Bultenler
Haftaya Dair Hukuki Gelişmeler
- Kıdem Tazminatı Tavanı Yükseltilmiştir
Hazine ve Maliye Bakanlığı (“Bakanlık”) tarafından mali ve sosyal haklara ilişkin Genelge (Sıra No:4) (“Genelge”) 13 Ocak 2023 tarihinde Bakanlığın resmî sitesinde yayımlanmıştır.
Söz konusu Genelge’ye göre:
- 657 sayılı Devlet Memurları Kanunu’nun 154. maddesi uyarınca aylık gösterge tablolarında yer alan rakamlar ile ek gösterge ve kıdem aylığı gösterge rakamlarının aylık tutarlara çevrilmesinde uygulanacak aylık katsayısı 0,433684, memuriyet taban aylığı göstergesine uygulanacak taban aylık katsayısı 6,787992, iş güçlüğü, iş riski, temininde güçlük ve mali sorumluluk zamlarının aylık tutarlara çevrilmesinde uygulanacak yan ödeme katsayısı ise 0,137535 olarak belirlenmiştir.
- 399 sayılı Kanun Hükmünde Kararnamenin 3. maddesinin (c) bendi uyarınca sözleşmeli olarak çalıştırılan personelin ücret tavanı 23.736,65-TL’ye yükseltilmiştir.
- 6/6/1978 tarihli ve 7/15754 sayılı Bakanlar Kurulu Kararıyla yürürlüğe konulan Sözleşmeli Personel Çalıştırılmasına İlişkin Esasların 3. maddesinin ikinci fıkrasında yer alan ücret tavanı 21.160,69-TL’ye yükseltilmiştir.
- Mevzuat uyarınca istihdam edilen sözleşmeli personelin hizmet sözleşmesi esaslarında yer alan ve 4/7/2022 tarihli ve 1342135 sayılı Bakanlık Genelgesinin 1. maddesinin ikinci fıkrasının (ç) bendiyle yükseltilmiş bulunan taban ve tavan ücretleri %30 oranında arttırılmıştır.
- Mevzuat uyarınca vize edilmiş sözleşmeli personel pozisyonlarının, anılan Genelge’nin 1. maddesinin ikinci fıkrasının (d) bendiyle yükseltilmiş bulunan taban ve tavan ücretleri %30 oranında arttırılmıştır.
- 01.01.2023 tarihinden itibaren işçilere ödenecek kıdem tazminatının yıllık tavan tutarı 19.982,83-TL olarak belirlenmiştir.
Bahsi geçen Genelge’nin tam metnine buradan ulaşabilirsiniz.
- Sosyal Sigortalar ve Genel Sağlık Sigortası Kanunu ile Bazı Kanunlarda ve 375 Sayılı Kanun Hükmünde Kararnamede Değişiklik Yapılmıştır
Sosyal Sigortalar ve Genel Sağlık Sigortası Kanunu ile Bazı Kanunlarda ve 375 Sayılı Kanun Hükmünde Kararnamede Değişiklik Yapılmasına Dair Kanun (“Kanun”), 13 Ocak 2023 tarihli ve 32072 sayılı Resmi Gazete’de yayımlanmıştır.
Söz konusu Kanun’a göre:
- İşverenleri desteklemek için 2016 yılından 2022 yılı sonuna kadar sağlanan asgari ücret desteğinin, 2023 yılı Ocak ila Haziran aylarını kapsayacak şekilde uzatılması ve destek tutarının 100 TL’den 400 TL’ye (günlük 13,33 TL, aylık 399,90 TL) çıkarılması sağlanmıştır.
- Yaşlılık, malullük, ölüm aylığı almakta olan emeklilere ve hak sahiplerine dosya bazında 3.500 TL olarak öngörülen aylık asgari ödeme tutarı 5.500 TL’ye yükseltilmiştir.
- İşçi ve esnaf emeklileri ile bunlardan vefat edenlerin hak sahiplerine ödenen gelir ve aylıklara 2023 yılının ilkyarısı için yapılacak zam oranı %15,4’ten %30’a çıkarılmıştır.
- Koronavirüs salgını sebebiyle yapılan kısa çalışma ödemelerinde hatalı işlemlerden dolayı hizmetleri Sosyal Güvenlik Kurumuna eksik bildirilen sigortalılar için yeniden beyanname verme hakkı tanınmıştır.
- Ülkemizde yapılması planlandığı halde Koronavirüs salgını nedeniyle gerçekleştirilemeyen 2021 yılı UEFA Şampiyonlar Ligi Finali için sağlanan KDV, gelir ve kurumlar vergisi istisnasının bu defa UEFA kararı ile ülkemizde yapılacak olan 2023 UEFA Şampiyonlar Ligi finali için geçerli olması kararlaştırılmıştır.
- Kamuda çalışan memur ve sözleşmeli personele 6. Dönem Toplu İş Sözleşmesi gereğince 2023 Ocak-Haziran dönemi için yapılması gereken %16,48 olarak uygulanacak toplam zam oranının %30 olarak uygulanması belirlenmiştir.
Bahsi geçen Kanun’un tam metnine buradan ulaşabilirsiniz.
- Zorunlu Karşılıklar Hakkında Tebliğ (Sayı: 2013/15)’de Değişiklik Yapılmıştır
Zorunlu Karşılıklar Hakkında Tebliğ (Sayı: 2013/15)’De Değişiklik Yapılmasına Dair Tebliğ (Sayı: 2023/4) (“Tebliğ”), 15 Ocak 2023 tarihli ve 32074 sayılı Resmi Gazete’de yayımlanmıştır.
- Zorunlu Karşılıklar Hakkında Tebliğ (Sayı: 2013/15)’in 6. maddesinin birinci fıkrası aşağıdaki şekilde değiştirilmiştir.
“(1) Zorunlu karşılık oranları Türk lirası yükümlülükler için aşağıdaki gibidir:
Mevduat/katılım fonu (yurt dışı bankalar mevduatı/katılım fonu hariç) |
|
a) Vadesiz, ihbarlı, 1 aya kadar ve 3 aya kadar (3 ay dâhil) vadeli |
%8 |
b) 6 aya kadar (6 ay dâhil) vadeli |
%0 |
c) 1 yıla kadar vadeli |
%0 |
ç) 1 yıl ve 1 yıldan uzun vadeli |
%0 |
Müstakrizlerin fonları |
%0 |
Diğer yükümlülükler (yurt dışı bankalar mevduatı/katılım fonu dâhil) |
|
a) 1 yıla kadar (1 yıl dâhil) vadeli |
%8 |
b) 3 yıla kadar (3 yıl dâhil) vadeli |
%5,5 |
c) 3 yıldan uzun vadeli |
%3 |
ç) Kalkınma ve yatırım bankalarınca 1 yıldan uzun vadeli ihraç edilen menkul kıymetler |
%0 |
- Zorunlu Karşılıklar Hakkında Tebliğ (Sayı: 2013/15)’ne “Zorunlu karşılığa tabi yabancı para yükümlülükler için geçici uygulama” başlıklı aşağıdaki madde eklenmiştir.
“GEÇİCİ MADDE 14- (1) Tebliğin 4 üncü maddesinin birinci fıkrasında sayılan yükümlülüklerden Merkez Bankasınca belirlenen yabancı para cinsinden yurt dışından sağlanan 6 aydan uzun vadeli olanların 6/1/2023 tarihine göre artış tutarına Tebliğin 6 ncı maddesinin ikinci fıkrasında yer alan zorunlu karşılık oranları 22/12/2023 (dâhil) hesaplama tarihine kadar yüzde 0 olarak uygulanır.
(2) Bu maddenin uygulanmasına ilişkin usul ve esaslar Merkez Bankasınca belirlenir.”
Bahsi geçen Tebliğ’in tam metnine buradan ulaşabilirsiniz.
- 6698 Sayılı Kişisel Verilerin Korunması Kanunu Kapsamında Güncel İdari Para Cezası Tutarları
6698 Sayılı Kişisel Verilerin Korunması Kanunu (“KVKK”) kapsamında güncel idari para cezası tutarlarına ilişkin tablo (“tablo”), 17 Ocak 2023 tarihinde Kişisel Verileri Koruma Kurumunun resmî sitesinde yayınlanmıştır.
KVKK’nın 18’inci maddesinde düzenlenen idari para cezalarının 5326 sayılı Kabahatler Kanunu’nun 17’nci maddesinin yedinci fıkrasına göre her takvim yılı başından geçerli olmak üzere o yıl için 213 sayılı Vergi Usul Kanunu’nun mükerrer 298’inci maddesi hükümleri uyarınca 2020-2023 yılları için tespit ve ilan edilen yeniden değerleme oranında artırılmış tutarları aşağıdaki gibidir:
AÇIKLAMA |
2016 YILI CEZA TUTARLARI |
2020 YILI CEZA TUTARLARI %22,58 |
2021 YILI CEZA TUTARLARI %9,11 |
2022 YILI CEZA TUTARLARI %36,20 |
2023 YILI CEZA TUTARLARI %122,93 |
|||||
Aydınlatma yükümlülüğünü yerine getirmeme (md.10) |
5.000 |
100.000 |
9.012 |
180.263 |
9.832 |
196.684 |
13.391 |
267.883 |
29.852 |
597.191 |
Veri güvenliğine ilişkin yükümlülüklerin yerine getirilmemesi (md. 12) |
15.000 |
1.000.000 |
27.037 |
1.802.640 |
29.500 |
1.966.860 |
40.179 |
2.678.863 |
89.571 |
5.971.989 |
Kurul kararlarının yerine getirilmemesi (md. 15) |
25.000
|
1.000.000 |
45.062 |
1.802.640 |
49.167 |
1.966.860 |
66.965 |
2.678.863 |
149.285 |
5.971.989 |
Veri Sorumluları Siciline kayıt ve bildirim yükümlülüğüne aykırı hareket edilmesi (md.16) |
20.000 |
1.000.000 |
36.050 |
1.802.640 |
39.334 |
1.966.860 |
53.572 |
2.678.863 |
119.428 |
5.971.989 |
Bahsi geçen tablonun tam metnine buradan ulaşabilirsiniz.
5.Vergi Usul Kanunu Genel Tebliği (Sıra No:545) Yayımlanmıştır
Vergi Usul Kanunu Genel Tebliği (Sıra No:545) (“Tebliğ”) 14 Ocak 2023 tarih ve 32073 sayılı Resmi Gazete’de yayımlanmıştır.
Söz konusu Tebliğ ile, motorlu araç ticareti yapan mükelleflerin teminat vermekle yükümlülüğü hakkında usul ve esaslar belirlenmiştir. Kapsama giren mükelleflere gelir veya kurumlar vergisi yönünden bağlı oldukları vergi dairelerine teminat verme zorunluluğu getirilmiştir.
Kapsama giren mükelleflerin 213 sayılı Vergi Usul Kanunu'nun mükerrer 257’nci maddesinin birinci fıkrasının (10) numaralı bendinde yer alan ve ilgili yıl için geçerli olan azami tutarı kadar (2023 yılı için 66.000.000 TL) teminat verecekleri düzenlenmiştir.
Kapsama giren mükellefler:
- Münferit ithalatçılardan Türk Gümrük Tarife Cetvelinin 87.03 tarife pozisyonunda yer alan kayıt ve tescile tabi taşıtların ithalatını yapanlar,
- Münferit ithalatçılardan Türk Gümrük Tarife Cetvelinin 87.03 tarife pozisyonunda yer alan kayıt ve tescile tabi taşıtların ithalatını yapanların bayileri,
- Münferit ithalatçılardan Türk Gümrük Tarife Cetvelinin 87.03 tarife pozisyonunda yer alan kayıt ve tescile tabi taşıtların ithalatını yapanların bayileri ile bayilik sözleşmesi bulanan gerçek veya tüzel kişiler
olarak belirtilmiştir.
Söz konusu Tebliğ, yayım tarihinde yürürlüğe girmiştir.
Bahsi geçen Tebliğ’in tam metnine buradan ulaşabilirsiniz.
- Suç Gelirlerinin Aklanmasına ve Terörün Finansmanının Önlenmesine Dair Tedbirler Hakkında Yönetmelikte ve Mali Suçları Araştırma Kurulu Genel Tebliğinde Değişiklik Yapılmıştır
- Suç Gelirlerinin Aklanmasına ve Terörün Finansmanının Önlenmesine Dair Tedbirler Hakkında Yönetmelikte Değişiklik Yapılmasına Dair Yönetmelik (“Yönetmelik”) 14 Ocak 2023 tarihli ve 32073 sayılı Resmi Gazete’de yayımlanmıştır.
Buna göre;
- 5549 sayılı Suç Gelirlerinin Aklanmasının Önlenmesi Hakkında Kanunu’nun (“Kanun”) uygulanmasıyla yükümlü olan kuruluşlar için işlem tutarı ya da birbiriyle bağlantılı birden fazla işlemin toplam tutarına göre kimlik tespiti yapma zorunluluğuna ilişkin parasal sınır 85.000 TL’den 185.000 TL’ye çıkartılmıştır.
- Söz konusu parasal sınır, elektronik transferlerde işlem tutarı ya da birbiriyle bağlantılı birden fazla işlemin toplam tutarına göre kimlik tespiti yapma zorunluluğunda ise 7.500 TL’den 15.000 TL’ye çıkartılmıştır.
Yönetmelik 1 Şubat 2023 tarihinde yürürlüğe girecektir.
Bahsi geçen Yönetmelik’in tam metnine buradan ulaşabilirsiniz.
- Mali Suçları Araştırma Kurulu Genel Tebliği’nde (Sıra No:5) Değişiklik Yapılmasına Dair Tebliğ (Sıra No:22) (“Tebliğ”) 14 Ocak 2023 tarihli ve 32073 sayılı Resmî Gazete’de yayımlanmıştır.
Buna göre basitleştirilmiş tedbirlerin uygulanabileceği durumlarda;
- Emeklilik sözleşmeleri ve çalışanlara ücretlerinden kesinti yapılmak suretiyle emeklilik hakları sağlayan emeklilik planları ile bir yıl içinde ödenecek prim tutarı toplamı 5.000 TL’den 10.000 TL’ye, tek primli olup prim tutarı ise 12.500 TL’den 25.000 TL’ye yükseltilmiştir.
- Ön ödemeli kartlara ilişkin aynı yıl içinde nakit çekim tutarı 500 TL’den 1000 TL’ye, tek kullanımlık olan ve tekrar yükleme yapılması mümkün olmayanlarda yüklü para tutarı 1.250 TL’den 2.750 TL’ye, yeniden yükleme yapılabilen kartlarda toplam yükleme limiti bir ay içinde yüklenebilecek bakiye miktarıyla her halükârda bakiyesi 1.250 TL’den 2.750 TL’ye çıkartılmıştır.
- Elektronik haberleşme hizmetleri aracılığıyla sunulan ödeme hizmetine (mobil ödeme hizmeti) ilişkin işlemlerde, bir seferlik işlem tutarı 500 TL’den 1000 TL’ye, aylık işlem tutarı ise 1.250 TL’den 2.750 TL’ye yükseltilmiştir.
Bahsi geçen Tebliğ’in tam metnine buradan ulaşabilirsiniz.
- Rekabet Kurulu 2022 Yılı Karar İstatistikleri Yayınlanmıştır
2022 yılı Ocak- Aralık aylarını kapsayan Kurul Kararlarının Kapsam, Nitelik ve Sonuçlarına Göre Dağılımına İlişkin Rapor (“Rapor”) Rekabet Kurumunun sitesinde yayınlanmıştır.
Raporda, 2022 yılı içerisinde; rekabet ihlallerine ilişkin 78 adet, birleşme-devralmalara ilişkin 238 adet, özelleştirmelere ilişkin 7 adet, menfi tespit-muafiyete ilişkin 19 adet, yargı kararları üzerine alınan 4 adet ve diğer konulara ilişkin 40 adet olmak üzere toplamda 386 adet karar alındığı belirtilmiştir.
Rekabet ihlallerine ilişkin kararlardan 34 tanesi uzlaşma ile sonuçlandırılmış; 2 tanesi taahhüt üzerine sonuçlandırılmış; 9 tanesinde ceza uygulanmış ve 28 tanesinde ret kararı verilmiştir.
Raporda ayrıca;
- Kurul kararlarının sektörlere göre dağılımına,
- Kurul kararlarının aylara göre dağılımına,
- Uygulanan idari para cezalarının miktarlarına,
- Konu/teşebbüs ve sektör ayrımına göre devam eden ve sonuçlanan soruşturmalara
tablolar halinde yer verilmiştir.
Bahsi geçen Raporun tam metnine buradan ulaşabilirsiniz.
8.Perakende Ticarette Uygulanacak İlke ve Kurallar Hakkında Yönetmelikte Değişiklik
Ticaret Bakanlığı tarafından hazırlanan, Perakende Ticarette Uygulanacak İlke ve Kurallar Hakkında Yönetmelikte Değişiklik Yapılmasına Dair Yönetmelik 11 Ocak 2023 tarihli ve 32070 sayılı Resmi Gazete’de yayımlanmıştır.
Buna göre;
22/8/2020 tarihli ve 31221 sayılı Resmî Gazete’de yayımlanan Yenilenmiş Ürünlerin Satışı Hakkında Yönetmelik uyarınca yenileme merkezleri veya yetkili satıcılarca gerçekleştirilen yenilenmiş ürün niteliğindeki cep telefonu satışları hariç olmak üzere, fiyatı 12.000 Türk Lirasının üzerinde olan cep telefonu satışlarında vade sınırı üç (3) ay olarak belirlenmiştir.
Yönetmelik, Resmi Gazete’de yayım tarihi itibariyle yürürlüğe girmiştir.
İlgili Yönetmeliğin tam metnine buradan ulaşabilirsiniz.
- Noterler Tarafından Düzenlenen Taşınmaz Satış Sözleşmelerine Uygulanacak Usul ve Esaslar
Adalet Bakanlığı tarafından hazırlanan, Noterler Tarafından Düzenlenen Taşınmaz Satış Sözleşmelerine Uygulanacak Usul ve Esaslar Hakkında Yönetmelik (‘Yönetmelik’) 11 Ocak 2023 tarihli ve 32070 sayılı Resmi Gazete’de yayımlanmıştır.
Yönetmeliğin amacı, 8/1/1972 tarihli ve 1512 sayılı Noterlik Kanununun 61/A maddesine göre noterler tarafından düzenlenecek olan taşınmaz satış sözleşmelerinin tâbi olacağı usul ve esasları belirlemektir.
Bu kapsamda Yönetmelik ile getirilen usul ve esaslar özetle aşağıdaki gibidir;
- Sözleşmenin düzenlenmesi için başvuru:
Sözleşmenin düzenlenmesine ilişkin başvurular sadece Türkiye Noterler Birliğin “e-randevu/başvuru” uygulamasından e-Devlet kapısı kullanılarak yapılacaktır. Başvuru uygulamasında listelenen taşınmazlardan satışı yapılacak taşınmaz seçilecektir.
İşlenen bilgilere dayanak belgeler Türkiye Noterler Birliği Bilgi Sistemi’ne yüklenecektir. Tarafların, yükledikleri belgelerin asıllarını randevu tarih ve saatinde noterliğe müracaatlarında ibraz etmeleri gerekecektir. Başvuruda, sözleşmenin düzenlenmesi istenilen noterlik seçilir.
- Sözleşmenin şekli ve içeriği:
Noter sözleşmeyi düzenlerken, TAKBİS’teki sözleşme şekli ve içeriği gözetilerek Birlik tarafından hazırlanıp sisteme kaydedilen sözleşme örneğini kullanacaktır.
- Sözleşmenin yapılması:
Noter, sözleşmeyle ilgili işlemleri bizzat yapacaktır. Taşınmaz üzerinde hak ve yükümlülükler varsa, bunlar hakkında taraflara bilgi verilecektir; Mevcut hak ve yükümlülüklerin varlığı kabul edilerek işlemin sonuçlandırılması talep ediliyorsa, taşınmaz üzerindeki hak ve yükümlülükler sözleşmeye doğru ve tam olarak yazılarak, bunların kabul edildiğine dair beyan alınacaktır.
Noter, taşınmazın satışını kısıtlayıcı veya satışa engel hukuki bir durumun bulunmadığını tespit ettikten sonra sözleşmeyi taraflara imzalatıp TAKBİS'ten yevmiye numarası alarak sözleşmeyi ve diğer belgeleri TAKBİS'e kaydedecektir. Sözleşmenin TAKBİS'e kaydından sonra tapu müdürlüğünce taşınmazın tapu siciline tescili sağlanacaktır. Sözleşme ile diğer belgeler süresiz saklanmak üzere noter tarafından sisteme kaydedilecek ve fiziki olarak arşivlenecektir.
Sözleşme imzalandıktan sonra tescilin tamamlanmasını müteakip, noter tarafından taraflara tapu senedi verilecektir.
- Yönetmeliğin Yürürlüğü:
Yönetmelik, Resmi Gazete’de yayım tarihi itibariyle yürürlüğe girmiştir. Ancak Yönetmelik hükümleri, Kanunun geçici 21 inci maddesinin ikinci fıkrası uyarınca, aynı Kanunun 61/A maddesinde kurulması öngörülen bilişim sisteminin kurulduğunun Adalet Bakanlığı resmî internet sitesinde duyurulduğu tarihe kadar uygulanmayacaktır.
İlgili Yönetmeliğin tam metnine buradan ulaşabilirsiniz.
- Güneş Enerjisine Dayalı Elektrik Üretimi Başvurularının Teknik Değerlendirmesi Hakkında Yönetmelikte Değişiklik Yapılmıştır
Güneş Enerjisine Dayalı Elektrik Üretimi Başvurularının Teknik Değerlendirmesi Hakkında Yönetmelikte Değişiklik Yapılmasına Dair Yönetmelik (“Yönetmelik”), 17 Ocak 2023 tarihli ve 32076 sayılı Resmi Gazete’de yayımlanmıştır.
Söz konusu Yönetmelik’e göre:
- Önlisans veya üretim lisansı alınmış bir Güneş Enerjisi Santrali’nin (“GES”) elektrik depolama tesisi ile entegre edilmesine yönelik tadilat talepleri değerlendirilirken, elektrik depolama tesisinin kurulacağı alanın santral sahası içerisinde olması şartı aranacaktır.
- Güneş enerjisine dayalı olarak düzenlenmiş önlisans veya üretim lisansının birden çok kaynaklı elektrik üretim tesisine dönüştürülmesi kapsamında yapılan tadil başvuruları için yardımcı kaynağın türüne göre varsa ilgili mevzuatı kapsamında değerlendirme yapılacaktır.
- Lisanssız Elektrik Üretim Yönetmeliği kapsamındaki başvurular ve tadilat talepleri revize edilerek değerlendirme süreçleri de yeniden tarif edilmiştir. İlgili şebeke işletmecisi, bağlantı görüşü olumlu bulunan güneş enerjisine dayalı çatı ve/veya cephe uygulamalı başvurular için istenen bilgi ve belgeler ile koordinat bilgisini Yenilenebilir Enerji Projeleri Değerlendirme ve İzleme Sistemi (“YEPDİS”)’e girecek ve yapının başvuruda belirtilen taşınmaz içerisinde yer alıp almadığı kontrol edilecektir.
- Şebeke işletmecisi uygun bulunan bulunan başvurular için YEPDİS üzerinden YEPDİS kayıt belgesi düzenleyecektir.
- Önlisans başvurusu yapan ancak Enerji Piyasası Düzenleme Kurumu’ndan henüz önlisans almamış olan başvurulara ait santral sahaları içerisinde güneş enerjisine dayalı ve arazi uygulamalı lisanssız elektrik üretimi faaliyeti başvuru yapılamayacaktır. Başvurulması halinde başvuru iade edilecektir.
Bahsi geçen Yönetmelik’in tam metnine buradan ulaşabilirsiniz.
- Tıbbi Cihaz Tüzüklerinin Geçiş Hükümlerinin Tadil Edilmesi Hakkında Avrupa Komisyonunun Değişiklik Önerisine İlişkin Duyuru
Türkiye İlaç ve Tıbbi Cihaz Kurumu tarafından yayınlanan duyuruyla; Avrupa Komisyonu tarafından tıbbi cihazların tedarik edilememe riskini azaltmak amacıyla, (AB) 2017/745 sayılı Tüzüğün geçiş sürecini düzenleyen 120’inci maddesinin tadil edilmesini içeren Tüzük Önerisinin (“Tüzük Önerisi”), 6 Ocak 2023 tarihinde kamuoyu ile paylaşıldığı ifade edilmiştir.
Bu Tüzük Önerisi ile yürürlükten kaldırılan Direktifler kapsamında düzenlenen sertifikaların geçerlilik sürelerinin uzatılmasının ve bu Direktiflere uygun cihazların piyasaya arz edilebilecekleri geçiş sürelerinin uzatılmasının aciliyeti belirtilmiş ve bu amaçla ilgili Tüzük Önerisi, Avrupa Komisyonu tarafından 6 Ocak 2023 tarihinde Avrupa Parlamentosu ve Konseyine sunulmuştur.
Tüzük Önerisi’nde özetle:
25 Mayıs 2017 tarihinden itibaren 90/385/AET ve 93/42/AET sayılı Direktifler uyarınca bir onaylanmış kuruluş tarafından düzenlenen ve 26 Mayıs 2021 tarihinde geçerli olan bir sertifika kapsamındaki tıbbi cihazlar ile 26 Mayıs 2021 tarihinden önce 93/42/AET sayılı Direktif kapsamında düzenlenen bir uygunluk beyanı kapsamında olup yeni Tüzük uyarınca uygunluk değerlendirme prosedürü bir onaylanmış kuruluşun dahiliyetinin gerektiği cihazlar için en son piyasaya arz etme olan 26 Mayıs 2024 tarihinin;
- Sınıf III ısmarlama imal edilen implante edilebilir cihazlar için 26 Mayıs 2026,
- Yüksek riskli (sınıf III) cihazlar için 31 Aralık 2027,
- Düşük ve orta riskli cihazlar için (diğer sınıf IIb cihazlar, sınıf IIa cihazlar ve steril durumda veya ölçüm işlevine sahip olarak piyasaya arz edilen sınıf I cihazlar) ise 31 Aralık 2028
tarihine kadar uzatılması önerilmiştir.
Bahsi geçen Tüzük Önerisinin (İngilizce) tam metnine buradan ulaşabilirsiniz.
12.Avrupa Birliği Sınırda Karbon Düzenleme Mekanizmasının Türk Bankacılık Sektörü Kredi Portföyüne Olası Etkileri Hakkında Etki Analizi Çalışması Yayınlanmıştır
Bankacılık Düzenleme ve Denetleme Kurumu (“BDDK”), Strateji Geliştirme Daire Başkanlığı tarafından hazırlanan, Avrupa Birliği Sınırda Karbon Düzenleme Mekanizmasının Türk Bankacılık Sektörü Kredi Portföyüne Olası Etkileri Hakkında Etki Analizi Çalışması (“Çalışma”) yayınlanmıştır.
Avrupa Komisyonu tarafından 2019 yılında yayımlanan “Avrupa Birliği Yeşil Mutabakatı” çerçevesinde, 2026 yılında hayata geçirilmesi planlanan “Sınırda Karbon Düzenleme Mekanizması” (“SKDM”) ile ithal ürünlere üretim süreçlerinde açığa çıkan sera gazı emisyonlarına dayalı olarak sınırda karbon vergisi uygulanması öngörülmüştür.
Etki analizi çalışması temel olarak, karbon vergisinin 2021 yılsonu verileri itibarıyla ana faaliyeti söz konusu beş sektörde olan ve AB’ye ihracat gerçekleştiren müşterilerin kredi geri ödeme kapasiteleri üzerindeki etkisinin tahmin edilmesi şeklinde yürütülmüştür.
Değerlendirme sonuçları, SKDM uygulamasının ilk aşamada bankacılık sektörünün tahsili gecikmiş alacaklar oranında neden olabileceği artışın incelemeye konu beş sektöre yönelik krediler için 0,94 puan ve toplam kredi portföyü için 0,09 puan ile sınırlı kalacağına işaret etmiştir.
Bununla birlikte, gerek SKDM kapsamının hızla genişleyecek olması gerekse aralarında Türkiye’nin de bulunduğu pek çok ülkede hayata geçirilen ya da geçirilmesi planlanan benzeri karbon fiyatlama mekanizmaları dolayısıyla söz konusu etkilerin orta ve uzun vadede belirgin bir artış gösterebileceği değerlendirilmiştir.
Bahsi geçen Çalışmanın tam metnine buradan ulaşabilirsiniz.