Haftaya Dair Hukuki Gelişmeler

  1. Kişisel Verileri Koruma Kurumu Tarafından Genetik Verilerin İşlenmesinde Dikkat Edilmesi Gereken Hususlara İlişkin Rehber Yayınlandı

Kişisel Verileri Koruma Kurumu (“Kurum”) tarafından Genetik Verilerin İşlenmesinde Dikkat Edilmesi Gereken Hususlara İlişkin Rehber (“Rehber”) 13.10.2023 tarihinde Kurumun resmi internet sayfasında yayınlanmıştır.

Kişisel verilerin korunması alanında önemli değişiklikler yapan ve yenilikler getiren Avrupa Birliği Genel Veri Koruma Tüzüğünün  (General Data Protection Regulation – GDPR) 4. maddesinin (13) numaralı fıkrasında “Genetik veri, bir gerçek kişinin fizyoloji veya sağlığı ile ilgili eşsiz bilgiler sağlayan ve özellikle söz konusu gerçek kişiden alınan bir biyolojik numunenin analizinden kaynaklanan ve söz konusu kişinin kalıtım yoluyla alınan veya kazanılan özelliklerine ilişkin kişisel verilerdir” şeklinde tanımlanmıştır.

Genetik veriler günümüzde pek çok alanda kullanılabilmektedir. Bu alanlardan en önemlisi sağlık alanında teşhis ve tedavi amaçlı olarak genetik analiz yapılmasıdır.

Bu çerçevede, genetik veri işleme hususlarının açıklığa kavuşturulabilmesini teminen 6698 sayılı Kişisel Verilerin Korunması Kanunu’nun (“Kanun”) 6 ncı maddesinde özel nitelikli kişisel veri olarak hükme bağlanan genetik verilerin işlenmesinde göz önünde bulundurulması gereken hususlara ilişkin olarak Kurum tarafından Rehber hazırlanmıştır.

Rehbere göre Genetik Verilerin İşlenmesine yönelik Kurum tarafından belirlenen ilkeler kısaca şöyledir;

  • Veri sorumlusu, Kanun’un 4 üncü maddesinde yer alan genel ilkelere ve 6 ncı maddesinde düzenlenen şartlara uygun bir şekilde, ancak aşağıda yer alan ilkeler doğrultusunda genetik verileri işleyebilecektir.
  • Genetik veri işlenmesi yoluyla gerçekleştirilen kişisel veri işleme faaliyetlerinin hakkın özüne dokunulmaksızın, ölçülülük ilkesi ile uyumlu olarak ve veri güvenliğine ilişkin tedbirler alınmak suretiyle gerçekleştirilmesi gerekmektedir.
  • Genetik veri işleme faaliyetinin ulaşılmak istenen amaç için uygun olmalıdır. Bu ilke ile veri sorumlusunun başvuracağı kişisel veri işleme yönteminin ve işleyeceği kişisel verilerin ulaşmak istediği amaç bakımından elverişli olması hususu ifade edilmektedir.
  • Genetik veri işleme yönteminin ulaşılmak istenen amaç bakımından gerekli olması gerekmektedir. Diğer bir deyişle, genetik veri işleme faaliyetinin amacının gerçekleştirilmesine yönelik olarak kullanılan araçlar/yöntemler bakımından daha az müdahaleci herhangi bir alternatifin mevcut olması durumunda yahut daha az miktar ve türde genetik veri işlenmesinin mümkün olması halinde, gereklilik sınırını aşan müdahaleler kapsamında işlenen genetik veri bakımından hukuka uygun bir kişisel veri işleme faaliyetinden bahsedilemeyecektir.
  • Genetik veri işlemeyle ulaşılmak istenilen amaç ve aracın arasında orantı bulunması gerekmektedir. Orantılılık ilkesi gereğince, genetik veri işleme faaliyeti kapsamında kullanılan araç ile genetik veri işlemenin amacı arasında ölçülü bir orantı bulunmalıdır.
  • İşlenen genetik verilerin gereken süre kadar tutulması, gereklilik ortadan kalktıktan sonra söz konusu verilerin gecikmeksizin kişisel veri saklama ve imha politikasına uygun olarak imha edilmesi gerekmektedir.

Genetik verilerin işlenmesi ortaya çıkardığı bilgiler açısından son derece hassas bir veri hüviyetine sahip olup toplumun tamamını da etkileyebilecek ulusal stratejik sonuçlara sebep olabilmektedir.

Bu çerçevede Rehber veri sorumlularının doğru hukuki sebeplere dayalı olarak kişisel veri işlemeleri ve Kanun’a uygun şekilde yükümlülüklerini yerine getirmeleri için yönlendirici niteliktedir.

İlgili Rehber’in tam metnine buradan ulaşabilirsiniz.

  1. KVKK Tarafından Veri İhlali Bildirimlerine İlişkin Yeni Kamuoyu Duyuruları Yayınlanmıştır

Konuya ilişkin inceleme devam etmekle birlikte, Kişisel Verileri Koruma Kurulunun (“Kurul”) 12.10.2023 tarihli, 2023/1781, 2023/1777 ve 2023/1776 sayılı Kararları ile aşağıda ticaret unvanlarına yer verilen şirkeler tarafından yapılan veri ihlali bildirimlerinin Kişisel Verileri Koruma Kurumunun (“Kurum”) internet sayfasında ilan edilmesine karar verilmiştir.

  • Veri sorumlusu sıfatını haiz olan Havaist Taşımacılık Sanayi ve Ticaret A.Ş. tarafından Kurula iletilen kişisel veri ihlali bildiriminde özetle;
  • Veri sorumlusu tarafından, kısa mesaj gönderimleri için hizmet alınan veri işleyenin sistemlerine saldırıda bulunulduğu ve ilgili kişilerin bilgilerine yetkisiz erişim sağlanması ile ihlalin gerçekleştiği,
  • İlgili kişilere ortalama saldırısı gerçekleştirilmesi amacıyla kısa mesaj gönderildiği,
  • İhlalden 77.000 kişiye ilişkin cep telefonu verisinin etkilendiği,
  • İhlalden etkilenen kişi grubunun henüz bilinmediği.
  • Veri sorumlusu sıfatını haiz olan Johnson Controls Klima ve Servis Soğutma San. ve Tic. Ltd. Şti. tarafından tarafından Kurula iletilen veri ihlal bildiriminde özetle;
  • Veri sorumlusunun 24.09.2023 tarihinde fidye yazılımı saldırısına maruz kalması sonucunda ihlalin gerçekleştiği,
  • Kişisel verileri içeriyor olabilecek bazı bilgi teknolojileri varlıklarının da bu saldırıdan etkilendiği ve kullanılamamakta olduğu,
  • İhlalden etkilenen kişisel veri kategorilerinin bu aşamada bilinmediği,
  • İhlalden etkilenen ilgili kişi sayısının ve gruplarının henüz bilinmediği.
  • Veri sorumlusu sıfatını haiz Tokat Gaziosmanpaşa Üniversitesi tarafından tarafından Kurula iletilen kişisel veri ihlali bildiriminde özetle;
  • Ulusal Siber Olaylara Müdahale Merkezi (USOM) tarafından yürütülen tehdit istihbaratı faaliyetleri kapsamında Reşadiye Meslek Yüksekokuluna ait olduğu değerlendirilen öğrenci bilgilerinin saldırganlar tarafından internette çeşitli forum sitelerinde satıldığı veya satılmaya çalışıldığı bilgisinin 03.10.2023 tarihinde veri sorumlusuna bildirildiği,
  • Yapılan incelemelerde yurtdışı IP adreslerinden veri sorumlusu sistemlerine yetkili kullanıcı olarak giriş yapıldığının tespit edildiği,
  • İhlalin 11.09.2023 tarihinde meydana geldiği ve 03.10.2023 tarihinde tespit edildiği,
  • İhlalden etkilenen ilgili kişi grubunun öğrenciler olduğu,
  • İhlalden etkilenen verilerin; kimlik, iletişim, görsel ve işitsel kayıt verileri olduğu,
  • İhlalden etkilenen kişi sayısının tahmini 741 olduğu,
  • İlgili kişilerin veri ihlali ile ilgili olarak veri sorumlusunun rmyo@gop.edu.tr, kvkk@gop.edu.tr e-posta adreslerinden ve 0356 252 16 16/4250-4255-4257 numaralı telefonlardan bilgi sağlayabilecekleri

bilgilerine yer verilmiştir.

Bahsi geçen kamuoyu duyurularının tam metnine buradan ulaşabilirsiniz.

  1. 2023 Yılı Üçüncü Geçici Vergi Döneminde Uygulanacak Yeniden Değerleme Oranına İlişkin Sirküler Yayımlandı

Hazine ve Maliye Bakanlığı (“Bakanlık”), Gelir İdaresi Başkanlığı (“Başkanlık”) tarafından 5520 sayılı Kurumlar Vergisi Kanunu Sirküleri (“Sirküler”) 09/10/2023 tarihinde, Gelir İdaresi Başkanlığının resmi internet sayfasında yayımlanmıştır.

213 sayılı Vergi Usul Kanununun mükerrer 298 inci maddesinin (B) fıkrasına istinaden yıllık olarak hesaplanan ve Bakanlık tarafından ilan edilen yeniden değerleme oranına, vergi kanunlarından kaynaklanan nedenlerden dolayı geçici vergi dönemlerinde de ihtiyaç duyulmaktadır.

Söz konusu Sirküler ile 2023 yılı üçüncü geçici vergi döneminde uygulanacak yeniden değerleme oranı % 34,80 (yüzde otuzdört virgül seksen) olarak tespit edilmiştir.

Söz konusu Sirkülerin tam metnine buradan ulaşabilirsiniz.

  1. Beşeri Tıbbi Ürünlerin Ruhsatlandırma Başvurularının Takvimlendirme Süreçlerine İlişkin Kılavuz Güncel Gereklilikler Doğrultusunda Düzenlenerek Yayımlanmıştır

Sağlık Bakanlığı (“Bakanlık”) İlaç Ruhsatlandırma Daire Başkanlığı (“Başkanlık”) tarafından, Beşeri Tıbbi Ürünlerin Ruhsatlandırma Başvurularının Takvimlendirme Süreçlerine İlişkin Kılavuz (“Kılavuz”) güncel gereklilikler doğrultusunda düzenlenerek 12.10.2023 tarihinde Bakanlığın resmi internet sayfasında yayımlanmıştır.

Kılavuz, Türkiye İlaç ve Tıbbi Cihaz Kurumu’na yapılan beşeri tıbbi ürün ruhsat başvurularından Kurum tarafından yapılan inceleme sonucunda ön değerlendirmesi uygun bulunan başvurular için takvimlendirme süreçlerine ilişkin usul ve esasları belirlemek amacıyla hazırlanmıştır.

Kılavuza göre;

  • Ön değerlendirmesi uygun bulunan beşeri tıbbi ürün ruhsat başvurularına ilişkin takvimlendirmeyi bekleyen etkin madde listesi ile ruhsat süreci başlayan beşeri tıbbi ürünlere ait etkin madde listesi Kurum resmi internet sayfasında her ayın ilk haftası yayımlanır.
  • Ön değerlendirmesi uygun bulunan beşeri tıbbi ürün ruhsat başvurularından birden fazla ilk farmasötik eşdeğer ürün başvurusu bulunması durumunda, bu Kılavuzun 7. maddesi doğrultusunda başvuru tarihine göre yalnızca ilk beş başvurunun ruhsatlandırma süreci başlatılır.
  • Beşeri Tıbbi Ürünlerin Ruhsatlandırma Sürecine İlişkin Güven Uygulamaları Kılavuzu doğrultusunda yapılan başvuruların DSÖ ile İşbirliğine Dayalı Hızlı Ruhsatlandırma Prosedürü doğrultusunda ruhsatlandırma süreçleri DSÖ’nün Kuruma ilgili verilere erişim sağlamasını takiben başlar.
  • Beşeri tıbbi ürün için ruhsat almak üzere Kuruma sunulan başvuru dosyasının, başvurunun niteliğine göre sunulması gereken belgeler ve elektronik ruhsat başvurusu gereklilikleri açısından eksiksiz bir başvuru olup olmadığı hususu, Ön İnceleme (CTD) Birimi tarafından ön değerlendirmeye tabi tutularak incelenir. Bu değerlendirme başvuru tarihi sırasına göre yapılır. Ön değerlendirmesi uygun bulunan beşeri tıbbi ürünler takvimlendirme listesine alınır.

Kılavuzun yürürlüğe girmesinden önce yapılan ruhsat başvuruları bu kılavuz kapsamında değildir.

Kılavuz hükümlerini Kurum Başkanı yürütecektir ve Kılavuz 1.1.2024 tarihinde yürürlüğe girecektir.

Söz konusu Kılavuza buradan ulaşabilirsiniz.

  1. Beşeri Tıbbi Ürünler Öncelik Değerlendirme Kurulu Çalışma Usûl ve Esaslarına İlişkin Kılavuz Güncellenerek Yayımlanmıştır

Sağlık Bakanlığı (“Bakanlık”) İlaç Ruhsatlandırma Daire Başkanlığı (“Başkanlık”) tarafından ”Beşeri Tıbbi Ürünler Öncelik Değerlendirme Kurulu Çalışma Usûl ve Esaslarına İlişkin Kılavuz” (“Kılavuz”) güncellenerek 12.10.2023 tarihinde Bakanlığın resmi internet sayfasında yayımlanmıştır.

Kılavuz, Türkiye İlaç ve Tıbbi Cihaz Kurumu’na yapılan önceliklendirme başvuruları ve Kurum bünyesinde oluşturulan Beşeri Tıbbi Ürünler Öncelik Değerlendirme Kurulunun çalışmasına ilişkin usul ve esasları belirlemek amacıyla hazırlanmıştır.

Kılavuza göre;

  • Bir başvurunun önceliklendirilmesi için önceliklendirme talebi yapılması gereklidir. Ancak Önceliklendirme Kurulu öncelik talebi olmaksızın gerekli gördüğü ürünleri gündemine alabilir.
  • Kılavuz yürürlüğe girdikten sonra ruhsat başvurusu yapılan ürünlerden Kurul tarafından değerlendirme sürecinde yüksek öncelikli olarak belirlenen başvurular için ruhsatlandırma işleminin 150 gün, öncelikli olarak belirlenen başvurular için ise 180 gün içinde tamamlanması hedeflenmekte olup, eksiklik bildirimleri durumunda süre durdurulur. Kuruma daha önce başvurusu yapılmış olan ve işlemleri devam eden ürünlere ilişkin süreçler, ilgili firmanın Kuruma başvurusu halinde bu kılavuz kapsamında Kurul tarafından yeniden değerlendirilir.
  • Önceliklendirme talebine ilişkin Kurul kararı Birim tarafından ilgili firmaya resmi yazı ile bildirilir. Önceliklendirme talebinin uygun bulunmaması ve dosyanın öncelik/ret statüsünde incelenmesine karar verilmesi halinde; başvuru sahibinin, öncelik/ret kararını içeren resmi yazının bildirim tarihinden itibaren 20 (yirmi) gün içinde yazılı olarak gerekçeleriyle beraber karara itiraz etme hakkı vardır. İtirazın değerlendirilmesi sırasında gerekli görülürse başvuru sahibine sözlü açıklama ve savunma hakkı verilir.

Kılavuzun yayım tarihi öncesinde, yürürlükten kaldırılan 12.05.2016 tarihli kılavuz kapsamında Kurumca verilmiş olan öncelik kararları ve başvuru sahibi yükümlülükleri geçerliliğini korur.

Kılavuz Kurum Başkanının onayı ile yürürlüğe girer.

Kılavuzun tam metnine buradan ulaşabilirsiniz.

  1. Elektrik Piyasası Lisans Yönetmeliğinde Değişiklik Yapılmasına Dair Yönetmelik Yayımlandı

 Enerji Piyasası Düzenleme Kurumu (“Kurum”) tarafından Elektrik Piyasası Lisans Yönetmeliğinde Değişiklik Yapılmasına Dair Yönetmelik (“Yönetmelik”) 14.10.2023 tarihli ve 32339 sayılı Resmi Gazete’de yayımlanmıştır.

Yönetmelik ile birlikte yapılan bazı değişiklikler şöyledir;

  • Yönetmeliğinin 12. maddesinde yapılan değişikliğe göre; YEKA için yapılacak başvurular hariç olmak üzere TEİAŞ, Kanunun 23 üncü maddesi çerçevesinde, her yıl, 1 Ekim tarihine kadar, takip eden beş yıl için ve takip eden on yıl için olmak üzere, bağlantı noktasına göre ve/veya bölgesel bazda, sistemlerine bağlanabilecek bölgesel üretim tesisi kapasitelerine ilişkin raporu Bakanlık ile Kuruma bildirir ve internet sitesinde yayımlar. Söz konusu raporda rüzgar veya güneş enerjisine dayalı üretim tesisleri için tahsis edilen kapasite ayrıca belirlenir. Bu kapsamda, TEİAŞ tarafından Kuruma bildirilen toplam bağlanabilir kapasiteden; Rüzgar veya güneş enerjisine dayalı bağlanabilir kapasitenin; rüzgar veya güneş enerjisine dayalı üretim tesisi kurmak amacıyla yapılacak önlisans başvurularına, rüzgar veya güneş enerjisine dayalı olan üretim lisansı sahipleri tarafından yapılan elektriksel kapasite artış taleplerine, birden çok kaynaklı elektrik üretim tesisi kurmak üzere yapılan başvurular ile 12/5/2019 tarihli ve 30772 sayılı Resmî Gazete’de yayımlanan Elektrik Piyasasında Lisanssız Elektrik Üretim Yönetmeliğinin 5 inci maddesinin birinci fıkrasının (h) bendi kapsamında iletim seviyesinden sisteme bağlanacak üretim tesisi başvurularına tahsisi, (a) bendi dışında kalan bağlanabilir kapasitenin, depolamalı elektrik üretim tesisi kapsamındaki önlisans başvuruları ile depolamalı elektrik üretim tesisi kapsamındaki üretim lisansı tadil başvuruları için tahsis edilecek kapasite, Kurul kararı ile belirlenir.
  • Aynı Yönetmeliğin 25. maddesinin 2. fıkrasında yapılan değişikliğe göre; lisans yenileme talebi, yürürlükteki lisans süresinin bitiminden en erken 12 ay, en geç dokuz ay, tedarik lisansı için en geç 1 ay, dağıtım şirketi ile görevli tedarik şirketi için en erken 15 ay, en geç 12 ay önce olmak üzere, lisans sahibinin Kuruma yazılı olarak başvurması suretiyle yapılabilir. Lisans yenileme bedelinin Kurum hesabına yatırıldığına ilişkin belgenin başvuru ekinde sunulması zorunludur.
  • Yönetmeliğin 33. maddesinin 2. fıkrasına eklenen bent ile birlikte; dağıtım lisansı sahibi, ilgili mevzuatta sayılanların yanı sıra birden çok kaynaklı elektrik üretim tesislerinde kurulumu gerçekleştirilen yardımcı kaynak ünitelerine ilişkin olarak temini, tesisi ve OSOS entegrasyonu ilgili üretim lisansı sahibi tüzel kişi tarafından sağlanan ölçüm sistemlerinden elde edilen yıllık üretim verilerini bir sonraki yılın Ocak ayının onuna kadar Kuruma, piyasa işletmecisine ve ana kaynağın hidrolik olması durumunda DSİ Genel Müdürlüğüne bildirmek ile yükümlüdür.

Yönetmelik Resmi Gazete’de yayımı tarihinde yürürlüğe girmiştir.

Yönetmeliğin tam metnine buradan ulaşabilirsiniz.

  1. Türk Gıda Kodeksi Gıda Katkı Maddeleri Yönetmeliği Yayımlandı

Tarım ve Orman Bakanlığı (“Bakanlık”) tarafından hazırlanan Türk Gıda Kodeksi Gıda Katkı Maddeleri Yönetmeliği (“Yönetmelik”) 13 Ekim 2023 tarihli ve 32338 (Mükerrer) sayılı Resmi Gazete’de yayımlanmıştır.

Yönetmelik; 16/12/2008 tarihli ve (AT) 1333/2008 sayılı gıda katkı maddelerine ilişkin Avrupa Parlamentosu ve Konsey Tüzüğü dikkate alınarak Avrupa Birliği mevzuatına uyum çerçevesinde hazırlanmıştır.

Yönetmeliğin amacı, tüketici ve insan sağlığını, tüketici haklarını, gıda satışında adaletin sağlanmasını ve çevrenin korunmasını da göz önünde bulundurarak; Yönetmeliğin ekinde yer alan gıda katkı maddelerinin listesini, gıdalarda, gıda katkı maddelerinde, gıda enzimlerinde ve gıda aroma vericilerinde kullanılan gıda katkı maddelerinin kullanım koşullarını, gıda katkı maddelerinin etiketleme kurallarını belirlemektir. Yönetmelik gıda katkı maddelerini kapsamaktadır.

Yönetmeliğe göre;

  • Yönetmelik hükümlerine aykırı olan bir gıda katkı maddesi veya bu gıda katkı maddesini içeren bir gıda piyasaya arz edilemez.
  • Domuz kaynaklı bir gıda katkı maddesi; gıdalarda, gıda katkı maddelerinde, gıda enzimlerinde ve gıda aroma vericilerinde kullanılamaz.
  • Bir gıda katkı maddesi; mevcut bilimsel kanıtlara dayalı olarak önerilen katkı maddesinin kullanım miktarı tüketici sağlığı açısından güvenlik riski doğurmaması, ekonomik ve teknolojik açıdan başka yöntemlerle gerçekleştirilmesi mümkün olmayan bir teknolojik ihtiyaç bulunması, kullanımının tüketiciyi yanıltmaması halinde ve çevresel faktörler de dahil olmak üzere, ilgili diğer mevzuat hükümlerine uyulması kaydıyla Yönetmeliğin ekindeki listelerde yer alabilir.
  • Tek başına veya birbirleriyle veya 26/1/2017 tarihli ve 29960 mükerrer sayılı Resmî Gazete’de yayımlanan Türk Gıda Kodeksi Gıda Etiketleme ve Tüketicileri Bilgilendirme Yönetmeliği’nde tanımlanan gıda bileşenleri ile karışım halinde satılması halinde, son tüketiciye sunulmayacak gıda katkı maddelerinin etiketinde, 22 nci maddede yer alan bilgiler kolayca görülebilir, açıkça okunabilir ve silinmeyecek şekilde yer almak zorundadır.
  • Bir gıda katkı maddesinin kullanıcısı veya üreticisi, bu katkı maddesinin güvenlik değerlendirmelerini etkileyecek yeni bilimsel veya teknik bir bilgiye ulaştığında, Bakanlığı derhal bilgilendirmek zorundadır.
  • Bu Yönetmeliğe aykırı davrananlar hakkında 5996 sayılı Veteriner Hizmetleri, Bitki Sağlığı, Gıda ve Yem Kanununun ilgili maddelerine göre yaptırım uygulanacaktır.
  • Yönetmelik kapsamında faaliyet gösteren gıda işletmecileri, 1/4/2024 tarihine kadar bu Yönetmelik hükümlerine uyum sağlamak zorundadır.
  • Yönetmeliğin yayımı tarihinden önce faaliyet gösteren gıda işletmecileri tarafından 1/4/2024 tarihinden önce piyasaya arz edilen ürünler ve bu ürünleri içeren gıdalar raf ömrü sonuna kadar piyasada bulunabilir.
  • Yönetmeliğin yayımı tarihinden önce ve yürürlükten kaldırılan Yönetmelik hükümlerine uygun olarak üretilmiş E 171 Titanyum dioksit adlı katkı maddesini içeren gıdalar 1/4/2024 tarihine kadar piyasaya arz edilir ve bu gıdalar raf ömrü boyunca piyasada bulunabilir.
  • Yönetmeliğin yayımı tarihinden önce faaliyet gösteren gıda işletmecileri, bu Yönetmelik hükümlerine uyum sağlayıncaya kadar, 28 inci madde ile yürürlükten kaldırılan Türk Gıda Kodeksi Gıda Katkı Maddeleri Yönetmeliği hükümlerine uymak zorundadır.
  • Bu Yönetmelik ile beraber 30/6/2013 tarihli ve 28693 sayılı Resmî Gazete’de yayımlanan Türk Gıda Kodeksi Gıda Katkı Maddeleri Yönetmeliği yürürlükten kaldırılmıştır.

Yönetmelik, Resmi Gazete’de yayımı tarihinde yürürlüğe girmiştir.

İlgili Yönetmeliğin tam metnine buradan ulaşabilirsiniz.

  1. Elektronik Kimlik Bilgisine Haiz Cihazların Kayıt Altına Alınmasına Dair Tebliğde Değişiklik Yapılmasına İlişkin Tebliğ Yayımlandı

Bilgi Teknolojileri ve İletişim Kurumu (“Kurum”) tarafından Elektronik Kimlik Bilgisine Haiz Cihazların Kayıt Altına Alınmasına Dair Tebliğde Değişiklik Yapılmasına İlişkin Tebliğ (“Tebliğ”) 12.10.2023 tarihli ve 32337 sayılı Resmi Gazete’de yayımlanmıştır.

Tebliğ ile birlikte aşağıdaki değişiklikler gerçekleştirilmiştir;

  • Kullanıcı hesabı tahsisi, ithal veya imal edilen cihazlara ilişkin elektronik kimlik bilgilerinin kayıt altına alınması işlemleri, ithalatçı veya imalatçı için tahsis edilen kullanıcı hesabı aracılığıyla yapılacaktır.
  • İthalatçı veya imalatçı için kullanıcı hesabı oluşturulması talebi, ithalatçı veya imalatçıyı temsile yetkili olan ve yetkisi sicil tasdiknamesinde belirtilen kişi tarafından Kurumun sağladığı elektronik ortamda elektronik imzalı olarak yapılacaktır.
  • İthalatçı veya imalatçının temsiline ilişkin bilgi veya belgelerin ilgili merciler tarafından elektronik ortamda doğrulanması sonrasında Kurum tarafından uygun bulunması halinde ithalatçı veya imalatçıya kullanıcı hesabı tahsis edilecektir.
  • Tebliğin 14/A maddesi ise şu şekilde değiştirilmiştir; Kurumun MCKS’sinde kayıtlı iken son sinyal almasından itibaren kesintisiz bir yıl süreyle veya 1/1/2024 tarihinden önce kesintisiz yedi yıl süreyle elektronik haberleşme şebekelerinden hizmet almadığı gerekçesiyle IMEI numarası siyah listeye alınan cihazın son kullanıcısının Kurum kayıtlarıyla uyuşmaması ve cihazın ithalatçısının/imalatçısının tasfiye halinde veya terkin edilmiş olması durumunda cihazın kullanıcısı, belirtilen bilgi ve belgelerle cihazın tekrar kayıtlı hale getirilmesi amacıyla Kuruma başvurabilir.
  • Bu kapsamda ilgi ve belgeler ise şu şekildedir;
  • ithalatçı/imalatçının tasfiye halinde veya terkin edilmiş olduğuna dair bilgi veya belge, 
  • tekrar kayıtlı hale getirilmesi talep edilen IMEI numaraları,
  • talebe ilişkin tesis edilecek işlemler hakkında doğabilecek hukuki, cezai, idari ve mali sorumluluğun kabul, beyan ve taahhüt edildiğine ilişkin taahhütname,
  • başvuru sahibinin şirket olması halinde sicil tasdiknamesi veya şirketi temsile yetkili olduğunu gösterir belgeler.

Tebliğ 1/1/2024 tarihinde yürürlüğe girecektir.

Tebliğin tam metnine buradan ulaşabilirsiniz.

  1. Elektronik Kimlik Bilgisini Haiz Cihazların Kayıt Altına Alınmasına Dair Yönetmelikte Değişiklik Yapılmasına İlişkin Yönetmelik Yayımlandı

Bilgi Teknolojileri ve İletişim Kurumu (“Kurum”) tarafından, Elektronik Kimlik Bilgisini Haiz Cihazların Kayıt Altına Alınmasına Dair Yönetmelikte Değişiklik Yapılmasına İlişkin Yönetmelik (“Yönetmelik”) 12.10.2023 tarihli ve 32337 sayılı Resmi Gazete’de yayımlanmıştır.

Yönetmelikle yapılan değişiklikler ise şöyledir;

  • Değişiklikle birlikte siyah liste; kaçak, kayıp, çalıntı, elektronik kimlik bilgisi değiştirilmiş ya da başka cihazlara kopyalanmış, bertaraf veya ihraç edildiği Kuruma bildirilmiş, uluslararası daimi veri dolaşım hizmeti aldığı veya Kurum kayıtlarında yer almadığı halde ülkemiz sınırları içerisinde kullanımda olduğu tespit edilmiş ve “kesintisiz yedi yıl” süreyle elektronik  haberleşme şebekelerinden hizmet almamak suretiyle beyaz listeden çıkarılmış cihazlara ait IMEI numaralarından  oluşması yerine  “son sinyal almasından itibaren kesintisiz bir yıl” süreyle elektronik haberleşme şebekelerinden hizmet almamak suretiyle beyaz listeden çıkarılmış cihazlara ait IMEI numaralarından oluşacaktır.
  • Kurumun MCKS’sinde kayıtlı iken son sinyal alınmasından itibaren kesintisiz bir yıl süreyle elektronik haberleşme şebekelerinden hizmet almadığı tespit edilen cihazlara ilişkin elektronik kimlik bilgileri Kurum tarafından siyah listeye alınacaktır. 112 araç içi acil çağrı sisteminde (e-Call) kullanılan elektronik kimlik bilgisini haiz cihazlar, teknik imkanlar dâhilinde tespit edilebilmeleri halinde, bu kapsamda değerlendirilmeyecektir.
  • Kuruma yapılan bildirim sonrasında; cihazın son kullanıcılarından birine ait abone numarası ile kullanıldığına ilişkin Kurum tarafından yapılan kontrolün olumlu sonuçlanması halinde cihaza ait IMEI numarası tekrar kayıtlı hale getirilerek eşleştirilmiş beyaz listeye/beyaz listeye alınacaktır.   
  • Aynı Yönetmeliğe geçici madde eklenmiştir. Geçici maddeye göre; “Kurumun MCKS’sinde kayıtlı iken elektronik haberleşme şebekelerinden kesintisiz yedi yıl süreyle hizmet almadığı tespit edilerek siyah listeye alınan cihazın tekrar kullanıma açılmasına ilişkin başvuru, cihazın son kullanıcısı tarafından e-Devlet kapısı üzerinden yapılabilir. Bu madde kapsamında siyah listeye alınan bir cihazın son kullanıcısının Kurum kayıtlarıyla uyuşmaması halinde, ilgili cihaza ait IMEI numarasının tekrar kayıtlı hale getirilmesi talebi cihazın ithalatçısı veya imalatçısı aracılığıyla MCKS üzerinden yapılabilir. Cihazın ithalatçısı veya imalatçısının tasfiye halinde veya terkin edilmiş olması durumunda Elektronik Kimlik Bilgisini Haiz Cihazların Kayıt Altına Alınmasına Dair Tebliğde belirtilen bilgi ve belgeler tamamlanarak Kuruma başvuru yapılabilir.Başvurunun Kurum tarafından yapılan kontrollerden geçmesi halinde ilgili IMEI numarası tekrar kayıtlı hale getirilir.” 

Yönetmelik 1/1/2024 tarihinde yürürlüğe girecektir.

Yönetmeliğin tam metnine buradan ulaşabilirsiniz.

  1. Uzaktan ve Şubeden Müşteri Edinim İstatistikleri Türkiye Bankalar Birliği Tarafından Yayınlandı

Türkiye Bankalar Birliği tarafından, 2023 yılı Eylül ayına ait, Uzaktan ve  Şubeden Müşteri Edinim İstatistikleri (“İstatistiki Rapor”)   Kuruluşun resmi internet sitesinde yayınlanmıştır.

Söz konusu Rapora ilişkin veriler mevduat bankaları ile kalkınma ve yatırım bankalarını kapsamaktadır. Rapor, Türkiye Bankalar Birliği üyesi bankaların ilettikleri istatistiki bilgilerden yararlanılarak hazırlanmıştır.

Söz konusu Raporda geçen Uzaktan ve Şubeden Müşteri Edinim İstatistikleri’ne göre;

  • Eylül 2023 dönemi itibarıyla uzaktan müşteri kabulü hizmeti veren banka sayısı 17’dir.
  • Eylül 2023 itibarıyla uzaktan başvuru sayısı yaklaşık 1 milyon 202 bin olmuştur. Müşteri temsilcisi ile sonuçlandırılan uzaktan müşteri edinimi yaklaşık 584 bindir. Eylül 2023 dönemi itibarıyla toplu edinim, online başvuru ve şube kanallarından edinilen müşteri sayısı yaklaşık 1 milyon 359 bin olmuştur.
  • Eylül ayına ait diğer kanallardan müşteri edinimine yönelik veriler ise şöyledir;
  • Toplu Edinim - Sonuçlandırılan Müşteri Sayısı, 203 kişi,
  • Online Başvuru - Kurye ile Sonuçlandırılan Müşteri Sayısı, 98 kişi,
  • Şubeden - Sonuçlandırılan Müşteri Sayısı, 1.058 kişidir.
  • Toplam kişi sayısı 1.359’dur.
  • Toplu müşteri edinimlerindeki artış, üniversitelerin açılmasından kaynaklanmaktadır.

İlgili Rapora buradan ulaşabilirsiniz.

  1. Rekabet Kurumu Tarafından Namet Gıda Sanayi ve Ticaret A.Ş. Hakkında Yürütülen Soruşturma Sonuçlandırıldı

 Hızlı tüketim malları sektöründe üretici/tedarikçi olarak faaliyet gösteren Namet Gıda Sanayi ve Ticaret A.Ş.'nin alıcılarının yeniden satış fiyatını belirlemek suretiyle 4054 sayılı Kanun’un 4. maddesini ihlal edip etmediğinin tespitine yönelik olarak Rekabet Kurumu (“Kurum”) tarafından yürütülen soruşturma sonuçlandırılmıştır.  

Buna göre, Rekabet Kurulunun 18.05.2023 tarihli ve 23-23/437-M sayılı kararı ile açılan soruşturmanın, tarafça sunulan uzlaşma metninin Rekabet Kurulunun 28.09.2023 tarihli 23-46/869-307 sayılı kararı ile kabul edilmesiyle birlikte, sonlandırılmasına karar verilmiştir.

Bilindiği üzere, 16.06.2020 tarihli ve 7246 sayılı Kanun’la 4054 sayılı Rekabetin Korunması Hakkında Kanun’un 43. maddesinin beşinci fıkrasına getirilen değişiklikle rekabet hukuku mevzuatına kazandırılan uzlaşma uygulaması kapsamında Kurul, ilgililerin talebi üzerine veya resen, soruşturma sürecinin hızlı bitirilmesinden doğacak usuli faydaları ve ihlalin varlığına veya kapsamına ilişkin görüş farklılıklarını göz önüne alarak uzlaşma usulünü başlatabilmekte ve soruşturmanın sonlandırılmasına karar verebilmektedir.

Yürütülen soruşturma kapsamında;

  • Namet Gıda Sanayi ve Ticaret AŞ’nin alıcılarının yeniden satış fiyatlarını belirlemek suretiyle 4054 sayılı Rekabetin Korunması Hakkında Kanun’un 4. maddesini ihlal ettiğine,
  • Bu doğrultuda, anılan teşebbüse 4054 sayılı Kanun’un 16. maddesinin üçüncü fıkrası ve “Rekabeti Sınırlayıcı Anlaşma, Uyumlu Eylem ve Kararlar ile Hakim Durumun Kötüye Kullanılması Halinde Verilecek Para Cezalarına İlişkin Yönetmelik”in 5. maddesinin birinci fıkrasının (b) bendi, ikinci fıkrası, üçüncü fıkrasının (b) bendi ve 7. maddesinin birinci fıkrası uyarınca 2022 yılı gayrisafi gelirinin belirli bir oranında olmak üzere takdiren 97.315.538,65-TL idari para cezası uygulanmasına,
  • 4054 sayılı Kanun’un 43. maddesinin yedinci fıkrası ve “Rekabeti Sınırlayıcı Anlaşma, Uyumlu Eylem ve Kararlar ile Hâkim Durumun Kötüye Kullanılmasına Yönelik Soruşturmalarda Uygulanabilecek Uzlaşma Usulüne İlişkin Yönetmelik’’in 4. maddesinin dördüncü fıkrası uyarınca uzlaşma usulü sonucunda teşebbüse verilecek idari para cezasında %25 oranında indirim uygulanmasına,
  • Bu kapsamda uzlaşma usulü sonucunda teşebbüse 2022 yılı gayrisafi gelirinin belirli bir oranında olmak üzere takdiren 72.986.653,99-TL tutarında idari para cezası uygulanmasına,
  • Böylece Rekabet Kurulunun 18.05.2023 tarihli ve 23-23/437-M sayılı kararı uyarınca yürütülen soruşturmanın uzlaşma ile sonlandırılmasına

oybirliği ile karar verilmiştir.

Rekabet Kurumunun resmi internet sayfasında yayımlanan duyurunun tam metnine buradan ulaşabilirsiniz.

28.09.2023 tarihli ve 23-46/869-307 sayılı karara ilişkin açıklama metnine buradan ulaşabilirsiniz.

  1. İpek Gıda Dayanıklı Tüketim Malları Elektronik Eşya Tic. ve San. Ltd. Şti. Hakkında Yürütülen Soruşturma Sonuçlandı

İpek Gıda Dayanıklı Tüketim Malları Elektronik Eşya Tic. ve San. Ltd. Şti.’nin yeniden satıcılarına yeniden satış fiyatı tespitinde bulunmak suretiyle 4054 sayılı Rekabetin Korunması Hakkında Kanun’un 4. maddesini ihlal edip etmediğinin tespitine yönelik olarak yürütülen soruşturma tamamlanmıştır.

Rekabet Kurulunun (“Kurul”) 28.04.2023 tarih ve 23-19/366-M sayılı kararı uyarınca 4054 sayılı Rekabetin Korunması Hakkında Kanun’un 4. maddesinin ihlal edilip edilmediğinin tespitine yönelik olarak yürütülen soruşturma kapsamında; Kurulun 07.09.2023 tarihli ve 23-41/795-MUA sayılı ara kararına istinaden İpek Gıda Dayanıklı Tüketim Malları Elektronik Eşya Tic. ve San. Ltd. Şti. tarafından gönderilen nihai uzlaşma metni 22.09.2023 tarih ve 42788 sayı ile süresi içerisinde Kurum kayıtlarına intikal etmiştir. Buna göre;

  • İpek Gıda Dayanıklı Tüketim Malları Elekt. Eşya Tic. ve San. Ltd. Şti.’nin yeniden satıcılarının satış fiyatlarını tespitine yönelik davranışlarının, 4054 sayılı Rekabetin Korunması Hakkında Kanun'un 4. maddesini ihlal ettiğine,
  • İpek Gıda Dayanıklı Tüketim Malları Elekt. Eşya Tic. ve San. Ltd. Şti.’ye 4054 sayılı Kanun’un 16. maddesinin üçüncü fıkrası ve “Rekabeti Sınırlayıcı Anlaşma, Uyumlu Eylem ve Kararlar ile Hakim Durumun Kötüye Kullanılması Halinde Verilecek Para Cezalarına İlişkin Yönetmelik”in 5. maddesinin birinci fıkrasının (b) bendi, ikinci fıkrası ve üçüncü fıkrasının (b) bendi uyarınca 2022 yılı gayrisafi gelirinin belirli bir oranında olmak üzere takdiren 3.591.381,10 TL idari para cezası uygulanmasına,
  • 4054 Sayılı Rekabetin Korunması Hakkında Kanun’un 43. maddesinin yedinci fıkrası ve “Rekabeti Sınırlayıcı Anlaşma, Uyumlu Eylem ve Kararlar ile Hâkim Durumun Kötüye Kullanılmasına Yönelik Soruşturmalarda Uygulanabilecek Uzlaşma Usulüne İlişkin Yönetmelik”in 4. maddesinin dördüncü fıkrası uyarınca uzlaşma usulü sonucunda teşebbüse verilecek idari para cezasında %25 oranında indirim uygulanmasına,
  • Bu kapsamda, İpek Gıda Dayanıklı Tüketim Malları Elekt. Eşya Tic. ve San. Ltd. Şti.’ye Rekabet Kurulu tarafından hesaplanan 2022 yılı gayrisafi gelirinin belirli bir oranında olmak üzere takdiren 2.693.535,83 TL tutarında idari para cezası uygulanmasına ve

böylece soruşturmanın uzlaşma usulü ile sonlandırılmasına karar verilmiştir.

Rekabet Kurumu tarafından karara ilişkin yayınlanan duyuru metnine buradan ulaşabilirsiniz.

Ankara İdare Mahkemelerinde yargı yolu açık olmak üzere gerekçesi daha sonra tebliğ edilecek olan 28.09.2023 tarihli ve 23-46/882-311 sayılı karara ilişkin açıklama metnine buradan ulaşabilirsiniz.

  1. RRH Küçük Elektrikli Aletler Ltd. Şti. Hakkında Yürütülen Soruşturma Sonuçlandı

RRH Küçük Elektrikli Aletler Ltd. Şti'nin yeniden satış fiyatı tespitinde bulunmak suretiyle 4054 sayılı Rekabetin Korunması Hakkında Kanun’un 4. maddesini ihlal edip etmediğinin tespitine yönelik olarak yürütülen soruşturma tamamlanmıştır.

Rekabet Kurulunun (“Kurul”) 18.05.2023 tarihli ve 23-23/430-M sayılı kararı ile açılan soruşturmanın, tarafça sunulan uzlaşma metninin Rekabet Kurulunun 28.09.2023 tarihli ve 23-46/877-310 sayılı kararı ile kabul edilmesiyle birlikte, sonlandırılmasına karar verilmiştir. 

Yürütülen soruşturma kapsamında;

  • RRH Küçük Elektrikli Aletler Ltd. Şti.’nin yeniden satıcılarının satış fiyatlarını tespitine yönelik davranışlarının, 4054 sayılı Rekabetin Korunması Hakkında Kanun'un 4. maddesini ihlal ettiğine,
  • RRH Küçük Elektrikli Aletler Ltd. Şti.’ye 4054 sayılı Kanun’un 16. maddesinin üçüncü fıkrası ve “Rekabeti Sınırlayıcı Anlaşma, Uyumlu Eylem ve Kararlar ile Hakim Durumun Kötüye Kullanılması Halinde Verilecek Para Cezalarına İlişkin Yönetmelik”in 5. maddesinin birinci fıkrasının (b) bendi, ikinci fıkrası ve üçüncü fıkrasının (a) bendi ve 7. maddesi uyarınca 2022 yılı gayrisafi gelirinin belirli bir oranında olmak üzere takdiren 2.669.265,28-TL idari para cezası uygulanmasına,
  • 4054 sayılı Kanun’un 43. maddesinin yedinci fıkrası ve “Rekabeti Sınırlayıcı Anlaşma, Uyumlu Eylem ve Kararlar ile Hâkim Durumun Kötüye Kullanılmasına Yönelik Soruşturmalarda Uygulanabilecek Uzlaşma Usulüne İlişkin Yönetmelik”in 4. maddesinin dördüncü fıkrası uyarınca uzlaşma usulü sonucunda teşebbüse verilecek idari para cezasında %25 oranında indirim uygulanmasına,
  • Bu kapsamda, RRH Küçük Elektrikli Aletler Ltd. Şti.’ye Rekabet Kurulu tarafından hesaplanan 2022 yılı gayrisafi gelirinin belirli bir oranında olmak üzere takdiren 2.001.948,96-TL tutarında idari para cezası uygulanmasına,
  • Böylece Rekabet Kurulunun 18.05.2023 tarih ve 23-23/430-M sayılı kararı uyarınca yürütülmekte olan soruşturmanın RRH Küçük Elektrikli Aletler Ltd. Şti. bakımından uzlaşma usulü ile sonlandırılmasına

karar verilmiştir.

Rekabet Kurumu tarafından yayınlanan Karara ilişkin duyuruya buradan ulaşabilirsiniz.

Ankara İdare Mahkemelerinde yargı yolu açık olmak üzere gerekçesi daha sonra tebliğ edilecek olan 28.09.2023 tarihli ve 23-46/877-310 sayılı karara ilişkin açıklama metnine buradan ulaşabilirsiniz.