Haftaya Dair Hukuki Gelişmeler

 

  1. Atık Elektrikli ve Elektronik Eşyaların Yönetimi Hakkında Yönetmelik Yayımlanmıştır

Atık Elektrikli ve Elektronik Eşyaların Yönetimi Hakkında Yönetmelik (“Yönetmelik”) 26 Aralık 2022 tarihli ve 32055 sayılı Resmi Gazete’de yayımlanmıştır.

Atık elektrikli ve elektronik eşyaların miktarının azaltılması, geri dönüşümlerinin sağlanması amacı ile çıkarılan Yönetmelik üretici ve distribütörlere birtakım yükümlülükler getirmektedir.

Buna göre üreticiler atık elektronik eşyaların azaltılması ve geri dönüşümlerinin sağlanması maksadı ile eğitimler vermekle yükümlü tutulmuştur. Bunun yanında üreticilere, geri dönüşümün sağlanması maksadı ile  üretim aşamalarında Bakanlıkça belirlenen usul ve esaslara uyma yükümlülüğü getirilmiştir.

Distribütörler ise elektrikli ve elektronik eşyalar ile ilgili satış alanları en az 400 m2 olan satış noktalarında, dış boyutu 25 cm’den küçük olan AEEE’lerin toplanması için mor renkli, üzerinde okunaklı ve görünebilir boyutta “Atık Elektrikli ve Elektronik Eşya” yazısı ve sıfır atık logosu bulunan Sıfır Atık Yönetmeliğine uygun biriktirme ekipmanı bulundurmakla veya satış yerinin kapalı bir bölümünü bu amaçla kullanmakla ve EEE satın alma şartı aranmaksızın tüketiciler tarafından buraya bırakılan AEEE’ler için herhangi bir ücret talep etmemekle yükümlü tutulmuştur.

Ayrıca mesafeli satışlar da dâhil olmak üzere tüm satışlarında bu Yönetmelik kapsamında alınmış olan üretici kayıt numarasına sahip olmayan üreticilerin ürünlerini satmamak yükümlülüğü de getirilmiştir.

Geri kazanım ve geri dönüşüm hedeflerini de hüküm altına alan Yönetmelik 01/12/2023 tarihinde yürürlüğe girecektir.

Yönetmeliğin tam metnine buradan ulaşabilirsiniz.

 

 

  1. Elektrikli ve Elektronik Eşyalarda Bazı Zararlı Maddelerin Kullanımının Kısıtlanmasına İlişkin Yönetmelik Yayımlanmıştır

Elektrikli ve Elektronik Eşyalarda Bazı Zararlı Maddelerin Kullanımının Kısıtlanmasına İlişkin Yönetmelik (“Yönetmelik”) 26 Aralık 2022 tarihli ve 32055 sayılı Resmi Gazete’de yayımlanmıştır.

İnsan sağlığının ve çevrenin korunmasına katkıda bulunmak amacıyla elektrikli ve elektronik eşyalarda zararlı maddelerin kullanımının kısıtlanması maksadı ile düzenlenen Yönetmelik ile onarım, yeniden kullanım, işlevlerin güncellenmesi veya kapasite artırılması amacıyla kullanılan kablolar ve yedek parçalar da dâhil olmak üzere piyasaya arz edilen elektrikli ve elektronik eşyaların Yönetmelik’in ikinci ekinde yer alan maddeleri içermemesi düzenlenmiştir.

İmalatçı, Dağıtıcı ve İthalatçıya ayrı ayrı yükümlülükler getiren Yönetmelik hükümlerinin denetimi ise Tıbbi cihazlar için Sağlık Bakanlığı, oyuncaklar ve spor ekipmanları için Ticaret Bakanlığı, telsiz ve telekomünikasyon terminal ekipmanları için Bilgi Teknolojileri ve İletişim Kurumu, diğer elektrikli ve elektronik eşyalar için Sanayi ve Teknoloji Bakanlığı tarafından yapılacaktır.

Yönetmelik hükümlerine aykırı davranışta bulunanlar hakkında 7223 sayılı Ürün Güvenliği ve Teknik Düzenlemeler Kanunu[1] hükümleri uygulanacaktır.

Yönetmelik kapsamında yer alan EEE’ler, 1/1/2024 tarihine kadar bu Yönetmeliğe göre konulması gereken “CE” işareti olmaksızın, güvenli olmak kaydıyla piyasaya arz edilebilecektir.

Yönetmeliğin;

a) 5 inci maddesinin dördüncü fıkrası 1/1/2024 tarihinde,

b) 13 üncü ve 15 inci maddeleri ile EK-5’te yer alan AB Uygunluk Beyanı ve “CE” işaretlemesi ile ilgili hükümleri 1/1/2024 tarihinde,

c) Diğer hükümleri 1/2/2023 tarihinde

yürürlüğe girecektir.

Yönetmeliğin tam metnine buradan ulaşabilirsiniz.

 

  1. Atık Ara Depolama Tesisleri Tebliği Yayımlanmıştır

Atık Ara Depolama Tesisleri Tebliği (“Tebliğ”) 23 Aralık 2022 tarihli ve 32052 sayılı Resmi Gazete’de yayımlanmıştır.

Atık ara depolama tesislerinin fiziki yapısına ilişkin detaylı düzenlemeler getiren Tebliğ tesislerin tek katlı olması ve en az 1000 metrekare olması zorunluluğunu ihdas etmiştir.

Atık ara depolama tesislerinin, bu Tebliğ hükümlerine uyulup uyulmadığının tespiti amacıyla Çevre Şehircilik ve İklim Değişikliği İl Müdürlüğü tarafından bir takvim yılı içerisinde en az bir kez denetleneceği hükmü getirilmiştir.

Atık ara depolama tesislerinin kapatılması için il müdürlüklerinden izin alınması zorunluluğu getirilmiştir. Buna göre izin almaksızın tesisler kapatılamayacaktır.

Ayrıca atık ara depolama tesislerinin, işletme sırasında ve/veya işletme sonrasında doğabilecek çevresel zararların giderilmesi ve tesiste depolanan atıkların nihai bertarafı maksadıyla 5.000.000 TL’lik kesin ve süresiz mali teminat mektubunu Bakanlığa sunması zorunluluğu getirilmiştir.

Tebliğ yayımı tarihinde yürürlüğe girmiştir.

Tebliğin tam metnine buradan ulaşabilirsiniz.

 

 

  1. Yapı Denetimi Uygulama Yönetmeliğinde Değişiklik Yapılmıştır

Yapı Denetimi Uygulama Yönetmeliğinde Değişiklik Yapılmasına Dair Yönetmelik (“Yönetmelik”) 23 Aralık 2022 tarihli ve 32052 sayılı Resmi Gazete’de yayımlanmıştır.

Yapılan değişiklikle şantiye mahallinde yapının denetim görevini yapacak mimar ve mühendisler için  75 yaşını doldurmamış olmak ve şantiyelerde iş görebileceklerine ilişkin olarak, görevini devamlı olarak yapmaya engel bir durumu olmadığı ilgili sağlık kurum veya kuruluşunca raporlanmış olmak şartları getirilmiştir. Öte yandan diğer mimar ve mühendisler içinse yalnızca sağlık kuruluşundan rapor almak şartı düzenlenmiştir.

Ayrıca yapı denetim kuruluşlarına bir proje ve uygulama denetçisi mimarı (şantiye mahallinde de yapının denetimini yürütebilecek), bir proje ve uygulama denetçisi inşaat mühendisi, bir uygulama denetçisi inşaat mühendisi (şantiye mahallinde de yapının denetimini yürütebilecek), bir proje ve uygulama denetçisi makine mühendisi (şantiye mahallinde de yapının denetimini yürütebilecek), bir proje ve uygulama denetçisi elektrik mühendisi (şantiye mahallinde de yapının denetimini yürütebilecek), istihdam etmek zorunluluğu düzenlenmiştir.

Yönetmelik hükümlerinin bir kısmının 12/2/2022’ye geriye etkili şekilde yayımı tarihinde, bir kısmının yayımı tarihinden itibaren ve kalan kısmının yayımından 3 ay sonra yürürlüğe gireceği düzenlenmiştir.

Yönetmeliğin tam metnine buradan ulaşabilirsiniz.

 

  1. Eğlence Vergisi Nispetleri ile İlgili Cumhurbaşkanı Kararı Yayımlanmıştır

2464 Sayılı Belediye Gelirleri Kanunun 21’inci Maddesinde Yer Alan Eğlence Vergisi Nispetleri ile İlgili Cumhurbaşkanı Kararı (“Karar”), 21 Aralık 2022 tarihli ve 32050 sayılı Resmi Gazete’de yayımlanmıştır.

2464 sayılı Belediye Gelirleri Kanunun 21’inci maddesinin (I) numaralı bendinin:

  • (1) Numaralı alt bendinde yer alan yerli film göstermelerinde alınan eğlence vergisi oranı,
  • (2) Numaralı alt bendinde yer alan yabancı film göstermelerinde alınan eğlence vergisi oranı
  • (4) Numaralı alt bendinde yer alan spor müsabakaları, at yarışları ve konserlerden alınan eğlence vergisi oranı

%0 olarak tespit edilmiştir.

Karar 01.01.2023 tarihinde yürürlüğe girecektir.

Kararın tam metnine buradan ulaşabilirsiniz.

  1. TİTCK Tarafından (AB) 2017/745 Sayılı Tüzüğün (MDR) EK XVI’sında Yer Alan Ürünleri Piyasaya Arz Etmek İsteyen İmalatçıların Uyması Gereken Prosedürler Yayımlanmıştır

1 Aralık 2022 tarihinde yayımlanan (AB) 2022/2346 sayılı Komisyon Uygulama Tüzüğünde (“Tüzük”) 745 sayılı Tıbbi Cihaz Tüzüğünün (MDR) Ek XVI'sında listelenen tıbbi amaçlı olmayan ürün grupları için, genel güvenlik ve performans gerekliliklerinde belirtilen risk yönetiminin uygulanmasını ele alan ortak spesifikasyonlar yayımlanmıştır.

İlgili Tüzük, 22 Aralık 2022 tarihinde yürürlüğe girecek olup tüm AB üyesi ülkeler ve ülkemizde, 2(3) maddesi yürürlük tarihinden itibaren, diğer hükümler ise 23 Haziran 2023 tarihinden itibaren uygulamaya geçecektir. 

Aynı tarihte yayımlanan, (AB) 2022/2347 sayılı Komisyon Uygulama Tüzüğü ile tıbbi amaçlı olmayan belirli aktif ürün gruplarının piyasaya arz edilmesinden önce yapısal riskleriyle tutarlı bir uygunluk değerlendirmesini temin etmek amacıyla, MDR’nin Ek XVI’sında listelenen bazı ürün grupları MDR’nin Ek VIII’inin 6.5 numaralı maddesine istisna olarak yeniden sınıflandırılmıştır. Söz konusu Tüzük, 22 Aralık 2022 tarihinde yürürlüğe girecektir. 

Sonuç olarak (AB) 2017/745 sayılı Tüzüğün (MDR) EK XVI’sında yer alan ürünleri piyasaya arz etmek isteyen imalatçıların (AB) 2022/2347 sayılı Komisyon Uygulama Tüzüğü ve (AB) 2022/2346 sayılı Komisyon Uygulama Tüzüğü gerekliliklerini yerine getirmesi, bu kapsamda ilgili alanda yetkin bir onaylanmış kuruluşun dâhil olduğu uygunluk değerlendirme sürecini tamamlaması ve ürünleri için bir CE sertifikası alması gerekmektedir.

Konuya ilişkin detaylı bilgiye buradan ulaşabilirsiniz.

(AB) 2022/2347 sayılı Komisyon Uygulama Tüzüğü’nün tam metnine buradan ulaşabilirsiniz.

(AB) 2022/2346 sayılı Komisyon Uygulama Tüzüğü’nün tam metnine buradan ulaşabilirsiniz.

 

 

  1. Yurt Dışından Getirilen Elektronik Cihazlar Hakkında 2023 Yılında Tahsil Edilecek Bandrol Bedelleri Aynı Miktarda Uygulanmaya Devam Edecektir

Ticari İthalat Maksadı Dışında Yurt Dışından Getirilecek Televizyon, Radyo, Video ve Birleşik Cihazlar ile Görsel ve/veya İşitsel Yayınları Alabilen Diğer Cihazlardan 2023 Yılında Alınan Maktu Ücretlerin, 23.12.2019 Tarihli ve 1841 Sayılı Cumhurbaşkanı Kararında Yer Aldığı Şekilde Tespit Edilmesi Hakkında Cumhurbaşkanı Kararı (“Karar”), 21 Aralık 2022 tarihli ve 32050 sayılı Resmi Gazete’de yayımlanmıştır.

Karara göre söz konusu ürünler için 23.12.2019 tarihinde yayımlanan 1841 sayılı Cumhurbaşkanı Kararı'nda yer alan avro cinsinden bandrol bedelleri gelecek yıl da geçerli olacaktır.

  • Televizyon için 8-80 Avro,
  • Radyo için 1-2 Avro,
  • Video için 18 Avro,
  • Televizyon ağırlıklı birleşik cihazlar için 9-21 Avro,
  • Set üstü medya kutuları ve her türlü uydu alıcı için 7 Avro,
  • Radyo ağırlıklı birleşik cihazlar için 1-18 Avro,
  • Görsel ve işitsel yayınları alabilen diğer cihazlar için 2-15 Avro,
  • Cep telefonları için 20 Avro,
  • Bilgisayarlar için 10 Avro karşılığı Türk Lirası bandrol bedeli alınacaktır.

Kararın tam metnine buradan ulaşabilirsiniz.

 

  1. Yeni Makine ve Teçhizat Teslimlerine İlişkin KDV İstisnası Süresinin 31.12.2024 Tarihine Kadar Uzatılması Hakkında Cumhurbaşkanı Kararı Yayımlanmıştır

3065 sayılı Katma Değer Vergisi Kanunun Geçici 39’uncu Maddesinin Birinci Fıkrasında Yer Alan Sürenin 31.12.2024 Tarihine Kadar Uzatılması Hakkında Cumhurbaşkanı Kararı (“Karar”), 21 Aralık 2022 tarihli ve 32050 sayılı Resmi Gazete’de yayımlanmıştır.

Karar’a göre, sanayi sicil belgesini haiz Katma Değer Vergisi (“KDV”) mükelleflerine münhasıran imalat sanayiinde kullanılmak üzere ve Ar-Ge-tasarım merkezlerinde yer alan araştırma laboratuvarlarında Ar-Ge, yenilik ve tasarım faaliyetlerinde kullanılmak üzere yapılan yeni makine ve teçhizat teslimlerinde KDV muafiyetinin  31.12.2024 tarihine kadar uzatılmasına karar verilmiştir.

Kararın tam metnine buradan ulaşabilirsiniz.

 

  1. 2023 Yılında Motorlu Taşıtlar Vergisi Tutarlarına Uygulanacak Yeniden Değerleme Oranının Belirlenmesine İlişkin Cumhurbaşkanı Kararı Yayımlanmıştır

2023 Yılında Motorlu Taşıtlar Vergisi Tutarlarına Uygulanacak Yeniden Değerleme Oranının Belirlenmesine İlişkin Cumhurbaşkanı Kararı (“Karar”), 21 Aralık 2022 tarihli ve 32050 sayılı Resmi Gazete’de yayımlanmıştır.

18/02/1963 tarihli ve 197 sayılı Motorlu Taşıtlar Vergisi Kanununun 5’inci maddesinde yer alan (I) sayılı tarife, 6’ıncı maddesinde yer alana (II) ve (IV) sayılı tarifeler ve geçici 8’inci maddesinde yer alan (I/A) sayılı tarifede bulunan taşıtlar için, 2023 yılında motorlu taşıtlar vergisi tutarlarına uygulanmak üzere %61,5 olarak belirlenmiştir.

Bu Karar 01.01.2023 tarihinde yürürlüğe girecektir.

Kararın tam metnine buradan ulaşabilirsiniz.

 

 

  1. Yurt Dışı Tebligat ve İstinabe Taleplerine İlişkin Tebliğ Yayımlanmıştır

Yurt Dışı Tebligat ve İstinabe Taleplerinde Uyulması Gereken Usul ve Esaslara Dair Tebliğ (“Tebliğ”), 21 Aralık 2022 tarihli ve 32050 sayılı Resmi Gazete’de yayımlanmıştır.

Tebliğ’in kapsamını yurt dışı tebligat ve istinabe talebinin gönderilmesi için alınan posta gideri ile yabancı ülke makamlarınca istenilen masraflardan oluşmaktadır.

Bakanlık veya dış temsilcilikler aracı kılındığı her bir tebligat veya istinabe talebinde,

  • Kuzey Kıbrıs Türk Cumhuriyeti (KKTC) için 120 TL,
  • Diğer ülkeler için 200 TL

posta gideri alınacaktır.

Siyasî temsilcilik aracılığıyla yabancı ülkedeki Türk vatandaşlarına tebligat talebinde bulunulması halinde yukarıda belirtilen posta giderinin ilgilisince Hazine ve Maliye Bakanlığının “Muhtelif Gelirler” hesabına yatırılması gerekmektedir. Bakanlık veya dış temsilciliklerin aracı kılındığı her istinabe talebinde de bu uygulama esas alınacaktır.

Tüm istinabe taleplerinde, talepte bulunulan yabancı ülke makamı tarafından istenilmesi halinde masrafın ödeneceğine dair ilgilisinden Türkçe taahhütname alınacak, taahhütnamenin bir sureti, tercüme ettirilmeksizin sevk yazısına eklenecek, istinabe talepnamesinde ek olarak belirtilmeyecektir.

Bilirkişi incelemesi istenilen istinabe taleplerinde, yabancı ülke makamlarınca talep edildiğinde ödenmek üzere, 300 Avro veya karşılığı Türk lirasının mahkeme veznesine avans olarak yatırılması sağlanacaktır

Yabancı ülke makamlarınca yurt dışı tebligat ve/veya istinabe talebinin yerine getirilmesi için Ülkemizde dolaşımda bulunmayan para cinsinden masraf istenilmesi halinde, Ülkemizde bulunan bankalardan birine başvuru yapılarak, yurt dışı muhabir bankaların verdiği hizmetlerden faydalanmak suretiyle istenilen para cinsinden ödemenin yapılması sağlanacaktır.

Tebliğ, 01.01.2023 tarihinde yürürlüğe girecektir.

Bahsi geçen Tebliğin tam metnine buradan ulaşabilirsiniz.

 

  1. Spor Kulüpleri ve Spor Anonim Şirketlerinin Borçlanma Sınırlamalarından Muafiyetlerine İlişkin Yönetmelik Yayımlanmıştır

Spor Kulüpleri ve Spor Anonim Şirketlerinin Borçlanma Sınırlamalarından Muafiyetlerine İlişkin Usul ve Esaslar Hakkında Yönetmelik (“Yönetmelik”), 22 Aralık 2022 tarihli ve 32051 sayılı Resmi Gazete’de yayımlanmıştır.

Yönetmeliğin amacı, 22/4/2022 tarihli ve 7405 sayılı Spor Kulüpleri ve Spor Federasyonları Kanununun 20 nci maddesinin beşinci fıkrasında spor kulüpleri ve spor anonim şirketleri için öngörülen borçlanma sınırlamalarının muafiyetlerini düzenlemektir.

Yönetmeliğe göre:

  • Spor kulüpleri ve spor anonim şirketleri, bir bütçe yılında önceki yıl brüt gelirlerinin en fazla %10’una kadar borçlanabilecektir.
  • Yükümlülük altına girilen tutar, içinde bulunulan hesap dönemi sonu itibarıyla finansal tablolarda yer alan yabancı kaynaklar toplamı ile bir önceki hesap dönemi sonu itibarıyla finansal tablolarda yer alan yabancı kaynaklar toplamının farkı olarak düzenlenmiştir.
  • Borçlanmaya ilişkin yapılacak hesaplamalarda, karşılaştırma yapılacak hesap dönemi ile bir önceki hesap dönemi sonu finansal tablolarda yer alan Türk Lirası yükümlülükler raporlama tarihi itibarıyla Türkiye İstatistik Kurumu tarafından açıklanan yıllık yurt içi üretici fiyat endeksiyle (Yİ-ÜFE) değerlenerek, yabancı para cinsinden olan yükümlülükler ise Türkiye Cumhuriyet Merkez Bankası döviz satış kuru ile endekslenerek karşılaştırma yapılacaktır. Yapılacak değerleme işlemi sonucunda oluşan artışlar borçlanma hesabında dikkate alınmayacak, eksilmeler ise ilave borçlanma limiti sağlamayacaktır.
  • %10’un üzerindeki borçlanmalar;
  1. Spor kulüplerinde genel kurul üye tamsayısının en az üçte ikisinin,
  2. Halka açık spor anonim şirketlerinde sermayenin çoğunluğunu oluşturan pay sahipleri veya temsilcilerinin,
  3. Diğer spor anonim şirketlerinde sermayenin en az üçte ikisini oluşturan pay sahipleri veya temsilcilerinin,

olumlu oyu ile kabul edilen ek bütçe ile yapılabilecektir.

  • Ek bütçe ile yapılacak borçlanma önceki yıl brüt gelirlerin %50’sinden fazla olamayacaktır.
  • Önceki yıl gerçekleşen bütçelerindeki brüt gelirleri, gerçekleşen giderlerinden fazla olan spor kulüpleri ve spor anonim şirketleri, takip eden yılda bu maddede öngörülen sınırlamaların üzerinde gerçekleşen brüt gelir fazlası kadar ilave borçlanma yapabilecektir.
  • Spor kulüpleri ve spor anonim şirketleri, ancak önceki yıl brüt gelirlerinin en fazla %10’una kadar ve her halükârda vadesi mevcut yönetim kurulunun olağan görev süresinin bitiminden önce gelecek şekilde borç verebilecektir.
  • Alınmış veya verilmiş mevcut borçların vadesinin mevcut yönetim kurulunun olağan görev süresinin bitiminden sonraki bir tarihe uzatılması da borçlanma veya borç verme olarak değerlendirilecektir.
  • Spor kulüpleri ve spor anonim şirketleri; yönetim kurulu üyelerine, bunların eşleri ve üçüncü dereceye kadar hısımlarına ve spor anonim şirketleri, üzerinde 6102 sayılı Kanunun 195 inci maddesi kapsamında doğrudan ya da dolaylı hâkimiyeti bulunan kişilere borç veremez veya bu kişiler lehine rehin, kefalet, ipotek veya diğer bir teminat sağlayamaz, sorumluluk yüklenemez ve bunların borçlarını devralamayacağı düzenlenmiştir.
  • Spor faaliyetlerinde kullanılmak üzere; spor kulüpleri veya spor anonim şirketleri tarafından spor tesislerinin satın alınması veya yapılması ya da spor tesisi yapmak için taşınmaz satın alınması, irtifak hakkı tesisi, kiralanması veya bu tesislerin bakım ve onarımına ilişkin borçlanmalar, 7405 sayılı Kanunun 20 nci maddesinin beşinci fıkrasında borçlanma için öngörülen sınırlamalardan muaf olacaktır.

Bahsi geçen Yönetmeliğin tam metnine buradan ulaşabilirsiniz.

 

  1. TÜRİB’de İşlem Yapabilme Süresi Uzatılmıştır

Elektronik Ürün Senedi Yönetmeliğinde Değişiklik Yapılmasına Dair Yönetmelik (“Yönetmelik”), 22 Aralık 2022 tarihli ve 32051 sayılı Resmi Gazete’de yayımlanmıştır.

Yönetmeliğe göre, Türkiye Ürün ve İhtisas Borsası’nda (“TÜRİB”) yapılan işlemlerle ilgili emirler 31/12/2024 tarihine kadar doğrudan alım satım yapan gerçek veya tüzel kişiler tarafından verilebilecektir.

Bahsi geçen Yönetmeliğin tam metnine buradan ulaşabilirsiniz.

 

  1. BTK Tarafından İadelerle İlgili Düzenlemelerde Değişiklik Yapılmasına Dair Taslak Yayımlanmıştır

Bilgi Teknolojileri ve İletişim Kurumu (“BTK”) tarafından İadelerle İlgili Düzenlemelerde Değişiklik Yapılmasına Dair Taslak (“Taslak”), 19 Aralık 2022 tarihinde BTK’nın resmi sitesinde yayımlanmıştır.

Bilgi Teknolojileri ve İletişim Kurumu Teşkilât Yönetmeliği'nin “Görüş alınması ve değerlendirilmesi” başlıklı 44’üncü maddesinin birinci fıkrası ile ilgili mevzuat uyarınca BTK’nın internet sitesinde 30 gün süreyle yayımlanması suretiyle, kamuoyu görüşlerinin alınması hususuna karar verilmiştir.

  1. SMS ile bilgilendirilme yapılamaması halinde bilgilendirme mesajı ayrıca alacaklının Türkiye Cumhuriyeti Kimlik Numarası veya Yabancı Kimlik Numarası adına kayıtlı tüm aktif mobil numaralarına gönderilmek üzere GSM, IMT-2000/UMTS ve IMT yetkilendirmesine sahip işletmecilere iletilmesi, ibaresinin eklenmesine,
  2. 18.02.2015 tarihli ve 2015/DK-THD/81 sayılı Kurul Kararı ve 27.05.2015 tarihli ve 2015/DK-THD/278 sayılı Kurul Kararı ile değişik 22.09.2014 tarihli ve 2014/DK-THD/466 sayılı Kurul Kararın ekinde yer alan Borç ve Alacak Bilgilerinin Sorgulanmasına İlişkin Usul ve Esasların 5. Maddesinin birinci fıkrasının sonuna “Elektronik Haberleşme Sektörüne İlişkin Tüketici Hakları Yönetmeliği’nin 23’üncü maddesinin beşinci fıkrası kapsamı dışındaki durumlar için; son uyarıdan en az yedi gün önce işletmeci, başlığında adının geçtiği “xxx**xx kimlik numarası adına kayıtlı aboneliğinize ait ödenmemiş fatura borcunuz/borçlarınız bulunmaktadır. Ödeme yapılmadığı takdirde borca ilişkin yasal süreç başlatılacaktır. Ayrıntılı bilgi için lütfen ile iletişime geçiniz.” şeklinde kısa mesaj ile abonenin Türkiye Cumhuriyeti Kimlik Numarası veya Yabancı Kimlik Numarası adına kayıtlı tüm aktif mobil numaralarına GSM, IMT-2000/UMTS ve IMT işletmecileri vasıtasıyla gönderir.” ibaresinin eklenmesine,
  3. İşletmecinin, 22/09/2014 tarihli ve 2014/DK-THD/466 sayılı Kurul Kararının ekinde yer alan Borç ve Alacak Bilgilerinin Sorgulanmasına İlişkin Usul ve Esasların 4’üncü maddesinin dokuzuncu fıkrasının (b) bendindeki sorgu çerçevesinde veraset haline bilgi edinmesi, ilgili hizmetin aktif olması ve varislerin devir talebi olmaması durumunda hattın kısıtlanması ve kapatılmasına ilişkin işlemlere başlamasına,
  4. 01/03/2018 tarihli ve 2018/DK-THD/57 sayılı Kurul Kararı ile onaylanan Abonelere Yapılacak İadelerde Uygulanacak Usul ve Esaslar’ın;
  1. 3’üncü maddesinin birinci fıkrasının (b) bendinde geçen “Ulaştırma, Denizcilik ve Altyapı Bakanlığını,” ibaresinin “Ulaştırma ve Altyapı Bakanlığını,” şeklinde değiştirilmesi, EK 2
  2. 5’inci maddesinin birinci fıkrasının sonuna “Kısa mesajın iletilememesi halinde bilgilendirme mesajı ayrıca alacaklının Türkiye Cumhuriyeti Kimlik Numarası veya Yabancı Kimlik Numarası adına kayıtlı tüm aktif mobil numaralarına gönderilmek üzere GSM, IMT-2000/UMTS ve IMT yetkilendirmesine sahip işletmecilere iletilir.” ibaresinin eklenmesine,  
  3. 7’nci maddesinin beşinci fıkrasında geçen “SMS” ibaresinin “kısa mesaj” şeklinde değiştirilmesine,
  4. 10’uncu maddesinin birinci fıkrasında bulunan “…yatırılan tutara ilişkin banka dekontunun aslı veya banka onaylı sureti ödemeyi müteakip yedi gün içerisinde işletmeci tarafından Bakanlığa ve Kuruma iletilir.” ibaresinin kaldırılmasına,
  5. 11’inci maddesinin birinci fıkrasında bulunan ifadenin “…yatırılan tutara ilişkin banka dekontunun aslı veya banka onaylı sureti ve Ek’te yer alan tablo işletmeciler tarafından doldurularak gerekli açıklamalarla birlikte yedi gün içerisinde Bakanlığa ve Kuruma iletilir.” şeklinde değiştirilmesine,
  6. Ekinde bulunan İadelere İlişkin Kuruma Yapılacak Bildirimlerde Kullanılacak Tablo’nun sekizinci ve dokuzuncu maddelerinde geçen “UDHB’ye” ibarelerinin “Bakanlığa” şeklinde değiştirilmesine

karar verilmiştir.

Bahsi geçen Taslağın tam metnine buradan ulaşabilirsiniz.

 

 

  1. Rekabet Kurulunun Geleceğe Yönelik Fiyatları ve Fiyat Artış Tarihleri Gibi Bilgilerin Paylaşımına Aracılık Edilmesine İlişkin Kararı Yayımlanmıştır

Rekabet Kurulunun 26.04.2021 tarihli ve 21-23/271-M sayılı, 20.05.2021 tarihli ve 21- 26/325-M sayılı, 19.08.2021 tarihli ve 21-39/557-M sayılı, 25.11.2021 tarihli ve 21-57/796-M sayılı ve 27.01.2022 tarihli ve 22-06/84-M sayılı kararları uyarınca yürütülen soruşturmada karar (“Karar”) verilmiştir.

 

Soruşturma tarafı tedarikçilerden;  Coca Cola Satış Dağıtım AŞ , Doğanay Gıda Tarım ve Hayvancılık San. Tic. AŞ,Düzey Tüketim Malları Sanayi Pazarlama ve Ticaret AŞ, Eti Gıda San. ve Tic. AŞ, Frito Lay Gıda Sanayi ve Ticaret AŞ, Glaxosmithkline Tüketici Sağlığı AŞ, Haribo Şekerleme Sanayi ve Ticaret Ltd. Şti., Pasifik Tüketim Ürünleri Satış ve Ticaret AŞ, Pepsi Cola Servis ve Dağıtım Ltd. Şti., Red Bull Gıda Dağıtım ve Pazarlama Ticaret Limited Şirketi, Şölen Çikolata Gıda Sanayi ve Ticaret AŞ, Unmaş Unlu Mamuller Gıda Sanayi ve Ticaret AŞ unvanlı teşebbüslerin kendi ürünlerinde soruşturma tarafı perakendeciler arasında satış fiyatları ve fiyat artışları konusunda koordinasyonun sağlanması ve bu koordinasyonun sürdürülmesi, yine bu çerçevede perakendecilerin geleceğe yönelik fiyatları ve fiyat artış tarihleri gibi rekabete hassas bilgilerin paylaşımına aracılık edilmesi suretiyle perakende satış fiyatlarının tespiti amacına sahip topla-dağıt karteli niteliğindeki anlaşmalar veya uyumlu eylemlerle 4054 sayılı Kanun’un 4. maddesini ihlal ettiklerine ve bu ihlalden perakendeciler ile birlikte ve eşit derecede sorumlu olduklarına karar verilmiştir.

 

Bu çerçevede Kanun’un 16. maddesinin üçüncü fıkrası ve “Rekabeti Sınırlayıcı Anlaşma, Uyumlu Eylem ve Kararlar ile Hâkim Durumun Kötüye Kullanılması Halinde Verilecek Para Cezalarına İlişkin Yönetmelik”in 5. maddesinin birinci fıkrasının (a) bendi, ikinci fıkrası ve 7. maddesinin birinci fıkrası hükümleri uyarınca 2021 mali yılı sonunda oluşan ve Kurul tarafından belirlenen yıllık gayri safi gelirlerinin belli bir oranında olmak üzere takdiren:

  • Doğanay Gıda Tarım ve Hayvancılık San. Tic. AŞ’ye 3.173.458,06-TL
  • Glaxosmithkline Tüketici Sağlığı AŞ’ye 8.424.667,29- TL
  • Şölen Çikolata Gıda Sanayi ve Ticaret AŞ 10.453.449,09- TL

idari para cezası verilmesine karar verilmiştir.

 

Kanun’un 5. maddesinin birinci fıkrasının (a) bendi, ikinci fıkrası, üçüncü fıkrasının (a) bendi ve 7. maddesinin birinci fıkrası hükümleri uyarınca, 2021 mali yılı sonunda oluşan ve Kurul tarafından belirlenen yıllık gayri safi gelirlerinin belli bir oranında olmak üzere takdiren:

  • Coca Cola Satış Dağıtım AŞ’ye 181.439.566,24- TL
  • Düzey Tüketim Malları Sanayi Pazarlama ve Ticaret AŞ’ye 48.190.012,34- TL
  • Eti Gıda San. ve Tic. AŞ’ye 115.509.289,26-TL
  • Frito Lay Gıda Sanayi ve Ticaret AŞ’ye 58.636.410,54- TL
  • Haribo Şekerleme Sanayi ve Ticaret Ltd. Şti.’ye 6.803.118,86-TL
  • Pasifik Tüketim Ürünleri Satış ve Ticaret AŞ’ye 70.668.170,63-TL
  • Pepsi Cola Servis ve Dağıtım Ltd. Şti.’ye 55.504.131,51-TL
  • Red Bull Gıda Dağıtım ve Pazarlama Ticaret Limited Şirketi’ne 25.711.530,05-TL
  • Unmaş Unlu Mamuller Gıda Sanayi ve Ticaret AŞ’ye 16.148.672,59- TL

idari para cezası verilmesine karar verilmiştir.

BİM Birleşik Mağazalar AŞ, CarrefourSA Carrefour Sabancı Ticaret Merkezi AŞ , Migros Ticaret AŞ, Şok Marketler Ticaret AŞ ve Yeni Mağazacılık AŞ arasında ortak tedarikçiler aracılığıyla dolaylı temaslar yoluyla fiyatların ve/veya fiyat artışlarının koordinasyonunun sağlandığına; yine ortak tedarikçiler aracılığıyla geleceğe yönelik fiyatlar, fiyat artış tarihleri, dönemsel aktiviteler ve kampanyalar gibi rekabete hassas bilgilerin paylaşıldığına; fiyat indirimine giden veya Pazar genelinde fiyatların arttığı dönemde henüz fiyat artışı yapmayan perakendecilerin fiyatlarına tedarikçiler aracılığıyla müdahale edilmek suretiyle söz konusu fiyatların tüketiciler aleyhine yükseltilmesinin sağlandığına; rakip fiyatlarının yükselmemesi halinde ürün özelinde fiyat düşürme (bozma) gibi çeşitli stratejiler yoluyla teşebbüsler arasındaki danışıklılığa uyumun sürekli olarak gözetildiğine; böylelikle adı geçen perakendecilerin satışa sundukları pek çok ürünün perakende satış fiyatlarının tespiti amacına sahip, topla-dağıt karteli niteliğindeki anlaşmalar veya uyumlu eylemlerle 4054 sayılı Kanun’un 4. maddesini ihlal ettiklerine ancak 28.10.2021 tarihli, 21-53/747- 360 sayılı Kurul kararı ile ceza verildiğinden “ne bis in idem” hukuk genel ilkesi çerçevesinde söz konusu teşebbüsler bakımından işbu soruşturma kapsamında yeni bir idari para cezasına hükmedilmesine yer olmadığına karar verilmiştir.

Soruşturma tarafı tedarikçilerden;  Coca Cola Satış Dağıtım AŞ , Doğanay Gıda Tarım ve Hayvancılık San. Tic. AŞ,Düzey Tüketim Malları Sanayi Pazarlama ve Ticaret AŞ, Eti Gıda San. ve Tic. AŞ, Frito Lay Gıda Sanayi ve Ticaret AŞ, Haribo Şekerleme Sanayi ve Ticaret Ltd. Şti., Pasifik Tüketim Ürünleri Satış unvanlı tedarikçilerin, perakende seviyesinde faaliyet gösteren teşebbüslerin yeniden satış fiyatlarını belirlemek suretiyle de 4054 sayılı Kanun’un 4. maddesini ihlal ettiğine ve Ticaret AŞ, Pepsi Cola Servis ve Dağıtım Ltd. Şti., Şölen Çikolata Gıda Sanayi ve Ticaret AŞ, Unmaş Unlu Mamuller Gıda Sanayi ve Ticaret AŞ unvanlı tedarikçilerin, perakende seviyesinde faaliyet gösteren teşebbüslerin yeniden satış fiyatlarını belirlemek suretiyle de 4054 sayılı Kanun’un 4. Maddesini ihlal ettiğine karar verilmiştir. Kanun’un 16. Maddesinin üçüncü fıkrası ve “Rekabeti Sınırlayıcı Anlaşma, Uyumlu Eylem ve Kararlar İle Hâkim Durumun Kötüye Kullanılması Halinde Verilecek Para Cezalarına İlişkin Yönetmelik”in 5. maddesinin birinci fıkrasının (b) bendi, ikinci fıkrası ve 7. maddesinin birinci fıkrası hükümleri uyarınca 2021 mali yılı sonunda oluşan ve Kurul tarafından belirlenen yıllık gayri safi gelirlerinin belli bir oranında olmak üzere takdiren:

  • Şölen Çikolata Gıda Sanayi ve Ticaret AŞ’ye 5.226.724,54-TL idari para cezası verilmesine karar verilmiştir.

Kanun’un 5. maddesinin birinci fıkrasının (b) bendi, ikinci fıkrası, üçüncü fıkrasının (a) bendi ve 7. maddesinin birinci fıkrası hükümleri uyarınca 2021 mali yılı sonunda oluşan ve Kurul tarafından belirlenen yıllık gayri safi gelirlerinin belli bir oranında olmak üzere takdiren:

  • Coca Cola Satış Dağıtım AŞ’ye 90.719.783,12-TL
  • Doğanay Gıda Tarım ve Hayvancılık San. Tic. AŞ’ye 2.380.093,55-TL
  • Eti Gıda San. ve Tic. AŞ’ye 57.754.644,63-TL
  • Frito Lay Gıda Sanayi ve Ticaret AŞ’ye 29.318.205,27-TL
  • Haribo Şekerleme Sanayi ve Ticaret Ltd. Şti.’ye 3.401.559,43-TL
  • Kent Gıda Maddeleri Sanayi ve Ticaret AŞ’ye 8.775.984,66-TL
  • Pasifik Tüketim Ürünleri Satış ve Ticaret AŞ’ye 35.334.085,31-TL
  • Unmaş Unlu Mamuller Gıda Sanayi ve Ticaret AŞ’ye 8.074.336,29-TL

idari para cezası verilmesine karar verilmiştir.

Kanun’un 5. maddesinin birinci fıkrasının (b) bendi, ikinci fıkrası, üçüncü fıkrasının (b) bendi ve 7. Maddesinin birinci fıkrası hükümleri uyarınca 2021 mali yılı sonunda oluşan ve Kurul tarafından belirlenen yıllık gayri safi gelirlerinin belli bir oranında olmak üzere takdiren:

  • Pepsi Cola Servis ve Dağıtım Ltd. Şti.’ye 37.002.754,34-TL idari para cezası verilmesine karar verilmiştir.

Bahsi geçen Karar’ın tam metnine buradan ulaşabilirsiniz.

 

 

 

  1. 4054 Sayılı Rekabetin Korunması Hakkında Kanunun 16’ncı Maddesinin Birinci Fıkrasında Öngörülen İdari Para Cezası Alt Sınırının 31/12/2023 Tarihine Kadar Geçerli Olmak Üzere Artırılmasına İlişkin Tebliğ Yayımlanmıştır

 

4054 Sayılı Rekabetin Korunması Hakkında Kanunun 16’ncı Maddesinin Birinci Fıkrasında Öngörülen İdari Para Cezası Alt Sınırının 31/12/2023 Tarihine Kadar Geçerli Olmak Üzere Artırılmasına İlişkin Tebliğ 27 Aralık 2022 tarihli ve 32056 sayılı Resmi Gazete’de yayımlanmıştır.

Yapılan değişiklikle 4054 sayılı Rekabetin Korunması Hakkında Kanunun 16’ncı maddesinin birinci fıkrasında düzenlenmiş olan idari para cezası alt sınırı[2], 2022 yılı için yeniden değerleme oranı olan %122,93) artış esas alınarak, 1/1/2023 tarihinden 31/12/2023 tarihine kadar geçerli olmak üzere 105.688 TL olarak belirlenmiştir.

Buna göre muafiyet ve menfi tespit başvuruları ile birleşme ve devralmalar için izin başvurularında yanlış ya da yanıltıcı bilgi veya belge verilmesi,  izne tabi birleşme ve devralmaların Kurul izni olmaksızın gerçekleştirilmesi, Kanunun 14 ve 15 inci maddelerinin uygulanmasında eksik, yanlış ya da yanıltıcı bilgi veya belge verilmesi ya da bilgi veya belgenin belirlenen süre içinde ya da hiç verilmemesi ve yerinde incelemenin engellenmesi ya da zorlaştırılması hallerinde uygulanacak idari para cezası alt sınırı 105.688 TL olarak değiştirilmiştir.

Tebliğin tam metnine buradan ulaşabilirsiniz.

 

  1. 2023 Yılı Asgari Ücreti Açıklanmıştır

Cumhurbaşkanı tarafından, Cumhurbaşkanlığı Külliyesi'nde Çalışma ve Sosyal Güvenlik Bakanı ve Türkiye İşveren Sendikaları Konfederasyonu (“TİSK”) Yönetim Kurulu Başkanı’nın katılımıyla yapılan açıklama ile 2023 yılında uygulanacak yeni asgari ücreti kamuoyuna duyurulmuştur.

Asgari Ücret Tespit Komisyonu tarafından 2023 yılı için geçerli olacak asgari ücret 22 Aralık 2022 tarihinde duyurulmuş olup buna göre asgari ücret brüt 10.008,00 Türk Lirası, net 8.506,00 Türk Lirası olarak belirlenmiştir.

Yapılan bu düzenleme ile asgari ücret önceki miktarına oranla %54,53’lük artış sağlanmıştır.

 

BRÜT ASGARİ ÜCRET

10.008,00-TL

SGK PRİMİ (%14)

1.401,12-TL

İŞSİZLİK KESİNTİSİ (%1)

100,08-TL

KESİNTİLER TOPLAMI

1.501,92-TL

NET ASGARİ ÜCRET

8.506,00-TL

 

İŞVEREN MALİYETİ

 

BRÜT ASGARİ ÜCRET

10.008,00 -TL

İŞVEREN SGK PAYI (%20,5)

2.051,64-TL

İŞVEREN SGK TEŞVİK(%5)

-504,00- TL

İŞSİZLİK SİGORTA PRİMİ (%2)

200,16-TL

TOPLAM MALİYETİ

11.759,40-TL

 

Daha fazla bilgiye buradan ulaşabilirsiniz.

 

  1. Yetki Belgesi ve Sertifika Bedelleri Hakkında Tebliğ Yayımlanmıştır

Yetki Belgesi ve Sertifika Bedelleri Hakkında Tebliğ 27 Aralık 2022 tarihli ve 32056 sayılı Resmi Gazete’de yayımlanmıştır.

Yayımlanan Tebliğ ile 2023 yılında yürütülecek yetkilendirme ve sertifikalandırma çalışmaları ile ilgili bedeller yeniden belirlenmiştir.

Söz konusu bedellere buradan ulaşabilirsiniz.

Tebliğin tam metnine buradan ulaşabilirsiniz.

 

 

 

 

 

 

 


[1] Kanunun tam metnine buradan ulaşabilirsiniz : https://www.resmigazete.gov.tr/eskiler/2020/03/20200312-1.htm

[2] İdarî Para Cezası


Madde 16 - (Değişik madde: 23.01.2008-5728/472. Md) Kurul, teşebbüs niteliğindeki gerçek ve tüzel kişiler ile teşebbüs birlikleri veya bu birliklerin üyelerine;

a) Muafiyet ve menfi tespit başvuruları ile birleşme ve devralmalar için izin başvurularında yanlış ya da yanıltıcı bilgi veya belge verilmesi,

b) İzne tabi birleşme ve devralmaların Kurul izni olmaksızın gerçekleştirilmesi,

c) Kanunun 14 ve 15 inci maddelerinin uygulanmasında eksik, yanlış ya da yanıltıcı bilgi veya belge verilmesi ya da bilgi veya belgenin belirlenen süre içinde ya da hiç verilmemesi,

d) Yerinde incelemenin engellenmesi ya da zorlaştırılması,

hallerinden (a), (b) ve (c) bentlerinde belirtilenler için teşebbüsler ile teşebbüs birlikleri veya bu birliklerin üyelerinin karardan bir önceki mali yıl sonunda oluşan veya bunun hesaplanması mümkün olmazsa karar tarihine en yakın mali yıl sonunda oluşan ve Kurul tarafından saptanacak olan yıllık gayri safi gelirlerinin binde biri oranında, (d) bendinde belirtilenler için ise aynı şekilde saptanacak olan gayri safi gelirlerinin binde beşi oranında idarî para cezası verir. Ancak bu esasa göre belirlenecek ceza onbin Türk Lirasından az olamaz. Bu fıkranın (b) bendine göre idarî para cezası birleşme işlemlerinde tarafların herbirine, devralma işlemlerinde ise sadece devralana verilir.