Haftaya Dair Hukuki Gelişmeler

  1. İlaçların Güvenliği Hakkında Yönetmelikte Değişiklik Yapılmıştır

Türkiye İlaç ve Tıbbi Cihaz Kurumu (“TİTCK/Kurum”) tarafından hazırlanan İlaçların Güvenliği Hakkında Yönetmelikte Değişiklik Yapılmasına Dair Yönetmelik (“Yönetmelik”), 21 Temmuz 2022 tarihli Resmi Gazete’de yayımlanarak yürürlüğe girmiştir.

Yönetmelik uyarınca “görev yaptığı ildeki farmakovijilans irtibat noktalarının koordinasyonundan, eğitiminden, yürüttükleri çalışmaların kontrolünden sorumlu olan il sağlık müdürlüğünün ilgili başkanı ya da başkan yardımcısı” farmakovijilans il sorumlusu olarak tanımlanmıştır.

İnsanlardaki hastalığı tedavi edici veya önleyici özelliklere sahip olarak sunulan veya Farmakolojik, immünolojik veya metabolik etki göstererek fizyolojik fonksiyonları düzeltmek, iyileştirmek, değiştirmek veya tıbbi teşhis amacıyla insanlarda kullanılan veya insana uygulanan madde veya maddeler kombinasyonları ise ilaç (beşeri tıbbi ürün) olarak tanımlanmıştır.

Yönetmelik’te düzenlendiği üzere il sağlık müdürü farmakovijilans il sorumlusu olarak, il sağlık müdürlüğünün ilgili başkanını ya da başkan yardımcısını görevlendirmek ve bu kişinin isim ve iletişim bilgilerini Kuruma bildirmekle yükümlüdür.

Yönetmelik uyarınca, ruhsat sahibi, risk yönetim planını güncellediğinde, risk yönetim planının güncellenmiş haline ayrı bir versiyon numarası ve tarih vererek arşivlemelidir. Yapılan güncellemeler ilâve farmakovijilans veya ilâve risk minimizasyon faaliyeti ya da mevcut faaliyetlerde değişiklik gerektiriyorsa Kurum'a derhal sunmalıdır.

Yönetmelik’le yapılan eklemeye birlikte Kurum, ilaç güvenliliği ile ilgili kendi kararlarını alırken, karşılaştırılabilir standartlara sahip diğer ilaç otoriteleri veya bölgesel veya uluslararası kuruluşlar tarafından yapılan değerlendirmeleri güven kapsamında dikkâte alabilecek ve bilgi paylaşımında bulunabilecektir.

Bahsi geçen Yönetmelik’in tam metnine buradan ulaşabilirsiniz.

  1. Patent Başvurusunda Biyolojik Dizi Listelerinin WIPO Standart ST.26 ile Uyum Gerekliliği Duyurulmuştur

Türk Patent ve Marka Kurumu tarafından yapılan duyuru ile patent başvurusunun parçası olan tüm biyolojik dizi listelerinin 1 Temmuz 2022'den itibaren Dünya Fikri Mülkiyet Teşkilatı (WIPO) Standardı ST.26 ile uyumlu olması gerektiği ilan edilmiştir.

Standart ST.26, bir patent başvurusunda bulunması gereken nükleotit ve amino asit dizisi açıklamalarını tanımlamaktadır.

Detaylı bilgiye buradan ulaşabilirsiniz.

  1. Spor Anonim Şirketlerinin Esas Sözleşmesinin Asgari İçeriği, Ortaklık Yapısı, Pay Sahipliği, Sermayesi ve Organlarına İlişkin Usul ve Esaslar Tebliği Yayımlanmıştır

Gençlik ve Spor Bakanlığı tarafından hazırlanan, Spor Anonim Şirketlerinin Esas Sözleşmesinin Asgari İçeriği, Ortaklık Yapısı, Pay Sahipliği, Sermayesi ve Organlarına İlişkin Usul ve Esaslar Tebliği (“Tebliğ”), 26 Temmuz 2022 tarihli ve 31904 sayılı Resmi Gazete’de yayımlanmıştır.

Tebliğ, Gençlik ve Spor Bakanlığı ile spor federasyonlarının faaliyetlerine katılmak amacıyla başvuruda bulunan ve Bakanlığa tescilini yaptıran spor anonim şirketlerini kapsamaktadır. Tebliğ’de halka açık spor anonim şirketleri için düzenlenen hükümler, sermaye piyasası mevzuatının halka açık şirketler için getirdiği düzenlemelerden ayrılmadığı sürece uygulanacaktır.

Tebliğ uyarınca; 6102 sayılı Kanunun 339 uncu maddesi saklı kalmak kaydıyla spor anonim şirketlerinin esas sözleşmelerinde asgari olarak aşağıdaki hususların bulunması zorunludur:

  • Spor, sportif veya belirli bir spor dalını tanımlayacak ibarelerden biri ya da birkaçı
  • Spor faaliyetlerinde bulunulmasını içerecek şekilde esaslı noktaları belirtilmiş ve tanımlanmış bir şekilde şirketin işletme konusu. Spor anonim şirketinin spor faaliyetlerinde kullanacağı renk, amblem ve benzeri diğer ayırıcı işaretleri tanımlayan ibareler
  • Spor faaliyetlerinde bulunulması taahhüt edilen spor dalları ve bu spor dallarında faaliyette bulunma hak ve yetkisini içeren hüküm
  • Faaliyette bulunduğu en yüksek harcamaya sahip spor dalındaki müsabakaların yapıldığı döneme göre şirketin hesap dönemi  
  • Yönetim kurulu üyelerinde 7405 sayılı Kanun ve ilgili diğer mevzuat hükümleri kapsamı dışında istenmesi halinde aranacak diğer nitelikler
  • Zorunlu kurullar dışındaki diğer kurulların oluşturulması halinde, bu kurul üyelerinde 7405 sayılı Kanunun kapsamı dışında istenmesi halinde aranacak diğer nitelikler
  • Bütçenin hazırlanması, yürürlüğe konulması ve uygulanması usulü
  • Öngörülmesi halinde spor anonim şirketinde doğrudan veya dolaylı hâkimiyeti bulunan spor kulübü lehine düzenlenecek imtiyazlar
  • Bir spor kulübü ile bağlantılı olan spor anonim şirketlerinde, pay sahiplerine dağıtılacak kâr payları ve kâr payından yapılacak bedelsiz sermaye artırımları hariç olmak üzere şirket kârından kuruculara, yönetim kurulu üyelerine ve diğer kimselere herhangi bir menfaat sağlanamayacağına dair hüküm

Buna ek olarak, spor anonim şirketleri bir spor kulübünün bağlı ortaklığı veya iştiraki olarak kurulabileceği gibi spor kulübünden bağımsız olarak da kurulabilecektir. . 

Tebliğ’de düzenlendiği üzere spor kulüpleri, belirli bir spor dalına ilişkin aktif ve pasif varlıklarını bir bütün olarak, bir spor anonim şirketine sermaye olarak koyabilecek veya devredebilecektir.

Spor anonim şirketlerinin asgari sermayesinin bir milyon Türk Lirasından az olamayacağı belirtilmiş buna ek olarak spor federasyonlarının belirli liglerde yer alabilmek için spor anonim şirketi statüsünde olma yükümlülüğü ve bu şirketler için ödenmiş sermayesi bir milyon Türk lirasından az olmamak üzere asgari sermaye zorunluluğu getirebileceği belirtilmiştir.

Bahsi geçen Tebliğ’in tam metnine buradan ulaşabilirsiniz.

4.Gayrimenkul Değerleme Asgari Ücret Tarifesi Güncellenmiştir

Sermaye Piyasası Kurulu’nun 38/1086 sayılı ve 21.07.2022 tarihli kararı 23 Temmuz 2022 tarihli ve 31901 sayılı Resmi Gazete’de yayımlanmıştır.

Buna göre, 6362 sayılı Sermaye Piyasası Kanunu’nun 76’ncı maddesi hükmü uyarınca, Türkiye Değerleme Uzmanları Birliği üyelerinin vereceği değerleme hizmetlerine ilişkin olarak, “2022 Yılı Gayrimenkul Değerleme Asgari Ücret Tarifesi”nin güncellenmesine ve “Gayrimenkul Değerleme Asgari Ücret Uygulama Esasları”nın ise aynen uygulanmaya devam edilmesine karar verilmiştir.

İlgili kararın tam metnine buradan ulaşabilirsiniz.

  1. 2022 Yılı İkinci Geçici Vergi Döneminde Uygulanacak Yeniden Değerleme Oranı Açıklanmıştır

Gelir İdaresi Başkanlığı tarafından, 2022 yılı birinci geçici vergi döneminde %33,63 oranında uygulanmış olan yeniden değerleme oranının 2022 yılı ikinci geçici vergi döneminde %61,12 oranında uygulanacağı 19.07.2022 yayım tarihli 5520 sayılı Kurumlar Vergisi Kanunu Sirküleri/60 (“Sirküler”) vasıtasıyla açıklanmıştır.

Söz konusu Sirküler’in tam metnine buradan ulaşabilirsiniz.

6.Tecil Faiz Oranları Güncellenmiştir

Hazine ve Maliye Bakanlığı Gelir İdaresi Başkanlığı (“GİB/Kurum”) tarafından hazırlanan Tahsilat Genel Tebliği (Seri: C Sıra No: 6) (“Tebliğ”), 21 Temmuz 2022 tarihli Resmi Gazete’de yayımlanarak yürürlüğe girmiştir.

Tebliğ tecil faiz oranının değişikliğine ilişkindir. Buna göre;

6183 sayılı Amme Alacaklarının Tahsil Usulü Hakkında Kanunun 48 inci maddesi ile Bakanlık tarafından, halen yıllık %15 olarak uygulanmakta olan tecil faizi oranının bu Tebliğ’in yayımı tarihinden itibaren yıllık %24 olarak belirlenmesine karar verilmiştir.

Tebliğ’in yayımı tarihinden önce yapılan müracaatlara dayanılarak tecil edilecek olan amme alacakları ile bu Tebliğ’in yayımı tarihinden önce tecil edilmiş ve tecil şartlarına uygun olarak ödenmekte olan amme alacaklarına tecil şartlarına uygun olarak ödendikleri sürece müracaat tarihlerinden itibaren eski tecil faizi oranının (%15) uygulanması gerekmektedir.

Buna ek olarak, Tebliğ’in yayım tarihinden önce yapılan müracaatlara dayanılarak tecil edilecek olan amme alacakları ile yayım tarihinden önce tecil edilmiş ve tecil şartlarına uygun olarak ödenmekte olan amme alacaklarına tecil şartlarına uygun olarak ödendikleri sürece müracaat tarihlerinden itibaren eski tecil faizi oranının (%15) uygulanması gerekmektedir.

Belirtmek gerekir ki, 6183 sayılı Kanunun 48 inci maddesine göre belirlenen tecil faizinin belirli yüzdesi esas alınarak anılan Kanunun 48/A maddesine göre tecil edilen alacaklar için hesaplanan tecil faizi oranı bu tebliğle belirlenen oran ve uygulama esasları dikkate alınarak tespit edilecektir.

Bahsi geçen Tebliğ’in tam metnine buradan ulaşabilirsiniz.

7.Amme Alacaklarına İlişkin Gecikme Faizi Güncellenmiştir

21 Temmuz 2022 tarihli ve 31899 sayılı Resmi Gazete’de yayımlanan Cumhurbaşkanı Kararı uyarınca 6183 sayılı Amme Alacaklarının Tahsil Usülü Hakkında Kanun’un 51 inci maddesinin birinci fıkrasında yer alan gecikme zammı oranının, her ay için ayrı ayrı uygulanmak üzere %2.5 olarak belirlenmesine karar verilmiştir.

Bahsi geçen kararın tam metnine buradan ulaşabilirsiniz.

  1. Vergi Usul Kanunu Genel Tebliği Sıra No: 459’nde Değişiklik Yapılmıştır

Hazine ve Maliye Bakanlığı Gelir İdaresi Başkanlığı tarafından hazırlanan, Vergi Usul Kanunu Genel Tebliği Sıra No: 459’nde Değişiklik Yapılmasına Dair Tebliğ Sıra No: 540 (“Tebliğ”), 23 Temmuz 2022 tarihli ve 31901 sayılı Resmi Gazete’de yayımlanmıştır.

Tebliğ’le yapılan değişiklik ile tevsik zorunluluğu kapsamında olanların tevsik zorunluluğu kapsamında olmayan yabancılar ve/veya Türkiye mukimi olmayan gerçek kişilerle yapacakları işlemlere ilişkin tahsilat ve ödemelerin aracı finansal kurumlar kanalıyla yapılması zorunluluğu bulunmamaktadır.

İşbu ödemelere ilişin düzenlenecek faturalara söz konusu kişilerin pasaport numarasının yazılması ve bu bent kapsamında nakit tahsil edilen tutarların, tevsik zorunluluğu kapsamında olanlar tarafından tahsilatı takip eden ilk iş günü sonuna kadar aracı finansal kurumlarca düzenlenen belgelerle tevsikinin sağlanması zorunludur.

Bahsi geçen Tebliğ’in tam metnine buradan ulaşabilirsiniz.

9.Vergi Usul Kanunu Genel Tebliği (Sıra No: 539) Yayımlanmıştır

Hazine ve Maliye Bakanlığı (Gelir İdaresi Başkanlığı) tarafından hazırlanan Vergi Usul Kanunu Genel Tebliği (Sıra No: 539) (‘’Tebliğ’’) 23 Temmuz 2022 tarihli ve 31901 sayılı Resmi Gazete’de yayımlanmıştır.

Tebliğ ile birlikte uzlaşma komisyonlarının uzlaşma konusu yapabilecekleri vergilerle bunlara ilişkin vergi ziyaı, usulsüzlük ve özel usulsüzlük cezalarının miktarlarını belirlemeye yönelik düzenleme yapılmıştır.

Uzlaşma komisyonlarının uzlaşma konusu yapabilecekleri vergi miktarına ilişkin yetki sınırı Tebliğ ekinde yer alan listede (Ek 1) belirlenmiştir.

Uzlaşma kapsamına alınan usulsüzlük ve özel usulsüzlük cezalarının tutarı, yeniden değerleme oranında artırılmak suretiyle belirlenecek olup belirlenen tutarlar Hazine ve Maliye Bakanlığınca Resmî Gazete’de ilan edilecektir. Usulsüzlük ve özel usulsüzlük cezasının uzlaşma kapsamına girip girmediğinin tespitinde vergi/ceza ihbarnamesinin tebliğ tarihinde geçerli olan 213 sayılı Kanunun Ek 1 inci maddesindeki 5.000 Türk liralık (1/1/2022'den itibaren 6.800 Türk lirası) tutarın mezkur Kanunun 414 üncü maddesi gereğince artırılmış bulunduğu tutar dikkate alınacaktır.

Bahsi geçen Tebliğ’in tam metnine buradan ulaşabilirsiniz.

10.Özel Tüketim Vergisi (II) Sayılı Liste Uygulama Genel Tebliğinde Değişiklik Yapılmıştır

Hazine ve Maliye Bakanlığı Gelir İdaresi Başkanlığı tarafından hazırlanan Özel Tüketim Vergisi (II) Sayılı Liste Uygulama Genel Tebliğinde Değişiklik Yapılmasına Dair Tebliğ (Seri No: 10) (“Tebliğ”) 26 Temmuz 2022 tarihli ve 31904 sayılı Resmi Gazete’de yayımlanmıştır.

Daha önce düzenlenmiş olduğu üzere, ihraç kaydıyla yapılan teslimlere ilişkin olarak, ihraç kaydıyla teslimde bulunan mükellefin tecil edilen vergisi henüz terkin edilmemişse, ihracatçının ÖTV’yi gümrük idaresine ödediğinin tevsiki üzerine, vergi dairesince tecil edilen vergi gecikme zammı uygulanmaksızın terkin edilmektedir.

Tebliğ ile yapılan ekleme uyarınca; muvazaalı olmamak şartıyla, söz konusu teslim ve hizmetlerin ÖTV mükellefleri tarafından taşıtın teslimi veya ilk iktisabından sonra yapılması halinde, anılan işlemlere ilişkin bedellerin taşıtın ÖTV matrahına dâhil olmadığı tabiidir.

Tebliğ’e göre ÖTV (II) sayılı listede önceki uygulamada Bakanlar Kurulu’nun “motorlu araçların ÖTV oranlarını bir katına artırma veya sıfıra kadar indirme” yetkisi, Cumhurbaşkanınca “ÖTV oranları ve matrahlarının alt ve üst sınırını 3 katına kadar artırma veya sıfıra indirme” olarak yeniden düzenlenmiştir.

Cumhurbaşkanı ayrıca; belirlenen ÖTV ve matrah sınırları içinde kalmak şartıyla 87.03 GTİP numarasında yer alan motorlu araçlar için farklı matrah grupları oluşturabilecek, malların matrah grupları, motor gücü, cinsi, sınıfı, üst yapı gövde tanımı, emisyon türü ve değeri, istiap haddi ile yolcu ve yük taşıma kapasitesi itibarıyla farklı oranlar belirlemeye yetkili olacaktır.

Buna ek olarak, “itfaiye öncü araçları” ÖTV kapsamından çıkartılmıştır.

Bahsi geçen Tebliğ’in tam metnine buradan ulaşabilirsiniz.

  1. Tahsilat Genel Tebliği (Seri:B Sıra No:13) Yayımlanmıştır

Hazine ve Maliye Bakanlığı Gelir İdaresi Başkanlığı tarafından hazırlanan, Tahsilat Genel Tebliği (Seri:B Sıra No:13) (“Tebliğ”), 21 Temmuz 2022 tarihli ve 31899 sayılı Resmi Gazete’de yayımlanmıştır.

6001 sayılı Kanunda ifa edildiği üzere geçiş ücretlerini ödemeden geçiş yapanlardan, ödemesiz geçiş tarihini izleyen on beş gün içinde yükümlü olduğu geçiş ücretini usulüne uygun olarak ödeyenlere, bu maddenin birinci fıkrası ile beşinci fıkrasında belirtilen cezalar uygulanmamaktadır. Otoyollar ile erişme kontrolünün uygulandığı karayolları için belirlenen geçiş ücretlerini ödemeden geçiş yaptığı tespit edilen yabancı plakalı araçlara uygulanan idari para cezaları için bu fıkrada belirlenen on beş günlük süre beklenmez. Ancak, ödemesiz geçiş tarihini izleyen on beş gün içinde geçiş ücretinin ödenmesi halinde idari para cezası tahsil edilmemektir.

Buna göre, Karayolları Genel Müdürlüğünün (KGM) işletimindeki otoyollar ile erişme kontrolünün uygulandığı karayolları için belirlenen geçiş ücretlerini ödemeden geçiş yaptığı tespit edilen araç sahiplerince ödemesiz geçiş tarihini;

  • İzleyen on beş gün içinde KGM’ye veya bu Genel Müdürlük adına ödeme yapılabilen sistemler üzerinden geçiş ücretinin ödenmesi halinde, idari para cezası verilmemesi,
  • İzleyen on beş gün içinde geçiş ücretinin ödenmemesi halinde, geçiş ücretinin dört katı tutarında idari para cezasının KGM tarafından verilmesi,

gerekmektedir.

Ancak, geçiş ücretlerini ödemeden yapılan geçişle ilgili olarak ödemesiz geçiş tarihini izleyen on beş günü takip eden otuz gün içinde idari para cezası muhatabına;

  • tebliğ edilmeden önce, geçiş ücretinin ve bir katı tutarındaki idari para cezasının KGM’ye veya bu Genel Müdürlük adına ödeme yapılabilen sistemler üzerinden ödenmesi halinde, idari para cezasının dört kat yerine bir kat verilmiş sayılması,
  • tebliğ edildikten sonra, geçiş ücretinin dört katı olarak verilen idari para cezasının %25’i ile geçiş ücretinin KGM’ye veya bu Genel Müdürlük adına ödeme yapılabilen sistemler üzerinden ya da vergi dairelerine veya vergi daireleri adına tahsilat yetkisi bulunan bankalara ya da posta idaresine ödenmesi halinde, idari para cezasının %75’inin tahsilinden vazgeçilmesi,

icap etmektedir. Bu şekilde ödenen idari para cezalarına, ayrıca 5326 sayılı Kabahatler Kanununun 17 nci maddesinin altıncı fıkrasında yer alan peşin ödeme indirimi uygulanmayacaktır.

Bahsi geçen Tebliğ’in tam metnine buradan ulaşabilirsiniz.

  1. Tahsilat Genel Tebliği (Seri: B Sıra No: 14) Yayımlanmıştır

Hazine ve Maliye Bakanlığı Gelir İdaresi Başkanlığı tarafından hazırlanan, Tahsilat Genel Tebliği (Seri: B Sıra No: 14) (“Tebliğ”), 21 Temmuz 2022 ve 31899 sayılı Resmi Gazete’de yayımlanarak yürürlüğe girmiştir.

Tebliğ ile birlikte, idari para cezaları için genel usul kanunu olan 5326 sayılı Kabahatler Kanununa (“Kanun”) 1 aylık genel ödeme süresi getirilerek, ilgili kanunlarında ödeme süresi öngörülmemiş olan idari para cezalarının ilgilisine tebliğinden itibaren 1 ay içinde ödeneceği ve idari para cezalarında indirim uygulamasının ödeme süresi içinde yapılan ödemelere tatbik edileceğine yönelik düzenleme yapılmıştır.

Tebliğ uyarınca 5/7/2022 tarihinden önce verilen ancak kanun yoluna başvuru süresi bu tarih itibarıyla geçmemiş olan idari para cezalarında;

  • Kanun yoluna başvuru süresi ödeme süresinden daha uzun olması halinde, kanun yoluna başvuru süresi içinde,
  • Kanun yoluna başvuru süresi ödeme süresinden daha kısa olması halinde ise ödeme süresi içinde,

yapılan ödemelere indirim uygulanacaktır.

Diğer taraftan, Kanun’un yayımlandığı 5/7/2022 tarihi itibarıyla kanun yoluna başvuru süresi geçtiği halde ödeme süresi geçmemiş olan idari para cezalarının ödeme süresi içinde ödenmesi halinde, indirim hakkından yararlanılacağı belirtilmiştir.

İlgili Tebliğ’in tam metnine buradan ulaşabilirsiniz.

  1. 21 Temmuz 2022 Tarihli Veri İhlali Bildirimi

Veri sorumlusu sıfatını haiz olan Surtaş Otomotiv ve Servis Hizmetleri Sanayi Ticaret Limited Şirketi tarafından Kişisel Verileri Koruma Kurulu’na (“Kurul”) iletilen veri ihlali bildiriminde özetle;

  • İhlalin 16.07.2022 tarihinde gerçekleştiği ve aynı gün tespit edildiği,
  • İhlalin veri sorumlusu çalışanına gönderilen SMS onay kodunun kendisini yetkili olarak tanıtan kişiye telefonla bildirmesi üzerine veri sorumlusunun online işlemler sisteminin ve akabinde çalışanın telefonundaki anlık bir haberleşme uygulamasının kontrolünün ele geçirilmesi suretiyle gerçekleştiği,
  • İhlalden etkilenen ilgili kişi gruplarının çalışanlar, müşteriler ve potansiyel müşteriler olduğu,
  • İhlalden etkilenen kişisel veri kategorilerinin kimlik (isim-soy isim), iletişim (telefon numarası), görsel ve işitsel kayıtlar (profil fotoğrafı) olduğu,
  • İhlalden etkilenen kişi sayısının tahmini 1200 olduğu

bilgilerine yer verilmiştir.

Konuya ilişkin inceleme devam etmekle birlikte, Kurul’un 21.07.2022 tarih ve 2022/722 sayılı Kararı ile söz konusu veri ihlali bildiriminin Kişisel Verileri Koruma Kurumu’nun internet sayfasında ilan edilmesine karar verilmiştir.

Konuya ilişkin detaylı bilgiye buradan ulaşabilirsiniz.

14.İş Sözleşmesine Dayalı Olarak Açılan Alacak Davasının Uzun Sürmesi Nedeniyle Makul Sürede Yargılanma Hakkının ve Başvuru Hakkının İhlaline İlişkin Anayasa Mahkemesi Kararı

İş sözleşmesine dayalı olarak açılan alacak davasının uzun sürmesi nedeniyle makul sürede yargılanma hakkının ve başvuru hakkının ihlaline ilişkin 2021/58970 başvuru numaralı, 05/07/2022 tarihli Anayasa Mahkemesi kararı 22 Temmuz 2022 tarihli ve 31900 sayılı Resmi Gazete’de yayımlanmıştır.

Başvurucu 10/12/2014 tarihinde İş Mahkemesine açtığı davanın yaklaşık 7 yıldır devam etmesi ve ne zaman sonuçlanacağının belli olmaması sebepleriyle makul sürede yargılanma hakkının ihlal edildiğini, yargılamanın uzun sürmesine ve makul sürede sonuçlanmamasına yönelik olarak başvurabileceği bir yol bulunmadığını belirtmiş; makul sürede yargılanma hakkı ile bağlantılı olarak başvuru hakkının da ihlal edildiği gerekçesiyle Anayasa Mahkemesi’ne 16/08/2021 tarihinde bireysel başvuruda bulunmuştur.

Anayasa’nın 36. Maddesi ve Avrupa İnsan Hakları Sözleşmesi’nin 6. maddesi uyarınca medeni hak ve yükümlülükler ile cezai alanda yöneltilen suçlamalara ilişkin uyuşmazlıkların makul sürede karara bağlanması gerekmektedir.

Anayasa Mahkemesi tarafından yapılan değerlendirme neticesinde hukuki meselenin çözümündeki güçlük, maddi olayların karmaşıklığı, delillerin toplanmasında karşılaşılan engeller, taraf sayısı gibi kriterler dikkate alındığında davanın karmaşıklıktan uzak olduğu sonucuna varılmıştır. Başvurucunun da tutum ve davranışları ile yargılamanın uzamasına önemli ölçüde sebep olmadığı görülmüştür.

İncelenen başvuruda makul sürede yargılanma hakkının ihlali iddiasıyla müracaat edilebilecek bir başvuru yolu bulunmadığı, bu konuda bir düzenlemenin de bulunmadığı tespit edilmiştir.  Netice itibariyle Anayasa’nın 36. maddesiyle bağlantılı olarak 40. maddede düzenlenen etkili başvuru hakkının ihlali sonucuna varılmıştır.

Bunun yanında ihlalin tespit edilmesinin somut başvuru bağlamında başvurucunun ihlalden kaynaklanan mağduruiyetini gidermediği ifade edilerek 35.000 TL manevi tazminata hükmedilmiştir.

Bahsi geçen kararın tam metnine buradan ulaşabilirsiniz.

Saygılarımızla,

Zümbül Hukuk ve Danışmanlık 

info@zumbul.av.tr