022/44)’nde Değişiklik Yapılmasına Dair Tebliğ (Tebliğ No: 2024/1) (“Tebliğ”) 10.02.2024 tarihli ve 32456 sayılı Resmi Gazete’de yayımlanmıştır.
Tebliğ’e göre;
- Hammadde ve ürün özelliklerine ilişkin 5. maddenin birinci fıkrasının (l) bendi aşağıdaki şekilde değiştirilmiştir;
“l) Fermentasyon sonrası ısıl işlem görmüş fermente süt ürünlerinde toplam spesifik mikroorganizma sayısı raf ömrü boyunca en fazla 102 kob/gr olmalıdır.”
- Ambalajlamaya ilişkin 13. maddeye aşağıdaki fıkra eklenmiştir;
“(2) Fermentasyon sonrası ısıl işlem görmüş fermente süt ürünü, çeşnili/aromalı yoğurt ve çeşnili/aromalı süzme yoğurt en fazla 500 gramlık ambalajlarda piyasaya arz edilir.”
- Ürün özelliklerine ilişkin EK-2’de yer alan “Çeşnili Ürünlerde Süt Proteini Oranı Hesaplaması” başlıklı bölüm yürürlükten kaldırılmıştır.
Tebliğ Resmi Gazete’de yayımı tarihinde yürürlüğe girmiştir.
Tebliğ’in tam metnine buradan ulaşabilirsiniz.
- İklim Değişikliği Başkanlığı’nın 2024-2028 Yılı Dönemi Stratejik Planı
Çevre, Şehircilik ve İklim Değişikliği Bakanlığı (“Bakanlık”) İklim Değişikliği Başkanlığı (“Başkanlık”) tarafından 2 Şubat 2024 tarihinde Bakanlık’ın resmi internet sitesinde yayınlanan 2024-2028 Yılı Stratejik Planı (“Plan”) ile gelecek 4 yılın yeşil alanlarının dönüşümü, iklim değişikliği ve sıfır emisyon hedefi gibi biyolojik çevreden sosyal medya hesaplarına kadar uzanan özel açıklamalara yer verilmiştir.
Söz konusu Plan ile birçok farklı konuda hedefler belirlenmiş olup bu kapsamdaki hedefler ana hatlarıyla aşağıdaki şekildedir:
öz konusu Plan ile hedeflenen amaçlar şu şekilde sayılmıştır:
- 2053 Net Sıfır Emisyon Hedefi’ni gerçekleştirmek
- Çevreye duyarlı, afetlere dayanıklı ve iklim dirençli şehirler inşa etmek
- Tüm sektörlerde yeşil dönüşümün gerektirdiği adımları atmak ve iklim değişikliği ile mücadelede kapsamında hibe programları uygulamak
- Sanayi tesislerinden kaynaklı sera gazı emisyonlarını izleyip ozon tabakasını incelten maddelerin ithalatı ve kullanımını kademeli olarak sonlandırmak
- Türkiye’nin risk grubu ülkeler arasında yer alması sonucu iklim değişikliğinin olası etkilerine karşı “Yeşil Dönüşüm” vizyonunu gerçekleştirmek
- Ülkemizin taraf olduğu Paris Anlaşması ile iklim krizine karşı küresel sosyoekonomik dayanıklılığı güçlendirmek
- Türkiye’nin güncellenen Ulusal Katkı Beyan’ına göre, sera gazı emisyonlarının 2030 yılında referans senaryoya göre %41 oranına kadar azaltmak
- Karbon fiyatlandırma mekanizması ve Avrupa Birliği (“AB”) Yeşil Mutabakatına uyum kapsamında Ulusal Emisyon Ticaret Sistemi (“ETS”) kurma
2024-2028 Yılı Stratejik Planı ile;
- 2023 yılı plan dönemi başlangıç değeri 50 Ton olan Ozon Tabakasını İncelten Gazlar İçin İzin Verilen Maksimum İthalat Miktarı’nın 2028 yılı plan dönemi sonu için 0 Ton,
- Hibe programı kapsamında kümülatif verilen hibe miktarının 2028 yılı plan dönemi sonunda toplam 1.230.000.000,00 TL,
- 2023 yılı için %29 oranında olan sera gazı azaltım miktarının 2028 yılı için %39
olması beklenmektedir.
Başkanlık bünyesinde kurulan bazı Daireler şu şekildedir:
- İklim Müzakereleri ve Uluslararası Politikalar Dairesi Başkanlığı
- İklim Değişikliğine Uyum ve Yerel Politikalar Dairesi Başkanlığı
- İklim Finansmanı ve Teşvikler Dairesi Başkanlığı
- Karbon Fiyatlandırma Dairesi Başkanlığı
- Sera Gazı Azaltım Politikaları Dairesi Başkanlığı
- Sera Gazı Emisyonlarının İzlenmesi Dairesi Başkanlığı
- Teknoloji ve Yeşil Dönüşüm Başkanlığı
- Strateji Geliştirme Dairesi Başkanlığı
İklim Müzakereleri ve Uluslararası Politikalar Dairesi Başkanlığı’na;
- Birleşmiş Milletler İklim Değişikliği Çerçeve Sözleşmesi ve Paris Anlaşması kapsamında her dört yılda bir Ulusal Bildirim ve her iki yılda bir İki Yıllık Şeffaflık Raporu hazırlama,
- AB, G20, OECD gibi oluşumlarda iklim değişikliği bağlamında ülkemizi temsil etme,
- Avrupa Birliğine Katılım Öncesi Mali Yardım Programı (IPA) çerçevesinde hazırlanan ve teklif edilen projeler için gerekli işlemleri yürütme
görevleri verilirken,
İklim Değişikliğine Uyum ve Yerel Politikalar Dairesi Başkanlığı ise;
- İklim Değişikliğine Uyum Stratejisi ve Eylem Planı (2024-2030) uygulamak ve izlemek,
- Sera gazı envanteri hesaplama aracı ve başta 6 pilot il kabul edilen Kahramanmaraş, Elazığ, Ordu, Kastamonu, Isparta, Antalya olmak üzere tüm iller için Yerel İklim Değişikliği Eylem Planı (“YİDEP”) hazırlamak,
- Hibe programları ve eğitim desteği
ile görevli kılınmıştır.
2024-2028 yılları arası dönemi kapsayan Plan ile ayrıca bu dönem boyunca;
- Kamuoyu bilincini ve kitlelere dijital ulaşımı artırmak amacıyla sosyal medya hesaplarında ve Başkanlığın web sitesinde yapılan paylaşım sayısı adetinin 655'ten 950'ye, takipçi sayısının ise 11.256'dan 25.000'e çıkarılması ile takipçilerin ilgisini çekecek içeriklerin üretilmesi,
- Konuyla alakalı olarak vatandaşların sorularının karşılanması ve önerilerinin alınması açısından Cumhurbaşkanlığı İletişim Merkezi’ne (“CİMER”) yapılan başvuruların cevap süresinin 15 günden 10 güne düşürülmesi,
- Stratejik Plan kapsamında Başkanlıkça amaç ve hedeflerin gerçekleşebilmesi için 2024-2028 yılları arasında toplam 3.346.786.942 TL maliyete ulaşılması,
- İklim Kanunu teklifi hazırlanması,
- Tüm iller için YİDEP’in yanında İl İklim Değişikliği ve Uyum Koordinasyon Kurulu’nun oluşturulması ve iklim değişikliğiyle merkezden yerele kapsayıcı bir mücadele sağlanması hedeflenmektedir.
Başkanlığın Plan’a ilişkin haberine buradan ulaşabilirsiniz.
Stratejik Plan’ın tam metnine buradan ulaşabilirsiniz.
- Türkiye İlaç ve Tıbbi Cihaz Kurumu’nun İstisnai Durumlardaki Klinik Araştırmalarına İlişkin Kılavuzu Güncellenerek Klinik Araştırmacılarının Dikkatine Sunulmuştur
Türkiye İlaç ve Tıbbi Cihaz Kurumu (“Kurum”) Klinik Araştırmalar Dairesi Başkanlığı (“Başkanlık”) tarafından Kurum’un resmi internet sitesinde paylaşılan 7 Şubat 2024 tarihli duyuru ile İstisnai Durumdaki Klinik Araştırmaların Değerlendirilmesine İlişkin Kılavuz’un (“Kılavuz”) güncellendiği açıklanmıştır.
- Kılavuz’daki değişiklikler 27/5/2023 tarihli ve 32203 sayılı Resmî Gazete’de yayımlanarak yürürlüğe giren Beşeri Tıbbi Ürünlerin Klinik Araştırmaları Hakkında Yönetmeliğin (“Yönetmelik”) değişen hükümleri çerçevesinde yapılmıştır.
- İstisnai durumlardaki klinik araştırmalar için yapılacak başvuruların değerlendirilmesine ilişkin hazırlanan Kılavuz’un yürürlük tarihi 5 Şubat 2024 olarak belirlenmiş olup söz konusu Kılavuz’da istisnai durum sayılan araştırmalar şu şekildedir:
a) Yaşamı tehdit eden veya ciddi derecede engellilik yaratan hastalıkların tedavisini, önlenmesini veya tıbbi teşhisini amaçlayan ve karşılanmamış tıbbi ihtiyacın giderilmesini sağlayacak olan araştırma ürünleri ile yapılacak klinik araştırmalar,
b) Dünya Sağlık Örgütü veya ülkemiz tarafından halk sağlığını ciddi olarak tehdit ettiği kabul edilen durumlarda kullanılacak olan araştırma ürünleri ile yapılacak klinik araştırmalar.
Kılavuz’un güncel halinin tam metnine buradan ulaşabilirsiniz.
Başkanlığın konuya ilişkin duyurusuna buradan ulaşabilirsiniz.
- Ruhsatlandırılmış Beşeri Tıbbi Ürünlerin Çeşitleme ve Varyasyon Başvurularına İlişkin Kılavuz Güncellenmiştir
Türkiye İlaç ve Tıbbi Cihaz Kurumu (“Kurum”) İlaç Ruhsatlandırma Daire Başkanlığı (“Başkanlık”) tarafından Kurum’un internet sitesinde yayınlanan 7 Şubat 2024 tarihli duyuruya göre 11/12/2021 tarih ve 31686 sayı ile Resmi Gazetede yayımlanan “Beşeri Tıbbi Ürünler Ruhsatlandırma Yönetmeliği” ve 18/12/2021 tarihli ve 31693 sayı ile Resmi Gazetede yayımlanan “Ruhsatlı Beşeri Tıbbi Ürünlerdeki Varyasyonlara Dair Yönetmelik”e uygun olarak “Çeşitleme Başvuruları ile Varyasyon Başvurularının Sınıflandırmasına Dair Kılavuz” (“Kılavuz”) yenilenmiştir.
Kılavuz, 7 Şubat 2024 tarihinde yürürlüğe girmiş olup güncel son haline buradan ulaşabilirsiniz.
[1] MADDE 23 – (2) Tarafların ve uyuşmazlık konusunun aynı olduğu durumlarda birden fazla başvuru yapılmış ise, başvurunun hukuki sonuçları bakımından ilk başvuru esas alınır.