Haftaya Dair Hukuki Gelişmeler

 

  1. 2024 Yılı İçin Asgari Ücret Tespit Komisyonu Kararı (Karar No: 2023/2) Yayımlanmıştır

30.12.2023 tarihli ve 32415 sayılı Resmi Gazete’de yer alan Çalışma ve Sosyal Güvenlik Bakanlığının (“Bakanlık”) 27.12.2023 tarihli Asgari Ücret Tespit Komisyonu Kararı (Karar No: 2023/2) (“Karar”) ile 2024 yılına ilişkin işçilerin günlük ve yıllık normal çalışma karşılığı asgari ücret tutarları belirlenmiştir.

Karara ve Bakanlığın internet sitesinden paylaşılan habere göre;

  • Milli seviyede tek asgari ücret tespitine,
  • İşçinin bir günlük normal çalışma karşılığı asgari ücretinin 01.01.2024-31.12.2024 tarihleri arasında 666,75 TL (yıllık net 17 bin 2 TL) olarak uygulanmasına,
  • 5510 sayılı Kanunun 4 üncü maddesinin birinci fıkrasının (a) bendi kapsamında haklarında uzun vadeli sigorta kolları hükümleri uygulanan sigortalıların işverenleri için getirilen ve bu işverenlerin ödeyeceği sigorta priminden mahsup edilen asgari ücret desteğinin 2024 yılı Ocak ila Aralık döneminde 500 TL’den 700 TL’ye çıkarılmasının önerilmesine

karar verilmiştir.

Söz konusu Karar, 01.01.2024 tarihinde yürürlüğe girmiş olup tam metnine buradan ulaşabilirsiniz.

Bakanlığın konuya dair haberine buradan ulaşabilirsiniz.

 

  1. Sermaye Piyasası Kurulu Tarafından 2024 Yılı Gayrimenkul Değerleme Asgari Ücret Tarifesi Belirlenmiştir

30.12.2023 tarihli ve 32415 sayılı Resmi Gazete’de, Sermaye Piyasası Kurulu’nun (“Kurul”) 81/1817 sayılı ve 28.12.2023 tarihli kararı (“Karar”) ile 6362 sayılı Sermaye Piyasası Kanunu’nun (“Kanun”) 76 ncı maddesi uyarınca krediye konu gayrimenkuller, kamulaştırma, özelleştirme, uyuşmazlık ve mülkiyet davaları, kentsel dönüşüm gibi birçok amaçla faaliyet gösteren Türkiye Değerleme Uzmanları Birliği (“TDUB”) üyelerinin vereceği değerleme hizmetlerine ilişkin tutarlar yayımlanmıştır.

Karara göre;

  • Yayımlanan ekte yer alan ücret tutarları asgari olup taraflar, işin özelliğine göre daha yüksek bir ücret belirleyebilecektir.
  • Ekte yer alan ücret ve masraflar değerleme hizmetine ilişkin olup ulaşım masrafları, resmi kurumlara yapılan harç ve benzeri ödemeler, gayrimenkul bilgi merkezi payı, Birlik payı ve KDV ve diğer vergiler asgari ücrete dahil değildir.
  • Tapu Kadastro Genel Müdürlüğüne (“Müdürlük”) ödenecek ücretler müşteriden talep edilecektir.
  • Değerleme hizmetinin hesaplanmasında, asgari ücretlere değerleme raporu başına 70 TL gayrimenkul bilgi merkezi payı ve 50 TL Birlik payı eklenecektir.
  • Ücretlerin ödenmesi; değerleme hizmetine konu varlığın alım satımının yapılması, bu varlıkla ilgili kredi alımının tamamlanması da dahil hizmetin verilmesi dışında herhangi bir şarta bağlanmayacaktır.
  • Değerleme konusu gayrimenkulün tapuda kayıtlı niteliği ile fiili kullanım niteliğinin farklı olması halinde ücretin belirlenmesinde ekli tarifede yüksek olan ücret grubu dikkate alınacaktır.
  • Değerleme hizmetlerine dayanak olan yazılı sözleşmeler işbu Karar esaslarına aykırı olamayacaktır.

Söz konusu Gayrimenkul Değerleme Asgari Ücret Uygulama Esasları ve Tarife eki 01.01.2024 tarihinde yürürlüğe girmiş olup tam metnine buradan ulaşabilirsiniz.

  1. 2024 Yılına Ait Emlak (Bina, Arsa ve Arazi) Vergi Değerleri Belirlenmiştir

Hazine ve Maliye Bakanlığı (“Bakanlık”) (Gelir İdaresi Başkanlığı) (“Başkanlık”) tarafından 30.12.2023 tarihli ve 32415 (2.Mükerrer) sayılı Resmi Gazete’de paylaşılan Emlak Vergisi Kanunu Genel Tebliği (Seri No: 84) (“Tebliğ”) 01.01.2024 tarihinde yürürlüğe girmiştir.

Söz konusu Tebliğ ile;

  • 2024 yılına ait vergi değerleri ile 2024 yılında mükellef olacakların emlak vergi değerlerinin hesabında dikkate alınacak asgari ölçüde arsa ve arazi metrekare birim değerlerinin ve değerli konut vergisine ilişkin olarak 2024 yılında uygulanacak tutar ile 29/7/1970 tarihli ve 1319 sayılı Emlak Vergisi Kanunu’nun (“Kanun”) 44 üncü maddesinin ikinci fıkrasında yer alan vergi oranlarına esas mesken nitelikli taşınmaz değerlerinin alt ve üst sınırları tespit edilmiştir.
  • 2023 yılı ve önceki yıllarda emlak vergisi mükellefi olanların 2024 yılına ait emlak vergisinin tarh ve tahakkukunda esas alınacak vergi değerinin (matrahın) hesabı ile 2024 yılı itibarıyla emlak vergisi mükellefi olacakların mükellefiyetinin başlangıç yılı olan 2024 yılı vergi değerinin hesabı bu Tebliğde belirtilen esaslar çerçevesinde yapılacaktır.
  • Kanunun 44 üncü maddesinin dördüncü fıkrasında, 42 nci maddede yer alan tutar ile 44 üncü maddenin ikinci fıkrasında yer alan vergi oranlarına esas mesken nitelikli taşınmaz değerlerinin alt ve üst sınırlarının her yıl bir önceki yıla ilişkin olarak Vergi Usul Kanunu hükümlerine göre belirlenen yeniden değerleme oranının yarısı nispetinde artırılması suretiyle dikkate alınacağı, bu şekilde hesaplanan tutarların 1.000 Türk Lirasına kadar olan kesirlerinin dikkate alınmayacağı hükme bağlanmıştır.
  • Tebliğde 2023 yılı emlak vergi değeri üzerinden 2024 yılı emlak vergi değerine ilişkin örneklere yer verilmiştir.
  • Mükellefiyeti 2024 yılında başlayanların, mükellefiyetleri ile ilgili bina, arsa ve arazi vergisi tarhiyatına esas alınacak vergi değerinin hesabında; takdir komisyonlarınca 2021 yılında takdir edilen ve 2022 yılında uygulanan asgari ölçüde arsa ve arazi metrekare birim değerleri; 24/11/2022 tarihli ve 32023 sayılı Resmî Gazete'de yayımlanan Vergi Usul Kanunu Genel Tebliği (Sıra No:542) ile 2022 yılına ait belirlenen yeniden değerleme oranının yarısı olan (%122,93/2=) %61,465 (altmış bir virgül dört yüz altmış beş) nispetinde artırılması suretiyle bulunacak 2023 yılı değerinin, bu yıla ait yeniden değerleme oranının yarısı olan (%58,46/2=) %29,23 (yirmi dokuz virgül yirmi üç) nispetinde artırılması suretiyle dikkate alınacaktır.
  • 2024 yılında uygulanacak olan Kanunun 42 nci maddesinde yer alan tutar, 2023 yılına ait tutarın 2023 yılı için belirlenen yeniden değerleme oranının yarısı olan (%58,46/2=) %29,23 (yirmi dokuz virgül yirmi üç) oranında artırılması suretiyle tespit edilecektir.

Tebliğin tam metnine buradan ulaşabilirsiniz.

 

  1. Gelir İdaresi Başkanlığı Tarafından 2024 Yılı Veraset ve İntikal Vergisi İstisna ve Matrah Dilim Tutarlarına Dair Tebliğ (Seri No: 55) Yayımlanmıştır

Hazine ve Maliye Bakanlığı (“Bakanlık”) Gelir İdaresi Başkanlığı’nın (“Başkanlık”) 30.11.2023 tarihli ve 32415 (2. Mükerrer) sayılı Resmi Gazete’de yayımladığı Veraset ve İntikal Vergisi Kanunu Genel Tebliği (Seri No: 55) (“Tebliğ”) ile 8/6/1959 tarihli ve 7338 sayılı Veraset ve İntikal Vergisi Kanununun (“Kanun”) 4 üncü maddesinin birinci fıkrasının (b), (d) ve (e) bentlerinde yer alan istisna tutarları ile 16 ncı maddesinde yer alan vergi tarifesi matrah dilim tutarları 2023 yılı yeniden değerleme oranına göre artırılmıştır.

Tebliğ’e göre;

  • Kanunun 4 üncü maddesinin birinci fıkrasının (b), (d) ve (e) bentlerinde yer alan istisna tutarları;
  • Evlatlıklar dâhil, füruğ ve eşten her birine isabet eden miras hisselerinde 1.609.552 TL (füruğ bulunmaması halinde eşe isabet eden miras hissesinde 3.221.082 TL),
  • İvazsız suretle meydana gelen intikallerde 37.059 TL,
  • Para ve mal üzerine düzenlenen yarışma ve çekilişler ile 14/3/2007 tarihli ve 5602 sayılı Şans Oyunları Hasılatından Alınan Vergi, Fon ve Payların Düzenlenmesi Hakkında Kanunda tanımlanan şans oyunlarında kazanılan ikramiyelerde 37.059 TL

olarak belirlenmiştir.

  • Kanunun 16 ncı maddesinde yer alan veraset ve intikal vergisi, matrahına göre şu şekilde hesaplanacaktır;
  • İlk 1.700.000 TL için; veraset yoluyla intikallerde %1, ivazsız intikallerde %10
  • Sonra gelen 4.000.000 TL için; veraset yoluyla intikallerde %3, ivazsız intikallerde %15
  • Sonra gelen 8.700.000 TL için; veraset yoluyla intikallerde %5, ivazsız intikallerde %20
  • Sonra gelen 17.000.000 TL için; veraset yoluyla intikallerde %7, ivazsız intikallerde %25
  • Matrahın 31.400.00 TL’yi aşan kısmı için; veraset yoluyla intikallerde %10, ivazsız intikallerde %30

Söz konusu istisna ve matrah tutarları 01.01.2024 tarihinden itibaren uygulanacak olup Tebliğ’in tam metnine buradan ulaşabilirsiniz.

 

  1. Sigorta ve Reasürans Şirketleri ile Emeklilik Şirketlerinin Finansal Raporlamaları Hakkında Yönetmelikte Değişiklik Yapılmasına Dair Yönetmelikte Değişiklik

Sigortacılık ve Özel Emeklilik Düzenleme ve Denetleme Kurumu tarafından hazırlanan, Sigorta ve Reasürans Şirketleri ile Emeklilik Şirketlerinin Finansal Raporlamaları Hakkında Yönetmelikte Değişiklik Yapılmasına Dair Yönetmelikte Değişiklik Yapılmasına İlişkin Yönetmelik (‘Yönetmelik’) 29 Aralık 2023 tarihli ve 32414 sayılı Resmi Gazete’de yayımlanmıştır.

13/5/2023 tarihli ve 32189 sayılı Resmî Gazete’de yayımlanan Sigorta ve Reasürans Şirketleri ile Emeklilik Şirketlerinin Finansal Raporlamaları Hakkında Yönetmelikte Değişiklik Yapılmasına Dair Yönetmeliğin 13 üncü maddesinin birinci fıkrasının (a) bendinde yer alan “1/1/2024” ibaresi “1/1/2025” şeklinde değiştirilmiştir.

Bu değişiklikle söz konusu 13 Mayıs 2023 tarihli Resmi Gazete’de yayımlanan Yönetmeliğin 4 üncü ve 6 ncı maddeleri ile 3 üncü maddesiyle değiştirilen 4 üncü maddenin ikinci fıkrası 1/1/2024 tarihinde değil; 1/1/2025 tarihinde yürürlüğe girecektir.

Yönetmelik, Resmi Gazete’de yayım tarihi itibariyle yürürlüğe girmiştir.

Yönetmeliğin tam metnine buradan ulaşabilirsiniz.

13/5/2023 tarihli ve 32189 sayılı Resmî Gazete’de yayımlanan Sigorta ve Reasürans Şirketleri ile Emeklilik Şirketlerinin Finansal Raporlamaları Hakkında Yönetmelikte Değişiklik Yapılmasına Dair Yönetmeliğin tam metnine buradan ulaşabilirsiniz.

 

  1. 2024 Yılına Dair Tutarların Yer Aldığı Motorlu Taşıtlar Vergisi Genel Tebliği (Seri No: 56) Yürürlüğe Girmiştir

Hazine ve Maliye Bakanlığı (“Bakanlık”) tarafından, 30.12.2023 tarihli ve 32415 sayılı (2.Mükerrer) Resmi Gazete’de yayımlanan Motorlu Taşıtlar Vergisi Genel Tebliği (Seri No: 56) (“Tebliğ”) ile 01.01.2024 tarihinden itibaren uygulanmak üzere motorlu taşıtlar vergisi tutarları 2023 yılı yeniden değerleme oranına göre tespit ve ilan olunmuştur.

18/2/1963 tarihli ve 197 sayılı Motorlu Taşıtlar Vergisi Kanununun (“Kanun”) “Yetki” başlıklı 10 uncu maddesine dayanılarak hazırlanan Tebliğ’e göre;

  • Taşıt değerlerinin hesabında 100 TL’ye, ödenmesi gereken vergi miktarlarında ise 1 TL’ye kadar olan kesirler dikkate alınmayacaktır.
  • 1/1/2018 tarihinden (bu tarih dahil) sonra kayıt ve tescil edilen otomobil, kaptıkaçtı, arazi taşıtları ve benzeri taşıtlar ile motosikletler Tebliğ’de yer alan (I) sayılı tarifeye göre vergilendirilecek iken; 31/12/2017 tarihinden (bu tarih dahil) önce kayıt ve tescil edilen otomobil, kaptıkaçtı, arazi taşıtları ve benzeri taşıtlar, 197 sayılı Kanunun geçici 8 inci maddesinde düzenlenen (I/A) sayılı tarifeye göre vergilendirilecektir.
  • Buna göre; 1 Ocak 2018 sonrası tescil edilen motorlu vasıtaların MTV oranı hesaplanırken yaş ve motor hacminin yanı sıra araçların matrah değeri de göz önüne alınacak iken, trafiğe 2018'den önce çıkan araçların MTV tutarı hesaplanırken sadece motor hacmi ve aracın yaşına bakılacaktır.

Tebliğ hükümleri, 01.01.2024 tarihinde yürürlüğe girmiştir.

İlgili Tebliğin ve araç cinsine göre vergi tutarlarının yer aldığı tarife eklerinin tam metnine buradan ulaşabilirsiniz.

 

  1. Araçların İmal, Tadil ve Montajı Hakkında Yönetmelikte Değişiklik Yapılmıştır

Sanayi ve Teknoloji Bakanlığı tarafından hazırlanan, Araçların İmal, Tadil ve Montajı Hakkında Yönetmelikte Değişiklik Yapılmasına Dair Yönetmelik (‘Yönetmelik’) 29 Aralık 2023 tarihli ve 32414 sayılı Resmi Gazete’de yayımlanmıştır.

Buna göre;  26/10/2016 tarihli ve 29869 sayılı Resmî Gazete’de yayımlanan Araçların İmal, Tadil ve Montajı Hakkında Yönetmeliğin geçici 2 nci maddesi aşağıdaki şekilde değiştirilmiştir:

“GEÇİCİ MADDE 2- (1) Tarım ve Orman Araçlarının Tip Onayı ve Piyasa Gözetimi ve Denetimi Hakkında Yönetmelik (AB/167/2013)’in 37 nci maddesi kapsamında, bu maddeyi ihdas eden Yönetmelik değişikliğinin yürürlük tarihinden itibaren 40 iş günü içerisinde yapılacak başvurularda 23/B maddesinin birinci fıkrasının (b) bendinde belirtilen sınırlamalar uygulanmaz. Bu madde kapsamında verilecek küçük seri tip onaylarının son imal tarihi 30/6/2024 olarak uygulanır.”

Yeni düzenlemeyle beraber, 30 iş günü - 40 iş günü olarak; 1/1/2024 tarihi - 30/6/2024 olarak değiştirilmiştir.

Yönetmelik, Resmi Gazete’de yayım tarihi itibariyle yürürlüğe girmiştir.

Yönetmeliğin tam metnine buradan ulaşabilirsiniz.

 

 

 

 

  1. Özel İletişim Vergisi Genel Tebliği (Seri No: 22) ile 2024 Yılı Özel İletişim Vergisi Tutarı Belli Olmuştur

Hazine ve Maliye Bakanlığı (“Bakanlık”) (Gelir İdaresi Başkanlığı) (“Başkanlık”) tarafından 30.12.2023 tarihli ve 32415 (2.Mükerrer) sayılı Resmi Gazete’de yayımlanan Özel İletişim Vergisi Genel Tebliği (Seri No: 22) (“Tebliğ”) ile maktu vergi tutarı 2023 yılı yeniden değerleme oranı nispetinde artırılmıştır.

Tebliğ’e göre;

  • 13/7/1956 tarihli ve 6802 sayılı Gider Vergileri Kanununun (“Kanun”) 39 uncu maddesinin üçüncü fıkrasında yer alan düzenleme uyarınca söz konusu hükümler mobil telefon aboneliğinin ilk tesisi (iş ve hizmetlerin merkezi bir sunucu tarafından uzaktan izlenmesi ve yürütülmesine yönelik makineler arası veri aktarımına mahsus olan ve bunların yürütülmesi için zorunlu olanlar dışında sesli, görsel iletişim veya genel amaçlı internet erişimi için kullanılmayan mobil telefon aboneliğinin ilk tesisi ile operatör değişiklikleri hariç) için geçerli olacaktır.
  • Söz konusu maktu vergi tutarı 1/1/2024 tarihinden itibaren 400,00 TL olarak uygulanacaktır.

Tebliğ, 01.01.2024 tarihinde yürürlüğe girmiştir.

Tebliğin tam metnine buradan ulaşabilirsiniz.

 

  1. 5271 sayılı Ceza Muhakemesi Kanunu Uyarınca 2024 Yılı Uzlaştırmacılara Ödenecek Tutarlar Belirlenmiştir

2024 Yılı Uzlaştırmacı Asgari Ücret Tarifesi (“Tarife”) Adalet Bakanlığı (“Bakanlık”) tarafından 31.12.2023 tarihli ve 32416 sayılı Resmi Gazete’de yayımlanarak soruşturma ve kovuşturma makamlarının talebi üzerine görevlendirilen uzlaştırmacılara ödenecek meblağ ile ödenmesine ilişkin usul ve esaslar yürürlüğe girmiştir.

Söz konusu Tarifeye göre;

  • Uzlaştırma ücreti; uzlaştırmacının şüpheli veya sanık ile mağdur veya suçtan zarar görenin yaşı, eğitimi, sosyal ve ekonomik durumu gibi belirgin farklılıklarını değerlendirmede ve tarafları uzlaştırmadaki becerisi, süreçte gösterdiği gayret, taraf sayısı, uyuşmazlığın kapsam ve niteliği dikkate alınarak Tarifede gösterilen alt ve üst sınırlar arasında belirlenecektir.
  • Birden fazla uzlaştırmacının görevlendirildiği hâllerde uzlaştırma ücreti bu kişilere ayrı ayrı ve eşit olarak ödenecektir.
  • Görevlendirilen uzlaştırmacı için belirlenen ücret, uzlaşmanın teklif aşamasında olumsuz sonuçlanması hâlinde teklif formu ve eklerinin tesliminden, teklifin kabulü hâlinde ise uzlaştırma süreci sonunda düzenlenecek raporun ibrazından sonra makûl süre içinde uzlaştırmadan sorumlu Cumhuriyet savcısı tarafından sarf kararı ile ödenecektir.
  • 10/2/1954 tarihli ve 6245 sayılı Harcırah Kanunu hükümleri uyarınca mutat olan taşıta göre yapılan zorunlu yol giderleri dâhil olmak üzere masraflar uzlaştırmacıya ayrıca ödenecektir.
  • Tarifeye göre verilecek uzlaştırmacı ücretleri:
  • Uzlaştırma sürecinin teklif aşamasında olumsuz sonuçlanması hâlinde; 590-885 TL,
  • b) Uzlaştırma sürecinin olumlu sonuçlanması halinde;
    • 2-3 kişinin uzlaştırılması durumunda 1.775-2.375 TL,
    • 4-6 kişinin uzlaştırılması durumunda 2.375-2.965 TL,
    • 7-9 kişinin uzlaştırılması durumunda 2.965-3.560 TL,
    • 10 ve daha fazla kişinin uzlaştırılması durumunda 3.560-4.155 TL,
    • c) Uzlaştırma sürecinin olumsuz sonuçlanması hâlinde;
    • 2-3 kişinin taraf olması durumunda 885-1.180 TL,
    • 4-6 kişinin taraf olması durumunda 1.180-1.480 TL,
    • 7-9 kişinin taraf olması durumunda 1.480-1.775 TL,
    • 10 ve daha fazla kişinin taraf olması durumunda 1.775-2.070 TL

arasında olacaktır.

Tarifenin tam metnine buradan ulaşabilirsiniz.

 

  1. Kişisel Verileri Koruma Kurulu Çalışma Usul ve Esaslarına Dair Yönetmelikte Değişiklik Yapılmıştır

Kişisel Verileri Koruma Kurumu (“Kurum”) tarafından 30.12.2023 tarihli ve 32415 sayılı Resmi Gazete’de yayımlanan Kişisel Verileri Koruma Kurulu Çalışma Usul ve Esaslarına Dair Yönetmelikte Değişiklik Yapılmasına İlişkin Yönetmelik (“Yönetmelik”) ile 16/11/2017 tarihli ve 30242 sayılı Resmî Gazete’de yayımlanan Kişisel Verileri Koruma Kurulu Çalışma Usul ve Esaslarına Dair Yönetmeliğin bazı hükümleri yürürlükten kaldırılmıştır.

Yönetmelik’e göre;

  • Kararlarda bulunması gereken hususlara ilişkin 13 üncü maddesinin birinci fıkrasının (b) bendinde yer alan “İnceleme ve araştırmayı yapanların ad ve soyadları”,
  • Kararların saklanmasına ilişkin 14 üncü maddesinin ikinci fıkrasındaki “Birimlere gönderilecek onaylı karar örneklerinde karşı oy gerekçeleri bulunmaz.”

düzenlemeleri kaldırılırken,

  • Komisyonun çalışma düzenine dair 16 ncı maddesi “Kurulda görüşülüp, kararlaştırılması gereken konuların ön incelemesini yapıp, daha ayrıntılı bir kapsam ve derinlikte Kurula sunmak üzere, üyelerin ve/veya Kurum personeli ile ilgili diğer tarafların katılımıyla ihtisas komisyonu veya çalışma grupları Kurul kararıyla kurulabilir.” şeklinde değiştirilmiştir.

Değişiklikler Yönetmelik’in yayımı tarihinde yürürlüğe girmiştir.

Yönetmelik’in tam metnine buradan ulaşabilirsiniz.

 

  1. BDDK Tarafından Hazırlanan Bankaların Kredi İşlemlerine İlişkin Yönetmelik Yürürlüğe Konulmuştur

Bankacılık Düzenleme ve Denetleme Kurumu (“Kurum” veya “BDDK”) tarafından 21.12.2023 tarihli ve 32406 sayılı Resmi Gazete’de yayımlanan Bankaların Kredi İşlemlerine İlişkin Yönetmelik (“Yönetmelik”) ile kredi açma yetkisinin devri, bankanın dâhil olduğu risk grubu ve mensupları ile ilişkileri, kredi derecelendirme notu ile sektörel ve mali analiz raporları, konut, taşıt ve diğer tüketici kredilerine ilişkin sınırlamalar ve sorunlu alacakların çözümlenmesi gibi konulara ilişkin usul ve esaslar düzenlenmiştir.

19/10/2005 tarihli ve 5411 sayılı Bankacılık Kanununun (“Kanun”) 43 üncü, 48 inci, 50 nci, 51 inci, 52 nci, 53 üncü ve 93 üncü maddelerine dayanılarak hazırlanan söz konusu Yönetmelik’e göre;

  • Bankalarda kredi açma yetkisi esas itibarıyla yönetim kuruluna ait olacak iken yönetim kurulu kredi açma yetkisini teşkil edeceği kredi komitesine veya genel müdürlüğe devredebilecektir. Bu hususta genel müdürlüğün yazılı önerisi aranacaktır.
  • Yönetim kurulu, kredi komitesi, genel müdür, genel müdür yardımcısı, genel müdür veya genel müdür yardımcısının yer aldığı komiteler yetkisinde açılacak krediler için yapılacak önerilerde, kredi talebinde bulunanların mali tahlil ve istihbarat raporlarının ekli olması zorunlu olacaktır.
  • Bir gerçek veya tüzel kişiye açılacak kredi sınırının tespitinde, yönetim kurulu, en fazla, kredi komitesine özkaynakların yüzde onu, genel müdürlüğe yüzde biri tutarındaki kredi açma yetkisini devredebilecektir.
  • Kredi açma yetkisini haiz olanlar, kendileri ile eş ve velâyeti altındaki çocuklarının veya bunlarla risk grubu oluşturan diğer gerçek ve tüzel kişilerin taraf olduğu kredi işlemlerine ilişkin değerlendirme ve karar verme aşamalarında yer alamayacak ve bu hususu yazılı olarak denetim komitesine bildirecektir.
  • Banka yönetim kurulununkredilerle ilgili olarak vereceği görevleri yapmak üzere, Kanunun 25 inci maddesine göre süre hariç genel müdürde aranan şartları taşıyan üyeleri arasından seçeceği en az iki üye ile banka genel müdürü veya vekilinden oluşan bir kredi komitesi kurulabilinecektir.
  • Türkiye’de şube açmak suretiyle faaliyet gösteren yabancı bankalarda kredi komitesi kurulması halinde, müdürler kurulu aynı zamanda kredi komitesi görevini yürütecektir.
  • Kredi komitesi tüm üyelerin katılımı ile toplanıp oy birliği ile verdiği kararlar doğrudan, oy çokluğu ile verdiği kararlar yönetim kurulunun onayından sonra uygulanacaktır.
  • Yönetim kurulu, kredi komitesinin faaliyetlerini denetlemekle yükümlü olacaktır.
  • Bankalar, kredileri nedeniyle maruz kalınacak riskleri ölçmek, karşı tarafın malî gücünü düzenli olarak analiz etmek ve izlemek, gerekli bilgi ve belgeleri temin etmek ve bunlara ilişkin esasları belirlemek zorunda olup bu kapsamda asgari olarak Yönetmelik’in 8 ilâ 10 uncu maddelerinde belirtilen hesap durumu belgesi ve ilave belgeleri temin edecektir.
  • Canlı alacak olarak izlenen kredilerden Kurulca kapsamı belirlenecek olanlar için 17/4/2012 tarihli ve 28267 sayılı Resmî Gazete’de yayımlanan Derecelendirme Kuruluşlarının Yetkilendirilmesine ve Faaliyetlerine İlişkin Esaslar Hakkında Yönetmelik kapsamında yetkilendirilmiş bir kuruluşun verdiği kredi derecelendirme notunun alınması zorunlu olacaktır.
  • Tüketicilere, konut edinmeleri amacıyla kullandırılacak kredilerde ve taşıt kredileri hariç konut teminatlı kredilerde, kredi teminat oranının azami sınırı ve binek araç edinimi amacıyla kullandırılacak taşıt kredilerinde ve taşıt teminatlı kredilerde veya yapılacak finansal kiralama işlemlerinde kredi teminat oranının azami sınırı Strateji ve Bütçe Başkanlığı ile Hazine ve Maliye Bakanlığının görüşü alınarak, Kurulca belirlenecektir.
  • İkinci el binek araçlarda taşıtın değerinin tespitinde kasko değeri esas alınacaktır.
  • Yapılacak denetimler ve değerlendirmeler neticesinde bankaların sorunlu alacaklarında ya da alacaklardan dolayı edinilen varlıklarında yüksek ya da artan düzeyde artış, hızlı kredi büyümesi veya düşük karşılık ayırma oranları gibi kredi riskinde artışa işaret eden durumların tespit edilmesi halinde, Kurum bu bankalardan da sorunlu alacak stratejisi oluşturmasını ve çözümleme birimleri kurulmasını isteyebilecektir.
  • Bankalarca hazırlanacak sorunlu alacak stratejisinin üç yıllık bir zaman dilimini öngörmesi ve asgari olarak, sorunlu alacakların çözümlenmesine ve alacaklardan dolayı edinilen varlıkların yönetilmesine ilişkin takvime bağlı niceliksel hedefleri içermesi ve buna yönelik bir operasyonel plan ile desteklenmesi gerekecektir.
  • Katılım bankalarının fon kullandırma yöntemleri Yönetmelik’in 16 ncı maddesine göre belirlenecektir.
  • Söz konusu Yönetmelik ile 1/11/2006 tarihli ve 26333 sayılı Resmî Gazete’de yayımlanan Bankaların Kredi İşlemlerine İlişkin Yönetmelik yürürlükten kaldırılmıştır.

Yönetmeliğin bankalarca alınması zorunlu ilave belgelere ilişkin 9 uncu maddesinin dördüncü fıkrası 1/7/2024 tarihinde, diğer hükümleri 1/1/2024 tarihinde yürürlüğe girecektir.

Yönetmeliğin tam metnine ve eklerine buradan ulaşabilirsiniz.

 

  1. Türkiye Cumhuriyet Merkez Bankası Mal ve Hizmet Tedarikinde Alacaklıya Yapılan Geç Ödemelere İlişkin 2024 Yılı Temerrüt Faizini Açıklamıştır

Türkiye Cumhuriyet Merkez Bankası (“TCMB”) tarafından 13.01.2011 tarihli ve 6102 sayılı Türk Ticaret Kanunu’nun (“Kanun”) 1530 ncu maddesinde yer alan ve mal ve hizmet tedarikinde alacaklıya yapılan geç ödemelere ilişkin temerrüt faizine ilişkin temerrüt faizi oranları, 2 Ocak 2024 tarihli ve 32417 sayılı Resmi Gazete’de yayımlanmıştır.

TCMB’ye göre temerrüt faiz oranının sözleşmede öngörülmediği veya ilgili hükümlerin geçersiz olduğu hallerde;

  • Faiz oranı yıllık %48,00,
  • Alacağın tahsili masrafları için talep edilecek asgari giderim tutarı 1.310,00-TL olarak

tespit edilmiştir.

Belirlenen bu oran ve tutar 01.01.2024 tarihinden geçerli olmak üzere yayımı tarihinde yürürlüğe girmiştir.

Bahsi geçen Tebliğ’in tam metnine buradan ulaşabilirsiniz.

 

  1. 8041 Sayılı Cumhurbaşkanı Kararı ile Filmaşin İthalatında Geçici Korunma Önlemi Uygulanmasına İlişkin Karar Yürürlüğe Girmiştir

31.12.2023 tarihli ve 32416 sayılı Resmi Gazete’de yayımlanan 8041 sayılı Filmaşin İthalatında Geçici Korunma Önlemi Uygulanmasına İlişkin Cumhurbaşkanı Kararı (“Karar”) ile 1567 sayılı Türk Parasının Kıymetini Koruma Hakkında Kanun (“Kanun”), 4458 sayılı Gümrük Kanunu ve 2976 sayılı Dış Ticaretin Düzenlenmesi Hakkında Kanun uyarınca cıvata, somun, tel, çivi ve elektrot gibi çeşitli ürünlerin imalatında kullanılan filmaşinin ithalatında korunma önlemi olarak ek mali yükümlülük getirilmesine karar verilmiştir.

Kararın ekine göre;

  • Söz konusu hükümler, 03.11.2023 tarihli ve 32358 sayılı Resmi Gazete’de yayımlanan İthalatta Korunma Önlemlerine İlişkin 2023/6 No.lu Tebliğ (“Tebliğ”) kapsamında açılan soruşturma çerçevesinde alınmıştır.
  • Kararın Ek-1 tablosunda yer alan eşyaların ithalatında, geçici korunma önlemi olarak 200 gün süreyle ton başına 175 ABD Doları ek mali yükümlülük uygulanacaktır.
  • Soruşturma sonucunda korunma önlemi tutarının, geçici korunma önleminden daha düşük belirlenmesi halinde aradaki farkın teminat tutarı ilgililere iade edilecektir.
  • Soruşturma sonucunda korunma önlemi tutarının, geçici korunma önleminden daha yüksek belirlenmesi halinde ise oluşan fark tahsil edilmeyecektir.
  • Kararın Ek-2 tablosunda yer alan ülke ve gümrük bölgelerinin, Ek-1’de yer alan eşyalar için geçici korunma önlemi uygulamasından muaf tutulması için tarife kontenjanı açılmıştır. Buna göre ek mali yükümlülüğün uygulandığı her bir dönemde, tarife kontenjanı miktarı eşyanın tamamı için toplam 45.665 ton olarak uygulanacaktır.

Söz konusu Karar, yayım tarihi olan 31.12.2023’ü takip eden yedinci gün yürürlüğe girecektir.

Kararın ve tablo eklerinin tam metnine buradan ulaşabilirsiniz.

03.11.2023 tarihli ve 32358 sayılı Resmi Gazete’de yayımlanan İthalatta Korunma Önlemlerine İlişkin 2023/6 No.lu Tebliğ’e ilişkin duyurumuza buradan ulaşabilirsiniz.

 

  1. Beşeri Tıbbi Ürünlerin Klinik Araştırmaları Hakkında Yönetmelikte Değişiklik Yapılmasına Dair Yönetmelik Yayımlanmıştır

Türkiye İlaç ve Tıbbî Cihaz Kurumu (“TİTCK”) tarafından hazırlanan, Beşeri Tıbbi Ürünlerin Klinik Araştırmaları Hakkında Yönetmelikte Değişiklik Yapılmasına Dair Yönetmelik (“Yönetmelik”) 29.12.2023 tarihli ve 32414 sayılı Resmi Gazete’de yayımlanmıştır.

Yönetmelik’e göre;

  • Klinik Araştırma ve Bilimsel Çalışma Başvurularına İlişkin hususları düzenleyen 8. maddeye aşağıdaki fıkra eklenmiştir:

“(12) Başvuru sahipleri Kuruma sunduğu tüm belgelerin asıllarını saklamakla ve talep edildiğinde Kuruma sunmakla sorumludur.”

  • Geçiş hükmü niteliğindeki geçici madde 1 hükmü aşağıdaki şekilde değiştirilmiştir:

“GEÇİCİ MADDE 1- (1) 27/5/2023 tarihinden önce adına uygunluk belgesi düzenlenmiş olan Faz I merkezleri ile biyoyararlanım ve biyoeşdeğerlik merkezlerinin, 1/1/2024 tarihi itibari ile izin belgelerini bu Yönetmeliğe uygun hale getirmek için Kuruma başvuru yapmaları gerekmektedir.

(2) 72 nci madde ile yürürlükten kaldırılan İlaç ve Biyolojik Ürünlerin Klinik Araştırmaları Hakkında Yönetmelik kapsamında kurulan klinik araştırma etik kurullarının ve biyoyararlanım ve biyoeşdeğerlik etik kurullarının, 1/1/2024 tarihine kadar etik kurul üye yapılarını bu Yönetmelik gerekliliklerine uygun olarak yeniden düzenlemesi ve Kuruma başvuru yapması gerekmektedir. Başvuru yapmayan etik kurullar, 1/1/2024 tarihine kadar mevcut etik kurul yapıları ile faaliyetlerine devam edebilirler.”

Yönetmelik Resmi Gazete’de yayımı tarihinde yürürlüğe girmiştir.

Yönetmelik’in tam metnine buradan ulaşabilirsiniz.

 

  1. Kimyasalların Kaydı, Değerlendirilmesi, İzni ve Kısıtlanması Hakkında Yönetmelik’te Değişiklik Yapılmıştır

Çevre, Şehircilik ve İklim Değişikliği Bakanlığı (“Bakanlık”) tarafından 23.12.2023 tarihli ve 32408 sayılı Resmi Gazete’de yayımlanan Kimyasalların Kaydı, Değerlendirilmesi, İzni Ve Kısıtlanması Hakkında Yönetmelikte Değişiklik Yapılmasına Dair Yönetmelik (“Yönetmelik”) ile getirilen değişiklikler yayımı tarihinde yürürlüğe girmiştir.

Yönetmeliğe göre;

  • 23/6/2017 tarihli ve 30105 mükerrer sayılı Resmî Gazete’de yayımlanan Kimyasalların Kaydı, Değerlendirilmesi, İzni ve Kısıtlanması Hakkında Yönetmeliğin 2 nci maddesinin ikinci fıkrasının (e) bendinde yer alan ve Yönetmeliğin kapsamadığı madde ve karışımlara “Türkiye Cumhuriyet Merkez Bankası tarafından kullanılmak üzere ithal edilen madde ve karışımlar ile savunma amaçlı imal veya ithal edilen madde ve karışımlar” eklenmiştir.
  • Bir veya daha fazla imalatçı tarafından imal edilen ve/veya bir veya daha fazla ithalatçı tarafından ithal edilen ve/veya 8 inci madde doğrultusunda kayıt işlemine tabi maddelere ilişkin Türkiye Odalar ve Borsalar Birliği ve ilgili kurum ve kuruluşlar ile iş birliği içerisinde yapılacak çalışmalar neticesinde lider seçimi ile veri ve maliyet paylaşımını da içeren ortak kayıt sürecine ilişkin hususlar Bakanlıkça yayımlanan usul ve esaslar çerçevesinde yürütülecektir.
  • 23/6/2017 tarihli ve 30105 mükerrer sayılı Resmî Gazete’de yayımlanan Kimyasalların Kaydı, Değerlendirilmesi, İzni ve Kısıtlanması Hakkında Yönetmeliğin kayıt edilmiş maddelere ilişkin 24 üncü ve 25 inci maddelerinde yer alan “Potansiyel kayıt ettirenler 31/12/2023 tarihinden itibaren aynı maddenin kayıt durumu hakkında sorgulama yapmak için Bakanlığın internet sayfasında yer alan Kimyasal Kayıt Sistemi aracılığıyla Bakanlığa aşağıdaki bilgileri gönderir” ve “Maddeye ilişkin olarak Bakanlığa ön-Madde Bilgisi Değişim Forumu (ön-MBDF) göndermiş olan tüm potansiyel kayıt ettirenler, alt kullanıcılar ve üçüncü taraflar veya maddeye ilişkin olarak belirtilen 31/12/2023 tarihinden önce bir kayıt başvurusunda bulunmuş olan kayıt ettirenler, Madde Bilgisi Değişim Forumunun (MBDF) katılımcıları olurlar.” hükümlerindeki tarih “31/12/2030” olarak değiştirilmiştir.
  • Aynı Yönetmeliğin 40 ila 44 üncü maddeleri ile 47 ila 49 uncu maddeleri 31/12/2026 tarihinde, 45 inci ve 46 ncı maddeleri ile 50 ila 56 ncı maddeleri 31/12/2028 tarihinde yürürlüğe girecektir.

Yönetmeliğin tam metnine buradan ulaşabilirsiniz.

23/6/2017 tarihli ve 30105 mükerrer sayılı Resmî Gazete’de yayımlanan Kimyasalların Kaydı, Değerlendirilmesi, İzni ve Kısıtlanması Hakkında Yönetmeliğin tam metnine buradan ulaşabilirsiniz.